Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/webdeveloper pc ~ 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Mauricevk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:45
Goedenavond,

Het is denk ik weer zover. Na 5,5 jaar geleden hier een topic te hebben geplaatst voor m'n huidige PC, is het denk ik tijd voor een nieuwe!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat voornamelijk een game-pc worden, maar daarnaast werk ik regelmatig thuis om er op te programmeren.
Qua percentages is het:
- 75% Gamen
- 25% Programmeren

Qua games is het op dit moment 'Escape from Tarkov' en 'Cyberpunk'. Maar verwacht uiteraard ook toekomstige spellen er op te kunnen spelen (vloeiend op max).
Voor programmeren is (op dit moment) voornamelijk via Teamviewer. Niets speciaal dus op dit moment.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met m'n vorige PC zat ik rond de €1000,-, maar wil nu weer even een stapje verder/beter dus deze keer rond de €2000,-. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil vanuit m'n huidige systeem, al de 500GB SSD meenemen.
Daarnaast wil ik met deze build de nieuwe 30xx series grafische kaarten, maar helaas is het gros niet in stock. Dus op dit moment neem ik de grafische kaart ook mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 103,45€ 103,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 364,95€ 364,95
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 94,90€ 94,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 83,90€ 83,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 153,99€ 153,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.913,34

- Ik heb zelf helemaal niks met RGB en is ook niet nodig (al zit het soms standaard op componenten).
Vorige kleurenthema was zwart/wit. Heb volgens mij maar 2x in de kast gekeken. Dus nu niet echt een kleurenthema.
- Ik wil in dit systeem overstappen naar de snellere M.2.
- Grafische kaart zit erbij. Maar staat nog niet vast. Deze is gekozen omdat mijn huidige ook een ASUS was (top product!).
- OS twijfel ik nog aan. Ik heb nog een oude Windows 8 key, maar weet niet of die nog steeds gratis naar Windows 10 te upgraden is. En of beginnen met Windows 8 überhaupt handig is.. Suggesties welkom!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was vroeger altijd tegen AMD (was nou niet echt goed), maar volgens mij hebben ze zich aardig teruggepakt op de markt!
Behuizing blijft een Fractal design. Voeding blijft een Seasonic. Rest geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel, stil, up-to-date en Cyberpunk op max settings (als haalbaar is) 8)

Ga je overklokken?
Ben er zelf niet bekend mee. Is onzeker.

Wat verwacht je van ons?
Of alles op elkaar past, de beste componenten gekozen zijn en of ik hier weer een tijdje mee in m'n nopjes kan wezen.

Alvast dank _/-\o_

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Goed dat je je mening hebt bijgesteld wat betreft AMD. Nu nog voor voedingen :) Er is op dit moment geen enkele Seasonic voeding die ik zou aanraden voor bovenstaand systeem. Pak liever de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W. In alle opzichten superieur t.o.v. je huidige keus.

Verder is alleen het Vengeance Z type van Corsair altijd geschikt voor Ryzen. De rest kan zorgen voor instabiliteit. Crucial, G.Skill, HyperX zijn betere keuzes.

De Dark Rock 4 blokkeert een ramslot. Irritant mocht je ooit willen uitbreiden naar 32GB. Kies dan liever de pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart.

Een schone Windows 10 kun je in bijna alle gevallen activeren met een Windows 8 key.

• Mauricevk
Djarune schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:44:
Goed dat je je mening hebt bijgesteld wat betreft AMD. Nu nog voor voedingen :) Er is op dit moment geen enkele Seasonic voeding die ik zou aanraden voor bovenstaand systeem. Pak liever de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W. In alle opzichten superieur t.o.v. je huidige keus.

Verder is alleen het Vengeance Z type van Corsair altijd geschikt voor Ryzen. De rest kan zorgen voor instabiliteit. Crucial, G.Skill, HyperX zijn betere keuzes.

