Moeten ouders hun kinderen leren koken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:54

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
scoobs schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:31:
@Wouterkaas Lees het nog een keer. Het probleem waar TS het over heeft is niet koken, maar over de in haar optiek overdreven bescherming van opvoeding die sommigen. Anders kan TS ook een topic openen over wat mensen hier vinden van het nemen van rijlessen met 18. Of hoe laat je vroeger naar bed mocht. Of... vul maar iets in.

Het issue is dus rubberenstoeptegelouders, en hoe daarmee om te gaan.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik maak het dichtbij met mijn nichtje mee, maar om mij heen zie ik genoeg mensen die het gewoon niet kunnen omdat ouders het niet meegaven in de opvoeding.
Ik had juist wel die interesse in hoe het werkt met eten koken in een tijd zonder YT , internet etc.
Zo heb ik hands on geleerd hoe je rundvleeskroketten maakt. Koude sauzen en warme sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21

Bob Popcorn

Plop!

Yucon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Er was zo'n tv kok, volgens mij gordon ramsey, die kinderen kip nuggets liet maken op de fastfood manier. Dat aten ze daarna niet meer. Op dezelfde manier is het heel verhelderend om te zien hoe enorm veel suiker en boter in cake gaat. Dat zie je niet aan de buitenkant, en dan begrijpen ze tenminste ook waarom enige terughoudendheid met het eten daarvan verstandig is.
Lol, knap staaltje van selectief kijken :') Jamie Oliver liet zien hoe ranzig het er aan toe gaat en de kinderen vonden het smerig om te zien, maar het uiteindelijke product vonden ze heerlijk en ze werden er super blij van.

Tuurlijk, die kinderen zijn gewoon gehersenspoeld, maar het zit toch wel even anders dan jij stelt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:32
Ik heb moeten leren koken omdat mijn moeder in mijn tienerjaren 3 hernia operaties gehad heeft en mijn vader pas o, half 6 thuis was. Ik ben daar dankbaar voor(niet voor de hernia's) dat ik heb moeten koken.Bijkomend voordeel was ook dat mijn ouders weinig aardappelen groente vlees aten en ze mij alle ruimte lieten hoe en wat ik maakte. Ik heb veel geexperimenteert met soorten voedsel, kruiden en recepten. Vaak was het lekker, soms moest mijn broer naar de friettent gestuurd worden :+

Mijn vriendin on the other hand, heeft nooit leren koken, heeft een vader die van geen enkel kruid houd en at thuis 5x per week aardappelen groente vlees. Sinds ze met mij is eet ze graag mijn buitenlandse eten met veel kruiden en specerijen. Mijn vriendin kan ook totaal niet koken, alles wat ze maakt zit geen kraak en smaak aan. Ze laat het altijd aan mij over dus ik bepaal vaak wat we eten en ze heeft daar vrede mee. Mijn schoonmoeder komt bij ons eten want die wil ook wel eens wat anders dan alleen het zelfde met weinig smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Overigens heb ik nooit leren koken thuis (een keertje pasta of een pizza opwarmen misschien) maar toen ik eenmaal op kamers ging op m'n 20e kwam het allemaal binnen een week goed. Misschien nog 3x m'n moeder moeten bellen om te vragen hoe lang aardappels moeten koken ofzo. Koken is echt uitzonderlijk makkelijk en het is imho eerder moeilijk om het verkeerd te doen.

Maargoed, dat vind ik van alles wat betreft huishouden en financiën. Het wijst allemaal enorm zichzelf, niet echt iets dat je je kinderen bewust moet aanleren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
Ouders moeten kinderen:

- normen en waarden bijbrengen
- zelfstandig maken
- cultureel vormen
- leren bewegen
- sociale omgangsvormen leren
- zelfbeheersing
-...
-...

De lijst is eindeloos. Koken staat bij mij ergens onderaan het lijstje. Hebben ze interesse, hartstikke goed, ik laat ze vrolijk meehelpen. Hebben ze geen interesse, ze krijgen vanzelf een keer honger als ze t huis uitgaan. Uiteraard leer ik ze wel dat elke dag de mac geen goed idee is, zowel qua gezondheid als qua financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
[...]

Er was zo'n tv kok, volgens mij gordon ramsey, die kinderen kip nuggets liet maken op de fastfood manier. Dat aten ze daarna niet meer. Op dezelfde manier is het heel verhelderend om te zien hoe enorm veel suiker en boter in cake gaat. Dat zie je niet aan de buitenkant, en dan begrijpen ze tenminste ook waarom enige terughoudendheid met het eten daarvan verstandig is.
Ik denk dat je onderstaande video met Jamie Oliver bedoelt. Zijn gezicht op het eind 😂😂😂

YouTube: Jamie Cooks Chicken Nuggets

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb nooit leren koken. Tot ik 2 jaar terug een huis heb gekocht en een maand lang makkelijk eten / thuisbezorgd gaat dat ook vervelen. Nu kook ik zelf :)

Paar simpele boekjes gekocht en YouTube.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier 3 meiden thuis (6, 4 en 2 jaar) en die willen alle drie dolgraag helpen in de keuken!
Is het koken? Nee, nog niet! Maar ze willen wel graag mee kijken en helpen.

De oudste helpt bijvoorbeeld mee met het schillen van de aardappelen, terwijl de middelste de aardappelen in stukken snijdt. De jongste gooit ze vervolgens in de pan.
Verder "bakken" we graag met z'n allen (papa doet het wat vaker dan mama). Denk aan cupcakes, taarten, muffins, koekjes, etc. Ze wegen dan de ingrediënten zelf af, mixen het zelf, etc.
Op zondagochtend was het altijd het ritueel dat ik croissantjes met ze maakte (weliswaar gewoon zo'n Danerolles blik).

Met oma zijn ze wat "actiever" met koken. Die maakt lekkere Indische gerechten, waarbij ze dan mogen helpen. Ook hier doen ze dan het "snij- en/of schilwerk), gooien het in de pan, roeren het, etc.

De oudste vindt koken ook wel echt leuk! Die zit daarom ook op een kook BSO. Daar maken ze het avondeten voor alle kinderen van de BSO (ze hebben meerdere thema's waar kinderen uit kunnen kiezen).
De middelste vindt het thema sporten leuk, dus die doet dat. Maar ik sluit niet uit, dat die binnenkort ook naar het koken wilt gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

franssie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 02:29:
[...]

En daar gaat het uiteindelijk om (bij mij) koken en eten is gezellig en lekker. Hoeft niet duur (vaak juist niet) - ben nu wel benieuwd naar een recept van je pannenkoekenbeslag haha.
:D OT: 4 eieren, melk, olie,zout tarwebloem en oatmeal,haver en/of boekweit(kortom vezels) .. staafmixer doet de rest. De toevoeging staat vaak in de buurt v.d bakproducten/gezondheids afdeling. 1 a 2 van deze krengen en men zit vol. naar mijn idee veel gezonder en 50% goedkoper dan kant en klaar verpakking.

Wij maken ook elke zondag brood, (bv ciabatta recept) of met verjaardagen/bbq/gourmet met vrienden doen we zoveel mogelijk zelf. vlees snijden, toetjes, "stok"brood, taart/cake, kruidenboter, smeersels .. of als tussendoortje(s) ..
ik heb als kind een (kinder)kookboek gehad .. mijn kids hebben ook wanneer ze een beetje kunnen lezen en rekenen een (kinder)kookboek gehad .. vaak simpele recepten die 5 minuten aandacht vragen :)

Cake/appeltaart beslag is natuurlijk een feest om af te likken :) en als je roerei maakt gaan restanten aardappel, ham en groente(n) er ook bij .. doe gek en wees creatief ..

Vaak komen er vriendjes/vriendinnetjes mee-eten .. dan hoor je vaak "bah dat lust ik niet" .. we halen onze schouders op .. en gaan door met koken. we zetten het voor met het bericht als je het echt niet lekker vind dan kan je brood eten zolang je het probeert ..
Grappig genoeg zijn het die personen die vaak de pan leeg eten :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
Ik heb thuis ook nooit leren koken. Ja, een ei bakken :P

Koken is niet moeilijk, heel het internet staat vol stappenplannen, evenals Youtube. Ik vraag soms nog steeds aan de Google Assistent hoeveel rijst ik moet hebben :+ je hoeft ook echt geen kookboekjes voor de uitzet te verzamelen, het internet is veel makkelijker en sneller.

Zelfs de grootste flapdrol kan met een magnetronmaaltijd overweg, imho. Zonder kookkunsten verhonger je echt niet.

Zoals hierboven al vaker genoemd: normen en waarden, zelfstandig zijn, de financiele planning - dat soort onderwerpen heb je imho veel meer aan als jongere.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Agent47 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:20:
Ik heb nooit leren koken. Tot ik 2 jaar terug een huis heb gekocht en een maand lang makkelijk eten / thuisbezorgd gaat dat ook vervelen. Nu kook ik zelf :)

Paar simpele boekjes gekocht en YouTube.
Het punt is niet dat je dan in je jeugd beter had kunnen leren koken, maar dat je had meegekregen dat makkelijk eten/thuisbezorg ongezond(er) is en dat het meer geld kost (als een ander jouw eten volledig bereidt en bezorgt).

Als jongen uit een wat ouderwets gezin, heb ik het koken ook niet meegekregen, maar de andere punten wel. Jij hebt dat zelf uitgevogeld na een maand, maar de lakse houding vanuit thuis heeft een uitwerking op heel veel andere zaken in het leven. Zoals motivatie voor schoolwerk, inzet bij een baan, enz.
Niet dat het allemaal zo zakelijk en serieus in het leven moet, maar als ouders heb je naar mijn mening wel de plicht om je kinderen zo goed mogelijk af te leveren aan de maatschappij. Deden mijn ouders ook niet vlekkeloos en ik waarschijnlijk ook niet bij mijn kinderen. Maar gezond eten en koken vallen toch wel onder basisvaardigheden voor een mens wat letterlijk alleen maar goed en lang kan leven door gezond te eten. En met gezond bedoel ik niet hipster-voedsel, maar niet alleen maar patat of pizza en dat soort diëten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Driedubbelpost

[ Voor 99% gewijzigd door Knul op 12-01-2021 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Laatst online: 22-04 16:27
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:48:
[...]
Mijn vriendin on the other hand, heeft nooit leren koken, heeft een vader die van geen enkel kruid houd en at thuis 5x per week aardappelen groente vlees. Sinds ze met mij is eet ze graag mijn buitenlandse eten met veel kruiden en specerijen. Mijn vriendin kan ook totaal niet koken, alles wat ze maakt zit geen kraak en smaak aan. Ze laat het altijd aan mij over dus ik bepaal vaak wat we eten en ze heeft daar vrede mee. Mijn schoonmoeder komt bij ons eten want die wil ook wel eens wat anders dan alleen het zelfde met weinig smaak.
Dit is de opvoeding die ik heb gekregen :+ Mijn vader is een 'boer' en eet alleen wat hij kent. Iets nieuws proberen gebeurt af en toe, maar het liefst gewoon groente, vlees en aardappels. Het resultaat was dat mijn ma ook dat maakte óf alles uit een pakje, waarbij af en toe niet alles goed gemixt was. Lekker, zo'n klontje droge kruidenpasta in je bek :X

Toen ik op kamers ging, ben ik eerst voor mezelf gaan koken vanaf pakjes. Maar na de studententijd was ik daar vrij klaar mee en besloot ik om een maaltijd from scratch te gaan maken. Dat resulteerde in af en toe een gerecht zelf maken, maar totaal niet tevreden zijn door een gebrek aan smaak of juist door eentonigheid. Door tijdsgebrek kwam er ook vaak een opwarmmaaltijd op tafel te staan, wat prima kan als je alleen bent.

Pas nadat ik met miss tagican ben samen gaan wonen, vond ik het ook echt leuk om te koken: je maakt het niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander. Een pakje raak ik nauwelijks nog aan en het merendeel van de tijd staat er vers eten op tafel. En ja, soms gaat het ook nog wel eens mis en is miss ontevreden :P

OT: Terug op de vraag: ik zou zeggen, nee, schreeuwen: JA. Ik denk dat ik betere maaltijd op tafel kan zetten met een goede basis in koken. Het gaat steeds beter, maar er is nog genoeg te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Richh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:32:
Ik heb thuis ook nooit leren koken. Ja, een ei bakken :P

Koken is niet moeilijk, heel het internet staat vol stappenplannen, evenals Youtube. Ik vraag soms nog steeds aan de Google Assistent hoeveel rijst ik moet hebben :+ je hoeft ook echt geen kookboekjes voor de uitzet te verzamelen, het internet is veel makkelijker en sneller.

Zelfs de grootste flapdrol kan met een magnetronmaaltijd overweg, imho. Zonder kookkunsten verhonger je echt niet.

Zoals hierboven al vaker genoemd: normen en waarden, zelfstandig zijn, de financiele planning - dat soort onderwerpen heb je imho veel meer aan als jongere.
je spreekt jezelf tegen

Er zijn genoeg dingen die niet moeilijk zijn, piloot, chirurg, belasting accountant, er zijn overal simulatie games/youtube filmpjes voor toch ?
Sure kan je kant en klaar maaltijden, of laten bezorgen, zolang je geld genoeg hebt om 30,- per avond voer te bestellen oid ..

Alleen als je financieel kan plannen en dus onafhankelijk en zelfstandig bent weet je dat je voor 3,- een maaltijd voor je gezin neer kan zetten waar iedereen voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:26
vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:29:
[...]

:D OT: 4 eieren, melk, olie,zout tarwebloem en oatmeal,haver en/of boekweit(kortom vezels) .. staafmixer doet de rest. De toevoeging staat vaak in de buurt v.d bakproducten/gezondheids afdeling. 1 a 2 van deze krengen en men zit vol. naar mijn idee veel gezonder en 50% goedkoper dan kant en klaar verpakking.

Wij maken ook elke zondag brood, (bv ciabatta recept) of met verjaardagen/bbq/gourmet met vrienden doen we zoveel mogelijk zelf. vlees snijden, toetjes, "stok"brood, taart/cake, kruidenboter, smeersels .. of als tussendoortje(s) ..
ik heb als kind een (kinder)kookboek gehad .. mijn kids hebben ook wanneer ze een beetje kunnen lezen en rekenen een (kinder)kookboek gehad .. vaak simpele recepten die 5 minuten aandacht vragen :)

Cake/appeltaart beslag is natuurlijk een feest om af te likken :) en als je roerei maakt gaan restanten aardappel, ham en groente(n) er ook bij .. doe gek en wees creatief ..

Vaak komen er vriendjes/vriendinnetjes mee-eten .. dan hoor je vaak "bah dat lust ik niet" .. we halen onze schouders op .. en gaan door met koken. we zetten het voor met het bericht als je het echt niet lekker vind dan kan je brood eten zolang je het probeert ..
Grappig genoeg zijn het die personen die vaak de pan leeg eten :)
De standaard “dat lust ik niet”. Doe je er niets aan, dan eindig je met iemand die alleen maar friet en schnitzel bestelt op een terras in Spanje.

Hier moeten ze ook alles proberen. Vinden ze het niet lekker, dan hoeven ze er maar een beetje van te eten. Meestal vragen ze toch nog voor een beetje extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn moeder en oma hebben mij wel het e.e.a. geleerd, dus de basis wist ik al toen ik uit huis ging. Maar ik kreeg van mijn moeder ook het volgende boek, waar eigenlijk alle basiszaken in staan. Gebruik ik (nu 20 jaar later) regelmatig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXup4VG6TtEGfL6HmmqOFGff1z4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mxStnOoTjmDrnW081NJaKHz6.jpg?f=user_large

Absolute aanrader voor iedereen die wil beginnen met koken.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Bestla schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:20:
Ik heb dit topic juist gestart omdat mijn nichtje van 20 niet mag koken omdat vooral haar moeder dat gevaarlijk vind.

Even wat meer info : Mijn nichtje is geboren met een open rug, en heeft een groei achterstand, maar aan haar koppie mankeert niets.
Ik "mankeer" helemaal niks (al zijn sommigen 't er niet altijd mee eens :+ ) maar ik loog en overdreef niet toen ik zei dat ik tot bijna mijn 18e niet in de buurt van een gasfornuis mocht komen. Laat staan als er niemand bij was. Overbezorgde (maar goedbedoelende en verder prima) moeder. Maar zoals ik elders ook al aangaf: je hebt altijd uitzonderingen op de regel. Of je nichtje van 20 kan koken weet ik niet en lijkt me aan de ouders. Ik denk dat dat per situatie bekeken moet worden; er is geen 'one size fits all'. Ik geef het her-en-der in dit topic aan maar overal waar ik dat niet doe: ik ga uit van een "normale" situatie. Als je kind zwaar verstandelijk handicapped is, nee, dan is koken misschien geen goed idee. Of misschien alleen onder begeleiding. Of alleen elektrisch. Of alleen met aangepast materiaal. Of... Maar los van die uitzonderingen vind ik dus -doorgaans- dat je als ouder gewoon de taak hebt je kroost te leren koken. Misschien niet als ze 3 zijn (maar zoals je leest: ook dan kunnen ze best al "helpen", deden ze bij ons ook), maar als ze, wat, 12+, 14+, whatever (hangt een beetje van 't kind af) zijn vind ik wel dat je ze moet leren "koken". Tussen aanhalingstekens omdat, zoals ik ook al eerder aangaf, het geen 3 sterren hoeft te zijn; je prak opwarmen is ook "koken". Beetje gezond, gevarieerd maar hoeft verder niet veel meer te omvatten (tenzij ze 't leuk vinden natuurlijk). Maar eigenlijk vind ik 't best jammer dat dit allemaal überhaupt nog (zo) gezegd, uitgelegd moet worden. Ik vind dit eigenlijk niet heel veel meer dan boerenverstand. Niets van wat ik hier schrijf had uitgesproken hoeven worden IMHO; ik vind dit echt een nobrainer.
President schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:44:
Laat ouders maar iets doen vier financiële planning, bijhouden, [...] voorkomen dat hun kind teveel drinkt, drugs gebruikt, af en toe beweegt, normen en waarden, etc.
Je hoeft ze niet in een dag op te voeden he? ;) Waarom niet én leren koken én financiële planning én ... ;)
Bestla schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:38:
En die meid wil het echt graag leren.
Als ze het wil leren en er zijn geen praktische bezwaren dan vind ik 't onmeunig sneu als haar ouders dan niet op zoek zijn/gaan naar een manier om haar daar toch in tegemoet te komen.
[...]

Er was zo'n tv kok, volgens mij gordon ramsey, die kinderen kip nuggets liet maken op de fastfood manier. Dat aten ze daarna niet meer.
Jamie Oliver en ik denk dat 't filmpje je niet meer helemaal helder bij staat :P Even afkijken :+
Edit: Oh, ik lag nog een pagina achter. Was al gepost inmiddels. :P

[ Voor 34% gewijzigd door RobIII op 12-01-2021 12:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-05 12:46
Bestla schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet. Ik maak het dichtbij met mijn nichtje mee, maar om mij heen zie ik genoeg mensen die het gewoon niet kunnen omdat ouders het niet meegaven in de opvoeding.
Ik had juist wel die interesse in hoe het werkt met eten koken in een tijd zonder YT , internet etc.
Zo heb ik hands on geleerd hoe je rundvleeskroketten maakt. Koude sauzen en warme sauzen.
Wat mij betreft ‘moeten’ de ouders dit niet doen. Het is wel logisch om je kinderen te leren koken.

Overigens verhongeren mensen echt niet als ze niet kunnen koken, een magnetron is genoeg.
Daarnaast is er ook een verschil tussen kunnen koken (pakjes en zakjes) of echt kunnen koken. Ik heb het idee dat jij het 2e bedoelt. Zelf kroketten, koude en warme sauzen maken lijkt me niet iets dat echt een relevant onderdeel van de basis opvoeding.
Jij hebt je werk van koken gemaakt en vindt het daarom belangrijk.
Zo kan een belastingadviseur ook roepen dat met de hand je belastingaangifte doen bij de opvoeding hoort, terwijl ook hier geldt dat de basics handig zijn om te weten. De details zijn niet perse nodig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
RobIII schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Ik "mankeer" helemaal niks (al zijn sommigen 't er niet altijd mee eens :+ ) maar ik loog en overdreef niet toen ik zei dat ik tot bijna mijn 18e niet in de buurt van een gasfornuis mocht komen.
Ik kreeg ergens op de middelbare de opdracht om voor een vak hutspot te maken... Ik mocht de aardappels schillen en bij mijn vader erbij staan terwijl hij kookte, want ze waren bang dat ik het eten zou verpesten en dat ze dan niks te eten hadden..

Ik voel je pijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
Was het onderdeel van mijn opvoeding? Niet echt, heb wel eens meegekeken met mijn moeder (zij kookte praktisch altijd) maar meer ook niet. En natuurlijk was het onderdeel van het vak verzorging, maar ik heb niet het idee dat dat voor heel veel extra kennis heeft gezorgd.

Ik heb gestudeerd, maar heb niet op kamers gezeten. Dus ook toen niet echt leren koken.
Toen ik eenmaal een eigen woning kocht ging ik af en toe wel koken, maar voor één persoon koken is niets aan. Ouders woonden dichtbij en mijn moeder vond het geen probleem om voor één iemand extra te koken, kortom al snel at ik daar alsnog praktisch elke avond.

We zijn een paar jaar verder, woon inmiddels samen en kook praktisch elke dag. Eigenlijk is er nog nooit iets zo erg mislukt dat we het weggegooid hebben. Ik ben absoluut geen topkok en heb heel veel hulplijn mama gebruikt. Toch krijg ik, zonder dat het echt onderdeel was van mijn opvoeding, een hoop klaar in de keuken.

Beide vinden we aardappels, groente en een stukje vlees eigenlijk best lekker (zeldzaamheid tegenwoordig lijkt het wel) dus dat eten we een paar keer per week. Afgewisseld met rijst en pasta gerechten. De vriendin is ook wel fan van die pakken met wereldgerechten, die staan dus wel eens op tafel als zij kookt...... ik heb er niet zoveel mee.

Ik zou wel wat meer willen experimenteren, maar gun mijzelf daar eigenlijk ook weer geen tijd voor.

Hetzelfde geld voor de rest van het huishouden. Ik hoefde thuis nooit iets te doen en deed dat ook niet. Eenmaal op mijzelf had ik daar geen enkele moeite mee was en is het altijd netjes, opgeruimd en schoon.

Klinkt misschien verwend, maar ik had het inderdaad niet slecht thuis en ben mijn ouders daar eeuwig dankbaar voor :)

Is bij mij dus misschien de aard van het beestje dat ik mij toch aardig weet te redden al zeg ik het zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:54:
[...]
je spreekt jezelf tegen

Er zijn genoeg dingen die niet moeilijk zijn, piloot, chirurg, belasting accountant, er zijn overal simulatie games/youtube filmpjes voor toch ?
Er zit een wezenlijk verschil tussen het besturen van een Boeing 737 en het instellen van je magnetron op 600 watt, of een pan met water aan de kook brengen en daar wat diepvriesgroenten in te pleuren om het na 5 minuten weer af te gieten :P

Het aantal handelingen bij (simpel) koken is minimaal, en het risico is ook miniem. Een fors kleiner risico dan dat je als chirurg een foutje maakt, zegmaar.
In het ergste geval begin je gewoon weer opnieuw... je leert het zo vanzelf ;) Dat is met die 'andere dingen die niet moeilijk zijn' die je hierboven noemt, wel anders.
Sure kan je kant en klaar maaltijden, of laten bezorgen, zolang je geld genoeg hebt om 30,- per avond voer te bestellen oid ..
Bezorgen hoeft écht niet zo duur te zijn hoor. Een magnetronmaaltijd is voor een alleenstaande niet echt duurder dan zelf een maaltijd maken. Tuurlijk is vers eten een stuk gezonder, maar zó dramatisch zijn die magnetronmaaltijden nou ook weer niet.
Alleen als je financieel kan plannen en dus onafhankelijk en zelfstandig bent weet je dat je voor 3,- een maaltijd voor je gezin neer kan zetten waar iedereen voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.
Als je je kind bijbrengt dat dat mogelijk is en dat je met goed financieel plannen een hoop geld kan besparen - zal het kind vanzelf een youtube video vinden hoe ze makkelijk een bord boerenkool op tafel zetten. Daar hebben ze meer aan, als dat je ze op jonge leeftijd tot in den treure leert hoe ze dat bord boerenkool moeten maken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 17:22
In mijn ogen voor iemand die uit huis gaat moet het volgende kunnen:

AGV, Rijstgerecht & Pasta gerecht koken, gezond en ongezond. Ei koken en bakken.

Boodschappen doen voor een week met budget voor het gezin.

Schoonmaken in huis.

Wassen.

Lamp en plank kunnen ophangen/aansluiten.

Financiën/verzekeringen.

[ Voor 6% gewijzigd door woutertjuh88 op 12-01-2021 12:50 ]

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, wat moeten ouders hun kinderen eigenlijk NIET leren?

Bij mij komen financieel verantwoordelijkheid en enige klusvaardigheid hoger dan (goed) koken.

Zolang je maar elke dag iets weet te fabriceren, wat enigszins lekker is, is het eigenlijk al voldoende. Mocht er meer interesse zijn, dan kan de kroost dat prima zelf ontdekken/opzoeken. En ook dat hele "je mag niks uit een pakje gebruiken" toontje. Klinkt leuk, maar soms is het toch verdomd praktisch om de makkelijke weg te kiezen . Als het kind dan zelf het leuker vindt om alles "from scratch" te maken: be my guest. Maar dat hoef je ze als ouder niet te leren.

Dan liever wat extra tijd steken in andere skills.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joris748 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:57:
[...]

De standaard “dat lust ik niet”. Doe je er niets aan, dan eindig je met iemand die alleen maar friet en schnitzel bestelt op een terras in Spanje.

Hier moeten ze ook alles proberen. Vinden ze het niet lekker, dan hoeven ze er maar een beetje van te eten. Meestal vragen ze toch nog voor een beetje extra.
Zolang ze proberen zal ik ook niet moeilijk doen over een boterham met kaas (geen zoetigheid) .. ik weiger 2 of meer verschillende maaltijden te koken..

maar uit respect proef je inderdaad alles .. wat je vandaag niet lekker vind kan je morgen wel lekker vinden wat je kookt elke keer toch net anders
Richh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Er zit een wezenlijk verschil tussen het besturen van een Boeing 737 en het instellen van je magnetron op 600 watt, of een pan met water aan de kook brengen en daar wat diepvriesgroenten in te pleuren om het na 5 minuten weer af te gieten :P

Het aantal handelingen bij (simpel) koken is minimaal, en het risico is ook miniem. Een fors kleiner risico dan dat je als chirurg een foutje maakt, zegmaar.
In het ergste geval begin je gewoon weer opnieuw... je leert het zo vanzelf ;) Dat is met die 'andere dingen die niet moeilijk zijn' die je hierboven noemt, wel anders.
je mist de kern .. in theorie kan iedereen een moeilijk/uitdagend vak doen maar je moet er wel zin in hebben. Maar niet iedereen is een keuken prins(ses) en moeten is wat anders als willen.

Lees het verhaal van @tagican eens (diepe respect voor hem) .. je kan lachen over het "blokje kruiden in de bek" dat door hem / mams gemaakt is .. maar het is voor hem een drijfveer.

jij vind koken "simpel" totdat je mensen meemaakt die in paniek raken als ze een vers ei en een pan in de klauwen krijgen en dus simpel weg niet eten voor 4 dagen omdat geld op is omdat de partner in het ziekenhuis ligt.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:13
Hier betrekken we de kids al toen ze klein waren bij het koken. In begin kunnen ze natuurlijk niet veel. En is het alleen maar leuk om papa en mama te helpen. En lekker te snoepen en knoeien.

Door ze te leren koken heb ik het idee dat ze eten ook meer waarderen. Bij die van ons merk je dat ze eten anders beleven als ze het zelf gemaakt hebben. Er zit wel verschil in de kids. De oudste vind het heel leuk om te koken. Voor de middelste is het meer noodzakelijk kwaad. De ander is net hoe de wind waait. Soms wel, soms niet leuk om te helpen.

