• marleybob
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02-08-2021
Hallo Tweakers,

zoals ik in mijn eerdere topic aangaf, ben ik begonnen met het verbeteren van mijn netwerk. Te beginnen met de overvolle rommelige meterkast.

Afgelopen dinsdag is mijn switch (TP-Link TL-SG108PE) binnen gekomen, nog dank voor het advies @DukeBox, @shure-fan en @jadjong.

De switch is zojuist geplaatst en de oude router er tussenuit gehaald. All good en werkend, maar als ik in het management systeem kijk van de switch heeft de switch het IP adres 192.168.0.1 gekregen.

Voor jullie beeld:
Vanuit T-mobile is er een glasvezelmodem geleverd, de DrayTek Vigor 2132FVn. De router benader ik via
192.168.1.1. Ik zou zeggen dat de switch het ip-adres alleen wijzig bij het laatste cijfer van het ip adres, maar dit is niet het geval.

Ik ben van plan om mijn oude router op zolder te plaatsen. De router had het benader ip-adres van http://192.168.2.1/. Ook hier lijkt het niet helemaal goed te gaan.

Deze week zal een alarmsysteem gekoppeld worden op de switch en ik hoop dat dit dan wel goed gaat...

Kunnen jullie mij vertellen wat dit is, of het kwaad kan? Mocht dit kwaad kunnen hoe ik het kan verhelpen?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Jean Paul
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:40

Jean Paul

Reservebelg

Ik denk niet dat de Switch dat IP gekregen heeft, maar dat deze standaard ingesteld staat.

Kijk eens of je hem als DHCP client kan instellen?

Ninja edit: volgens de handleiding werkt deze standaard als DHCP client, indien hij geen IP krijgt gebruikt hij 192.168.0.1, wat bij jou het geval is.

Zorg ervoor dat de Switch verbonden is met je DHCP server (Router, ISP modem) voordat je hem aanzet.

[Voor 47% gewijzigd door Jean Paul op 13-01-2021 17:41]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:04
Wat ben je van plan met al die subnetten? Heb je meer dan 253 apparaten in huis? :P

Reset die switch anders even naar factory defaults, lijkt er op dat je de layer3/router modus hebt geactiveerd.

[Voor 40% gewijzigd door jadjong op 13-01-2021 17:56]

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:28
marleybob schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:31:
Voor jullie beeld:
Vanuit T-mobile is er een glasvezelmodem geleverd, de DrayTek Vigor 2132FVn. De router benader ik via
192.168.1.1. Ik zou zeggen dat de switch het ip-adres alleen wijzig bij het laatste cijfer van het ip adres, maar dit is niet het geval.

Ik ben van plan om mijn oude router op zolder te plaatsen. De router had het benader ip-adres van http://192.168.2.1/. Ook hier lijkt het niet helemaal goed te gaan.
Ik heb het grote broertje hier in gebruik, TL-SG1016
Zo aan je screenshots te zien draai je nog de oude software ? (dus nog geen4.x) ff updaten ziet er ook wat beter uit.
Waarom er meerdere subnetten staan lijkt me nogal overkill als ik de rest van je uitleg lees.
Dus je draytek doet L3 en heeft 192.168.1.1/24
Switch is benaderbaar met software-tooltje op 192.168.0.1
Je oude router kom je nu niet meer bij op 192.168.2.1, dat klopt die moet je dan in AP mode zetten en dhcp laten krijgen van je draytek router (of fixed buiten dhcp scope,of op mac-adres, net wat je wilt)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-11-2021
jadjong schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:55:
Wat ben je van plan met al die subnetten? Heb je meer dan 253 apparaten in huis? :P

Reset die switch anders even naar factory defaults, lijkt er op dat je de layer3/router modus hebt geactiveerd.
Die TL-SG108PE is puur layer2 :)

Het IP adres betreft het management IP adres, daarover kan hij niet routeren. Idd zoals gezegd, dat IP adres neemt ie aan als ie geen DHCP adres verkrijgt.

Eerst inprikken op je router, en dan aanzetten zoiets. Omdat het best fijn is dat je switch altijd hetzelfde IP adres heeft, geef 'm een vast IP adres in je 192.168.0 reeks, check waar je router begint & eindigt met het uitdelen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• jadjong
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Ik zie iets met vlan's en routed subnet, of is dat screenshot van een ander apparaat in huis? (ken die TP-link interface niet)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11-11-2021
jadjong schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Ik zie iets met vlan's en routed subnet, of is dat screenshot van een ander apparaat in huis? (ken die TP-link interface niet)
Ik wel, en dat is m niet ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• marleybob
Jean Paul schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:37:
Ik denk niet dat de Switch dat IP gekregen heeft, maar dat deze standaard ingesteld staat.
Kijk eens of je hem als DHCP client kan instellen?
Ninja edit: volgens de handleiding werkt deze standaard als DHCP client, indien hij geen IP krijgt gebruikt hij 192.168.0.1, wat bij jou het geval is.