De Dark Rock 4 blokkeert een ramslot. Irritant mocht je ooit willen uitbreiden naar 32GB. Kies dan liever de pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart.

Een schone Windows 10 kun je in bijna alle gevallen activeren met een Windows 8 key.
Dank voor je reactie!
Betreft je voeding neem ik het voorlief, maar blijf toch echt bij een Seasonic. ;-)

Voor het geheugen maakt het toch niet veel uit? Lijkt mij dat alles toch prima kan werken? In welk opzicht kan dit instabiliteit opleveren?

Van de Dark Rock 4 weet ik dat je de fan wat omhoog kan schuiven, daarnaast altijd LPX zodat het passend gemaakt wordt. De 'airflow' is met de Dark Rock 4 wel beter toch? Wel een hele mooie alternatief!

Ow top dat Windows 8 nog steeds geupgrade kan worden!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Seasonic geeft helaas soms problemen met de nieuwe RTX 3000 videokaarten. Komt door transient power spikes, de suggestie van @Djarune is een zeer hoge kwaliteit voeding en een veel betere keus op dit moment.

Je zou voor een 5800X build kunnen gaan om net dat laatste beetje performance te pakken en met het oog op toekomstig programmeerwerk:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 494,50€ 494,50
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 94,90€ 94,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 86,96€ 86,96
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 137,23€ 137,23
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.993,54

De A2000 doet het even goed als de 970 EVO. Eventueel nog de koeler upgraden naar een Dark Rock Pro 4 of NH-D15 mocht je de beste/stilste koeling willen.

• Mauricevk
Ah, en dan gok ik dat het een hardware fout is en dus niet verholpen kan worden?
In dat geval wissel ik heb inderdaad even op met het het aangeraden van @Djarune !

Qua performance voor programmeerwerk is voor het maken van websites. Geen zware berekeningen dus. ;-) De upgrade wordt gewaardeerd, maar vind het een hoop voor geld voor het simpele programmeren.

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:26
Mauricevk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Voor het geheugen maakt het toch niet veel uit? Lijkt mij dat alles toch prima kan werken? In welk opzicht kan dit instabiliteit opleveren?
Er zijn heel veel problemen geweest met verkeerde combinatie geheugen en moederbord met een AMD processor. Zijn tal van voorbeelden over te vinden, dus je wilt echt zeker weten dat die combi klopt.

In hoeverre het voor de huidige generatie processors van AMD geldt weet ik niet, maar ik zou hierin, nogmaals. geen risico nemen en voor hetgeen gaan dat de fabrikant zelf aanraad. Hier zijn lijsten van te vinden, ben de naam ervan even kwijt.

[ Voor 31% gewijzigd door DeTjuk op 15-01-2021 20:50 ]

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• Djarune
Mauricevk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:24:
Zie een eerdere post van mij: Djarune in "Een betaalbaar, futureproof desktop voor casual couch gaming"

• jadaia
De Seasonic is gewoonweg niet aan te raden op het moment. Seasonic zegt basically zelf ook dat als je problemen hebt dat je beter een ander merk kunt proberen.

Met Ryzen 5000 zijn er, op Corsair na, weinig problemen meer met compatabiliteit. Ook al is een setje kiezen van de Qualified Vendor List (QVL) geen slechte gewoonte.

• Mauricevk
DeTjuk schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Er zijn heel veel problemen geweest met verkeerde combinatie geheugen en moederbord met een AMD processor. Zijn tal van voorbeelden over te vinden, dus je wilt echt zeker weten dat die combi klopt.

In hoeverre het voor de huidige generatie processors van AMD geldt weet ik niet, maar ik zou hierin, nogmaals. geen risico nemen en voor hetgeen gaan dat de fabrikant zelf aanraad. Hier zijn lijsten van te vinden, ben de naam ervan even kwijt.
Dus AMD heeft een lijst voor geheugen, of juist andersom?

• Mauricevk
Interessant om te lezen!
Heb je dan toevallig een aanrader voor een LPX geheugen?

