Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - Saldering en gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:15
Ik ben voor ons huis (overdracht over paar maanden) mij aan het oriënteren naar het nut van zonnepanelen. Mede door de plannen v.w.b. saldering ben ik een beetje zoekende wat nu wijsheid is. Ik zie ons niet op korte termijn "van het gas gaan".

Eigenlijk zie ik altijd alleen maar berekeningen o.b.v. totale jaar verbruik (dag/nacht). Maar is het ook een optie om te kijken naar je daadwerkelijke dag-verbruik en o.b.v. dit verbruik je keuze voor het aantal panelen te bepalen? Of snap ik de materie niet :P

In onze situatie gebruiken we redelijk wat stroom (dag) door een aantal terraria. Echter, zodra de lampen uit gaan, zakt het verbruik in. Is het plaatsen van enkele panelen om dit verbruik op te vangen met wat overschot bijvoorbeeld ook een optie of is dusdanig onrendabel dat de keuze om het volledige jaarverbruik op te vangen een betere is?

Beste antwoord (via Ebayzo op 11-01-2021 12:59)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:28
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:36:
Ik ben voor ons huis (overdracht over paar maanden) mij aan het oriënteren naar het nut van zonnepanelen. Mede door de plannen v.w.b. saldering ben ik een beetje zoekende wat nu wijsheid is. Ik zie ons niet op korte termijn "van het gas gaan".

Eigenlijk zie ik altijd alleen maar berekeningen o.b.v. totale jaar verbruik (dag/nacht). Maar is het ook een optie om te kijken naar je daadwerkelijke dag-verbruik en o.b.v. dit verbruik je keuze voor het aantal panelen te bepalen? Of snap ik de materie niet :P

In onze situatie gebruiken we redelijk wat stroom (dag) door een aantal terraria. Echter, zodra de lampen uit gaan, zakt het verbruik in. Is het plaatsen van enkele panelen om dit verbruik op te vangen met wat overschot bijvoorbeeld ook een optie of is dusdanig onrendabel dat de keuze om het volledige jaarverbruik op te vangen een betere is?
zonnepanelen worden aangesloten achter de (evt slimme)meter.
dit betekend dat als de zonnepanelen 1000W leveren en je terraria ook 1000W gebruiken.
de stroom rechtstreeks van de zonnepanelen naar de terraria gaan.
en niet gemeten worden door de (evt slimme)meter.
zelfs na 2030 (einde salderings afbouw) blijft die stoom 100% zijn geld opleveren.

nu doen mensen b.v. 3000kWh gebruiken, en leggen daar voor zonnepanelen die 3000kWh opwekken.
de meesten raporteren een 20%+ wat de omvormer aangeeft en de slimmemeter aangeeft.
dat is dus het eigen gebruik, wat niet verrekend word.
(maar ik zit al veel hoger in eigen gebruik. ;) )

nu moet je weten dat een 330Wp zonnepaneel geen 330W levert.
dat is eerder een 1W tot 340W.
dit heeft te maken met hoeveel zon/temperatuur/wind etc etc er op dat moment is.
met een bewolkte dag in januari zo als het nu is, doen mijn 6430Wp +/- 250W leveren.
maar een bewolkte dag in juni kan mij weer goed 1200W leveren.
het zijn geen zonnepanelen, daar eigenlijk daglicht panelen ze leveren dus ook met bewolking(zij het wat minder als met zon.).

dan nog mee nemen dat de zonnepanelen nu zo goedkoop zijn, en dat je pas van 2023 tot 2030 het afbouwen van salderen hebt (in kleine stapjes.).
dus nog veel winst te halen voor die tijd.

dan kun je nu nog gerust een leuke set neer leggen, die heb je voor 2030 allang weer terug verdiend.
(er zijn nu langzaam steeds meer mensen die het licht al gezien hebben, en gewoon in over productie gaan.
is nog een beetje hobby, maar begint steeds meer efficiënt te worden om het gewoon te verkopen en effectief te zijn, al is een warmtepomp dan nog leuker.)

een simpel zonnepaneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html
kost je maar € 115 ex BTW(die vraag je terug) en ex de rest.
115/385=0,30€/Wp
1 Wp kan 1kWh opleveren (mits redelijk perfect dak), dan krijg je nog de eerste jaren 0,22€/kWh.
dus die verdien je in 1,5 jaar ongeveer terug.
daar na ben je nog even een tijdje bezig met met bevestiging materiaal/omvormer etc etc, eventueel instalatie kosten en zo.
maar dat gaat rap zat.
(je kunt een hele precieze berekening maken in theorie, maar dan zie je vaak te veel afrondingen naar wat men eigenlijk wil dat er uit komt. ;) )

dus gewoon vol gooien het dak.
is veel leuker en goed te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:50

M2M

medicijnman

Zonnepanelen worden vanzelf rendabel. In de beginjaren heb je meer kosten gemaakt vanwege de aanschaf van panelen en de omvormer, maar naar verloop van tijd wordt die investering een rendabel. Dit werkt tot het moment dat je meer opbrengt dan je verbruikt. Als je een slimme meter hebt kun je het verbruik redelijk inzien, maar een voorspelling voor volgend jaar zal altijd een schatting zijn.

De meesten kiezen voor het aantal zonnepanelen zodat het huidige verbruik wordt gecompenseerd, +1. Maar als je de euro's over hebt, zal het stroomverbruik in de toekomst niet afnemen, eerder toenemen door electrische auto's, warmtepompen, airco's en andere "luxe"goederen.

-_-

• Ebayzo
@M2M Ik ga het sowieso nog laten doorrekenen t.z.t. maar probeer voor mijzelf alvast een beetje in te schatten in hoeverre de investering zinvol is op dit moment.

Want de situatie welke je schetst met elektrische auto's, warmtepompen en airco's is voor mij de komende 5 jaar zeker niet realistisch. Het lijkt mij fijn om dit wel redelijk snel in de maandlasten terug te kunnen zien als ik het dak met die lelijke panelen heb vol liggen en niet pas als ik het meervoud heb moeten investeren in een gasloos huis.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:07:
@M2M Ik ga het sowieso nog laten doorrekenen t.z.t. maar probeer voor mijzelf alvast een beetje in te schatten in hoeverre de investering zinvol is op dit moment.

