Moeten ouders hun kinderen leren koken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 10:01

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Moeten ouders hun kinderen leren zelf eten te koken?

Ik persoonlijk vind van wel, en dat het zelfs een deel van je opvoeding zou moeten zijn.

Als mijn vader in de keuken bezig was keek ik altijd mee, ik vond het erg leuk om hem bezig te zien. Mijn moeder was niet zo ster in de keuken, ze kookte de spruitjes tot snot en liet de witlof aanbranden. Nee, ze was geen ster in het inschatten van wat, hoeveel en wanneer op tafel.
Mijn eigen vrouw kan dat ook niet trouwens, al kan ze wel koken, maar plannen? Nee, dat zit er niet in.
Ik sta elke dag in de keuken, ik kook echt elke dag. Ik ben ook legerkok geweest, dus koken voor 850 man kan ik ook. Ik doe de boodschappen, verzin wat we willen eten, en weet daarom ook wat we in huis hebben en welke houdbaarheid er mee speelt.

Mijn nichtje van 20 kan bij wijze van spreken niet eens een ei bakken.

Er is werk te doen in opvoedland.

Wat vinden jullie.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Bestla schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:20:

Wat vinden jullie.
Ja.

Althans moeten. In ieder geval de basisprincipes leren en duidelijk maken lijkt mij bijzonder nuttig voor een opvoeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:53
daarvoor is de studententijd toch?
(herinnert zich nog het verhaal van de eierkoker in de magnetron, hele blok van de stroom :D )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:23:
(herinnert zich nog het verhaal van de eierkoker in de magnetron, hele blok van de stroom :D )
Niet iedereen gaat studeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Het is toch opvoeding?
Niet dood gaan als je alleen bent dan.
Echt koken leer je later wel.

Zou liever hebben dat er op scholen wat meer aandacht komt voor gezonde voeding (maar wellicht is dat er al).

[ Voor 80% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-01-2021 16:27 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Tja, de meeste zullen wel iets leren als ze uit huis gaan gok ik zo, maar een hoop kids leren gelukkig de basisprincipes van het koken op vrijetijdsbesteding als Scouting.

Tegenwoordig begint het daar al vanaf een jaar of 8 met het bakken van een pannenkoek, tot je met je groepje van 11 tot 14 jarigen je eigen prakje mag klaarmaken op een zomerkamp.

Zelf ging mijn planning er met grote stappen op vooruit nadat je begint met rauwe aardappels met een verbrandde hamburger en ongedopte tot snot gekookte boontjes :+

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik:
  • Zat op kamers tegenover een friettent *O*
  • Haalde bij de slager "homemade" bami, nasi en andere kant-en-klaar gerechten
  • Kocht zonder blikken of blozen een paar potten Olvarit (spinazie + iets met vlees + bruine bonen ofzo), dop eraf, in de magnetron en dan gewoon uit 't glazen potje eten
  • At / kookte soms met huisgenoten gezamenlijk; dan vond ik koken niet zo erg als 't niet voor je uppie is
  • At ook gewoon kant-en-klaar uit de supermarkt diepvries afdeling
Ik mocht tot mijn 18e amper in de buurt van 't gasfornuis komen (moeder was een beetje overbezorgd) en vlak voor ik uit huis ging heeft ze me geleerd koken (wat ze zelf prima kan overigens).

Onze oudste (14) kookt(e) ondertussen 2x in de week (inmiddels terug naar 1x in de week) en onze jongste (12) kookt sinds kort ook 1x in de week. Dus 2 dagen in de week koken de kinderen (geheel zelfstandig, soms moeten ze zelfs de ingrediënten nog inslaan als ze zelf kiezen wat we eten => leren plannen). Dat begon met pasta e.d. maar oudste maakt tegenwoordig heerlijke tiramisu, spareribs, drumsticks en ander spul (ook gezond(er) :+ ). De andere dagen kookt mama of is het afhaal. Papa kan koken maar heeft er geen aard aan, maar als mama iets overkomt zullen we niet verhongeren.

Ja, het is je taak als ouder je koters te leren koken. Het is je taak als ouder om je kinderen klaar te stomen voor het leven buiten de bescherming van 't ouderlijk huis. Daar hoort koken (en wassen en poetsen en...) allemaal bij. Net zo als zindelijk maken.

Of je ze 'de sterren van de hemel' moet leren koken is vers 2. Als ze zich kunnen redden met wat basismaaltijden en je bent zelf geen ster-kok dan kun je natuurlijk niet verwachten dat je kroost dat van jou leert. Een gezonde maaltijd moeten ze wel kunnen maken voor ze 't nest verlaten ja.

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 11-01-2021 18:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik persoonlijk vind van wel, en dat het zelfs een deel van je opvoeding zou moeten zijn.

Als mijn vader in de keuken bezig was keek ik altijd mee, ik vond het erg leuk om hem bezig te zien. Mijn moeder was niet zo ster in de keuken, ze kookte de spruitjes tot snot en liet de witlof aanbranden. Nee, ze was geen ster in het inschatten van wat, hoeveel en wanneer op tafel.
Mijn eigen vrouw kan dat ook niet trouwens, al kan ze wel koken, maar plannen? Nee, dat zit er niet in.
Ik sta elke dag in de keuken, ik kook echt elke dag. Ik ben ook legerkok geweest, dus koken voor 850 man kan ik ook. Ik doe de boodschappen, verzin wat we willen eten, en weet daarom ook wat we in huis hebben en welke houdbaarheid er mee speelt.

Wat vinden jullie.
Yup, mijn vrouw en ik leren de kids dit ook(spelenderwijs al)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

Iemand die koken niet leuk vindt zal je het ook niet kunnen leren. Ik vind het zelf wel belangrijk dat onze zonen meekijken met het avondeten en soms ook wel eens iets zelf kunnen doen. Ze hebben in ieder geval wel interesse in hoe iets gemaakt wordt en ook bijvoorbeeld het verschil tussen stoven en bakken.

Verder heb ik gelukkig koken ook niet thuis geleerd, mijn moeder kon er ook niks van maar de kokschool en beginnen met koken als je op je zelf woont helpt een heleboel.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Je zal je kind toch best wel helpen dat het de basics dan al een beetje kent... meeste komt neer op een beetje weten qua kook- en baktijden en temperaturen, als je dat een beetje snapt kom je al een heel eind. Scheelt toch al een hele hoop dat je in het begin je groenten niet tot snot kookt of je lappie vlees een volledige crematie geeft.

Wat mij betreft een stukje essentiële opvoeding die je in de "laatste fase" doet voordat je kind de vleugels gaat spreiden.

Wat wel weer scheelt is dat je tegenwoordig uiteraard een hele hoop kan opzoeken, ik ben nog net van de periode voor de internet revolutie en moest het dan toch echt van mijn ouders leren.

Maar ook wel wat @Honesty zegt uiteraard... moeten je ouders wel een beetje kunnen koken! Man wat heb ik vroeger smerig gegeten bij vriendjes en vriedinnetjes :+

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 11-01-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54

Gertjuhjan

Software Engineer

In mijn tijd op de middelbare school (1999-2007) heb ik ook ergens het vak "verzorging" gehad. Hier leerden we koken (van sandwiches met eiersalade tot kip met rijst in champignonsaus), hygiëne en wassen/drogen.

Dit moest je dan ook thuis doen, waardoor je gestimuleerd werd om dit met je ouders op te pakken.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:53
Bestla schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Niet iedereen gaat studeren ;)
Tegenwoordig wel, want MBO heeft besloten dat hun leerlingen ook studeren, en we hebben leerplicht tot 18.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

99ruud99 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Tegenwoordig wel, want MBO heeft besloten dat hun leerlingen ook studeren, en we hebben leerplicht tot 18.
Houden we het vriendelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 11-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:35
ligt er aan of je kinderen het leuk vinden.
Als kind vond ik koken niet leuk en interesseerde mij daar ook niet in.
Kreeg regelmatig te horen hoe het het zou moeten gaan als ik op mezelf ging wonen en dat vermoedelijk elke dag de frituurpan aan zou gaan of het tosti ijzer.

Toen ik uiteindelijk op mezelf ging wonen kreeg ik daardoor juist een soort van gevoel dat ik me wou bewijzen en ben vanaf het begin zelf gaan koken.

Vanaf dat moment vond ik het ook eigenlijk wel leuk om te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Ik heb van mijn moeder leren koken, mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder werkte toen 28/32 uur per week om rond te komen. Na school zorgde ik of mijn zusje dat alles klaar stond of dat er al eten op tafel stond.
Ik ben nu 27 jaar.. Mijn broertjes (22 en 19) kunnen beide NIET koken. Broertje van 22 pakt langzaam dingen op maar de jongste vertikt het.
Ik hielp op mijn 14e al mee met de aardappels schillen, prikken om te kijken of ze al gaar waren etc.
Daar plukte ik twee jaar terug de vruchten van aangezien ik dus nu voor mijzelf moet koken.

Deze vraag kan je verder doortrekken; moeten ouders hun kinderen leren wassen, strijken, drogen, stofzuigen, het hele huishouden doen? Ik zeg ja ;)

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Mrjraider schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:32:

Deze vraag kan je verder doortrekken; moeten ouders hun kinderen leren wassen, strijken, drogen, stofzuigen, het hele huishouden doen? Ik zeg ja ;)
Hierop zeg ik ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:48
Naar mijn idee moet iedereen de basis weten zodat ze in ieder geval zo'n maaltijdpakket moeten kunnen klaarmaken. Dus het niveau dat 'gehakt rul bakken' geen abracadabra is en dat je weet wanneer etenswaren gaar zijn(of wil iemand medium-rare kip?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
Als ouder moet je ze klaarstomen voor de toekomst toch.

Dus daarin horen ook de huishoudelijke taken. Niet dat ik die actief uitvoerde toen ik thuis woonde maar ik wist wel hoe het moest.

Wat betreffende mijn eigen vader: "die kan nog geen water koken" en is echt van de oude stempel dus heb ik dat soort huishoudelijke taken van m'n moeder geleerd.

M'n vader was echter timmerman, daar heb ik weer heel andere dingen van geleerd. Banden plakken, stekkertjes aansluiten etc. Toen nog, fietsverlichting voor elkaar maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
nickertNL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:32:
ligt er aan of je kinderen het leuk vinden.
Als kind vond ik koken niet leuk en interesseerde mij daar ook niet in.
Kreeg regelmatig te horen hoe het het zou moeten gaan als ik op mezelf ging wonen en dat vermoedelijk elke dag de frituurpan aan zou gaan of het tosti ijzer.

