Verbeteren bereik 4G / wifi in Italië dmv mifi / booster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Doel:
Het verbeteren van zowel 4g bereik/ verbinding (alsmede de optie om wifi signaal te boosten) om zo voldoende internet snelheid te kunnen hebben om bruikbaar te kunnen surfen en eventueel te kunnen streamen.

Budget:
Nog niet helemaal over uit, maar mijn gevoel zegt dat je voor 100 euro toch een eind moet kunnen komen. En om eerlijk te zijn wil ik er niet veel meer aan uitgeven, dat is het me niet waard voor de 3 weken per jaar ;)

Locatie toepassing:
Verschillende locaties in (meestal) (noord)Italië op campings of het binnenland.

Omschrijving:
Wij gaan elk jaar naar Italië toe op vakantie waarbij om de een of andere reden het internet (4G) altijd behoorlijk slecht is. Deze ervaring hebben we op zeer veel verschillende locaties, van Gardameer tot diep in Toscane. Meestal op campings, maar ook in het binnenland of aan de voet van de Apennijnen. We gebruiken het internet om op te zoeken welke tripjes we (willen) gaan maken en om ons volgende verblijf te zoeken en te boeken. Dit doen we in het algemeen met een laptop die we doormiddel van mobiele hotspot verbinden met het internet.
Ik ben niet in het bezit van een apart data abonnement voor mijn laptop.

Ons gezin bestaat uit mijn vrouw en ik, plus 3 (zeer) jonge dochters. Dit betekent dus dat we s avonds graag het opzoekwerk doen wanneer de kinderen slapen. Dit doen we dan vanuit het huisje / stacaravan of waar we dan ook zijn, in ieder geval kunnen we niet naar een andere plek toe om bijvoorbeeld een openbare wifi te gebruiken.

Ik zou graag op een redelijk 'simpele' manier een mobiele oplossing willen meenemen om in geval van slecht internet (lees te traag om goed mee te kunnen surfen/ opzoeken), hier een dusdanige verbetering in te zien dat dit weer voldoende werkbaar is.
De prioriteit ligt op het verbeteren van 4G bereik/ snelheid, maar als met eenzelfde oplossing ook de mogelijkheid bestaat om een wifi signaal te kunnen boosten is dit mooi meegenomen. (Op campings kun je vaak (gratis) wifi krijgen, maar ook hier is het bereik (en dus de snelheid) vaak bedroevend laag.
Mobiel betekent in ons geval dat het relatief eenvoudig op te zetten is, maar we hebben altijd 230V stroom tot onze beschikking, dus het hoeft niet perse op accu te zijn.

Mogelijke oplossingen.
Na lees en zoekwerk op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk een aantal mogelijke verschillende oplossingen voor dit probleem zouden kunnen zijn.

1) Het verbeteren van het bereik van mijn mobiele telefoon zelf, bijvoorbeeld door externe antenne
2) Het gebruik van een Mifi router met goed bereik of externe antennes
3) Het installeren van een signal booster

Optie 1 zou in theorie eigenlijk de beste oplossing zijn. Helaas kun je tegenwoordig geen externe antennes meer aansluiten op de meeste mobiele telefoons. Ik heb een Samsung S20, en voor zover ik weet is dit niet mogelijk (of bestaat er een OTG USB-c externe antenne?)
Het enige wat ik gevonden heb is een zogenaamde 'induction car cradle. HIER een voorbeeld, wordt veel verkocht en gebruikt in Australië. Maar is me veel te duur.
Op Ali heb ik een voorbeeld gevonden van een cradle, maar heb geen idee of dit gaat werken, en wat het verschil in bereik/ snelheid gaat zijn.

Optie 2 lijkt een goed idee te zijn.
Op ali express zijn verschillende goed beoordeelde MIFI of 4g routers te krijgen, die vaak externe antenne ingangen hebben. Ze zijn niet te gek duur en volgens mij voldoen ze wel aan wat ik nodig heb. Uiteraard mag het ook een tweedehands oplossing zijn van marktplaats of iets dergelijks.
Zelf had ik het idee om een MIFI routertje te kopen en een paar antennes erbij te halen. Deze te bevestigen op een telescopische paal (lees een oude vishengel) en op die manier het 4G signaal te verbeteren.
Vraag is dan, welke router of MIFI heb ik nodig?
Enige nadeel van deze oplossing is dat ik of een extra simkaart nodig heb (eenmalig 30 euro volgens mij bij Vodafone), of dat ik telkens simkaarten moet gaan wisselen tussen telefoon en mifi router. (Momenteel heb ik een e-sim bij Vodafone, geen idee of je wel kunt wisselen tussen e-sim en hardware sim?).
Hier een voorbeeld van een netgear mifi op ali

En hier een noname op ali met wel goede beoordelingen

Optie 3 is ook optie om je signaal te boosten, maar heeft volgens mij ook wat nadelen of specifieke aandachtspunten. Uiteraard moet de booster de juiste banden kunnen boosten voor 4G in Italië (volgens mij is dat B3, B7 en B20), maar missen de goedkopere versies de mogelijkheid van MIMO. En dan is dus maar de vraag of er daadwerkelijk een snelheidwinst gaat zijn wanneer je een 'goedkope ' versie koopt.
Op ali beginnen de prijzen bij zo'n beetje 50 euro en lopen ze op tot honderden euro's.
Mocht een booster voor mijn situatie de geschikte oplossing zijn, dan is ook hier de vraag welke ik dan moet hebben en wat de verschillen precies zijn.

