Monitor gaat niet meer aan na overhitting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08 17:35
Ha goedenavond,

Zojuist is mijn PC voor de zoveelste keer uitgevallen tijdens het gamen. Dit komt door overhitting en ben daar nog mee bezig om dat op te lossen. Maar na vanavond laat mijn monitor niets meer zien. Mijn PC draait wel gewoon alle fans ook die van de CPU doen het. Ik heb al geprobeerd of het aan mijn beeldscherm ligt. Maar dat is het niet. Kortom is er iemand die misschien weet waar het wel aan kan liggen?

Mijn PC:

AMD Ryzen 7 2700X
16GB Ram GEIL
MSI B450 GAMING PRO CARBON AC
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
1 TB Western Digital WDC WD10EZEX-60WN4A1
Corsair TX-M Series TX650M V2
Elgato HD60 PRO Capture Card
MSI Coreliquid 240R

[ Voor 4% gewijzigd door RoestigPetertje op 15-12-2020 20:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Wat werd er uberhaupt te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Dat is voor mij ook nog een raadsel, ik heb paar weken geleden mijn CPU cooler vervangen voor de bovenstaande in het lijstje. Maar ondanks deze upgrade is mijn PC nog steeds overhit. Nou moet ik zeggen dat mijn CPU na dat hij uitviel erg warm aanvoelde. En mijn GPU daarin tegen niet zo warm was. maar ik weet dus niet zeker of dit de boosdoener was

[ Voor 8% gewijzigd door RoestigPetertje op 15-12-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
hoeveel ventilatoren heb je in je behuizing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Het kan best wel eens aan oververhitting liggen. Dat is niet iets waar je zomaar mee door kan gaan. Net als topsporters met een knieblessure niet gewoon door kunnen trainen en een paar weken later eens langs de dokter gaan om te kijken hoe het nou precies met die knie zit. Er is waarschijnlijk iets lekker doorgefikt dus de vraag is of je het weer aan de gang kan krijgen zonder dat je hardware moet vervangen. Ondanks thermische beveiligingen kan een onderdeel er op een gegeven moment best mee ophouden als je thermals niet in orde zijn. De symptomen wijzen in ieder geval naar kapotte hardware. Als je oververhittingsprobleem niet is opgelost door het vervangen van je CPU-koeler, door een AIO nog wel, heb je waarschijnlijk vrijwel geen airflow door je kast waardoor alles binnenin staat te bakken, en dan kan van alles kapot zijn gegaan.

Nou zijn de grootste vragen natuurlijk: wat voor kast heb je, hoe is/zijn je koeler(s) gemonteerd en hoe is de airflow door je kast? En daarna alles in de gelinkte troubleshooter doornemen, zo minimaal mogelijk proberen op te starten en kijken of dat werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 15-12-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ok, nu moet ik zeggen dat ik 5 fans heb waarvan 2 fans de CPU cooler zijn. En zover ik weet is de airflow goed. Gezien ik deze pas had gecheckt (ik wist niet dat ik daar op moest letten). Verder is mijn PC nog redelijk jong, hij is in maart gebouwd. En alles werkte toen nog zo als behoren, er was nog geen sprake van overhitting.

Nu ben ik wel benieuwd hoe ik er achter kan komen wat doorgebrand is. Gezien ik geen brandgeur of iets van smeltgeur van rubber of wat dan ook heb geroken. En voor wat ik nu kan zien lijkt alles in takt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oververhitting zonder ooit een temperatuur te zien of vermelden is gewoon een gokje.

Wat heb je als echt bewijs voor dat probleem? Het kan zomaar iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik heb temperatuurmetingen gedaan tijdens zwaar gamen. En ook toen zag ik dat temperaturen van mijn CPU en GPU (beide) te hoog kwamen en vervolgens mijn PC uitviel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:59:
Ik heb temperatuurmetingen gedaan tijdens zwaar gamen. En ook toen zag ik dat temperaturen van mijn CPU en GPU (beide) te hoog kwamen en vervolgens mijn PC uitviel.
Niet zo vaag! Wat waren de exacte temperaturen en wat meet je nu onder belasting?

Systeem valt trouwens niet zomaar uit door hoge temperaturen @RoestigPetertje . Dan gaat de boel eerst thermaltrottelen en dat merk je echt wel in een game.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 15-12-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:53:
Ok, nu moet ik zeggen dat ik 5 fans heb waarvan 2 fans de CPU cooler zijn. En zover ik weet is de airflow goed. Gezien ik deze pas had gecheckt (ik wist niet dat ik daar op moest letten). Verder is mijn PC nog redelijk jong, hij is in maart gebouwd. En alles werkte toen nog zo als behoren, er was nog geen sprake van overhitting.
Als je hier een second opinion wilt moet je in detail beschrijven wat voor kast het is, hoe je je AIO precies hebt ingebouwd, welke fans je hebt, op welke plekken deze ingebouwd zitten, welke kant ze op blazen, hoe ze worden aangestuurd, draaien ze überhaupt, voel je airflow, etc, etc, etc. Je verdenkt een temperatuursprobleem, dat strookt niet met "zover ik weet is de airflow goed". Zonder die info kunnen we niet voor je beoordelen of dat het is of niet. Hetzelfde geldt voor je temperaturen. Als jij zelf alles al beoordeelt kan je er net zo goed niet naar vragen, toch?

Als het in maart en de maanden daarna zonder issues heeft gewerkt en je niks hebt veranderd voordat de problemen ontstonden, zitten waarschijnlijk je stoffilters (als je die hebt) dicht, zijn je fans ermee opgehouden of is er iets anders aan de hand wat niet direct met oververhitting te maken heeft. Elk onderdeel kan zonder enige waarschuwing of zonder aanleiding gewoon kapot gaan. De kans is klein, maar het gebeurt regelmatig.
Nu ben ik wel benieuwd hoe ik er achter kan komen wat doorgebrand is. Gezien ik geen brandgeur of iets van smeltgeur van rubber of wat dan ook heb geroken. En voor wat ik nu kan zien lijkt alles in takt.
Ieder onderdeel een voor een vervangen voor een identieke waarvan je zeker weet dat die niet kapot is. Niet alles gaat kapot met brandgeuren, hoewel daar bij oververhitting wel grotere kans op is.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 15-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Oh excuus, de temperaturen lagen rond de 85 graden van beide. Exact weet ik het niet meer, maar voor mijn idee en volgens de kleur van het programma (rood) was dat niet erg goed volgens mij. Ik had het programma Speccy gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Speccy zit er met AMD heel vaak naast. Doe eens een meting met MSI Afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
MSI Afterburner heb ik ook gedownload maar daar heb ik uiteindelijk geen metingen meer mee gedaan. Kortom ik kan dat programma nu niet gebruiken gezien ik geen beeld meer krijg. Ik ga nu even een foto maken van de kast en een duidelijke beschrijving hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Zit niets anders op dan onderdelen uitsluiten, te beginnen met de videokaart. Daarna cpu/moederbord en ram. Je hebt daar echter wel een 2e systeem of testonderdelen voor nodig.

Misschien een idee eerst het bios van het moederbord te resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXSihSfC-tD0_fvfUoHzugGHFzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCzrlZ0m6VUtPQ1abfV4Saty.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de kast, het is een normale ATX. Hier zat 1 fan standaard bijgeleverd welke van het merk Sharkoon zelf is. Hier heb ik zelf 2 fans van metallicgear aan toegevoegd. Dit waren niet perse de duurste fans en zullen gok ik dezelfde kwaliteit als die van Sharkoon zijn.

Het type naam van de metallicgear fans is MetallicGear SKIRON MG-F140 PWM

Verder heb ik de Liquid cooler 240R van MSI via een tutorial aangesloten. Het was vrij simpel, ik heb eigen koelpasta op de CPU gedaan (van te voren schoongemaakt). Vervolgens heb ik de koeler er op aangesloten. Deze zit netjes strak er op, de fans zitten aan de rechterkant van de foto. Dit is de voorkant van de case. Hier zit een glasplaat voor met aan de zijkant roosters en aan de onderkant een gat. Deze blazen uiteraard de lucht naar buiten. De 2 fans aan de bovenkant van de case blazen lucht naar binnen. En de fan aan de linkerkant van de case blaast lucht naar buiten.

Voor de rest heb ik mijn PC recent al een afstofbeurt gegeven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:14:
[Afbeelding]

Hier de kast, het is een normale ATX. Hier zat 1 fan standaard bijgeleverd welke van het merk Sharkoon zelf is. Hier heb ik zelf 2 fans van metallicgear aan toegevoegd. Dit waren niet perse de duurste fans en zullen gok ik dezelfde kwaliteit als die van Sharkoon zijn.

Het type naam van de metallicgear fans is MetallicGear SKIRON MG-F140 PWM

Verder heb ik de Liquid cooler 240R van MSI via een tutorial aangesloten. Het was vrij simpel, ik heb eigen koelpasta op de CPU gedaan (van te voren schoongemaakt). Vervolgens heb ik de koeler er op aangesloten. Deze zit netjes strak er op, de fans zitten aan de rechterkant van de foto. Dit is de voorkant van de case. Hier zit een glasplaat voor met aan de zijkant roosters en aan de onderkant een gat. Deze blazen uiteraard de lucht naar buiten. De 2 fans aan de bovenkant van de case blazen lucht naar binnen. En de fan aan de linkerkant van de case blaast lucht naar buiten.

Voor de rest heb ik mijn PC recent al een afstofbeurt gegeven!
Ben geen pro, maar is het niet handiger om de front fans intake fans te maken en die aan die top/achterkant exhaust fans? Dat is iig wel de standaard config afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ok, ja ik ben daar ook nieuw in op gebied van Airflow of hoe dan ook. Maar dat is hoe ik het over heb genomen van een tutorial. Maar dat zou misschien al wel kunnen helpen met de temperatuur te verlagen.

Ter aanvulling op het bericht van Uszka, ik heb geen andere onderdelen of systeem liggen. Dus dat is een probleem. Ik weet niet of er nog andere manieren zijn om dit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Wat de temperaturen betreft heb ik op internet gelezen dat die temperaturen meestal het geval van overhitting is. Kortom daar ben ik bij het testen toen van uit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Snowdog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:19:
[...]

Ben geen pro, maar is het niet handiger om de front fans intake fans te maken en die aan die top/achterkant exhaust fans? Dat is iig wel de standaard config afaik.
Ja dat lijkt me ook. Nu word de lucht die er aan de bovenkant in gaat min of meer meteen aan de achterkant er uit gezogen voordat het uberhaupt bij de videokaart komt.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Dwarlorf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:23:
[...]

Ja dat lijkt me ook. Nu word de lucht die er aan de bovenkant ingaat min of meer meteen aan de achterkant er uit gezogen voordat het uberhaupt bij de videokaart komt.
Dan ga ik dat in ieder geval aanpassen. Maar nu natuurlijk nog de vraag, hoe krijg ik mijn PC weer zo aan de praat dat mijn monitor gewoon weer me beeld laat zien! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
Dwarlorf schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:23:
[...]

Ja dat lijkt me ook. Nu word de lucht die er aan de bovenkant ingaat min of meer meteen aan de achterkant er uit gezogen voordat het uberhaupt bij de videokaart komt.
Dat en de warme lucht die opstijgt zou weer terug de kast in worden gedrukt voor zover die er niet direct weer uitvliegt lijkt me (maar goed, zoals ik zei, weet er niet zoveel vanaf) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Als het echt 85c was is dat verre van "oververhitting" eigenlijk.

Je AMD CPU heeft het liever een stuk kouder natuurlijk maar gezien welk spel het was kan dat niet zo onnatuurlijk zijn eigenlijk gezien hoe hard je rig gestressed werd.

Dus als die temps klopten zit het probleem echter ergens anders. Al helemaal als je een AIO erop hebt zitten. Ben je wel zeker dat die deftig draaide?

Zoals meermaals aangegeven in de thread zou je je er beter aan doen van basic troubleshooting te doen.
Als hij letterlijk gewoon uitvalt, niet randomly reboot kan dat meerdere redenen hebben.
Als het om "oververhitting" gaat zou je eerder zware throttling merken eerst.

[ Voor 26% gewijzigd door GuntherDW op 15-12-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:06

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:24:
[...]

Dan ga ik dat in ieder geval aanpassen. Maar nu natuurlijk nog de vraag, hoe krijg ik mijn PC weer zo aan de praat dat mijn monitor gewoon weer me beeld laat zien! :X
Tja dat is een kwestie van uitproberen zoals hiervoor al geopperd is. Je zou toch moeten gaan uitsluiten of er hardware kapot is.

Ik zou eerst maar eens zoals al genoemd het moederbord resetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 15-12-2020 21:28 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
GuntherDW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:25:
Als het echt 85c was is dat verre van "oververhitting" eigenlijk.

Je AMD CPU heeft het liever een stuk kouder natuurlijk maar gezien welk spel het was kan dat niet zo onnatuurlijk zijn eigenlijk gezien hoe hard je rig gestressed werd.

Dus als die temps klopten zit het probleem echter ergens anders. Al helemaal als je een AIO erop hebt zitten. Ben je wel zeker dat die deftig draaide?
Deze meting was voordat er een AIO op zat, de temperaturen van 85 waren ook niet helemaal op het punt dat hij uitviel denk ik. Maar als het een ander probleem zou zijn, wat zou het dan zijn. Want elke keer toen de PC uitviel was hij super warm. Maar echt heel warm, dus het lijkt mij stug als het iets anders is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Reset ik dan alles op mijn PC als ik mijn moederbord reset?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuntherDW
Waarom ben je zo weigerachtig tegen het even doorlezen van de gepinde thread welke hier ook al eens gelinkt is?
Op tweakers wordt namelijk verwacht dat je niet enkel je vraag neerzet en daarna gewoon alles over je heen laat komen en "lossen jullie het maar even op", maar dat je zelf ook wat moeite doet.

Begin dus al eens met de gelinkte topic in de 1ste reply bovenaan : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Alsook, "maar echt heel warm", is weer zo vaag.
Als je temps geeft van 85C maar dan uiteindelijk is het niet van tijdens een test of gamen of w/e, hoe verwacht je dan dat wij je ook maar enigszins kunnen helpen. Laat staan dat je bepaalde replies gewoon totaal blijkt te negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:31:
[...]

Deze meting was voordat er een AIO op zat, de temperaturen van 85 waren ook niet helemaal op het punt dat hij uitviel denk ik. Maar als het een ander probleem zou zijn, wat zou het dan zijn. Want elke keer toen de PC uitviel was hij super warm. Maar echt heel warm, dus het lijkt mij stug als het iets anders is
Doe even een nieuwe meting dan en check hoe warm de boel wordt voor de monitor uitvalt? 85 graden moet in principe geen probleem zijn en je kan wel gokken dat hij nog warmer was, maar het lijkt me eigenlijk sterk dat dat niet kan worden opgevangen met throttlen (wat automatisch zou moeten gebeuren) aangezien het allemaal nog vrij nieuwe onderdelen zijn en de temps blijkbaar (op basis van je eerdere meting) ook weer niet zo snel op lijken te lopen.

Is het trouwens ook niet zo dat de hele PC er gewoon mee kapt als er oververhitting zou optreden? Ik heb een hele tijd terug ook een 290X gehad waarvan de koelpasta "op" was en als ik het me goed herinner schakelde de hele PC gewoon uit op het moment dat die te warm werd. Maar goed, zoals gezegd, hele tijd geleden, dus weet het niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Zou de overhitting ook door de voeding kunnen komen? Gezien het 650W is, is dit misschien teveel voor mijn componenten. En is het dus misschien een optie om een voeding met een lagere wattage te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:40:
Zou de overhitting ook door de voeding kunnen komen? Gezien het 650W is, is dit misschien teveel voor mijn componenten. En is het dus misschien een optie om een voeding met een lagere wattage te kopen?
Nee, dat is niet het probleem of de oplossing (tenzij de voeding kaput zou zijn). Zou gewoon ff een testje runnen, zoveel tijd kost dat toch niet? Dat had je in de tijd dat je hier zit te posten al lang kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Mijn excuses voor als ik niet de persoon ben op tweakers die jullie willen dat ik ben. Het enigste wat ik wil is advies of een korte uitleg hoe ik dit kan verhelpen. En ik wil heus wel stappen ondernemen maar dan moet dat wel mogelijk zijn.

Zoals een nieuwe meting doen gaat niet. Want mijn monitor gaat niet aan zoals ik al 3x heb vermeld.
En inderdaad mijn monitor valt uit maar mijn PC start zegmaar nogmaal gezien opnieuw op. Enkel vanavond gebeurde dat niet meer. Hij bleef wel doordraaien (me componenten) maar me monitor liet niet zien dat hij opnieuw aan het opstarten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Waarom zoveel koelers ontgaat mij een beetje want je CPU wordt ook al watergekoelt met een radiator buiten de kast, is de koelpasta wel in orde en zit er geen lucht tussen?

Veel mensen plaatsen koelpasta verkeerd door het eerst uit te smeren dan krijg je luchtbellen er tussen.

In prencipe zijn die intake fans niet nodig, het enige wat ze doen is stof verzamelen, je outtake fans zorgen voor voldoende onderdruk waardoor warmte wordt afgevoerd, een verkeerde airflow kan ook nadelig zijn.

Een pc gaat wel weer aan na een overhitting daarvoor zijn ze beveiligd, is de voeding nog wel goed?

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 15-12-2020 21:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:46:
Waarom zoveel koelers ontgaat mij een beetje want je CPU wordt ook al watergekoelt met een radiator buiten de kast, is de koelpasta wel in orde en zit er geen lucht tussen?

Veel mensen plaatsen koelpasta verkeerd door het eerst uit te smeren dan krijg je luchtbellen er tussen.
Gewoon een ertje en daarna de koeler er op platgedrukt. Zou dus in principe goed moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:44:
Mijn excuses voor als ik niet de persoon ben op tweakers die jullie willen dat ik ben. Het enigste wat ik wil is advies of een korte uitleg hoe ik dit kan verhelpen. En ik wil heus wel stappen ondernemen maar dan moet dat wel mogelijk zijn.

Zoals een nieuwe meting doen gaat niet. Want mijn monitor gaat niet aan zoals ik al 3x heb vermeld.
En inderdaad mijn monitor valt uit maar mijn PC start zegmaar nogmaal gezien opnieuw op. Enkel vanavond gebeurde dat niet meer. Hij bleef wel doordraaien (me componenten) maar me monitor liet niet zien dat hij opnieuw aan het opstarten was.
Oh, op die manier, je hebt echt helemaal geen beeld meer? Sorry, ik dacht dat je tijdens booten wel nog beeld had.

Ja, dat maakt het wat lastiger. Lijkt me zeer sterk dat het in dat geval weinig met temps te maken heeft, aangezien die bij een koude boot niet direct zo hoog zouden moeten zijn dat je gfx output er direct mee kapt (en zoals gezegd, volgens mij zou de hele pc dat sowieso moeten uitschakelen en niet moeten booten zonder beeld).

Even voor de duidelijkheid, je zit dus ook geen BIOS/of Windows is starting dingen (en kan dus ook niet naar safe mode switchen)?

Misschien kan je een andere output van je gfx card proberen? Dus andere DP or als je nu DP gebruikt ff HDMI / andersom? Als dat niet werkt en je hebt een andere PC waarin je de gfx card even kan testen, dan zou ik dat even doen.

Hoe weet je trouwens dat het niet aan het beeldscherm ligt? Aangesloten op andere PC?

[ Voor 18% gewijzigd door Snowdog op 15-12-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik heb hem aangesloten op mijn laptop. Dus vandaar weet ik dat het niet aan de HDMI kabel ligt of aan de monitor. Maar ik zal er een andere soort kabel op aansluiten. Dan hoor je morgen het resultaat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RoestigPetertje op 15-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:55:
Ik heb hem aangesloten op mijn laptop. Dus vandaar weet ik dat het niet aan de HDMI kabel ligt of aan de monitor. Maar ik zal er een andere soort kabel op aansluiten. Dan hoor je morgen het resultaat ;)
Hmm, ja, kleine kans gok ik. Weet je of de PC uberhaupt boot (zonder beeld) of niet? Als dat niet het geval is, dan heeft een andere kabel ook weinig kans van slagen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Hoe kan ik het zien of de PC boot zegmaar? Als ik hem aanzet mijn PC dan gaan alle fans in ieder geval draaien en me RGB licht op. Verder zou ik niet weten of er nog meer dingen zijn waar je aan kan zien of hij aan het opstarten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:58:
Hoe kan ik het zien of de PC boot zegmaar? Als ik hem aanzet mijn PC dan gaan alle fans in ieder geval draaien en me RGB licht op. Verder zou ik niet weten of er nog meer dingen zijn waar je aan kan zien of hij aan het opstarten is.
Sommige moederborden hebben troubleshooting leds of laten een code zien (via leds) waarmee je kan zien of de pc boot/wat het probleem is. Weet niet of dat met jou moederbord het geval is? Moet je even checken.

Als je die niet hebt en je normaal direct naar Windows boot kun je misschien gewoon aan de hand van geluid even checken of hij wat doet. Gewoon ff wachten tot je normaal gesproken in Windows zou zitten en iets doen wat geluid zou maken (al is het maar sticky keys enablen ofzo (paar keer op shift rammen)).

Anyway, zo zou ik het testen denk ik. Er zijn vast handigere methodes voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Naast alles wat je moet doen om je computer uberhaupt werkend te krijgen (hardware vervangen of uitsluiten, volgens de al gelinkte troubleshooter) doe je er goed aan om Cooling FAQ ook door te lezen. Warme lucht stijgt op. Je wilt koude lucht je PC in en warme lucht eruit, en je wilt het liefste dat alle lucht dezelfde kant op blaast, zodat je een soort tocht door je PC krijgt. Dus de fans aan de bovenkant moeten naar buiten blazen, en die aan de voorkant naar binnen. Dan wil je voor je AIO ook nog eens hier kijken YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien..., eigenlijk het hele filmpje maar jouw installatiemanier wordt op 17:56 behandeld als "bad". Door deze simpelweg om te draaien zal je al wat problemen kunnen voorkomen, maar het is niet gezegd dat je daar nu last van hebt.

Persoonlijk zou ik je AIO aan de bovenkant van je case mounten (waar je nu naar binnen blaast) met de fans naar buiten blazend door de radiator heen, en aan de voorkant gewoon intake-fans monteren zonder radiator ervoor. Zo blijft de lucht in je PC zo koel mogelijk voordat 'ie via je CPU-radiator naar buiten gaat. Maar kijk vooral naar de FAQ en dat filmpje om de verschillende mogelijkheden voor jezelf te bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt het vaak zien aan patroon van HDD/SDD activiteit. Als PC niet boot, dan is het bij eerste power on een korte blip, daarna niets. Bij doorboten zonder beeld zie je zelfde patroon als bij normale boot, dus aanhoudende activiteit tot wanneer normaliter desktop zichtbaar zou zijn.

Maar goed, doet er eigenlijk niet eens zoveel toe. Je lijkt te verwachten dat iemand een magische fix gaat aanleveren. Zo werkt dat niet. Er is iets kapot in je systeem en jij gaat aan de slag moeten om uit te zoeken wat.

Enige manier om dat te doen is een voor een onderdelen uit te wisselen tot je de boosdoener te pakken hebt. Hoofdverdachte is de GPU, dus pak een andere (om het even welke, zolang het PCIe is voldoet het om beeld te geven) en kijk wat er gebeurt. Wel beeld met andere GPU? Dan is je GTX2060 dood en moet je dat vervangen. Ook geen beeld? Dan is er (ook) iets anders kapot. Haal alles muv GPU, CPU, PSU en enkele DIMM los van moederbord en PSU en probeer weer. Nog steeds geen succes? Die minimale onderdelen een voor een uitwisselen.

Dat stond al in de link in de eerste reactie die je kreeg. Zoals al een paar keer opgemerkt is, is het licht frusterend voor de lezer dat je daar niets mee lijkt te doen. Begin daar eens mee, want we hebben geen glazen bol of toverstaf om te zien wat er mis is en een fix aan te wijzen. We kunnen je alleen helpen in het proces - maar dan moet je zelf ook meewerken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGyCAVW24T28V_C8On7UcchU2-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UTKI9nOYh1Eg0MU2DBj200cB.jpg?f=user_large

Ben niet zeker, maar hoort hier niet nog een 4-pin in van je voeding?
Heb ook niet het hele topic gelezen om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoestigPetertje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:44:

Er is geen "simpele" oplossing voor je probleem want we kunnen vanaf hier niet zien wat er kapot is.

Je krijgt geen beeld, ok. Troubleshooter topic die nu al een aantal keer gepost is in dit topic al doorgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De quick fix? Breng die PC naar Azerty/CD-ROM-LAND of een andere fatsoenlijke winkel, en betaal ze wat nodig is om het probleem te fixen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestigPetertje
Ik heb even heel wat research gedaan en heb de oorzaak gevonden van wat de overhitting veroorzaakt. Ik heb tijdens het bestellen van mijn videokaart stom genoeg nooit gezien dat ik een compact versie heb gekocht van de RTX 2060 Super (Inno3D). Deze beschikt maar over 1 fan en is dus niet in staat om genoeg te koelen. Waarschijnlijk is hier dus iets in doorgebrand wat tevens de oorzaak is dat mijn monitor dus niets toonde. Het is dus nu een kwestie van kijken of mijn PC met een andere grafische kaart wel werkt.

Ik ben in ieder geval heel erg blij met jullie hulp en zal zeker de verbeteringen voor mijn airflow en mijn liquid cooler meenemen. Mocht dit niet de oorzaak zijn dan zal ik nog even terughaken

Heel erg bedankt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:32

sapphire

Die-hard pruts0r

RoestigPetertje schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:00:
Ik heb even heel wat research gedaan en heb de oorzaak gevonden van wat de overhitting veroorzaakt. Ik heb tijdens het bestellen van mijn videokaart stom genoeg nooit gezien dat ik een compact versie heb gekocht van de RTX 2060 Super (Inno3D). Deze beschikt maar over 1 fan en is dus niet in staat om genoeg te koelen. Waarschijnlijk is hier dus iets in doorgebrand wat tevens de oorzaak is dat mijn monitor dus niets toonde. Het is dus nu een kwestie van kijken of mijn PC met een andere grafische kaart wel werkt.

Ik ben in ieder geval heel erg blij met jullie hulp en zal zeker de verbeteringen voor mijn airflow en mijn liquid cooler meenemen. Mocht dit niet de oorzaak zijn dan zal ik nog even terughaken

Heel erg bedankt :D
Nou om je uit de droom te helpen, denk je niet dat de fabrikant dat zelf gewoon getest heeft? Zelfs die compacte versies zijn prima in staat om zichzelf 'koel' te houden zei het met wat meer herrie dan grotere kaarten.
Daarnaast zitten er allerlei beveiligingen op, zo zal de kaart zichzelf eerst terug-clocken als hij te heet word. Dat merk je dan wel ingame. Als dat niet helpt krijg je een keiharde freeze van je systeem maar zou het na een reset gewoon aan moeten gaan.

Dus zomaar concluderen dat de kaart oververhit omdat deze klein is is en schot in het donker. Sluit overigens niet uit dat deze niet defect is maar iig niet 'omdat ie klein is'.
Overigens al thermals dan toch zo'n ding zijn kijk dan eens of de elgato een slot naar beneden kan zodat de GPU wat meer ademruimte heeft, al denk ik niet dat het iets oplost maar kan mogelijk een paar graden schelen als je airflow al niet best is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
Dat je GPU niet zichzelf koel kan houden omdat het "een compacte versie is", is inderdaad vrij bull.

De kaart had niet veel ademruimte en als je niet veel airflow hebt is dat nefast, maar echt "doorbranden" is vrij unlikely tot onmogelijk.
Dan zou je het al langer gemerkt hebben.

Of je merkt niet dat je FPS opeens helemaal inzakt als een "zak patatten"? :+
Nuja daar bestaan wel tooltjes voor als MSI Afterburner welke je mooi ingame de temps, clocks etc kunnen alten zien.

Lang verhaal kort je blijft maar gewoon wat roepen zonder weldegelijk research te doen, het lijkt alsof je nog altijd de raad van anderen blijft negeren, inclusief wanneer je hierop gewezen wordt door moderators.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Dat wil alleen maar zeggen dat je voeding stroom levert.
Je moederboard zou of moeten piepen, ledjes hebben, of iets dergelijks (staat in de handleiding). Daarmee geeft het aan wat het probleem is. Ik zou eerst in de handleiding van je moederboard kijken naar de troubleshooting daar. Dat moet evt. ook aangeven wat er gebeurt als het moederboard zelf niet goed meer is.
Anders kan het moederboard meestal aangeven welk onderdeel niet lekker is.
Pagina: 1