PC Raakt overhit, wat kan ik hier tegen doen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 17:35
Mijn PC raakt al een lange tijd telkens overhit. Dit heeft zelfs tot het doorbranden van mijn videokaart geleid. Maar ik ben werkelijk waar radeloos waar het probleem van de overhitting ligt. Ik heb al heel wat dingen geprobeerd. Maar gezien mijn halve PC met onderdelen vervangen is zal ik dit allemaal opnieuw moeten doen.

Echter ben ik vreselijk bang dat het nu weer fout gaat. Wie kan mij helpen met de oorzaak te vinden van de overhitting in mijn PC. En hier uiteindelijk de oplossing voor te vinden.

PC is verder stofvrij gemaakt.

Mijn PC:
- AMD Ryzen 7 2700X
- WD Blue SN550 NVMe SSD
- MSI B450 GAMING PRO CARBON AC
- MSI MAG Core Liquid 240R
- Corsair VS Series VS650 PSU
- GeiL DDR4 Super Luce RGB Sync 2x8GB 3200
- Western Digital Blue WD10EZEX 1TB
- Inno3D GeForce RTX 3070 Twin X2 OC
- MetallicGear SKIRON MG-F120 RGB PWM 3 Fans
- Sharkoon RGB LIT 200
- Elgato Game Capture Card HD60 Pro

Misschien belangrijk ik heb 1x 4K Monitor en 1x FullHD Monitor kortom 2 monitors

[ Voor 3% gewijzigd door RoestigPetertje op 10-01-2021 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Begin met installeren van software die de temperaturen in jouw pc weergeeft en post dan hier de resultaten onder belasting.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
in wat voor kast?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Diederik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:36:
Begin met installeren van software die de temperaturen in jouw pc weergeeft en post dan hier de resultaten onder belasting.
Temperaturen onder normale omstandigheden? Of tijdens het gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik heb hem toegevoegd aan de onderdelen lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Diederik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:36:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyZjtCPXwv1LsVkizT4JXqqyp8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zOJgkIfiXzFqoVzLUt6828R.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de temperaturen onder normale omstandigheden volgens speccy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Kast is groot genoeg, met genoeg fanmogelijkheden dat mag het probleem niet zijn.
Alle temperaturen,

belangrijk is je hebt geen processorfan, wat soms een probleem oplevert in de luchtstromen in de hele kast

Hoe staan de Fans gericht?
Blazen de fans van de radiator mss de warme lucht weer naar binnen?

edit de temperatuur van je video (idle?) lijkt mij hoog, maar heb geen ervaring met deze kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 10-01-2021 18:44 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:39:
[...]

[Afbeelding]

Dit zijn de temperaturen onder normale omstandigheden volgens speccy
Ok, en wat zijn de temperaturen onder volledige belasting?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:42:
Kast is groot genoeg, met genoeg fanmogelijkheden dat mag het probleem niet zijn.
Alle temperaturen,

belangrijk is je hebt geen processorfan, wat soms een probleem oplevert in de luchtstromen in de hele kast

Hoe staan de Fans gericht?
Blazen de fans van de radiator mss de warme lucht weer naar binnen?
Hoe bedoel je geen processorfan? En in principe blazen de 3 fans aan de voorkant van mijn PC koude lucht naar binnen. Mijn radiator van de liquid cooler zit aan de bovenkant waarbij dus 2 fans van de msi cooler zitten. Deze blazen lucht naar buiten. 1 Fan aan de achterkant blaast ook lucht naar buiten.

Kortom, aan de voorkant komt onderin en boven in koude lucht naar binnen. En aan de bovenkant en achterkant gaat de warme stijgende lucht naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Diederik schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:44:
[...]

Ok, en wat zijn de temperaturen onder volledige belasting?
Ik ga hier dan even Minecraft met zware shaders voor gebruiken. Gezien mijn PC een uur geleden hier door uitviel van overhitting. Ik snap echt niet hoe, maar ik ga het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:45:
[...]

Hoe bedoel je geen processorfan? En in principe blazen de 3 fans aan de voorkant van mijn PC koude lucht naar binnen. Mijn radiator van de liquid cooler zit aan de bovenkant waarbij dus 2 fans van de msi cooler zitten. Deze blazen lucht naar buiten. 1 Fan aan de achterkant blaast ook lucht naar buiten.