Slot
Graag hoor ik welke van mijn geschetste oplossingen het beste zullen gaan werken in mijn situatie, en uiteraard ook waarom.
Ik sta ook zeer open voor andere oplossingen waar ikzelf nog niet aan gedacht heb, zolang het maar een budgetvriendelijke oplossing is (het hoeft niet perfect te zijn, zolang het maar voldoende bruikbaar is).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een mifi is prima maar skip ali en haal dr gewoon 1 bij coolblue oid check ook even goed welke 4g frequenties er gebruikt worden en of die compatible is

Maar, hoe zeker weet je dat dekking t probleem is? Miss is je sim 2g/3g only in buitenlans? Of wordt een nl sim op allerlaagste prio gezet? Heb je de oorZaak onderzocht?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eventueel een 4G router een optie?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zorg voor een 4G router met een externe richtantenne. De richtantenne richt je naar de dichtstbijzijnde 4G mast. De antennekabel tussen de antenne en de router moet zo kort mogelijk blijven i.v.m. verliezen van het RF signaal in de kabel.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Teltonika RUT240 is wel mooi apparaatje. Die kun je ook automatisch smsjes laten sturen voor als je bundel op is

Je kunt eerst eens kijken wat die doet met de antenne die erop zit en later er een externe richtantenne opzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
laurens0619 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:28:
Een mifi is prima maar skip ali en haal dr gewoon 1 bij coolblue oid check ook even goed welke 4g frequenties er gebruikt worden en of die compatible is
Waarom zo stellig om ali te skippen en naar coolblue oid te stappen?
Volgens mij wordt in Italië voor 4G het volgende gebruikt: 800, 1500, 1800, 2100, 2600 MHz. (Eerder algevonden: B3, B7 en B20)

De genoemde Teltonika RUT240 is ver boven mijn beoogde budget en heeft denk ik ook veel meer dan wat ik nodig heb? (In mijn situatie hoef ik geen smsjes verstuurd te krijgen wanneer de bundel op is. Ook een RMS heb ik niet nodig.
laurens0619 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:28:
Maar, hoe zeker weet je dat dekking t probleem is? Miss is je sim 2g/3g only in buitenlans? Of wordt een nl sim op allerlaagste prio gezet? Heb je de oorZaak onderzocht?
Goede scherpe vraag! Deze heeft me wel even aan het denken gezet.
Ik weet zeker dat mijn abonnementen gewoon snel 4g ondersteunen in het buitenland. Vorig jaar vakantie had ik zowel T-mobile Go (10 gig) als Vodafone Red (10 gig) (mijn abonnement switch was toevallig tijdens de vakantie). Op papier kunnen ze het, en in de praktijk ook.
Of de Nederlandse sims op de laagste prioriteit worden gezet heb ik niet (voldoende) onderzocht en weet ik dus ook niet. Dit zou inderdaad mede een oorzaak kunnen zijn.
Wat ik wel weet is dat ik op verschillende punten in steden getest heb, en daar wel hoge snelheden behaald kunnen worden. Dus het moet mogelijk zijn.

Een Italiaanse (prepaid) sim in een Mifi / 4g router is een optie, maar liever maak ik gewoon gebruik van mijn eigen abonnement aangezien ik voldoende data heb en een aparte sim weer extra geld kost.
Bl@ckbird schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:35:
Zorg voor een 4G router met een externe richtantenne. De richtantenne richt je naar de dichtstbijzijnde 4G mast. De antennekabel tussen de antenne en de router moet zo kort mogelijk blijven i.v.m. verliezen van het RF signaal in de kabel.
@SMSfreakie Een 4G router is uiteraard ook een optie. Die had ik voor het gemak even onder een MIFI geplaatst.
Wat is het specifieke voordeel van een 4G router ten opzichte van een Mifi? Welke zou jij aanraden?

Ik had gelezen dat wanneer je kabel tussen router en antenne van voldoende kwaliteit is, het signaal verlies heel erg meevalt. Weegt het voordeel van het hoger zetten van de externe antennes op tegen het mogelijke signaalverlies in de kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25
Weet je wel zeker dat het probleem zit in de 4G-ontvangst zelf? Mijn laatste vakantie aan het Gardameer had ik prima 4G maar wel maar max 5Mbit via zowel Vodafone als TIM. Dat was overigens met een mifi incl externe antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je niet gewoon pech gehad met je lokatie en is er gewoon geen sneller internet? Vergeet niet dat je in Nederland wat dat betreft heel erg verwend wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk dat je wel aan een Mifi router zit. Een antenne versterker is denk ik duurder en niet geheel legaal.
Dan moet je dus iets goedkoops vinden waar een externe wifi antenne aan vast zit. Ik heb wat zitten zoeken.
Alternatief is je telefoon in een plastic doosje proppen aan een mast (en dan op je wifi hotspot inloggen)

Bijvoorbeeld deze antenne
https://www.amazon.nl/Bin...gid=pla-882501113246&th=1

is compatible met:
ZTE MF920V 4G MIFI, ZTE MF823 MF821D 4g Dongle
NETGEAR LB1120 LB1121 LB2120 4G LTE breedbandmodem,
NETGEAR Nighthawk M1 MR1100 M2 MR2100 Aircard AC785 AC762S
AC790 AC810 Wi-Fi mobiele breedband hotspot
Huawei E8372 Wingle E392 4G WIFI / WLAN Modem, Huawei
E5785 E5785-92c E5785lh-22c E5785-92c E5377 E5377s-32
E5573 E5573Cs-322 E8377 E5787 E5786 E5776 E5776s-32 E5775
B618 E392 Mobiele WiFi hotspot

Bijvoorbeeld deze mifi voldoet aan je wensen, binnen budget en mogelijkheid tot aansluiten externe antenne
https://www.coolblue.nl/p...Y0ZcQD4ligpBoCgHYQAvD_BwE