Toen ik uiteindelijk op mezelf ging wonen kreeg ik daardoor juist een soort van gevoel dat ik me wou bewijzen en ben vanaf het begin zelf gaan koken.

Vanaf dat moment vond ik het ook eigenlijk wel leuk om te doen.
Leuk of niet, ik zou toch willen dat mijn kind een beetje voor zichzelf kan zorgen... dat is bij mij echt geen keuze. Hoeft niets ingewikkeld te zijn, maar wel even de drempel verlagen zodat men een eenvoudig maar voedzaam en gezond potje kan klaarmaken ipv kant-en-klare rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

O88088 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
Naar mijn idee moet iedereen de basis weten zodat ze in ieder geval zo'n maaltijdpakket moeten kunnen klaarmaken. Dus het niveau dat 'gehakt rul bakken' geen abracadabra is en dat je weet wanneer etenswaren gaar zijn(of wil iemand medium-rare kip?).
Mijn moeder heeft zo'n oud tekstboekje met letterlijke beschrijvingen hoe lang je aardappelen moet laten koken, hoelang je vlees moet braden etc. echt tot in de minuut nauwkeurig..
Vond het altijd wel grappig maar ze vertelde ooit dat zij zo heeft leren koken 8)

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ja zeker moeten kinderen leren koken. Toen ik een jaar of 18 was ofzo, moest ik 1x per maand het eten bereiden op zondag. Ik mocht zelf weten wat, maar moest het wel zelf klaarmaken. Zo leer je echt wel koken hoor. Ik ben geen keukenprinces, maar kan m'n draai prima vinden in een keuken.
Het is immers tegenwoordig ook te makkelijk om even een diepvriesmaaltijd in de magnetron te mikken. Zelf koken is nog altijd leuker en lekkerder.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Mrjraider schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:32:
Ik heb van mijn moeder leren koken, mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder werkte toen 28/32 uur per week om rond te komen. Na school zorgde ik of mijn zusje dat alles klaar stond of dat er al eten op tafel stond.
Ik ben nu 27 jaar.. Mijn broertjes (22 en 19) kunnen beide NIET koken. Broertje van 22 pakt langzaam dingen op maar de jongste vertikt het.
Ik hielp op mijn 14e al mee met de aardappels schillen, prikken om te kijken of ze al gaar waren etc.
Daar plukte ik twee jaar terug de vruchten van aangezien ik dus nu voor mijzelf moet koken.

Ik ging pas koken toen er eten op tafel moest komen na de bevalling van de eerste. :P Daarvoor ging het niet verder dan een ei bakken of water koken. Toen was ik 32. Ik vind er gewoon weinig aan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10
Tja er zit nogal een verschil tussen koken en lekker koken. Mijn moeder heeft mij wel leren koken, als in hoe schil je een aardappel en wanneer is de macaroni gaar, maar lekker koken kan mijn moeder niet. Dat kon ze mij dus ook niet leren.

Gelukkig houd ik zelf van koken en kookte ik toen ik een jaar of 14-15 was thuis op de dagen dat mijn moeder moest werken en daar heb ik meer zelf van geleerd dan dat mijn moeder mij ooit had kunnen leren over eten koken.

Mijn vrouw mocht thuis nooit helpen in de keuken van haar moeder dus die heeft leren koken op bijvoorbeeld Scouting kampen. Dat merk je nu ook nog aan haar kookkunsten. Ze kan prima een maaltijd bereiden, daar niet van, maar om nou te zeggen dat het echt lekker en genieten is. Dat is toch een stap te ver.

Maar ach, zo leerde ik pas hoe een wasmachine werkte toen we gingen samenwonen.

Overigens vind onze dochter, van anderhalf jaar, het heel interessant als we in de keuken bezig zijn en dan komt ze er altijd bij staan. Vooral om dingen die ze lekker vind van de snijplank af te pikken, maar kan niet wachten tot we lekker samen dingen kunnen gaan klaarmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ozzie op 11-01-2021 16:44 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
Niet alleen koken, ook klussen, financiele zaken, verzekeringen en belastingen.

Daarbij is koken wel nummer 1 op de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01

Rmg

M'n 3 jarige helpt al met koken, samen snijden we groente, gooien we de pannenkoeken in de lucht, peper en zout molen vind ie ook leuk om te gebruiken. Gewoon jong beginnen.

Ze hebben op die leeftijd vrij snel door dat messen scherp zijn en pannen heet.

Mijn ervaring met onze kleine is dat ie vrij goed door heeft wat de risico's tijdens het koken zijn en dat mee mogen helpen iets is wat alleen gebeurt als ie luistert en voorzichtig is.

Ik kan em dan ook 'rustig' (lees 2 seconden, 1 stap opzij :+)laten staan en een paprika afspoelen terwijl hij voor de snijplank staat met messen daarop en hete pannen in handbereik. Het koken wat ie leert is niet eens het belangrijkste. :P

Ook bij het klussen en schoonmaken 'helpt' ie mee

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 11-01-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:54

Moofnor

King of my castle

Ik heb vanuit mijn ouders minimaal leren koken, wat meer aandacht daarvoor had waarschijnlijk een paar kilo aan studententaks gescheeld :+

Op langere termijn heb ik niet het idee dat het veel uit heeft gemaakt, ik kan nu een paar jaar later prima koken en heb er genoeg plezier in. Kortom, aanbevolen maar niet noodzakelijk naar mijn idee.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:23

g0tanks

Moderator CSA
Gertjuhjan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:29:
In mijn tijd op de middelbare school (1999-2007) heb ik ook ergens het vak "verzorging" gehad. Hier leerden we koken (van sandwiches met eiersalade tot kip met rijst in champignonsaus), hygiëne en wassen/drogen.
Wat een luxe, mijn verzorging ging niet verder dan macaroni met ketchup. :+

Ik ben net als de rest van mening dat ouders je in ieder geval de basisvaardigheden moeten leren. Zelf heb ik het meeste geleerd tijdens mijn studententijd. Ik had het geluk om in een redelijk culinair huis te wonen dat regelmatig diners organiseerde en uitgebreid kookte op huisavonden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Rmg schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:01:
Mijn ervaring met onze kleine is dat ie vrij goed door heeft wat de risico's tijdens het koken zijn en dat mee mogen helpen iets is wat alleen gebeurt als ie luistert en voorzichtig is.
Ik vind mogen ook een veel prettiger woord dan moeten.
Zelf vind ik het geen kwestie van moeten. Uiteindelijk komt het vanzelf en als iemand er interesse in heeft dan is het misschien nog lekker ook.

Verder zijn we thuis van de redelijk klassieke rolverdeling. Zo weet ik nog steeds niet wat ik met een wasmachine moet, en hoef ik n'n vrouw ook niet te vragen even geld over te boeken van een bank anders dan onze huisbank (ondanks dat ik me daar nog wel eens over beklaag). Koken doet m'n vrouw dus ook meestal.

Maar met de bezorg- en afhaalcultuur nowadays denk ik ook niet dat het allemaal veel beter zal worden dan vroegah ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 11-01-2021 17:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Ik had amper tot geen interesse in koken toen ik nog thuiswoonde door hoe ik toen was. Toen ik eenmaal uit huis was ben ik gaan leren koken. Ouders kunnen wel proberen hun kind of kinderen te leren koken, maar als ze er niet voor open staan...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Jeroentjuh82 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:18:
Ouders kunnen wel proberen hun kind of kinderen te leren koken, maar als ze er niet voor open staan...
Oh, dat vind ik zo'n ...nja, laten we zeggen "🤷"-instelling...

"Ach, gussie, Jantje staat er niet voor open te leren koken". Als Jantje 3 jaar is: tuurlijk, lekker laten gaan. Als Jantje over een paar jaar 't nest (mogelijk / hopelijk) verlaat: Niet zeiken Jantje, we gaan je nu leren koken of je daar nou voor open staat of niet. Je zult toch je eigen prak moeten maken als je op jezelf woont. Daar gaat Jantje echt niet dood van als 'ie een paar keer een prakkie thuis moet klaarmaken en daar iemand wat tips / tricks bij geeft. Again, het gaat hier niet om 3 sterren koken maar om je eigen boontjes leren doppen (quite literally) en dus gewoon een gezond prakkie maken i.p.v. alleen maar zooi uit 't frietvet kunnen halen. En laten we wel wezen, Jantje wordt niet de loopgraven in gestuurd ofzo; het is koken potdorie en na het 3, 4, 5 keer gezien en zélf gedaan te hebben kom je al een heel eind (dat weet ik uit eerste hand ;) ).

En dan heb ik 't even niet over uitzonderingsgevallen zoals kinderen die nooit helemaal zelfstandig zullen worden wegens ziekte / omstandigheden of andere vervelende situaties. En natuurlijk hoef je 't er niet met harde hand in te rammen, maar "Jantje vindt dat niet zo leuk" of "Jantje staat daar niet zo voor open": Jammer dan. Er zijn zoveel dingen niet leuk in 't leven die je wél moet doen. Dat moet Jantje ook leren ;)

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 11-01-2021 17:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 09:46

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Als ouder heb je de taak je kinderen klaar te stomen voor de grote boze wereld. Gezond eten en het bereiden daarvan hoort er gewoon bij. Er valt er niets te zeggen over de opvoeding van anderen.

Niet iedereen doet dat. Klaar.

Daarbij heb ik zelf altijd de interesse gehad om te helpen. Wil het lekkere eten ook zelf klaar kunnen maken.
Kan mij wel voorstellen dat het voor ouders lastig is om je kind bij gevaarlijke apparaten mee te laten helpen. (brandwonden, scherpe messen). Maarja, de wereld is hard. kom je weer bij ouderplichten, en dat is leren omgaan met de wereld. Oftewel onder begeleiding verantwoord om leren gaan, en laat het maar eens (licht) mis gaan. Brandblaartje op de vingers is een goede les.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
com2,1ghz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:57:
Niet alleen koken, ook klussen, financiele zaken, verzekeringen en belastingen.

Daarbij is koken wel nummer 1 op de lijst.
Echt waar?

Ik vind financiën en dergelijke toch wel belangrijker. Leuk dat je kan koken, maar als je geen cent te makken hebt :+ wat ga je dan nog koken? :+

Zelf hebben mijn ouders nooit gedwongen te koken. Miss Waah wel.....

