Relatief snelle temperatuur daling in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41
Goedemorgen!

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in het verduurzamen van ons huis.

Situatie
Mijn vriendin en ik (2 persoons-huishouden) hebben een hoek/4-onder-een-kap huis van ongeveer 140m2 uit 2005. Het huis is volledig geisoleerd, met HR++ glas en heeft energielabel A. We hebben mechanische ventilatie en roosters op elke kamer in elk niet-opengaand raam. Omwille van luchtkwaliteit staan de meeste roosters 24/7 open (enkel niet bij de bank in de woonkamer). De mechanische ventilatie staat overdag op stand 2 en 's nachts of wanneer we niet thuis zijn op 1. We hebben een houten vloer en houten (eikenhout) trap. Hierom hebben we ook een luchtbevochtiger zodat deze (en de meubels) niet uitdrogen.

Verwarming (radiatoren) en elektriciteit zoals lampen en standby apparaten worden aangestuurd via Home Assistant. Het gaat hier om een opentherm thermostaat maar géén zone verwarming. Wel staan een aantal radiatoren standaard uit.

Dit jaar gaan we een dakkapel op zolder plaatsen met daarin een elektrische kachel. Hierdoor kunnen we deze makkelijk aansturen zonder het hele huis te verwarmen. De zolder zal gaan dienen als thuiskantoor.
Volgend jaar zullen we zonnepanelen gaan aanschaffen om onze behoefte in energie te kunnen voldoen.

We hebben twee katten. De kattenbakken staan in de gang waardoor de deur tussen de woonkamer en de gang (en dus de trappen) altijd enigszins open staat.

Ons energieverbruik van 2020 was:
Stroom: 2836 kWh
Gas: 1079 m3

Probleem
Nu merk ik dat ik tocht voel in huis, het is vaak koud waardoor de kachel weer aan moet (deze gaat dan weer een uur voordat we naar bed gaan uit). Ook hebben we regelmatig dat de thermostaat 20 graden aangeeft, maar dat het toch heel koud aanvoelt. Als het bij mijn ouders 20 graden is raak ik bij wijze van oververhit.

Vervolgens, de volgende ochtend, is de temperatuur alweer rond de 16-17 graden.

Vraag
Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit normaal of is er toch iets te verbeteren?
Zal bv radiatorfolie significant verschil maken of kan ik op een of andere manier luchtstromen/tocht meten?
Is het nodig om alle ventilatieroosters in de ramen open te zetten of voldoet op elke verdieping 1 omdat er toch wel kieren onder de deuren zitten?

EDIT: Energieverbruik niet goed genoteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03
crimby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:45:
[....]
Is het nodig om alle ventilatieroosters in de ramen open te zetten of voldoet op elke verdieping 1 omdat er toch wel kieren onder de deuren zitten?
Hier kan niemand antwoord op geven, beste is om een CO2-meter aan te schaffen om de luchtkwaliteit in de gaten te houden. Wel goed van je dat je de roosters ook in de winter open hebt, erg belangrijk om gezonde lucht in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ThinkPadd schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Hier kan niemand antwoord op geven, beste is om een CO2-meter aan te schaffen om de luchtkwaliteit in de gaten te houden. Wel goed van je dat je de roosters ook in de winter open hebt, erg belangrijk om gezonde lucht in huis te hebben.
Je bedoelt dan dus om enkel de roosters open te doen indien de kwaliteit daalt en niet standaard open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zou een conclusie kunnen zijn inderdaad als je de luchtkwaliteit in beeld hebt door het te meten.
Maar dan zal je alsnog vrij snel een rooster moeten openen, ik zie de luchtkwaliteit hier vrij snel dalen namelijk zodra we met 2 mensen in de huiskamer zijn. Steken we kaarsjes aan dan gaat het helemaal rap.

Wat ik doe om tocht te voorkomen is maar aan één kant van de kamer roosters open zetten i.p.v. beide kanten zoals in de zomer. Als ze tegen elkaar open staan dan tocht het behoorlijk als het waait buiten.

N.B. Als je een afzuigkap hebt die naar buiten afvoert dan zul je sowieso altijd een rooster open moeten laten, die afzuigkap moet wel verse lucht kunnen aantrekken namelijk, anders probeert hij je huis vacuüm te trekken en werkt hij voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die MV boxen hebben van die jumpertjes. Sommigen zuigen gewoon iets te veel af op stand 2 zeg maar...