Want de situatie welke je schetst met elektrische auto's, warmtepompen en airco's is voor mij de komende 5 jaar zeker niet realistisch. Het lijkt mij fijn om dit wel redelijk snel in de maandlasten terug te kunnen zien als ik het dak met die lelijke panelen heb vol liggen en niet pas als ik het meervoud heb moeten investeren in een gasloos huis.
Nee, maar des te eerder je ermee begint des te sneller je het hebt terugverdient. Juist nu neerleggen en ruim meer terug leveren is nu juist rendabel. Stel dat je straks, 5 jaar ofzo, wel die plugin hybride of warmtepomp hebt, dan heb je misschien geen overschot meer en duurt het wat langer voor je je investering terug hebt verdient.

Zonnepanelen zijn zo goed als altijd zinvol en al helemaal als je ruim meer kan leggen als dat je nu verbruikt.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:51

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@ciris Energie die je zelf verbruikt moet je natuurlijk gewoon meenemen in je berekening qua terugverdienen. Je enige "vijand" om het niet terug te verdienen is als salderen eraf is en je de opgewekte energie niet zelf gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• migjes
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:36:

zonnepanelen worden aangesloten achter de (evt slimme)meter.
dit betekend dat als de zonnepanelen 1000W leveren en je terraria ook 1000W gebruiken.
de stroom rechtstreeks van de zonnepanelen naar de terraria gaan.
en niet gemeten worden door de (evt slimme)meter.
zelfs na 2030 (einde salderings afbouw) blijft die stoom 100% zijn geld opleveren.

nu doen mensen b.v. 3000kWh gebruiken, en leggen daar voor zonnepanelen die 3000kWh opwekken.
de meesten raporteren een 20%+ wat de omvormer aangeeft en de slimmemeter aangeeft.
dat is dus het eigen gebruik, wat niet verrekend word.
(maar ik zit al veel hoger in eigen gebruik. ;) )

nu moet je weten dat een 330Wp zonnepaneel geen 330W levert.
dat is eerder een 1W tot 340W.
dit heeft te maken met hoeveel zon/temperatuur/wind etc etc er op dat moment is.
met een bewolkte dag in januari zo als het nu is, doen mijn 6430Wp +/- 250W leveren.
maar een bewolkte dag in juni kan mij weer goed 1200W leveren.
het zijn geen zonnepanelen, daar eigenlijk daglicht panelen ze leveren dus ook met bewolking(zij het wat minder als met zon.).

dan nog mee nemen dat de zonnepanelen nu zo goedkoop zijn, en dat je pas van 2023 tot 2030 het afbouwen van salderen hebt (in kleine stapjes.).
dus nog veel winst te halen voor die tijd.

dan kun je nu nog gerust een leuke set neer leggen, die heb je voor 2030 allang weer terug verdiend.
(er zijn nu langzaam steeds meer mensen die het licht al gezien hebben, en gewoon in over productie gaan.
is nog een beetje hobby, maar begint steeds meer efficiënt te worden om het gewoon te verkopen en effectief te zijn, al is een warmtepomp dan nog leuker.)

een simpel zonnepaneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html
kost je maar € 115 ex BTW(die vraag je terug) en ex de rest.
115/385=0,30€/Wp
1 Wp kan 1kWh opleveren (mits redelijk perfect dak), dan krijg je nog de eerste jaren 0,22€/kWh.
dus die verdien je in 1,5 jaar ongeveer terug.
daar na ben je nog even een tijdje bezig met met bevestiging materiaal/omvormer etc etc, eventueel instalatie kosten en zo.
maar dat gaat rap zat.
(je kunt een hele precieze berekening maken in theorie, maar dan zie je vaak te veel afrondingen naar wat men eigenlijk wil dat er uit komt. ;) )

dus gewoon vol gooien het dak.
is veel leuker en goed te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ebayzo
@ciris @septillion @migjes

Dank heren. Dus heel simpel gesteld als ik er nu nog mee begin is de terugverdientijd nog steeds dusdanig laag dat de investering er voor het theoretische einde van saldering (2030) er al uit is en het op dat moment pure winst is. Dan zijn we alweer wat jaren verder wat de scenarios v.w.b. warmtepompen e.d. wat realistischer maken.

Goed om te horen, hoor ik het ook graag van Tweakers mensen dan van de gemiddelde panelenschuiver :P

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
septillion schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:33:
@ciris Energie die je zelf verbruikt moet je natuurlijk gewoon meenemen in je berekening qua terugverdienen. Je enige "vijand" om het niet terug te verdienen is als salderen eraf is en je de opgewekte energie niet zelf gebruikt.
Tuurlijk, maar as je het nu doet zonder dat je het echt allemaal verbruikt heb je en/en. Zeker nu het salderen nog bestaat.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:51

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@ciris Dat is zeker waar. Maar mijn antwoord volgde op de volgende zin
ciris schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:14:
Stel dat je straks, 5 jaar ofzo, wel die plugin hybride of warmtepomp hebt, dan heb je misschien geen overschot meer en duurt het wat langer voor je je investering terug hebt verdient.
Die zin is een beetje kort door de bocht. Zolang je het dan zelf verbruikt (dat is immers waar we heen willen) is het juist gunstig. Heeft dus niet zo zeer met "die plugin hybride of warmtepomp" te maken maar met wanneer je energie verbruikt.

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:31

Quad

Selectief doof

@Ebayzo Vergis je niet dat een eventuele vaste airco installatie dan ook aantrekkelijker wordt. Er zijn tegenwoordig ook goede airco installaties die zowel koelen als verwarmen.
Zijn vrij onzuinige dingen, maar met gebruik in zomer nuttig en een goedkope oplossing door het gebruik van stroom van je zonnestroominstallatie.

