Mifi voor beter/stabielere verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
Hey Tweakers,

Ik ben een wildcamera aan het bouwen met een pan/tilt beveiligingscamera die eigenlijk 24/7 moet gaan uitzenden vanaf een locatie in het bos.

De stroomvoorziening is een tractie accu van 100Ah en met wat testen lijkt de camera het 5/6 dagen vol te houden. Stroom is dus prima.

Nu gebruik ik voor het internet een Mifi apparaatje dat Wifi omzet naar 3G/4G. Dat is nu de TP-Link M7200. Dat werkt redelijk maar op de locatie is er zwakke dekking en met name de upload is slecht. (Down 1.5Mbit, up 100Kbit).

Nou is de TP-Link echt een klein apparaatje en ik vraag me af of de antenne wel echt is gemaakt voor iets als dit of dat het beter moet kunnen.

Ik ben daarom opzoek naar een Mifi oplossing die het signaal stabiel kan krijgen en een betere upload snelheid kan creëren. Ik denk dan dus aan een externe antenne.

Aangezien ik zelf weinig kaas heb gegeten van dit wereldje is mijn vraag wat jullie adviseren?

Vereisten zijn dus: Betere verbinding maar zo laag mogelijk stroomverbruik (verbruiken antennes stroom?)

Ik dacht zelf aan deze mifi module (Deze ondersteund externe antennes)
Huawei E5577s-321

Maar voor antenne heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Heb je geen oude smartphone, dat is simpelste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:13
Verschillende providers al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Smartphone is geen oplossing en ja ik heb verschillende providers geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:12
Een mifi met (richt) antenne likt mij prima oplossinf. Het liefst de antenne boven de bomen, die dempen nogal

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-10 16:43
Als ik het goed begrijp gaat dit dus over het bereik van 3G/4G. Je zult wel goede 4G dekking moeten hebben waar de camera staat. Is die er wel? Heb je er goed bereik met je telefoon?

Dat kun je volgens mij maar minimaal verbeteren met bijvoorbeeld een externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Met mobiel is er netwerk. 1.5Mbit down/100kb/s up. (iPhone 11 pro).
Ik zelf zou verwachten dat een dedicated richtantenne het signaal beter moet krijgen dan de kleine iPhone antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
Een externe antenne kan verbetering opleveren, en zoals @laurens0619 aangeeft beste boven de bomen vanwege demping.

Maar heb je uitgezocht welke provider op die locatie beste dekking heeft? Past de snelheid ook bij het abonnement/pre-paid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Ik heb 3 providers geprobeerd en allemaal is het hetzelfde. Ik vermoed ook dat ze allemaal in dezelfde telefoonmast zitten. De snelheid is te laag voor het abonnement maar dat komt door de dekking. Op de dekkingskaart is het ook gebeid dat op randje valt van nét wel, nét geen verbinding.

Maar ik ga gewoon een richtantenne proberen. Als het niet werkt stuur ik het gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacul
Ok, hoop voor je dat het werkt :) Wil je het nog even laten weten hier? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
NLAnaconda schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:08:
Ik heb 3 providers geprobeerd en allemaal is het hetzelfde. Ik vermoed ook dat ze allemaal in dezelfde telefoonmast zitten. De snelheid is te laag voor het abonnement maar dat komt door de dekking. Op de dekkingskaart is het ook gebeid dat op randje valt van nét wel, nét geen verbinding.

Maar ik ga gewoon een richtantenne proberen. Als het niet werkt stuur ik het gewoon weer terug.
Aangezien ik met een soortgelijke vraag zit ben ik heel benieuwd welke oplossing je nou uiteindelijk gekozen hebt?
Welke hotspot / mifi in combinatie met welke richtantenne (mimo?)?
Hoor graag je bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
@Kiebus Zie NLAnaconda in "IP Camera op zonnepaneel en accu"

Ik gebruik als modem de Teltonik RUT240 (echt een aanrader) samen met de Poynting XPOL-5-5G V3. Het gaat mij vooral om upload (wildcamera stream).

Op mijn telefoon heb ik op de locatie ongeveer 30kb/s upload. Met de richtantenne tusen de 600kb/s en
700kb/s. Kantekening is dat de richtantenne in een boom zit en de telefoon meet vanaf de grond. Daarnaast schijnen echt heel veel variabelen te zijn waarmee je een beetje geluk moet hebben. Bebouwing, terrein tussen jou en de mast, begroeiing, etc. Dus je moet het eigenlijk gewoon proberen.

De RUT240 is voor mij vooral interessant omdat ik een onbeperkt KPN abonnement heb. Deze heeft een limit van 5GB per dag, waarna je vervolgens smsjes kan sturen om elke keer gratis met 1GB te verhogen. De RUT240 heeft een SMS scheduler die dat voor mij dus automatisch doet. Dus hij besteld om de X aantal uur een GB bij.

Een ander voordeel is dat je via https://rms.teltonika-networks.com/management op afstand toegang kan krijgen tot je mifi router. Als om welke reden je router reboot dan krijg je van KPN een nieuw IP adres. Die weet je op dat moment niet. Via het remote management system hoef je niet naar locatie om het IP adres te achterhalen. Het ding meldt zich zelf weer aan via de rms website, en je leest het IP uit.

Mocht je meer vragen hebben, laat maar weten.

[ Voor 7% gewijzigd door NLAnaconda op 06-05-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
@NLAnaconda wow hulde voor je reactie en ook je andere topic. Ik heb je hele topic met veel plezier doorgelezen, puur omdat het leuke toegepaste techniek is!
Dit alles is een heel stuk 'meer' dan de toepassing die ik voor ogen heb. Voor mijn toepassing heb ik HIER een apart topic aangemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kiebus op 17-05-2021 16:35 . Reden: Topic toegevoegd ]

• TheThrust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06-2024
Hoeveel uur werkt de Teltonik RUT240 op je 100Ah accu?

• NLAnaconda
TheThrust schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:48:
Hoeveel uur werkt de Teltonik RUT240 op je 100Ah accu?
De RUT240 alleen weet ik niet, ik heb er ook nog een camera aan hangen die een veelvoud aan stroom verbruikt.

100Ah x 12V = 1200 watt. Verbruik RUT is 5 watt. Dus in theorie 10 dagen. Maar reken een week.
Pagina: 1