Kortom, aan de voorkant komt onderin en boven in koude lucht naar binnen. En aan de bovenkant en achterkant gaat de warme stijgende lucht naar buiten.
Geen luchtkoeler bedoel ik, die bepaalt voor een groot deel de luchtbewegingen in de kast.
Even kijken wat er uit je stresstest komt, wat het probleem kan zijn is dat de warme lucht van de video alleen rondgepompt wordt.

wat je dan zou kunnen proberen: kijk wat het effect is als je Alleen de onderste intake fan aansluit, of de onderste twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:52:
[...]

Geen luchtkoeler bedoel ik, die bepaalt voor een groot deel de luchtbewegingen in de kast.
Even kijken wat er uit je stresstest komt, wat het probleem kan zijn is dat de warme lucht van de video alleen rondgepompt wordt.

wat je dan zou kunnen proberen: kijk wat het effect is als je Alleen de onderste intake fan aansluit, of de onderste twee.
Je bedoeld enkel de onderste 2 fans van de voorkant van mijn PC? Dat ik enkel die aanzet en de bovenste er uit haal of niet aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Je bedoeld enkel de onderste 2 fans van de voorkant van mijn PC? Dat ik enkel die aanzet en de bovenste er uit haal of niet aanzet
idd, maar kijk eerst maar wat je stress test doet.
Een foto van de binnenkant van je kast zou ook prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:58:
[...]

idd, maar kijk eerst maar wat je stress test doet.
Een foto van de binnenkant van je kast zou ook prettig zijn.
De foto van de binnenkant ga ik maken. En ik heb een programma voor een stresstest gevonden. En deze gaat zegmaar heel veel werk voor de PC klaarzetten en kijken hoe veel hij aan kan. Als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:01:
[...]

De foto van de binnenkant ga ik maken. En ik heb een programma voor een stresstest gevonden. En deze gaat zegmaar heel veel werk voor de PC klaarzetten en kijken hoe veel hij aan kan. Als ik het goed begrijp?
cpu en gpu als het goed is, welk programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Ik ga hier dan even Minecraft met zware shaders voor gebruiken. Gezien mijn PC een uur geleden hier door uitviel van overhitting. Ik snap echt niet hoe, maar ik ga het testen.
Ben benieuwd welke temperaturen daar uit komen.

Je neemt sws een risico door een voor dit systeem waardeloze voeding te gebruiken. Corsair VS is niet geschikt voor welke recent systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:33

ricardo246

Life's what you make it!

Stomme vraag: Heb je de pomp wel op 12V aangesloten? Anders pompt hij de vloeistoffen niet rond..

Van: https://www.msi.com/Liquid-Cooling/MAG-CORELIQUID-240R
Pump Connector 3-Pin
Pump Rated Voltage 12V DC

Opmerking 1, op je foto's in een vorig topic: Monitor gaat niet meer aan na overhitting
Zie ik dat je video kaart op mm's van een Elgato (capture) card zit. Dat gaat zeker niet helpen om je video kaart te koelen.

Opmerking 2 (ik ben geen expert op het gebied van vloeistof koeling), maar je radiator zit aan de voorkant? met iets van glas ervoor? Dat lijkt me niet kloppen.
Tevens, je blaast met de 2 fans bovenin je PC naar binnen?
Warme lucht stijgt op, die wil je echt naar buiten hebben blazen. En dan de radiator aan de achterkant, en dan de lucht in horizontale beweging van voor naar achter.

Opmerking 3: Vertel nu eens wat je temps zijn onder load via MSI afterburner (is je in meerdere topics al meerdere malen gevraagd).

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:02:
[...]

cpu en gpu als het goed is, welk programma?
Prime 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Uszka schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:02:
[...]

Ben benieuwd welke temperaturen daar uit komen.