[Voor 9% gewijzigd door Quad op 11-01-2021 13:15]

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

• Ebayzo
Nou ja, kan al wel wat verschuivingen in gebruik van gas naar elektra voorstellen in de vorm van IR wamte panelen op thuiskantoren / douche i.p.v. radiatoren e.d. Dat is redelijk simpel te bewerkstelligen waardoor er wel meer van je opbrengst potentieel zelf wordt gebruik. Maar ik zal mij ook gewoon laten voorlichten, wellicht dat dan ook e.e.a. duidelijker gaat worden.

@Quad of dat inderdaad!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:59
migjes schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:54:
maar begint steeds meer efficiënt te worden om het gewoon te verkopen en effectief te zijn, al is een warmtepomp dan nog leuker.)
Waarom is het met een warmtepomp nog leuker? Op het moment dat de panelen flink opwekken (zomer) staat de warmtepomp stil. Als de warmtepomp vol draait (winter) dan wekken de panelen bijna niks op.

Hetzelfde heb ik met overdag van huis zijn en 's avond als het donker is de stroom nodig hebben.

Je bent dan eigenlijk alleen voor de verkoop panelen aan het plaatsen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 19:06
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:59:

Dank heren. Dus heel simpel gesteld als ik er nu nog mee begin is de terugverdientijd nog steeds dusdanig laag dat de investering er voor het theoretische einde van saldering (2030) er al uit is en het op dat moment pure winst is. Dan zijn we alweer wat jaren verder wat de scenarios v.w.b. warmtepompen e.d. wat realistischer maken.

Goed om te horen, hoor ik het ook graag van Tweakers mensen dan van de gemiddelde panelenschuiver :P
Het zou natuurlijk veel mooier zijn als er een betere balans was tussen eigen opwek en eigen gebruik. Helaas is dat niet zo en betaalt de gehele belasting betalende BV Nederland mee aan inefficiënte energie opwek.

Ik ga hie nu vloeken in de kerk want hier zitten natuurlijk met name de zonnepaneel enthousiastelingen en we zijn gewend om het te benaderen vanuit onze eigen portemonnee.

Zou de overheid (belastingbetaler) het niet gesubsidieerd hebben en zou je alle kosten om de panelen effectief te krijgen meetellen (miljarden investeringen in de infrastructuur), dan zou de rekensom heel anders uitpakken. En tel daarbij op dat je de meeste energie gebruikt als je het niet opwekt, dan zou de hele rekensom in de prullenbak verdwijnen.

Maar goed, we zitten nu met die soms erg lelijke postzegels op het dak opgescheept en gaan er het beste van maken. Ik denk dus dat het in de toekomst belangrijk wordt om zoveel mogelijk van de eigen stroom te verbruiken en mogelijk op te slaan. Wellicht kun je daaar bij de bouw van een woning rekening mee houden). Nu is dat nog lastig, maar je zou er aan kunnen denken om tijdens de opwek te wassen, je vriezer naar min 40 te brengen, de auto te laden etc. om zoveel mogelijk van eigen opgewekte energie te profiteren.

Maar als je mensen trots over hun groene energie hoort praten, nogmaals, dat gaat het over de eigen portemonnee. Ik heb nog weinig mensen gesproken die zeggen: ik heb best wat over voor het milieu en daarom ben ik bereid wat meer te betalen voor groene energie. ;)

• migjes
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:59:

bijna. ;)

heel simpel gesteld, is het met de huidige prijzen zelfs nog na 2030 kosten effectief om heel het dak vol te gooien.
en geen kWh zelf te gebruiken, maar alles te verkopen.
de TVT word dan wel wat langer, maar blijft nog redelijk overeind.

het hangt er meer van af, of je het zelf legt of een niet te moeilijk dak hebt.
dit bepaalt het meeste eigenlijk.
materiaal is maar een deel van de kosten en nog niet eens de lastigste om terug te verdienen.

maar er zijn nog wel wat dingen te verzinnen die je mee kunt nemen.
een zonnepaneel van 330Wp, die levert niet zo vaak 330W, je kunt dus zonder echt verlies 30% meer Wp op een omvormer hangen.

ik zelf werk met oost-west panelen.
zie:

dan begint je set eerder en vroeger al te leveren (oost) en gaat door tot later (west), meer eigen gebruik.
en oost en west haalt niet op de zelfde momenten hun top, dus een kleinere (goedkopere) omvormer nodig.

voeg je daar de 30% bij, dan kun je eigenlijk 2x de hoeveelheid Wp als W omvormer gebruiken.
en is de set uiteindelijk nog goedkoper.
zo zijn er hier al genoeg mensen bezig om zo aardig in de verkoop van kWh's te gaan. ;)

(alleen dit soort trucjes hoef je niet bij het gros van de installateurs mee aan te komen, die missen ruimschoots de kennis hier voor. helaas.)

hell, ik had nog 4 panelen over.
die heb ik maar op mijn schuurtje gehangen op noord.
(veel schaduw, en een te kleine omvormer, had ik ook nog over.)
maar die zijn nu al weer terug verdiend. :-(

financieel hoef je er niet te veel over na te denken, dat lukt wel als je niet te gek doet. ;)
LordSinclair schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Waarom is het met een warmtepomp nog leuker? Op het moment dat de panelen flink opwekken (zomer) staat de warmtepomp stil. Als de warmtepomp vol draait (winter) dan wekken de panelen bijna niks op.

Hetzelfde heb ik met overdag van huis zijn en 's avond als het donker is de stroom nodig hebben.

