Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor Audioproductie en 4K gaming, budget ca. 2500

Pagina: 1
Acties:

• Oogklep
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-12-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de PC gebruiken voor audioproductie in de nieuwste versie van Cubase. Ik wil zonder problemen extreem veel sporen kunnen gebruiken (bijv. orkestplugins etc.). Daarvoor wil ik ook 2 monitoren kunnen aansluiten. Hiernaast wil ik hem gebruiken voor 4K gaming met Ray Tracing (monitor LG 27UL650-W 4K staat in bestelling).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is 2500 Euro, met evt speling naar boven indien noodzakelijk en natuurlijk naar onder als dat kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, keyboard, externe geluidskaart en externe harddisks gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2 interne SSD's: 1 voor OS en gaming, 1 voor Cubase, plugins en audioprojecten. Voldoende geheugen en snelheid voor beide doeleinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, puur omdat ik daar de meeste ervaring mee heb en ik nog daarmee nog nooit (compatibillity)problemen mee heb gehad. Ik sta open voor alle andere merken, zolang de PC probleemloos draait.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de PC graag zo stil mogelijk, vanwege de audioproductie. Ik geef niks om RGB of toeters en bellen, mijn belangrijkste eisen zijn laag geluidsniveau, snelheid en betaalbaarheid.

Ga je overklokken?
Ik neig ernaar om dat niet te doen, aangezien ik niet zozeer een PC hobbyist ben, als hij eenmaal staat, wil ik vooral met de toepassingen bezig zijn, niet zozeer met de PC zelf. Als iemand mij kan overtuigen van het nut voor mijn beoogde toepassingen, sta ik open voor alle suggesties.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou uiteraard graag weten hoe ik zoveel mogelijk"bang for my buck" kan krijgen en waar ik kan besparen (en waar ik dat absoluut niet moet doen), maar ik heb ook een paar specifieke vragen:
- Is een i7-10700K voldoende (future proof) of kan ik beter voor een i9 gaan?
- Is 32Gb geheugen slim of juist overkill?
- Is waterkoeling beter (stiller) of maakt dat niet veel uit?
- Ik heb nog geen kast geselecteerd omdat ik daar niet echt wijs uit word, sorry. Ik wil mijn PC zo stil mogelijk en geef niks om RGB of toeters en bellen aan mijn kast. Ik wil alleen genoeg USB poorten. Welke kast is het meest geschikt?
- Is er een groot verschil tussen verschillende RTX3080's of kan ik gewoon voor de snelst beschikbare gaan? Zo ja, weet iemand welke dat is?
- Hoe kan ik 2 SSD's zo efficient mogelijk gebruiken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 367,90€ 367,90
1MoederbordenASRock Z490 Steel Legend€ 175,90€ 175,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC€ 894,19€ 894,19
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,45€ 76,45
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 157,28€ 157,28
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 750W€ 198,90€ 198,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.999,62

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Wat voor audio interface heb je en welke software gebruik je verder naast Cubase? Een AMD Ryzen is meer bang for buck voor multicore toepassingen. Intel is imo alleen interessant zodat je geen aparte videokaart nodig hebt. (Ikzelf game niet op mijn DAW-pc). Als je niet gaat overklokken, pak je een non K versie.

ASRock maakt prima hardware, maar hun lijn Z490 borden zijn bijzonder slecht en kunnen een 10700K amper aan. Pak een Asus als het een Intel wordt.

Je hebt een goede set geheugen gekozen. Jammer genoeg is ie niet leverbaar..

De voeding is overkill. Pak liever een pricewatch: MSI MPG A750GF of pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

Je wilt 2 interne SSD's, maar je hebt er maar 1 gekozen.

Je mist nog een behuizing...

[ Voor 8% gewijzigd door Djarune op 11-01-2021 16:45 ]

• Oogklep
Wow, dat was een snelle reactie, thanks!

