Allround + Blender PC, 2250 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Achtergrond
  • Ik heb nu een laptop (i7-7700 / 16GB / GTX 1050). Daar werk ik op thuis (AutoCAD van een paar jaar oud) en hobbymatig ben ik bezig met Blender. Alles draait best redelijk maar het kan uiteraard sneller. Ik had in mijn achterhoofd al een nieuw systeem wat meer op Blender gericht is. Onlangs een Oculus Quest 2 gekocht maar voor Rift games is mijn laptop helaas te langzaam. Verder game ik alleen op een PS5. Maar VR is wel de trigger om een nieuwe PC te gaan samen stellen.
  • Qua programma's die ik niet qua thuiswerken draai is Blender het zwaarste vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen. Soms ben ik daar weken achter elkaar mee bezig, soms doe ik er weken niets mee. Snel in Blender is prettig maar dat is niet het enige focuspunt.
  • Voorlopig zal het thuiswerken nog wel even doorgaan en als we terug naar normaal gaan, wellicht 1 a 2 dagen per week. Daarom hou ik in m'n achterhoofd ook wel de programma's die ik overdag draai. Een Nvidia Quattro gaat me een stapje te ver voor een prive computer.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem:
  • Blender modeling waarbij viewport rendering belangrijker is dan de final rendertijd. Ik gebruik zowel Evee als Cycles. Vooral animatie preview in de viewport is prettig in realtime.
  • VR Gamen op een Oculus Quest 2 via Link (liefst draadloos via bijv. Virtual Desktop)
  • Een game als MS FS wil ik wel een keer casual oppakken.
  • foto's (GIMP) en video (Blender) bewerken (lukt nu op mijn laptop ook prima)
  • Ik draai soms een VM voor programma's die ik weinig gebruik
  • AutoCAD qua thuiswerk, wellicht blijft dat 2 dagen in de week als alles weer normaal is. AutoCAD heeft geringe multi thread ondersteuning (ik dacht max 2) en zelfs alleen maar in bepaalde functies. Single core prestatie is daarom wel belangrijk en dat stil.
Wat mag het systeem gaan kosten?
  • Ik mik op 2000 als uitgangspunt met 2250 als (flexibele) bovengrens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 2x een IIyama monitor (27", 1440p60, FreeSync)
  • Ouder 1080p scherm (21")
  • Interne SD card reader. Moet een 5.25" bracket voor te vinden zijn hoop ik. Is geen must, maar soms wel makkelijk.
  • Toetsenbord, muis en Windows 10 Pro
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 519,70€ 519,70
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 149,90€ 149,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,76€ 50,76
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16Q-64GFX€ 272,25€ 272,25
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 137,55€ 137,55
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 105,-€ 105,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.133,56

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Geen merkvoorkeuren. De keuze voor de verschilende componenten zijn voorgekomen uit verschillende reviews, BBG en andere aankoopadvies-topics
  • 2 SSD's. 1 voor Windows/Programma's. 512GB is voldoende maar bij geringe meerprijs kan 1TB geen kwaad. En een 2e voor data (1TB). Archiefdata staat op een NAS.
  • Merk GraKa: geen voorkeur. Eventueel 1 met een USB-C voor de Quest 2 schijnt in sommige gevallen beter te werken dan met een poort van de case (voorkeur blijft uiteraard wireless VR)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stilte; de PC komt in de woonkamer te staan. Bij een normale load is stilte belangrijk. Ik las in een van een Ryzen 9 3900 over fans op volle snelheid bij alleen al het openen van een browser (deels gefixded). Dat wil ik zeker niet. Lukt dat met een fan-profiel + goede koeling niet, dan liever een processor waarbij dat probleem er niet is. Bij renderen in Blender is even geluid minder erg; als ik aan het surfen ben en ook met werken (AutoCAD, Office) wil ik een stil systeem.
  • De case moet dus stil en ook onopvallend (zeker geen RGB) zijn. En de mogelijkheid voor een extra schijf en eventueel een 2e GraKa in de toekomst. Dat is de enige upgrade die ik in de toekomst verwacht (mocht dat uberhaubt passen?).
  • Ik ga niet overklokken;
  • Ik wil hem zelf bouwen maar niet tweaken om de boel stabiel te moeten krijgen. 10 jaar geleden enige PC gebouwd dus hopelijk lukt het nu weer.
  • WiFi is niet nodig, mocht ik ooit BT nodig hebben, dan maar via een dongle gezien het niet op die MoBo zit.
Wat verwacht je van ons?
  • Zijn er producten die qua prestaties ondermaats tov. de rest zijn, of is een product juist overkill tov. het geheel
  • Is een videokaart met een USB-C een betere keuze voor Oculus Link mocht draadloos niet optimaal werken
  • Hoe bereik ik een stil systeem (vooral bij normale AutoCAD/Office/Surfen)
  • Geheugen komt ook uit een ander aankoopadvies topic ivm. een andere Ryzen, geen idee of het ook voor een 5900 een goede keuze is?
  • Build in pcpartpicker.com ingevuld. Die komt op een estimate wattage van 503W. Ik hoop dat dat onder full load is? Een PC die 12 uur per dag aan staan met thuiswerken a 500w zou niet prettig zijn voor de energierekening.
  • pcpartpicker.com geeft een warming over de BIOS van de 550. Ik las dan een BIOS flash ook werkt zonder CPU? Ik heb geen oude liggen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik denk dat je hiermee al best een solide config gemaakt hebt.

