Mechanische ventilatie upgraden naar WTW

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 08:21
We hebben thuis mechanische ventilatie (bouwjaar 1997), welke ongeveer 40 watt verbruikt.
Ik kan de unit natuurlijk vervangen, of gelijk upgraden naar een WTW unit (dat bespaart energie).
De ventilatie trekt lucht uit de badkamer, toilet, keuken en voorraadkast en blaast deze op zolder via een buitenmuur naar buiten.

De box hangt nu boven het trapgat naar zolder, tegen de muur en er is ruimte voor wat groters. Voeding komt uit een perilex stekker en er is een driestandenschakelaar in de keuken. Ik geloof dat het geen "native" drie fases zijn (waarbij elke fase 120 graden in fase verschoven is), maar 3x dezelfde 220v fase is, alleen dan geschakeld.

Vragen die ik heb:
Denken jullie dat het de moeite waard is de mechanische ventilatie te upgraden naar WTW? Enige reden is kosten.
Ik vind het prima een WTW unit tweedehands ergens te regelen, en ik hoop op een terugverdientijd <10 jaar (liever 5~10 jaar)
Aangezien er naast een afvoer, ook een invoer van buitenshuis moet komen (wat nu via de raamventilatie gaat), is dat goed te realiseren?
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? En is het misschien de moeite waard de huidige ventilatiebuizen te laten reinigen? Aangezien ze lucht afzuigen, hebben we theoretisch geen last van wat daar achter blijft, ik kan me alleen voorstellen dat het een keer gevolgen gaat hebben voor netto debiet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Denken jullie dat het de moeite waard is de mechanische ventilatie te upgraden naar WTW? Enige reden is kosten.
Nee, naast de kosten moet je ook denken aan hoe dat je de extra leidingen in de plafonds gaat krijgen WTW heeft namelijk gescheiden leidingen waarbij de wc, keuken en badkamer afzuigt en de overige kamers blazen. Je huidige leidingen zijn allemaal aan elkaar gekoppeld dus moet je de plafonds breken of op een andere manier extra leidingen naar de ruimtes zien te krijgen
Ik vind het prima een WTW unit tweedehands ergens te regelen, en ik hoop op een terugverdientijd <10 jaar (liever 5~10 jaar)
Zoals je hierboven kunt lezen wordt het een duur geintje en is de terugverdientijd mogelijk meer dan 50 jaar. Je kunt beter de MV vervangen en je huis op andere punten beter isoleren, dat levert wellicht meer op.
Aangezien er naast een afvoer, ook een invoer van buitenshuis moet komen (wat nu via de raamventilatie gaat), is dat goed te realiseren?
Ik denk dat dit nog het makkelijkste gaat worden van het verhaal, je hebt zo een extra pijp op het dak gezet om dit te realiseren.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? En is het misschien de moeite waard de huidige ventilatiebuizen te laten reinigen?
Aangezien ze lucht afzuigen, hebben we theoretisch geen last van wat daar achter blijft, ik kan me alleen voorstellen dat het een keer gevolgen gaat hebben voor netto debiet.

Zie het antwoord op de eerste vraag.

Tenslotte veel nieuwbouw woningen worden tegenwoordig weer met een MV opgeleverd, dit is goedkoper en de woningen zijn zo goed geïsoleerd dat een warmtepomp toch de hele woning warm kan houden.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 09-01-2021 03:03 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nas T schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:55:
We hebben thuis mechanische ventilatie (bouwjaar voor 2000, schat ik),
> www.wozwaardeloket.nl staat bouwjaar van huizen gewoon op.
welke ongeveer 40 watt verbruikt.
Nog geen DC variant dus?
Ik kan de unit natuurlijk vervangen, of gelijk upgraden naar een WTW unit (dat bespaart energie).
De ventilatie trekt lucht uit de badkamer, toilet, keuken en voorraadkast en blaast deze op zolder via een buitenmuur naar buiten.

De box hangt nu boven het trapgat naar zolder, tegen de muur en er is ruimte voor wat groters. Voeding komt uit een perilex stekker en er is een driestandenschakelaar in de keuken. Ik geloof dat het geen "native" drie fases zijn (waarbij elke fase 120 graden in fase verschoven is), maar 3x dezelfde 220v fase is, alleen dan geschakeld.