Ik heb maar 1 SSD gekozen omdat ik in mijn wenslijst geen optie zag om 2 keer hetzelfde product toe te voegen, maar ik wil dus gewoon 2 EVO 1TBs. Misschien voeg ik later nog een SATA toe voor opslag.

Ik had tot nu toe ook aparte PC's voor DAW en Gaming, maar vanwege diverse redenen moet ik er dit keer toch voor 1 gaan. Vandaar wel de gescheiden SSD's, om het zo min mogellijk invloed op elkaar te laten hebben.

Mijn interface is een Focusrite Scarlett 2nd gen. Qua software gebruik ik vooral heel veel VST plugins (Neural DSP, Superior Drummer, Kontakt, diverse compressors, eq's etc.)

Is een AMD Ryzen verder geen probleem als ik een NVidia videokaart neem dan? En welk moederbord zou je daar bij aanraden?

De behuizing, tja, ik zie door de bomen het bos niet. Ik wil alleen maar een stille kast met genoeg ruimte en usb poorten, maar ze worden allemaal aangeprezen met RGB en doorzichtige zijkanten. Daar ben ik niet in geintereseerd. Kan ik gewoon voor een kast van een paar tientjes gaan, of maakt de kast echt uit?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kast met goede airflow is wel aan te raden met i7 K en RTX3080
pricewatch: Fractal Design Meshify C

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 11-01-2021 17:12 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
Oogklep schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:56:
Mijn interface is een Focusrite Scarlett 2nd gen. Qua software gebruik ik vooral heel veel VST plugins (Neural DSP, Superior Drummer, Kontakt, diverse compressors, eq's etc.)

Is een AMD Ryzen verder geen probleem als ik een NVidia videokaart neem dan? En welk moederbord zou je daar bij aanraden?
Alles hierboven gaat op Ryzen werken. De Scarlett gen 1 heeft problemen op Ryzen, maar gen 2 en gen 3 draaien als een zonnetje. Neural DSP en alle software bij grote softwareontwikkelaars zoals Native Instruments, Arturia etc. draaien goed op Ryzen.

Hieronder heb ik een pc voor je samengesteld. De nadruk ligt veel snelle cores en goede koeling met beperkt geluid.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080€ 821,59€ 821,59
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,75€ 79,75
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,45€ 76,45
1VentilatorenArctic BioniX F120 Wit, 120mm€ 11,74€ 11,74
3VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 6,50€ 19,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 134,90€ 134,90
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.326,33

• Oogklep
Wow, bedankt man! Ik wist dat mensen hier behulpzaam waren, maar dat had ik niet verwacht! Ik ga kijken waar ik deze PC kan samenstellen.
2 vraagjes nog: Zit er erg veel verschil tussen de diverse 3080's voor de "casual" gebruiker? Of is dit gewoon de best beschikbare? Wel super dat er 2 hmdi poorten zijn in ieder geval.

En ik heb nog nooit losse ventilatoren in mijn PC gemonteerd. Is dat net zo vanzelfsprekend als de rest van de onderdelen, of kan ik beter ff een videootje opzoeken?

• Djarune
Oogklep schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:42:
Wow, bedankt man! Ik wist dat mensen hier behulpzaam waren, maar dat had ik niet verwacht! Ik ga kijken waar ik deze PC kan samenstellen.
2 vraagjes nog: Zit er erg veel verschil tussen de diverse 3080's voor de "casual" gebruiker? Of is dit gewoon de best beschikbare? Wel super dat er 2 hmdi poorten zijn in ieder geval.

En ik heb nog nooit losse ventilatoren in mijn PC gemonteerd. Is dat net zo vanzelfsprekend als de rest van de onderdelen, of kan ik beter ff een videootje opzoeken?
graag gedaan. Wat betreft de 3080's. Het is al knap om er uberhaupt één te kunnen bemachtigen. De pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC is iets beter. De best presterende MSI's en Gigabyte's passen niet in deze kast.

Ventilatoren zijn heel makkelijk. Oude ventilatoren eruit schroeven en nieuwe erin. Wel goed kijken hoe je de kabel laat lopen. Zie YouTube: Fractal Design Meshify C Build - i5-7600K / GTX 1080 met specifieke informatie van deze kast.

