• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een vage kennis (via via via...) zegt de app Coronamelder te hebben geïnstalleerd en ontving onderstaand screenshot.

De melding geeft aan "vrijdag" ben je (mogelijk) besmet geraakt en de persoon in kwestie ontving deze melding +/- 36 uur later (zaterdag / zondag).

Nu stuurt deze persoon via WhatsApp bovenstaand screenshot door om te vragen aan zijn / haar contactpersonen of zij die dag (vrijdag) 15 minuten of langer in contact hebben gestaan.

Voor de goede orde : ik heb de persoon zelf niet gezien, dit is echt vrienden-via-vrienden-via-vrienden.

De persoon in kwestie heeft contact gezocht met de GGD om te controleren of hij / zij "besmet" was en of deze melding wel valide is.

De GGD medewerker kon enkel zeggen dat de app sowieso niet te vertrouwen was (waarvan akte...).

Mijn vraag

Op mij komt het over als scam, maar omdat ik de persoon zelf niet ken kan ik dat niet goed valideren (anders had ik gezegd "maak een sandbox aan op je telefoon, activeer een VPN, druk eens op de grote blauwe knop, vul niets in en kijk wat er daarna gebeurd").

De redenen waarom ik denk dat het nep is, zijn als volgt;
  1. Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).
  2. "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).
  3. De typografie is (naar mijn mening) afwijkend; standaard Helvetica / Arial, groot, schreewerig (call 4 action, all the way - wat ook valide kan zijn, natuurlijk).
  4. De tekst vind ik te suggestief "KANS OP BESMETTING!!!" en "JIJ BENT MISSCHIEN BESMET GERAAKT!!!" (wederom : het kan, maar als contentmanager zou ik een andere tone of voice gehanteerd hebben).
  5. Het lijkt een modal / pop-up (sluitkruisje rechtsboven) en qua user-interface / interaction-design is dat een absolute no-go bij dit soort meldingen (de tekst past er ook niet eens in, dus je moet doorscrollen om het te kunnen lezen).
Ben ik te argwanig?

Is de interface / GUI / on-boarding / user experience van deze app dusdanig slecht van opzet dat je eerst en vooral denkt aan een scam?

Het ziet er gewoon uit als "WELKOM! JE BENT DE 10.000e BEZOEKER EN HEBT EEN IPHONE XL AMERSFOORT TELE-2 GEWONNEN!!!".

Ter referentie de echte interface van de app - de melding lijkt er wel op, men heeft geprobeerd de design language na te bouwen, maar ik zou dit niet vertrouwen.

(needless to say : de persoon in kwestie is niet handig genoeg om zelf te verifiëren of dit via de app komt, of een pop-up op een site of desnoods via de "screen overlay drawer" in Android (waarmee je afbeeldingen "boven" een reguliere app kan tonen).

Telefoon / OS / type, etc... is sowieso niet bij mij bekend.

PS. Het gaat mij er niet om of die persoon besmet is en / of actie moet ondernemen; ik focus mij puur op deze melding / screenshot.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:24
Het lettertype lijkt wel exact te kloppen, ook qua spacing.
Dat kruisje ziet er volgens mij (heb Android) gewoon uit als een kruisje dat iOS gebruikt.
De tone of voice lijkt mij correct, de 4 uitroeptekens staan er niet. Je wil tevens ook niet teveel angst aanjagen, en de app weet ook gewoon niet of je daadwerkelijk besmet bent geraakt.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:33
Open de app. Staat er bovenaan een groen vinkje dan is er niets aan de hand, staat er een rode bel neem dan contact op met de GGD.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Maarten_E schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:58:
Het lettertype lijkt wel exact te kloppen, ook qua spacing.
Dat kruisje ziet er volgens mij (heb Android) gewoon uit als een kruisje dat iOS gebruikt.
De tone of voice lijkt mij correct, de 4 uitroeptekens staan er niet. Je wil tevens ook niet teveel angst aanjagen, en de app weet ook gewoon niet of je daadwerkelijk besmet bent geraakt.
De UITROEPTEKENS!!!1!! had ik zelf geplaatst om aan te geven hoe suggestief het op mij overkomt.