Maarja, voor koken heb je geduld en tijd nodig, dat heeft Miss Waah niet.
Ik kook niet vaak, maar als ik kook is dat een stuk smakelijker en gevarieerder >:) want Miss Waah zet de aardappels, vlees en groente tegelijk op, en gaat een half uur TV kijken. Dan ist wel klaar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05 22:38
..
Wat vinden jullie.
Onze kinderen hebben tijdens hun middelbare schooltijd wel moeten leren koken.
Wij, ouders, vaak pas na 18u thuis. Kinderen wilden ook sporten en op tijd eten.
Dus door situatie zijn zelf gaan koken en dat is eigenlijk altijd wel zo gebleven.
Ook het meedenken over "wat eten we vanavond/deze week"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bardu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02
Bij ons ging het natuurlijk. Zoonlief had Scouting opkomst om 19:00 en wij waren pas thuis uit werk om 18:00, met gunstig verkeer. Te kort om te koken, te eten en ook nog naar de Scouting te fietsen. We hadden altijd wel wat staan, maar meestal werd het opgewarmde soep met brood.

Toen hij klaagde dat hij echt eten wilde, hebben we hem gezegd dat hij dan zelf mocht koken. Hij was 10 toen en reageerde met “maar ik weet niet hoe”. In het weekend geoefend om pasta te maken, met saus uit een pot, voorgesneden groente uit een zak en gehakt. Na een keer oefenen deed hij het al zelf. Binnen een paar weken vond hij het zo leuk dat hij verse groente wilde en met kruiden ging experimenteren.

De truc was om vooral te motiveren en te prijzen. En uiteindelijk ging zelfs zijn tweelingbroer ook koken - met gezonde tegenzin, maar zag de voordelen. En met genoeg waardering ook voor zijn kook kunsten is het nu geen probleem om voor het eten te zorgen.

Nu negen jaar later is de voormalig scout nu afgestudeerd kok en heeft zijn passie echt gevonden. Fantastisch om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1455912

:+

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1455912 op 23-03-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MicGlou schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:28:
[...]

Wat wel weer scheelt is dat je tegenwoordig uiteraard een hele hoop kan opzoeken, ik ben nog net van de periode voor de internet revolutie en moest het dan toch echt van mijn ouders leren.
Nee hoor. Ik ben vóór 1990 gaan studeren en kon toen niet veel meer dan koffie zetten en een ei bakken. Maar ik heb nog steeds het “studentenkookboek” wat ik toen gekocht heb. Echt zo’n simpel boekje waarin ze de basis van het koken uitleggen. Ik gebruik hem soms nog steeds als ik het even niet meer weet.

Overigens vind ik wel dat kinderen bij kunnen dragen aan het huishouden. Dat mag redelijk symbolisch blijven zolang het principe, dat je een huishouden gezamenlijk doet, maar duidelijk is. Dat is iets wat ik van mijn vader leerde. Die was van de oude stempel, de man werkt en de vrouw zorgt voor het huishouden, maar toen hij arbeidsongeschikt raakte pakte hij zijn deel van het huishouden wel op. Dat vond ie ook vanzelfsprekend. Je gaat niet voor de TV hangen als je vrouw het wel druk heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05

BCC

Die van mij van 4 staat met het krukje de krieltjes in de pan om te scheppen hierzo 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eens, maar het is maar net hoe belangrijk het (avond eten) in een gezin is.

Nederlanders hebben het stigma van alles moet snel klaar zijn, want geen tijd/zin om lang in de keuken te staan.

In veel buitenlandse keukens (Azië, India etc) wordt je er van kinds af aan al mee opgegroeid maar ook vaak op een leuke manier om te helpen. Koken is dan meestal ook gelijk voor 2 dagen of grote porties die in de diepvries kunnen omdat 3 uur in de keuken staan geen uitzondering is.

Als ik naar kinderen en tieners van tegenwoordig kijk is alles al snel en te veel gevraagd, want verslaafd aan hun mobiel (maar dat is een andere discussie...)

Afbeeldingslocatie: https://img.discogs.com/C3wS-_NZQ5Mr8pXloZb9KszCaGQ=/fit-in/600x603/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-1775217-1568302108-4040.jpeg.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Greatsword op 11-01-2021 18:12 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reacties op moderatie moet, zoals je heel goed weet, via andere kanalen.

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 11-01-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:52
Leuk topic en wel relevant in mijn gezin
Mijn moeder was geen slechte kok, maar zij gebruikte heel weinig kruiden.
Dat terwijl ik mijn eten liever iets meer gekruid had (peper, basilicum, oregano etc).
Dus vanaf mijn 15/16 experimenteerde is wel eens af en toe in de keuken als ik eens een (midnight) snack wilde maken.
Mijn zus daarentegen heeft nooit leren koken. Tijdens haar studies kreeg ze eten mee van thuis of ging ze naar de Alma in Leuven. Zij ging op kookles ná haar studies want ze kon nog geen ei bakken.
Dan bracht ze wel eens wat overschotjes mee, vooral soep. Alle soorten soep smaakten praktisch hetzelfde en waren ook heel zout met veel room. Helaas is haar kookkunst tot op heden niet verbeterd.

Mijn vrouw kon wel best goed en gevarieerd koken, maar ook zij kreeg gerechten niet altijd perfect wat kruiding betreft. DUS, naast best wel wat kookwerk, doe ik ook altijd de kruiding thuis. Ondertussen heb ik ook al een heel assortiment van droge kruiden en een kleine kruidentuin voor verse kruiden in de zomer.

De kinderen thuis (2 jongens van 8 en 10) houden wel van lekker eten. Dus zij helpen in het weekend ondertussen ook mee als we eten maken. Vooralsnog eenvoudige dingen zoals aardappelen helpen schillen, wortelen raspen, champignons snijden etc. Vraag is alleen hoe lang ze dit nog vrijwillig blijven doen :)

Maar om concreet op je vraag te antwoorden, JA wij vinden het belangrijk dat onze kinderen kunnen koken. Net zoals wij zo ook leren de afwas doen, poetsen, wassen en strijken. Kortom, alle vaardigheden die iedere moderne man en vrouw moet hebben om een huishouden draaiende te houden. En dan hopen dat hun latere partner ook die vaardigheden heeft. Vele handen maken licht werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
RobIII schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:22:
[...]

"Ach, gussie, Jantje staat er niet voor open te leren koken". Als Jantje 3 jaar is: tuurlijk, lekker laten gaan. Als Jantje over een paar jaar 't nest (mogelijk / hopelijk) verlaat: Niet zeiken Jantje, we gaan je nu leren koken of je daar nou voor open staat of niet. Je zult toch je eigen prak moeten maken als je op jezelf woont. Daar gaat Jantje echt niet dood van als 'ie een paar keer een prakkie thuis moet klaarmaken en daar iemand wat tips / tricks bij geeft. Again, het gaat hier niet om 3 sterren koken maar om je eigen boontjes leren doppen (quite literally) en dus gewoon een gezond prakkie maken i.p.v. alleen maar zooi uit 't frietvet kunnen halen. En laten we wel wezen, Jantje wordt niet de loopgraven in gestuurd ofzo; het is koken potdorie en na het 3, 4, 5 keer gezien en zélf gedaan te hebben kom je al een heel eind (dat weet ik uit eerste hand ;) ).

En dan heb ik 't even niet over uitzonderingsgevallen zoals kinderen die nooit helemaal zelfstandig zullen worden wegens ziekte / omstandigheden of andere vervelende situaties. En natuurlijk hoef je 't er niet met harde hand in te rammen, maar "Jantje vindt dat niet zo leuk" of "Jantje staat daar niet zo voor open": Jammer dan. Er zijn zoveel dingen niet leuk in 't leven die je wél moet doen. Dat moet Jantje ook leren ;)
Ik had meer de instelling toen moeder doet het wel. Ze heeft t wel geprobeerd, maar geen moeten geweest. Mn broer vond het wel leuk op jonge leeftijd zonder dat moeder(vader is er niet echt geweest voor mij,was vroeg dood)het volgensmij moest voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Jeroentjuh82 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Ik had meer de instelling toen moeder doet het wel. Ze heeft t wel geprobeerd, maar geen moeten geweest. Mn broer vond het wel leuk op jonge leeftijd zonder dat moeder(vader is er niet echt geweest voor mij,was vroeg dood)het volgensmij moest voordoen.
Nja, uiteindelijk leer je 't toch heus wel - het is geen rocket-science en als je het van huis uit niet mee krijgt dan zul je heus niet verhongeren. Ik heb jaren (mijn jonge jaren :+ ) op wat ik eerder beschreef geleefd en kwam er prima mee weg; gezond is iets anders, maar je zult het heus wel overleven. Uiteindelijk leer je 't toch wel of moet je iemand tegen komen die 't voor je doet; mijn opa kon (volgens mij) ook niet meer dan een ei klaarmaken. Ik vind 't echter wel in je takenpakket horen (anno 2020) als ouder zijnde om je kroost van (basis) kookkennis te voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 11-01-2021 18:13 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Och, je leert het snel genoeg als je uit huis gaat :P Als je er dan niet voor open staat, eindig je dus met de magnetron-maaltijden en diepvries-eenpansgerechten. Zijn meer dan genoeg opties tegenwoordig om jezelf wat wegwijs te maken in de keuken (youtube, maaltijdboxen á la hellofresh, tv-programma's, ouderwetse kookboeken, nieuwerwetse kookboeken, etc), dus als je het niet kan dan hoef je je ouders daar niet de schuld van te geven: Dan ligt het gewoon aan jezelf :+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Moeten ouders hun kinderen leren koken?
Ja! Volmondig ja!
Gewoon, omdat je, zodra je als kind op jezelf gaat wonen, toch in staat moet zijn om een maaltijd op tafel te zetten. Dat hoeft niet een sterrenmaaltijd te zijn, maar de basis moet toch wel bekend zijn. Zeker als je het op enig moment niet ruim hebt, kun je voor diezelfde paar knaken die je aan een maaltijd bij de snackbar betaalt drie dagen zelf iets maken...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 11:32
Ja, zowel als vaardigheid voor hun zelf (zijn ze hier rond hun 3e spelenderwijs mee begonnen) als voor een bijdrage in het huishouden (zijn ze nu nog te jong voor maar een puber die voor de tv hangt kan ook prima koken als de ouders aan het werk zijn)

Het helpt ook als je samen wat maakt wat je kind lekker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
Beter is het als kinderen hun ouders leren koken. Elke generatie kan dat immers steeds beter en gevarieerder.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 23:57
@Brent Wellicht eerst de basis meegeven en dan zelf laten expirimenteren. Zodra je kinderen 25 euro meegeeft om boodschappen te doen zullen er vooral felgekleurde lekkere dingen in het mandje liggen met hun favoriete superhelden op de verpakking.