Vragen die ik heb:
Nee. Tenzij je het zelf doet en je uurloon op 0 stelt. Kosten zijn iets bijkomends. Comfort en mogelijkheid tot centrale filtering zijn dé redenen om zo'n ombouw te doen.
Ik vraag me af waar 2e hands wtw units vandaan komen.
De invoer is nog wel het makkelijkste (mits je geen hoogtevrees hebt). Je hebt ook nog een condensafvoer nodig trouwens.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? En is het misschien de moeite waard de huidige ventilatiebuizen te laten reinigen? Aangezien ze lucht afzuigen, hebben we theoretisch geen last van wat daar achter blijft, ik kan me alleen voorstellen dat het een keer gevolgen gaat hebben voor netto debiet.
Je moet ergens inblaasventielen zien te krijgen, dus dat worden wat koofjes in je huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
DutchKel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 03:00:

Tenslotte veel nieuwbouw woningen worden tegenwoordig weer met een MV opgeleverd, dit is goedkoper en de woningen zijn zo goed geïsoleerd dat een warmtepomp toch de hele woning warm kan houden.
Dat is omdat te veel installaties in het verleden verkeerd zijn aangelegd + gebruikers die het niet snappen en voila; slechte naam.

Tevens de fictief lage bonus voor de EPC in vergelijking met PV. :|

Soms ook nog wel een verschil tussen bouwers... sommigen willen totaal niet meewerken om bijvoorbeeld een dWTW erin te krijgen, terwijl ik laatst ook gewoon een project zat waar je verplicht werd die te gebruiken. :*)

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2021 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
DutchKel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 03:00:
Nee, naast de kosten moet je ook denken aan hoe dat je de extra leidingen in de plafonds gaat krijgen WTW heeft namelijk gescheiden leidingen waarbij de wc, keuken en badkamer afzuigt en de overige kamers blazen. Je huidige leidingen zijn allemaal aan elkaar gekoppeld dus moet je de plafonds breken of op een andere manier extra leidingen naar de ruimtes zien te krijgen
Ik dacht er aan om de ingaande lucht de zolder in te blazen. De buizen van de afvoer komen van toilet/keuken/voorraadkast/keuken en komen inderdaad ergens samen. De ingaande lucht komt nu binnen door eventuele kieren en via de raamventilatie. Qua plan voor ingaande lucht: het doel is om de lucht te verversen. Een korte schets van de woning:
Benedenverdieping: woonkamer, (open) keuken, dichte voorraadkast, toilet, hal, garage. Alleen de woonkamer en keuken zijn open naar elkaar, de rest is afgesloten met een deur. Open trap vanuit de hal.
1e verdieping: open trap naar de 1e verdieping, open trap naar zolder. 3 slaapkamer, badkamer. Deuren van de slaapkamers staan vaak open, van de badkamer niet.
Zolder: twee ruimtes, compleet open (en open trap naar zolder).

Ik dacht door de lucht de zolder in te blazen, dat deze overal in het huis de ruimte bereikt: de zolder wordt nu niet actief afgezogen. De lucht kan van de zolder door het open trapgat naar de overloop op de 1e verdieping. Aangezien de deuren daar vaak open staan, denk ik dat dat voldoende is voor de luchtverversing. De badkamer zuigt af, dus daar komt wel verse lucht. Dan beneden: de doodlopende delen (toilet, voorraadkast, keuken) worden afgezogen, dus verse lucht bereikt die delen.
Door de raamventilatie zal de luchtverversing met MV in de slaapkamers wat beter zijn.
Zoals je hierboven kunt lezen wordt het een duur geintje en is de terugverdientijd mogelijk meer dan 50 jaar. Je kunt beter de MV vervangen en je huis op andere punten beter isoleren, dat levert wellicht meer op.
Wat is je berekening dat je aan de 50 uur terugverdientijd komt?
Ik had het zo gesteld: de huidige ventilatie verbruikt 40 watt continu (€80 per jaar). Als ik de MV vervang, dan schat ik de kosten op €250~€500 (nieuw). Stel dat die de helft verbruikt (is denk ik reëel), dan bespaart dat €40 per jaar en zal de terugverdientijd 6 tot 12 jaar zijn. Als de ventilatie dan ook stiller/onhoorbaar is, is dat mooi meegenomen. Als ik dan voor een WTW installatie zou gaan, dan zou er ook nog bespaard kunnen worden, plus dat het huis langer koel blijft in de zomer, omdat er effectief minder warme lucht naar binnen gezogen wordt.
Ik denk dat dit nog het makkelijkste gaat worden van het verhaal, je hebt zo een extra pijp op het dak gezet om dit te realiseren.
Het gaat door een buitenmuur, dus die is dragend. Dat lijkt me gevolgen te hebben voor de constructie.