Die staan inderdaad niet in de tekst.

Maar ik vind het te suggestief van toon, vormgeving, aanzet - het is letterlijk opgeblazen...

Een meer rustige toon, relativerend lijkt mij beter dan deze "kansspel interface".

Als het allemaal wel klopt, vind ik het vreemd dat men kiest voor een benadering die iedereen kent als "scam".

Wie weet heeft iemand een echte screenshot van een echte melding (ik heb er op gezocht, maar kon deze niet vinden).

Bij mij gaan alle alarmbellen af, maar wie weet ben ik doorgeslagen in online scams, privacy en security...

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
hcQd schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:00:
Open de app. Staat er bovenaan een groen vinkje dan is er niets aan de hand, staat er een rode bel neem dan contact op met de GGD.
Goede tip - behalve dat ik de persoon in kwestie niet kan bereiken / benaderen (het is echt iemand van 4e graads kennis).

Maar anderen kunnen er wat aan hebben, mocht deze screenshot vals zijn en men wil het zelf valideren.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.

Dit dus.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 21:34
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
• Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).
Het notificatieframework logt elke (geloof) 12 uur roterende keys, dus op basis daarvan is wel de datum van het contact af te leiden.
• "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).
Testresultaten komen tegenwoordig soms zelfs binnen 4 uur binnen, maar praktisch altijd binnen 24 uur, dus die 36 uur is wel realistisch (zeker als meteen in hetzelfde telefoontje de melding wordt gemaakt). De GGD werkt er ook actief aan om dit zo snel mogelijk te regelen, want dan heb je er meer aan.
• De typografie is (naar mijn mening) afwijkend; standaard Helvetica / Arial, groot, schreewerig (call 4 action, all the way - wat ook valide kan zijn, natuurlijk).
Het lettertype is in ieder geval het standaardlettertype dat de app (en de Rijksoverheid in het algemeen vaak) gebruikt.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:13

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Uit de coronamelder op op de iPhone

De popup kan dus best echt zijn, als deze in de coronamelder app zelf omhoog komt.
De tijden worden wel degelijk gelogd.

[Voor 7% gewijzigd door Patrock op 11-01-2021 15:16]

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
FunkyTrip schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.
Dat dacht ik ook, maar als het "scam" is, is het juist de bedoeling natuurlijk dat iemand die er in trapt dit gaat rondsturen om zo zijn / haar contactpersonen angst aan te jagen.

Ik heb de broncode van de app (zo goed als) doorgelezen en de toegestane API-calls.

Op mij komt het nep over en als het niet nep is, dan ben ik blijkbaar erg gevoelig voor, grote, schreeuwerige, opdringende en suggestieve teksten...

Wat dat betreft schiet dat app haar doel voorbij - voor mensen als ik...

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Patrock schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:13:
Uit de coronamelder op op de iPhone

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De popup kan dus best echt zijn, als deze in de coronamelder app zelf omhoog komt.
De tijden worden wel degelijk gelogd.
Tja, het lijkt er wel sterk op inderdaad (beide interfaces).

Wellicht heb ik niet last van het corona-virus maar het scam-virus... bij mij zouden echt alle alarmbellen afgaan met zo'n melding (en niet omdat ik denk besmet te zijn, maar omdat de melding meer op een Nigerian-scam lijkt in mijn perceptie).

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
hostname schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Het notificatieframework logt elke (geloof) 12 uur roterende keys, dus op basis daarvan is wel de datum van het contact af te leiden.
Okay, ik dacht dat uit hoofde van privacy nooit backwards werd vermeld wanneer een mogelijk contactmoment is geweest (om heksenjagerij te voorkomen).

Meer van "de afgelopen 14 / 10 dagen" maar niet "vrijdag, om dat en dat tijdstip".

