Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
Hallo Tweakers,

Voor mijn netwerk ben ik wat aan het dubben. Onlangs heb ik glasvezel in mijn huis en wil hier optimaal gebruik van maken. De meterkast is op het moment een wirwar van kabels en lees met veel belangstelling de verschillende’ meterkast indeling’ topics.

Vanuit T-mobile is er een glasvezelmodem geleverd, de DrayTek Vigor 2132FVn. In dit modem zijn er 2 poorten voor televisie en 2 poorten voor internet. Hierom heb ik tijdelijk een Asus RT-N65U router erachter gezet om de hoeveelheid poorten met 4 stuks uit te breiden. De router geeft geen wifi en fungeert als switch.

Om de begane grond en de eerste etage heb ik op beide etages een Ubiquiti Networks Unifi UAP-AC-LITE geplaatst. Deze worden PoE gevoed door twee converters in de meterkast. De UTP-poorten zitten van zowel het modem als de router vol. Ik wil graag een uitbreiding doen en zo min mogelijk apparaten/stroompunten in de meterkast.

Ik zit te denken om de router te vervangen voor een switch met PoE mogelijkheid. Dan ben ik 2 stroomkabels en 2 UTP kabels voor AP kwijt en dan vervang ik de router door de switch. Gezien ik door de bomen het bos niet zie qua switches ben ik erg benieuwd welke switch jullie mij adviseren.

Ik zit te denken aan een switch met 8 poorten, PoE mogelijkheid en muurbevestiging en kom op de Netgear ProSafe GS108P of TP-Link TL-SG108PE uit. Ik vraag me alleen af of de 4 poorten die PoE mogelijk maken ook werken als je apparaten hebt die niet vragen om PoE.

Kan iemand mij verder helpen? Of hebben jullie en andere oplossing hiervoor? _/-\o_

Beste antwoord (via marleybob op 08-01-2021 12:48)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Ze ontlopen niet zoveel behalve dat de TP-Link volgens mij web managed is dus die zou mijn voorkeur hebben.

Ik gebruik zelf ook vaak de dgs-1008p regelmatig maar die is ook niet managed.

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 08-01-2021 13:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ze ontlopen niet zoveel behalve dat de TP-Link volgens mij web managed is dus die zou mijn voorkeur hebben.

Ik gebruik zelf ook vaak de dgs-1008p regelmatig maar die is ook niet managed.

[ Voor 52% gewijzigd door DukeBox op 08-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
marleybob schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:52:
Ik zit te denken aan een switch met 8 poorten, PoE mogelijkheid en muurbevestiging en kom op de Netgear ProSafe GS108P of TP-Link TL-SG108PE uit. Ik vraag me alleen af of de 4 poorten die PoE mogelijk maken ook werken als je apparaten hebt die niet vragen om PoE.
Ja hoor, de poe poorten geven geen voeding als het aangesloten apparaat daar geen zin in heeft. Koop een switch met voldoende poorten, steek daar al je stekkers in en je hebt precies wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
Je kunt er ook voor kiezen om de ubiquity lijn aan te houden en een unifi switch 8 poe te kopen, dan heb je op 4 poorten poe...

Gebruik ik ook voor oa een unifi accespoint

[ Voor 17% gewijzigd door shure-fan op 07-01-2021 21:16 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
DukeBox schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:57: Ze ontlopen niet zoveel behalve dat de P-Link volgens mij web managed is dus die zou mijn voorkeur hebben.
Heb het even opgezocht; de TP-Link heeft een Graphical User Interface en Configuration Utility. Netgear biedt alleen een Graphical user interface aan. De TP link is ook nog eens goedkoper dus dan is de keuze makkelijk gemaakt.
shure-fan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:15: Je kunt er ook voor kiezen om de ubiquity lijn aan te houden en een unifi switch 8 poe te kopen, dan heb je op 4 poorten poe... Gebruik ik ook voor oa een unifi accespoint
Goede tip Shure-fan. Ik zie alleen niet direct het grote voordeel van de Ubiquity lijn tov de TP-link en Netgear. De Ubiquity kan een hoop meer VLAN’s maar daar doe ik (te) weinig mee…
jadjong schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:18:
Ja hoor, de poe poorten geven geen voeding als het aangesloten apparaat daar geen zin in heeft. Koop een switch met voldoende poorten, steek daar al je stekkers in en je hebt precies wat je wilt.
Top, dan kan ik mooi nog 5 poorten gebruiken naast de 2 poorten voor de AP.

Samenvatting:
Ik kies voor de TP-Link switch. Met deze switch haal ik de router met stroomkabel, 2x AP PoE converters met 2 stroomkabels en 2 UTP kabels weg. Zo heb ik mooi alleen een modem hangen met 1 kabel naar de switch en de switch naar 7 andere punten. Dit zal een hele hoop opruimen in de meterkast qua bekabelingen. Met de management functie kan ik mooi aangeven welke UTP voorrang heeft op de ander. Ik ben van plan om een beveiligingssysteem te installeren, dus dat komt mooi van pas!

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Kleine opmerking..
marleybob schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:48:
Netgear biedt alleen een Graphical user interface aan.
Volgens mij is dat de GS108PE en niet de GS108P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marleybob
DukeBox schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:15:
Kleine opmerking..

[...]

Volgens mij is dat de GS108PE en niet de GS108P ?
Scherp DukeBox, ik bedoel de GS108PE. De GS108P is unmanaged. Ik heb zojuist de TP-link gehaald :).
Pagina: 1