Keuzestress! DSL of Glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01-2021
Goedemiddag,

We gaan binnenkort verhuizen, dit brengt ook de vraag met zich mee welke telecomprovider we daar gaan nemen. We wonen nu in een Ziggo gebied waar we ook Ziggo gebruiken, op zich tevreden. We gaan verhuizen naar een DSL + Glasvezel gebied. Nu weet ik niet of er een groot verschil zit tussen DSL en COAX? Ik heb een aantal vragen + advies nodig:

1. Moet ik gaan voor DSL of Glasvezel? Mijn voorkeur gaat uit naar glasvezel, maar de enige aanbieder is CAIW/Delta en hier lees ik geen goede verhalen over.
2. Ik woon 1000m van het DSL punt, is het überhaupt wel zinvol om hierover na te denken?
3. Heeft iemand ervaring met CAIW/Delta?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen in de zoektocht naar de juiste telecomprovider.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik zeg glasvezel, maar als iemand ervaring heeft met die beheerder is er misschien een beter advies.

Het zal nog best wat jaren duren voordat DSL en kabel niet meer kunnen meekomen, tot die tijd kan je natuurlijk net zo goed een DSL nemen, probleem in mijn ogen is bij DSL de lage upload snelheid. Wat voor abonnement heb je nu bij Ziggo?

[ Voor 132% gewijzigd door Pixal op 14-01-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@NickS079 Lees je in over oa de snelheid van VDSL, en je gebruik, dan weet je snel je antwoord.
1000m van een wijkkast is best veel, denk niet dat je een hoge DL haalt op dat adres. (theorie is altijd mooier dan de praktijk)

[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 14-01-2021 13:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Je kan van te voren checken wat de verwachte snelheid bij jouw huis is met DSL?
als dat boven de 50mb/s zit is dat prima voor meeste gebruikers.

Wat voor apparatuur heb je allemaal?
Wat wil je gaan doen met je internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
99ruud99 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:02:
Je kan van te voren checken wat de verwachte snelheid bij jouw huis is met DSL?
als dat boven de 50mb/s zit is dat prima voor meeste gebruikers.

Wat voor apparatuur heb je allemaal?
Wat wil je gaan doen met je internet?
Zie afbeelding hieronder. Wij wonen met zijn 2e, veel thuis werken en veel internetten. Ik game veel via Ps5 en mijn vriendin kijkt graag youtube. Dus geen maximale downloader maar wel een zwaargebruiker denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfNu7ciZz_M4GG1BTyMUyqV8yro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9chEq9B72HjzbLfI9PmE0GKe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Valt mee, maar als je wilt gamen dan ga je vrolijker worden van glasvezel, zeker als je vriendin tv gaat kijken via internet.
Voor rest is 59 mb eigenlijk wel genoeg, zeker omdat je maar met 2 bent.
Ik zou zeggen, bij sommige providers kan je 1 maand een abbo afsluiten. Probeer of het snel genoeg is, zoniet - > glasvezel

ps, hoe duur is DSL 100mb, en hoe duur is glasvezel, als het tientje in maand scheelt is het makkelijke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

100 Mbps is in theorie, dat is +- 12.5MB Download. Dat houd in dat je in theorie per seconde 12.5MB kunt downloaden. het is dus al afgezwakt naar 59.3Mbps, wat neerkomt op 7.4MB +- Dat is onder ideale omstandigheden... Als je nu bij Ziggo 40 pakket hebt, is dat vergelijkbaar. alleen bij de snelheid van Ziggo zit je veel safer, en bij glas dus ook. waar je bij glas 50-50 ook een hoge upload hebt

[ Voor 28% gewijzigd door Hackus op 14-01-2021 14:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

Meeste klachten over Caiway (of Delta) betreffen het tv pakket. Als je het over Internet Only hebt, dan is het echt wel een goed product. Zelf van Caiway (Internet: teverden, tv: ontevreden) naar Delta (Internet only, tv via NL Ziet/Netflix/Videoland) overgestapt. Uiterst stabiel, hoge snelheden en mogelijkheid (geen ondersteuning) om eigen router te gebruiken. Wat mij betreft is de vraag van de TS een non-vraag, maar dat hangt helemaal af van de eisen en wensen. En die ontbreken tot nu toe.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Beide zullen goed werken, als je kosten belangrijk vind dan DSL, als je snelheid belangrijk vind dan Glas,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Wat geeft https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ aan wat je kunt halen? Dat is de meeste betrouwbare, gezien het data is van de partij die de infrastructuur ook beheert: KPN