Wat wel nadeel is dat er geen ingebouwd accesspointt in zit

misschien als je wat beter zoekt, bv op marktplaats, dan kun je nog een andere huawei vinden met external antenne support

edit:
misschien deze?
YouTube: Huawei 4G Router - Does Antenna Improve Speed?
https://www.bol.com/nl/p/...woC1IcpM8ILxoCA2kQAvD_BwE

Koop daar een leuke buiten/richtantenne bij en je bent een heel eind

edit2:
mbt je optie 1 heb ik ook dit gevonden
https://www.ebay.co.uk/it...nna-adapter-/371426801686

https://onwireless.com.au...-patch-cable-adapter.html
Use with Mobile Phones that do not have an external antenna socket or cradle available.
Please refer to our Patch Cable and Coupler Guide for more information.
These inductive patches are not as effective as a direct external antenna connection and will drop 2-4dB (~1 bar) of signal when compared to a direct connected patch cable. How effective they are greatly depends upon how closely they are located near the mobile phones internal antenna.
Use in conjunction with an antenna with more than 6dBi gain to be effective.
For fixed wireless situations we recommend our hi-gain Yagi antennas for best results.
Weetje voor 10 euro gewoon kopen en knopen aan een goede externe antenne. Wel even ervoor zorgen dat die externe antenne ook in een mifi router kan :)

edit2:
https://onwireless.com.au...-phone-cradle-mounts.html
hier nog meer goedkope passieve antenne versterkers

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 18-05-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zelf tijden een Huawei model met Externe antenne gebruikt (dan wel in nederland) maar goed

helaas is tijdelijk onbeperkt internet (zonder fratsen) niet meer mogelijk voor particulieren dus wordt t dit jaar wat adners verzinnen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
RadioAir schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:01:
Weet je wel zeker dat het probleem zit in de 4G-ontvangst zelf? Mijn laatste vakantie aan het Gardameer had ik prima 4G maar wel maar max 5Mbit via zowel Vodafone als TIM. Dat was overigens met een mifi incl externe antenne.
Goede vraag! Ik kan dat zeker niet uitsluiten.
Wat ik wel weet is dat ik op verschillende locaties letterlijk slecht bereik had (dus lees weinig streepjes, bergachtig gebied).
Aan het Gardameer (Peschiera del Garda) had ik wel redelijk bereik maar was de snelheid om te huilen (leek wel een mast die overbelast was?).
Ik heb toen ook verschillende posities getest van mijn telefoon, waar ik het beste ontvangst had (de hoogste snelheid via speedtest). Wat me opviel was dat het veel uitmaakte waar ik stond, maar ook het tijdstip van de dag. (Dit was op camping butterfly. In het stadje zelf had ik veel beter bereik (en dus snelheid)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:41
Kiebus schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:31:
[...]
Wat ik wel weet is dat ik op verschillende locaties letterlijk slecht bereik had (dus lees weinig streepjes, bergachtig gebied).
Zover mij bekend zegt dat niets, verbinding is verbinding. Hooguit gebruikt je zender meer stroom. Dat zou geen heel groot verschil moeten maken als je enkel wat Google en camping websites bezoekt
Aan het Gardameer (Peschiera del Garda) had ik wel redelijk bereik maar was de snelheid om te huilen (leek wel een mast die overbelast was?).
Ik heb toen ook verschillende posities getest van mijn telefoon, waar ik het beste ontvangst had (de hoogste snelheid via speedtest). Wat me opviel was dat het veel uitmaakte waar ik stond, maar ook het tijdstip van de dag. (Dit was op camping butterfly. In het stadje zelf had ik veel beter bereik (en dus snelheid)).
Dit ga je met geen enkel apparaat oplossen, als de mast niet meer snelheid geeft dan maakt het allemaal niets uit.

Wat ik zelf merk is dat ik in mijn caravan door de isolatie ook een matig 4G bereik heb. Ik leg mijn iPhone dan in het randje van een raam of in de voortent. Wifi heeft minder last van de isolatie en straalt prima de caravan in.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
laurens0619 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:37:
Ik denk dat je wel aan een Mifi router zit. Een antenne versterker is denk ik duurder en niet geheel legaal.
Dan moet je dus iets goedkoops vinden waar een externe wifi antenne aan vast zit. Ik heb wat zitten zoeken.
Alternatief is je telefoon in een plastic doosje proppen aan een mast (en dan op je wifi hotspot inloggen)
Ik heb nergens gelezen dat een antenne versterker niet geheel legaal is. Kun je aangeven waarom dat is of waar je die kennis vandaan hebt?
Ook hier zie je op ali wel betaalbare modellen, maar uiteraard de vraag of dat (voldoende) gaat werken. Iemand daar ervaring mee?

Het idee van telefoon in een mast heb ik vorig jaar geprobeerd. :P Had naar mijn idee wel enig resultaat, alleen kon ik niet echt hoog genoeg komen om significant verschil te laten hebben.
Bijvoorbeeld deze antenne
https://www.amazon.nl/Bin...gid=pla-882501113246&th=1

is compatible met:
ZTE MF920V 4G MIFI, ZTE MF823 MF821D 4g Dongle
NETGEAR LB1120 LB1121 LB2120 4G LTE breedbandmodem,
NETGEAR Nighthawk M1 MR1100 M2 MR2100 Aircard AC785 AC762S
AC790 AC810 Wi-Fi mobiele breedband hotspot
Huawei E8372 Wingle E392 4G WIFI / WLAN Modem, Huawei
E5785 E5785-92c E5785lh-22c E5785-92c E5377 E5377s-32
E5573 E5573Cs-322 E8377 E5787 E5786 E5776 E5776s-32 E5775
B618 E392 Mobiele WiFi hotspot

Bijvoorbeeld deze mifi voldoet aan je wensen, binnen budget en mogelijkheid tot aansluiten externe antenne
https://www.coolblue.nl/p...Y0ZcQD4ligpBoCgHYQAvD_BwE

Wat wel nadeel is dat er geen ingebouwd accesspointt in zit

misschien als je wat beter zoekt, bv op marktplaats, dan kun je nog een andere huawei vinden met external antenne support

edit:
misschien deze?
YouTube: Huawei 4G Router - Does Antenna Improve Speed?
https://www.bol.com/nl/p/...woC1IcpM8ILxoCA2kQAvD_BwE

Koop daar een leuke buiten/richtantenne bij en je bent een heel eind
Waar ik naar opzoek ben is de keuze voor MIFI of 4g routers. Waar selecteer je nou precies op? Wanneer is een MIFI wel goed, en wanneer niet?
Voor mij geldt dat hij een goed bereik moet hebben, uiteraard de juiste banden ondersteund, ingebouwde hotspot heeft en de mogelijkheid om externe antennes aan te sluiten.
Maar zelfs met die selectie criteria zijn er nog veel te veel opties waarbij ikzelf niet helemaal de verschillen zie.
edit2:
mbt je optie 1 heb ik ook dit gevonden
https://www.ebay.co.uk/it...nna-adapter-/371426801686

https://onwireless.com.au...-patch-cable-adapter.html

[...]

Weetje voor 10 euro gewoon kopen en knopen aan een goede externe antenne. Wel even ervoor zorgen dat die externe antenne ook in een mifi router kan :)

edit2:
https://onwireless.com.au...-phone-cradle-mounts.html
hier nog meer goedkope passieve antenne versterkers
Voor 10 euro valt dat inderdaad wel te proberen. Vraag is alleen hoe goed of slecht dit gaat werken, ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Die passive antenna cradle zijn allemaal te koop in Australië. Ben wel benieuwd of ze überhaupt te verzenden zijn naar NL.
Zojuist even geprobeerd via jouw link, maar kon het niet meteen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiebus
Drardollan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Zover mij bekend zegt dat niets, verbinding is verbinding. Hooguit gebruikt je zender meer stroom. Dat zou geen heel groot verschil moeten maken als je enkel wat Google en camping websites bezoekt
Hier moet ik aan toevoegen dat met slecht bereik (weinig streepjes) ik ook altijd een lage gemeten snelheid meet (via speedtest).
Ik weet dat streepjes op je telefoon eigenlijk niks zeggen, maar een speedtest dus wel.
Het is wel zo dat wanneer je een laag dB signaal binnenkrijgt, je snelheid lager is.
dB kun je verbeteren door een betere antenne.
Drardollan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Dit ga je met geen enkel apparaat oplossen, als de mast niet meer snelheid geeft dan maakt het allemaal niets uit.

Wat ik zelf merk is dat ik in mijn caravan door de isolatie ook een matig 4G bereik heb. Ik leg mijn iPhone dan in het randje van een raam of in de voortent. Wifi heeft minder last van de isolatie en straalt prima de caravan in.
In die situatie zou het kunnen helpen om een MIFI / 4G router te hebben met een locale SIM kaart. Ervanuit gaande dat de NL sims inderdaad een lagere prioriteit krijgen dan de locale simkaarten.

De camping had ook een locale WIFI. Echter was het bereik en snelheid hiervan ook behoorlijk slecht.
Ook hier zou een wifi ontvanger geknoopt aan een hoge paal wellicht wat verbetering kunnen geven, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:41
Kiebus schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Hier moet ik aan toevoegen dat met slecht bereik (weinig streepjes) ik ook altijd een lage gemeten snelheid meet (via speedtest).
Ik weet dat streepjes op je telefoon eigenlijk niks zeggen, maar een speedtest dus wel.
Het is wel zo dat wanneer je een laag dB signaal binnenkrijgt, je snelheid lager is.
dB kun je verbeteren door een betere antenne.
Ook speedtest zegt niets, voor wat surfen of een simpele video heb je niet veel meer nodig dan 2 mbit. Speedtest is ook maar een momentopname en afhankelijk van veel meer dan jouw verbinding.
[...]

In die situatie zou het kunnen helpen om een MIFI / 4G router te hebben met een locale SIM kaart. Ervanuit gaande dat de NL sims inderdaad een lagere prioriteit krijgen dan de locale simkaarten.
Volgens mij krijgen buitenlandse sims helemaal geen lagere prioriteit, dat wordt soms wel beweerd maar ik heb er nog nooit bewijs van gezien. Het is wel zo dat je internet verkeer via Nederland gerouteerd wordt, dat kan zeker een mate van vertraging opleveren.
De camping had ook een locale WIFI. Echter was het bereik en snelheid hiervan ook behoorlijk slecht.
Ook hier zou een wifi ontvanger geknoopt aan een hoge paal wellicht wat verbetering kunnen geven, of zie ik dat verkeerd?
Wat heeft hoogte voor een voordeel? De wifi/internet op campings is vaak simpelweg overbelast, al hang je je wifi ontvanger op 1 cm van de paal, dan nog krijg je beroerd internet.

Als een telefoon met hotspot buiten neerleggen niet goed werkt, dan durf ik wel te stellen dat ook een ander apparaat er niet veel verbetering in zal aanbrengen. Tenzij je een serieuze richt antenne koopt en direct naar de 4G mast gaat stralen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Kiebus Een passieve versterker zal wel niet illegaal zijn, het toegevoegde nut is alleen discutabel (helemaal over een langere kabel die buiten hangt)

Edit:
Het lijkt wel wat te doen
YouTube: Homemade portable 4g LTE signal booster

Een actieve versterker, dan zit je dus opeens lokaal op de gsm provider frequentie zelf iets uit te sturen. Dat vinden ze niet echt leuk: https://www.business-stan...ers%20in%20the%20vicinity.

De Mifi routers.
Vooral letten of je er een externe antenne aan kan hangen, welke wifi en mobiele standaarden die ondersteuning voor heeft. Voor de rest zou ik een betrouwbaar merk kopen (huawei) en van vage meuk wegblijven

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 19-05-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik zou eerst eens bij de bron kijken of er uberhaupt voldoende dekking is in het gebied door bijvoorbeeld onderstaande te bezoeken : https://www.nperf.com/nl/...0.655364990234377&zoom=10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiebus
laurens0619 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:30:
@Kiebus Een passieve versterker zal wel niet illegaal zijn, het toegevoegde nut is alleen discutabel (helemaal over een langere kabel die buiten hangt)

Edit:
Het lijkt wel wat te doen
YouTube: Homemade portable 4g LTE signal booster
Haha, ik had tijdens mijn zoektocht ook al een paar DIY projectjes gezien om een passieve antenne te maken voor je gsm. Wat ik niet helemaal begrijp is hoe de andere kant met je gsm verbonden wordt. Of is het gewoon het doorgeven van de straling, zodat die niet door een muur heen hoeft (en dus gedemt wordt).
laurens0619 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:30:
Een actieve versterker, dan zit je dus opeens lokaal op de gsm provider frequentie zelf iets uit te sturen. Dat vinden ze niet echt leuk: https://www.business-stan...ers%20in%20the%20vicinity

De Mifi routers.
Vooral letten of je er een externe antenne aan kan hangen, welke wifi en mobiele standaarden die ondersteuning voor heeft. Voor de rest zou ik een betrouwbaar merk kopen (huawei) en van vage meuk wegblijven
Jouw link is een artikel over India. In Nederland worden door veel legale webshops verschillende boosters aangeboden. Lijkt me niet dat dit dan illegaal is.

Wat betreft MIFI of 4G router. Ik heb inmiddels contact gezocht met de tweaker die de Huawei B525s verkoopt zoals hieronder gelinkt door @saharoen. We hebben een principe overeenkomst gesloten, dus ik ga die 4g router overnemen om te kijken of ik daar voldoende resultaat mee kan halen.
Dank voor het linken!

Weet iemand toevallig of die B525s ook te gebruiken is als Wifi repeater / extender? Of een Wifi signaal in te stellen is als WAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mooie koop! Denk dat die wel gaat helpen

Die passieve hou je gewoon in de buurt en dan hopen dat t helpt…

Edit: hier iemand die zn ervaring deelt (conrad ding). Zijn conlusie: verwachten geen wonderen maar wel verbetering

https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8465197&start=28

En india strenger dan nl :+
nieuws: Agentschap Telecom verscherpt controle op illegaal gebruik netwerkrep...
https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/repeaters

En van gsm repeater shop.nl
10. Is het gebruik van GSM repeaters binnen de EU toegestaan?
Binnen de Europese Unie (Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad) is de handel in GSM repeaters vrij toegestaan. In veel landen, waaronder Nederland, België en Duitsland, dient de gebruiker voor ingebruikneming eerst officieel schriftelijk toestemming te vragen aan de provider.

Mrja dit had je ook prima zelf kunnen googlen toch? Of had je slechte dekking ;)

[ Voor 54% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2021 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiebus
Inmiddels heb ik de Huawei B525 opgehaald en gisteravond even mee getest.

Wat me opvalt is dat het lijkt dat het signaal er beter op binnenkomt dan op mijn telefoons (ik heb privé een Galaxy S20 met Vodafone en zakelijke een Galaxy A50 ook met Vodafone).
Ook de stabiliteit van de signaalsterkte lijkt op de Huawei iets beter te zijn (fluctueert minder).

Ik woon bijna in het centrum van Den Haag en kan de zendmast vanuit mijn raam zowat zien.

Op de Huawei zag ik een RSRP van -84 a -90 dBm, terwijl mijn beide Samsung's daar boven zaten, variërend van -87 tot -102 dBm. Het eerste wat door me heen ging is of ik wel appels met appels aan het vergelijken ben. Is de gemeten 'signaalsterkte' (te vinden onder status sim kaart) hetzelfde als de RSRP waarde?

Echter het bij het meten van de internetsnelheid kwam ik hele andere waardes tegen.
De A50 doet tot 100Mbps down en tot 30 up (LTE cat 12), de S20 haalt tot 170 down en 12 up (LTE cat 20).
De Huawei haalt tot 40 a 60 down en 25 a 30 up. De Huawei is een LTE cat 6.
Alles is gemeten met speedtest.net

Hierbij moet wel gezegd worden dat de Huawei met een simkaart getest is die ik uit mijn zakelijke laptop gehaald heb (mijn privé telefoon heeft namelijk een eSim). Deze simkaart is ook een Vodafone kaart, maar hier ken ik de specificaties niet van. Echter in de zakelijke laptop haalde ik download snelheden van 100Mbps.
de rest van de omstandigheden heb ik zoveel mogelijk hetzelfde proberen te houden. Dus (ongeveer) op dezelfde tijdstippen meten, op dezelfde positie op mijn bureau.