• Mauricevk
jadaia schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:14:
De Seasonic is gewoonweg niet aan te raden op het moment. Seasonic zegt basically zelf ook dat als je problemen hebt dat je beter een ander merk kunt proberen.

Met Ryzen 5000 zijn er, op Corsair na, weinig problemen meer met compatabiliteit. Ook al is een setje kiezen van de Qualified Vendor List (QVL) geen slechte gewoonte.
Ik ga die lijst even opzoeken. Ben wel benieuwd (nooit van gehoord, maar klinkt slim).

• jadaia
Ieder moederbord heeft vaak een eigen QVL of supported ram modules list, is niet van AMD zelf uit.

• Mauricevk
Djarune schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:44:

Toch nog even terugkomend op jou keuze.
De overige onderdelen heb ik nu allemaal klaar staan voor bestelling. Alleen de voeding zit met nog niet zo lekker (sorry).

Ik ben niet bekend met Be Quiet als voeding. Heb het tijdens mijn vorige build ook nooit tegengekomen.
- Is dit nu de crème de la crème op dit moment van de voedingen?
- Is 750W genoeg of toch de 850W?
- Zo te zien is deze nergens op voorraad. Is het het wachten waard of moet ik op zoek naar een ander alternatief op voorraad?

B.v.d _/-\o_

• Djarune
Merken zeggen niets. Corsair maakt goede voedingen en slechte. Hetzelfde geldt voor be quiet!, EVGA, Enermax, MSI, Gigabyte etc. Seasonic gebruikt mindere fans (Hong Hua) in hun Focus reeks, waardoor er meer vermogen bijvoorbeeld 850W nodig is om 500W stil te kunnen draaien. De be quiet! Straight Power 11 750W (Duits merk) is een uitstekende voeding die gebruikt maakt van high end componenten en fan. Aangezien ie momenteel niet op voorraad is pak je de pricewatch: MSI MPG A750GF. Deze is net als de SP11 multi-rail wat fijn is voor zulke stroom slurpende kaarten.

Seasonic is met goede reden de laatste jaren niet zo populair wegens problemen met hun Focus reeks. Er zijn ook weinig objectieve reviews te vinden over de laatste serie voedingen waarbij de fouten eruit zijn gehaald. Zo wordt hardware.info gesponsord door...je raadt het al.. Zie ook Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• Mauricevk
Djarune schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:18:
Merken zeggen niets. Corsair maakt goede voedingen en slechte. Hetzelfde geldt voor be quiet!, EVGA, Enermax, MSI, Gigabyte etc. Seasonic gebruikt mindere fans (Hong Hua) in hun Focus reeks, waardoor er meer vermogen bijvoorbeeld 850W nodig is om 500W stil te kunnen draaien. De be quiet! Straight Power 11 750W (Duits merk) is een uitstekende voeding die gebruikt maakt van high end componenten en fan. Aangezien ie momenteel niet op voorraad is pak je de pricewatch: MSI MPG A750GF. Deze is net als de SP11 multi-rail wat fijn is voor zulke stroom slurpende kaarten.

Seasonic is met goede reden de laatste jaren niet zo populair wegens problemen met hun Focus reeks. Er zijn ook weinig objectieve reviews te vinden over de laatste serie voedingen waarbij de fouten eruit zijn gehaald. Zo wordt hardware.info gesponsord door...je raadt het al.. Zie ook Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Aha, ja ik zag toevallig ook dat van hardware.info voorbij komen. Maar als ze daardoor gesponsord worden... logisch 8)7

• Mauricevk
Djarune schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:18:

Nog een klein vraagje @Djarune, ik zie wel dat de Platinum versie van jou voorbeeld op voorraad is. Platinum is meestal beter of in dat geval dan weer niet?
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W

• Djarune
Dat is ook een goede keuze. Een stuk beter dan de Seasonic uit je topic start. Is niet veel beter dan de Gold variant. Eerder vergelijkbaar.
Pagina: 1