Ik heb zelf ook een glasvezelaansluiting in m'n huis, maar gebruik VDSL. Mijn reden is dat glasvezel duurder is. Via Breedbandwinkel net even snel gekeken, de goedkoopste optie (Online.nl) kost €394 op jaarbasis voor 100/100 glas, ze bieden ook 100/30 VDSL voor €292 per jaar. Heb een 100/30Mbit VDSL verbinding (niet bij Online.nl overigens) en dat is voor mij snel zat, ik heb die hoge upload niet nodig. Als het een paar euro was oke, maar dit verschil is mij echt te groot 8)7

Maar ik vermoed dat over een poos alleen nog glasvezel mogelijk is als je beiden, meen een nieuwsbericht hier op Tweakers te hebben gelezen dat KPN de VDSL gaat uitfaseren als je ook glasvezel hebt. Jammer dat je daardoor indirect wordt gedwongen om meer te gaan betalen.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
lier schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:31:
Meeste klachten over Caiway (of Delta) betreffen het tv pakket. Als je het over Internet Only hebt, dan is het echt wel een goed product. Zelf van Caiway (Internet: teverden, tv: ontevreden) naar Delta (Internet only, tv via NL Ziet/Netflix/Videoland) overgestapt. Uiterst stabiel, hoge snelheden en mogelijkheid (geen ondersteuning) om eigen router te gebruiken. Wat mij betreft is de vraag van de TS een non-vraag, maar dat hangt helemaal af van de eisen en wensen. En die ontbreken tot nu toe.
Hmm dit is wel een hele goede optie inderdaad! Wij betrapten onszelf erop dat we bijna geen tv meer kijken, puur voor achtergrond geluid. We kijken wel veel Netflix en Videoland, mochten we tv willen kijken is het idd met NLziet al verholpen aangezien dit ook op onze tv zit.. Ik zie dat ze nu een aanbieding hebben voor een 10tje per maand de eerste drie maanden, daarna 45 euro voor 150mbps, dit lijkt mij voldoende toch? Wij beschikken zelf over een Netgear Nighthawk ter versterking van het wifi signaal. Ik begrijp dus dat je tevreden bent over het internet van Delta, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:41:
Wat geeft https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ aan wat je kunt halen? Dat is de meeste betrouwbare, gezien het data is van de partij die de infrastructuur ook beheert: KPN

Ik heb zelf ook een glasvezelaansluiting in m'n huis, maar gebruik VDSL. Mijn reden is dat glasvezel duurder is. Via Breedbandwinkel net even snel gekeken, de goedkoopste optie (Online.nl) kost €394 op jaarbasis voor 100/100 glas, ze bieden ook 100/30 VDSL voor €292 per jaar. Heb een 100/30Mbit VDSL verbinding (niet bij Online.nl overigens) en dat is voor mij snel zat, ik heb die hoge upload niet nodig. Als het een paar euro was oke, maar dit verschil is mij echt te groot 8)7

Maar ik vermoed dat over een poos alleen nog glasvezel mogelijk is als je beiden, meen een nieuwsbericht hier op Tweakers te hebben gelezen dat KPN de VDSL gaat uitfaseren als je ook glasvezel hebt. Jammer dat je daardoor indirect wordt gedwongen om meer te gaan betalen.
Hij geeft dit aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY59mucFfr6LvjjzBkcKNWTPbzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wj6iawAHIpJOhZBAOblOYqKv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan kun je via VDSL dus 111Mbit halen en via KPN zelf (dat is de enige die bonding aanbied dacht ik) 222Mbit.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:19:
Dan kun je dus 111Mbit halen en via KPN zelf (dat is de enige die bonding aanbied dacht ik) 222Mbit.
Ik snap er ff helemaal niks van, de ene site geeft 50 mb aan en deze geeft 222 mb aan. Via KPN DSL kan ik dus 222mb's halen? Werkt dit in de praktijk ook echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die 111Mbit is wat er fysiek maximaal over de lijn kan, maar een provider kan het ook afknijpen naar bijv. 50Mbit en dat als pakket aanbieden. Die 222Mbit is fysiek alleen mogelijk met KPN, ze geven andere providers daar geen toegang tot. Qua VDSL is het namelijk zo dat die infra allemaal van KPN is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 15:06
@NickS079 wat fourstack aangeeft is normaal gesproken leidend en die 110 mbit zijn meer dan genoeg voor de doorsnee gebruiker. En deze snelheid kun je ook bij goedkope aanbieders zoals budgetalles1, Oxxio, Online krijgen. Die 222 mbit zoals @ThinkPad alleen bij KPN en dan gaat de prijs ook flink omhoog vergeleken met die low budget aanbieders, wat mij betreft overkill.