Weet iemand wat de (max) praktijk snelheden zijn van een LTE Cat 6 router? Mag ik van een theoretische snelheid van 300/50 (lte cat 6) meer verwachten in de Huawei? Of loop ik nu eigenlijk tegen de max praktijk snelheid aan?
Overigens vind ik die snelheid geen enkel probleem, dat is natuurlijk meer dan snel genoeg op vakantie.

De externe antennes die erbij zaten heb ik ook kort even getest. De mimo 4g antenne lijkt het signaal helemaal om zeep te helpen (en dus ook de snelheid). Hier zit denk ik iets niet goed, wellicht in de aansluitingen (er zitten ook verloopjes op).
De konijnenoren externe antennes lijken niet veel invloed te hebben. Alleen de upload lijkt lager te zijn dan zonder externe antennes.
Uiteraard heb ik bij elke test in de Huawei de antennes op extern gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
SINR/SNR – The signal-to-noise ratio of the given signal.
RSRP – The average power received from a single Reference signal, and Its typical range is around -44dbm (good) to -140dbm(bad).
RSRQ – Indicates quality of the received signal, and its range is typically -19.5dB(bad) to -3dB (good).
RSSI – Represents the entire received power including the wanted power from the serving cell as well as all co-channel power and other sources of noise and it is related to the above parameters through the following formula:
RSRQ=N*(RSRP/RSSI) - Where N is the number of Resource Blocks of the E-UTRA carrier RSSI measurement bandwidth.
Dus -84 (huawei) is beter dan -102 (samsung)

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiebus
Dat een lagere waarde beter is, dat wist ik natuurlijk al. Daar begin ik mee in mijn post :) De schemaatjes kun je prima op het internet vinden.
Het gaat mij erom of ik dezelfde waardes met elkaar aan het vergelijken ben. Is de gemeten waarde in de Samsungs die omschreven wordt als 'signaalsterkte' hetzelfde als RSRP in de Huawei. Bij de Samsungs staat er namelijk niet bij dat het RSRP is.

Nu nog op zoek naar een goede 4G NIMO antenne met iets van 5 meter kabel van voldoende kwaliteit (lees minder demping en een niet al te hoge prijs. Die erbij zat is dus niet zo goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:26
Ik heb net getest met mijn Huawei b618s zonder externe antenne . Ik haal met mijn vodafone red https://www.speedtest.net/result/11488137662.png

Is wel een cat11 volgens specs maar haal ook niet de 600mb die op papier wordt beloofd maar hangt meer af van Vodafone dan Huawei. Op mijn Samsung s20+ 5g haalt de zelfde snelheden op 4 g en 5 g max 120 mb. Oja en kijk of je wel met 5 ghz verbind en niet met 2.4 wifi van de router dat maakt een verschil :)

[ Voor 59% gewijzigd door saharoen op 28-05-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:18
Met de vakantie voor de deur komt ook bij mij dit onderwerp weer boven drijven.

Wij gaan de laatste jaren met een camper door de EU en dat kan overal zijn waar het goed weer is, dus dan kom je nog wel eens in buitengebieden met genoeg zon maar krap aan 2G bereik en standaard dramatisch Wifi op de verblijfplek, als het er al is.

Dit is ook een realiteit die je je voor moet houden: al heb je nog zo'n goede Mifi router en de beste antennes op 40 meter boven de camping. Wat er niet is kun je ook niet binnen halen.
Neem bijvoorbeeld Duitsland, het land der technische Grundlichheid kent hoofdzakelijk nog 3G dekking in de buitengebieden dus dan heb je echt niets meer en niets minder.

Wel is het een feit dat smartphones in het algmeen minder goed ontvangst hebben dan een doorsnede Mifi router. Het zal met de reden van toepassing zijn dat hier iets meer aandacht aan gegeven is in een Mifi router dan in een smartphone welke veelal in de bewoonde wereld met voldoende dekking wordt gebruikt.
Voeg je hier externe antennes aan toe welke in de buitenlucht hangen dan kan het signaal nog beter worden.

Wat ik persoonlijk wel lastig vind, is de keuze van een goede Mifi router, want heel groot blijkt deze markt niet. Neem Tweakers zelf waar slechts enkele reviews terug te vinden zijn. Andere websites zijn er wel maar veel lijken gesponsored door een Mifi fabrikant, of door de verkooppunten die er met een dikke hyerlink onder staan.

Wat ik tussen de enkele en redelijk betrouwbare reviews vaak naar voren zag komen was de Netgear M1 Mifi router. Soms in combinatie met de Netgear Mimo externe antenne voor optioneel beter ontvangst.
Misschien wordt dit dan mijn keuze want zijn dure M5 broertje met 5G is mij iets te prijzig en in het buitenland 90% van de tijd ook onnodig lux.
Qua M1 reviews moet je het van de webshops hebben, of enkele oprechte reviews die hier en daar op het internet te vinden zijn. Opmerkelijk genoeg vond ik wel een betrouwbare review van de Mimo antenne, compleet met serieus gemeten dB ontvangstwaarden en up/download snelheden. Hij kwam er goed uit.

En dan nog de data simkaart, want daarin zie je door de bomen ook het bos niet meer. Ik verbruik met 3 weken Europa al snel 30-50Gb en kwam al zoekende op International sim. Die hebben 30 dagen EU pre-paid kaarten voor acceptabele prijzen.
Ik heb zelf onbeperkt data op mijn iPhone maar in het buitenland is dit beperkt tot 30Gb per maand en daarna buitenland bundels bijkopen is ronduit veel te kostbaar.