Nogmaals : bij mij komt het over als scam, terwijl de intentie moet zijn dat je het vertrouwt... blijkbaar zat ik niet in de test- / focus-groep bij development...

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:13

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Tja, het lijkt er wel sterk op inderdaad (beide interfaces).

Wellicht heb ik niet last van het corona-virus maar het scam-virus... bij mij zouden echt alle alarmbellen afgaan met zo'n melding (en niet omdat ik denk besmet te zijn, maar omdat de melding meer op een Nigerian-scam lijkt in mijn perceptie).
Daarbij is de screenshot van een oudere iPhone, 4s? 5c? en heb ik de tekst klein staan. Mogelijk dat het daardoor extra schreeuwering over komt.

iOS exposure notifications logt de key's waar je mee in contact komt.
de GGD kan een master key opvragen en daarmee gegenereerde key's flaggen.

Als je meer dan 15 minuten aan exposure hebt aan deze key-reeks gaat bij jou een melding af.
Hiermee is er wel een dag / dagdeel te achterhalen wanneer je besmettingskans hebt gehad.

lijkt me wel handig als je een dag weet. Als je bijvoorbeeld bij een test straat bent geweest, ziekenhuis of bij de dokter hebt gezeten. Of dat je de telefoon die dag niet eens mee hebt genomen?

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Dit was de (100% legit) melding die ik kreeg via de app (iOS) toen mijn vriendin besmet was. Was begin december

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Of 't een scam is weet ik niet, maar screenshotjes door gaan sturen aan jan en alleman is gewoonweg compleet onzinnig.. Ik zou 't negeren als ik jou was.

• Backpacker
  • Niet online
1 Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).

Dat doet de app wel. Hij houdt bij wanneer hij een andere telefoon met de app is tegengekomen

2 "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).

Dat is zeker zo snel (als de GGD medewerker de procedure uberhaupt weet want dat wist de medewerker die mijn vriendin aan de lijn had niet, zeer ernstig als je het mij vraagt evenals de opmerking van de GGD'er bij jouw via via vriendin.

3. De typografie is (naar mijn mening) afwijkend; standaard Helvetica / Arial, groot, schreewerig (call 4 action, all the way - wat ook valide kan zijn, natuurlijk).

Zie hier geen problemen in

4. De tekst vind ik te suggestief "KANS OP BESMETTING!!!" en "JIJ BENT MISSCHIEN BESMET GERAAKT!!!" (wederom : het kan, maar als contentmanager zou ik een andere tone of voice gehanteerd hebben).

Dat is gewoon omdat ze het niet zeker kunnen weten of je besmet bent geraakt. Lijkt me niet meer dan logisch niet te stellig te zijn.

5. Het lijkt een modal / pop-up (sluitkruisje rechtsboven) en qua user-interface / interaction-design is dat een absolute no-go bij dit soort meldingen (de tekst past er ook niet eens in, dus je moet doorscrollen om het te kunnen lezen).

Was dit op Android of iOS?

[Voor 3% gewijzigd door Backpacker op 11-01-2021 15:40]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:29:
[Afbeelding]

Dit was de (100% legit) melding die ik kreeg via de app (iOS) toen mijn vriendin besmet was. Was begin december
Bedankt, deze melding zou ik wel vertrouwen... de tone of voice klopt, de assets kloppen, het oogt rustig en beheerst, informatie en legt alles duidelijk uit.

De eerste screenshot oogt groot, lelijk, schreeuwerig in mijn beleving.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:31:
Of 't een scam is weet ik niet, maar screenshotjes door gaan sturen aan jan en alleman is gewoonweg compleet onzinnig.. Ik zou 't negeren als ik jou was.
Ik vertrouw het ook niet, maar als het scam is, is het natuurlijk het doel om door te sturen.

Op mij komt het over als "niveau kettingbrief jaren '80" vandaar de vraag :-)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Backpacker
  • Niet online

Nog even verder gezocht in mijn screenshots van de melding en precies deze tekst heb ik ook gekregen zoals je kan zien

[Voor 0% gewijzigd door Backpacker op 11-01-2021 16:04. Reden: typfoutje]

• Backpacker
  • Niet online
Overigens komt deze tekst dus te voorschijn als je bij mijn eerste screenshot op "Wat kan ik nu doen" klik.
Het is dus niet de melding "zelf" maar verdere uitleg. Vandaar het sluitkruisje.

[Voor 14% gewijzigd door Backpacker op 11-01-2021 15:43]

• Osiris
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Ik vertrouw het ook niet, maar als het scam is, is het natuurlijk het doel om door te sturen.

Op mij komt het over als "niveau kettingbrief jaren '80" vandaar de vraag :-)
Dan is de vraag vooral: waarom zou je het in godesnaam door gaan sturen..? Dat is toch het meest zinloze wat je op een dag kunt doen?

• Backpacker
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Dan is de vraag vooral: waarom zou je het in godesnaam door gaan sturen..? Dat is toch het meest zinloze wat je op een dag kunt doen?
Tja dat vind ik nog niet eens zo vreemd. Men gaat op zoek naar wie ze tegengekomen kunnen zijn. Als mijn vriendin geen corona had gehad had ik het wellicht ook rondgevraagd in mijn kring.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:00

Racing_Reporter

Contentmaker

Interessant, op het eerste gezicht lijkt het een flink gezoomde versie te zijn waardoor het geheel wat paniekerig overkomt, misschien door de toegankelijkheidsmodi op telefoons wat uitvergroot. Ik heb enkele bronnen en ga het navragen, het zou vervelend zijn als er sprake van een scam zou zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Racing_Reporter op 11-01-2021 15:47]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:38:
[Afbeelding]

Nog even verder gezorgd in mijn screenshots van de melding en precies deze tekst heb ik ook gekregen zoals je kan zien
Dan lijkt het dus legitiem en is het screenshot wellicht "scam achtig" omdat de telefoon in kwestie klein is en de fonts groter zijn gezet.

Daardoor past het niet, oogt het krap en schreeuwerig en gaan bij mij alarmbellen af...

Rustig blijven, adem halen en de GGD bellen :-)

• Osiris
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Tja dat vind ik nog niet eens zo vreemd. Men gaat op zoek naar wie ze tegengekomen kunnen zijn. Als mijn vriendin geen corona had gehad had ik het wellicht ook rondgevraagd in mijn kring.
Je krijgt de waarschuwing via de App. Die App is bedoeld om anomiem te zijn. De melding van de App is voldoende: laat je testen, klaar. :)

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
Interessant, op het eerste gezicht lijkt het een flink gezoomde versie te zijn waardoor het geheel wat paniekerig overkomt, misschien door de toegankelijkheidsmodi op telefoons wat uitvergroot. Ik heb enkele bronnen en ga het navragen, het zou vervelend zijn als er sprake van een scam zou zijn.
Het lijkt inderdaad te komen door een kleine telefoon met lage resolutie, waardoor de font-settings op 200% staan, ofzo...

En dat sluit-kruisje lijkt bij mij op een modal die iets probeert te verbergen wat er achter zit.

Maar het lijkt dus wel te kloppen, samenloop van technische omstandigheden en mijn ingebouwde alarm-monitor...

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Waarom?

Je moet eens weten hoe veel (vroeger) fake-meldingen ik kreeg in de trend van "je hebt gewonnen, stuur dit door, er iets iets aan de hand, etc...".

Sommige mensen vinden het leuk om viral te gaan met een door hun bedachte scam.

• Osiris
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:50:
[...]

Waarom?

Je moet eens weten hoe veel (vroeger) fake-meldingen ik kreeg in de trend van "je hebt gewonnen, stuur dit door, er iets iets aan de hand, etc...".

Sommige mensen vinden het leuk om viral te gaan met een door hun bedachte scam.
Daarom vraag ik me dus af wat er door de hoofden van die (simpele?) zielen gaat.. :P

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Daarom vraag ik me dus af wat er door de hoofden van die (simpele?) zielen gaat.. :P
Tja, ik kreeg best vaak van die "stuur dit bericht door en de 10.000e ontvanger maakt kans op een gratis XXX" vroeger.