Nu zijn er ook vriendjes en vriendinnetjes die nog nooit een pan of aardappelschil mesje in de handen hebben gehad. Die ouders vinden het blijkbaar niet noodzakelijk om hier jong mee te beginnen. Maar goed, dan krijg je ook kinderen van 10 die vragen of je even hun boterham wil smeren. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52

NoTimeRemains

I know

Ja natuurlijk hoort dit bij de opvoeding. Voor jezelf zorgen zoals tanden poetsen, wassen, etc. leer je gezond, goed bereid eten klaar te maken van je ouders. En hier heb ik t niet over sterren maaltijden, maar zelf groenten herkennen, schoonmaken, en op verschillende manieren klaarmaken hoort wat bij betreft bij de ouderlijke opvoeding.

This is the Way.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Strekking van dit topic: Ouders die koken leuk vinden vinden het belangrijk dat kinderen er vanaf jong bij betrokken zijn. Maar er is geen man overboord als je het cold turkey leert als je uit huis gaat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:33

Sharky

Skamn Dippy!

Highfive95 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:07:
Hier betrekken we de kids al toen ze klein waren bij het koken. In begin kunnen ze natuurlijk niet veel. En is het alleen maar leuk om papa en mama te helpen. En lekker te snoepen en knoeien.

Door ze te leren koken heb ik het idee dat ze eten ook meer waarderen. Bij die van ons merk je dat ze eten anders beleven als ze het zelf gemaakt hebben. Er zit wel verschil in de kids. De oudste vind het heel leuk om te koken. Voor de middelste is het meer noodzakelijk kwaad. De ander is net hoe de wind waait. Soms wel, soms niet leuk om te helpen.

Nu zijn er ook vriendjes en vriendinnetjes die nog nooit een pan of aardappelschil mesje in de handen hebben gehad. Die ouders vinden het blijkbaar niet noodzakelijk om hier jong mee te beginnen. Maar goed, dan krijg je ook kinderen van 10 die vragen of je even hun boterham wil smeren. |:(
Hier net zo. Het heeft denk ik ook te maken hoe je met eten omgaat. Ik heb geleerd alles te eten, als ik iets niet lekker vond had ik pech en ik moest sowieso alles proberen. Daardoor ben ik nu een makkelijke eter en mag ik graag dingen proberen. Mijn kinderen zijn daardoor ook makkelijke eters en vooral mijn zoon (7) eet alles en kookt graag zelf. Ik hoop dat ik over een jaar of 4-5 achterover kan leunen :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 08:19
Ja.

Zeker met een maatschappij waar goedkoop ongezond eten de norm is geworden en overgewicht een steeds groter probleem wordt, heb ik al niet eens over het teveel aan bijv zout dat mensen binnenkrijgen.

Ik ben gefabriceerd in 1972 en had eigenlijk nooit interesse in het gastronomische geweld van mijn moeder. Totdat ik op mijn 19e uit huis ging en het zelf moest doen, met een vriendin die (ook) voor geen meter kon koken en ik alleen van woede. Ik woonde toen in Zeeland waar een zomerbaantje bijna automatisch horeca betekende, en zo heb ik de basis gelegd voor mijn mad skills vandaag de dag.

Ik heb 2 zoons, 1 van 15 die ik om de week zie, 1 van 2, en probeer hen beiden te interesseren voor in ieder geval de basis.

Kunnen koken is naar mijn mening een survival skill geworden om een gezond lang leven te kunnen leiden.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Ik wordt binnenkort vader en zal, wanneer het kan qua leeftijd, mijn kind wel de basis leren om te koken.

Je hoort regelmatig voorbij komen dan enkel de vrouw kookt en dat de man niet kan koken... dat vindt ik niet meer van deze tijd. Vroeger toen de man werkte en de vrouw thuis de baas was begrijp ik dat de vrouw ook voor het eten zorgden. Maar tegenwoordig wordt er verwacht dat beide werken. Dit betekend dan ook dat de vrouw niet alleen de ballen hoog moet houden in het huishouden en dat de man dus ook regelmatig zou moeten kunnen koken... Dit is eigenlijk een andere discussie, maar jullie snappen hem.

Dus ja, ik vindt persoonlijk wel dat ouders hun kroost de basis moet leren van eten bereiden. Zeker in deze tijd. Koken is namelijk niet moeilijk, alles staat op de verpakking, in boeken of op het internet. De jeugd is niet dom en zal wanneer het nodig is ook het internet opduiken om te lezen hoelang broccoli moet koken voor het lekker is.

Ik zelf heb ik mijn jeugd enkele jaren in een restaurant gewerkt, waar ik na enkele maanden de spoelkeuken uit kwam om de koks te ondersteunen. Ik heb hier lekker leren koken. Ook mede door mijn basis kennis vanuit huis heb ik in dit restaurant mij meer kunnen verdiepen in koken en vindt het hierdoor ook nog steeds leuk om te doen 3/4 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 22:02
Ik heb gewoon leren koken toen ik op mezelf ging, mijn vrouw hielp daar wel bij in het begin. Moet wel zeggen dat koken in eerste instantie vooral "pakje lezen" was en zo nu en dan Google. Nu gaat dat al makkelijker af en varieer ik wat meer, ik denk dat het me in die zin makkelijker afgaat dan mijn vrouw om wat te variëren. Wil eigenlijk wel eens meer doen met koken, maar heb er tegelijkertijd het geduld niet voor. Ik vond en vind het vooral irritant dat ik geen handigheid heb met snijden, ontpitten, etc. Daar ben ik gewoon echt een oen in, het gaat al veel sneller dan voorheen maar echt snelheid zit er nog niet in. Goede snijtechnieken zou ik wat dat betreft eens in moeten investeren voor mezelf, dan vind ik koken vast ook leuker.

Volgens mij gaat het toch uit van een intrinsieke interesse. Ik heb vanuit huis niet echt het goede voorbeeld gehad: mijn vader kookte nooit. Die kwam niet verder dan een eitje voor ons bakken. Maar dat is voor mij nooit van invloed geweest of op ik zelf ging koken of niet. Maar mijn moeder houdt wel graag de zaken in eigen hand (liefkozend zeg ik "controlfreak" :+ ), dus echt "mee" koken zat er ook niet in.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:44

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik denk ook dat koken een beetje in de familie moet zitten, dus dat je het niet alleen van je ouders, maar ook van je grootouders, ooms en tantes kunt leren. Dat was bij mij tenminste wel het geval en dan krijg je zaken veel sneller mee en wordt je ook enthousiaster.

Mijn moeder pakte het ook heel leuk aan, al was dat soms ook een beetje "gemeen". Zo wilde ik een keer leren hoe je moorkoppen/soezen maakte. Ik had echter een hekel aan het leren van de Franse taal wat volgens mijn moeder ook een "must" was. Wat deed ze toen? Ze stond op, pakte Ma Cuisine van Escoffier (in het Frans) van de plank, tezamen met 2 woordenboeken FR-NL en NL-FR, legde ze op tafel en zei met een grijns "Veel plezier" >:)

Maar als ouders er zelf al geen affiniteit mee hebben wordt het wat lastiger om dat ook aan je kinderen te leren...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
[...]

Jamie oliver dan?

YouTube: Jamie Oliver Shows School Kids How Chicken Nuggets are made

Nu hoef ik dat ook niet meer.... :X

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49
Tsja, of je dat moet leren van je ouders. Op een gegeven moment zal je zelf wel aan de slag moeten als je zelfstandig gaat wonen, al dan niet op kamers. Ik heb thuis ook nooit iets van huishoudelijke taken moeten doen, behalve de afwas. Toen ik op mijzelf ging wonen moest ik ook maar gewoon beginnen met koken, de was doen etc. Kan mij niet herinneren dat ik er veel problemen mee had. Weet nog wel dat ik moest opzoeken hoe lang je een aardappel moet koken en dat soort basale dingen :D
De eerste maaltijden zullen waarschijnlijk niet de meest smakelijke ooit zijn, maar al doende leer je wel hoor. Wereldgerechten zijn altijd een makkelijk startpunt en in een wok of ovenschaal kan je ook alles gooien als je van makkelijk houdt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:46

g0tanks

Moderator CSA
Op het eind steken ze allemaal de hand op als Jamie vraagt wie er nog fastfood kipnuggets zou eten.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

g0tanks schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:00:
[...]

Op het eind steken ze allemaal de hand op als Jamie vraagt wie er nog fastfood kipnuggets zou eten.
Is ook niets mis mee. Uiteindelijk houden mensen van vet en zout, maar een beetje inzicht kan geen kwaad.

Het grappige is trouwens dat ik volgens mij dat filmpje nooit helemaal afgekeken heb. Blijkbaar laat het een behoorlijk ander beeld achter als je hem halverwege af zet _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:22
Nou ik leer liever andere dingen van mijn ouders. Koken is niet het beste wat mijn ouders kunnen, alhoewel ze wel van lekker eten houden. Dit heb ik wel van hun geleerd.

Ik heb overigens mijzelf leren koken, veel proberen voornamelijk aangezien ik als puber die Domino's pizza's kapsalons en chinees een keer zat was.

Nu woon ik samen en kook ik maandag tot en met vrijdag, elke dag vers, doe overigens elke dag ook boodschappen. Iets wat ik ook niet heb meegekregen tijdens mijn jeugd/opvoeding, dit waren distijds vaak pakjes Knor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Het ergste, en wat voor mijn gevoel iets van de vorige generatie is, zijn die pakjes en kant-en-klare zooi.

Nasi op zaterdag was gewoon rijst met een veel te zoute en verder vrij smakeloze mix van zooi uit een pakje.

De pindasaus kwam uit een plastic bak en werd licht verwarmd.

Tomatensoep op zondag was gewoon water met veel te zout en klonterig poeder uit een pakje.

De cake werd kant en klaar gekocht.