Zorg ervoor dat de Switch verbonden is met je DHCP server (Router, ISP modem) voordat je hem aanzet.
@Jean Paul, bedankt voor je reactie. Kan je mij vertellen hoe ik de switch met mijn DHCP server kan verbinden vóordat ik de switch aan zet... Bedoel je hiermee dat ik de switch uit moet zetten, UTP kabel bij ISP modem en switch. Vervolgens switch aanzetten?

@
jadjong schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:55:

@jadjong, bedankt voor je reactie. Zeker niet ik heb ‘maar’ een stuk of 6/7 apparaten. Oké, reset dat moet mij lukken 😉
kosz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Ik heb het grote broertje hier in gebruik, TL-SG1016
Zo aan je screenshots te zien draai je nog de oude software ? (dus nog geen4.x) ff updaten ziet er ook wat beter uit.
Waarom er meerdere subnetten staan lijkt me nogal overkill als ik de rest van je uitleg lees.
Dus je draytek doet L3 en heeft 192.168.1.1/24
Switch is benaderbaar met software-tooltje op 192.168.0.1
Je oude router kom je nu niet meer bij op 192.168.2.1, dat klopt die moet je dan in AP mode zetten en dhcp laten krijgen van je draytek router (of fixed buiten dhcp scope,of op mac-adres, net wat je wilt)
@kosz, bedankt voor je rectie. De screenshot is van mijn Draytec router (had ik er niet bijgezet). Heb onderaan dit bericht de screenshot van de TP-link gezet. Het is inderdaad ver. 3.0 en zal de firmare update opzoeken en doorvoeren.

Ik heb geen netwerk nodig met verschillende subnetten, ik wil graag de meest standaard opzet alleen kan ik je helaas niet volgen vanaf de uitleg ‘dus je draytek (..) tot het eind van het bericht. De afkortingen heb ik opgezocht, maar ik heb geen idee wat ik waar moet instellen.
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Het IP adres betreft het management IP adres, daarover kan hij niet routeren. Idd zoals gezegd, dat IP adres neemt ie aan als ie geen DHCP adres verkrijgt.

Eerst inprikken op je router, en dan aanzetten zoiets. Omdat het best fijn is dat je switch altijd hetzelfde IP adres heeft, geef 'm een vast IP adres in je 192.168.0 reeks, check waar je router begint & eindigt met het uitdelen.
@ChaserBoz, bedankt voor je reactie. Met eerst inprikken router, bedoel je vanuit de switch. Eerst de UTP kabel in de router en daarna pas in de switch? Het vastzetten van een IP adres gaat in het systeem van switch. Moet ik daar de DHCP setting disable en vervolgens de switch bij IP address 192.168.0.1 geven? Wat bedoel je precies met check waar je router begint en eindigt met uitdelen?
jadjong schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:10:
[...]

@jadjong, wat @ChaserBoz_ aangeeft dit is een screenshot va mijn Draytek van T-mobile.

Al met al. Zou iemand mij in jip en janneke taal willen uitleggen wat ik moet doen. Zoals jullie merken ben ik onbekend hierin, maar wil graag leren. Ik ga als eerst
- Switch resetten naar factory defaults
- Firmware van switchupdate naar .4 versie.
- en dan? is het mogelijk om per apparaat de juiste instelling te doen?

Als dit teveel gevraagd is, of dit niet het juiste forum is begrijp ik het uiteraard. Mochten jullie mij willen helpen zou dat echt geweldig zijn!

• jadjong
Volgens mij staat er dat hij 192.168.1.10 heeft gekregen vanuit de Draytek, die 0.1 is backup/alternatief. Op die tweede router op zolder even DHCP uit zetten en een ip instellen in de 192.168.1.x reeks. Dan is het een wifi accespoint geworden en alles hetzelfde netwerk.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-01 20:14
Wat wil je eigenlijk met je switch bereiken? Als i ome niet vergis heeft de DrayTek van de provider helemaal geen VLAN support voor LAN netwerken, en kan je ook maar 1x een subnet met 1x NAT en 1x DHCP opgeven?

[Voor 65% gewijzigd door johnkeates op 13-01-2021 21:21]

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

marleybob schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:58:
[...]

@Jean Paul, bedankt voor je reactie. Kan je mij vertellen hoe ik de switch met mijn DHCP server kan verbinden vóordat ik de switch aan zet... Bedoel je hiermee dat ik de switch uit moet zetten, UTP kabel bij ISP modem en switch. Vervolgens switch aanzetten?

