Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen - Saldering en gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Ik ben voor ons huis (overdracht over paar maanden) mij aan het oriënteren naar het nut van zonnepanelen. Mede door de plannen v.w.b. saldering ben ik een beetje zoekende wat nu wijsheid is. Ik zie ons niet op korte termijn "van het gas gaan".

Eigenlijk zie ik altijd alleen maar berekeningen o.b.v. totale jaar verbruik (dag/nacht). Maar is het ook een optie om te kijken naar je daadwerkelijke dag-verbruik en o.b.v. dit verbruik je keuze voor het aantal panelen te bepalen? Of snap ik de materie niet :P

In onze situatie gebruiken we redelijk wat stroom (dag) door een aantal terraria. Echter, zodra de lampen uit gaan, zakt het verbruik in. Is het plaatsen van enkele panelen om dit verbruik op te vangen met wat overschot bijvoorbeeld ook een optie of is dusdanig onrendabel dat de keuze om het volledige jaarverbruik op te vangen een betere is?

Beste antwoord (via Ebayzo op 11-01-2021 12:59)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:13
Ebayzo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:36:
Ik ben voor ons huis (overdracht over paar maanden) mij aan het oriënteren naar het nut van zonnepanelen. Mede door de plannen v.w.b. saldering ben ik een beetje zoekende wat nu wijsheid is. Ik zie ons niet op korte termijn "van het gas gaan".

Eigenlijk zie ik altijd alleen maar berekeningen o.b.v. totale jaar verbruik (dag/nacht). Maar is het ook een optie om te kijken naar je daadwerkelijke dag-verbruik en o.b.v. dit verbruik je keuze voor het aantal panelen te bepalen? Of snap ik de materie niet :P

In onze situatie gebruiken we redelijk wat stroom (dag) door een aantal terraria. Echter, zodra de lampen uit gaan, zakt het verbruik in. Is het plaatsen van enkele panelen om dit verbruik op te vangen met wat overschot bijvoorbeeld ook een optie of is dusdanig onrendabel dat de keuze om het volledige jaarverbruik op te vangen een betere is?
zonnepanelen worden aangesloten achter de (evt slimme)meter.
dit betekend dat als de zonnepanelen 1000W leveren en je terraria ook 1000W gebruiken.
de stroom rechtstreeks van de zonnepanelen naar de terraria gaan.
en niet gemeten worden door de (evt slimme)meter.
zelfs na 2030 (einde salderings afbouw) blijft die stoom 100% zijn geld opleveren.

nu doen mensen b.v. 3000kWh gebruiken, en leggen daar voor zonnepanelen die 3000kWh opwekken.
de meesten raporteren een 20%+ wat de omvormer aangeeft en de slimmemeter aangeeft.
dat is dus het eigen gebruik, wat niet verrekend word.
(maar ik zit al veel hoger in eigen gebruik. ;) )

nu moet je weten dat een 330Wp zonnepaneel geen 330W levert.
dat is eerder een 1W tot 340W.
dit heeft te maken met hoeveel zon/temperatuur/wind etc etc er op dat moment is.
met een bewolkte dag in januari zo als het nu is, doen mijn 6430Wp +/- 250W leveren.
maar een bewolkte dag in juni kan mij weer goed 1200W leveren.
het zijn geen zonnepanelen, daar eigenlijk daglicht panelen ze leveren dus ook met bewolking(zij het wat minder als met zon.).

dan nog mee nemen dat de zonnepanelen nu zo goedkoop zijn, en dat je pas van 2023 tot 2030 het afbouwen van salderen hebt (in kleine stapjes.).
dus nog veel winst te halen voor die tijd.

dan kun je nu nog gerust een leuke set neer leggen, die heb je voor 2030 allang weer terug verdiend.
(er zijn nu langzaam steeds meer mensen die het licht al gezien hebben, en gewoon in over productie gaan.
is nog een beetje hobby, maar begint steeds meer efficiënt te worden om het gewoon te verkopen en effectief te zijn, al is een warmtepomp dan nog leuker.)

een simpel zonnepaneel zoals dit:
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html
kost je maar € 115 ex BTW(die vraag je terug) en ex de rest.
115/385=0,30€/Wp
1 Wp kan 1kWh opleveren (mits redelijk perfect dak), dan krijg je nog de eerste jaren 0,22€/kWh.
dus die verdien je in 1,5 jaar ongeveer terug.
daar na ben je nog even een tijdje bezig met met bevestiging materiaal/omvormer etc etc, eventueel instalatie kosten en zo.
maar dat gaat rap zat.
(je kunt een hele precieze berekening maken in theorie, maar dan zie je vaak te veel afrondingen naar wat men eigenlijk wil dat er uit komt. ;) )

dus gewoon vol gooien het dak.
is veel leuker en goed te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True