Huizen met roosters zonder vloerverwarming zijn eigenlijk altijd oncomfortabel gezien de vloer altijd koud is. Dit wordt nog erger als de radiatoren niet direct onder de roosters zitten, wat veelal af-bouw wel zo was maar in het kader van "openslaande deuren" en verplaatsen van de keuken vaak niet meer het geval is.

Gebruikte materialen is ook van invloed.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-01-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Als de mechanische ventilatie goed ingeregeld is, zou deze voor voldoende luchtverversing moeten zorgen. Dan hoef je dus geen roosters in je ramen open te zetten. Tevens zorgt de open deur naar de gang voor warmteverlies naar boven. Mijn advies zou dus zijn om te checken of de mechanische ventilatie inderdaad voor voldoende verversing zorgt, en bijvoorbeeld een kattenluikje in de deur naar de gang maken, zodat de deur dicht kan blijven.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:55

Tens

let me drink about it

crimby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:45:

We hebben twee katten. De kattenbakken staan in de gang waardoor de deur tussen de woonkamer en de gang (en dus de trappen) altijd enigszins open staat.

Probleem
Nu merk ik dat ik tocht voel in huis,
eh.....

Maar wat Thinkpad zegt, check je luchtkwaliteit, mogelijk is minder ventilatie afdoende.
(en een kattenluikje zal ook zeker helpen).

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20
ThinkPadd schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:53:
Wat ik doe om tocht te voorkomen is maar aan één kant van de kamer roosters open zetten i.p.v. beide kanten zoals in de zomer. Als ze tegen elkaar open staan dan tocht het behoorlijk als het waait buiten.
Hoe vindt de uitwisseling van lucht plaats als er geen luchtdoorstroming (= tocht) is? Meet je ook dat dit een effectieve manier is met je CO2 meter? Het lijkt me namelijk dat de uitwisseling dan minimaal moet zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:55:
Als de mechanische ventilatie goed ingeregeld is, zou deze voor voldoende luchtverversing moeten zorgen. Dan hoef je dus geen roosters in je ramen open te zetten.
Euh... nee. MV (type C) + roosters dicht = aanzuigen via kieren met dito ongewenste stofstromen. Ik heb ook van die buren die dat doen. Gaan onder de douche, zetten de MV op 3 met alle roosters dicht en je kunt het horen fluiten bij de voordeur :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
Met kattenluikje kan je boven gewoon open houden, in je slaapkamer heb je toch geen verwarming aan. Dan kan je in woonkamer kijken of enkel mechanische ventilatie genoeg is, desnoods met overdag wanneer je weg bent even ventilatie rooster open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
SlaadjeBla schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Hoe vindt de uitwisseling van lucht plaats als er geen luchtdoorstroming (= tocht) is? Meet je ook dat dit een effectieve manier is met je CO2 meter? Het lijkt me namelijk dat de uitwisseling dan minimaal moet zijn.
Ik had het wat duidelijker moeten verwoorden. Ik probeer het meestal zo te doen dat als ik voor in de zithoek zit, het rooster in de achtergevel achter open staat. Ga ik achter aan tafel zitten, dan doe ik het rooster in de voorgevel open.

Op die manier komt er wel verse lucht binnen, maar zit ik zelf zo min mogelijk in de koude luchtstroom. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het met dit type ventilatiesysteem (type C) altijd wat aanmodderen is, 100% comfortabel zal het nooit worden, dan moet je naar type D (WTW). Je trekt nou eenmaal ijskoude lucht binnen.

En ja dit werkt prima om het aantal ppm's CO2 acceptabel te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Euh... nee. MV (type C) + roosters dicht = aanzuigen via kieren met dito ongewenste stofstromen. Ik heb ook van die buren die dat doen. Gaan onder de douche, zetten de MV op 3 met alle roosters dicht en je kunt het horen fluiten bij de voordeur :z
In mijn vorige huis had ik niet eens roosters, de lucht werd van buiten aangezogen, verwarmd door lucht die vanuit keuken/badkamer/toilet werd aangezogen, en dan verwarmd de woonkamer en slaapkamers ingeblazen. Niets geen fluitgeluiden, niets geen tocht of stofstromen bij kieren...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
1. Check isolatie. 4 graden verliezen in 6-8 uur is vrij veel.
2. Ga CO2 meten. Dat zal gegevens verschaffen of je minder kan ventileren (MV, roosters)
3. Overweeg MV aan te sturen op behoefte (op basis van je CO2 meters).

