Zuinige miniserver / HTPC / NUC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De snelheid van de huidige Raspberry Pi 3B+ laat een beetje te wensen over.
Het systeem zal gebruikt worden voor homeautomation, grafana, energielogging, DB en gebruikt worden als kleine fileserver. Een pré is dat hij energiezuinig is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€150. Tweedehands is ook een optie.

Zal bijvoorbeeld een recentere NUC i3 volstaan? Er zal linux op gedraaid gaan worden.
Qua energieverbruik zo zuinig mogelijk aangezien hij 24/7 aan zal staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
Kijk tweedehands, bijvoorbeeld [V&A] - DELL Optiplex 3040 micro | i3-6100T | 8GB DDR3 | 128GB SSD aangeboden of [V&A] - HP Elitedesk 800 G1 SFF i5-4570 3.2GHz 8GB, 128GB SSD + 500GB HDD, Win 10 Pro aangeboden, ik heb zelf de laatste - wel zonder HD voor 150 euro op de bekende grote tweedehands site gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Een Raspberry Pi 4 is zo’n 3x zo snel als een 3+.

1,4 GHz A53 quadcore versus 1,5 GHz A72 Quad core.

https://magpi.raspberrypi...rry-pi-4-specs-benchmarks

Kosten voor het bordje zijn : €30 voor de 2 GB Ram-variant, €60 voor 4 GB en €85 voor 8 GB.

Natuurlijke vele malen zuiniger dan zo goed als iedere PC die je kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
Ik gebruik ook een Pi4/2Gb met 2 externe Samsung T5 SSD's als server.
Draait Samba, PiHole, sFTP (tbv printer/scanner) en OpenVPN.
Werkt als de tierelier, lezen/schrijven met volledige Gb snelheid en energiezuinig!

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Ik heb hier een paar kleine Fujitsu mini systeempjes in huis. Modellen om naar te kijken zijn Q510, Q520, Q556. Dit soort kastjes hebben allemaal weinig/geen uitbreidingsmogelijkheden, wel zijn ze heel compact en de Fujitsu's zijn zuinig op het vrekkige af. De voeding is geïntegreerd, veel andere mini's hebben een los voedingsblok. Deze zijn in goede gebruikte staat te vinden voor je budget. Ik vond ze hier op V&A. Bij mij draaien ze W10, ik verwacht dat Linux er ook goed op draait. Debian heeft goede reputatie qua energieverbruik als Linux distributie. Als je er een grote schijf aan wilt hangen voor fileserver toepassingen, dan misschien in de gaten houden of een USB 3.0 aansluiting aanwezig is. In de behuizing van dit soort systemen is daar geen ruimte voor. Als een paar TB genoeg is, dan kun je die als 2.5" schijf goed vinden en inbouwen. Dat is ook aanmerkelijk zuiniger dan externe USB schijven, je geeft aan dat hij 24/7 aan zal staan en laag verbruik belangrijk is.

Eventueel ook even meekijken in Het grote zuinige server topic - deel 2
Daar is heel veel detailkennis en ervaring beschikbaar.