Achtergrond
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Ik heb nu een laptop (i7-7700 / 16GB / GTX 1050). Daar werk ik op thuis (AutoCAD van een paar jaar oud) en hobbymatig ben ik bezig met Blender. Alles draait best redelijk maar het kan uiteraard sneller. Ik had in mijn achterhoofd al een nieuw systeem wat meer op Blender gericht is. Onlangs een Oculus Quest 2 gekocht maar voor Rift games is mijn laptop helaas te langzaam. Verder game ik alleen op een PS5. Maar VR is wel de trigger om een nieuwe PC te gaan samen stellen.
- Qua programma's die ik niet qua thuiswerken draai is Blender het zwaarste vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen. Soms ben ik daar weken achter elkaar mee bezig, soms doe ik er weken niets mee. Snel in Blender is prettig maar dat is niet het enige focuspunt.
- Voorlopig zal het thuiswerken nog wel even doorgaan en als we terug naar normaal gaan, wellicht 1 a 2 dagen per week. Daarom hou ik in m'n achterhoofd ook wel de programma's die ik overdag draai. Een Nvidia Quattro gaat me een stapje te ver voor een prive computer.
- Blender modeling waarbij viewport rendering belangrijker is dan de final rendertijd. Ik gebruik zowel Evee als Cycles. Vooral animatie preview in de viewport is prettig in realtime.
- VR Gamen op een Oculus Quest 2 via Link (liefst draadloos via bijv. Virtual Desktop)
- Een game als MS FS wil ik wel een keer casual oppakken.
- foto's (GIMP) en video (Blender) bewerken (lukt nu op mijn laptop ook prima)
- Ik draai soms een VM voor programma's die ik weinig gebruik
- AutoCAD qua thuiswerk, wellicht blijft dat 2 dagen in de week als alles weer normaal is. AutoCAD heeft geringe multi thread ondersteuning (ik dacht max 2) en zelfs alleen maar in bepaalde functies. Single core prestatie is daarom wel belangrijk en dat stil.
- Ik mik op 2000 als uitgangspunt met 2250 als (flexibele) bovengrens.
- 2x een IIyama monitor (27", 1440p60, FreeSync)
- Ouder 1080p scherm (21")
- Interne SD card reader. Moet een 5.25" bracket voor te vinden zijn hoop ik. Is geen must, maar soms wel makkelijk.
- Toetsenbord, muis en Windows 10 Pro
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 604,40 | € 604,40 |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio | € 519,70 | € 519,70 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,76 | € 50,76 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X F4-3200C16Q-64GFX | € 272,25 | € 272,25 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 137,55 | € 137,55 |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 1TB | € 105,- | € 105,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 125,- | € 125,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.133,56 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Geen merkvoorkeuren. De keuze voor de verschilende componenten zijn voorgekomen uit verschillende reviews, BBG en andere aankoopadvies-topics
- 2 SSD's. 1 voor Windows/Programma's. 512GB is voldoende maar bij geringe meerprijs kan 1TB geen kwaad. En een 2e voor data (1TB). Archiefdata staat op een NAS.
- Merk GraKa: geen voorkeur. Eventueel 1 met een USB-C voor de Quest 2 schijnt in sommige gevallen beter te werken dan met een poort van de case (voorkeur blijft uiteraard wireless VR)
- Stilte; de PC komt in de woonkamer te staan. Bij een normale load is stilte belangrijk. Ik las in een van een Ryzen 9 3900 over fans op volle snelheid bij alleen al het openen van een browser (deels gefixded). Dat wil ik zeker niet. Lukt dat met een fan-profiel + goede koeling niet, dan liever een processor waarbij dat probleem er niet is. Bij renderen in Blender is even geluid minder erg; als ik aan het surfen ben en ook met werken (AutoCAD, Office) wil ik een stil systeem.
- De case moet dus stil en ook onopvallend (zeker geen RGB) zijn. En de mogelijkheid voor een extra schijf en eventueel een 2e GraKa in de toekomst. Dat is de enige upgrade die ik in de toekomst verwacht (mocht dat uberhaubt passen?).
- Ik ga niet overklokken;
- Ik wil hem zelf bouwen maar niet tweaken om de boel stabiel te moeten krijgen. 10 jaar geleden enige PC gebouwd dus hopelijk lukt het nu weer.
- WiFi is niet nodig, mocht ik ooit BT nodig hebben, dan maar via een dongle gezien het niet op die MoBo zit.
- Zijn er producten die qua prestaties ondermaats tov. de rest zijn, of is een product juist overkill tov. het geheel
- Is een videokaart met een USB-C een betere keuze voor Oculus Link mocht draadloos niet optimaal werken
- Hoe bereik ik een stil systeem (vooral bij normale AutoCAD/Office/Surfen)
- Geheugen komt ook uit een ander aankoopadvies topic ivm. een andere Ryzen, geen idee of het ook voor een 5900 een goede keuze is?
- Build in pcpartpicker.com ingevuld. Die komt op een estimate wattage van 503W. Ik hoop dat dat onder full load is? Een PC die 12 uur per dag aan staan met thuiswerken a 500w zou niet prettig zijn voor de energierekening.
- pcpartpicker.com geeft een warming over de BIOS van de 550. Ik las dan een BIOS flash ook werkt zonder CPU? Ik heb geen oude liggen.