Ik doe 2 en 3 recent (na 1) en kan af met veel minder ventilatie. Tevens is gebleken dat als ik de gangdeur open doe ik alle roosters in de woonkamer dicht kan doen (uitruil).

En als 20graden niet comfortabel aanvoelt dan kun je 1) minder nachtverlaging toepassen zodat de massa warmer blijft, 2) de thermostaat iets hoger zetten.

Sinds het peament thuiswerken mik ik op een constante temperatuur in huis.

Let op dat als je de gangdeur open zet het temperatuurverschil tussen de ruimtes niet te groot is (meten). Alternatief is om er een kattenluik in te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Bart ® schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:02:
[...]

In mijn vorige huis had ik niet eens roosters, de lucht werd van buiten aangezogen, verwarmd door lucht die vanuit keuken/badkamer/toilet werd aangezogen, en dan verwarmd de woonkamer en slaapkamers ingeblazen. Niets geen fluitgeluiden, niets geen tocht of stofstromen bij kieren...
Als er niks open staat dan word er niks aangezogen. Wellicht had je een huis met gaten en kieren. Dan kan dat wel maar dat is niet zoals ventilatie Type C werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:04:
[...]

Als er niks open staat dan word er niks aangezogen. Wellicht had je een huis met gaten en kieren. Dan kan dat wel maar dat is niet zoals ventilatie Type C werkt.
Er stond een hele grote pijp op het dak permanent open, daardoor werd verse lucht aangezogen. Geen idee wat type C is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:45

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch een verbruik van niks? Je gebruikt bijna geen elektriciteit en gas is ook fors minder dan gemiddeld...

Ik vind het verlies aan de andere kant inderdaad wel veel. Hier een rijtjeshuis van 1991, gaat van 20 naar 18 in de nacht (kachel uit).. Lager dan 17/18 heb ik eigenlijk nog nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
SlaadjeBla schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Mijn ervaring is dat CO2 zeer goed mengt. Als ik aan het begin van de avond de gangdeur open zet dat kan ik op de meters zien dat de waarden van woonkamer (hoog) en slaapkamer en zolder (laag) zeer vlot naar elkaar toe gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@FreakNL Blijft wel dat de TS het niet comfortabel heeft in huis. Mijn gok is dat het simpelweg komt door de koude luchtstromen van de ventilatie. Het huis is warm genoeg maar er is koude tocht en dat voel je al snel. Onze thermostaat staat bijvoorbeeld op 21°C maar als je in de buurt van de trap in de woonkamer staat dan is het onaangenaam omdat je daar wat frissere lucht van boven voelt. En nee, op die plek is het niet kouder want de thermostaat hangt er vlakbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:19
Rukapul schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:04:
1. Check isolatie. 4 graden verliezen in 6-8 uur is vrij veel.
2. Ga CO2 meten. Dat zal gegevens verschaffen of je minder kan ventileren (MV, roosters)
3. Overweeg MV aan te sturen op behoefte (op basis van je CO2 meters).

Ik doe 2 en 3 recent en kan af met veel minder ventilatie. Tevens is gebleken dat als ik de gangdeur open doe ik alle roosters in de woonkamer dicht kan doen (uitruil).

En als 20graden niet comfortabel aanvoelt dan kun je 1) minder nachtverlaging toepassen zodat de massa warmer blijft, 2) de thermostaat iets hoger zetten.

Sinds het peament thuiswerken mik ik op een constante temperatuur in huis.

Let op dat als je de gangdeur open zet het temperatuurverschil tussen de ruimtes niet te groot is (meten). Alternatief is om er.een kattenluik in te maken.
Dit dus. Mijn MV is nu ook CO2 gestuurd en dat maakt nogal een verschil. Mijn ontdekingen:

1) Ik heb standje 2 juist 's nachts nodig (en sinds de lockdown ook overdag) omdat met name dan de meeste mensen thuis zijn.
2) Mijn deuren waren niet afgeschaafd aan de onderkant en blokkeerden de luchtstroom nogal vanwege dikke houten vloer + ondervloer. Ik heb er een cm afgehaald met dramatische verbetering van luchtkwaliteit in de slaapkamers 's nachts.
3) Roosters zijn overbemeten en kunnen zeker dichter in de winter bij bepaalde (bij ons zithoek en eetkamer) plekken waar de tocht vervelend is.

