• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:41
Open de app. Staat er bovenaan een groen vinkje dan is er niets aan de hand, staat er een rode bel neem dan contact op met de GGD.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.

Dit dus.

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 23:40
deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:53:
• Volgens mij logt de COVID-19 API helemaal geen tijdstippen (zoals beweerd in het screenshot).
Het notificatieframework logt elke (geloof) 12 uur roterende keys, dus op basis daarvan is wel de datum van het contact af te leiden.
• "Iemand" heeft op vrijdag gehoord dat hij / zij besmet was en binnen 36 uur wordt dit via de app doorgegeven (nogal snel, maar wie weet kan dat).
Testresultaten komen tegenwoordig soms zelfs binnen 4 uur binnen, maar praktisch altijd binnen 24 uur, dus die 36 uur is wel realistisch (zeker als meteen in hetzelfde telefoontje de melding wordt gemaakt). De GGD werkt er ook actief aan om dit zo snel mogelijk te regelen, want dan heb je er meer aan.
• De typografie is (naar mijn mening) afwijkend; standaard Helvetica / Arial, groot, schreewerig (call 4 action, all the way - wat ook valide kan zijn, natuurlijk).
Het lettertype is in ieder geval het standaardlettertype dat de app (en de Rijksoverheid in het algemeen vaak) gebruikt.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:05

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Uit de coronamelder op op de iPhone

De popup kan dus best echt zijn, als deze in de coronamelder app zelf omhoog komt.
De tijden worden wel degelijk gelogd.

[Voor 7% gewijzigd door Patrock op 11-01-2021 15:16]

• deathgrunt
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
FunkyTrip schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
De manier waarop de app werkt zorgt ervoor dat je helemaal niet dit soort dingen hoeft rond te sturen. Iemand die besmet is geraakt krijgt een code van de GGD. Als je die invoert, dan krijgen vervolgens mensen met de app die in de buurt zijn geweest (en dat weet de app) een melding. Meer is het niet volgens mij.
Dat dacht ik ook, maar als het "scam" is, is het juist de bedoeling natuurlijk dat iemand die er in trapt dit gaat rondsturen om zo zijn / haar contactpersonen angst aan te jagen.

Ik heb de broncode van de app (zo goed als) doorgelezen en de toegestane API-calls.

Op mij komt het nep over en als het niet nep is, dan ben ik blijkbaar erg gevoelig voor, grote, schreeuwerige, opdringende en suggestieve teksten...

Wat dat betreft schiet dat app haar doel voorbij - voor mensen als ik...

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Dit was de (100% legit) melding die ik kreeg via de app (iOS) toen mijn vriendin besmet was. Was begin december

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Of 't een scam is weet ik niet, maar screenshotjes door gaan sturen aan jan en alleman is gewoonweg compleet onzinnig.. Ik zou 't negeren als ik jou was.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Backpacker
  • Niet online

Nog even verder gezocht in mijn screenshots van de melding en precies deze tekst heb ik ook gekregen zoals je kan zien

[Voor 0% gewijzigd door Backpacker op 11-01-2021 16:04. Reden: typfoutje]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Backpacker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Tja dat vind ik nog niet eens zo vreemd. Men gaat op zoek naar wie ze tegengekomen kunnen zijn. Als mijn vriendin geen corona had gehad had ik het wellicht ook rondgevraagd in mijn kring.
Je krijgt de waarschuwing via de App. Die App is bedoeld om anomiem te zijn. De melding van de App is voldoende: laat je testen, klaar. :)

• deathgrunt
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Daarom vraag ik me dus af wat er door de hoofden van die (simpele?) zielen gaat.. :P
Tja, ik kreeg best vaak van die "stuur dit bericht door en de 10.000e ontvanger maakt kans op een gratis XXX" vroeger.

Overigens is dit screenshot niet direct naar mij gestuurd, maar via-via-via kwam ik er achter.

Ik vertrouwde het niet en wilde weten of er een scam in omloop was.

Naar nu blijkt ben ik te argwanig geweest (het helpt ook niet dat de persoon contact op nam met de GGD en die meldde dat de app sowieso niet betrouwbaar was).

Anyhow : het lijkt legitiem, de persoon in kwestie moet het zelf afhandelen en ik ga terug onder mijn rots.

• Backpacker
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
Interessant, op het eerste gezicht lijkt het een flink gezoomde versie te zijn waardoor het geheel wat paniekerig overkomt, misschien door de toegankelijkheidsmodi op telefoons wat uitvergroot. Ik heb enkele bronnen en ga het navragen, het zou vervelend zijn als er sprake van een scam zou zijn.
Navragen hoeft niet. Het is legit, ik heb de melding ook gehad en de tekst en alles komt 1 op 1 overeen.

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 15:42
deathgrunt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Initieel wel, later hebben ze speciaal voor Apple uitzonderingen ingebouwd (staat me bij).

Dus oudere devices werken nu ook (dacht ik).
In eerste instantie werkte het alleen op iPhones met iOS 13 (en nu 14). Later is iOS 12.5 uitgebracht voor de iPhone 5S / iPhone 6
Oudere iPhones zoals 4S / 5 / 5C hebben geen ondersteuning.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee