Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-11-2021
Hallo,

Ik ben op zoek naar een subwoofer (of eventueel een alternatief hiervoor? Weet-ik-veel, een speaker die erg diep gaat en als center dient?) als AANVULLING om naar muziek te luisteren. De reden dat ik dat in grote letters zet is dat ik geen enorme kloppende bassen of waanzinnige-uit-alle-kanten-komende knallen zoek (sorry filmliefhebbers...)

Ik kocht speakers die niet zo veel diep hebben, en ze mogen gewoon een klein duwtje krijgen.
Audio komt vooral binnen via Google Chromecast, Phono of een DVD-speler die als CD-speler wordt gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Speakers: Teufel Ultima 20
Receiver: Pioneer VSX 527 (enkel L+R speaker aangesloten nu)
Input: Google Chromecast

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
LG Telly mini subwoofertje... kreeg het niet voldoende afgeregeld
Teufel US 2106 1 SW lijkt me een logische keuze tenzij tegenindicaties?
Heel veel rondgelezen en nu compleet mijn draad kwijt...

Alvast bedankt voor de gouden tip!

...Robin

Beste antwoord (via meneerrobin op 12-01-2021 09:23)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:11
De Teufel US 2106/1 SW kost zo'n 170 euro en lijkt me een prima keuze voor bij je Ultima 20's - zelf heb ik een vergelijkbare subwoofer voor muziek bij een paar compacte speakers de (Magnat Monitor Supreme Sub 201A), dat voldoet uitstekend. De Magnat is opgevolgd door de Magnat 202A - die zie ik voor zo'n 180 euro on-line. Als je onder de 100 euro wilt blijven zou ik eens tweedehands kijken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50

Audione0

Strijdt der titanen

Wat is je budget?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Wel, ik zou het HÈEL graag onder de 100 euro houden maar waarschijnlijk is dat één van de betere grapjes die hier passeren vandaag... dus de prijs van Teufel's 'instapsubwoofer' van 170 euro zet ik als maximum in mijn gedachten nu.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:11
De Teufel US 2106/1 SW kost zo'n 170 euro en lijkt me een prima keuze voor bij je Ultima 20's - zelf heb ik een vergelijkbare subwoofer voor muziek bij een paar compacte speakers de (Magnat Monitor Supreme Sub 201A), dat voldoet uitstekend. De Magnat is opgevolgd door de Magnat 202A - die zie ik voor zo'n 180 euro on-line. Als je onder de 100 euro wilt blijven zou ik eens tweedehands kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:39
En tweedehands?
Ben ooit voor muziek begonnen met een REL Q50 via marktplaats. Staat er toevallig eentje op voor je budget.

Vraag is wat voor sub je wilt - voor muziek zou een gesloten kist beter kunnen zijn dan met poort.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Met alle respect, Robin, maar ik zou adviseren om je eerst wat meer in te lezen en wat om je heen te gaan beluisteren. Want ik heb de indruk dat je nog geen idee hebt, wat de audio-wereld voor je in petto heeft.

Toch twee adviezen:
1. Houd het nog even bij je huidige setje en spaar door. Ondertussen je verdiepend in de audio wereld. Omdat je het vooral voor muziek wilt hebben, zou ik sparen voor een paar goede front speakers. Dus vervanging van je Teufel's. Een goede zuil zal je waarschijnlijk meer plezier geven dan die kleine speakers en een goedkoop subwoofertje.
2. Wil je toch op korte termijn je set uitbreiden, dan is die REL die @NiGeLaToR aanraadt zeker een leuke optie. Ik ben ooit begonnen met de REL Quake, volgens mij de voorloper van de Q50. Die versterker, woofer en de gesloten kast maken hem redelijk muzikaal. Maar houd wel rekening mee dat hij vrij veel van het frequentiespectrum moet weergeven, aangezien je Teufel's niet erg laag gaan (op papier 70Hz, met flinke afloop).

Maar, als mede-muziekliefhebber, zou ik gaan voor véél betere zuilen. Tweedehands is er heel veel te vinden. Er staan op V&A bijv. Boston Acoustics A360's voor € 200,-. Erg leuke speakers!

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneerrobin
Hoi,

Die duurdere boxen is voor mij op dit moment echt overkill en zuilen wil ik sowieso niet in't interieur, hoe goed ze ook mogen klinken.

Je hebt absoluut gelijk als je suggereert dat ik de audiowereld nog niet voldoende ken, maar de muziek en gitaarwereld, daar ken ik erg goed mijn weg. Daarom weet ik wel precies wat ik wil, en ik ben niet op zoek naar 'audiofilie', daar ken ik mijn adresjes wel voor indien nodig 😁. Ik speel ook niet op de zotste gitaren maar hetgeen ik héb staan, daar haal ik uit wat ik nodig heb.