Hetgeen altijd wel een dingetje blijft indien je een workstation wilt bouwen om ook op te gamen is dat je eigenlijk een keuze moet maken en dit heb je in feite wellicht onbewust al gedaan.

Voor rendering etc zijn in principe quadro kaarten bedoeld echter omdat dit een hele ander type load geeft op de GPU kun je hier weer niet lekker mee gamen. Aangezien dit wel een wens is moet je het dus doen met Geforce gamekaarten welke weer minder performen als er even (serieus) rendering moet plaatsvinden.

Je gaf zelf ook al aan dat onder andere cad software vooral gemoeid is met hoge cpu clockspeeds en minder doet met het het aantal cores. Voor gaming geld eigenlijk wel een beetje hetzelfde principe.

Je zou dus kunnen overwegen om iets te besparen op de CPU en bijvoorbeeld de
AMD Ryzen 7 5800X Boxed kunnen gebruiken. Iets hogere kloksnelheid, minder cores, minder kosten.

Dit budget zou je dan weer kunnen inzetten voor een wat zwaardere GPU wat het renderen en gaming ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
Ja, Quattro vs Geforce is een afweging. Maar gezien het een prive computer wordt zoek ik inderdaad de balans dus goed thuiswerken en ook af en toe (VR) gamen.

Ik ga even kijken naar een 3080 want dat is waar ik dan terecht kom lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-02-2023
BrokenTable schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:37:
Ja, Quattro vs Geforce is een afweging. Maar gezien het een prive computer wordt zoek ik inderdaad de balans dus goed thuiswerken en ook af en toe (VR) gamen.

Ik ga even kijken naar een 3080 want dat is waar ik dan terecht kom lijkt me.
Met die Ryzen 7 bespaarde je ong 200,-?
Zal erom spannen denk ik maar ja als je het red lekker voor een 3080 kijken! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
De prijzen is weinig zinnigs over de te zeggen De 5900 staat 1x voor 604,- in de Pricewatch en verder een paar keer 750,-. De 3060 voor 519 en 667.

Een Ryzen 7 voor 499,- en een 3080 voor 879,-.

Ik weet niet welke prijzen realistisch zijn als de leverbaarheid weer een beetje op peil is.

edit: Een Ryzen 7 + 3800 komt met de prijzen die nu in de pricewatch staan zo'n 200 euro duurder uit. 32 GB ipv 64GB RAM is een redelijke besparing en qua impact niet heel groot. Om in de toekomst er 32 GB bij te prikken: moeten alle 4 dan zelfde merk/type zijn of kan 2 om 2 ook?

[ Voor 32% gewijzigd door BrokenTable op 03-01-2021 14:31 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenTable
  • Niet online
BrokenTable schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:30:
32 GB ipv 64GB RAM is een redelijke besparing en qua impact niet heel groot. Om in de toekomst er 32 GB bij te prikken: moeten alle 4 dan zelfde merk/type zijn of kan 2 om 2 ook?
Is er nog iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Is een G.Skill Ripjaws een betere keuze ipv. de Flare? En heb ik nog andere koeling nodig om een stil systeem te krijgen bij AutoCAD.

Swap naar 5800/3080 zoals MightyMike87 voorstelde ben ik nog niet over uit.
Pagina: 1