Als mijn petekind bleef logeren gaan we ook dingen bakken of maken/koken. Toch leuk als hij straks lekkere dingen op tafel kan zetten zodra we over een paar jaar weer vrienden mogen uitnodigen om te komen eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

Yup natuurlijk leren ook makkelijk voor later als ze op zich zelf gaan wonen.
Wij begonnen al toen ze een jaar of 11-12 waren simpele dingen en nu zijn ze 19 en 22 en koken met ze n tweeen 3 keer per week (4 keer kook ik of mijn vrouw)....ook lekker voor ons als we laat thuis zijn van werk.
ze mogen zelf beslissen wat we gaan eten .
Van thais tot erwtensoep , wij zijn er erg blij mee en ik vind dat het wel een beetje bij de opvoeding hoort.
Eten dus wat er op bord ligt bespreken we 2 keer per week (dat willen de kinderen) .
Nooit gezeur gehad van nu even niet of ik heb er geen zin in.(althans niet tegen ons ;-)) )

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50

Wat vinden jullie.
Als je het loskoppelt van het koken, dus in algemene zin. Ja. Ook al is het van alle generaties dat de volgende generatie slecht opgevoed lijkt te worden. Maar het kan altijd beter in ieder geval. Er zijn teveel tokkies in de wereld die er mee weg komen.

Onze kinderen vinden koken leuk, maar dat was ook de bedoeling toen we ze vanaf dag één mee lieten kijken en helpen op het aanrecht.

Mijn moeder heeft vroeger van haar moeder nooit geleerd te koken. Mijn vader ook niet van zijn moeder, maar dat werd normaal gevonden.
Mijn moeder heeft mij ook vrijwel niks geleerd over het koken. Heb het later uit interesse zelf wel geleerd.
Ik snap mijn voorouders totaal niet. Het is met mijn eigen kinderen zo leuk om samen te koken én te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In de basis is het toch het idee dat je als ouders je kinderen alles mee wilt geven wat nodig is om zelfstandig te zijn? Koken lijkt me daar 1 van.

Tijdens het studentenleven ook prima samen geleefd met studenten die echt nog nooit een pan hadden vastgehouden, maar uiteindelijk leren die het ook wel. Dus er is niet per se een man over boord.

Echter is het risico op teveel kant en klare meuk dan wel aanwezig wat de gezondheid weinig goeds doet. Dus ik denk dat het toch wel een goed idee is om in ieder geval de basis mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RobIII schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:22:
[...]

"Ach, gussie, Jantje staat er niet voor open te leren koken". Als Jantje 3 jaar is: tuurlijk, lekker laten gaan. Als Jantje over een paar jaar 't nest (mogelijk / hopelijk) verlaat: Niet zeiken Jantje, we gaan je nu leren koken of je daar nou voor open staat of niet. Je zult toch je eigen prak moeten maken als je op jezelf woont. Daar gaat Jantje echt niet dood van als 'ie een paar keer een prakkie thuis moet klaarmaken en daar iemand wat tips / tricks bij geeft.
Overigens ga je er ook niet dood aan als je níet kan koken als je op jezelf gaat. Ik ging eind jaren '80 op mezelf als 17-jarig broekie, had nog nooit een aardappel geschild of een ei gekookt, dus koken was 'lastig'. Ben dan ook járen niet verder gekomen dan koken uit pakjes. Misschien 'n beetje teveel zout, maar an sich niet vreselijk ongezond ofzo. Gelukkig was ik ook geen fan van de frietpan, en was de magnetron ook niet super-ingeburgerd, noch waren er veel kant-en-klaar-maaltijden en thuisbezorgd bestond al helemaal niet. Ja, de shoarma en pizzeria, meer niet.

Pas toen ik langdurig met HelloFresh (en later Marley Spoon) ging koken, leerde ik 'koken', maar ik denk dat ik echt nog wel wat kennis en ervaring mis. Overigens kan YouTube je ook echt helpen. Zo heb ik daar geleerd uien en paprika te snijden, en rozemarijn te rissen. Er zijn zóveel truukjes die het koken zoveel makkelijker maken. Die staan niet op zo'n pakje, die leer je 'onderweg'.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ardana schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Overigens ga je er ook niet dood aan als je níet kan koken als je op jezelf gaat.
Klopt, dat zeg ik ;)

Ik denk dat veel mensen ook een andere definitie hanteren van 'koken'. In mijn boekje kun je al koken als je een lappie vlees een beetje bruin krijgt zonder 't te verkolen, wat boontjes kunt opwarmen en de aardappelen niet gortdroog en hard zijn :+ Dan heb je nog koken zodat je ook nog eens vrienden / familie op bezoek durft te vragen (en dat ze niet kokhalzend aan tafel zitten) en dan heb je nog KOKEN zoals een (chef)kok dat doet. Alleen die eerste vorm heb ik het over; je dient in mijn ogen te kunnen "overleven" (anders dan diepvriesmaaltijden). Maar als je een varkenslapje kunt maken lukt een kipfilet ook vast, als je tuinbonen kunt opwarmen lukt broccoli ook vast en als aardappelen lukt lukt een komkommertje met wat sla snijden ook wel. Daar kom je al een heel eind op. Leuk als je 't nog een beetje weet te kruiden, leuk als je nog een beetje opfleurt met een pijnboompitje of stukkie mozarella maar dat is allemaal opsmuk. En, uiteraard, is het fijn als je weet wat "gehakt rullen" is of als je weet hoe je een teentje knoflook pelt of een ui snijdt, maar boeie of je die ui "goed" snijdt of in de hakselaar gooit; het gaat er in eerste instantie om dat je een beetje gezond en gevarieerd eet. Lékker eten is bijzaak (maar wel zo fijn natuurlijk :9 )

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 11-01-2021 20:58 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Als kind keek ik soms wel mee hoe mijn moeder of vader in de keuken bezig waren. Soms hielp ik wel een beetje mee. Eenmaal op mijzelf wonende kan ik ook wel een maaltijd klaarmaken, al ben ik er niet de grootste held in. Dat kan mijn vrouw veel beter *;

Het is naar mijn mening hoe dan ook belangrijk om mijn kind te leren koken. Nu heeft mijn kind daar nu al interesse in, iets teveel zelfs, maar is als peuter daar nu nog echt te jong voor om zelf iets te koken. Wel alvast begonnen door mijn kind erbij te betrekken, mag ook gerust meekijken en af en toe voelen of iets koud of warm is, of bijvoorbeeld gewoon lekker de hand in het deeg duwen :)

Maar ik heb ook gezien hoe het fout kan gaan, wanneer ouders hun kind niets leren. Jaren geleden had ik een vriendin die had bedacht mij thuis te verrassen door wat klaar te maken. Toen ik van mijn werk thuis kwam schrok ik mij rot. Nee, het eten was niet aangebrand. Wat ik aantrof: zij was in een koekenpan met een spatel bezig een paar ballen gehakt heen en weer te schuiven. Rauwe ballen gehakt. Gehakt in een koude pan. De pan stond op het gasfornuis. Het gas stond aan. Het gas was goed te ruiken.

Oftewel, ze had het gas opengedraaid maar niet aangestoken. En maar roeren in die pan. Ik heb gerend, eerst gas uit en daarna ramen open. Wat bleek, ze had van haar ouders nooit leren koken. Ja, ze mocht onder toezicht (ze was al volwassen!) wel eens een pannetje melk op een elektrische kookplaat zetten. Ze vond het al zo raar dat die ballen gehakt maar niet bruin wilden worden 8)7 Op dat moment was ik not amused, maar later toen ik pas goed besefte wat voor opvoeding ze had gehad, was ik vooral boos op haar ouders. Die waren behoorlijk nalatig geweest, waar koken slechts een onderdeel was wat aan de opvoeding ontbrak.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bijna elk kooktopic trekt de gevreesde hobby-chefs aan die wél weten wat koken is, vinden dat het plebs niet weten wat lekker is, dat je <ingredient X> toch écht zelf moet maken want kant en klaar is troep, etc. Leren koken omvat m.i. inderdaad wat gaar moet, welke delen van ingredienten eetbaar zijn, hoe iets niet aanbrandt, hoe lang iets globaal koken moet cq. wanneer iets gaar is, hoe je veilig een mes gebruikt etc. De rest is of smaak, of gemak/trucjes bij het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat wordt steeds twijfelachtiger. Bij velen is het inmiddels al meer voeding dan opvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2023
Je hoeft dat echt niet van je ouders te leren... En al zeker niet gedwongen man man man echt erg je eigen hobbie opleggen vind ik dat. Hoe sommige mensen er hier over denken....

Trouwens tenzij je ouders Michelin chef's zijn kun je beter niet van ze leren omdat de Michelin chefs het uitleggen op youtube of andere platformen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

<snip>
Wat vinden jullie.
Extreme eters ... komt bij mij op 365 dagen aleen maar: frikandel, pasta (met saus), kant en klaar maaltijd of "voeg water toe" ..
Is dat koken?

Bij mij thuis vanaf jongs af aan was koken niet een verplichting, maar wel een gewaardere activiteit en zoals ik merk nu bij mijn kids soms maken ze iets "minder" lekkers .. :+ en niet elke ouder vind koken een leuke dagelijkse activiteit.

Anyway mijn kids 8 en 12, zijn nooit/niet verplicht om te koken wel om mee te helpen de aardappels te schillen, boodschappen te doen en de afwas.

