Buitenkabel in grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Hallo iedereen,

Wij zijn druk in de tuin bezig, en ben elektra in de tuin aan het leggen. Nu ontdekte ik (nadat ik alles weer dichtgegooid had), dat ik een buitenkabel heb gebruikt, in plaats van een grondkabel.

Nu lees ik dat het voornaamste verschil tussen deze 2 de metalen huls is die er omheen zit, ter bescherming van bijvoorbeeld een schop in de kabel zetten.

Ik heb de kabel wel netjes diep in de grond gelegd, en zoals ik bij alle kabels doe, er over de gehele lengte oude stenen bovenop gelegd (dit heb ik ook bij mijn grondkabels gedaan). Dus met een schop er per ongeluk in slaan zal niet snel gebeuren.

Mijn vraag is of er naast de bescherming tegen een schop, er nog meer redenen zijn om een grondkabel in plaats van een buitenkabel te gebruiken. Wanneer dit het enige probleem is laat ik het namelijk zo, want dankzij de stenen die er bovenop liggen zal dit niet snel gebeuren.

Beste antwoord (via PorschefanRoel op 11-01-2021 11:56)

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
PorschefanRoel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:22:
Dan is toch nog steeds mijn vraag, zijn er buiten dit nog andere risico's. Blootstelling van de elementen, waar dit type kabel bijvoorbeeld niet tegen kan, waardoor de kabel kan gaan slijten? Of zit daar 0 verschil in?
Nee, dit kan geen kwaad en is prima bruikbaar. Je bent ook niet de enige die buitenkabels gebruikt i.p.v. grondkabels. Grondkabels zijn veel stugger en moeilijker te buigen, om te leggen, e.d. Ik denk dat er genoeg veranda's in Nederland met buitenkabels staan aangesloten.. stiekem, of asociaal, onwetend.. hoe je het noemen wilt.

De hypothese over toekomstige bewoners die zichzelf elektrocuteren in de tuin is wel erg vergezocht. Als je bij eventuele verkoop dit netjes meldt kan de nieuwe bewoner hier zelf rekening mee houden.
Verder laat men het wel erg dramatisch klinken.. denken jullie dat alle huisjesmelkers en pandjesbazen hun elektra keurig loodrecht langs de muur laten lopen? Daar zal ook wel eens een kabeltje schuin de muur over steken of direct in het stucwerk zijn weggewerkt in plaats van in een mantelbuis. Daar zul je ook zo doorheen gaan bij het ophangen van een schilderijtje.
PorschefanRoel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
Toch even uit nieuwsgierigheid. Is zo een grondkabel bestand tegen de graafmachines? Ik kan me voorstellen dat die dingen toch best wat doortrekken voordat je doorhebt dat er een kabel tussen hangt en dan lijkt zo een dunne metalen huls mij weer fragiel?
Nee, een grondkabel is ook niet bestand tegen graafmachines. Daarom wordt er altijd handmatig voorgestoken om dit te voorkomen. Overigens liggen de elektra kabels normaliter wel iets dieper dan direct onder de tegels.

[ Voor 19% gewijzigd door Divak op 11-01-2021 11:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 20:09
De bescherming is er niet voor de kabel, maar voor jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
Ik zou in ieder geval een plattegrond maken waar de kabels precies liggen en die bij de papieren van het huis doen. Het ik graag gehad van onze vorige eigenaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:19

de Peer

under peer review

Ik ben wel benieuwd hoe het zit qua aansprakelijkheid als de volgende bewoner geëlektrocuteerd word

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
de Peer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:45:
Ik ben wel benieuwd hoe het zit qua aansprakelijkheid als de volgende bewoner geëlektrocuteerd word
Dan heb je een 2e probleem en dat is een niet werkende aardlek ;) Kans hierop is erg klein. Meeste spades hebben een metalen blad en een houten steel. Als er in de grondkabel meerdere aders lopen dan krijg je of een sluiting naar 0, of een naar de aardkabel, of een naar de grond waardoor of de aardlek of de zekering zal reageren.

[ Voor 32% gewijzigd door raze88 op 11-01-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

raze88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Dan heb je een 2e probleem en dat is een niet werkende aardlek ;)
Uiteraard, maar dat is een niet ondenkbaar scenario als iemand zelf aan het klussen is die geen expert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

raze88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Dan heb je een 2e probleem en dat is een niet werkende aardlek ;) Kans hierop is erg klein. Meeste spades hebben een metalen blad en een houten steel. Als er in de grondkabel meerdere aders lopen dan krijg je of een sluiting naar 0, of een naar de aardkabel, of een naar de grond waardoor of de aardlek of de zekering zal reageren.
volgens die redenatie is een aardscherm maar overbodige luxe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:03:
[...]

volgens die redenatie is een aardscherm maar overbodige luxe :P
Toch zit het er met een reden en hoort (moet volgens de richtlijnen) de kabel eigenlijk voorzien zijn van de mantel. Denk bijvoorbeeld aan het doorsteken van de kabel met een volledig metalen voorwerp en dan toch eerst de fase tegen komen. Zo zijn er nog wat situaties te bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door raze88 op 11-01-2021 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

raze88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Toch zit het er met een reden en hoort (moet volgens de richtlijnen) de kabel eigenlijk voorzien zijn van de mantel. Denk bijvoorbeeld aan het doorsteken van de kabel met een volledig metalen voorwerp en dan toch eerst de fase tegen komen. Zo zijn er nog wat situaties te bedenken.
vandaar ook de smiley. maar snap ook dat TS weinig zin heeft om de kabel weer op te graven. Zou het zelf als t even kan wel doen, voelt toch als een 'los eindje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Klopt al een los eindje voelt het wel een beetje.
De kabel is uiteraard netjes aangesloten op de aarding en leg ik in de meterkast een afbeelding met waar de kabels liggen.

Het verhaal met de schop snap ik wel, maar mijn beredenatie hierbij is dat er een steen op ligt. Voordat je de kabel kunt raken zul je eerst die steen er uit moeten halen. Pak je de steen op zie je gelijk de kabel liggen, vandaar dat ik de kans klein acht dat je er met een schop in zult steken.

Dan is toch nog steeds mijn vraag, zijn er buiten dit nog andere risico's. Blootstelling van de elementen, waar dit type kabel bijvoorbeeld niet tegen kan, waardoor de kabel kan gaan slijten? Of zit daar 0 verschil in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
De kabel is uiteraard netjes aangesloten op de aarding en leg ik in de meterkast een afbeelding met waar de kabels liggen.

Het verhaal met de schop snap ik wel, maar mijn beredenatie hierbij is dat er een steen op ligt. Voordat je de kabel kunt raken zul je eerst die steen er uit moeten halen. Pak je de steen op zie je gelijk de kabel liggen, vandaar dat ik de kans klein acht dat je er met een schop in zult steken.

Er is een reden waarom die mantel verplicht is in deze toepassing. Je neemt nu niet alleen risico voor jezelf, maar ook voor degene na je die een schop in de grond steekt. 'Maar ik heb er een steen op gelegd' is simpelweg niet gelijkwaardig of voldoende. Iedereen die wat vaker met grondwerk bezig is weet dat. Jij niet want je gaat er bijvoorbeeld al vanuit dat er alleen met een schop in de grond wordt gestoken. Voor mensen zoals jij zijn deze regels bedacht.

Er zijn twee opties, je laat hem lekker asociaal liggen en na jou de zondvloed, of je legt het aan zoals het hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

Ooit zal iemand die tuin weer eens grondg gaan verbouwen en het is maar zeer de vraag of die stenen dan op de kabel blijven liggen. Even wat spitten met een mini gravertje en die steen ligt zo een meter verderop.

Nadat het omspitten is afgerond lekker met de metalen grondboor precies op de plek van de kabel, die bij het omspitten van de bovenlaag op zijn plek is blijven liggen, een paaltje willen zetten...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Gravers, of zwaarder gereedschap had ik inderdaad niet aan gedacht, waarschijnlijk omdat ik simpelweg met mijn schop bezig was en zijn inderdaad wel goede redenen om de kabel te vervangen.

Toch even uit nieuwsgierigheid. Is zo een grondkabel bestand tegen de graafmachines? Ik kan me voorstellen dat die dingen toch best wat doortrekken voordat je doorhebt dat er een kabel tussen hangt en dan lijkt zo een dunne metalen huls mij weer fragiel?

[ Voor 4% gewijzigd door PorschefanRoel op 11-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Divak
Nee, dit kan geen kwaad en is prima bruikbaar. Je bent ook niet de enige die buitenkabels gebruikt i.p.v. grondkabels. Grondkabels zijn veel stugger en moeilijker te buigen, om te leggen, e.d. Ik denk dat er genoeg veranda's in Nederland met buitenkabels staan aangesloten.. stiekem, of asociaal, onwetend.. hoe je het noemen wilt.

De hypothese over toekomstige bewoners die zichzelf elektrocuteren in de tuin is wel erg vergezocht. Als je bij eventuele verkoop dit netjes meldt kan de nieuwe bewoner hier zelf rekening mee houden.
Verder laat men het wel erg dramatisch klinken.. denken jullie dat alle huisjesmelkers en pandjesbazen hun elektra keurig loodrecht langs de muur laten lopen? Daar zal ook wel eens een kabeltje schuin de muur over steken of direct in het stucwerk zijn weggewerkt in plaats van in een mantelbuis. Daar zul je ook zo doorheen gaan bij het ophangen van een schilderijtje.
PorschefanRoel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
Nee, een grondkabel is ook niet bestand tegen graafmachines. Daarom wordt er altijd handmatig voorgestoken om dit te voorkomen. Overigens liggen de elektra kabels normaliter wel iets dieper dan direct onder de tegels.

[ Voor 19% gewijzigd door Divak op 11-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:08
@PorschefanRoel

Ik zou hem hoe vervelend het ook is weer opgraven en vervangen. (puur voor het gevoel dat het goed zit)
Zelf heb ik dit ook gehad, en ook op 60cm diep naast een waterleiding naar de schuur.
Deze toch uitgegraven.

De buitenkabel uiteindelijk gebruikt voor een aantal stopcontacten onder de overkapping en de lampjes op de schutting.

Wat hierboven ook al gezegd is, de kabel zal prima werken en zolang je het weet en doorgeeft aan de nieuwe koper is het ook geen probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Divak schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
[...]

Als... ja. en als de volgende bewoner het op zijn buurt ook weer doorgeeft aan de volgende, als..
Dat zal vaak gebeuren inderdaad en is net zo fout. Vandaar dat ik me afvraag hoe het dan met aansprakelijkheid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Overigens zijn huis tuin en keukenkabels niet bestand tegen zwaar graafgereedschap. Zelfs een minigraver trekt een grondkabel met mantel zo uit de geul. Meestal breekt het dan af op de plek waar de lamp of stopcontact gemonteerd is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
[...]

Gewoon doen want hunnie doen het ook. Het is inderdaad asociaal of onwetendheid.
Vergezocht = gelul van een dronken aardbei.

Heb zelf een grondkabel in mijn voortuin gelegd. Paar weken later was ik alweer vergeten dat ik dat had gedaan. Ik lekker graven om wat nieuwe bestrating aan te leggen, lekker raggen op die kabel. Mooi man. Verder ook dit:
de Peer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:55:
Als... ja. en als de volgende bewoner het op zijn buurt ook weer doorgeeft aan de volgende, als..
Is allemaal ok want hunnie doen het ook
[...]
In wat voor droomwereld leef jij. Aan de ene kant zeg je 'iedereen houdt zich wel eens niet aan de voorschriften' en een paar regels later ga je er vanuit dat iedereen zich altijd aan de voorschriften houdt.

Dat deze post is aangeduid als beste antwoord geeft aan dat de TS niet op zoek was naar een goed antwoord, maar naar een excuus om het te laten zoals het is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jev6xAUoznR8Y_J6nVDEPoqN5EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kipwS7UIFByEwnOzBbCBu3A.jpg?f=fotoalbum_large

Het geluid mag je er zelf bij bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
leecher schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:28:
[...]
Gewoon doen want hunnie doen het ook. Het is inderdaad asociaal of onwetendheid.

In wat voor droomwereld leef jij. Aan de ene kant zeg je 'iedereen houdt zich wel eens niet aan de voorschriften' en een paar regels later ga je er vanuit dat iedereen zich altijd aan de voorschriften houdt.
De vraag of is het technisch kwaad kan. Het antwoord is nee.
Het is niet de juiste manier maar neemt niet weg dat er technisch/functioneel geen verschil is.

Ik zeg dat overigens grondkabels net als buitenkabels niet bestand zijn tegen machinaal graven, niet dat ik er vanuit ga dat iedereen zich aan de regels houdt.

Als je het netjes wilt doen moet je inderdaad grondkabels gebruiken, als je het nog netter wilt doen moet je deze ook niet direct onder de tegens aanleggen maar voldoende diep met genoeg dekking aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PorschefanRoel
Klopt, de reden dat ik de post van Divak als beste antwoord heb gemarkeerd is omdat deze mijn vraag beantwoord over of er nog andere punten zijn waarom de kabel minder geschikt is om in de grond te leggen, naast het punt van de schop en dat deze doormidden geslagen kan worden.

Ik ben het eens met dat het beter is de grondkabel in de grond te leggen dan deze buitenkabel. Ik vind het fijn dat er antwoord is gekomen (helaas wel op een aanvallendere manier als ik gehoopt had... ) en zal zeker nog overwegen de kabel te vervangen, ondanks deze tegen de weersomstandigheden kan.

[ Voor 21% gewijzigd door PorschefanRoel op 11-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:39
leecher schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:28:

Heb zelf een grondkabel in mijn voortuin gelegd. Paar weken later was ik alweer vergeten dat ik dat had gedaan. Ik lekker graven om wat nieuwe bestrating aan te leggen, lekker raggen op die kabel. Mooi man. Verder ook dit:
Dan heb je ook wel het geheugen van een goudvis. Insert passief agressief een plaatje van grapperhaus.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 16:39
Beste TS, vorig jaar heb ik ook de tuin compleet opnieuw aangelegd, met daarbij ook de electra. Destijds heb ik me ingelezen op alle eisen e.d, omdat ik het helemaal volgens het boekje wilde doen. Dus: eerst 60 cm diep graven, met drie vertakkingen werd de tuin een grote loopgravenbende. Hier op de Veluwe gaat de eerste 30 cm nog wel, daarna zit je op zand en gaat het minder hard. Maar na een paar dagen goed graven en hakken keurig de goede kabel mét maltel en drie aftakmoffen met giethars geregeld, alles getest en toen de boel dichtgegooid. Inmiddels bijna een jaar verder, en heb ik een probleem met de mantel, blijkbaar maakt die soms ergens contact, waardoor de aardlek afslaat. De mantel heb ik nu losgemaakt van de randaarde (einde probleem), waardoor 'ie weer net als een goed beveiligde buitenkabel werkt. Ik heb overwogen om de boel nog op te graven, maar met een mooi gazon en betegelde tuin ga ik dat niet meer overhoop halen.

Lang verhaal kort: De volgende keer zou ik nooit 60 cm diep gaan en het een stukje eenvoudiger regelen als nu. Doe er je voordeel mee :P Uiteraard zal ik een evt. volgende koper hiervan op de hoogte brengen, meedenkende Tweakers! :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:08
XooL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:24:
Beste TS, vorig jaar heb ik ook de tuin compleet opnieuw aangelegd, met daarbij ook de electra. Destijds heb ik me ingelezen op alle eisen e.d, omdat ik het helemaal volgens het boekje wilde doen. Dus: eerst 60 cm diep graven, met drie vertakkingen werd de tuin een grote loopgravenbende. Hier op de Veluwe gaat de eerste 30 cm nog wel, daarna zit je op zand en gaat het minder hard. Maar na een paar dagen goed graven en hakken keurig de goede kabel mét maltel en drie aftakmoffen met giethars geregeld, alles getest en toen de boel dichtgegooid. Inmiddels bijna een jaar verder, en heb ik een probleem met de mantel, blijkbaar maakt die soms ergens contact, waardoor de aardlek afslaat. De mantel heb ik nu losgemaakt van de randaarde (einde probleem), waardoor 'ie weer net als een goed beveiligde buitenkabel werkt. Ik heb overwogen om de boel nog op te graven, maar met een mooi gazon en betegelde tuin ga ik dat niet meer overhoop halen.

Lang verhaal kort: De volgende keer zou ik nooit 60 cm diep gaan en het een stukje eenvoudiger regelen als nu. Doe er je voordeel mee :P Uiteraard zal ik een evt. volgende koper hiervan op de hoogte brengen, meedenkende Tweakers! :9
offtopic:
90% zeker dat je probleem aan de uiteinden van een van de kabels zit.
In de gietmof zit je probleem in ieder geval niet, daat komt geen water en of beweging
.
En in de kabel zelf ondergronds, dan zouden meerdere lagen stuk moeten zijn.
Je moet namelijk de fase dan ook beschadigen.

Laats bij mijn zwager ook af en toe kortsluiting in de net aangelegde tuinverlichting, bleek in de fabriek een metalen beugeltje in een spotje verkeerd om gebogen te zijn. op dit beugeltje zat de fitting vast en doordat hij verkeerd om gebogen was kwam het schroefje van de behuizing tegen een contact in de fitting aan. Bij harde windvlagen klapte de aardlek eruit.

Maar voor je daar achter bent....

Was al bijna op het punt de kabel weer op te spitten, en daar zag ik echt tegenop omdat hij onder een damwand door ging en dus 1 meter en 60cm onder de grond lag op het hoge niveau. Na 5x alle lampen checken kwam ik erachter dat de aardlek er bij 1 specifiek lampje eruit klapte wanneer het schroefje van de behuizing erin zat en je een ram op de schutting gaf. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 00:02
Er wordt aanbevolen om een elektriciteitskabel op ongeveer 40 cm diepte te leggen tegen het doorsteken bij graven.
Het leggen van stenen hier bovenop lijkt me voldoende hoor.
Het is immers jouw verantwoordelijkheid niet meer als de koper het aan de volgende koper niet verteld, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Jelle Brolnir schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:48:
[...]

Dan heb je ook wel het geheugen van een goudvis. Insert passief agressief een plaatje van grapperhaus.
Thanks maar wel GLM (Goudvis Lives Matter). Mensen zoeken ook wel eens een iets dat ze gewoon al in hun hand houden, een foutje is zo gemaakt met of zonder goudvis geheugen. Daarvoor moet je sommige dingen gewoon foolproof maken, zoals een stukje elektra in de grond. Alles gaat altijd goed en iedereen denkt overal aan totdat het een keer niet zo is.

Om dezelfde reden heb ik de bekabeling van mijn spots in het gipsplafond ook allemaal met ymvk-as gedaan. Misschien dat ik het vergeet (blub blub) en sowieso dat juf Jannie die er straks woont en geen idee heeft er niet aan denkt. Als die dan een keer zo dapper is om zelf een keer wat op te hangen en ze ragt die boor erin dan hoeft ze niet bang te zijn dat haar eigen lichtje uit gaat, maar alleen de lampen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

XooL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:24:

Waarom slaat je aardlek af (= er lekt stroom uit de fase weg die niet via de nul terugkomt) wanneer je de aardemantel (= verbinding naar de aardepen onder je meterkast) aansluit?

Dat zou toch betekenen dat er toch ergens een aangesloten apparaat naar diens aardedraad lekt, die via de litze naar je meterkast afgevoerd wordt? In dat geval lijkt het me niet handig om de beveiliging uit te schakelen, want er staat nu al dan niet continu een apparaat onder spanning.

Je kabel werkt nu in ieder geval níet meer "als een goed beveiligde buitenkabel", want als je er een schep doorheen jast, heeft die schep minder weerstand dan de grond, en loopt die via de schep weg in plaats van via de mantel.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 11-01-2021 17:47 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Heb in geen 30 jaar een kabel gelegd in Nederland maar waar ik nu woon moet je er een rode (stroom) of gele (water/gas) plastic mesh overheen leggen. Die zie je heel snel en maakt het onwaarschijnlijk dat je er door heen graaft.

Persoonlijk geen enkel vertrouwen in een metalen mantel. Mijn spades zijn altijd scherp.
Pagina: 1