Slagroom op de cake kwam uit een spuitbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:42:
Nou ik leer liever andere dingen van mijn ouders. Koken is niet het beste wat mijn ouders kunnen
Ik heb het al eerder aangegeven: je hebt koken en je hebt koken.

Wat ik onder 't eerste versta (en onder het bare-minimum vind vallen qua leren koken van huis uit) is:

* Het vuur moet aan :P
* Er moet boter in een pan voor een lapje vlees
* Kip moet niet roze zijn, werk hygiënisch
* Zo schil je een aardappel / dop je een boontje
* ...

En dat kun je na 5 keer met iemand een paar simpele 'huis-tuin-en-keuken gerechten' klaar gemaakt te hebben.

Wat ik niet onder (thuis) leren koken versta in deze discussie (om je voor te bereiden op wat je te wachten staat als je uit huis gaat, maar wat natuurlijk wel leuk is / mag) is al het overige; alles wat niet essentieel is. Tuurlijk is het gaaf als je een 3 sterren 7 gangen diner weet klaar te maken met gesnipperd konijn met kwarteleitjes dat 3 dagen heeft staan garen en trekken op een bedje van... Gewoon een varkenslapje, bruine bonen uit een pot/blik en aardappelpuree uit een pakje. Genoeg om te overleven. Méér is leuk en als je (en je kind) er aard aan hebt: vooral doen / aanmoedigen. Zo niet: dan zorg in ieder geval dat ze de bare minimum kunnen. Zo heb ik deze discussie in ieder geval aangevlogen.

Nu terug naar jou @mr.DJ95 en wat ik hierboven quote: als we dus kijken naar die bare-minimums die ik hier beschrijf: is dat nog stééds iets wat je niet graag van je ouders zou leren / niet geleerd hebt? Ik neem aan dat je ouders dat toch wel kunnen? Ik bedoel: als er iemand is die onderaan de ladder qua koken staat dan ben ik 't. Maar dát kan/weet ik zelfs nog :P

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 12-01-2021 19:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
yodeluxe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:06:
Jaren geleden had ik een vriendin die had bedacht mij thuis te verrassen door wat klaar te maken. Toen ik van mijn werk thuis kwam schrok ik mij rot. Nee, het eten was niet aangebrand. Wat ik aantrof: zij was in een koekenpan met een spatel bezig een paar ballen gehakt heen en weer te schuiven. Rauwe ballen gehakt. Gehakt in een koude pan. De pan stond op het gasfornuis. Het gas stond aan. Het gas was goed te ruiken.

Oftewel, ze had het gas opengedraaid maar niet aangestoken. En maar roeren in die pan. Ik heb gerend, eerst gas uit en daarna ramen open.
Ik heb heel smakelijk gelachen, dank je wel 😂😂😂

@RobIII kan ik bij jou eens gesnipperd konijn komen eten?

[ Voor 4% gewijzigd door Krylinck op 12-01-2021 18:55 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Krylinck schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:54:

@RobIII kan ik bij jou eens gesnipperd konijn komen eten?
Heb je het topic gelezen? Je bent welkom maar dan eet je het óók op :X :D

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:55
Mijn kinderen gaan naar een school(en opvang voor de jongste) die wat anders is dan een traditionele basischool (Reggio Emilia) en ze beginnen op de opvang al vanaf 3 jaar oud met het zelf smeren van hun broodje.
Op school maken ze regelmatig iets lekkers voor op de verlengde schooldag en ze eten 2x per dag fruit. De kinderen helpen al vanaf hun 1e schooldag met het klaarmaken van dit alles.

En dat merken we heel goed, de oudste(6,5) helpt thuis al regelmatig mee met koken.

Ik heb vroeger nooit leren koken omdat mijn moeder er ook gewoon niet echt goed in was of er plezier in had. Wat dus ook bij nog wel eens voor verbrand of smerig eten zorgde toen ik op mezelf ging.
Nu heb ik er veel meer plezier en ik zorg ook wel dat ik zeker de basis leer aan mijn kinderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

We eten vanavond Classic Mac & Cheese. Meneer (net 12) heeft zelf een recept gekozen en gevonden en heeft dus (alleen) gekookt. Het staat nog in de oven, het eindresultaat post ik zo :P

Het is niet zo mijn ding maar als ik niet kook moet ik ook niet zeuren. En het is met liefde gemaakt. Macaroni nét iets te nat, nét een beetje te gaar, keuken ontploft... Maar dat geeft toch allemaal niet als je er een homecooked meal voor krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV6dESaGcRNcRNgcEJ99JEJWnBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVjHPed8R6Mmqf67D5wFI5Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDYD8a9hYbriQyoxSE9guatmxUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svowdP3Lvw9v5fNfqUQfnLoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyZdQAyrJKOKAJSEViwdvhAyYmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjFubm6DuUbr3cOCHScolcKn.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: was prima te hachelen :9 _O_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqdNGNV4vUkkKnw1Qdk9NfdLvZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQbXrNgoKDykzZw8wVGnAuBT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/737NaJqQTdctm1wwBqJCp8_CWos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bUGKjVHWxzO7isytrczvHvu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 12-01-2021 20:02 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Level 1 koken (schaal van RobIII) kunnen de meeste mensen echt wel on the job leren.

Ik zal echt wel wat hebben meegekregen in mijn jeugd, maar op kamers in het pre-Internet tijdperk lukte het prima om eten te koken.

Vind het wel grappig dat in de studententijd er nog wel eens aardappelen aanbrandden, maar kan me niet heugen dat dat recenter is voorgevallen :? Er zit dus vooruitgang in al waren de pannenkoeken met zelfrijzend bakmeel een matig succes :+

Heb mijn zoon toen hij 1 was wel wat uren in de wipstoel voor kitchen 24 gezet maar wacht nog op het rendement.

Recenter wel eens een taart gebakken aan de hand van een filmpje van zo'n tv-kok. Daar zaten dan stappen bij als maak "even" X, doe "gewoon" Y, klop Z "loddig", etc. Bij elke stap op zoek op internet / YouTube :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Zet je kind op scouting, leren ze vanzelf koken en als ze ouder worden moeten ze op zomerkamp in hun groepje zelf koken. Aardappels, vlees, groenten, of een stoofpotje of pasta.

Zo heb ik ook de basics geleerd. En m'n moeder heeft mij het een en ander geleerd.

Koken is ook echt niet moeilijk, koop een pakje Honig basismix voor macaroni of nassi en haal de ingrediënten die daar op staan en volg de instructies. Later leer je zelf variëren

En aardappels en hamburgertje bakken en wat diepvries spinazie op warmen kan toch ook iedereen? Of een recept uit de AH app halen.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 12-01-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
Nou ja koken in de zin hoe er hier in het topic over gesproken wordt kwalificeer ik als een hobby ja.
Iets niet essentieels.

Wanneer je het hebt over gezondheid en voedingswaarde zeker goed punt om het e.e.a over bij te brengen, hoe leef je gezond en waarom is het belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:26
FelizNavidad schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Nou ja koken in de zin hoe er hier in het topic over gesproken wordt kwalificeer ik als een hobby ja.
Iets niet essentieels.

Wanneer je het hebt over gezondheid en voedingswaarde zeker goed punt om het e.e.a over bij te brengen, hoe leef je gezond en waarom is het belangrijk.
Ik kook bijna dagelijks, maar ook hobbymatig. Voor dagelijks koken sta ik niet langer dan 30 minuten in de keuken. Hobbymatig wel enkele uren.

In mijn ogen wordt hier vooral over dagelijks koken gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja, alleen al omdat liefde (deels) door de maag gaat ;) Kennis vertelde me eens over een date die ze had. Best leuke kerel, klikte goed. Nodigde haar na de eerste date uit om bij 'm te komen eten. Dus zij daar heen, kon ze kiezen tussen twee verschillende magnetronmaaltijden _O-

@RobIII Leuke foto's, krijg best zin in het gerecht als ik het zo zie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 22:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ja! Onze oudste is super goed geworden in ei en hamburger bakken :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:08

SomerenV

It's something!

Ouders moeten kinderen vooral leren dat koken leuk kan zijn en niet puur een verplichting is, maar zelfs dan is dat geen garantie dat iedereen dat overneemt.

Vroeger hadden we op veel dagen standaard gerechten. Worst met aardappelen op maandag, gehaktballetjes op donderdag, dat soort dingen zeg maar. Maar ook minimaal één dag dat er wat nieuws geprobeerd werd om het leuk te houden. Mijn broertje en ik zaten niet in mijn moeder d'r nek te hijgen tijdens het koken, maar daardoor krijg je wel mee dat koken leuk kan zijn. Het gevolg is dat ik koken ook enorm leuk ben gaan vinden, maar mijn broertje heeft dat een stuk minder, al kan die ook wel gewoon koken.

Ik heb echter ook een vriendin gehad waarbij de moeder koken saai vond. Er werd vooral Hollandse pot gegeten, weinig variatie, dus weinig uitdaging en dus is het geen bal aan. Gevolg was dat mijn vriendin koken niet leuk vond én totaal niet wist hoe ze (fatsoenlijk) moest koken.