Sure ze koken/bakken wel "voedsel" .. en word ook sterk aangemoedigt door ons als ouders
- inzicht in planning . vlees klaar hebben voordat de aardappels gaar zijn (wanneer is het gaar)
- schijf van vijf (wat is gezond) .. dus niet elke x hetzelfde.
- rekening houden met elkaar (Waar heeft de rest v.h gezin zin in)

Wij experimenteren tot op zekere met voedsel .. wat vinden we lekker en proberen nieuwe dingen.
soms blijven er dingen hangen

Mijn vrouw kan als ze zin heeft zeer lekkere gerechten neerzetten, maar vaker vind ik de combinaties "uitdagend" om zachtjes uit te drukken.
In het begin toen ik haar leerde kennen presteerde ze het regelmatig om de pan met water leeg te laten koken of de inhoud tot snot te reduceren, het heeft enige tijd geduurd totdat ze aanvaardbaar eten produceerde .op regelmatige basis. (nog steeds niet haar hobby)
Maar als ze wil dan is er zeer lekker voer . :+

Mijn oudste heeft een keer een snoepje in de magnetron gedaan toen we beiden op werk waren .. en paar weken met een brandwond rondgelopen .. (suiker blijft heet) dus koken zonder supervisie is een no-go

Ik vind dat koken voor kids geen verplichting moet zijn maar ze motiveren hoe ze zelf gezond kunnen koken en dat afwisseling en beweging + drinken belangrijk is wel een ding.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

FelizNavidad schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:44:
En al zeker niet gedwongen man man man echt erg je eigen hobbie opleggen vind ik dat. Hoe sommige mensen er hier over denken....
Hobby :? Vind je je kind leren lezen ook je eigen hobby opleggen? Leren fietsen? Leren opruimen? Leren delen met broertjes/zusjes? Leren een band te plakken. Leren sparen. Leren dingen te proeven. Leren dat ze een verantwoordelijkheid(je) hebben en met een baantje (krantenwijkje ofzo) extra geld kunnen verdienen. Ik kan úren doorgaan. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar ik probeer de mijne in ieder geval klaar te stomen voor een zelfstandig, fatsoenlijk leven waarin ze op eigen benen kunnen staan en hun eigen boontjes kunnen doppen - letterlijk én figuurlijk. Dat is je taak als ouder.
FelizNavidad schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:44:
Trouwens tenzij je ouders Michelin chef's zijn kun je beter niet van ze leren omdat de Michelin chefs het uitleggen op youtube of andere platformen!
:D _O- :') Je kind "gedwongen" leren koken opvoeden heet dat... is 'man man man' dus zet ze maar achter YouTube daar leren ze 't véél beter van :D _O- :')
vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:24:
Ik vind dat koken voor kids geen verplichting moet zijn maar ze motiveren hoe ze zelf gezond kunnen koken en dat afwisseling en beweging + drinken belangrijk is wel een ding.
Ook hier is er denk ik weer een interpretatieverschil. Je hebt je kinderen "verplichten" en je hebt je kinderen "verplichten". Nee, je hoeft ze niet met een ketting in de keuken te leggen en ze er pas uit te halen als er een foutloos 3 sterren 12 gangen diner klaar staat. Natuurlijk niet. Maar net zoals je je kinderen "verplicht" hun kamer op te ruimen of ze "verplicht" een boodschapje te doen of een ander klusje in huis te doen kun je ze ook "verplichten" soms eens te koken. Uitzonderingen daargelaten zie ik daar echt nul probleem in. En brandt er eens een keer iets aan of smaakt 't niet zoals bedoeld: jammer dan, goed geprobeerd, volgende keer beter.

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 12-01-2021 01:14 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobIII schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:04:
Ook hier is er denk ik weer een interpretatieverschil. Je hebt je kinderen "verplichten" en je hebt je kinderen "verplichten". Nee, je hoeft ze niet met een ketting in de keuken te leggen en ze er pas uit te halen als er een foutloos 3 sterren 12 gangen diner klaar staat. Natuurlijk niet. Maar net zoals je je kinderen "verplicht" hun kamer op te ruimen of ze "verplicht" een boodschapje te doen of een ander klusje in huis te doen kun je ze ook "verplichten" soms eens te koken.
Dat is het zelfde als zeggen .. mijn hoofd past in een pet .. pet past in mijn broek zak en dus past mijn hoofd ook in de broekzak.

Mijn kids doen niet vrijwillig opruimen, boodschappen of elke andere "taak" .. en er zijn slimmerts ertussen die op jou route gewoon voedsel laten aanbranden doe dat vaak genoeg en ze "hoeven" niet meer te koken.
Terwijl als ik met een vuilnis zak de kamer in loop en zelf begin met opruimen dan doen ze dat klusje graag zelf :+ vreemd hoor .. O-)

Bij ons hebben ze inspraak op wat er gekookt word per week, en wij ouders zeggen soms tachtisch "geen zin om te koken" . dus als je dat wilt eten .. moet je het zelf maken, uiterraard varieert dat.

Positieve motivatie is dat als ze voedsel proberen/normaal eten ze zoetigheid op brood mogen doen, zo niet is de keuze beperkt tot kaas/vlees/groente oid op brood .. geen zoete waren bij ontbijt.
En ze maken zelf brood voor school .. (onder supervisie)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:19:
Dat is het zelfde als zeggen .. mijn hoofd past in een pet .. pet past in mijn broek zak en dus past mijn hoofd ook in de broekzak.
Dat ontgaat me compleeeeeet 8)7
en er zijn slimmerts ertussen die op jou route gewoon voedsel laten aanbranden doe dat vaak genoeg en ze "hoeven" niet meer te koken.
:D Want ik ben van gisteren? Als je je voedsel laat aanbranden heb je méér oefening nodig, niet minder ;)
Bij ons hebben ze inspraak op wat er gekookt word per week
Bij ons net zo. Hell, als zij koken bepalen zij. Comes with the job.
en wij ouders zeggen soms tachtisch "geen zin om te koken" . dus als je dat wilt eten .. moet je het zelf maken, uiterraard varieert dat.
Ik zou daar ontzettend moe van worden om steeds spelletjes te moeten spelen. Wat is er mis met je kind opdragen iets te doen? Het is niet dat ik er met een zweep sta ofzo 8)7
Positieve motivatie is dat als ze voedsel proberen/normaal eten ze zoetigheid op brood mogen doen, zo niet is de keuze beperkt tot kaas/vlees/groente oid op brood .. geen zoete waren bij ontbijt.
Je geeft 't een leuke spin met je 'positieve motivatie' maar het is natuurlijk nog steeds gewoon 'als je niet ... dan geen zoet / whatever" ;)
En ze maken zelf brood voor school .. (onder supervisie)
Net als bij ons. Zonder supervisie. Sinds hun, pakweg, 8ste. Paar weken 'aanloop' (voordoen etc) en sindsdien kunnen ze 't prima zelf. En ook prima gezond, gedoseerd, geen 20cm hagelslag maar gewoon vlees, kaas, whatever. En daar heb ik echt niets gemeens voor hoeven doen hoor. Maar ook geen mindgames voor hoeven spelen.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobIII schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:33:
[...]

:D Want ik ben van gisteren? Als je je voedsel laat aanbranden heb je méér oefening nodig, niet minder ;)

[...]

Bij ons net zo. Hell, als zij koken bepalen zij. Comes with the job.

[...]

Ik zou daar ontzettend moe van worden om steeds spelletjes te moeten spelen. Wat is er mis met je kind opdragen iets te doen? Het is niet dat ik er met een zweep sta ofzo 8)7

[...]

Je geeft 't een leuke spin met je 'positieve motivatie' maar het is natuurlijk nog steeds gewoon 'als je niet ... dan geen zoet / whatever" ;)

[...]

Net als bij ons. Zonder supervisie. Sinds hun, pakweg, 8ste. Paar weken 'aanloop' (voordoen etc) en sindsdien kunnen ze 't prima zelf. En ook prima gezond, gedoseerd, geen 20cm hagelslag maar gewoon vlees, kaas, whatever. En daar heb ik echt niets gemeens voor hoeven doen hoor. Maar ook geen mindgames voor hoeven spelen.
Mijn punt is meer dat jij net zo goed mindgames speelt (als ik je goed begrijp).. een waarde oordeel of dit goed/slecht is, echter is niet aan de orde .. dat betreft voel ik me ook niet negatief/postitief over wat je zegt :)

Punt is/was meer dat het geen straf moet zijn, kinderen zien tijd dat ze niet kunnen spelen/doen wat ze willen als "straf". en wees eerlijk als ouder sta je er ook niet om te springen. dat varieert van taak en insteek natuurlijk.

Er zijn mensen die nog net de kont af laten vegen door hun ouders, maar voor de rest opgegroeid zijn met niks in huis hoeven te doen. afgezien van het enkele "klusje" ..
Dan is op jezelf gaan, koken voor je partner (om OT te blijven) een enorme uitdaging..

Ik heb een tijdje met een vriendin samen gewoond die zo verwent was .. (in mijn huis) laat ik het zo zeggen toen ik dat realiseerde was ze snel weg .. overal commentaar op, geen aandrang om te leren .. der ouders kwamen van tijd tot tijd met eten aan.

Mijn vrouw vind koken ook niet de meest leuke "klus" .. en natuurlijk krijgen de kids onbewust dit ook mee. hoewel ze der best doet en mag weinig klagen, zelfs als ze zin heeft eten we 3 sterren voedsel dus :D

Vandaar dat ik mijn kids het wel leer maar zonder dwang .. met regelmaat staan ze ook in de keuken alleen, of gezamelijk ..

ps wat vaak ook motiveert is variaties proberen.. het helpt als je dan kan lezen :) en rekenen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Ik vind dat elk kind een basis moet hebben meegekregen wat koken is (een ei bakken, het verschil tussen margarine en boter kennen etc) . En inderdaad voedselveiligheid (schoon werken - uitdaging bij kinderen en gaarheid). Of at dan deels uit een pakje komt of niet is een tweede.
En als hobby-kok heb ik de mening dat je prima kan koken zonder Unilever als je Karin Luiten bijvoorbeeld een beetje volgt, al was het alleen omdat je dan minder zout binnen krijgt.
Je eigen sambal maken is leuk voor sommigen, maar bij een goede toko zijn er versies te koop van mensen die dat gewoon beter kunnen - dat is een keuze (ik kop het dus in de toko, mijn keuze).

Waar ik mijn ouders nog steeds dankbaar voor ben is dat zij ons meenamen naar zowel eetcafés als zo nu en dan als het kon een echt mooi restaurant. Als jong kind kon ik al die kleine hapjes en vele smaken niet zo waarderen maar in mijn pubertijd leerde ik daardoor wel wat smaak met eetlust kan doen.
Dat was voor mij de start om te gaan koken toen ik een jaar of 15 was, en na een drukke dag stress op het werk is het nog steeds een manier om de dag los te laten en over te laten glijden in een maaltijd met een mooi glas wijn.

@twiFight ik ben dus zo een hobby kok uit de kook topics en het spijt me dat je vindt at het te elitair overkomt ( omdat het wellicht veel over techniek gaat, maar het is een technisch forum en dan krijg je dan snel). Kook ze - iedereen die regelmatig zelf kookt is goed bezig.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 12-01-2021 02:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

franssie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:54:
Ik vind dat elk kind een basis moet hebben meegekregen wat koken is (een ei bakken, het verschil tussen margarine en boter kennen etc) . En inderdaad voedselveiligheid (schoon werken - uitdaging bij kinderen en gaarheid). Of at dan deels uit een pakje komt of niet is een tweede.
En als hobby-kok heb ik de mening dat je prima kan koken zonder Unilever als je Karin Luiten bijvoorbeeld een beetje volgt, al was het alleen omdat je dan minder zout binnen krijgt.
Je eigen sambal maken is leuk voor sommigen, maar bij een goede toko zijn er versies te koop van mensen die dat gewoon beter kunnen - dat is een keuze (ik kop het dus in de toko, mijn keuze).

