Vloerverwarming in vloer zonder kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 15:12
Nyarlathotep schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:32:
Heb je echt geen (kruip)ruimte onder de vloer? Of heb je geen luik? Dat zijn twee verschillende dingen... Veel oude woningen hebben gewoon geen kruipluik.
Ik geloof zelfs dat tegenwoordig woningen nog steeds niet standaard worden voorzien van een kruipluik, en dat die er in gemaakt moet worden.

Dus: Weet je zeker dat er geen ruimte onder de vloer is? Het lijkt mij dan dat je vloer steenkoud is in de winter...
Voor alle duidelijkheid, ik woon er nog niet. Ik ga er later dit jaar naar toe verhuizen, maar nu alvast aan het oriënteren. In de NVM vragenlijst stond bij de vraag "is de kruipruimte toegankelijk" als antwoord "NVT". Maar het zou natuurlijk inderdaad zo kunnen zijn er nu gewoon geen toegang toe is, en dat de huidige bewoners er nooit naar gekeken hebben.
Heb nu toch om duidelijkheid te krijgen de bouwtekening opgevraagd bij de gemeente waarop dit te zien zou moeten zijn. Is toch wel belangrijk voor het vervolgplan...

Edit: bouwtekening ontvangen. Ik heb geen ervaring met bouwtekeningen, maar het lijkt er op dat er een kruipruimte zou moeten zijn. iemand hier die dat uit dit detail kan afleiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQARGIT-jS8NPNjPi0moRjtN_oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iqa7vuP7W0RUD5Zf4WDtbWGG.jpg?f=fotoalbum_large

een betonnen fundering gestort op zand zou er anders uit moeten zien op een bouwtekening naar mijn idee.

[ Voor 24% gewijzigd door Bucephalus op 14-01-2021 09:49 . Reden: detail plattegrond toegevoegd. ]

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 15:12
JukeboxBill schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:25:
De rechterkant van de tekening duidt er op dat de vloer inderdaad op het zand is gestort. De vloer is niet helemaal zonder isolatie want er is 2 cm dik Roofmate (XPS) als verloren bekisting gebruikt.
Verder is de vloer gemaakt van stampbeton, hetgeen betekent, dat er geen constructieve wapening in zit. Hooguit een krimpnet t.b.v. scheurverdeling.
Een kruipruimte creëren door de grond weg te halen kan dus ook niet.
Die betonnen (trapeziumvormige) balken zijn wel gewapend, en waarschijnlijk is dat een fundering op staal, dus niet op palen.
Heb je ook nog een plattegrondtekening, waarop te zien is waar de doorsneden zijn genomen
@JukeboxBill Heb even een grotere uitsnede van de tekening gemaakt. Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBeYzEfnE5Awsz3XwETbnbSvmho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQYRtWC7hugtRgZiM8PO2ZGL.jpg?f=fotoalbum_large

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-04 19:39
Hallo medetweakers,

Ik zit momenteel ook in dubio mbt het infrezen van vloerverwarming , uitbreken vloer is geen optie en ophogen ook niet.
Wij hebben een vrijstaande woning uit 1990 enige wat ik kan vinden is dat alles gebouwd is met een R-waarde van 1,3m2 K/W geen hoogstaande isolatie dus.
Het zou een fundatie op staal zijn met onder de vloer 5cm tempex.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6zFrq--KnjP_S8ibm7aDqQx4gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyF1QD2YXqM8Fz9nh4ndLBzY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hejJbjhu01InuSY1ygAuEvgZvPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0WqxqNmxkbSKoayM7Hw2aG4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat ik in gedachten zou moeten hebben met verlies naar de bodem als ik vloerverwarming zou infrezen?

Momenteel gewoon radiatoren waar ik per jaar ca 1000m3 mee verstook wel verwarmen we vaak in de avond bij met een pelletkachel afgelopen jaar wel de muurspouw laten naisoleren zat 5cm tempex in de overige 5 cm is gevuld met hr parels.

Plan is eigenlijk vloerverwarming in te frezen(icm keramisch parket kijken wat het verbruik zou zijn (mocht dit meevallen een warmtepomp) mochten we teveel verliezen naar de bodem zou ik de optie willen bekijken om Airofill toe te passen onder de fundatie(RC5).

Ik vind onder verbruik relatief meevallen voor een vrijstaande woning dus vraag me sterk af of ik schrikbarend meer ga stoken als ik vloerverwarming toepas? Ik lees in dit topic toch ook wel wat mensen met niet AL te slechte ervaringen qua verbruik op een matige geïsoleerde vloer.

Ik moet sowieso iets aan het cv systeem gaan doen omdat ik problemen heb met kunststof cv leidingen die slecht zijn(diffusie) en die al meerdere lekkages hebben gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door McDennis op 27-02-2023 08:58 ]

Pagina: 1