Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-11-2021
Hallo,

Ik hoop dat deze vraag niet al gesteld is, ben er al tijdje naar aan't zoeken, maar ik krijg het niet gefixt...

Ik heb een LG Tv die enkel geluid uitstuurt via z'n optical port (of interne speaker, doen we dus maar niet :))
Die hangt via optical aan mijn Pioneer VSX 527.

Dat werkt mooi.
Ik kocht net nieuwe speakers van Teufel (Ultima 20) en die hebben vrij weinig bas in verhouding met de rest.

Ik heb nog een LG subwoofer met optische aansluiting staan (die werkt wanneer alleen aangesloten),
maar dus geen optische poort vrij in de receiver.
Wel heeft deze een RCA Subwooferpoort. Ik kocht me zo'n ding : https://www.bol.com/nl/rn...ils/1183669298#1553943389 met het idee dat wat de AV uitstuurt via RCA dan wordt omgezet naar een optisch signaal voor de sub, maar da's nog niet het geval. Hij blijft gewoon stil.

Is mijn denkwijze goed? Of mis ik iets essentieel? Moet ik gaan zoeken in instellingen van de receiver?

Alvast bedankt!
Robin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 10:46
Welke subwoofer heb je? Ik ken heel wat subwoofers maar een subwoofer met optische ingang?

LG SWH1 dus. Wat een extreem raar product. Die zou dus zijn wanneer je de speakers van de TV wil gebruiken met een losse subwoofer door de subwoofer op de S/PDIF Out aan te sluiten. Zeker omdat niet elke TV zowel geluid uit de speakers doet én signaal over S/PDIF uitstuurt.

Verder doet de link naar Bol.com het niet dus geen idee wat je linkt en welke omvormer je hebt.

Ervan uitgaande dat de LG subwoofer inderdaad een optische ingang hebt en je een ADC hebt gekocht: in de receiver wel ingesteld dat je een subwoofer hebt? Speakers verder op "small" en een crossover ingesteld?

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 09-01-2021 11:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Hey FeaR,

Dank je wel voor je snelle antwoord,
het omvormertje dat ik heb is niet meer dan een bakje dat analoog naar digitaal omvormt (merk is Deltaco).

Ik denk dat ik inderdaad nog in de instellingen van de av-receiver iets moet gaan zoeken (heb defecte afstandsbediening, nieuwe is onderweg). Met een crossover, bedoel je daarmee dat de uitgang zowel L+R speaker en subwooferuitgang bevat? Of is dat nog iets anders?

Alvast bedankt!
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
In theorie zou ik zeggen dat zo'n converter zou moeten werken. Maar geen idee hoe de LG van binnen werkt en mogelijk de omzetting niet OK vindt. Een receiver met optische uitgang zal je niet snel vinden dus dat is geen oplossing.

Crossover zorgt ervoor dat de subwoofer signaal krijgt onder een bepaalde frequentie. Die frequentie is het deel wat de speakers niet meer weer kunnen geven. Veelal zal je dit rond 60-80 Hz instellen met speakers als deze. Zo krijg je een totaal geheel bereik doordat speakers ondersteuning krijgen van de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Ivm de omzetting begrijp ik vooral niet voldoende op welke manier een optisch signaal werkt.
Is dat '1-richting of 2-richtingsverkeer', kwestie dat dat ook niet nog een probleem kan zijn.

Ik begrijp dat de subwoofer actief moet zijn, dat is hij (heeft toch een stroomkabel)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:54
Een optisch signaal kan allerlei soorten signaal zijn. Geen idee wat die sub wil hebben. Ik vermoed dat je omvormertje gewoon stereo pcm uitgeeft. Kan dus zijn dat die sub dat niet herkent.

Mijn advies: zoek een “echte” sub. Heb je meer aan. Afhankelijk van je budget zou ik ook de tweedehands markt bekijken. Ik vermoed dat vrijwel elke sub beter is dan die SWH1. Met z’n 40W versterkertje...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Dag H_H,

ik begrijp je heel goed, maar eigenlijk is dat mini-subje qua geluid (heb echt niet veel nodig) én qua grootte ideaal... En het budget is op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Nog een ideetje:

Als ik vanuit mijn tv naar de AV-receiver een optische kabel heb, waarlangs al het geluid gaat, kan ik er dan geen Y-splitter tussen steken waarvan 1 uiteinde naar AV en 1 uiteinde naar de sub?

