Deuk in MBP 15" 2018 model bij scharnier: hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds kort is me opgevallen dat mijn 2018 MacBook Pro 15" een deuk bij de rechterkant in de buurt van het scharnier heeft. Zie de foto's hieronder. Ik weet 100% zeker dat het niet door mijn eigen toedoen kan komen. Ik gebruik de laptop nu al een jaar alleen maar thuis (dankzij corona) en daarvoor heb ik de laptop ca. een jaar voor werk dagelijks heen en weer gezeuld, in een stevige sleeve.

Aangezien het probleem pas sinds kort is ontstaan en het aan de binnenkant van de laptop bevindt én de deuk zichzelf naar binnen drukt de behuizing, kan dit ook onmogelijk door teveel druk op het scharnier gebeurt zijn.

Het is heel subtiel, ernaar kijkend lijkt het puur een schaduwtje en met je vinger ervoer voelt het ook als net 1mm naar binnen.

Het lijkt mij dan ook een soort metaal moeheid, dus een constructiefout. Helaas zit ik zo'n 2 maanden buiten de 2 jaar garantie, dus mijn vraag is tweeledig: zijn er anderen met dit probleem en hoe is dat voor jullie opgelost? Wat zijn mijn rechten bij dit buiten de garantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtnnPk5h60FXzP53Ey4mxVDacHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nfynDz9573dRYeeP2xul1gPS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2X9tpvBQKmSd2olING_jxHyA1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KmrGVD1xvZUeOlQRrqT63JFW.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:54
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:40:
Sinds kort is me opgevallen dat mijn 2018 MacBook Pro 15" een deuk bij de rechterkant in de buurt van het scharnier heeft. Zie de foto's hieronder. Ik weet 100% zeker dat het niet door mijn eigen toedoen kan komen. Ik gebruik de laptop nu al een jaar alleen maar thuis (dankzij corona) en daarvoor heb ik de laptop ca. een jaar voor werk dagelijks heen en weer gezeuld, in een stevige sleeve.

Aangezien het probleem pas sinds kort is ontstaan en het aan de binnenkant van de laptop bevindt én de deuk zichzelf naar binnen drukt de behuizing, kan dit ook onmogelijk door teveel druk op het scharnier gebeurt zijn.

Het is heel subtiel, ernaar kijkend lijkt het puur een schaduwtje en met je vinger ervoer voelt het ook als net 1mm naar binnen.

Het lijkt mij dan ook een soort metaal moeheid, dus een constructiefout. Helaas zit ik zo'n 2 maanden buiten de 2 jaar garantie, dus mijn vraag is tweeledig: zijn er anderen met dit probleem en hoe is dat voor jullie opgelost? Wat zijn mijn rechten bij dit buiten de garantie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je met 2 jaar garantie? Heb je dit apparaat gekocht als particulier of zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Privé.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:26
Ik zou zeker aankloppen bij apple wellicht dat ze je verder willen helpen als je het netjes vraagt, ondanks de 2 maanden overschrijding van garantie.

Scharnier problemen komen wel vaker voor bij mac books en gezien die plek zou het zomaar kunnen dat het te maken heeft met de ophanging. Om het zeker te weten moet de macbook open gemaakt worden.

Je kan even aan je scherm wiebelen en kijken of er speling is. Normaliter is er geen speling. En als je handig bent kan je de mac book dus zelf open maken en kijken naar de scharnieren misschien dat de schroeven aangedraaid moeten worden.

Video 1: YouTube: DIY Fix Loose MacBook Air Screen Hinges
Video 2: YouTube: LFC#62 - MacBook Air Hinge Service

[ Voor 25% gewijzigd door Riptide op 10-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Lijkt een beschadiging doordat er kracht op het scharnier is uitgeoefend.

Maar kan ook een probleem zijn zoals Riptide beschrijft.

Huisgenoot of huisdier die per ongeluk iets gedaan kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Riptide Bedankt voor de tips, ik ga inderdaad maar eens met Apple contact opnemen.

@RogerWilco2 Hoe zie je dat voor je dan? Druk op het scharnier kan alleen door het scherm naar achter te kantelen, dan zou er juist iets naar buiten moeten gaan steken bij het scharnier, dit gaat naar binnen. Natuurkundig zie ik hier geen logische uitleg voor die met teveel kracht te maken heeft. :P
Pagina: 1