Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:59:
@Verwijderd @
Septillion @
migjes
Dank heren. Dus heel simpel gesteld als ik er nu nog mee begin is de terugverdientijd nog steeds dusdanig laag dat de investering er voor het theoretische einde van saldering (2030) er al uit is en het op dat moment pure winst is. Dan zijn we alweer wat jaren verder wat de scenarios v.w.b. warmtepompen e.d. wat realistischer maken.
Goed om te horen, hoor ik het ook graag van Tweakers mensen dan van de gemiddelde panelenschuiver

bijna.
heel simpel gesteld, is het met de huidige prijzen zelfs nog na 2030 kosten effectief om heel het dak vol te gooien.
en geen kWh zelf te gebruiken, maar alles te verkopen.
de TVT word dan wel wat langer, maar blijft nog redelijk overeind.
het hangt er meer van af, of je het zelf legt of een niet te moeilijk dak hebt.
dit bepaalt het meeste eigenlijk.
materiaal is maar een deel van de kosten en nog niet eens de lastigste om terug te verdienen.
maar er zijn nog wel wat dingen te verzinnen die je mee kunt nemen.
een zonnepaneel van 330Wp, die levert niet zo vaak 330W, je kunt dus zonder echt verlies 30% meer Wp op een omvormer hangen.
ik zelf werk met oost-west panelen.
zie:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
dan begint je set eerder en vroeger al te leveren (oost) en gaat door tot later (west), meer eigen gebruik.
en oost en west haalt niet op de zelfde momenten hun top, dus een kleinere (goedkopere) omvormer nodig.
voeg je daar de 30% bij, dan kun je eigenlijk 2x de hoeveelheid Wp als W omvormer gebruiken.
en is de set uiteindelijk nog goedkoper.
zo zijn er hier al genoeg mensen bezig om zo aardig in de verkoop van kWh's te gaan.
(alleen dit soort trucjes hoef je niet bij het gros van de installateurs mee aan te komen, die missen ruimschoots de kennis hier voor. helaas.)
hell, ik had nog 4 panelen over.
die heb ik maar op mijn schuurtje gehangen op noord.
(veel schaduw, en een te kleine omvormer, had ik ook nog over.)
maar die zijn nu al weer terug verdiend.
financieel hoef je er niet te veel over na te denken, dat lukt wel als je niet te gek doet.

LordSinclair schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:17:
[...]
Waarom is het met een warmtepomp nog leuker? Op het moment dat de panelen flink opwekken (zomer) staat de warmtepomp stil. Als de warmtepomp vol draait (winter) dan wekken de panelen bijna niks op.
Hetzelfde heb ik met overdag van huis zijn en 's avond als het donker is de stroom nodig hebben.
Je bent dan eigenlijk alleen voor de verkoop panelen aan het plaatsen.
een warmtepomp zo als ik heb werkt in de winter met een cop van 4.
1m3 gas = 9,2-9,6kWh.
maar gasketel is maar 80% effectief als je een beetje geluk hebt, dus maak daar maar:
1m3 gas = 8kWh van.
dus met warmtepomp is het:
1m3 gas = 8Wh/4 cop = 2kWh
1m3 gas = 0,70€ vs 2kWh x 0,22 = 0,44€.
tja ik gebruik nu een 1kWh per jaar (werkelijk 6000kWh) en 230m3 gas. (douche bad koen en nog een beetje bij verwarmen als het echt koud is)
dit kost mij nu minder al 80€ per jaar. (check dat maar eens met een energie vergelijking site.

)
mijn zonnepanelen leveren nu 450W op.
mijn warmtepomp gebruikt nu 300W, dus draait nu op 100% eigen stroom,
eigen stroom eerst zeg ik dan.
en al zou je het voor alleen de verkoop doen.
dan nog kun je dat als korting gebruiken voor je winter gebruik.
het is maar hoe je het wil zien voor je zelf.
je kunt het ook zien dat je groen certificaten voor je zelf produceren.
in plaats van de blauwe ogen van de stroom verkoper te geloven weet je het nu zeker.
wat je wil, is jouw keuze.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)