Bij het bestellen kun je hierboven op "Bekijk collectie" klikken en daarna op "bestelkosten berekenen". Dan kun je zien welke onderdelen je het beste bij welke winkel kunt kopen. Je kunt het aantal winkels ook veranderen. Voor de levering van de RTX 3080 kun je het beste naar [ZT] [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
Hoi Oogklep,

Leuk een studio PC. Precies wat ik nu ook aan het bouwen ben. Hierbij mijn build, waarbij gaming dus niet belangrijk is, wel een videokaart met 2x hdmi en 2x display. De monitoren, muis en toetsenbord heb ik al.
De 5900X heb ik 707 euro voor betaald uit Duitsland. Ik ga wel voor een x570 moederbord, dit gezien dat deze gewoon erg goed uit de bus komt en ik geen problemen wil met comptabiliteit of andere vreemde zaken. De Noctua D15 is volgens mij iets stiller nog.

De AMD processor is zowel multicore als single core sneller dan de i9-10700 van Intel. Daarom de AMD, echter zeer slecht te krijgen en ik er dus 100 euro meer voor heb betaald.

Ventilatoren gewoon 5 goeie ;) Die heb ik nog niet uitgezocht.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 215,-€ 215,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce GTX 1660 Super€ 296,39€ 296,39
1GeluidskaartenFocusrite Clarett 2Pre USB audio-interface€ 307,-€ 307,-
1BehuizingenThermaltake H200 TG Snow RGB€ 78,26€ 78,26
2MonitorenPhilips E-line 328E1CA Zwart€ 369,05€ 738,10
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 125,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.825,-

[ Voor 0% gewijzigd door Avigoorn op 18-01-2021 20:13 . Reden: iets vergeten ]

• Djarune
Avigoorn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:12:
Ik ga wel voor een x570 moederbord, dit gezien dat deze gewoon erg goed uit de bus komt en ik geen problemen wil met comptabiliteit of andere vreemde zaken.
Let wel dat deze X570 al wat langer op de markt is en je sowieso de bios moet gaan flashen om de 5800x werkend te krijgen. Denk tevens niet dat je met een wat duurder bord met een betere stroomvoorziening ook betere compatibiliteit krijgt. Zie bijvoorbeeld X570 Tomahawk wifi + Ryzen 7 5800x workaround. Ik zou het bord enkel nemen als je wil gaan overklokken.
De Noctua D15 is volgens mij iets stiller nog.
klopt, maar het verschil is zo ontzettend klein en ik denk dat niemand dat hoort. Ik denk dat je beter kunt investeren in een stillere kast en een stillere voeding. De RM650 maakt gebruik van een Hong Hua rifle bearing fan. Die is echt niet zo stil als een high-end voeding met fluid dynamic fan. 650W is bovendien onnodig. Pak dan de onhoorbare pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W. Als gaming niet belangrijk is, pak dan ook een passief gekoelde videokaart.

• Avigoorn
Djarune schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Let wel dat deze X570 al wat langer op de markt is en je sowieso de bios moet gaan flashen om de 5800x werkend te krijgen. Denk tevens niet dat je met een wat duurder bord met een betere stroomvoorziening ook betere compatibiliteit krijgt. Zie bijvoorbeeld X570 Tomahawk wifi + Ryzen 7 5800x workaround. Ik zou het bord enkel nemen als je wil gaan overklokken.

[...]
klopt, maar het verschil is zo ontzettend klein en ik denk dat niemand dat hoort. Ik denk dat je beter kunt investeren in een stillere kast en een stillere voeding. De RM650 maakt gebruik van een Hong Hua rifle bearing fan. Die is echt niet zo stil als een high-end voeding met fluid dynamic fan. 650W is bovendien onnodig. Pak dan de onhoorbare pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W. Als gaming niet belangrijk is, pak dan ook een passief gekoelde videokaart.
Dankjewel voor je goede commentaren!