De ping bij vdsl is vaak ook lager op een kpn lijn, althans bij met vdsl2 rond 6-7 ms, uiteraard bekabeld gemeten. Bij glasvezel ligt dit normaal gesproken wel onder 5ms, maar wat is praktisch de meerwaarde voor de doorsnee gebruiker? Bij coax van Ziggo tussen 10-15 ms, los van het genomen pakket.

Bij die eerdere foto staat 'gemiddelde snelheid in de buurt' en dit is volgens mij niet jouw eigen haalbare
snelheid.

Ik zou gaan voor Budget alles in 1 (Kpn reseller) solo vdsl internet, je krijgt dan 110/30 voor 23,50 pm eerste 9 maanden en daarna 32,50. Online heeft een andere routing dan Budget, en zou ik links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:19:
Dan kun je via VDSL dus 111Mbit halen en via KPN zelf (dat is de enige die bonding aanbied dacht ik) 222Mbit.
XS4ALL biedt ook bonding aan, samen met KPN idd.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou simpelweg voor Glas gaan als je dit kunt. De upload bandbreedte ga je echt vaker gebruiken als je door krijgt dat je het beschikbaar hebt. Denk aan reservekopie vanaf een mobiel, foto's altijd in de cloud en andere meuk.. via glas gaat dit echt vele malen sneller dan maar vertrouwen op dat koperen-draadje (bonding of niet).

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 14-01-2021 16:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 15:28
Providers zijn zelf ook verplicht om aan te geven wat de verwachte snelheid op jouw adres is.
Zou je bij een provider een postcodecheck doen kom je dit ook ergens tegen( en bijna altijd is dat ook de snelheid die fourstack toont aangezien die providers via KPN wholesale inkopen.
De pakketten(op xDSL) die je besteld hebben altijd een tot snelheid en je daadwerkelijke snelheid mag dacht ik 10% afwijken. In het verleden was het nogal eens de vraag wat je daadwerkelijk als snelheid kreeg maar daar zijn tegenwoordig wel regels voor.
Een provider mag je nog wel een pakket verkopen van bv 100 Mbit/s maar als je niet meer dan 30 zou kunnen krijgen moeten ze dat vermelden.

Ik woon zelf op een adres waar Fourstack en provider aangeven dat ik een snelheid van 110 Mbit/s zou kunnen halen en in de praktijk klopte dat ook. Sinds kort is hier de glasvezelaansluiting opgeleverd en zit nu op glasvezel van KPN, maar de VDSL verbinding was super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 22:02
Ligt eraan als er BVVDSL leverbaar is kun je dat prima nemen als alternatief voor glasvezel, dat zie je als er minimaal 200mbit leverbaar is op je adres via postcodecheck.

Ik was gewoon naar glasvezel gegaan, internet reviews kan je weinig op aan, vaak genoeg klopt het voor geen kant omdat alleen enkele mensen met problemen reviews plaatsen, de mens wat geen problemen heeft plaatst geen review.

Kijk voor de grap eens op https://nl.trustpilot.com/ ze kraken werkelijk alles af zoek eens naar de beste providers als KPN of Ziggo, zelfs XS4ALL wat zeer hoog staat in kwaliteit wordt daar nog afgekraakt.

Als je naar reviews gaat kijken check dan ook even op xs4all of KPN, staan die daar ook laag dan skip de hele site maar want dan klopt de boel niet.