Al denk ik mijn keuze voor een Mifi router en data simkaart min of meer bepaald te hebben ben ik toch nieuwsgierig jullie ervaringen met andere Mifi routers en data simkaarten voor de EU. Als gezegd heb ik misschien nog te weinig goede informatie gevonden of gelezen waardoor mijn keuze nog kan veranderen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zelf gebruik ik een huawei router ( iets met 626 ofzo?) en een konig antenne om het signaal wat te boosten ;)

de antenne kan mooi op een simpele mast, en de router gewoon binnen.. maar goed gezien ze voor nederland eigenlijk alleen zakelijk nog unlimited data sims en voor een beperkte periode aanbieden..

denk ik dat het niet echt meer gebruikt gaat worden.. en maar weer eens kijken hoe het internet van de camping via WIFI tegenwoordig is.. (dr is nu iig een 500/500 verbinding ipv een schamele 11/2mbit DSL lijn :+ )

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
Hoe gek wil je het maken?

Ik heb zelf een TPLink MR600 in mijn camper. Dat is een 4G CAT6 modem. Werkt prima, ontvangst is, in mijn ervaring, iets beter dan via mijn iPhone (SE 2020) direct.

Er kan een externe antenne op, via SMA connectoren. Veel compacte mifi dingetjes hebben CRC9 of TS9 connectoren. Die zijn niet echt degelijk. Een SMA connector is een stuk degelijker.

Verder nadeel van veel van die mifi dingen is max 10 clients, voeding via USB of een klein accutje enz. Mijn TPLink hangt gewoon direct aan de huishoudaccu. Geen gedoe met soft-touch, gewoon een schakelaar.

Externe antenne's: Die zijn er in tig soorten en maten.

Een paar opties:
- Poynting Puck 2: Mooi kleine compacte omni, ideaal om op een camper oid te monteren zonder veel hoogte en windvangers
- Poynting XPOL-2: een 11dB flatpanel (richt)antenne. Die moet je dus mogelijk wat richten, maar levert wel een stuk meer winst op. Is wel groter en dus geen omni.

Dan heb je nog de richtantennes (de 'Yagi harken'). Prima op een vakantiehuisje ofzo, minder handig op je camper. Wel goedkoper dan zo'n XPOL-2, maar wel huge.
KPN verkoopt bv de Iskra P-58 met 11dB: https://apparatuurvoorthu...angst-icm-4g-modem/?pos=0

Nog extremer dan kun je bv bij Mikrotik kijken. Daar heb je kant en klare modems incl (richt)antennes, bv 21dB LHG: https://mikrotik.com/product/lhg_4g_kit

Maar in alle gevallen: Al connect je nog zo goed op de mast, als de uplink van die mast vol zit / crap is schiet je niets op.

En echt offgrid, bv ergens in Scandinavie, heb je daar ook weinig aan.

Starlink lijkt mij een prima optie als dat straks volledig operationeel is. Dan ben je niet meer gebonden aan 4G (5G) zendmasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:21:

Starlink lijkt mij een prima optie als dat straks volledig operationeel is. Dan ben je niet meer gebonden aan 4G (5G) zendmasten.
als je dan starlink makkelijk kan verplaatsen naar een andere "cell" wel.. anders schiet het nog niet op :)
nu weet ik niet hoe groot die starlink cellen ongeveer zijn..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
DJSmiley schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:21:
Hoe gek wil je het maken?

Ik heb zelf een TPLink MR600 in mijn camper. Dat is een 4G CAT6 modem. Werkt prima, ontvangst is, in mijn ervaring, iets beter dan via mijn iPhone (SE 2020) direct.

Er kan een externe antenne op, via SMA connectoren. Veel compacte mifi dingetjes hebben CRC9 of TS9 connectoren. Die zijn niet echt degelijk. Een SMA connector is een stuk degelijker.

Verder nadeel van veel van die mifi dingen is max 10 clients, voeding via USB of een klein accutje enz. Mijn TPLink hangt gewoon direct aan de huishoudaccu. Geen gedoe met soft-touch, gewoon een schakelaar.

Externe antenne's: Die zijn er in tig soorten en maten.

Een paar opties:
- Poynting Puck 2: Mooi kleine compacte omni, ideaal om op een camper oid te monteren zonder veel hoogte en windvangers
- Poynting XPOL-2: een 11dB flatpanel (richt)antenne. Die moet je dus mogelijk wat richten, maar levert wel een stuk meer winst op. Is wel groter en dus geen omni.

Dan heb je nog de richtantennes (de 'Yagi harken'). Prima op een vakantiehuisje ofzo, minder handig op je camper. Wel goedkoper dan zo'n XPOL-2, maar wel huge.
KPN verkoopt bv de Iskra P-58 met 11dB: https://apparatuurvoorthu...angst-icm-4g-modem/?pos=0

Nog extremer dan kun je bv bij Mikrotik kijken. Daar heb je kant en klare modems incl (richt)antennes, bv 21dB LHG: https://mikrotik.com/product/lhg_4g_kit

Maar in alle gevallen: Al connect je nog zo goed op de mast, als de uplink van die mast vol zit / crap is schiet je niets op.

En echt offgrid, bv ergens in Scandinavie, heb je daar ook weinig aan.

De meest gebruikte TS-9 opschuifbare antenne-aansluitingen zijn inderdaad niet bijzonder degelijk of perse bedrijfszeker, dus inderdaad, SMA connectoren is hierin misschien een betere optie.

Qua antenne hoeft het inderdaad geen radio Kootwijk te worden, het is puur om goed ontvangst buiten de camper naar binnen richting de router te halen. Dus een simpele puck of stick met goede specifiecaties moet hier voldoende zijn. Want wat je zegt; is een cel al overbelast, te zwak, of niet voorzien van 4G, dan kun je ook niets snellers binnen halen, ook niet met een hark van een meter lang.