Je bent dan eigenlijk alleen voor de verkoop panelen aan het plaatsen.
een warmtepomp zo als ik heb werkt in de winter met een cop van 4.
1m3 gas = 9,2-9,6kWh.
maar gasketel is maar 80% effectief als je een beetje geluk hebt, dus maak daar maar:
1m3 gas = 8kWh van.
dus met warmtepomp is het:
1m3 gas = 8Wh/4 cop = 2kWh
1m3 gas = 0,70€ vs 2kWh x 0,22 = 0,44€.

tja ik gebruik nu een 1kWh per jaar (werkelijk 6000kWh) en 230m3 gas. (douche bad koen en nog een beetje bij verwarmen als het echt koud is)
dit kost mij nu minder al 80€ per jaar. (check dat maar eens met een energie vergelijking site. ;) )

mijn zonnepanelen leveren nu 450W op.
mijn warmtepomp gebruikt nu 300W, dus draait nu op 100% eigen stroom,
eigen stroom eerst zeg ik dan. >:)

en al zou je het voor alleen de verkoop doen.
dan nog kun je dat als korting gebruiken voor je winter gebruik.
het is maar hoe je het wil zien voor je zelf.

je kunt het ook zien dat je groen certificaten voor je zelf produceren.
in plaats van de blauwe ogen van de stroom verkoper te geloven weet je het nu zeker.
wat je wil, is jouw keuze. :)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16:59
migjes schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:41:
1m3 gas = 9,2-9,6kWh.
maar gasketel is maar 80% effectief als je een beetje geluk hebt, dus maak daar maar:
1m3 gas = 8kWh van.

tja ik gebruik nu een 1kWh per jaar (werkelijk 6000kWh) en 230m3 gas. (douche bad koen en nog een beetje bij verwarmen als het echt koud is)
dit kost mij nu minder al 80€ per jaar. (check dat maar eens met een energie vergelijking site. ;) )
In verbruik is het misschien goedkoper. Maar in aanschaf totaal niet. Dus voor het geld moet je het niet doen. Ik wil dan toch voor hetzelfde of beter comfort gaan. Dus een lucht-lucht valt zeker af, want dan heb je je huis net tochtvrij gemaakt (door isolatie) ga je alsnog in de wind zitten.
En je hebt 24 panelen liggen zie ik in je sig staan. Dat is dus maar 18w per paneel. Niet gek veel. 24 panelen zijn ook niet gratis en velen kunnen geen 24 panelen kwijt op hun dak.
Met 8 panelen zit je dan op 150W waardoor je toch nog 150W af moet nemen uit het net.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• migjes
LordSinclair schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:51:
[...]

In verbruik is het misschien goedkoper. Maar in aanschaf totaal niet. Dus voor het geld moet je het niet doen. Ik wil dan toch voor hetzelfde of beter comfort gaan. Dus een lucht-lucht valt zeker af, want dan heb je je huis net tochtvrij gemaakt (door isolatie) ga je alsnog in de wind zitten.
ik heb na deze winter toch mijn warmtepomp al weer terugverdiend. :?
het hoeft niet voor het geld, maar kan wel als je wil.
(ik vind dat niet verstandig, maar wie ben ik.
geld is maar bijzaak, de lol is veel belangrijker.
niet dat van te voren even goed uitrekenen onbelangrijk is.
en ook zeker uitzoeken om de juiste spullen te gebruiken die het meeste rendement behalen voor je situatie.)

lucht-lucht en tocht?
recirculeren van lucht is geen tocht?
warme lucht voelt echt anders aan als tocht, het komfoor gevoel is toch echt niet het zelfde.
haal je niet iets vreemds door elkaar?
(ik werk met een lucht-water trouwens zonder tocht dus.
dit vanwege vloerverwarming op water.)
en je hebt 24 panelen liggen zie ik in je sig staan. Dat is dus maar 18w per paneel. Niet gek veel. 24 panelen zijn ook niet gratis en velen kunnen geen 24 panelen kwijt op hun dak.
Met 8 panelen zit je dan op 150W waardoor je toch nog 150W af moet nemen uit het net.
jep vandaag is het vrijwel pot dicht, dus lage opbrengst, gisteren kwam ik nog met gemak over de 1000W.
het wisselt per dag een beetje, dat is het systeem helaas.

maar 24 panelen, klopt.
ik gebruik wel geen grote panelen, ze zijn iets kleiner met wat minder Wp. ;)
(makkelijker te installeren door mij zelf.)

(maar er zijn ook nog 4 panelen op mijn schuurtje, dus in totaal 28 stuks.
die neem ik niet mee, die zitten op een andere logging.)

met 150W opbrengst, en 150W nog moeten kopen, heb je nog steeds 50% korting.
het glas is half vol, niet half leeg.
(of nog beter vast een biertje bestellen, lekker.)

ook heb ik nu een 200l boiler, met 3x300W verwarmings-element, dat mee schakelt met de zonnepanelen.
glas is zelfs meer als half vol. ;)
het kost geen drol, om dit soort dingen te doen, dus waarom niet.
(negatievelingen, mogen van mij in hun eigen sap gaar koken, zijn ze goed in. ;) )

• bert pit
migjes schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:41:
[...]

1m3 gas = 9,2-9,6kWh.
1m3 gas = 8kWh van.

en al zou je het voor alleen de verkoop doen.
dan nog kun je dat als korting gebruiken voor je winter gebruik.
het is maar hoe je het wil zien voor je zelf.

je kunt het ook zien dat je groen certificaten voor je zelf produceren.
in plaats van de blauwe ogen van de stroom verkoper te geloven weet je het nu zeker.
wat je wil, is jouw keuze. :)
Ik heb wel wat moeite met de "100% eigen stroom".
Jouw warmtepomp staat in de winter waarschijnlijk dag en nacht te draaien. Aangezien de panelen slechts 1/3 van de tijd iets van stroom opleveren met een piek gedurende circa 4 uur, is het aannemelijk dat je behoorlijk wat energie van de centrale afneemt. Deze komt met een verlies van meer dan 50% (in het beste geval) je huis binnen, dus daar zit het eerste lek. Bovendien wordt deze stroom in voor 90% opgewekt door bronnen die zelf ook een zeer slechte invloed hebben: pellets, ander hout, olie, gas, etc.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:21
bert pit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb wel wat moeite met de "100% eigen stroom".
Jouw warmtepomp staat in de winter waarschijnlijk dag en nacht te draaien. Aangezien de panelen slechts 1/3 van de tijd iets van stroom opleveren met een piek gedurende circa 4 uur, is het aannemelijk dat je behoorlijk wat energie van de centrale afneemt. Deze komt met een verlies van meer dan 50% (in het beste geval) je huis binnen, dus daar zit het eerste lek. Bovendien wordt deze stroom in voor 90% opgewekt door bronnen die zelf ook een zeer slechte invloed hebben: pellets, ander hout, olie, gas, etc.
Mijn warmtepomp(en de meeste, want mensen met warmtepompen hebben als het goed is eerst goed geisoleerd) draait echt niet dag en nacht. Nu nog meestal in de nacht, maar ik kan dat zo regelen dat het meer overdag draait, als er een beetje zon op de panelen staat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Davy_Rx
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 15:13
Er is op dit moment heel wat commotie omtrent het afschaffen van de terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen in België. Bij gevolg zitten de meeste gezinnen met een overproductie in de zomer, vaak dan nog op de momenten dat ze niet thuis zijn, en moet er elektriciteit aangekocht worden in de winter. Dit maakt bv. het thuis laden van een EV ineens ook veel minder interessant. Hoe werkt dit in Nederland? Ik lees hierboven dat het zelfs interessant is om al je elektriciteit te verkopen. Aan hoeveel verkopen jullie dit dan? In België krijg je daar momenteel 0,02-0,04 euro/kWh voor terwijl de aankoopprijs +-0,25 euro/kWh is.

• Ebayzo
Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:59:
Er is op dit moment heel wat commotie omtrent het afschaffen van de terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen in België. Bij gevolg zitten de meeste gezinnen met een overproductie in de zomer, vaak dan nog op de momenten dat ze niet thuis zijn, en moet er elektriciteit aangekocht worden in de winter. Dit maakt bv. het thuis laden van een EV ineens ook veel minder interessant. Hoe werkt dit in Nederland? Ik lees hierboven dat het zelfs interessant is om al je elektriciteit te verkopen. Aan hoeveel verkopen jullie dit dan? In België krijg je daar momenteel 0,02-0,04 euro/kWh voor terwijl de aankoopprijs +-0,25 euro/kWh is.
Zie bijv. https://www.independer.nl...Ar2EEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Veel afhankelijk van je contract maar zo te zien rond de €0,07.

Maar volgens mij stond dit ter discussie, net als in België, bij het vervallen van de saldering. Men verwacht dan dat de vergoeding iets omhoog gaat om het interessant te houden (zover ik heb begrepen).

• bert pit
Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:59:
Nederland doet massaal aan "greenwashing" via zonnepanelen, alleen niemand spreekt dat uit. Overheid, leveranciers en consumenten hebben de neus allemaal dezelfde kan op gedraaid. Van het geld dat je er op lange termijn mee bespaart kan weer een leuk vliegreisje geboekt worden... Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat een groot deel van de mensen echt denkt iets goeds te doen.

Het is in Nederland vreemd genoeg financieel interessant om die vaak lelijke postzegels op je dak te leggen, omdat je gewoon de kostprijs (4 cent) plus alle belasting (circa 17 cent) terug krijgt van de voornamelijk tussen 10.00 een 15.00 uur opgewekte energie. Normaalgesproken is niemand thuis op dat moment, dus de energie wordt ook maar voor 20 a 25% op dat moment geconsumeerd, maar dat boeit niemand. Zelfs de BTW op de investering krijg je terug (21% van 4500 Euro gemiddeld)

Vandaar dat velen er in investeren en als "iedereen" het doet, dan zou je wel gek zijn om het zelf niet te doen. De opbrengsten zijn nu nog voor degene die panelen heeft, terwijl de kosten van aanpassing van de infrastructuur om de onbalans te regelen, over de gehele goegemeente wordt uitgesmeerd. De opbrengsten, wij noemen dat saldering (verschil tussen opwek en gebruik) wordt wel afgebouwd over een periode van zo'n 8 jaar.

Belgie zit daar veel rationeler in en geeft de kostprijs voor het opwekken van stroom (4 cent per kWh) terug aan de gebruiker. Dat veroorzaakt wel dat consumenten kritischer zijn in het beluit om wel of geen panelen te nemen.

Wij zitten wat betreft zonnepanelen in NL inmiddels in de volgende fase: "het verbouwen van stroom". Tegen mega subsidies, waarvan 80% naar het buitenland verdwijnt, worden boeren verleid om in plaats van graan en aardappels zonnepanelen op de landerijen te installeren. Glibberige projectontwikkelaars houden zich hiermee bezig.

Ja, we zijn goed bezig in Nederland.

[Voor 16% gewijzigd door bert pit op 17-01-2021 17:38]

• Davy_Rx
bert pit schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Nederland doet massaal aan "greenwashing" via zonnepanelen, alleen niemand spreekt dat uit. Overheid, leveranciers en consumenten hebben de neus allemaal dezelfde kan op gedraaid. Van het geld dat je er op lange termijn mee bespaart kan weer een leuk vliegreisje geboekt worden... Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat een groot deel van de mensen echt denkt iets goeds te doen.

Het is in Nederland vreemd genoeg financieel interessant om die vaak lelijke postzegels op je dak te leggen, omdat je gewoon de kostprijs (4 cent) plus alle belasting (circa 17 cent) terug krijgt van de voornamelijk tussen 10.00 een 15.00 uur opgewekte energie. Normaalgesproken is niemand thuis op dat moment, dus de energie wordt ook maar voor 20 a 25% op dat moment geconsumeerd, maar dat boeit niemand. Zelfs de BTW op de investering krijg je terug (21% van 4500 Euro gemiddeld)

Vandaar dat velen er in investeren en als "iedereen" het doet, dan zou je wel gek zijn om het zelf niet te doen. De opbrengsten zijn nu nog voor degene die panelen heeft, terwijl de kosten van aanpassing van de infrastructuur om de onbalans te regelen, over de gehele goegemeente wordt uitgesmeerd. De opbrengsten, wij noemen dat saldering (verschil tussen opwek en gebruik) wordt wel afgebouwd over een periode van zo'n 8 jaar.

Belgie zit daar veel rationeler in en geeft de kostprijs voor het opwekken van stroom (4 cent per kWh) terug aan de gebruiker. Dat veroorzaakt wel dat consumenten kritischer zijn in het beluit om wel of geen panelen te nemen.

Wij zitten wat betreft zonnepanelen in NL inmiddels in de volgende fase: "het verbouwen van stroom". Tegen mega subsidies, waarvan 80% naar het buitenland verdwijnt, worden boeren verleid om in plaats van graan en aardappels zonnepanelen op de landerijen te installeren. Glibberige projectontwikkelaars houden zich hiermee bezig.

Ja, we zijn goed bezig in Nederland.
Je ziet 1 ding over het hoofd als je zegt dat België rationeler is. De regering heeft iedereen een gedurende 15j een terugdraaiende meter beloofd en mensen hebben buiten de zonnepanelen extra geïnvesteerd in bv. verwarming op elektriciteit. Ook dit werd aangemoedigd. En nu komt men die belofte van vandaag op morgen ineens niet meer na. Eerder heeft men plots o.a. ook al een prosumententarief ingevoerd. Ik ga akkoord dat de terugdraaiende teller of saldering ergens niet kan maar dan moet je het niet beloven. En btw, als de regeringen zelf moeten investeren in groene energie betaalt de belastingbetaler het ook hoor.

• bert pit
Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Je ziet 1 ding over het hoofd als je zegt dat België rationeler is. De regering heeft iedereen een gedurende 15j een terugdraaiende meter beloofd en mensen hebben buiten de zonnepanelen extra geïnvesteerd in bv. verwarming op elektriciteit. Ook dit werd aangemoedigd. En nu komt men die belofte van vandaag op morgen ineens niet meer na. Eerder heeft men plots o.a. ook al een prosumententarief ingevoerd. Ik ga akkoord dat de terugdraaiende teller of saldering ergens niet kan maar dan moet je het niet beloven. En btw, als de regeringen zelf moeten investeren in groene energie betaalt de belastingbetaler het ook hoor.
Ik had begrepen dat in Belgie zonnepaneelbezitters een soort toeslag betalen per jaar aan de netwerk leverancier (circa 270 Euro). In NL wordt dat juist opgebracht door degenen zonder zonnepanelen. Namelijk via de belastingen op de elektriciteitstarieven.

Dus hier vist Piet Snot achter het net als hij geen panelen kan betalen of niet handig genoeg is om ze op een andere manier te verwerven.

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:48

Gerco-M

mijn tornado res.

bert pit schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Ik had begrepen dat in Belgie zonnepaneelbezitters een soort toeslag betalen per jaar aan de netwerk leverancier (circa 270 Euro). In NL wordt dat juist opgebracht door degenen zonder zonnepanelen. Namelijk via de belastingen op de elektriciteitstarieven.

Dus hier vist Piet Snot achter het net als hij geen panelen kan betalen of niet handig genoeg is om ze op een andere manier te verwerven.
Ja het is fijn dat het zo zijn voordelen heeft voor wie investeerd in de klimaatdoelstellingen en zonne panelen op zijn dak laat leggen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• Davy_Rx
[...]

Ja die toeslag is het prosumententarief. Dat is plots ingevoerd en was ook niet de afspraak maar ok, daar kon iedereen nog inkomen. Dan werden de analoge meters vervangen door digitale waarbij je 15j terugdraaiende teller beloofd werd. Ook dit was minder dan wat oorspronkelijk beloofd want als je zonnepanelen 25j mee zouden gaan had je er 25j plezier van. Ook hier is weinig reactie op gekomen. Maar nu schaffen ze plots alles af dat ze t.e.m. 31/12 keihard hebben beloofd. Nu blijkt dan ook nog dat dit er aan zat te komen en dat ze dat wisten terwijl ze beloftes bleven maken. Dit gaat voor sommige gezinnen over een verlies van tienduizenden euro’s over 15j bekeken. Er wordt nu gesproken over een eenmalige premie van Max 1500 euro ter compensatie. Vandaar de commotie in België 😊

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
[...]

Ik weet niet waar jij je stroom betaalt, maar in NL betaal je nog steeds aan de netbeheerder een jaarlijks bedrag: €230.00 Alleen maar om een stroomaansluiting te hebben.
Ook als je niets afneemt, omdat jij wel zonnepanelen kon betalen.
Dat hebben de heren in 2008 namelijk losgemaakt van de kWh prijs.
Voor dat jaar betaalde je netbeheer- en transportkosten nog per kWh, nam je weinig af was je rekening laag, nam je veel af betaalde je meer.
De grootverbruikers werden met die nieuwe manier van belasten bevoordeeld. (is dat wel eerlijk?)
Nu betaal je ook als je alle stroom zelf opwekt die je verbruikt, nog steeds netbeheerkosten.
Het wordt dus helemaal niet afgeschoven op de mensen die geen panelen kunnen kopen.

De regering loopt alleen doordat jij een investering gedaan hebt (!), belasting mis op de stroom die je op het net zet en later gebruikt.
Belasting van jou dan wel te verstaan, want jouw stroom wordt wel aan een ander verkocht en levert zo toch belasting op.
Jouw stroom die je later weer van het net (het net is een hele mooie accu) krijg je dan zonder dat je belasting betaalt. EN DAT STEEKT de overheid. Daarom wordt het salderen afgeschaft.

Je levert met je panelen dan stroom aan het net en krijgt er mogelijk 2 ct voor.
Als je die stroom in de nacht terugkoopt betaal je 23 ct per kWh.
Voor jou een verlies van 21 ct, namelijk de belasting. (getallen zijn een voorbeeld)

Dat wanneer je je verbruik dekt met je panelen geen ODE betaalt is heel normaal.
Jij hebt al geïnvesteerd in duurzame energie en hoeft dus geen extra belasting te betalen die de regering als subsidie gaat weggeven aan windmolenparkenbouwers.
Mensen zonder panelen betalen wel ode, omdat dan de regering voor hen kan investeren in panelen (of molens), die jij zelf al betaald hebt zonder subsidie.

Mensen die zelf panelen kopen worden helemaal niet bevoordeeld door de huidige regeling.
Mensen zonder panelen worden niet benadeeld door de huidige regeling, zoals je nu wel doet voorkomen.
Hoop dat het zo duidelijk is.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:24

Wuursj

want worst is al bezet

No Hands schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Mijn warmtepomp(en de meeste, want mensen met warmtepompen hebben als het goed is eerst goed geisoleerd) draait echt niet dag en nacht. Nu nog meestal in de nacht, maar ik kan dat zo regelen dat het meer overdag draait, als er een beetje zon op de panelen staat.
Ja tussen dag en nacht bufferen kan nog een beetje door overdag warmte in de massa van je huis op te slaan.
Maar dat zet in dit verhaal geen zoden aan de dijk want zomer opbrengst bufferen voor de winter gaat hier niet mee. En dat is veel groter.
Mijn maandopbrengst van bijv, december jast de warmtepomp er in 2 frisse (nier eens echt koude) dagen door heen. Dan moet ik dus gigantisch gaan overdimensioneren (x15) terwijl mijn daken al vol liggen en wordt het ook financieel zeker niet aantrekkelijk op want buiten de wintermaanden zit ik dan enorme overschotten te maken waar voor ik weinig terug voor krijg.

Even een plaatje hoe die saldering er bij mijn situatie en installatie(0,75 euro/wp) inhakt. Vergoeding na saldering. % eigen gebruik zijn belangrijke input die het verhaal anders kunnen maken. Die laatste varieert per maand in dit sheetje op basis van historische cijfers en varieert tussen de 20% en 90%, de eerste is een gok van 5 ct/kwh.

Veroudering panelen en zomer-winter verchillen zijn verwerkt.
Steilheid grafiek = rendement en die wordt uiteraard minder door saldering. Je ziet dat het zomer-winter effect langzaam aan minder wordt. De hogere opbrengst in de zomer wordt langzaam aan weggestreept door de geringere vergoeding en minder eigen verbruik in die zomer.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 01-05 19:21
Ik verbaas mij al jaren over de onduidelijkheid en onzekerheid als het gaat om huishoudens die willen investeren in opwekken van groene energie op hun eigen daken terwijl er over zonneparken wordt gesproken.

Salderingsregeling zonnepanelen controversieel?

Wat is de salderingsregeling?

Huishoudens die zonnepanelen hebben krijgen tot 2023 subsidie via hun energierekening.
overdag als de zon schijnt en er meer energie wordt opgewekt dan zelf gebruikt, dan levert het huishouden het overschot van deze groen opgewekte energie aan het net. Hiervoor krijgt het huishouden een vergoeding. In deze vergoeding zit subsidie, hierover straks meer…..

Ter vergelijking in mijn tuin staat een appelboom in de zomer pluk ik 100 appels maar eet er maar 30 dus geef / verkoop ik mijn 70 appels aan de groenteboer voor 5 cent per appel (totaal krijg ik € 3,50).
De groenteboer heeft huur, personeelskosten en moet belasting betalen en wil ook graag wat winst maken, dus verkoopt hij appels voor 21 cent.
Als ik in de herfst winter en lente bij hem 70 appels koop betaal ik € 70x 21 cent = € 14,70 ik maak dus een “verlies” van € 11,20.
Nu kan ik voor € 500 een speciale vriezer kopen waar ik mijn 70 appels kan invriezen, dan heb ik de groenteboer niet meer nodig en kan ik mijn 100 appels zelf kosteloos consumeren. Maar als ik ga rekenen dan is mijn vriezer allang aan vervanging toe voordat ik die investering van € 500 heb terugverdiend.
Het is dus financieel gezien slimmer gebruik te blijven maken van de appelboer totdat ik een vriezer zo goedkoop kan kopen dat dit rendabel wordt!

Nu meer over de subsidie en het overschot aan groen opgewekte energie….
We bekijken eerst de situatie vanuit de energieleverancier (oftewel onze groente- appelboer) wij leveren hem deze groene energie, deze energie wordt uitgedrukt in kWh (oftewel de appel) de energieleverancier koopt normaal zijn energie goedkoop in voor 5 cent per Kwh.
Dit betekent dat als wij overdag overschot groene energie hebben van 1 kWh dat ons dat 5 cent oplevert. Als wij ’s avonds na zonsondergang de tv aanzetten en van onze energieleverancier 1 kWh terugkopen, dan betalen wij daar 21 cent voor. Wij maken dus een “verlies” van 16 cent per kWh.

Nu de subsidie van de overheid, voor elke terug geleverde kWh die wij daarna weer terugkopen van de energieleverancier krijgen wij een subsidie van 16 cent. Deze subsidie zorgt er voor dat het lijkt alsof de energieleverancier niets verdient aan het inkopen en verkopen van deze kWh.
Deze subsidie maakt het voor huishoudens heel interessant om zonnepanelen aan te schaffen en verdien deze investering vaak binnen 7 jaar terug.

Zou deze subsidie wegvallen dan wordt de terugverdientijd ongeveer 4x langer waardoor de investeringsbereidheid van huishoudens af zal nemen omdat dit de levensduur van de omvormer en zonnepanelen overschrijd. De overheid heeft hierover een andere mening waarbij uitgegaan wordt van de veronderstelling dat zonnepanelen goedkoper blijven worden, helaas zijn alle grondstoffen momenteel onderhevig aan enorme inflatie waardoor dit onrealistisch is. (Koper inflatie is 27% in jan-mei 2021 )

Technische uitdagingen energiebedrijf

Eerst even terug naar de appelboer, als alle mensen met een appelboom in de zomer 70 appels aanbieden terwijl de vraag naar appels is afgenomen omdat de mensen hun eigen appels aan het consumeren zijn, dan kan de appelboer zijn appels niet verkopen en zal hij ze weg moeten gooien.
Of een gigantische appelvriezer moeten kopen.

Het energiebedrijf krijgt op een zonnige dag te maken met een piekaanbod van kWh terwijl de vraag is afgenomen omdat de aanbieders zelf op dat moment niets gebruiken. Deze piek kan niet altijd opgenomen worden door klanten van het energiebedrijf en kan zelfs tot technische storingen leiden omdat het energienet waar deze kWh’s doorheen moeten veelal verouderd is.

Het zou dus technisch gezien fijn zijn als de groen geproduceerde Kwh dus eerst bij het huishouden zelf gebruikt worden en dus zo min mogelijk terug geleverd worden. Kan dit en hoe stimuleer je dit?

Slimme aanpassing saldering subsidie

Welke doelen wil je nastreven met de aanpassing van de saldering (geprioriteerd);

Productie groene stroom huishoudens maximaliseren (Parijs akkoord)
Stabilisatie energienet (pieken aanbod groene stroom op zonnige dagen)
…..

Productie groene stroom huishoudens maximaliseren (Parijs akkoord)

Mensen zijn altijd bereid iets te doen het klimaat en het milieu als ze er ook financieel beter van worden, dus afbouw van financieel voordeel en het vergroten van de terugverdientijd is dan geen verstandige optie, het in stand houden van de huidige regeling met wat kleine aanpassingen is dan ook een logische keuze.

Stabilisatie energienet (pieken aanbod groene stroom op zonnige dagen)

Eerst even terug naar het verleden (voordat zonnepanelen bestonden) in de jaren 1960-1970 is daar ook al over nagedacht, namelijk het dag- en nachttarief. Hoe werkt deze regeling en waarom is deze ingevoerd?

Overdag was er veel vraag naar energie en moesten de elektriciteitscentrales op hoge capaciteit draaien om de vraag te kunnen leveren. In de nacht/weekend waren bedrijven dicht en sliepen de huishoudens dus draaide de centrales op hele lage capaciteit met daardoor ook veel minder rendement.

Hierop hebben energiebedrijven een stimulans bedacht om mensen te motiveren apparatuur vooral in de nacht te gebruiken, hoe? Door de kWh prijs in de nacht te verlagen. Dit was een grote investering omdat er speciale schakelaars geplaatst moesten worden met dubbele meters (dag en nacht tarief) Ik weet nog dat mijn moeder ‘s avonds om 23.00uur de wasmachine aanzette om zo een paar cent (dat verschil was destijds groter dan nu) te besparen. Het werd bij ons thuis een sport om meer goedkope energie te verbruiken in de nacht/weekend dan overdag. Mijn moeder was hier heel goed in en zo is destijds door mijn moeder veel op energie kosten bespaard.

In de huidige salderingsregeling is er geen stimulans voor huishoudens om de stroom die opgewekt wordt eerst zelf te gebruiken. Dit moet dus net als vroeger gaan veranderen.

Dat is nu veel makkelijker dan vroeger, toen bestond alleen de wasmachine, nu hebben we de vaatwasser, droger en wasmachine en elektrische auto’s die we op timer kunnen zetten.
Sterker nog, dat staan ze waarschijnlijk nu ook al maar dan precies verkeerd ingesteld, namelijk op nachtstroom….Met name het verbruik van de elektrische auto zal de komende jaren sterk toenemen.

Even wat cijfers;
Verbruik gezin zonder elektrische auto 3.300 kwh
Verbruik 1 elektrische auto 15.000km per gezin € 3.000 kwh
Verbruik 1of2 elektrische auto en 30.000km per gezin € 6.000 kwh

Omdat het verbruik van de elektrische auto de komende jaren sterk zal toenemen zal het elektriciteitsnet aan de vragende kant zwaarder belast worden, ook zal met het toenemen van het aantal zonnepanelen het net zwaarder belast worden aan de ontvangende kant.
HIER moet dus (een deel van) de oplossing gezocht worden!

Hoe zou je die stimulans in kunnen bouwen?

Motiveer (net als vroeger met de dag/nacht) huishoudens om hun apparatuur; vaatwasser, droger en wasmachine en elektrische auto’s op timer te zetten of als ze dat al staan de tijd te veranderen naar overdag als de zon schijnt. Een gemiddelde elektrische auto hoeft maar 1x per week geladen te worden, doe dat in het weekend als de zon schijnt of op je thuiswerkdag als de zon schijnt.

Slimme aanpassingen en oplossingen;

Maak een verschil tussen de prijs van een geleverde kWh en een afgenomen kWh, bijvoorbeeld 25% maar verander dit percentage niet. De terugverdientijd komt dan minder in het geding dan bij de voorgestelde afbouw naar NUL. De eerste zonnepanelen liggen al weer 10-15 jaar Als deze over 10 – 15 jaar vervangen moeten worden, dan is dat nog steeds rendabel met 75% van de huidige subsidie. Een langere termijnvisie lijkt gezien het Parijs akkoord noodzaak!
Subsidieer via het Wiebes-Hoekstra investeringsfonds samen met de TU-Delf de ontwikkeling van intelligente zonnepanelenomvormer die zonder DC->AC&AC->DC direct elektrische auto’s kan laden. Met als extra optie de accu van de auto te gebruiken voor “balanceren” van het elektriciteitsnet.
Met balanceren zou je bij hoge net-vraag de accu van de auto, ten minste kunnen laten stoppen met laden, maar zelfs laten terug leveren en andersom. Deze dienen b.v. standaard geleverd en geïnstalleerd te worden door de autodealers…
Subsidieer ook omvormers met accu’s (deze bestaan al lang) die in staat zijn de zonne-energie overdag op te slaan zodat een piekaanbod voorkomen kan worden en die ’s avonds het huishouden van eigen energie kan voorzien (de vriezer van de appels)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bert pit
@famrossel3 Zo is het. Ik verbaas me ook al jaren over de zonnepanelen business case. Ik kom niet verder dan legale belastingontwijking. Efficient zijn die dingen niet: want ze leveren energie op het moment dat het onnodig is. Er zijn behoorlijke investeringen in het netwerk gedaan om die onbalans weer op te heffen. Wie betaalt dat?

Bovendien kan het grootste deel van de electriciteitscentrales niet alla minuut aan en uitgeschakeld worden als de zon schijnt. Oplossing: de energiecentrale draait gewoon door en blijft dus stoken en CO2 uitstoten. Ofwel "men trapt de koppeling in terwijl de motor blijft draaien". Dit geldt niet voor de gascentrale, maar ja... gas hè, daar willen we van af.

Onlangs stond er nog een kritisch stuk in de volkskrant over alle kinderhandjes die gebruikt worden om zonnepanelen te produceren.

Ik heb voor mezelf ook besloten niet eerder zonnepanelen te installeren dan wanneer ik het volledig in een EV kan stoppen.

[Voor 7% gewijzigd door bert pit op 03-05-2021 13:31]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True