Dus ja, ouders moeten kinderen leren koken, maar op scholen mag er ook best aandacht aan besteed worden, al geldt dat wel voor meer zaken. Aardrijkskunde, geschiedenis, exacte vakken en dat soort dingen zijn leuk en aardig, maar ik zie liever dat er ook flink meer aandacht besteed wordt aan zaken waar je daadwerkelijk wat aan hebt later. Koken bijvoorbeeld, maar ook financiële zaken, zorg dragen voor (huis)dieren, (af)wassen en meer van dat soort praktische dingen. Op een speelse manier mee beginnen op de basisschool en op de middelbare school wat dieper in gaan op bepaalde dingen. Genoeg gezinnen waarbij die basis niet of nauwelijks gelegd wordt omdat de ouders het ook nooit fatsoenlijk mee hebben gekregen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

@SomerenV Eens, een vak "huishoudschool" (dus koken, financiën, schoonmaken) zou mijns inziens zeker nuttig zijn. En vanuit het koken zijn voldoende koppelingen te maken met de vakken natuurkunde, scheikunde, economie en aardrijkskunde.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
franssie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:22:
@SomerenV Eens, een vak "huishoudschool" (dus koken, financiën, schoonmaken) zou mijns inziens zeker nuttig zijn. En vanuit het koken zijn voldoende koppelingen te maken met de vakken natuurkunde, scheikunde, economie en aardrijkskunde.
Dat vak heet "verzorging". Of is dit wegens "succes" afgeschaft?

Ga niet op school de opvoeding van de kinderen overnemen. Dan krijg je allemaal consumerende ouders en verwachtingen die de school nooit kan waarmaken. Of is dat al zo? Maar goed, dit is niet het onderwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

DeKever schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Dat vak heet "verzorging". Of is dit wegens "succes" afgeschaft?

Ga niet op school de opvoeding van de kinderen overnemen. Dan krijg je allemaal consumerende ouders en verwachtingen die de school nooit kan waarmaken. Of is dat al zo? Maar goed, dit is niet het onderwerp.
Verzorging was een aanfluiting bij mij op school. Nauwelijks wat geleerd. Echter was het vroeger heel normaal dat vrouwen naar de huishoudschool gingen voor een jaar en daar alles leerden wat een goede vrouw in het huishouden nodig heeft qua skills :+ Lijkt me zeker nuttig in principe, eten doet een mens meerdere keren per dag en koken ook vaak meerdere keren per week tot meerdere keren per dag. Weten hoe je schoon moet maken is ook nuttig. Boekhouden net zo. Genoeg mensen die daar moeite mee hebben omdat ze dat nooit geleerd hebben en daardoor in een vies huis of met slechte boekhouding zitten.

Ikzelf heb als kind nooit gekookt, dat heb ik als een flink gemis ervaren toen ik op kamers ging. Ik kreeg een kookboek mee toen ik uit huis ging, maar bakte er niks van: waar zijn de plaatjes? Hoeveel is 'naar smaak'?? Zet er potverdrie gewoon bij hoeveel! :P Vlam in de pan omdat ik de olie te heet liet worden, aangebrande zooi, en dan maar goedkope voorverpakte mik eten. Niet mijn gezondste periode. Als ik kinderen krijg laat ik ze gewoon meehelpen in het huishouden zodra ze iets kunnen doen, hebben ze hun leven lang plezier van :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

twiFight schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:07:
Bijna elk kooktopic trekt de gevreesde hobby-chefs aan die wél weten wat koken is, vinden dat het plebs niet weten wat lekker is, dat je <ingredient X> toch écht zelf moet maken want kant en klaar is troep, etc.
Gevreesde hobbychef hier }). Vooral mijn zoon van 11 vindt het leuk om te helpen bij het koken. Zelf een ingewikkelde maaltijd koken kan hij natuurlijk nog niet, maar er zijn genoeg dingen waar hij al dan niet met wat hulp best uitkomt. Gisteren heeft hij tandoori chicken gemaakt. Hij kreeg wat hulp van mij, maar deed het meeste toch echt zelf.
  • Hij vond 800 gram kip wat weinig, dus vroeg hij mij of ik nog 200 gram erbij kon kopen. :Y
  • Bij de rijst moest ik hem juist een beetje afremmen. :N
  • Toen ik hem vroeg of hij er wellicht poppadums of naanbrood bij wilde, koos hij voor poppadums :Y
  • Het snijden van de kip deed hij helemaal zelf, daarvoor koos een groot vleesmes. :Y
  • Mijn dochter houdt niet van scherp, die kreeg haar eigen portie tandoori uit een aparte pan. Voor de rest van het gezin maakte hij het juist extra scherp :Y
  • Hij besloot zelf dat hij de komkommer wilde klaarmaken zoals oma dat doet. Toen hij met een grote rasp de komkommer wilde raspen in een wiebelig rond schaaltje :X heb ik hem daarvoor in de plaats een (veiligere) grote ovenschaal gegeven.Verder deed hij alles zelf: schillen met een dunschiller, twee komkommers raspen, zout, peper en wat suiker erbij. En hij koos voor appelazijn. Alles ging goed, ik heb hem helemaal niets ingefluisterd, ook geen ingrediënten :Y
Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKDw6BRyPuFOpV_NpylSMVNTX18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8xbO2lL98aQhOS7ClHwZraT.jpg?f=user_large

Eigenlijk kon hij dus al heel veel: inschatten hoeveel hij aan vlees nodig had, veilig snijden, bedenken welke ingrediënten hij nodig had, zelfstandig bedenken wat hij anders ging doen dan toen ik het de vorige keer maakte.

Dat samen bezig zijn in de keuken vindt hij superleuk. Hij hoeft nog niet zo nodig alles 100% zelf te doen, mede omdat hij samen koken associeert met gezelligheid O+. Vandaag heb ik een behoorlijk complex hoofdgerecht gemaakt en daar wou hij ook graag bij helpen. Wat ik bij dit soort maaltijden merk is dat als hij mag helpen, hij ook meer bijzondere gerechten wil proeven en ook lekker lijkt te vinden. Hij lijkt als hij zelf iets maakt of meehelpt meer open te staan voor nieuwe dingen.

Waar hij vandaag mee heeft geholpen:
  • Tien keer de saus proeven :D die zijn voltooiing naderde. Hij merkte terecht op dat de saus te zuur was, kennelijk door de kookwijn die ik gebruikte. En hij besloot dat hij er helemaal aan het eind nog een klontje koude boter doorheen wilde kloppen. Dat had hij goed onthouden van de vorige keer, de saus werd er duidelijk beter van.
  • Een uitstekende fles Chianti openmaken om te drinken. Papa en mama vinden het heel handig dat hij dat kan en ook weet hoeveel hij moet inschenken. (Zoonlief vindt het vooral heel jammer dat hij niet zelf mag proeven.)
  • Brood roosteren en mooie ringen uit het geroosterde brood steken.
  • Ik heb globaal aangegeven hoe ik graag de borden opgemaakt wilde hebben. Vervolgens is hij daarmee aan de slag gegaan, met alle bereide ingrediënten die ik voor hem had klaargezet. Dat deed hij uitstekend.
  • Toen ik vroeg of hij een grote of een kleine plak eendenlever op zijn tournedos wilde, koos hij voor groot. Truffel wilde hij ook wel wat extra van, al was hij vooral nieuwsgierig naar de prijs.
  • Ik had de tournedos volgens mijn zoon perfect gebakken: medium rare dacht hij. Dat had hij goed ingeschat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66cpFHJNmGQskLYmtWwcEOFR0m0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ceoXp03HiqDw4zN4vAQmbwr8.jpg?f=user_large
Het eindresultaat staat hier in de HK.

Wat ik hier niet mee wil zeggen is dat je kinderen zou moeten leren om ingewikkelde of exclusieve gerechten te koken. Wat ik vooral wil benadrukken is wat ik blauw heb gemaakt in de tekst:
• probeer samen koken of de kinderen zelf laten koken gezellig te maken;
• als kinderen iets zelf (helpen) maken is dat een extra aansporing om iets nieuws uit te proberen of te proeven.
En wat ik er nog niet bij had geschreven:
• als kinderen vaker onder begeleiding koken, leren ze vanzelf allerlei essentiële dingen die voor ervaren koks vanzelfsprekend zijn maar die we zelf ook ooit hebben moeten leren.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 14:40
Wat een leuk en schattig verhaal! Zelfs als volwassene associeer ik samen koken nog als gezellig samen zijn. Al kook ik vaak zelf de handelingen doe is het fijn als iemand bij me in de keuken zit gewoon voor een babbeltje.

Echter vanuit huis uit niet geleerd, eten was altijd een moetje nooit iets leuks. Hadden mijn ouders maar de tips van @Tomatoman gevolgd ;). Hele goede tips om kids bij het koken te betrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je moet kinderen gewoon de basis leren.

En dat hoeft echt niet culinair te zijn, persoonlijk lijkt het me al goed als je ze leert hoe je pasta / aardappel-vlees-groente en iets in de oven maakt.

Als ze d'r zin in hebben (of uit noodzaak) leren ze de rest ook wel zelf. En anders nemen ze een vriend/vriendin die wel kan koken ;)

Maar, je kunt wel een mini-chef opleiden, maar als ze niet kleine klusjes kunnen en/of niet zelf 'de boekhouding' kunnen doen, is dat ook niet handig.

En ja, dat kun je laten doen door een andere partij, maar dat kan bij koken ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:29
Leuk om te lezen! Mocht hij later een gezin krijgen, zullen ze heel blij met hem zijn, haha. Wel zou ik je adviseren om geen foto’s van je kinderen online te zetten… het blijft het internet.

Mijn kinderen zijn 4 en 1 en mijn oudste helpt ook heel graag in de keuken. Van zelf pizza maken tot Arabische mezze. Naast dat het fijn is dat ze deze skills leren en zelfredzaam worden, kunnen we nu al niet wachten tot ze 1 keer in de week voor ons gaan koken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, misschien wel. Maar ik heb het ook nooit geleerd. Net als een band plakken enzo. Ik kan het allemaal wel, maar door tryal and error :) Persoonlijk zou ik dingen die ik kan wel aan de kinderen leren, als je handig bent met auto's of met klussen. Ze hoeven er niet hun beroep van te maken maar het is handig als je zelf veel kunt.