Overigens is dit screenshot niet direct naar mij gestuurd, maar via-via-via kwam ik er achter.

Ik vertrouwde het niet en wilde weten of er een scam in omloop was.

Naar nu blijkt ben ik te argwanig geweest (het helpt ook niet dat de persoon contact op nam met de GGD en die meldde dat de app sowieso niet betrouwbaar was).

Anyhow : het lijkt legitiem, de persoon in kwestie moet het zelf afhandelen en ik ga terug onder mijn rots.

• Backpacker
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
Navragen hoeft niet. Het is legit, ik heb de melding ook gehad en de tekst en alles komt 1 op 1 overeen.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:16
Patrock schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Daarbij is de screenshot van een oudere iPhone, 4s? 5c? en heb ik de tekst klein staan.
Volgens mij is de exposure api alleen ondersteund voor de iPhone 5S en later?

• Backpacker
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Je krijgt de waarschuwing via de App. Die App is bedoeld om anomiem te zijn. De melding van de App is voldoende: laat je testen, klaar. :)
En dat heb ik dan ook gedaan.

Maar jij weet best dat de gemiddelde mens nieuwsgierig is en zich gaat afvragen wie die persoon dan is geweest (als ze niets hebben gehoord van een coronageval in hun kring). Zo vreemd is dat dus niet.

• Backpacker
  • Niet online
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Tja, ik kreeg best vaak van die "stuur dit bericht door en de 10.000e ontvanger maakt kans op een gratis XXX" vroeger.

Overigens is dit screenshot niet direct naar mij gestuurd, maar via-via-via kwam ik er achter.

Ik vertrouwde het niet en wilde weten of er een scam in omloop was.

Naar nu blijkt ben ik te argwanig geweest (het helpt ook niet dat de persoon contact op nam met de GGD en die meldde dat de app sowieso niet betrouwbaar was).

Anyhow : het lijkt legitiem, de persoon in kwestie moet het zelf afhandelen en ik ga terug onder mijn rots.
En dit vind ik dus echt nog het ernstigste van het hele verhaal. Kennelijk weer een medewerker van de GGD (alhoewel het zijn gewoon callcentermedewerkers) die compleet verkeerd (of niet) is ingelicht over de app.

Als ik zo'n medeweker aan de lijn zou krijgen zou ik gelijk naar een manager vragen en hem eens de waarheid vertellen (dat hij zijn personeel beter moet instrueren)

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
IThom schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Volgens mij is de exposure api alleen ondersteund voor de iPhone 5S en later?
Initieel wel, later hebben ze speciaal voor Apple uitzonderingen ingebouwd (staat me bij).

Dus oudere devices werken nu ook (dacht ik).

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]

En dit vind ik dus echt nog het ernstigste van het hele verhaal. Kennelijk weer een medewerker van de GGD (alhoewel het zijn gewoon callcentermedewerkers) die compleet verkeerd (of niet) is ingelicht over de app.

Als ik zo'n medeweker aan de lijn zou krijgen zou ik gelijk naar een manager vragen en hem eens de waarheid vertellen (dat hij zijn personeel beter moet instrueren)
Dat de GGD meldt niet te geloven in de eigen app, heb ik vaker gehoord - dit was niet de eerste keer.

Maar ik weet ook niet of het een 1e, 2e of 3e lijns helpdeskmedewerker was.

Dan nog moet het protocol zijn "geloof in je eigen product" want juist nu krijg je bij argwanige mensen als ik misverstanden.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:16
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Initieel wel, later hebben ze speciaal voor Apple uitzonderingen ingebouwd (staat me bij).