Waar ik mijn ouders nog steeds dankbaar voor ben is dat zij ons meenamen naar zowel eetcafés als zo nu en dan als het kon een echt mooi restaurant. Als jong kind kon ik al die kleine hapjes en vele smaken niet zo waarderen maar in mijn pubertijd leerde ik daardoor wel wat smaak met eetlust kan doen.
Dat was voor mij de start om te gaan koken toen ik een jaar of 15 was, en na een drukke dag stress op het werk is het nog steeds een manier om de dag los te laten en over te laten glijden in een maaltijd met een mooi glas wijn.
Basis .. ja . geen argument (oftewel mee eens)

Voor de 1 is het een "straf" voor de ander is het een "hobby" ..

Als mede hobby kok (als ik mezelf zo mag noemen) probeer ik mijn kids mee te geven dat eten goed maar ook goedkoop kan ..

ik lach nog steeds als vrouw/kids reageren wat ik in het eten mik in bv populaire gerechten ..ui/knoflook en champions, paprika ..of haver/boekweit .. de blender erop als saus of extra vezels bij de pannekoek beslag..

en ik geniet er enorm van als ze dan het kant en klare meuk liever vermijden ..
leuk is ook samen patat of andere dingen te maken ..

Voor ons is het vaak een gezellige activiteit die ze ook nieuwe inzichten geeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

vso schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 02:23:
[...]
<>
Voor ons is het vaak een gezellige activiteit die ze ook nieuwe inzichten geeft.
En daar gaat het uiteindelijk om (bij mij) koken en eten is gezellig en lekker. Hoeft niet duur (vaak juist niet) - ben nu wel benieuwd naar een recept van je pannenkoekenbeslag haha.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Ik heb dit topic juist gestart omdat mijn nichtje van 20 niet mag koken omdat vooral haar moeder dat gevaarlijk vind.

Even wat meer info : Mijn nichtje is geboren met een open rug, en heeft een groei achterstand, maar aan haar koppie mankeert niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 11:32
Bestla schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:20:
Ik heb dit topic juist gestart omdat mijn nichtje van 20 niet mag koken omdat vooral haar moeder dat gevaarlijk vind.

Even wat meer info : Mijn nichtje is geboren met een open rug, en heeft een groei achterstand, maar aan haar koppie mankeert niets.
Dat zit dan toch echt bij haar ouders, er zijn zo veel dingen gevaarlijk in het leven van je kind. Scherpe messen en hete pannen in de keuken kunnen er daar een van zijn. Je kan wel alles proberen te ontwijken maar dan heb je zelf en je kind geen leven.

Voor koken vind ik de risico's nogal meevallen, en zoals met zoveel dingen bouw je langzaam vertrouwen op. Van bonen breken als 3 jarige tot volledig zelfstandig pannekoeken/wentelteefjes bakken als 9 jarige. En dat laatste ik alleen maar omdat hij er intresse in heeft en bewezen heeft dat hij het kan.

En nee mijn oudste is zeker geen "gemiddeld" kind, schedeloperatie gehad, ontwikkelachterstand en nog wat ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Met haar ouders ben ik ondertussen uitgepraat. Dat kind is veels te beschermend opgevoed.

Je moest ze eens horen toen wij op haar 18e verjaardag begonnen over rijlessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
RobIII schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Ik:
  • Kocht zonder blikken of blozen een paar potten Olvarit (spinazie + iets met vlees + bruine bonen ofzo), dop eraf, in de magnetron en dan gewoon uit 't glazen potje eten
Die fruitmix voor 0-3 maanden. :9~

Verder leer je toch koken als pa&ma er af en toe een avondje niet zijn. :? Kan niet herinneren dat ik ooit actief kookles heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Mja, dat is iets wat je vanzelf leert. Toen ik rond 2005 uit huis ging had ik ook nog nooit avondeten gemaakt, wel eens een eitje gebakken of worstjes opgewarmd voor mezelf. Dag gebeurt vanzelf. Een oven of magnetron hadden we thuis niet...

Toen ik op mezelf woonde was het gewoon zelf aardappels schillen, even op internet kijken hoe lang ze moeten opstaan, etc. Idem trouwens voor de groente, voor 'hoeveel macaroni moet ik per persoon hebben', kooktijd groente, etc. En och, en soms moest de hamburger de vuilnisbak in omdat ik die te hoog had gezet.

Het is tegenwoordig met YouTube filmpjes nog makkelijker.

Laat ouders maar iets doen vier financiële planning, bijhouden, etc. Of voorkomen dat hun kind teveel drinkt, drugs gebruikt, af en toe beweegt, normen en waarden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 14:57
Volgens mij is het inderdaad belangrijk dat ze de juiste waarde en normen mee krijgen.
Laat ouders maar iets doen vier financiële planning, bijhouden, etc. Of voorkomen dat hun kind teveel drinkt, drugs gebruikt, af en toe beweegt, normen en waarden, etc.
Maar om te zeggen dat ouders direct kunnen verbieden dat hun kinderen te veel drinken of drugs nuttige, dat denk ik niet.

Ben nog altijd van mening dat het komt van dat wat ze in hun directe omgeving als normaal hebben ervaren.

Als het normaal is dat gekookt wordt, dan krijgen ze ongeacht zaken mee. Tenminste zo is het voor mezelf ook gegaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Het begint al met het leren waarderen van verschillende smaken. Als kinderen alleen (gechargeerd) kipnuggets en friet eten, dan leren ze geen andere smaken kennen. Dan is de kans ook groter dat men later genoegen neemt met een kant-en-klaar maaltijd.

Als lekker en gezond eten onderdeel van de dagelijkse routine is, groei je daar mee op en leg je de lat mogelijk ook wat hoger. Dan ben je later ook eerder geneigd om moeite te doen om ook lekker en gezond te eten.

Ik sta er af en toe van te kijken wat onze kinderen (2 en 4) met smaak opeten. Van pastinaak tot rode bietjes, van friet tot pizza, van Hollandse pot tot pasta's. Vlees, vis, maar ook vegetarisch. Zelfs sushi vinden ze heerlijk.

Ze willen ook altijd mee in de pannen kijken als we staan te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
jadjong schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:40:
[...]

Die fruitmix voor 0-3 maanden. :9~

Verder leer je toch koken als pa&ma er af en toe een avondje niet zijn. :? Kan niet herinneren dat ik ooit actief kookles heb gehad.
Olvarit kregen we er bij onze kinderen niet in. Dat spul kwam net zo snel retour als we het erin duwden. Nadat we het zelf hadden geproefd, hebben we meteen besloten om het niet meer in huis te halen.

Ik heb ook niet actief kookles gehad, maar wel altijd met mijn moeder meegekeken (die heel goed kan koken). Val ook nog regelmatig terug op haar als vraagbaak. Kan ondertussen een aardig potje koken, met een beetje moeite net zo lekker als in een gemiddeld restaurant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-05 11:13
Mijn kinderen (8 en 10) helpen regelmatig bij het koken..
Van aardappels schillen tot snijden van kleine groentes..
Ik hou ze nog wel weg bij grote messen of zware pannen of heel hoog vuur (wokken etc)..
Ook het afgieten van pannen of dingen uit de oven halen laat ik ze nog niet doen..

Maar voorbereidingen en een beetje roeren in de pannen en kijken of het gaar is kunnen ze prima..

Qua culinaire hoogstandjes hoef je hier doordeweeks niet veel op te rekenen, we eten wel dagelijks verse groente etc, maar het is vaak wel "hollandse pot", aardappels, groente met een stukje vlees, af en toe een pasta of rijst gerecht voor de afwisseling..

In de weekenden trekken we er meer tijd voor uit, en steken we de bbq nog wel eens aan voor een lekker stukje vlees of iets anders lekkers..
De kinderen helpen dan ook vaak wel met de voorbereidingen..
De jongste kan al zelfstandig de kamado opstarten en op de juiste temperatuur instellen 8)

Ik vind dat het wel bij de opvoeding hoort, maar niet opgedwongen, als ze geen zin hebben om te koken hoeft het voor mij ook niet... Maar ze vinden het beide leuk, en vooral wanneer ze "alleen" mogen koken.. wij kijken dan wel toe vanuit de bank en helpen dan alleen met het afgieten..

Ikzelf heb vroeger vanaf mijn 12e 4 jaar lang kookles gehad bij een buurthuis, hier kookte je dan voor ouderen die voor een prikkie mee kwamen eten..
Voordeel van die oudjes is dat ze toch alles eten... :+

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Mijn moeder kon absoluut niet smakelijk koken, maar zelf brood bakken, dus gist bij de bakker halen enzo heeft ze mij wel geleerd.
En de basis van gezond en smakelijk koken, leerde ik toch echt in de weekenden van vader.
Toch ging ik met de eerste keer zelf brood bakken toch echt de mist in.
Mijn moeder schreef 50 gram gist op het boodschappenlijstje ipv 50 cent.
Niet gaar te krijgen, dus ik belde pa'breng even wat bakblikken, zijn reactie, wanneer je kan bellen kan je ook hier komen om de bakblikken op te halen.
Toen ben ik maar in de levensmiddelenindustrie gaan werken inclusief landelijke opleidingen vis de werkgever.
Toen begon ik het koken echt leuk te vinden, ik kook dus ook al 36 jaar zoutloos en blancheer de groenten, koel alles razendsnel terug en vries het in.
Maar het zoutloos koken heeft mij circa 9 jaar geleden toch echt wel het leven gered volgens de cardioloog.
Ik kreeg hartproblemen en werd met alle toeters en bellen opgehaald, bleek ik een vergroot hart te hebben ( in de volksmond een sporthart)
Toen ik hier 12 jaar geleden kwam wonen had ik mij 3 jaar lang aardig hard en veel in de grote tuin gewerkt, dat ging na 3 jaar niet helemaal goed.
Bleek ik mijn cholesterol torenhoog te hebben, dus het eerste wat de cardioloog vroeg was of ik veel zout gebruikte, mijn antwoord vanaf eind 20 geheel ben ik geheel zout loos gaan koken.
Dus via de pols naar binnen, de aders brandschoon wel wat littekens op het hart, dan maar verder onderzoeken.
Bleek ik een dna foutje te hebben, zelfs met medicatie kregen en krijgen we de cholesterol niet omlaag.
Kan men wel oud mee worden mits je daar altijd rekening mee houd.
Maar persoonlijk ben ik van mening dat de ouders hun kinderen wel gezond horen te leren koken, maar uiteraard wel zonder dwang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
In mijn middelbare school tijd rond 1995 was het normaal dat je kookles kreeg. Daar kreeg je allerlei opdrachten van koken zoals soep, vlees, rijst, eieren etc.
Ik weet wel dat bij mij altijd heel scherp op mij gelet werd vanwege dat ik gewend ben dat ik alles heel erg kruid, dit ook vanwege mijn achtergrond. Ik vond en vind nog steeds het Nederlandse eten een slappe hap. Ik was toen al in de weer met wat alles een beetje te spicen. Dat kon niet iedereen waarderen en vooral de lerares toen ze de groentesoep ging proeven want ik had er extra chilipoeder ingedaan.