Ik apprecieer je tips wel enorm, ze vallen niet in dovemansoren, ik heb alleen andere ambities 😁 ik bekijk zeker de rel!

Groeten!
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneerrobin
Bedankt allemaal voor jullie tips, heb uiteindelijk gekozen voor een sub van Teufel, om alles een beetje 'bij elkaar horend' te hebben, dat leek me voor mijn situatie momenteel het veiligste.

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:45
Het is al te laat maar ik had die Teufel laten staan. Dat soort speakers mag je mijns inziens niet eens een subwoofer noemen, 6,3" woofer en een bereik van 43" Hz op -3 dB. Ik had dan voor nu verder gespeeld zonder subwoofer en iets langer doorgespaard voor een model van minimaal 10". Sowieso, een 6" woofertje in een gepoorte behuizing, dat gaat waarschijnlijk doen wat je absoluut niet wilde: heel erg aanwezig zijn en niet subtiel kunnen spelen.

Edit:
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant alsnog op: AUD > CEA

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 12-01-2021 10:51 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik hoop dat je er blij mee bent, maar wijs je erop dat je hem eventueel terug kan sturen... ;-)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Dubbele BK XLS200 is wat je zoekt. Meerdere subs zodat je geen gebonk hebt en compact genoeg met een woofer die groot genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:56
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:02:
Dubbele BK XLS200 is wat je zoekt. Meerdere subs zodat je geen gebonk hebt en compact genoeg met een woofer die groot genoeg is.
Hij zoekt iets voor 170 EUR of minder, dus een dubbele BK XLS200 is niet wat die zoekt ;) Maar zoals eerder aangegeven denk ik dat TS meer heeft aan wat meer doorsparen en dat hij met de Teufel niet echt een stap zal maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Martijn1990 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Hij zoekt iets voor 170 EUR of minder, dus een dubbele BK XLS200 is niet wat die zoekt ;) Maar zoals eerder aangegeven denk ik dat TS meer heeft aan wat meer doorsparen en dat hij met de Teufel niet echt een stap zal maken.
Ah nu zie ik het, wat TS heeft gekocht is geen subwoofer maar een ondersteuning in het laag voor kleine surround speakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meneerrobin
Toch even om te laten weten,

voor mijn vraag is die Teufel Sub dus echt perfect hé!
Vult net genoeg aan (en heeft ruimte om meer te geven) zodat mijn bookshelfs een beetje 'bodem' krijgen.

Ik geloof graag dat mijn setup niet alle mogelijkheden van Hi Fi toont/benut maar ik loop hier al 3 dagen te grijnzen en te glimlachen bij alles wat ik hoor, en dàt was de bedoeling!

Groeten allemaal, en veel luisterplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:56
Goed om te horen, veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:45
meneerrobin schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:40:
Toch even om te laten weten,

voor mijn vraag is die Teufel Sub dus echt perfect hé!
Vult net genoeg aan (en heeft ruimte om meer te geven) zodat mijn bookshelfs een beetje 'bodem' krijgen.

Ik geloof graag dat mijn setup niet alle mogelijkheden van Hi Fi toont/benut maar ik loop hier al 3 dagen te grijnzen en te glimlachen bij alles wat ik hoor, en dàt was de bedoeling!

Groeten allemaal, en veel luisterplezier!
Fijn om te horen dat je er tevreden mee bent. Ik ben er echter honderd procent van overtuigd dat dit een geval "ignorance is bliss" is. Dat is in deze alleen maar in jouw voordeel maar wat je gekocht hebt matcht niet met de eisen genoemd in TS. Zie eerdere posts in dit topic, je hebt geen subwoofer gekocht maar een middentoner in een losse behuizing. Met een echte subwoofer ga je nog veel meer in huis halen. Zowel letterlijk (grootte en bereik) als figuurlijk.

Edit:
Ergens klopt het mogelijk toch wel. Je hebt kleine speakers met een niet al te denderend bereik. Je hebt nu een middentoner er lost naast geplaatst om beide speakers aan te vullen, dan is het nu op zoek naar een subwoofer om het gehele bereik af te maken en het ook daadwerkelijk een subwoofer te mogen/kunnen noemen :P

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 15-01-2021 11:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meneerrobin
"Je hebt nu een middentoner er lost naast geplaatst om beide speakers aan te vullen"

Dat was ook de bedoeling van mijn vraag hé ("Ik kocht speakers die niet zo veel diep hebben, en ze mogen gewoon een klein duwtje krijgen."),

het was voor mij niet belangrijk of het ding nu een subwoofer is/heet ;)
Pagina: 1