@kabeltjekabel:
Ik kan me voorstellen dat een MV eenvoudiger is (voor installatie). Ik zie zelf ook nog wel wat beren op de weg, dus ik wil niet zomaar de keuze maken voor WTW.
De huidige MV is inderdaad geen DC (maar AC). Ingaande lucht wil ik simpelweg de zolder in laten komen, dan geen behoefte aan extra ruimte/materiaal. Ik stel mijn uurloon in principe op 0, comfort mag ook wat kosten, maar WTW betekent (waarschijnlijk) het schoonmaken van de filters, eens in de zoveel tijd.

Een tweedehands WTW kan komen van iemand die een fout type heeft gekocht of een project niet heeft afgerond. Doel is om een werkende WTW unit te vinden inclusief aankoopbewijs.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ingaande lucht op zolder naar binnen blazen gaat niet werken. Dan krijg je een gigantische onbalans waarbij mogelijk alleen een deel van de 1e verdieping mee wordt afgezogen. Op de begane grond waar het afzuigen/naar binnen blazen mogelijk nog belangrijker is omdat je hier vrij lang zit met meerdere personen zal de co2 snel oplopen. Je krijgt dan dus een hele ongezonde lucht.

Afhankelijk van hoe makkelijk en mooi je de wtw wilt afwerken zal het maken van de extra buizen wel een paar 1000en euro's kunnen kosten. Vandaar dat er vrijwel geen winst uit te behalen valt. Er zijn echter genoeg andere dingen wat ook 1000en euro's kost waarbij je veel meer winst behaald (denk aan dakisolatie, vloer/spouwmuur isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
DutchKel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:24:
Ingaande lucht op zolder naar binnen blazen gaat niet werken. Dan krijg je een gigantische onbalans waarbij mogelijk alleen een deel van de 1e verdieping mee wordt afgezogen. Op de begane grond waar het afzuigen/naar binnen blazen mogelijk nog belangrijker is omdat je hier vrij lang zit met meerdere personen zal de co2 snel oplopen.
Die snap ik niet: je geeft aan dat alleen een deel van de 1e verdieping afgezogen zou worden.
Dat klopt, maar dat zou dan alleen voor de badkamer gelden, omdat daar het afzuigkanaal zit. Doordat ik nu in de slaapkamers raamventilatie heb, is dat (deels) de aanvoer van de lucht die in de badkamer wordt afgezogen.

Maar op de begane grond zijn er drie afzuigpunten: het toilet, de vooraadkast en de keuken. De deuren zijn daar voornamelijk dicht, maar onder de kieren van de deuren kan lucht door (dat moet ook wel, anders zou het toilet en de voorraadkast alleen een lucht vacuum zijn en de deuren beletten om geopend te worden (wat niet het geval is).

De raamventilatie open ik gelang naar de behoefte. Deze is voornamelijk op de eerste verdieping open, op de hoofdslaapkamer omdat je daar actieve ventilatie wil hebben omdat daar geslapen wordt. Op de begane grond is deze voornamelijk dicht, vanwege het geluid en we daar stil zitten en door de raamventilatie trek gecreëerd wordt op de plekken waar we stil zitten.

Bij de WTW zou ik de raamventilatie zo veel mogelijk dicht willen laten, behalve als er direct behoefte aan is, door een muffe lucht bijvoorbeeld.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik denk dat je niet begrijpt waarom je bij elke ruimte een lucht uit en/of invoer moet hebben. Dat is om ervoor te zorgen dat je een goede luchtcirculatie hebt. De goede luchtcirculatie heb je nu door middel van een MV en de roosters boven de ramen.

Als jij op zolder de invoer hebt, dan mag je van geluk spreken als de ingevoerde lucht bij de badkamer wordt afgezogen. De kans dat het door de kieren van je huis allemaal gebeurd is heel wat aannemelijker. Ook komt de ingevoerde lucht van de zolder helemaal niet op de benedenverdieping. Lucht gaat altijd via de minste weerstand/kortste weg waar het mogelijk is.