Nou wil het feit dat je mij ook op het forum voor camperaars treft dus daar zal je een gelijksoortige vraag zien, omdat daar ook meer Mifi/4G router gebruikers zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
Je kan ook bij Teltonika kijken.
Teltonika is een merk wat zich op semi-industrieel richt. Dus minder plastic en wat meer degelijke bouw. .

Maar goed, in een camper naar mijn mening niet perse noodzakelijk. Wel als je 'm onder de motorkap bouwt ofzo (ze maken bv ook prima GPS trackers - die worden heel veel gebruikt) maar in het camperdeel kan een 'normale' ook.

Nadeel van die Teltronika (en bv Mikrotik) is dat veel modellen nog CAT4 LTE modems zijn. Dat betekend dat je 2x10Mhz downstream kanalen hebt.

Met een CAT6 modem heb je 2x 20Mhz downstream en meer beschikbare banden. Dat kan zeker in zwakke omstandigheden best een verschil maken.

Daarnaast is die Teltronica kwa wifi een 2.4Ghz-only ding. Ik heb de voorkeur voor een 5Ghz wifi zender. Zeker op een camping waar tig hotspotjes, repeaters en wifi meuk van het park zelf is is het de vraag of de 2.4Ghz echt stabiel is.

Die 2 redenen waren voor mij de primaire reden om voor de MR600 te gaan, naast het feit dat die toen voor een scherpe prijs in de aanbieding was (80 euro)

Naast Teltronika heeft bv Mikrotik ook mooie spulletjes. Die werken ook gewoon op 9-30V, bv de Wap ac LTE6.
Voor de nerds onder ons is zo'n Mikrotik ook wel de ultime gadget (als je 'm snapt). VPN tunneltje erop, BGP, OSPF, alles kan dat ding.

Kwa voeding: de MR600 draait bij mij gewoon direct op de accu. Intern gaat de 12V eigenlijk meteen een step-down converter in. Gezien ik een Lithium accu heb gebeurt er dus ook nooit een equalisatie waardoor de accuspanning 15V+ is. Alles is 14.2V maximaal.
Dus ik durf het prima aan om 'm rechtstreeks aan te sluiten.

De Puck2 of XPOL2 lijken mij mooie antenne's. Maar tot nu toe nog niet nodig. Mocht ik eens zo'n ding voor een klant nodig hebben dan ga ik m zelf eerst ff testen.

zo'n chinees ding heb ik ook wel eens getest, maar niet echt met goed resultaat. Daarnaast: Een goede kabel en connector is essentieel. Je kan wel 2dB winst in de antenne hebben, als je 3dB verliest door dunne brakke kabeltjes ga je er netto nog altijd mee achteruit.

(Mede) daarom ook mijn voorkeur voor goede SMA connectoren. Liefst N, maar ja, da's nogal lomp. Wel eens lange antennekabels gemaakt voor een GSM repeater, maar een Ecoflex15 kabel met N- connectoren is nogal uh lomp zegmaar. (Die kabeldiameter is 15mm....)

Of een antenne werkt? Dat is altijd testen, maar je hebt veel variabele factoren. Echt testen: Tja, dan zou je echt apparatuur moeten hebben. Liefst een signaalgenerator die op alle frequenties goed werkt, en een geschikte powermeter/spectrumanalyzer.

Vroeger, toen er nog geen mimo enz radio's waren, wel eens mooie antenne's gescoord op de radiomarkten (Lichtmis, Rosmalen, Jutberg)

Overigens kun je ook nog bij Huawei kijken naar de meer high-end 4G/LTE routers. Dan heb je bv modellen met CAT18 (idem als met de nieuwste telefoons). Dan heb je nog veel meer kanalen die te bundelen zijn en haal je nog veel hogere snelheden.
Als ik 'm voor weinig kan scoren lijkt de Huawei B818 me nog wel eens wat..

Mijn iPhone SE2020 (LTE CAT16) haalt bv 250Mbit buiten (getest,zendmast op 600m afstand). Op dezelfde plek haalt mijn TPLink (CAT6) 'maar' 76Mbit. Dan zie je duidelijk het voordeel van de meer beschikbare te bundelen kanalen van CAT16

Andere plek, nagenoeg geen bereik, 2km ofzo vanaf de mast vol in het bos, 1-2Mbit op de iPhone, 5-6Mbit via de TPlink. Dan merk je weer het voordeel van de betere ontvangstgevoeligheid (zelfs met de standaard antenne's)

Dus t is altijd een afweging hoever je wilt gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
De Teltonika routers zijn indraad vaak Cat4 en de iets duurdere Cat6 met dual band wifi 802.11b/g/n/ac.
2.4Ghz Wifi only is inderdaad niet wenselijk, thuis blijft mijn Apple apparatuur ook standaard op 5Ghz.
Teltonika gaat niet hoger dan Cat6 qua bundeling van kanalen. Goede tips allemaal, dit wist ik niet...
Kies je voor een Teltonika met Cat6 en dual band Wifi dan is dit een stuk duurder dan een Huawei B818.
Jammer dat de Huawei B818 TS-9 connectoren heeft en geen SMA. Je zou bijna de soldeerbout pakken.
Een TS-9 pigtail naar SMA of N is altijd mogelijk maar dit zal waarschijnlijk weer wat verliezen opleveren.

Dank voor alle bruikbare tips weer @DJSmiley
Ik ga a.d.v. hiervan weer eens verder snuffelen.

Ps. Dit is ook een leuk Miktotik Cat20 speeltje voor dik €600,00 (leverbaar vanaf september 2021)

[ Voor 88% gewijzigd door Theo74 op 22-06-2021 14:56 ]

Pagina: 1