Ik was stiekem al naar en b550 bord aan het kijken. Ben jij het dan eens om de MSI b550 tomahawk te nemen? Die komt er ook erg goed uit en is iig 5900X ready als ik het zie. Geen ventilator nodig ook en dus stiller.

De Noctua ben ik wel gecharmeerd van dus die laat ik denk ik staan.

De voeding ga ik aanpassen. 550 watt is wel genoeg dus geef je aan. Voor oogklep staat nog wel een 750 watt. Die snap ik dan niet? (8>

Ik heb naar een silent videokaart gekeken. Maar gezien ik niet precies weet hoe de toekomst eruit ziet lijkt het me handig om een fatsoenlijke kaart met relatief voldoende geheugen erin te stoppen. Daarbij komt dat deze kaart bij normaal gebruikt zeer weinig geluid maakt. En... er is geen videkaart meer te krijgen, deze kon ik krijgen bij een zaak in de buurt, en voldeed aan mijn eisen lijstje. Prima zo.

De kast opmerking snap ik. Maar het oog mbt de studio wil ook wat. :*)

Een extreem stille pc is ook niet nodig.

Ben benieuwd hoe jij tegen het moederbord aan kijkt.

• Djarune
Avigoorn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:00:
[...]
Ik was stiekem al naar en b550 bord aan het kijken. Ben jij het dan eens om de MSI b550 tomahawk te nemen? Die komt er ook erg goed uit en is iig 5900X ready als ik het zie. Geen ventilator nodig ook en dus stiller.
Dat is een prima bord. Er zijn er nog meer natuurlijk, want de verschillen zijn niet zo heel groot.
De voeding ga ik aanpassen. 550 watt is wel genoeg dus geef je aan. Voor oogklep staat nog wel een 750 watt. Die snap ik dan niet? (8>
Oogklep heeft er een RTX3080 in zitten die meer dan 320W verstookt... jouw build kan trouwens prima af met 450W. Ik heb er 550W in gedaan vanwege de geringe meerprijs en het is een beetje futureproof.
Ik heb naar een silent videokaart gekeken. Maar gezien ik niet precies weet hoe de toekomst eruit ziet lijkt het me handig om een fatsoenlijke kaart met relatief voldoende geheugen erin te stoppen. Daarbij komt dat deze kaart bij normaal gebruikt zeer weinig geluid maakt. En... er is geen videkaart meer te krijgen, deze kon ik krijgen bij een zaak in de buurt, en voldeed aan mijn eisen lijstje. Prima zo.
een passive kaart kosten minder fan 100 euro en zijn gewoon op voorraad. Wil je kunnen gamen of ga je 4k videobewerken dan heb je liever de kaart die je nu hebt gekozen of een soortgelijke.

Je kunt trouwens beter een eigen topic openen met al jouw specifieke wensen. Oogklep zocht een zware game pc en tevens studio. Jij hebt weer andere wensen.

• Avigoorn
Djarune schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Dat is een prima bord. Er zijn er nog meer natuurlijk, want de verschillen zijn niet zo heel groot.

[...]

Oogklep heeft er een RTX3080 in zitten die meer dan 320W verstookt... jouw build kan trouwens prima af met 450W. Ik heb er 550W in gedaan vanwege de geringe meerprijs en het is een beetje futureproof.

[...]
een passive kaart kosten minder fan 100 euro en zijn gewoon op voorraad. Wil je kunnen gamen of ga je 4k videobewerken dan heb je liever de kaart die je nu hebt gekozen of een soortgelijke.

Je kunt trouwens beter een eigen topic openen met al jouw specifieke wensen. Oogklep zocht een zware game pc en tevens studio. Jij hebt weer andere wensen.
Dank voor je info _/-\o_

Ik poste mijn build om een vergelijk te maken. Niet wetende dat er nog zoveel over te vertellen was ;)
Het videobewerken is idd een ding wat kan volgen gezien andere producties.

Dank!
Pagina: 1