Zoals gezegd, je dient extra buizen naar elke ruimte te trekken waarbij je een onderscheid maakt tussen ingaande lucht en uitgaande lucht.

Uiteraard mag je het van mij ook zo uitvoeren zoals je het zelf wilt. Ik ga bij jou echt niet controleren of de lucht goed genoeg is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Itho maakt end qualityflow systeem, de verse lucht komt dan via zolder in de trap opening en onder de deuren via nieuw aan te leggen kanalen per kamer afgevoerd.

Brink maakt wtw zonder kanalen, geen idee hoe dat is in de praktijk

Als je gaat voor een wtw raad ik je aan er een met enthalpie wisselaar te nemen zodat je ook luchtvochtigheid terug krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 05-05 09:28
We hebben thuis mechanische ventilatie (bouwjaar 1997), welke ongeveer 40 watt verbruikt.

Vragen die ik heb:
toon volledige bericht
In theorie kan je ook centraal inblazen, bij voorkeur het trappengat. https://www.installatie.n...entilatie-zonder-kanalen/

Je zou ook kunnen denken aan een ventilatiewarmtepomp. Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
DutchKel schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:15:
Ik denk dat je niet begrijpt waarom je bij elke ruimte een lucht uit en/of invoer moet hebben. Dat is om ervoor te zorgen dat je een goede luchtcirculatie hebt. De goede luchtcirculatie heb je nu door middel van een MV en de roosters boven de ramen.

Als jij op zolder de invoer hebt, dan mag je van geluk spreken als de ingevoerde lucht bij de badkamer wordt afgezogen. De kans dat het door de kieren van je huis allemaal gebeurd is heel wat aannemelijker. Ook komt de ingevoerde lucht van de zolder helemaal niet op de benedenverdieping. Lucht gaat altijd via de minste weerstand/kortste weg waar het mogelijk is.
Ik snap dat elke ruimte ventilatie nodig heeft. Je wil de CO2 waardes laag houden, de luchtvochtigheid niet te hoog hebben en dat het (daardoor?) niet onfris ruikt.

Zoals @Murkmans aangeeft, kán het wel, mits je dus actief de ruimte(s) ventileert, los van het WTW systeem. Dat lijkt me een fors minder ingrijpende verandering dan nieuwe buizen te trekken.
Alleen: de ruimtes die dat zouden behoeven, zijn nu drie slaapkamers, waarvan overdag praktisch altijd de deuren open staan. Mijn vraag is dan: als ik de raamventilatie daar niet gebruik, zou dat teveel nadelige invloed hebben op de luchtkwaliteit? Ik werk nu bijvoorbeeld veel op zolder. Daar is zelf geen actieve afzuiging en ik heb de raamventilatie dicht, omdat ik niet (te veel) koude lucht naar binnen wil trekken.

Nou kan ik me voorstellen dat iemand gaat roepen dat het heel ongezond is, maar ik werk al zo'n 9 maanden zo en ik heb geen enkel probleem met mijn luchtwegen (noch mijn vriendin), dus dan zou ik dat in twijfel trekken.
Ook gebruik ik alleen de laagste stand van de MV en staat deze bij vakantie uit. Ik heb geen enkel vochtprobleem thuis.

Ook begrijp ik niet waarom je denkt dat de lucht in de badkamer niet afgezogen zou worden. Netto maakt het niet uit voor de badkamer of de raamventilatie (die niet in de badkamer is) gebruikt wordt, of een invoer op zolder: de afzuiging creëert een onderdruk in de badkamer en lucht kan onder de badkamerdeur door de badkamer in gezogen worden om de nodige flow te creëren. Als het klopt wat je stelt (dat de badkamer niet wordt afgezogen), dan zou dat nu ook het geval moeten zijn en er zijn nul problemen qua vocht op de badkamer. Ik gok dat druppels binnen 2~3 uur verdwenen zijn, de kitranden zien er (relatief) goed uit, op het oog wit en er is geen spoor van corrosie bij metalen objecten, zoals de radiator.

Maar samenvattend op @Murkmans en @Tetsuo55 : als ik een WTW installatie zou plaatsen, dan raden jullie wel aan om de slaapkamers toch actief te ventileren (al dan via aparte ventilatie of via toevoerkanalen vanuit de WTW)?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 05-05 09:28
Nas T schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Ik snap dat elke ruimte ventilatie nodig heeft. Je wil de CO2 waardes laag houden, de luchtvochtigheid niet te hoog hebben en dat het (daardoor?) niet onfris ruikt.

