Toekomstige RAM uitbreiding voor nieuwe Ryzen PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met een nieuw systeem samen te stellen (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043578) . De meeste componenten heb ik reeds besteld (zie onder). Na meerdere topics gelezen te hebben, YouTube filmpjes, een artikel op hardware.info en een vraag in het aankooptopic ben ik echter nog niet uit de beste keuze voor RAM in mijn situatie en dan met name over of 2 of 4 reepjes de betere keuze is. Ik overweeg om in eerste instantie 32GB te nemen en later uit te breiden naar 64GB. Ik heb geen plannen om over te clocken.
  • hoe gevoelig ligt dat straks met uitbreiden: moeten de snelheden en latency's dan exact het zelfde zijn?
  • is het beter om nu 2x 16 nemen en straks 2x 16 erbij
  • of nu 1x 32 en straks 1x 32 erbij
Besteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 127,90€ 127,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 104,90€ 104,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.346,05

Nog aan te vullen met:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 543,90€ 543,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 879,-€ 879,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.607,90
(ik ben nog niet over de GPU uit)

Beste antwoord (via BrokenTable op 13-01-2021 13:08)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
G.skill is de geheugen fabrikant en maakt geen moederborden of programmeren BIOS' ervoor.

Altijd voor zo min mogelijke problemen, uitgaan wat mobo fabrikant adviseert en niet andersom! Daarom zie je dat een BIOS update ook wel eens te maken krijgt met een memory compatability of system performance update.

Als je nu voor 2x16GB kiest, kies dan voor een serie waarvan het bord er 4 van aankan zodat je in de toekomst hetzelfde setje erbij kan prikken. Sinds het niet verder niet manueel overklokt wordt kan je later exact hetzelfde kit erbij plaatsen.
Of je dezelfde snelheden behaalt is een tweede, want de controller op de CPU wordt veel sterker belast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Het RAM wat je nu hebt gekozen heb ik ook werkt prima met mijn 5800x. 3600Mhz en 16C schijnt de beste combo te zijn voor de nieuwe Ryzen.
Er wordt idd gezegd dat 4 x beter/sneller is dan 2x... maar ga jij dat echt merken? Alleen qua prijs denk ik.
Weet niet waar je je systeem voor gaat gebruiken maar 32GB is in mijn beleving al overkill laat staan 64GB...

Voor later upgraden zou ik wel aanraden dezelfde te erbij te prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@BrokenTable Wat je ook kiest: Altijd geheugen kiezen uit dit lijstje voor jouw CPU en moederbord:
https://www.msi.com/Mothe...0-TOMAHAWK#support-mem-21

Let op de disclaimer die MSI er bij zet: De geheugencontroller van je CPU is hierbij de uiteindelijke factor die bepaalt of het werkt of niet. Maar het moederbord kan er zelf in ieder geval wel mee over weg.

Helemaal rechts van de tabel zie je vinkjes staan, 1 vinkje = 1 gevuld slot, 2 = twee sloten gevuld, 3 vinkjes zijn 4 sloten gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Bij een klein verschil is het inderdaad beter om m'n portemonnee te laten beslissen. Systeem gaat oa. voor Blender gebruikt worden en Blender wilt het liefst van alles zo veel/snel mogelijk. Voor nu zie ik voor mezelf ook geen toepassing voor 64GB. Een groot deel van de 16GB in m'n huidige laptop is wel eens in gebruik vandaar wel de stap naar 32.

Op de Gkill site staan de Ripjaws 32GVCK als compatible met de B550. Op de site van MSI komen echter alleen de Trident's naar boven (32GT*). Overigens allemaal geschikt voor 1, 2 en 4 sloten. In het 'Ryzen 5000 geheugen advies'-topic las ik dat MoBo-fabrikanten de QVL niet altijd up to date houden, toch maar even naar die Tridents kijken. Helaas weer een stapje duurder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
G.skill is de geheugen fabrikant en maakt geen moederborden of programmeren BIOS' ervoor.

Altijd voor zo min mogelijke problemen, uitgaan wat mobo fabrikant adviseert en niet andersom! Daarom zie je dat een BIOS update ook wel eens te maken krijgt met een memory compatability of system performance update.

Als je nu voor 2x16GB kiest, kies dan voor een serie waarvan het bord er 4 van aankan zodat je in de toekomst hetzelfde setje erbij kan prikken. Sinds het niet verder niet manueel overklokt wordt kan je later exact hetzelfde kit erbij plaatsen.
Of je dezelfde snelheden behaalt is een tweede, want de controller op de CPU wordt veel sterker belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06

Eagle Creek

Breathing security

Eens met wat hierboven geschreven is. Identiek houden is sterk.
Wat ik mij wel oprecht afvraag is of dat je 32 of 64 GB nodig hebt.
(Ook snap ik niet goed het onderscheid in de 2 SSD's tbh)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ik wil ook, casual, FS20 spelen en die schijnt wel met 32GB over weg te kunnen. Daarnaast hoop ik een aantal jaar met dit systeem te doen en daarom wat toekomst gericht met die 32GB. Misschien is het inderdaad niet nodig.

Ik keek eerst naar een ander moederbord, dus had 1 NVMe met een heatsink en de andere zonder. Dat was de reden om 1 SATA SSD te nemen. En daarna niet meer aan gedacht om aan te passen en ondertussen al besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Aan de hand van de QVL lijst van MSI, hou onderstaande keuzes over. De Crucial heeft iets slechtere timings, maar qua timings zit er volgens Hardware Canucks (YouTube: The Best Memory for AMD Ryzen - A Beginner's Guide to RAM Performance) vrijwel geen verschil in prestaties.

Volgens de QVL is de Crucial geschikt voor 1, 2 en 4 DIMMs. Het is wel 2x een pack van 16GB ipv 1x 32GB. Bij een pack van 32GB komt geheugen gegarandeerd uit dezelfde batch las ik ergens maar dat lijkt me alleen bij overclocken een voordeel? De Crucial is wel een heel stuk budget vriendelijker.

2Geheugen internCrucial Ballistix BL16G36C16U4B€ 86,96€ 173,9216-18-18-38
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZR€ 269,90€ 269,9016-16-16-36

Is er een goed argument om voor de G.Skill te kiezen? Het ontbreken van RGB bij de Crucial zie ik als positief :-)
Pagina: 1