Je neemt sws een risico door een voor dit systeem waardeloze voeding te gebruiken. Corsair VS is niet geschikt voor welke recent systeem dan ook.
Ik ben niet zo heel bekend met voedingen, zou het kunnen zijn dat deze heet wordt hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Ik ben niet zo heel bekend met voedingen, zou het kunnen zijn dat deze heet wordt hierdoor?
Vertel eerst maar eens exact in graden hoe heet heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Hier heb ik de resultaten van de temperaturen bij hoge belasting. Ik ben nog bezig met de test voor een nog zwaardere game zoals payday2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/begeQHbNzXvr9jBmCC4ySW9Rt-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc8jJOSfYeaTOpZImSDFovbo.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande foto is van CS:GO op hoogste settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbRzbR2luDcSY22FJjSHDeQt_9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJKkEHhigS0LcNLTDh6L1C1t.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande foto is van Minecraft met zware shaders en resourcepack met optifine en hoge settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Engs7EpSUP0euaCFwImb9Ha4yto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NveK5vx3hMEkRweAZmXSoJV.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een foto van hoe de binnenkant van mijn PC er nu uit ziet. Hierbij kan ik tegen ricardo zeggen dat ik het een en ander heb aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Uszka schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:08:
[...]

Vertel eerst maar eens exact in graden hoe heet heet is.
Haha geen idee, ik dacht enkel dat dit misschien een oorzaak kan zijn. Maar ik heb er geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Vooralsnog zie ik geen zorgwekkende temperaturen, ik denk dat je de oorzaak van het crashen elders moet zoeken.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
max 70 graden lijkt ok.

just checking: geforce rtx 3070 met 4 GB?

kan dat pci kaartje één of twee sloten lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik voer momenteel de stresstest uit. Maar mijn PC loopt helemaal vast. Ik kan niets meer, ook me muis beweegt niet meer. Hoort dit? Zo niet? Hoe stop ik dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:17:
max 70 graden lijkt ok.

kan dat pci kaartje één of twee sloten lager?
Ohhh zit daar verschil in? Nooit geweten, moet ik dan in mijn moederbord handleiding kijken welk slot het best is voor gpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:14
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:17:

Dit viel mij ook al op los van temperatuur. Waar en voor hoeveel geld heb je die kaart vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Op basis van de FOTO hierboven:
Lucht gaat van rechts naar links en de radiator wordt naar boven afgezogen?
Blij dat je capture kaart wat naar beneden is gegaan ;-)
Ik zie dat de pump fan header in gebruik is, ook OK.

Temps zien er nu prima uit.....

Ligt je voeding buiten de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
KnoxNL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:19:
[...]

Dit viel mij ook al op los van temperatuur. Waar en voor hoeveel geld heb je die kaart vandaan?
Azerty 579 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:18:
[...]

Ohhh zit daar verschil in? Nooit geweten, moet ik dan in mijn moederbord handleiding kijken welk slot het best is voor gpu?
nope, met meer ruimte tussen de kaarten kan de warme lucht van je video beter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Tens schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:20:
[...]

nope, met meer ruimte tussen de kaarten kan de warme lucht van je video beter weg.
Ah ok nee hij zit in de hoogste slot. En de capture card in de laagste. Maar ik ga die capture card waarschijnlijk verkopen. Hierdoor zal deze waarschijnlijk uit de pc gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Ok in geval van Azerty zal het wel goed zijn, daar koop ik zelf ook het nodige naar volle tevredenheid. Dan zal die 4 GB wel een foutje zijn van speccy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
KnoxNL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Ok in geval van Azerty zal het wel goed zijn, daar koop ik zelf ook het nodige naar volle tevredenheid. Dan zal die 4 GB wel een foutje zijn van speccy.
Teminste ik heb hem via marktplaats gekocht. Hier zat azerty factuur bij. Man was verder heel betrouwbaar dus het is wel een echte haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Even terugkomend op de stresstest, wat voor resultaten willen jullie daarvan hebben. Gezien ik geen idee heb hoe dit werkt.
Mijn cpu kwam even op 65 graden. Ik zal even een foto sturen wat ik nu zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:57
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:23:
[...]

Teminste ik heb hem via marktplaats gekocht. Hier zat azerty factuur bij. Man was verder heel betrouwbaar dus het is wel een echte haha
Nope, dan is-ie dus gewoon hartstikke nep. Draai eens GPU-Z? Dat zou je al wat meer moeten vertellen

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:23:
[...]

Nou ja de reden dat we het vragen is dat die kaart 8GB hoort te hebben.

En als je het niet weet zal het je misschien verbazen maar er zijn echt veel neppers in omloop.
Misschien toch de moeite van het uitzoeken, want een slechte nepper kan wel potentieel je problemen verklaren.

Wil je niet bang maken, maar toch.

Waarom zou iemand die kaart voor dat bedrag weg doen? Nu kost hij iig +/- 670 euro bij azerty als je hem al kunt krijgen, en er is nooit overdaad geweest, alleen schaarste.

Kijk eens met GPU-Z ofoz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
ricardo246 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:19:
Op basis van de FOTO hierboven:
Lucht gaat van rechts naar links en de radiator wordt naar boven afgezogen?
Blij dat je capture kaart wat naar beneden is gegaan ;-)
Ik zie dat de pump fan header in gebruik is, ook OK.

Temps zien er nu prima uit.....

Ligt je voeding buiten de kast?
Zit in de kelder van de monitor aan de onderkant van de foto heb je ondergrond daaronder zit ruimte voor extra harde schijfen en de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

Scherp van de heren hierboven 4GB hoort niet bij een 3070: GPU-Z downloaden en draaien.
Koop je rechtsreeks bij Azerty, dan was het zeker een goede GPU geweest, maar een RTX 3070 via marktplaats :X ik durf het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
KnoxNL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:26:
[...]

En als je het niet weet zal het je misschien verbazen maar er zijn echt veel neppers in omloop.
Misschien toch de moeite van het uitzoeken, want een slechte nepper kan wel potentieel je problemen verklaren.

Waarom zou iemand die kaart voor dat bedrag weg doen? Nu kost hij iig +/- 670 euro bij azerty als je hem al kunt krijgen, en er is nooit overdaad geweest, alleen schaarste.

Ik heb hem voor 700 opgekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Misschien is het niets maar kijk even :) Jouwe ziet er alvast anders uit dan het plaatje bij Azerty. Kun je niet altijd rechten aan ontlenen, i know.

[ Voor 19% gewijzigd door KnoxNL op 10-01-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

KnoxNL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Ben toch bang dat je gelijk hebt, alleen al op basis van vergelijking plaatje van de kaart: pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3070 Twin X2 OC

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meten met Speccy kun je vergeten, dat is niet nauwkeurig.

pricewatch: Corsair VS650 (2018) die PSU of ouder ?
Dit soort voedingen zijn niet geschikt voor RTX3070. die kunnen de spanningswisselingen niet eens goed aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxCdRScdHfMiCssrdTs-0NN4R-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HhzO2sY0qakuq6aMtBLpwjVk.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij lijkt dit wel 8000MB te zijn gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
Meten met Speccy kun je vergeten, dat is niet nauwkeurig.

pricewatch: Corsair VS650 (2018) die PSU of ouder ?
Dit soort voedingen zijn niet geschikt voor RTX3070. die kunnen de spanningswisselingen niet eens goed aan
Welke voeding zou je dan aanraden? Die niet al te duur is, want daar gaan we weer. Nog meer onderdelen vervangen ;w
Terwijl ik de PC in maart 2020 in elkaar heb gezet

[ Voor 4% gewijzigd door RoestigPetertje op 10-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
[Afbeelding]

Volgens mij lijkt dit wel 8000MB te zijn gelukkig.
Top, dat lijkt dan sorted. Fijn voor je :)

Succes met troubleshooten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Welke voeding zou je dan aanraden? Die niet al te duur is, want daar gaan we weer. Nog meer onderdelen vervangen ;w
pricewatch: MSI MPG A650GF bij een krachtige GPU, hoort een goede voeding. zoals zo vaak gaat men daar op bezuinigen.
Paar euro goedkoper pricewatch: Corsair TX650M

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 10-01-2021 19:39 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
KnoxNL schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Top, dat lijkt dan sorted. Fijn voor je :)

Succes met troubleshooten!
Well, de videokaart is uitgesloten. Maar is er dan geen goede kans dat de voeding de boosdoener is van extra warmte die er niet hoeft te zijn? Hiervoor had ik een rtx 2060 Super compact. En toen deed het probleem zich dus ook al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:38:
[...]

pricewatch: MSI MPG A650GF bij een krachtige GPU, hoort een goede voeding. zoals zo vaak gaat men daar op bezuinigen
Hm ja, goed dit kan ik wel overwegen om te kopen. Maar dat wordt even wachten op nieuw salaris 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Well, de videokaart is uitgesloten. Maar is er dan geen goede kans dat de voeding de boosdoener is van extra warmte die er niet hoeft te zijn? Hiervoor had ik een rtx 2060 Super compact. En toen deed het probleem zich dus ook al voor.
Dat laat ik graag aan de anderen, ik werd alleen getriggerd door die 4GB. Verder kan de rest hier je beter helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:46

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het oververhitting is?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

tja, lastig maar een snelle blik zie ik pricewatch: be quiet! Pure Power 11 700W CM is de PW staan

be quiet! maakt goede voedingen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

[...]

GPU-Z lijkt te bevestigen dat wat je betaald hebt, er ook in zit :-)

Qua voeding: Ik heb 4 Corsairs recentelijk geinstalleerd in mijn laatste builds. Van die 4 zijn er 3 binnen 2 jaar overleden. Allemaal wel de modulaire. Ik sla de Corsairs zowieso over.
(dit was de laatste die in mijn PC eraan ging: Corsair TX-M Series TX650M V2 - Voeding (intern))

Ik heb nu deze: be quiet! Straight Power 11 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Hm ja, goed dit kan ik wel overwegen om te kopen. Maar dat wordt even wachten op nieuw salaris 8)7
Installeer Ryzen Master, en hou daar de boel mee in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Osxy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het oververhitting is?
Omdat mijn vorige videokaart is doorgebrand, en alle keren dat mijn PC uitviel waren de temperaturen hoger dan normaal. Ik spreek dan over temperaturen van 85 graden en hoger. Ik heb nooit een meting kunnen maken van de exacte hoogste temperaturen. Maar hij kwam in de tijd van rtx 2060 super compact boven de 85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06

Eagle Creek

Breathing security

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:34:
Mijn PC raakt al een lange tijd telkens overhit. Dit heeft zelfs tot het doorbranden van mijn videokaart geleid. Maar ik ben werkelijk waar radeloos waar het probleem van de overhitting ligt. Ik heb al heel wat dingen geprobeerd. Maar gezien mijn halve PC met onderdelen vervangen is zal ik dit allemaal opnieuw moeten doen.

Echter ben ik vreselijk bang dat het nu weer fout gaat. Wie kan mij helpen met de oorzaak te vinden van de overhitting in mijn PC. En hier uiteindelijk de oplossing voor te vinden.

PC is verder stofvrij gemaakt.
Waar baseer je op dat je pc overhit raakt? Al je temperaturen zien er prima uit. Wie of wat trekt de conclusie dat hij te heet wordt?
Wie of wat heeft de conclusie getrokken dat je videokaart doorgebrand is?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Installeer Ryzen Master, en hou daar de boel mee in de gaten.
Moet ik hier overnieuw de temperaturen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Hackus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:38:
[...]

pricewatch: MSI MPG A650GF bij een krachtige GPU, hoort een goede voeding. zoals zo vaak gaat men daar op bezuinigen.
Paar euro goedkoper pricewatch: Corsair TX650M
Enigzins off-topic maar ik zie deze voeding al in een paar topics aangeraden worden. Ik ben nog geen reviews tegengekomen van deze voeding dus waarom deze i.p.v. een dozijn andere modellen met prima kwaliteit van vertrouwde PSU fabrikanten? Mis ik iets of is er een MSI promotie team aanwezig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246

ricardo246

Life's what you make it!

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Omdat mijn vorige videokaart is doorgebrand, en alle keren dat mijn PC uitviel waren de temperaturen hoger dan normaal. Ik spreek dan over temperaturen van 85 graden en hoger. Ik heb nooit een meting kunnen maken van de exacte hoogste temperaturen. Maar hij kwam in de tijd van rtx 2060 super compact boven de 85
Bij je vorige build was de capture kaart tegen je video kaart aan geschroefd, dat is idd lastig koelen.
Nu zou koeling geen issue meer zijn. Maar stamp hem nu eens op zijn staart (2 uur vol gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:57
Wat voor productnaam / SKU staat er op die factuur van Azerty? Ik kan die koeler van die Marktplaats-GPU simpelweg niet plaatsen bij een echte Inno3d RTX 3070. Tenzij ze hun fabrikageproces ná het maken van de productfoto's hebben aangepast om de bestickering te veranderen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cheezus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Enigzins off-topic maar ik zie deze voeding al in een paar topics aangeraden worden. Ik ben nog geen reviews tegengekomen van deze voeding dus waarom deze i.p.v. een dozijn andere modellen met prima kwaliteit van vertrouwde PSU fabrikanten? Mis ik iets of is er een MSI promotie team aanwezig..
Nee, is qua prijs-prestatie een goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:07
Daar klopt iets niet, RTX3070 met 4gb is er, zover ik weet, niet. Waar heb je dat ding vandaan en zegt hij ook echt 4gb in taak beheer?

Als je hem van ebay of iets dergelijks hebt... dat zou niet goed zijn, dan heb je misschien een fake GPU gekregen of iets dergelijks.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
BeefHazard schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:44:
Wat voor productnaam / SKU staat er op die factuur van Azerty? Ik kan die koeler van die Marktplaats-GPU simpelweg niet plaatsen bij een echte Inno3d RTX 3070. Tenzij ze hun fabrikageproces ná het maken van de productfoto's hebben aangepast om de bestickering te veranderen.
is dat misschien de rede dat hij destijds 575 was en nu 630?
Op het factuur staat

4369729 Inno3D GeForce RTX 3070 Twin X2 OC -
Videokaart 8 GB DDR6 - PCIe 4.0 x16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
peize9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:45:
Daar klopt iets niet, RTX3070 met 4gb is er, zover ik weet, niet. Waar heb je dat ding vandaan en zegt hij ook echt 4gb in taak beheer?

Als je hem van ebay of iets dergelijks hebt... dat zou niet goed zijn, dan heb je misschien een fake GPU gekregen of iets dergelijks.
Hebben we net uitgesloten, zie bovenstaande berichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:07
Ik weet het, had gereageerd maar mijn internet nam tijdens het plaatsen van de reactie een beetje een dump en heeft er even over gedaan om het te plaatsen zo te zien... Ik mis mijn glasvezel nu al. Mijn excuses.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
ricardo246 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Bij je vorige build was de capture kaart tegen je video kaart aan geschroefd, dat is idd lastig koelen.
Nu zou koeling geen issue meer zijn. Maar stamp hem nu eens op zijn staart (2 uur vol gas).
Ik ga hem zo is ff indd op zijn staart trappen met hoge settings bij een paar potjes payday2.
Is even kijken wat het doet met de temperaturen. Gezien het wel even kan duren voordat die temperaturen omhoog gaan. Gezien dat vanmiddag bij de Minecraft crash ook zo was. Ik was denk ik een uurtje aan het spelen en toen was het ineens zwart scherm en startte mijn pc opnieuw op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
peize9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:48:
Ik weet het, had gereageerd maar mijn internet nam tijdens het plaatsen van de reactie een beetje een dump en heeft er even over gedaan om het te plaatsen zo te zien... Ik mis mijn glasvezel nu al. Mijn excuses.
Oh nee maakt niet uit haha. Kan gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Moet ik hier overnieuw de temperaturen meten?
In de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Ik ga hem zo is ff indd op zijn staart trappen met hoge settings bij een paar potjes payday2.
Is even kijken wat het doet met de temperaturen. Gezien het wel even kan duren voordat die temperaturen omhoog gaan. Gezien dat vanmiddag bij de Minecraft crash ook zo was. Ik was denk ik een uurtje aan het spelen en toen was het ineens zwart scherm en startte mijn pc opnieuw op
Ik ben er niet van overtuigd dat het een temperatuur probleem is.

Je kan een monitor tool draaien welke de data constant wegschrijft naar een bestand, dan kan je na de shutdown de laatste staat bekijken.
https://openhardwaremonitor.org/ (Options, log sensors dit plaatst een CSV bestand in zelfde map als de exe)

Mijn gevoel zegt voeding gezien ook met de andere GPU dit probleem speelde.

Je zou eventueel met kast open kunnen draaien om te kijken of dit verschil maakt, dit zou eventuele caseflow problemen namelijk wel annuleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 10-01-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Osxy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Je kan een monitor tool draaien welke de data constant wegschrijft naar een bestand, dan kan je na de shutdown de laatste staat bekijken.
https://openhardwaremonitor.org/

Je zou eventueel met kast open kunnen draaien om te kijken of dit verschil maakt, dit zou eventuele caseflow problemen namelijk wel annuleren.
Ah ja dat kan ik begrijpen. Misschien dat ik mezelf zo erg heb aangepraat dat het temperatuur problemen zijn. En ik wil het toch echt opgelost hebben uiteraard, dus ik sta voor alle dingen open om te proberen. Dus dat ga ik even downloaden en kijken of hier iets uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:40
Ik zie op de foto dat de pomp op de sys fan aansluiting zit, moet deze niet aangesloten worden op de cpu aansluiting (cpu aansluiting is al in gebruik zie ik, waarschijnlijk door een gewone fan) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg2CY--X42WWGLQ9bPek8Kz-108=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e40yGORAxkZwexjJC7IprVj0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik heb zojuist half uurtje even Payday2 gespeeld op hoge settings. En hij was 45 graden bij mn GPU en 38 bij mn CPU.

Ik ga nu assasins creed oddysey spelen en kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
badboynova schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:19:
Ik zie op de foto dat de pomp op de sys fan aansluiting zit, moet deze niet aangesloten worden op de cpu aansluiting (cpu aansluiting is al in gebruik zie ik, waarschijnlijk door een gewone fan) [Afbeelding]
Oh dan ga ik die even omdraaien, goed dat je dat zegt indd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Als het goed is is de kabel die aangesloten is op pump fan1 de kabel van de radiator. En op die sys fan eronder zit 1 van me normale fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
mrc4nl schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:40:
[...]

tja, lastig maar een snelle blik zie ik pricewatch: be quiet! Pure Power 11 700W CM is de PW staan

be quiet! maakt goede voedingen
be quiet! maakt geen voedingen. Die plakken alleen stickers.
Pure Power 11 is ook niet geschikt. ACRF design is niets beter qua stabiliteit en transient response dan het double forward van de Corsair VS.
Cheezus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Bij voedingen gaat het erom wat er onder de kap zit, niet welke naam erop staat. Intern is de MSI hetzelfde als de Enermax Revolution D.F. en Bitfenix Whisper en dat zijn heel goede voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
De sys fan in het midden lijkt op de foto geconnect aan de radiator maar dat is een normale fan 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:28:
De sys fan in het midden lijkt op de foto geconnect aan de radiator maar dat is een normale fan 😀
Op welke aansluiting zit de draad van de pomp (die op de cpu zit) op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
badboynova schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Op welke aansluiting zit de draad van de pomp (die op de cpu zit) op aangesloten?
Pump_Fan1 is de aansluiting van de radiator kabel.
De fans op de radiator zitten aan de CPU_Fan aangesloten met een splitter.
De kabel op de CPU pomp zelf is aangesloten aan jrainbow1 en nog eentje die ik even niet kan vinden

[ Voor 33% gewijzigd door RoestigPetertje op 10-01-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Osxy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:52:
[...]

https://openhardwaremonitor.org/ (Options, log sensors dit plaatst een CSV bestand in zelfde map als de exe)

Ik heb het programma gedownload en zit te wachten op het moment dat het weer fout gaat. Ik ga nu dus assasins cred oddysey spelen. Dus ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Pump_Fan1 is de aansluiting van de radiator kabel.
De fans op de radiator zitten aan de CPU_Fan aangesloten met een splitter.
De kabel op de CPU pomp zelf is aangesloten aan jrainbow1 en nog eentje die ik even niet kan vinden
Heb de handleiding van je watercooler bekeken, en kom tot de conclusie dat je alles goed heb aangesloten van de wc. Ik vermoed net als andere dat je echt een hardware probleem heb, en de eerste verdachte die ik ook op me lijstje je heb is de voeding.

Misschien kan je van iemand een voeding lenen om te testen, en als dit het probleem verhelpt dan zou ik je huidige voeding onder rma terug sturen (je zal gewoon nog garantie hebben als je deze ook in 2020 heb gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
badboynova schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Heb de handleiding van je watercooler bekeken, en kom tot de conclusie dat je alles goed heb aangesloten van de wc. Ik vermoed net als andere dat je echt een hardware probleem heb, en de eerste verdachte die ik ook op me lijstje je heb is de voeding.

Misschien kan je van iemand een voeding lenen om te testen, en als dit het probleem verhelpt dan zou ik je huidige voeding onder rma terug sturen (je zal gewoon nog garantie hebben als je deze ook in 2020 heb gekocht)
Ok, zojuist heb ik gta gedaan en zover ik nog de temperatuur had gecheckt zat gpu op 72 en cpu op 51

Maar toch is hij uitgevallen en ik krijg mijn PC niet meer aan de praat. Teminste hij gaat wel aan, maar mijn beeldscherm toont niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Kan het zijn dat de voeding mijn gpu heeft uhmm ik durf het niet te zeggen, maar vernaggeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:51:
Kan het zijn dat de voeding mijn gpu heeft uhmm ik durf het niet te zeggen, maar vernaggeld?
Helaas kan dat zeker, helaas is de PSU vaak zwaar onderbelicht in builds :(

Kijk of je de GPU bij iemand anders in de PC kan testen (niet de PSU!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Sws een nieuwe voeding kopen.

Wanneer heb je voor het laatst het bios van het moederbord geupdate?

Op welke snelheid staat het ram in het bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:41
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:51:
Ja dat kan... Zeg niet dat het nu zo is hoor... Maar die kan zeker schade aan richten

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Cyriel85 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Ja dat kan... Zeg niet dat het nu zo is hoor... Maar die kan zeker schade aan richten
In een korte tijd van 1 dag bij 3x uitvallen? 😨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Uszka schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:54:
Sws een nieuwe voeding kopen.

Wanneer heb je voor het laatst het bios van het moederbord geupdate?

Op welke snelheid staat het ram in het bios?
Niet sinds ik hem gebouwd hem. Dat was maart 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Maar jullie denken dat het de voeding is, en als ik de voeding heb veranderd naar een goede. Dat de GPU het dan misschien ineens wel weer doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:00:
[...]

In een korte tijd van 1 dag bij 3x uitvallen? 😨
Kan bij de eerste keer al in theorie.

Nogmaals, enige manier van uitsluiten is onderdelen testen los van de rest.
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:02:
Maar jullie denken dat het de voeding is, en als ik de voeding heb veranderd naar een goede. Dat de GPU het dan misschien ineens wel weer doet
Kan maar er kan ook schade bij de GPU zijn, moeilijk te zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Osxy op 10-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
De GPU deed het vanavond nog en is letterlijk 1 dag oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Stel dat de GPU dus kapot zou zijn. Valt dit dan onder de garantie? En zo niet zijn er manieren of bedrijven die dit kunnen repareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:07:
Stel dat de GPU dus kapot zou zijn. Valt dit dan onder de garantie? En zo niet zijn er manieren of bedrijven die dit kunnen repareren
Als het door de PSU is ontstaan geen garantie nee. En repareren hangt er vanaf wat er kapot is.

Maar loop niet op de zaken vooruit, test eerst de GPU eens bij een vriend/kennis/familielid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Osxy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Als het door de PSU is ontstaan geen garantie nee. En repareren hangt er vanaf wat er kapot is.

Maar loop niet op de zaken vooruit, test eerst de GPU eens bij een vriend/kennis/familielid.
Kan dat in een PC met een voeding van minder dan 650 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Met een 3070 zou ik dat niet zomaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
RoestigPetertje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Ligt eraan welk merk en type het is. Niet elke <650w kan je een RTX 3070 aan vast knopen. Moet wel goede kwaliteit zijn en moderne spanningsregeling hebben.
Pagina: 1