Van de andere kant leren de kinderen alles zelf wel via youtube als ze willen. Volgens mij hebben mijn ouders ook alles geleerd door het gewoon te doen. Verven, laminaat leggen etc. Alleen was er vroeger wel zoiets als de 'huishoudschool' waar mijn moeder op gezeten heeft.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:48
Hier ook van jongs af aan er bij betrokken geweest in de keuken. Mn moeder heeft ons (zus en mij) echt alles leren koken. Van aardappels groente en vlees, salades, pasta's tot ovenschotels, gebak, taarten, echt alles... Toen we jong waren werd er elk weekend wel gebakken of iets speciaals gemaakt. Bessen of fruit plukken, jam en sap maken...
Achteraf heb ik daar heel veel respect voor, het geduld wat ze heeft gehad... maar ook de kennis die ze ons daarmee heeft meegegeven en de manier waarop ze dat deed (want we hadden er echt niet altijd zin in...) .... Geweldig..

Later ook nog in een restaurant gewerkt als vakantiebaantje... Ook superleuk en daar weer heel veel geleerd.

Stukje basis opvoeding inderdaad vind ik wel...
Je verleert zulke dingen niet, en het komt altijd van pas.
Ik heb echt niet altijd zin in koken, maar kan van alles wel wat bakken of braden als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Bij ons het eerste kind op komst. We hadden het hier laatst ook over.
Als ons kind interesse heeft, betrekken we hem/haar daar gewoon bij.
Eigenlijk alles wat met huis en tuin te maken heeft willen wij ons kind bij betrekken.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:22

Thompson

Beeromaniac

Ik heb het vanuit thuis nooit heel erg meegekregen, wel wat basics maar moeders kwam niet veel verder dan de instructies van een pak Knor/Honig koken en pa kon alleen een ei bakken.

Zelf kan ik me vrij aardig redden in de keuken, vind het zo nu en dan gewoon leuk om te doen vooral omdat daarna het opeten volgt. Denk dat ik het merendeel van de basic skills ook wel bij scouting heb geleerd en door met anderen (niet perse ouders, op latere leeftijd vrienden) samen te koken.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 11:56
tilburgs82 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:28:
Bij ons het eerste kind op komst. We hadden het hier laatst ook over.
Als ons kind interesse heeft, betrekken we hem/haar daar gewoon bij.
Eigenlijk alles wat met huis en tuin te maken heeft willen wij ons kind bij betrekken.
Interesse moet je kweken. Zo lang hij/zij andere opties heeft (e.g. voor de TV hangen) dan zal die niet vanzelf komen. Ze zijn van nature nieuwsgierig, dus de kunst is om het interessant genoeg te maken.
Ik heb het ook op latere leeftijd geleerd, en ik werd dan ook niet bij het koken betrokken toen ik jonger was.

Ons zoontje is nu bijna vier yr oud. Nog net wat te jong om een mes in handen te geven. Maar hij wil soms wel meekijken en helpen met het maken van pannenkoekenbeslag, ondanks dat dat met zijn attention span van drie minuten maar even is.
Laatst had hij het idee om een doosje rozijntjes onder zijn pasta te doen... prima... maak er maar wat moois van :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik vind het vooral belangrijk dat kinderen leren wat fatsoenlijk eten is en wat rommel is. En dat ze zo veel mogelijk smaken leren kennen. Idealiter leren ze ook koken, maar als ze in ieder geval maar weten wat goed eten is dan komen ze er vanzelf wel achter dat koken een vaardigheid is die je niet zomaar bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:24
Mijn dochter van 7 wil morgen de spare ribs kruiden, de BBQ aansteken, de ribs er op leggen, de ribs inpakken, daarna sausen etc.
Telt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:58
Onze kinderen worden al van jongs af aan (eigenlijk bijna vanaf nul) betrokken bij het koken. Als ze klein zijn zitten/liggen ze erbij in de kinderstoel beetje spelen met keukengerei. Zodra ze kunnen staan/lopen staaz ze aan het aanrecht erbij, helpen met snijden/mixen/etc. De oudste van 6 is een beetje de interesse verloren, maar de middelste van 4 vind het nog superleuk.

Maar we doen dit eigenlijk bij alle taken die we doen. Ze helpen met banden plakken, gras maaien, vaatwasser inruimen, auto wassen, etc. Als ze jong zijn is helpen relatief, kost vaak meer tijd dan. Maar omdat ze van klein af aan er op een leuke manier mee bezig zijn zien we dat als ze ouder worden ook makkelijker echt meehelpen.

Opvoeden is toch ook je kinderen leren zelfstandig te leven? Daar hoort koken bij, maar eigenlijk al het andere ook :D Waarom zou je ze daar niet bij betrekken en/of laten helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 19:15
Onze dochter (10) zit eigenlijk al sinds baby er bij in de keuken.
In zo’n wippertje op t aanrecht.
Kreeg later afentoe wat ingrediënten toegestopt, en eet nu eigenlijk alles (niet dat ze alles lekker vind… ;) ).
Heeft daardoor ook echt smaak ontwikkeld.
Ze vind het nu ook heerlijk om zelf in de keuken bezig te zijn, soms met wat begeleiding, maar diverse gerechten kan ze zonder hulp maken.
Sinds ze kan praten, roept ze ook al dat ze bakker wil worden (doet ze ook vaak, gebak, koekjes, … Mocht zelfs een keer meelopen bij een banketbakker).

Wat @kepler zegt, dit hoort toch wel bij opvoeding.
Net als andere dingen in en om huis.
Dochter-lief helpt ook met klussen, tuinieren, …

Nu is het in dat opzicht misschien een voordeel dat ze enig kind is.
We hebben alle tijd voor haar.

Een beetje zelfredzaamheid is toch wel van belang.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

boxlessness schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Laatst had hij het idee om een doosje rozijntjes onder zijn pasta te doen... prima... maak er maar wat moois van :)
Mag hopen alleen de rozijntjes, zonder doosje? Anders is de pasta zo moeilijk weg te kauwen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:57
Het is nooit te laat om het te gaan leren. Leren koken was een van de redenen om HelloFresh te nemen. Van huis uit kon ik wel aardappels en groenten klaarmaken maar er is zo veel meer wat je wel in de winkel ziet liggen maar geen idee van hebt wat je er mee kan. Ik sta er soms van te kijken hoe je met een paar simpele dingen heel lekker eten kan maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarachijnlijk niet geheel in lijn met het topic, maar onze oudste twee kinderen (8 en 6) zitten op de kook bso.
Hebben ze beide zelf voor gekozen (keuze uit zwemmen, zaalvoetbal, handvaardigheid, musical/theater, sport, etc). Niks geen dwang van ons, maar puur omdat ze het leuk vinden. Op de kook bso koken ze variërend van cupcake tot complete gerechten. Laatst had de middelste een lekkere lasagna gemaakt ennde oudste een marokaans gerecht.
De kinderen krijgen allemaal een taak binnen het kookproces, maar ze bereiden wel alles (als groep) zelf.

Dit vertaald zich automatisch ook naar huis. Ze helpen graag mee groente yr snijden, eten in de pan doen, etc.

Super leuk en super gezellig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Bij onze oudste hebben we het een beetje verpest. Je moet echt mega veel geduld hebben als je je kind bij het eten betrekt. Er valt nog wel eens wat op de grond, gaat kapot of gaat in de mond ipv de pan. De oudste had na de tiende keer 'niet doen, hou daar mee op' geen zin meer. De jongste helpt nog wel graag mee, en vind het ook echt leuk, help n met snijden etc, proeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ze kunnen toch gewoon op Google zoeken: de basisvaardigheden heb ik op school geleerd, daar kregen wij kookles. Maar tegenwoordig koop ik gewoon verspaketten van de Albert Heijn, daar staat haarfijn uitgelegd wat ik moet doen en alle ingrediënten ( groente ) zitten er al bij :)

En de Nederlandse keuken is toch harstikke saai? Enige wat je kind hoef te leren, is het schillen van aardappelen. Een stukje vlees in de pan bakken en dat er altijd een groente bij hoort, welke je tegenwoordig alleen nog in de magnetron hoeft te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
Ik heb thuis "leren koken" toen ik een jaar of 12 was. Dan mocht ik de spaghetti en saus klaar maken.
Later kwam er dan de normale Vlaamse boerenkeuken bij op dagen dat mijn moeder geen tijd had om te koken. Een klassiek kookboek dat, voor de komst van het internet, wel in elke keuken te vinden was, is het kookboek van de "boerinnenbond", oorspronkelijk uitgegeven in 1927, maar met regelmatige heruitgaves. Een andere inspiratiebron is "Dagelijkse Kost", een op weekdagen uitgezonden kookprogramma op VRT, met alle recepten online, en later ook in boekvorm. Dikwijls als basis de klassiek Vlaamse keuken, maar met een hedendaagse twist. Wel niet letten op de hoeveelheid boter ;)
Dus als ik al eens twijfel wat ik wil klaarmaken, of hoe ik aan een bepaalde groente moet beginnen, zijn dat mijn 2 bronnen om eerst te checken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Marco-Peters schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:04:
Ze kunnen toch gewoon op Google zoeken: de basisvaardigheden heb ik op school geleerd, daar kregen wij kookles. Maar tegenwoordig koop ik gewoon verspaketten van de Albert Heijn, daar staat haarfijn uitgelegd wat ik moet doen en alle ingrediënten ( groente ) zitten er al bij :)
Het zal van het soort onderwijs afhangen, maar op het VWO heb ik absoluut niet leren koken. Mijn moeder gaf in die tijd op het LBO kooklessen, dus daar leerden kinderen het wel. Hoe dan ook, lang niet alle kinderen krijgen de basisvaardigheden van koken op school aangeboden. En op dat verspakket van Albert Heijn staat echt niet uitgelegd hoe je veilig dingen uit de oven haalt zonder je handen te verbranden, hoe je inschat hoeveel zout er in je gerecht moet, of welke pan je het beste kunt kiezen voor wat je van plan bent.
En de Nederlandse keuken is toch harstikke saai? Enige wat je kind hoef te leren, is het schillen van aardappelen. Een stukje vlees in de pan bakken en dat er altijd een groente bij hoort, welke je tegenwoordig alleen nog in de magnetron hoeft te doen :+
Wie zegt dat kinderen Hollandse pot moeten leren koken? Mijn dochter maakte gisteren haar eigen lunch klaar: nacho’s met gesmolten kaas en guacamole. Daarna ging ze cupcakes bakken, gewoon omdat ze dat leuk vond. Dat kan ze alle allemaal prima zelf, zonder begeleiding. Maar ik weet zeker dat ze nog niet weet hoe ze aardappelen zou moeten koken. En als ze een gehaktbal moest maken, zou ze waarschijnlijk haar broer erbij roepen, die weleens gehaktballetjes maakt1 voor in de soep.