En ja het kan altijd een keer mis gaan bij iemand maar het gros gaat gewoon goed.
Focus dus niet teveel op reviews en neem het maar als een korreltje zout, de waarheid ligt ergens in het midden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2021 18:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
Dan woon je geen 1000 meter van de centrale af maar veel dichterbij een andere wijkkast.

En dan haal je mooie snelheden.

Wil je goedkoop DSL en (stabiel) KPN netwerk, dan zijn Oxxio en Budget vaak wel een goeie optie, die hebben nog wel eens interessante aanbiedingen. En dan krijg je netjes die 100/30 verbinding.

Verstuur je veel data, dan is glasvezel weer aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:48
ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
Die 111Mbit is wat er fysiek maximaal over de lijn kan, maar een provider kan het ook afknijpen naar bijv. 50Mbit en dat als pakket aanbieden. Die 222Mbit is fysiek alleen mogelijk met KPN, ze geven andere providers daar geen toegang tot. Qua VDSL is het namelijk zo dat die infra allemaal van KPN is.
KPN geeft andere providers ook gewoon toegang tot bonding. Alleen zijn er bijna geen providers die dat doen; die moeten dan dubbele lijnhuur gaan betalen en dat berekent men dan door aan de klant.

Freedom, Xs4all, KPN en Cheapconnect zijn providers die pairbonding particulier aanbieden. Zakelijk zijn er nog wel wat providers die het doen, tegen een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickS079
Iedereen hartelijk dank voor het advies en de reacties! Ik zie veel toch gaan voor glasvezel of gaan voor budget alles in 1 thuis omdat dit via KPN is. Ik ga er nog goed over nadenken, ik heb tot nu toe 2 opties:

1. Delta - 45,- eur per maand voor enkel internet 150/150MB
2. Budget alles in 1 - 46,50 per maand voor internet 100/30MB + interactieve televisie.

Via Budget krijg ik een Google Nest Wifi, is iemand hier bekend mee? Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzeL7_361Gxx8AUiOWDCVRuvTjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hjf1tBGMGg6uIoWXzk1OHbLv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als er veel thuisgewerkt wordt met een dataverbinding met een kantoor op afstand kan de hogere upload van glasvezel wel heel prettig zijn. Het ‘opslaan’ van documenten op netwerkschijven/shareddocumenten kan dan een stuk sneller gaan.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:11
bartvl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:37:
Als er veel thuisgewerkt wordt met een dataverbinding met een kantoor op afstand kan de hogere upload van glasvezel wel heel prettig zijn. Het ‘opslaan’ van documenten op netwerkschijven/shareddocumenten kan dan een stuk sneller gaan.
Ik werk alleen nog maar thuis en dankzij de VPN verbinding van mijn werk is de down- en upload geknepen tot 20 Mbit. Terwijl ik vanuit mijn privé abonnement 100/100 Mbit heb..
Met die 20 Mbit gaat het helemaal prima. Alle bestanden, cloud werken, viedovergaderingen, alles.

Bij een DSL abonnement bij (bijvoorbeeld )Budget krijg je 30 Mbit upload. Dat is dus echt meer dan zat om thuis te kunnen werken.

@NickS079 Wat die DSL snelheden betreft: Ik zie dat je een soort vergelijkingssite gebruikte. Die haalt informatie uit allerlei (oude) databases en is dan ook niet heel handig meer voor dit soort antwoorden. Afstand tot centrale is niet relevant meer. Afstand tot wijkkast is wel relevant maar staat daar niet meer bij.

Zoals gezegd is die Fourstack site leidend. Die komt direct van KPN Wholesale en die snelheden kloppen (misschien een paar Mb minder) absoluut.

[ Voor 27% gewijzigd door Barre73 op 15-01-2021 14:30 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:15

Wildfire

Joy to the world!

ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
Als hij echt op 1000m zit dan is 100mbit of 200mbit echt niet mogelijk. @NickS079 als je me in een DM even je postcode/huisnummer stuurt kan ik kijken hoe jouw telefoonlijn loopt (ik ben KPN monteur). Dan weet je zo hoe het echt zit.

Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:25:

[...]

@NickS079 Wat die DSL snelheden betreft: Ik zie dat je een soort vergelijkingssite gebruikte. Die haalt informatie uit allerlei (oude) databases en is dan ook niet heel handig meer voor dit soort antwoorden. Afstand tot centrale is niet relevant meer. Afstand tot wijkkast is wel relevant maar staat daar niet meer bij.