Zoals @Murkmans aangeeft, kán het wel, mits je dus actief de ruimte(s) ventileert, los van het WTW systeem. Dat lijkt me een fors minder ingrijpende verandering dan nieuwe buizen te trekken.
Alleen: de ruimtes die dat zouden behoeven, zijn nu drie slaapkamers, waarvan overdag praktisch altijd de deuren open staan. Mijn vraag is dan: als ik de raamventilatie daar niet gebruik, zou dat teveel nadelige invloed hebben op de luchtkwaliteit? Ik werk nu bijvoorbeeld veel op zolder. Daar is zelf geen actieve afzuiging en ik heb de raamventilatie dicht, omdat ik niet (te veel) koude lucht naar binnen wil trekken.

Nou kan ik me voorstellen dat iemand gaat roepen dat het heel ongezond is, maar ik werk al zo'n 9 maanden zo en ik heb geen enkel probleem met mijn luchtwegen (noch mijn vriendin), dus dan zou ik dat in twijfel trekken.
Ook gebruik ik alleen de laagste stand van de MV en staat deze bij vakantie uit. Ik heb geen enkel vochtprobleem thuis.

Ook begrijp ik niet waarom je denkt dat de lucht in de badkamer niet afgezogen zou worden. Netto maakt het niet uit voor de badkamer of de raamventilatie (die niet in de badkamer is) gebruikt wordt, of een invoer op zolder: de afzuiging creëert een onderdruk in de badkamer en lucht kan onder de badkamerdeur door de badkamer in gezogen worden om de nodige flow te creëren. Als het klopt wat je stelt (dat de badkamer niet wordt afgezogen), dan zou dat nu ook het geval moeten zijn en er zijn nul problemen qua vocht op de badkamer. Ik gok dat druppels binnen 2~3 uur verdwenen zijn, de kitranden zien er (relatief) goed uit, op het oog wit en er is geen spoor van corrosie bij metalen objecten, zoals de radiator.

Maar samenvattend op @Murkmans en @Tetsuo55 : als ik een WTW installatie zou plaatsen, dan raden jullie wel aan om de slaapkamers toch actief te ventileren (al dan via aparte ventilatie of via toevoerkanalen vanuit de WTW)?
toon volledige bericht
Zeker, ventileren wordt nog weleens onderschat. In het verleden zijn er veel (voornamelijk huur) woningen opgeleverd met een slecht ingeregelde wtw installatie. Bewoners trokken dan de stekker er uit, met als mogelijk gevolg schimmelwerking, te hoge fijnstof of CO2 graad, noem maar op.
Dit komt niet altijd direct tot uiting in "hoe je je voelt" of "de kitranden zijn nog wit".

Je ziet het ook veel in woningen die nageisoleerd zijn, ventileren gebeurde daar dan voorheen natuurlijk, maar door isolatie is actieve ventilatie noodzakelijk voor de constructie en het binnenklimaat.

Maar als ik het zo begrijp uit je verhaal, zou je ook gewoon de roosters een stukje open kunnen zetten op de slaapkamers op het moment dat je daar bent. Echter zorgt dit er wel voor dat je onbalans krijgt van je wtw systeem.

Ik denk zelf dat een ventilatiewarmtepomp beter zou passen bij je als de huidige box vlakbij de cv-ketel zit. Deze zijn er al vanaf 500 euro na subsidie (Nibe savent bijvoorbeeld). De meest bekende is de Inventum ecolution module-air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Je kunt ook een wtw per kamer overwegen moet je wel in elke kamer ene opening naar buiten maken (bijvoorbeeld IPV een kiepraam)

https://www.ventilatielan...FqaMGW4AvNjBoCZnUQAvD_BwE

Ps
Je kan overigens wel lucht in inblazen op zolder en afvoeren op de verschillende verdiepingen, dat is ook hoe de quality flow van Itho werkt en zo heb ik mijn wtw ingeregeld (ik blaas in de 4 slaapkamers in voer af in alle overige ruimtes)

De voorwaarde is wel dat je huis luchtdicht is zodat de lucht van de overdruk ruimtes naar de onderdruk ruimtes stroomt

Edit: persoonlijk zou ik voor de Itho qualityflow gaan met buizen naar elke kamer zodat je co2 gestuurd per kamer ventilateert met minimale toeren en extra kunt ventileren waar nodig (zoals tijdens koken of douchen)
Maar elke ruimte heeft een eigen buis nodig voor het zelf regelend ventiel

[ Voor 48% gewijzigd door Tetsuo55 op 11-01-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
Bedankt voor de reacties, ik denk dat een ventilatie inclusief warmtepomp een goede oplossing kan zijn. Dat voorkomt de behoefte om iets te regelen zodat de slaapkamers voorzien worden van verse lucht (in de vorm van een losse actieve ventilatie per slaapkamer of door aanvoerkanalen te realiseren) en zal zuiniger zijn dan de MV. Dan kan ik de raamventilatie blijven gebruiken en uitzoeken in hoeverre het systeem gereguleerd kan worden op basis van CO2/luchtvochtigheid en/of andere parameters.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Interested
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2023
@Nas T
Hallo Nas,

Hoe is het project uiteindelijk verlopen? Heb je voor de ventilatie warmtepomp gekozen of voor de WTW en dan inblazen op zolder?

Ik zit nu in een zelfde overweging namelijk :)

Alvast bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nas T
@ICT Interested Uiteindelijk heb ik geen keuze gemaakt. Een externe organisatie heeft de inschatting gemaakt dat het financieel niet heel interessant is om energiemaatregelen te treffen voor ons huis en we zijn van plan om ons huis op redelijk korte termijn (<1 jaar) te verkopen.

Het is jammer dat de warmtepompventilatie zo prijzig is en de prijzen eigenlijk altijd achter offertes schuilen.

Ik zou nu technisch een lichte voorkeur hebben voor een WTW unit met een slimme uitvoering, zodat de impact in de woning minimaal is (aanvoer van verse lucht naar de slaapkamers via het plafond van de overloop op de 1e verdieping, via een verlaagd plafond). Reden is dat naast warmte in winst, er ook winst in koelte gerealiseerd kan worden.

Maar dat houdt ook in dat er aanpassingen aan het huis gedaan moeten worden en ik weet niet hoe een toekomstige koper daar tegenaan zou kijken. Daarom zou ik praktisch misschien eerder kijken naar de warmtewisselaar voor de ventilatie, omdat dat mij zelf geen tijd gaat kosten (die is schaars).

Hopelijk kan je met die informatie wat :)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Interested
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-12-2023
Oke....sinds 20 november 2023 is de inventum spaarpomp (zonder boiler) bij ons geplaatst via de woningbouwvereniging.

Er is een RH (vocht sensor) in de badkamer geplaatst

Er is ook een CO2 sensor in de woonkamer geplaatst

Huidige ketel is van 2022 AWB

Afzuiging:
in toilet BG
keuken BG
Wasmachine hok 1e verdp
Zolder (opstelplaats spaarpomp en ketel)

Samen met de renovatie zijn ook de spouwmuren nageisoleerd (30 jaar geleden was het ook al een keer gedaan). Alle kozijnen vervangen waarvan eerste verdieping enkel glas was en de BG van hele oude dubbelglas. Het dak is van buiten geisoleerd met grijze EPS dakplaten. Dikte moet ik nog even terug zoeken.

Bij het vervangen van de kozijnen zijn ook dauerluftung / raamroosters geplaatst. Deze dienen altijd open te zijn tbv goede lucht circulatie. Er is mij verteld dat ook de spaarpomp efficienter zou werken dan....

Ik ga het energieverbruik bijhouden met een energysocket van HomeWizard. Helaas mis ik net een goede gadget / tool om de geproduceerde warmte energie te meten. Deze warmte energie wil ik dan afwegen aan de gebruikte elektrische energie.

Eerste bevindingen:

De CO2 sensor in de woonkamer brandt nog al snel oranje als even de roosters dicht zijn (koude klachten).

Veel geluid, wij hebben een vaste trap naar zolder en we horen het apparaat over duidelijk als de warmtepomp functie actief is. Maar....nu staan de roosters ook wel vaker dicht. Ik moet nog even experimenteren.

Wordt vervolgd......

Iemand suggesties voor een warmtemeter tbv de cv leiding van de spaarpomp ? Het zou mooi zijn als ik deze ook via de app kan uitlezen.

#Spaarpomp
#Ventilatie warmtepomp
#inventum
#wtw
Pagina: 1