Voor kids hadden ze vroeger ook al clubs dat je ging koken en taarten kon bakken en dat gebeurde na schooltijd. Ik was ook daar regelmatig te vinden.

Ik kon al met mijn twaalf jaar zonder problemen biefstuk perfect bakken, rijst maken, taarten bakken, etc. Ik kookte regelmatig voor mijn ouders, ook omdat ik heel vaak had meegekregen met de familie.

Dus ja kookles hoort gewoon erbij en moet gewoon verplicht worden of je wel of niet kan. Al kan je maar salade maken. Dat hoort ook bij de zelfredzaamheid en opvoeding. Het is een onderdeel van de basis vind ik.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Technisch leren koken om iets eetbaars op tafel te zetten; absoluut. Wel zo handig :Y

Ik kan iets eetbaars neerzetten (niet dankzij mijn ouders overigens; die leerde mij niets over zelfstandig worden) maar hoewel ik wél van lekker eten houd vind ik echt geen reet aan koken zelf :P

Maar antwoord op de stellinng is imo; ja. Net als de eerder aangedragen basic DIY klusjes, omgaan met geld, belasting, leren leren etc.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
Ik denk zelf dat het erg waardevol is als je als kind al leert koken, bijvoorbeeld van je ouders. Het hangt ook een beetje van je perspectief af. Voor mij lag het voor de hand dat ik ging studeren, op kamers wonen en dat ik dan in een omgeving zou komen waar ik het wel op zou (moeten) pikken. Ik kon aanvankelijk ook niet veel meer dan een ei bakken en gaandeweg heb ik toch best aardig leren koken.

Ik kan mij voorstellen dat als je uit een andere situatie komt, het van groter belang kan zijn dat je ouders je op jongere leeftijd al wat meer leren. Als ouder moet je ook naar het toekomstperspectief van je kind kijken. Zeker in de situatie die TS beschrijft kan ik mij voorstellen dat dat voor haar nichtje extra relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Topicstarter
Ik heb er zelf aan lopen denken om het haar dan maar te leren, ik zit toch thuis. Maar dat zou weer scheve gezichten opleveren bij haar ouders.

En die meid wil het echt graag leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 21:37

Yucon

*broem*

Ik mocht het ook niet. M'n moeder was bang voor de troep die ik zou maken. Mogelijk was die angst niet helemaal onterecht :+

Maar het is wel goed gekomen. Ik denk dat koken zo'n universeel iets is dat degenen die het enigszins leuk vinden later snel genoeg oppikken. En dat degenen die dat niet leuk vinden later nauwelijks profijt hebben van wat ze eventueel als kind geleerd zouden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:54:
@twiFight ik ben dus zo een hobby kok uit de kook topics en het spijt me dat je vindt at het te elitair overkomt ( omdat het wellicht veel over techniek gaat, maar het is een technisch forum en dan krijg je dan snel). Kook ze - iedereen die regelmatig zelf kookt is goed bezig.
Ik weet niet of elitair volledig het juiste woord is, maar het komt er zeker bij kijken. Voor wie koken een hobby is, perfect! Een hobby waar je nog een keer kan nagenieten van het resultaat. Maar dat is dus echt een hobby. Koken om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen is gewoon wat anders. Helaas zijn er teveel mensen die het hobbygedeelte opdringen aan mensen die alleen koken als eerste levensbehoefte. Ikzelf vind koken gewoon pertinent saai. Ik sta niet voor de lol in de keuken en ontspannend vind ik het ook niet. En dat mag toch gewoon? Ik sta ook niet voor de hobby 2 uren af te wassen, ik breng een kapotte auto naar de garage en ga niet zelf een cursus automonteur doen. Kleding koop ik gewoon in de winkel, ik ga niet voor de ontspanning mijn eigen overhemden in elkaar naaien. Als ik mooie muziek wil horen zet ik een album op, ik ga niet de piano leren spelen. Want het is mijn hobby niet. Helaas wordt daar vaak denigrerend over gedaan, ook in dit topic, met "alles moet maar makkelijk en snel" alsof je dat een slechter mens maakt.

Als iemand een prachtige 4-gangenmaaltijd in elkaar knutselt dan kan dat heerlijk zijn. Vooral doen! Ik kan daar ook van genieten. Maar je mag me wakker maken voor stampot boerenkool met spekjes. En nee die boerenkool koop ik niet bij de locale bioboer en de spekjes rook ik niet zelf. Voor een truffelmousse of een gegrilde courgette hoef je me dan weer niet wakker te maken. En dat is dus weer smaak. En die verschilt per persoon.

Maar helaas is dit inmiddels royaal off-topic :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Refro schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:35:
[...]

Voor koken vind ik de risico's nogal meevallen, en zoals met zoveel dingen bouw je langzaam vertrouwen op. Van bonen breken als 3 jarige tot volledig zelfstandig pannekoeken/wentelteefjes bakken als 9 jarige. En dat laatste ik alleen maar omdat hij er intresse in heeft en bewezen heeft dat hij het kan.
En juist de risico's die er zijn kun je dus als ouder leren vermijden. Een mes is scherp, snij van je af. Heet water moet je voorzichtig schenken, want dat brandt. Laat nooit een
(gas)fornuis branden terwijl je wegloopt (globale regel maar je snapt het punt, vooral bij een kind). Gooi geen water in hete olie.

Dat is toch waarvoor je ouder bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:59

mutsje

Certified Prutser

Ligt heel erg aan het kind denk ik, de oudste dochter gaat wel iets meer doen maar niet van harte. De jongste werkt met mijn japanse koksmessen en leert ook de juiste techniek hoe ze haar vingers moet plaatsen etc. Basis aardappels, groente, whatever klaar maken wil ik ze wel allebei meegeven. Eigenlijk wil ik ze zelfs leren hun eigen messen te wetten maar dat word nog een uitdaging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:45
Ik denk dat koken aanleren op latere leeftijd zeker geen probleem hoeft te zijn. Koken hoort bij het leven, uiteindelijk ga je het ouderlijk huis uit en moet je - in principe - wel zelf gaan koken. Nu kan koken wel leuker/ makkelijker worden met maaltijdboxen van Marley Spoon of Hellofresh, waarbij je alle ingrediënten voor de maaltijd ontvangt met een instructiekaart. Ik denk dat je als ouder wel een bepaalde verantwoordelijkheid hebt de interesse in het koken een beetje aan te wakkeren bij je kind of daar in mee te nemen.

Koken hoeft niet meteen een groot stuk vlees bereiden zijn op een kerntemperatuur of een super uitgebreid gerecht te zijn. Koken begint met de basis kooktechnieken. Snijden, blancheren, sauteren, bakken etc. Dus een stukje kipfilet bakken, aardappels koken en noem maar op. Begin makkelijk is het devies.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezborger op 12-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
President schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:44:
Toen ik op mezelf woonde was het gewoon zelf aardappels schillen, even op internet kijken hoe lang ze moeten opstaan, etc. Idem trouwens voor de groente, voor 'hoeveel macaroni moet ik per persoon hebben', kooktijd groente, etc. En och, en soms moest de hamburger de vuilnisbak in omdat ik die te hoog had gezet.

Het is tegenwoordig met YouTube filmpjes nog makkelijker.

Dat is ook deels een generatieding. Internet is een recent fenomeen. En ja ik zoek ook regelmatig wat op als ik dat nog niet eerder gekookt heb of vergeten ben, ideaal. Maar met wat basisregels tijdens de opvoeding leer je meer en kook je sneller dan elke keer youtube aanzetten.

"Laat ouders maar iets doen" Dit is geen zero sum. Ouders moeten dat allemaal aanleren, voor zover ze dat kunnen. Het is niet dat je je kind één ding aanleert en dat de opvoeding dan klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

twiFight schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:50:
[...]

En juist de risico's die er zijn kun je dus als ouder leren vermijden. Een mes is scherp, snij van je af. Heet water moet je voorzichtig schenken, want dat brandt. Laat nooit een
(gas)fornuis branden terwijl je wegloopt (globale regel maar je snapt het punt, vooral bij een kind). Gooi geen water in hete olie.

Dat is toch waarvoor je ouder bent?
Ben ik het mee eens. Het gaat eigenlijk ook gewoon om risicoinschatting en het leren daarvan aan kinderen. Ik vind het niet zo'n punt als ze zich eens snijden. Dat weten ze, en ze weten ook dat ze op moeten letten. Tegelijkertijd is het risico van 3 liter kokend vet over zich heen ver voorbij wat je als leermomentje kunt zien dus ze weten ook dat een hete frituurpan nog jarenlang absoluut verboden terrein is.

Maar eigenlijk is dat ook breder. Een boormachine of soldeerbout mogen ze best gebruiken mits haren in een staart. Een cirkelzaag niet. En ze weten ook waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

Koken is meer dan alleen maar iets in een pan gooien. Er zit een heel systeem achter waar best wat "wijze" lessen in verborgen zitten die je je kind wil meegeven.

- Kennis over producten en impact op de omgeving
- Wat is gezond?
- Hoe ga je met geld om?
- Hoe hou je rekening met wensen van anderen?
- Plannen
- Veilig werken

Mijn ouders hebben mij niet direct leren te koken (wel om zelfstandig te zijn), maar een paar jaar op de scouting doet ook wonderen. Gewoon met regelmaat op pad gestuurd worden met een groepje en wat geld met de opdracht: Het moeten drie gangen worden, succes!

En natuurlijk wordt er dan een enorme bak ijs gekocht, maar je leert ook dat een pan soep maken met cup-a-soup nergens op slaat en dat je een tosti ook best kan maken met een pan en een strijkijzer :P

Leren hoeft echt niet vervelend of saai te zijn. Het is juist de grap om fouten te maken, zodat je het daarna anders gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46

Wat vinden jullie.
Als ouder moet je je kind leren om de wereld aan te kunnen en zelfstandig zijn is daar 1 van.

Maar zodra iemand op zichzelf gaat wonen zal diegene hoe dan ook dingen leren die vader/moeder hun kind nog niet hebben geleerd, koken is daar ook 1 van.

Dus ja kind leren koken is aan te raden zodat die gelijk met de kennis van huis gaat, maar het is geen ramp als je je kind het niet leert gezien die dat wel leert als die op zichzelf woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

DjVe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:00:
En natuurlijk wordt er dan een enorme bak ijs gekocht, maar je leert ook dat een pan soep maken met cup-a-soup nergens op slaat en dat je een tosti ook best kan maken met een pan en een strijkijzer :P
Er was zo'n tv kok, volgens mij gordon ramsey, die kinderen kip nuggets liet maken op de fastfood manier. Dat aten ze daarna niet meer. Op dezelfde manier is het heel verhelderend om te zien hoe enorm veel suiker en boter in cake gaat. Dat zie je niet aan de buitenkant, en dan begrijpen ze tenminste ook waarom enige terughoudendheid met het eten daarvan verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29
Achteraf had ik het fijn gevonden dat ik het geleerd had....

Ik kan alleen eieren koken of iets in de magnetron/oven stoppen :')

Gelukkig kookt mijn vrouw als de beste *O*
Alleen maakt dat voor mij de drempel nog hoger -O-

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
Ik heb eigenlijk ook nooit leren koken door mijn ouders, al was ik op een gegeven moment wel zo ver dat ik mijn eigen eitje kon bakken en de pannenkoeken kon flippen..

Moet zeggen dat ik in de laatste jaren steeds beter geworden ben in het koken. Sinds ik met mijn vriendin samen woon en wij beide een drukke baan hebben, sta ik steeds vaker in de keuken. Ik moet zeggen dat het steeds leuker begint te worden en dat er ook echt smaak aan mijn gerechten zit.

Ik moet zeggen dat ik dan ook wel blij ben dat mijn vriendin van jongs af al geïnteresseerd is in koken en vaak met haar moeder in de keuken stond. Daardoor heb ik van haar ook wel de nodige dingen geleerd.

Heb wel gemerkt dat ik echt een stereotype man ben die niet kan multitasken. Geef mij maar een eenpansgerecht :)

Eerder zag ik niet de noodzaak om mijn kinderen straks mee te nemen in de keuken, alleen zou ik dat nu dus wel doen. Al zijn het de basisprincipes en het zorgen dat ze koken leuk gaan vinden.. dan kom je al een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:36
Yucon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:02:
[...]

Er was zo'n tv kok, volgens mij gordon ramsey, die kinderen kip nuggets liet maken op de fastfood manier. Dat aten ze daarna niet meer. Op dezelfde manier is het heel verhelderend om te zien hoe enorm veel suiker en boter in cake gaat. Dat zie je niet aan de buitenkant, en dan begrijpen ze tenminste ook waarom enige terughoudendheid met het eten daarvan verstandig is.
Dat was volgens mij Jamie Oliver en inderdaad separatorvlees is ranzig om te zien maar het smaakt normaal naar kip. De restjes van de karkassen worden daarna met enzymen weer aan elkaar geplakt tot kipnuggets, grillworsten en wat je er maar van wilt maken.

Het is vind ik goed om te weten wat je eet maar daar hoef je niet in te overdrijven, af en toe zondigen is prima maar goed, lekker koken en eten vind ik heel belangrijk.

Kook geregeld voor grote groepen 20-40 personen (hobbymatig) en dat is ten eerste erg gezellig om te doen maar ook uitdagend. Je wilt ze toch iedere keer verrassen met iets lekkers wat ze nog niet kennen. we doen dit met 3 koks die samen 's morgens bepalen wat we gaan maken en dan samen uitwerken.

Mijn oudste neef kon net een ei koken toen hij op kamers ging, dat is snel veranderd, nu kan hij het zelfs bakken.

Mijn vrouw leest koken steeds als kopen, als ze aan de beurt is komt de telefoon erbij om te kijken wie er vanavond bezorgd.

groeten,

Benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:43

Eh, dan is je topicstart gewoon compleet verkeerd. ;)

Als je vraagt wie vanuit zijn opvoeding koken heeft meegekregen, dan gaat iedereen roepen dat ze het zelf moesten doen, zelf wilden doen, of het geluk hadden dat ze het aan de ouders over konden laten. :+

Maar je vraag is dus gewoon: Moeten ouders zo beschermend zijn dat het het autonoom functioneren van hun kinderen belemmert? Want het feit dat je nichtje nog geen ei kan bakken is een klein symptoom van een van de resultaten die uit het eigenlijke probleem voortvloeit.

Dan krijg je een compleet ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
scoobs schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Eh, dan is je topicstart gewoon compleet verkeerd. ;)

Als je vraagt wie vanuit zijn opvoeding koken heeft meegekregen, dan gaat iedereen roepen dat ze het zelf moesten doen, zelf wilden doen, of het geluk hadden dat ze het aan de ouders over konden laten. :+

Maar je vraag is dus gewoon: Moeten ouders zo beschermend zijn dat het het autonoom functioneren van hun kinderen belemmert? Want het feit dat je nichtje nog geen ei kan bakken is een klein symptoom van een van de resultaten die uit het eigenlijke probleem voortvloeit.

Dan krijg je een compleet ander topic.
Maar TS vraagt toch niet wie vanuit zijn of haar opvoeding koken heeft meegekregen? Dat veel mensen autobiografisch antwoorden gebeurt nou eenmaal snel bij vragen over dit soort kwesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 14:01
Ik heb toen ik thuis woonde 0 mee gekregen over koken, maar toen ik op m'n 25ste op mezelf ging en m'n vriendin (inmiddels vrouw) net zo min kon koken ben ik er vanzelf in gegroeid. Ik ben geen sterkok, maar vind het wel leuk om recepten op te zoeken en te proberen.
Sindsdien ben ik altijd de gene die kookt en mocht het echt moeten dan kookt m'n vrouw, maar ze vind het niet leuk om te doen dus als het even kan laat ze het aan mij over.

Maar ik wil dit als ouder zelf wel anders doen en probeer mijn zoontje van 4 wel meer te betrekken bij het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Koken, afwassen (met de hand), poetsen, was draaien, zwemles, rijbewijs halen, klussen, financiële basiszaken en basiskennis over verzekeringen... allemaal zaken die je eigenlijk standaard met de opvoeding mee hoort te krijgen.

Waar van het (mee helpen met) koken, afwassen, poetsen, was draaien en zwemles al op zeer jonge leeftijd kan en de rest wat later.

Zelfredzaamheid is gewoon enorm belangrijk en zaken zoals een rijbewijs en (basis) financiën/verzekeringen gaan enorm helpen zo gauw de kinderen uit huis gaan.

Afhankelijk van het inkomen/opleiding ook altijd enorm handig je kind vanaf 18 jaar direct in te schrijven bij de woningbouw, want wachtlijsten zijn daar enorm lang. Particulier huren is vaan enorm duur vergeleken met de woningbouw (huisjesmelkers bedankt!) en kopen is vaak geen optie vanwege studieleningen / nog niet genoeg inkomen.

Ik heb zelf helaas diverse van deze zaken niet meegekregen met de opvoeding vroeger, dus het me zelf aan moeten leren, had achteraf graag toch die voorsprong willen hebben op de rest! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb het nooit geleerd. Vroeger was het misschien noodzakelijk, maar tegenwoordig ligt de supermarkt vol met relatief prima voedsel dat makkelijk klaar te maken is. En dan bedoel ik niet alleen de magnetronmaaltijden, er is ook genoeg met verse ingrediënten die je in de juiste hoeveelheid krijgt. Kwestie van de instructies volgen die erop staan, daar kan weinig in mis gaan (en als het een keer mis gaat is er ook geen man overboord).

Iemand die interesse heeft om meer zelf te doen en alle ingrediënten zelf bij elkaar te zoeken kan dat laagdrempelig leren via YouTube. Hoe ver je daarin gaat moet je zelf weten. Maar puur om op eigen benen te staan is leren koken tegenwoordig niet nodig. Wel met de kanttekening dat je geen heel krap budget hebt, iemand die echt de eindjes bij elkaar moet knopen zal wel die zak aardappelen halen. En ook dan: op YouTube is alles te vinden, dat hoef je natuurlijk niet van je ouders te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:43
@Wouterkaas Lees het nog een keer. Het probleem waar TS het over heeft is niet koken, maar over de in haar optiek overdreven bescherming van opvoeding die sommigen. Anders kan TS ook een topic openen over wat mensen hier vinden van het nemen van rijlessen met 18. Of hoe laat je vroeger naar bed mocht. Of... vul maar iets in.

Het issue is dus rubberenstoeptegelouders, en hoe daarmee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

XLord schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:28:
Ik heb toen ik thuis woonde 0 mee gekregen over koken, maar toen ik op m'n 25ste op mezelf ging en m'n vriendin (inmiddels vrouw) net zo min kon koken ben ik er vanzelf in gegroeid. Ik ben geen sterkok, maar vind het wel leuk om recepten op te zoeken en te proberen.
Sindsdien ben ik altijd de gene die kookt en mocht het echt moeten dan kookt m'n vrouw, maar ze vind het niet leuk om te doen dus als het even kan laat ze het aan mij over.

Maar ik wil dit als ouder zelf wel anders doen en probeer mijn zoontje van 4 wel meer te betrekken bij het koken.
Ik ben echt mega uitgelachen door m'n toenmalige vriendinnetje. Ik denk dat ik rond de 20 was en geen idee had hoe een oven werkte. En ik was sowieso wat huiverig; ik dacht namelijk dat er tijdens het bakken iets magisch met afbakstokbrood moest gebeuren om te voorkomen dat je een rauwe kip effect zou krijgen. ik sus me in slaap met het idee dat dat vast niet de reden is geweest dat het nu uit is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03
OP een goede, verantwoorde manier voor jezelf leren zorgen is volgens mij waar opvoeding om draait. Daar hoort enige warenkennis en enige kennis die waren te bereiden wel bij. Helaas, als je als ouder, school, etc. die kennis niet hebt, hoe ga je die dan aan je kinderen overdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

bszz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:33:
OP een goede, verantwoorde manier voor jezelf leren zorgen is volgens mij waar opvoeding om draait. Daar hoort enige warenkennis en enige kennis die waren te bereiden wel bij. Helaas, als je als ouder, school, etc. die kennis niet hebt, hoe ga je die dan aan je kinderen overdragen?
Bijvoorbeeld door een scouting club? Naast een hoop lol, heb ik er ook best veel geleerd :)
Pagina: 1 2 Laatste