Zoals gezegd is die Fourstack site leidend. Die komt direct van KPN Wholesale en die snelheden kloppen (misschien een paar Mb minder) absoluut.
Afstand tot de centrale is regelmatig nog relevant. Er zijn nog regelmatig situaties waarin een huis NIET op een buitenring zit, maar rechtstreeks op de centrale of via een normale (passieve) kabelverdeler. Daarnaast leveren sommige derde partijen soms enkel vanuit de centrale en niet vanuit de buitenring.

Fourstack moet je je trouwens niet blind op staren, hou daar rekening mee.

[ Voor 43% gewijzigd door Wildfire op 15-01-2021 20:01 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Als hij echt op 1000m zit dan is 100mbit of 200mbit echt niet mogelijk. @NickS079 als je me in een DM even je postcode/huisnummer stuurt kan ik kijken hoe jouw telefoonlijn loopt (ik ben KPN monteur). Dan weet je zo hoe het echt zit.

[...]

Afstand tot de centrale is regelmatig nog relevant. Er zijn nog regelmatig situaties waarin een huis NIET op een buitenring zit, maar rechtstreeks op de centrale of via een normale (passieve) kabelverdeler. Daarnaast leveren sommige derde partijen soms enkel vanuit de centrale en niet vanuit de buitenring.

Fourstack moet je je trouwens niet blind op staren, hou daar rekening mee.
Ik weet ook wel dat afstand tot de centrale soms wel relevant is, vooral bij CO lijnen, maar veel vaker ook niet. Dit soort vergelijkings sites maken nog vaak gebruik van oude databases van bijv. BBNed, nog uit de tijd van voor SC's en het overgrote deel van Nederland zit toch echt op een SC tegenwoordig.
Dan is Fourstack stukken beter dan zo'n afstands database. En niets is perfect uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:15

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Ik weet ook wel dat afstand tot de centrale soms wel relevant is, vooral bij CO lijnen, maar veel vaker ook niet. Dit soort vergelijkings sites maken nog vaak gebruik van oude databases van bijv. BBNed, nog uit de tijd van voor SC's en het overgrote deel van Nederland zit toch echt op een SC tegenwoordig.
Dan is Fourstack stukken beter dan zo'n afstands database. En niets is perfect uiteraard.
Ik had niet echt opgelet en niet beseft tegen wie ik het had :P

Je hebt gelijk natuurlijk, alhoewel ik wel moet zeggen dat ik nog best vaak klanten tegenkom die rechtstreeks op de hvd zitten of via een ouderwetse 'passieve' kabelverdeler. Maar het begint wel te minderen nu. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 17:00
ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:41:
even heerlijk off-topic. Kpn gaat de wijkcentrale/straatkast niet meer van nieuwe apparatuur voorzien. Als deze uitgefaseerd gaat worden zal je over moeten. Maar als je nu 100/30 haald zal dat nog wel ff duren.

Weet niet wie je provider nu is, maar kpn en xs4all vragen al geen meerprijs voor glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ewoutw schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:35:
[...]
even heerlijk off-topic. Kpn gaat de wijkcentrale/straatkast niet meer van nieuwe apparatuur voorzien. Als deze uitgefaseerd gaat worden zal je over moeten. Maar als je nu 100/30 haald zal dat nog wel ff duren.

Weet niet wie je provider nu is, maar kpn en xs4all vragen al geen meerprijs voor glas.
Het beleid is en wordt heel simpel. 36 maanden na aanleg glasvezel wordt de koper verbinding uitgeschakeld en is ook niet meer orderbaar. Voor geen enkele provider. Dat begint in eind februari 2023 met ruim 2 miljoen adressen die in februari 2020 al glas hadden. En vanaf dan elk kwartaal.
Dus adressen die dit kwartaal glas krijgen kunnen rond januari 2024 geen koper meer krijgen. Als ze dat tegen die tijd nog gebruiken (bijvoorbeeld via Budget, Oxxio o.i.d.) dan moet men verplicht over.

KPN zelf neemt het voortouw door al een paar jaar lang geen koper meer te leveren als er glas is.

Bron: https://www.kpn-wholesale...band/uitfaseren-koper.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 16-01-2021 10:48 ]

Pagina: 1