Dus oudere devices werken nu ook (dacht ik).
In eerste instantie werkte het alleen op iPhones met iOS 13 (en nu 14). Later is iOS 12.5 uitgebracht voor de iPhone 5S / iPhone 6
Oudere iPhones zoals 4S / 5 / 5C hebben geen ondersteuning.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Navragen hoeft niet. Het is legit, ik heb de melding ook gehad en de tekst en alles komt 1 op 1 overeen.
Te laat ;)

Het klopt gewoon. Net heb ik het er over gehad. Dit lijkt op alleen een leesbaarheidsmodusding waardoor het een en ander vager dan normaal overkomt.@b2vjfvj75gjx7 dat die persoon een screenshot kreeg uit een app, klinkt wel vaag.

Bron: mijn werk.
Een vage kennis (via via via...) zegt de app Coronamelder te hebben geïnstalleerd en ontving onderstaand screenshot.

[Afbeelding]

De melding geeft aan "vrijdag" ben je (mogelijk) besmet geraakt en de persoon in kwestie ontving deze melding +/- 36 uur later (zaterdag / zondag).

Nu stuurt deze persoon via WhatsApp bovenstaand screenshot door om te vragen aan zijn / haar contactpersonen of zij die dag (vrijdag) 15 minuten of langer in contact hebben gestaan.

Voor de goede orde : ik heb de persoon zelf niet gezien, dit is echt vrienden-via-vrienden-via-vrienden.

De persoon in kwestie heeft contact gezocht met de GGD om te controleren of hij / zij "besmet" was en of deze melding wel valide is.

De GGD medewerker kon enkel zeggen dat de app sowieso niet te vertrouwen was (waarvan akte...).

Mijn vraag

Op mij komt het over als scam, maar omdat ik de persoon zelf niet ken kan ik dat niet goed valideren (anders had ik gezegd "maak een sandbox aan op je telefoon, activeer een VPN, druk eens op de grote blauwe knop, vul niets in en kijk wat er daarna gebeurd").

1. Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).
  2. "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).
Ben ik te argwanig?
Inderdaad ben je te argwanend in dit geval, maar een kritische houding is altijd goed natuurlijk! Die timing kan prima. Iemand moet namelijk eerst getest worden, wachten op uitslag, en gecontacteerd door de GGD. Dan zit je al op 24-48 uur, maar meer kans op het laatste want drukte.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Zelf met screenshots gaan smijten, sja lijkt mij niet handig. Ik zou persoonlijk gestructureerder kijken naar mijn agenda en waar ik die dag ben geweest + bij wie ben ik <1,5 meter geweest voor >15 minuten. Dat is letterlijk het enige waar de CM-app naar kijkt.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:22:
[...]

Te laat ;)

Het klopt gewoon. Net heb ik het er over gehad. Dit lijkt op alleen een leesbaarheidsmodusding waardoor het een en ander vager dan normaal overkomt.@b2vjfvj75gjx7 dat die persoon een screenshot kreeg uit een app, klinkt wel vaag.

Bron: mijn werk.

[...]

Inderdaad ben je te argwanend in dit geval, maar een kritische houding is altijd goed natuurlijk! Die timing kan prima. Iemand moet namelijk eerst getest worden, wachten op uitslag, en gecontacteerd door de GGD. Dan zit je al op 24-48 uur, maar meer kans op het laatste want drukte.
Bedankt.

Sinds maart 2020 zit ik in volledig vrijwillige self-quarantaine en dat bevalt me uitstekend :-)

Mij ging het dus echt om de screenshot, los van persoon en / of situatie.

Hij is dus legitiem, maar op een oudere telefoon waardoor de fonts gescaled zijn en bij mij het FAKE FAKE FAKE alarm afging...

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:09

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:30:
Hij is dus legitiem, maar op een oudere telefoon waardoor de fonts gescaled zijn en bij mij het FAKE FAKE FAKE alarm afging...
De tekst is niet groot omdat het een oude telefoon is, maar omdat de gebruiker dit blijkbaar zelf heeft ingesteld: https://support.apple.com/nl-nl/HT202828

Met de standaard tekstgrootte past er namelijk echt wel wat meer tekst op een regel, zelfs op een oude iPhone 5 o.i.d. ;)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee