Open de app. Staat er bovenaan een groen vinkje dan is er niets aan de hand, staat er een rode bel neem dan contact op met de GGD.
De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.
Dit dus.
Het notificatieframework logt elke (geloof) 12 uur roterende keys, dus op basis daarvan is wel de datum van het contact af te leiden.deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
• Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).
Testresultaten komen tegenwoordig soms zelfs binnen 4 uur binnen, maar praktisch altijd binnen 24 uur, dus die 36 uur is wel realistisch (zeker als meteen in hetzelfde telefoontje de melding wordt gemaakt). De GGD werkt er ook actief aan om dit zo snel mogelijk te regelen, want dan heb je er meer aan.deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
• "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).
Het lettertype is in ieder geval het standaardlettertype dat de app (en de Rijksoverheid in het algemeen vaak) gebruikt.deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
• De typografie is (naar mijn mening) afwijkend; standaard Helvetica / Arial, groot, schreewerig (call 4 action, all the way - wat ook valide kan zijn, natuurlijk).
Uit de coronamelder op op de iPhone
De popup kan dus best echt zijn, als deze in de coronamelder app zelf omhoog komt.
De tijden worden wel degelijk gelogd.
De popup kan dus best echt zijn, als deze in de coronamelder app zelf omhoog komt.
De tijden worden wel degelijk gelogd.
[Voor 7% gewijzigd door Patrock op 11-01-2021 15:16]
Dat dacht ik ook, maar als het "scam" is, is het juist de bedoeling natuurlijk dat iemand die er in trapt dit gaat rondsturen om zo zijn / haar contactpersonen angst aan te jagen.FunkyTrip schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.
Ik heb de broncode van de app (zo goed als) doorgelezen en de toegestane API-calls.
Op mij komt het nep over en als het niet nep is, dan ben ik blijkbaar erg gevoelig voor, grote, schreeuwerige, opdringende en suggestieve teksten...
Wat dat betreft schiet dat app haar doel voorbij - voor mensen als ik...
Of 't een scam is weet ik niet, maar screenshotjes door gaan sturen aan jan en alleman is gewoonweg compleet onzinnig.. Ik zou 't negeren als ik jou was.
Nog even verder gezocht in mijn screenshots van de melding en precies deze tekst heb ik ook gekregen zoals je kan zien
[Voor 0% gewijzigd door Backpacker op 11-01-2021 16:04. Reden: typfoutje]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel
Je krijgt de waarschuwing via de App. Die App is bedoeld om anomiem te zijn. De melding van de App is voldoende: laat je testen, klaar.Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:44:
[...]
Tja dat vind ik nog niet eens zo vreemd. Men gaat op zoek naar wie ze tegengekomen kunnen zijn. Als mijn vriendin geen corona had gehad had ik het wellicht ook rondgevraagd in mijn kring.

Tja, ik kreeg best vaak van die "stuur dit bericht door en de 10.000e ontvanger maakt kans op een gratis XXX" vroeger.Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]
Daarom vraag ik me dus af wat er door de hoofden van die (simpele?) zielen gaat..
Overigens is dit screenshot niet direct naar mij gestuurd, maar via-via-via kwam ik er achter.
Ik vertrouwde het niet en wilde weten of er een scam in omloop was.
Naar nu blijkt ben ik te argwanig geweest (het helpt ook niet dat de persoon contact op nam met de GGD en die meldde dat de app sowieso niet betrouwbaar was).
Anyhow : het lijkt legitiem, de persoon in kwestie moet het zelf afhandelen en ik ga terug onder mijn rots.
Navragen hoeft niet. Het is legit, ik heb de melding ook gehad en de tekst en alles komt 1 op 1 overeen.Racing_Reporter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
Interessant, op het eerste gezicht lijkt het een flink gezoomde versie te zijn waardoor het geheel wat paniekerig overkomt, misschien door de toegankelijkheidsmodi op telefoons wat uitvergroot. Ik heb enkele bronnen en ga het navragen, het zou vervelend zijn als er sprake van een scam zou zijn.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel
In eerste instantie werkte het alleen op iPhones met iOS 13 (en nu 14). Later is iOS 12.5 uitgebracht voor de iPhone 5S / iPhone 6deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Initieel wel, later hebben ze speciaal voor Apple uitzonderingen ingebouwd (staat me bij).
Dus oudere devices werken nu ook (dacht ik).
Oudere iPhones zoals 4S / 5 / 5C hebben geen ondersteuning.
Pagina: 1