[...]
De DHCP server is vaak je router of modem en zorgt voor de verdeling van de IP-adressen. Het modem van je ISP draait waarschijnlijk DHCP, evenals je oude router. Zoals jadjong zegt, zorg ervoor dat je DHCP uitzet op de oude router, anders heb je twee apparaten die zich als server voordoen en dan gaat het fout.

Dus om een juiste IP aan je Switch toegekend te krijgen, moet de Switch met de DHCP server (waarschijnlijk nu de Draytek) verbonden zijn, de Draytek moet aanstaan natuurlijk en daarna de Switch aanzetten.

Hetzelfde geldt voor je overige apparaten, deze moeten een IP-adres krijgen, en als zaken nu niet werken komt dat waarschijnlijk door een conflict. De Switch is pretty much plug & play, zolang er maar 1 apparaat IP-adressen uitdeelt :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik heb op mijn sportvereniging 2 van deze TP-links staan (icm met ubiquiti AP en USG).

Ben je bekend met de werking van IP-adressen, subnetmask en gateway? Verder snap ik je vraag niet.

Meest gebruikelijk is je glasvezel modem als DHCP-server te gebruiken. Verder zou ik de router en switch met een vast IP in stellen.

Overigensis dat IP-adres heb je alleen nodig als je de web-gui wil bereiken. Ik lees niets over dat je de management ook echt gaat gebruiken. Switchen doet die out of de box.

als je vragen hebt over de switch, dan hoor ik je wel.

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:56

3DDude

I void warranty's

@t TS houd het simpel, zet alle apparaten in hetzelfde subnet, dus 192.168.1.x/24
doe je de router 192.168.1.1 , de switch 192.168.1.2 en die router boven 192.168.1.3 (en zet routeren op die router boven uit).

Wil je gaan scheiden zul je op de routers de netwerken die je wilt moeten aanmaken en in gebruik nemen; maar dan moet je weten wat je doet en kan je bijv vlans maken en die een eigen subnet geven.

[Voor 29% gewijzigd door 3DDude op 14-01-2021 09:37]

Luister dit ~8min &Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

• marleybob
jadjong schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:18:
Volgens mij staat er dat hij 192.168.1.10 heeft gekregen vanuit de Draytek, die 0.1 is backup/alternatief. Op die tweede router op zolder even DHCP uit zetten en een ip instellen in de 192.168.1.x reeks. Dan is het een wifi accespoint geworden en alles hetzelfde netwerk.
Goedemorgen @Jadjong, de router is voordat ik de switch heb geplaatst van het netwerk gehaald. Ik wil de router op een later tijdstip wel bijplussen. Ik weet dat de router, een Asus RT N65U, de optie heeft om alleen als acces point te functioneren en daar maak ik gebruik van.

Als ik het goed begrijp is het IP address van mijn switch, de 192.168.0.1 dus om te benaderen en is de switch in mijn IP-netwerk het nummer 192.168.1.10? Oftewel geen sub-netwerk?
johnkeates schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:20:
Wat wil je eigenlijk met je switch bereiken? Als i ome niet vergis heeft de DrayTek van de provider helemaal geen VLAN support voor LAN netwerken, en kan je ook maar 1x een subnet met 1x NAT en 1x DHCP opgeven?
Goedemorgen @johnkeates, dat weet ik niet precies. Ik heb niet bepaald een behoefte aan een virtueel netwerk. Mijn bezoek mag en kan inloggen op mijn netwerk en apparaten hoeven niet bestanden onderling te delen. Ik heb vooral behoefte aan een zo stabiel mogelijk netwerk.
Jean Paul schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:19:
[...]

De DHCP server is vaak je router of modem en zorgt voor de verdeling van de IP-adressen. Het modem van je ISP draait waarschijnlijk DHCP, evenals je oude router. Zoals jadjong zegt, zorg ervoor dat je DHCP uitzet op de oude router, anders heb je twee apparaten die zich als server voordoen en dan gaat het fout.

Dus om een juiste IP aan je Switch toegekend te krijgen, moet de Switch met de DHCP server (waarschijnlijk nu de Draytek) verbonden zijn, de Draytek moet aanstaan natuurlijk en daarna de Switch aanzetten.

Hetzelfde geldt voor je overige apparaten, deze moeten een IP-adres krijgen, en als zaken nu niet werken komt dat waarschijnlijk door een conflict. De Switch is pretty much plug & play, zolang er maar 1 apparaat IP-adressen uitdeelt :)
Goedemorgen @jean paul, de DHCP server is in mijn geval de Draytek van T-mobile. De Asus router is voordat ik de switch plaatste uit het netwerk gehaald. Ik ga de Asus router als AP gebruiken en DHCP uitzetten. Heb zojuist de switch uitgeschakeld, de UTP kabel die de Draytek en de switch verbindt, uit de router gehaald en vervolgens weer de switch aangezet en de kabel tussen router en switch geplaatst. Zoals ik bij de reactie van @Jadjong aangeef, heb ik als ik het goed begrijp het IP-adres van mijn switch, de 192.168.0.1 om te benaderen en is de switch in mijn IP-netwerk het nummer 192.168.1.10.
ewoutw schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:39:
Ik heb op mijn sportvereniging 2 van deze TP-links staan (icm met ubiquiti AP en USG).

Ben je bekend met de werking van IP-adressen, subnetmask en gateway? Verder snap ik je vraag niet.

Meest gebruikelijk is je glasvezel modem als DHCP-server te gebruiken. Verder zou ik de router en switch met een vast IP in stellen.

Overigensis dat IP-adres heb je alleen nodig als je de web-gui wil bereiken. Ik lees niets over dat je de management ook echt gaat gebruiken. Switchen doet die out of de box.

als je vragen hebt over de switch, dan hoor ik je wel.
Hallo @ewoutw, kijk aan dat is gedeeltelijk qua producten gelijk aan mijn netwerk opzet. Zoals je merkt ben ik zeker niet bedreven met de werking van IP-adressen, subnetmask en gateways. Uiteraard heb ik het wereldwijde web doorgenomen, maar de vertaling naar mij netwerk is (nog) niet mogelijk. Het kan zomaar zijn dat door het antwoord op mijn vraag bij @

Het enige wat ik van de managementfunctie van de switch wil gebruiken is de voorrang van 1 specifieke poort i.v.m. mijn beveiligingssystem wat aangesloten is op het netwerk via de switch. De overige functies zijn voor mij irrelevant.
3DDude schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:36:
@t TS houd het simpel, zet alle apparaten in hetzelfde subnet, dus 192.168.1.x/24
doe je de router 192.168.1.1 , de switch 192.168.1.2 en die router boven 192.168.1.3 (en zet routeren op die router boven uit).

Wil je gaan scheiden zul je op de routers de netwerken die je wilt moeten aanmaken en in gebruik nemen; maar dan moet je weten wat je doet en kan je bijv vlans maken en die een eigen subnet geven.
Hallo @3Ddude, ik wil het inderdaad zo simpel mogelijk houden. Als ik de bevestiging krijg van mijn vraag aan @Jadjong a.dh.h.v. de foto van TP-link. Dus het IP address van mijn switch, de 192.168.0.1 om te benaderen en is de switch in mijn IP-netwerk het nummer 192.168.1.10 dan ben ik er volgens mij al.

De router stel ik in als AP zodat de router géén DHCP is en dus geen ip adressen verdeeld.

• jadjong
De switch heeft zowel IP 0.1 als 1.10. De ene is factory default en de ander krijgt het ding via DHCP.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Als ik het goed begrijp werkt alles naar behoren?

Er zal geen probleem zijn om je beveiligingssysteem aan het netwerk te koppelen. Je oude router zal geen DHCP meer draaien als deze in Wireless AP modus gezet is (tenminste, zo werkt dat bij mijn Synology).

Een volgende upgrade kan een fatsoenlijke firewall zijn (bijvoorbeeld een machine met ipfire). Ook een VLAN voor je beveiligingssysteem, aangezien iedereen op je netwerk nu daarbij kan/mag komen met je huidige setup.

• marleybob
jadjong schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:05:
De switch heeft zowel IP 0.1 als 1.10. De ene is factory default en de ander krijgt het ding via DHCP.
@jadjong. Oké, kan het 1.10 adres een probleem zijn voor mijn netwerk? Mocht dit wel zo zijn, hoe kan ik dit verhelpen? Statische IP geven middels management tool? Dus tussen 192.168.0.0 en ?
Jean Paul schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:18:
Als ik het goed begrijp werkt alles naar behoren?

Er zal geen probleem zijn om je beveiligingssysteem aan het netwerk te koppelen. Je oude router zal geen DHCP meer draaien als deze in Wireless AP modus gezet is (tenminste, zo werkt dat bij mijn Synology).

Een volgende upgrade kan een fatsoenlijke firewall zijn (bijvoorbeeld een machine met ipfire). Ook een VLAN voor je beveiligingssysteem, aangezien iedereen op je netwerk nu daarbij kan/mag komen met je huidige setup.
@Jean Paul, inderdaad het netwerk/systeem werkt op het moment gewoon. Het is voor mij vooral belangrijk dat ik zodra het beveiligingssysteem is aangesloten, dit ook allemaal continue blijft werken.

• jadjong
marleybob schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:09:
[...]

@jadjong. Oké, kan het 1.10 adres een probleem zijn voor mijn netwerk? Mocht dit wel zo zijn, hoe kan ik dit verhelpen? Statische IP geven middels management tool? Dus tussen 192.168.0.0 en ?
Nee, dit is prima.

• marleybob
@jadjong bedankt voor je reacties en hulp. Ik laat de opzet dan even voor wat het nu is.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee