Cat7 kabel werkt volgens kabeltester, maar geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boele009
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-04 16:27
Hallo,

Ik ben thuis samen met mijn vader een netwerk aan het aanleggen; voornamelijk zodat op zolder goed en snel internet is. Bijkomend voordeel is dat een aantal apparaten bedraad kunnen worden aangesloten.
In de meterkast staat de ziggo modem (in bridgemodus) en een TP deco M4 als router. Daarachter ligt een switch. Vervolgens zit er in de switch een internetkabel, die netjes de 500mbps van ons abonnement geeft wanneer ik een laptop bedraad aansluit. Tot daar gaat alles goed.
In de muur hebben we een CAT7 kabel gelegd, en aan beide zijden afgewerkt met een keystone. Als ik de kabel test met een kabeltester, geeft hij aan dat alles goed verbonden is, alle lampjes gaan een voor een branden. Als ik echter de kabel die in de switch zit, in de keystone doe, en hetzelfde doe aan de andere kant van de kabel, krijg ik op de laptop echter géén verbinding. Het probleem ligt dus waarschijnlijk aan de kabel in de muur, maar dan vind ik het raar dat de kabeltester zegt dat alles goed is.
Heeft iemand enig idee wat het probleem hier zou kunnen zijn?

Boele

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
Even kijken of ik het goed zie..

Internet modem -> Switch -> Deco M4

Laptop op Switch = Werkt
Laptop op Deco = Niet werkt

?

Gaan de lampjes van je kabel tester wel in de goede volgorde branden? Niet 2 omgewisseld? Dubbelcheck je keystones of je beide dezelfde layout hebt gebruikt (B doorgaans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boele009
TECHcrime schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:50:
Even kijken of ik het goed zie..

Internet modem -> Switch -> Deco M4

Laptop op Switch = Werkt
Laptop op Deco = Niet werkt

?

Gaan de lampjes van je kabel tester wel in de goede volgorde branden? Niet 2 omgewisseld? Dubbelcheck je keystones of je beide dezelfde layout hebt gebruikt (B doorgaans)
Net andersom:
Modem -> Deco -> Switch
Laptop op Switch: werkt
Laptop op muurkabel die in de switch zit: werkt niet
Muurkabel afgemonteerd met keystones (beide B volgorde, gecontroleerd), kabels die in de keystones zitten veranderen lost niks op. De lampjes van de kabeltester gaan in de goede volgorde branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je de ommanteling aan beide zijden van de kabel aangesloten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boele009
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:54:
Heb je de ommanteling aan beide zijden van de kabel aangesloten?
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het goed is heb je buiten die 8 draadjes ook nog een ommanteling zitten. Daar zit onderandere een aluminium/ijzer vlechtwerk in. Die moet je aan beide kanten wel contact laten maken met óf een afgeschermde RJ45 connector óf je moet die afscherming verbinden met je patchpaneel. Op die manier werkt de ommanteling als afscherming van storingen van buitenaf.

Je moet dus NIET deze RJ45 hebben maar deze wel. Voor je keystones geldt hetzelfde, je moet wel aarding op die dingen hebben (of een "shield").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Die afscherming is thuis niet zo belangrijk, tenzij je de kabel om de lampen van een wietkwekerij hebt gevlochten. :P

Belangrijker is de manier van aansluiten, weet je zeker dat je aan beide kanten de kleurtjes juist aangesloten hebt? Als je aan beide kanten dezelfde fout hebt gemaakt denkt de simpele kabeltester dat er niets aan de hand is, maar toch heb je geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat @jadjong zegt komt vaak voor. Dus: controleer of je de aderparen goed hebt gebruikt en of je daarmee dus de 568B standaard goed toepast.
https://www.utp-kabel.nl/...code-voor-utp-kabels.html
Een kabeltester test dat namelijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 09-01-2021 21:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 11:33
Ligt eraan wat voor kabel tester je gebruikt, de wat geavanceerdere kunnen het wel.
Die ik hier heb geeft aan welke kant welke codering gebruikt en of er aders geen contact maken of gekruist zijn met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41
Heb je metalen of plastic keystone's gebruikt ? Want heb het ook eens gehad en heb toen een bot kniptangetje gebruikt waardoor er sluiting tegen de metalen wand was van de keystone.

Ikzelf gok overigens dat je cca kabel hebt gebruikt.

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

De metalen mantel hoeft niet aangesloten te zijn in deze situatie dus dat mag geen issue zijn. Als je het wel doet moet je het zoiezo aan 1 kant aarden.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 10-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Bij het testen, heb je toen beide modules van de tester bekeken? Kans bestaat dat er gewoon 2 draden omgewisseld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 21:22
Ik ben benieuwd of dit met de aarde temaken heeft. Ik heb net 50 meter aan cat7 kabel (soepel) geknepen. Met speciale gg45 connecto (rj45 met metalen huls voor aarde). Dit geeft een enorm instabiel signaal.

Haal ik de aarde van de kabel af (plakbandje om de connector) dan is het signaal opeens wel heel sterk en werkt het perfect. Ik weet overigens zeker dat de kabel goed werkt, mijn kabeltester test alle draden inclusief de aardedraad van de huls.

Dus, probeer eens de aardedraad te isoleren en kijk dan of je nog wat problemen hebt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boele009
Uiteindelijk lag het probleem aan een keystone, een draadje maakte niet goed contact of iets dergelijks. Inmiddels is de keystone vervangen, en werkt het goed. Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1