Warmte verbrandingsgassen recupereren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Ik heb thuis een (oude) stookolieketel waarvan de afvoerbuis voor de verbrandingsgassen naar de schouw zeer warm wordt (ongeveer 200°C).
Nu lijkt het mij een idee om die warmte te gebruiken om het cv of sanitair water mee bij te verwarmen, hetzelfde principe als een condenserende ketel dus maar dan extern.

Ik heb wat gezocht of er zo'n buizen of systemen bestaan maar niet direct iets gevonden (weet ook niet precies hoe zo iets heet).

Zijn hier zelfbouwers die zo iets al gemaakt hebben? Bvb door koperen buizen rond die afvoer te draaien en het opgewarmd water door een warmtewisselaar van een buffervat te pompen, of die warme lucht gebruiken voor een warmtepomp (ik zeg maar iets)?

[ Voor 3% gewijzigd door SlasZ op 11-01-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Iets in de richting van warmteterugwinsysteem. Werkt ongeveer hetzelfde Echter moet je ook een thermostaat/klep hebben dat je niet >80 graden celcius door je huis heen laat stromen. Ook wil je niet dat als de stookolieketel uit staat dat hij voor niets wordt opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 09:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 20:35
@SlasZ
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je nog een stookolieketel willen blijven gebruiken?
Is het niet mogelijk om een moderne CV-ketel of warmtepomp te gebruiken?
Neem aan dat je geen aardgas aansluiting heb, dus of je nu stookolie laat leveren of propaan.
Ga er vanuit dat je in België woont, want in NL heb je bijna geen stookolie.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 11-01-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
chrisborst schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:47:
@SlasZ
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je nog een stookolieketel willen blijven gebruiken?
Is het niet mogelijk om een moderne CV-ketel of warmtepomp te gebruiken?
Neem aan dat je geen aardgas aansluiting heb, dus of je nu stookolie laat leveren of propaan.
Ga er vanuit dat je in België woont, want in NL heb je bijna geen stookolie.
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn echter heb ik geen €10000+ liggen om dit nu te doen. We verbruiken nu per jaar ongeveer 1500L stookolie per jaar (€600-800 per jaar afhankelijk van de prijs) wat niet gigantisch veel is. We hebben wel enkel radiatoren op de benedenverdieping, 100m2). Bijverwarming is een 10kw houtkachel die ook de slaapkamers verwarmt in de winter.

Een warmtepomp lijkt me onrealistisch tenzij ik ook het volledig dak vernieuw & isoleer (nog eens €15000), en de muren zijn ook niet voldoende geisoleerd (6cm spouwmuur gevuld met isolatiekorrels). Vloerverwarming is ook niet voorzien of gepland.

Ik ben dus eerder aan het zien naar een nieuwe niet-condenserende stookolieketel (kost iets van €2500 zonder installatie), en dan wat dhz oplossingen.
Zijn die dingen ergens te koop voor particulieren of is dat eerder voor fabrikanten?

[ Voor 10% gewijzigd door SlasZ op 11-01-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:04
Heb je geen gasaansluiting? Het is toch veel efficiënter om die ketel te vervangen door een HR gasgestookte ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:36
Ik zou oppassen met de rookgassen te ver af gaan koelen want ik denk niet dat de oude olieketel tegen condens kan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:24
SlasZ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn echter heb ik geen €10000+ liggen om dit nu te doen. We verbruiken nu per jaar ongeveer 1500L stookolie per jaar (€600-800 per jaar afhankelijk van de prijs) wat niet gigantisch veel is. We hebben wel enkel radiatoren op de benedenverdieping, 100m2). Bijverwarming is een 10kw houtkachel die ook de slaapkamers verwarmt in de winter.

Een warmtepomp lijkt me onrealistisch tenzij ik ook het volledig dak vernieuw & isoleer (nog eens €15000), en de muren zijn ook niet voldoende geisoleerd (6cm spouwmuur gevuld met isolatiekorrels). Vloerverwarming is ook niet voorzien of gepland.

Ik ben dus eerder aan het zien naar een nieuwe niet-condenserende stookolieketel (kost iets van €2500 zonder installatie), en dan wat dhz oplossingen.

[...]

Zijn die dingen ergens te koop voor particulieren of is dat eerder voor fabrikanten?
Ik zou de warmtepomp (mogelijk in hybride opstelling) niet meteen uitsluiten. In Duitsland zijn er redelijk wat huizen die stoken met een combinatie van warmtepomp en olieketel.

Wat voor aanvoertemperatuur heb je nu?

Op basis van 1500l stookolie kom ik op 1500*10.64/1650 = 9.7kW vermogen als je volledig elektrisch wil stoken. Maar met een 5kW warmtepomp zou je al 90% van de warmtevraag af kunnen dekken. Zie ook onderstaande tabel:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/tabel_warmtepomp_betafactor_draaiuren_inzet-2020.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Heronimo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Ik zou de warmtepomp (mogelijk in hybride opstelling) niet meteen uitsluiten. In Duitsland zijn er redelijk wat huizen die stoken met een combinatie van warmtepomp en olieketel.

Op basis van 1500l stookolie kom ik op 1500*10.64/1650 = 9.7kW vermogen als je volledig elektrisch wil stoken. Maar met een 5kW warmtepomp zou je al 90% van de warmtevraag af kunnen dekken. Zie ook onderstaande tabel:
[Afbeelding]
Ter info, heb hier zelf ook een warmtepomp draaien met alleen radiatoren (behalve mini stukje vloerverwarming in de badkamer) naast de ketel. Tot nu toe is de ketel dit jaar alleen nog maar aan geweest voor warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
Knielen schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:26:
Heb je geen gasaansluiting? Het is toch veel efficiënter om die ketel te vervangen door een HR gasgestookte ketel?
Als ik gas aansluiting had dan zou ik idd niet twijfelen, maar helaas. Die komt er ook nooit waar ik woon (te heuvelachtig en afgelegen), tenzij ik een propaantank zou steken maar dat lijkt me niets. Stookolie is nog altijd energetischer (en veiliger) dan gas.
Heronimo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]
Een hybride stookolieketel is inderdaad een optie, maar ook wat duur voor ons momenteel. Die heb ik nog niet gezien onder de €10000 geïnstalleerd (moet ook schouw intuberen etc).

De aanvoertemp van de verwarming is momenteel rond de 65-70°C. Alles warmt wel rap op moet ik zeggen, de ketel nu heeft een vermogen van 36-65KW!

Als ik mijn gegevens invul op https://informazout.be/nl/tools/bespaarsimulator kom ik hier op uit (even gemiddelde van 1700L per jaar gebruikt - hangt af van hoeveel hout we branden..):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tQfeSSc1Gmvg8G6TgxLtwB_49c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rF3Ojem3wItwPG8U0BnyAl7f.png?f=fotoalbum_large

Om nu iets van 170-200 per jaar te sparen maar direct een investering te doen in een nieuwe condenserende ketel twv 8000-10000 euro lijkt me waanzin. Terugverdientijd >40 jaar?? Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
SlasZ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Als ik gas aansluiting had dan zou ik idd niet twijfelen, maar helaas. Die komt er ook nooit waar ik woon (te heuvelachtig en afgelegen), tenzij ik een propaantank zou steken maar dat lijkt me niets. Stookolie is nog altijd energetischer (en veiliger) dan gas.

[...]

Een hybride stookolieketel is inderdaad een optie, maar ook wat duur voor ons momenteel. Die heb ik nog niet gezien onder de €10000 geïnstalleerd (moet ook schouw intuberen etc).

De aanvoertemp van de verwarming is momenteel rond de 65-70°C. Alles warmt wel rap op moet ik zeggen, de ketel nu heeft een vermogen van 36-65KW!

Als ik mijn gegevens invul op https://informazout.be/nl/tools/bespaarsimulator kom ik hier op uit (even gemiddelde van 1700L per jaar gebruikt - hangt af van hoeveel hout we branden..):

[Afbeelding]

Om nu iets van 170-200 per jaar te sparen maar direct een investering te doen in een nieuwe condenserende ketel twv 8000-10000 euro lijkt me waanzin. Terugverdientijd >40 jaar?? Of mis ik iets?
Ik zou eens kijken of je niet een monoblock warmtepomp er bij kunt plaatsen. Bijvoorbeeld zoiets: https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Hier kan je wel een aantal voorbeelden vinden van opstellingen met oilieketels en zo'n warmtepomp: http://aquarea.smallsolut...le=Referenzinstallationen

Voordeel is dat je installatie van een monoblock goed zelf kunt doen waardoor je aardig kan besparen in de kosten. Voor minder dan 4000 euro kom je een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Andere zeer interessantere optie als je wilt besparen kan een airco (lucht-lucht warmtepomp) zijn. Hier kan je daarover wel een hoop vinden: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Pagina: 1