1 Niet met een kant en klaar kruidenmengsel uit een zakje, maar met kruiden en andere smaakmakers die hij ter plekke uitkiest :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 10:04
Mijn kinderen moesten vanaf 12 jaar verplicht 1 dag in de week koken. En natuurlijk begon dat in sommige gevallen met 1 dag in de week leren koken. Maar uiteindelijk werd dat dus 1 van de "klusjes" die zij moesten doen, vanaf 12 jaar dus verplicht.
Zelf vinden ze het vreemd dat sommige van hun vrienden, neefjes en nichtjes niet kunnen koken (ik ook). Maar goed, om je vraag te beantwoorden. Ja, ik, wij vinden dat normaal.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Wij betrekken ons zoontje (3 jaar) ook regelmatig met het koken. Het is nu voornamelijk dingen snijden en b.v. ingrediënten in de Kitchenaid gooien (voornamelijk voor cake/koekjes e.d.), maar hij vindt het hartstikke leuk. Hij 'maakt' ook regelmatig eten voor ons in zijn speelkeukentje (een plastic broodje met plastic wortel en plastic ijs,afgetopt met fantoom mosterd :+).
Ik zelf heb nooit echt leren koken thuis (thuis kookte mijn vader meestal en ik had daar echt totaal geen interesse in), dat heb ik uiteindelijk zelf geleerd door 'cold turkey' een half jaar in het buitenland stage te lopen (toen moest ik wel), daarna heb ik veel geleerd van een huisgenote (toen ik uit huis ging).
Inmiddels kook ik zo'n beetje 6 van de 7 avonden in de week, en maandelijkskook ik graag Indonesisch. Als mijn zoontje wat ouder is wil ik hem vooral bij dat laatste betrekken, een paar extra handjes is opzich dan wel handig als je 4 of 5 gerechten klaar moet maken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
In het studentenhuis kom je er achter wie er ervaring heeft in het huishouden :+ vriend van mij wist niet eens hoe de wasmachine werkte, dat deed zn moeder al die tijd voor hem. Bankzaken moest ook altijd via zijn moeder... echt ongelooflijk.

Thuis had ik vroeger wel wat dingen in de keuken gemaakt, maar dat is vooral taarten/cakes en desert achtige dingen. Dat is anders dan elke dag voor een groepje avondeten maken. Sinds ik zelf een woning heb (15 jaar of zo) altijd zelf gekookt, en het wordt met de jaren wel beter. Vroeger echt alleen standaard aardappel-groente-vlees, nu stukken vlees die 24u gegaard worden of lekkere dingen van de BBQ.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09

Vrijdag

De Zwarte

Ik zit me te bedenken dat mijn zoontje (hij is bijna negen) het geweldig vindt dat we kleine, simpele taakjes voor hem op een whiteboard in de keuken hebben geschreven. Dingen als zelf kleren kiezen en aankleden, tanden poetsen, bord naar de keuken brengen na het eten, schooltas inpakken etc. Groen vinkje erbij zetten en dan door naar de volgende taak.

Nu staat koken daar helemaal niet bij, hoewel hij wel zelf zijn boterhammetjes smeert. Ik ga eens kijken naar simpele dingen in de keuken waar hij bij kan helpen. Groenten snijden etc. Want ik heb gemerkt dat hij het vooral heel fijn vindt als hij taakjes krijgt. Dat is overzichtelijk, geeft hem een doel/verantwoordelijkheidsgevoel en als het klaar is, meteen een kleine dopamine rush.

Buiten dat, vind ik het ook wel een goede skill voor zelfstandigheid. En kan ik het meteen combineren met een tripje naar de supermarkt, zodat hij zelf meekrijgt dat je eten vooral gewoon zelf kan maken.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Laatst online: 18:33
Zoontje van 20 maanden "helpt" al mee. Ik heb met 2 ikea krukjes een kruk gemaakt waar de kids niet uit kunnen vallen maar wel in kunnen klimmen. Precies gemaakt op hoogte van ons aanrecht. Dit: https://nl.pinterest.com/pin/313915036520331132/

Die van 4 die helpt al wat concreter mee. Groente snijden, gehaktballen draaien, met een garde mixen etc. We hebben "messen van nylon" waar ze mee kunnen snijden maar zichzelf niet mee kunnen bezeren. "nylon koksmes voor kinderen"

Zelf sta ik heel graag in de keuken en ik wil ze dat graag meegeven. Ik merk ook gewoon dat wanneer ze in de keuken meehelpen ook beter eten.

Met allesis het "makkelijker" (lees, sneller) om zelf alles voor kinderen te doen en niet te leren. Leren = "frustratie". "Lukt niet!" huil huil. Nee! Tijd nemen(plannen) en gewoon leren.

[ Voor 38% gewijzigd door sbmuc op 25-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:58
Vrijdag schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:46:
Ik zit me te bedenken dat mijn zoontje (hij is bijna negen) het geweldig vindt dat we kleine, simpele taakjes voor hem op een whiteboard in de keuken hebben geschreven. Dingen als zelf kleren kiezen en aankleden, tanden poetsen, bord naar de keuken brengen na het eten, schooltas inpakken etc. Groen vinkje erbij zetten en dan door naar de volgende taak.

Nu staat koken daar helemaal niet bij, hoewel hij wel zelf zijn boterhammetjes smeert. Ik ga eens kijken naar simpele dingen in de keuken waar hij bij kan helpen. Groenten snijden etc. Want ik heb gemerkt dat hij het vooral heel fijn vindt als hij taakjes krijgt. Dat is overzichtelijk, geeft hem een doel/verantwoordelijkheidsgevoel en als het klaar is, meteen een kleine dopamine rush.

Buiten dat, vind ik het ook wel een goede skill voor zelfstandigheid. En kan ik het meteen combineren met een tripje naar de supermarkt, zodat hij zelf meekrijgt dat je eten vooral gewoon zelf kan maken.
Dat is ook de reden dat we een (kleine) moestuin zijn begonnen in de tuin. De kinderen (en wij) vinden dat erg leuk om te doen, het hele proces van zaadje tot groente op je bord. Zelf cherry tomaatjes plukken voor het avondeten vinden ze bv ook geweldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Widow schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:27:
In het studentenhuis kom je er achter wie er ervaring heeft in het huishouden :+ vriend van mij wist niet eens hoe de wasmachine werkte, dat deed zn moeder al die tijd voor hem. Bankzaken moest ook altijd via zijn moeder... echt ongelooflijk.
Dat kun je hem/haar dan toch direct mooi leren? Ik heb jaren in een groot studentenhuis gewoond, meerdere mensen leren koken, wassen, IT servicen, dat soort dingen. Op hun beurt weer dingen geleerd uit de zorg zoals wonden verbinden, efficient bedden opmaken, AutoCAD geleerd. Dat is juist het leuke van een studentenhuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmAjYQpdOT1qcB2Hq-Rx_z824G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTJFexcPGfUe04yGT4AcRAD4.jpg?f=fotoalbum_large
Ben een paar dagen met mijn zoontje bij mijn ouders. Kom ik in de boekenkast dit boek tegen.

Zitten allemaal hele simpele gerechten in. Tussen de drie tot maximaal zeven stappen. Lekker eenvoudig uitgelegd, veel plaatjes.

Hier maar eens mee aan de gang :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:11
Ik kook relatief vaak. Vrouwlief ivm werk niet zo, ik heb de luxe om thuis te kunnen werken.

De oudste begon met “koken” rond zijn 8ste denk zelf eitje bakken etc de simpele dingen.

Nu flanst hij af en toe zelf een vers pakket van de AH in elkaar vanaf scratch. En hij is nu 11 :)

De jongste net 8 mwah die vind het nog wel best

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-04 08:23
Ja dit hoort bij de opvoeding. Mijn moeder heeft mij nooit echt leren koken anders dan de basis (aardappels/macaroni). Wij hebben hebben 1 jaar lang Hello Fresh gehad en daar heb ik zo veel van geleerd, ik gebruik vele methodes en gedeeltes van recepten dagelijks.

Zodra onze kinderen wat ouder zijn wil ze allebei één keer per week laten koken. Recept uitzoeken op internet en aan de slag.
Pagina: 1 2 Laatste