De sub heeft toch zijn eigen volume, en ik heb geen nood aan alle 5.1 functionaliteiten, ik wil gewoon in 2.1 naar ALLES luisteren, zowel TV, Phono, als DVD en CD...

Of mis ik hier weer een denkstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Cass Casey schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:22:
Een optisch signaal kan allerlei soorten signaal zijn. Geen idee wat die sub wil hebben. Ik vermoed dat je omvormertje gewoon stereo pcm uitgeeft. Kan dus zijn dat die sub dat niet herkent.
Dat dacht ik eerst ook maar volgens de spec sheet van LG herkent de subwoofer LPCM en Dolby Digital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Ik maakte even het meest indrukwekkende schema dat je ooit gaat gezien hebben, als je éénmaal voorbij de flashy presentatie bent, kijk je dan even of ik het juist interpreteer dat dit is wat zou moeten gebeuren?

Rood: Ideaal scenario, waar ik op had gehoopt dat mijn signaalomzettertje ervoor ging zorgen dat via de AV de sub toch ging worden aangestuurd.
Groen: Hier kan ik mee leven, dan heb ik bij m'n netflix/spotify al sub, maar natuurlijk spijtig voor de rest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5DOhMps_Xlq4bqjBRuedRZ4_gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCuB6uBfhgNixz9iJijd4P3J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Verder nog, tijdens het 'prutsen' merkte ik dat de sub een beetje geluid gaf als ik aan de cinchuiteindes kwam die via het omvormertje dus aangesloten zijn op de sub.

Heb even getest op mijn oud systeem waar 'als het werkt het zal werken' en er komt inderdaad signaal door, wel op een extreem stil, nauwelijks hoorbaar volume. Als de sub aan mijn tv hangt, enkel via optisch komt er héél wat meer volume uit. Dus ik veronderstel dat er nog ergens een serieus signaalverlies is.

De cinchkabel die ik gebruikte is wel geen speciale 'subwooferkabel' en gewoon een rood-wit - rood-wit, waarvan ik dus maar 1 kant gebruik... Zou het daaraan kunnen liggen?
Want dan is mijn probleem met 1 kabeltje ook opgelost.

Groeten!
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:18
Met 15,4cm langs de smalle zijde, is die TellyWoofy :')... niet heel groot. De woofer diameter is daarmee maximaal 5 à 5,5". Dat icm het beperkte vermogen, doet mij vermoeden dat je niet al te lage frequenties mag verwachten.

Ik zou iig even kijken of in de receiver staat aangegeven dat je een subwoofer hebt en of de crossover (van de speakers) niet te laag staat. Indien mogelijk zet je de speakers op "large" zonder dat de subwoofer daarmee op "afwezig" gezet wordt. Vervolgens ga je op zoek naar een subwoofer setting (in het receivermenu) die klinkt als LFE+Main.

Op die manier weet je iig zeker dat het signaal wat naar de subwoofer gaat ook de wat hogere frequenties bevat. Stel dat de subwoofer slechts vanaf 70hz een beetje mee kan doen en je de crossover op 60-80hz staan, dan zal die niet veel signaal meer krijgen wat ook daadwerkelijk in hoorbaar geluid wordt omgezet.

Ik geloof dat je het signaal nog wat kunt versterken door beide aansluitingen van de tulp-kabel te gebruiken (dus dat betekent een tulp splitter aan de receiver kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Bedankt LA-384

Die TellyWoofy (vanaf nu noem ik hem zo) IS echt een klein ding, en mijn verwachtingen zijn niet groots :)
Maar de plek in mijn kast is dat ook niet :)

Als ik hem via optisch hoor geeft hij me net genoeg van wat ik nodig heb.
Je zou kunnen zeggen, het is een k*tsub, maar het is wel mijn k*tsub :D

Ik ga zeker de truukjes in de settings toepassen! Tulpsplittertje is onderweg :D

Bedankt alvast!
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Ok, ik kreeg het aan de praat met twee tussenstukjes en kabeltjes etc...

Was qua volume écht voldoende... maar de klankkleur was inderdaad niet wat ik ervan verwacht had, klonk via receiver ook helemaal anders dan via TV

ik startte dus dit topic: Subwoofer als AANVULLING voor muziek en ga op zoek naar iets nieuws,

dank je wel voor alle input!
Pagina: 1