Ik heb weliswaar geen hoekhuis, maar verlies op dit moment tussen de 0,5 en 1 graad tussen 21:30 en 7:00. Ik vind 4 graden wel erg fors. Je gasverbruik valt nog mee dan. (huis uit 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

Een paar jaar terug ben ik hier gaan meten aan de lucht kwaliteit. Dit met name omdat mijn thuiskantoor overdag onprettig werd.

En inderdaad; het thuiskantoor met gesloten deur en gesloten ramen schoot al snel richting de 1000ppm CO2. Dus voortaan werk ik met de binnendeur open en hij blijft netjes op 600 steken.

Op de benedenverdieping hebben we 2 jaar geleden nieuwe kozijnen laten plaatsen. Goede, stevige, fatsoenlijk isolerende en dus ook gesloten kozijnen. Geen ventilatie en dus ook angst voor de luchtkwaliteit.
Resultaat: Als de hele onderverdieping hermetisch afgesloten wordt (overdreven natuurlijk.. maar ramen dicht, tussendeur dicht hoewel die wat krom aan het trekken is) komt de CO2 concentratie niet boven de 500ppm. Ofwel: Ventilatie, of dat nou via roosters of via een ventilatie systeem is, absoluut onnodig.

Meten is weten in deze. Haal voor een paar tientjes een sensor en ga eens experimenteren. Ik gok dat ook bij jullie het openen van de roosters onnodig is. En zeker in de winter zorgen die open roosters voor enorm droge lucht in huis dus ook die bevochtiger zal veel harder moeten werken.

Nog wel één tip: Doe op zolder geen electrische verwarming maar een inverter airco unit. Die electrische verwarming is zowieso een stuk minder efficiënt maar hij gaat je in de zomer ook niet helpen. De beste keus die wij ooit gemaakt hebben; dubbele split unit voor de zolder slaapkamer en mijn kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Dat is type D+wtw ventilatie. Het gaat hier om type C (aanvoer via roosters en enkel afzuiging naar buiten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Er stond een hele grote pijp op het dak permanent open, daardoor werd verse lucht aangezogen. Geen idee wat type C is.
Waarom dan zonder dat je er iets van weet dingen zeggen als "Als de mechanische ventilatie goed ingeregeld is, zou deze voor voldoende luchtverversing moeten zorgen. Dan hoef je dus geen roosters in je ramen open te zetten. " :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Dat is type D+wtw ventilatie. Het gaat hier om type C (aanvoer via roosters en enkel afzuiging naar buiten).
Ah oke, dat wist ik niet. Weer wat geleerd, dankjewel :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:07
Temperatuurdaling kan ook komen doordat je juist zo weinig verwarmd.
Als hier in huis de vloerverwarming en/of pelletkachel praktisch de hele dag aan staat dan is het de volgende ochtend nog behaaglijk.
Zijn we overdag niet thuis en verwarmen we alleen eind van de middag/avond de woning dan is het 's ochtends veel verder afgekoeld. Logisch, want alles is een stuk minder door gewarmd.

Overigens heeft dat allemaal weer niet zoveel te maken met de gevoelstemperatuur. Als de vloer nog enigszins warm is, maar de thermostaat 17 graden aan geeft dan voelt dat veel prettiger dan wanneer de vloer koud is en de thermostaat ook 17 graden aan geeft.

Daarnaast is de ene thermostaat de andere niet. Geen idee of die dingen geijkt worden, maar je kunt de afgelezen temperatuur bij twee verschillende huizen slecht met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Waarom dan zonder dat je er iets van weet dingen zeggen als "Als de mechanische ventilatie goed ingeregeld is, zou deze voor voldoende luchtverversing moeten zorgen. Dan hoef je dus geen roosters in je ramen open te zetten. " :?
Ik weet er dus wel wat van. Alleen over WTW. Ik kan niet uit de OP halen dat het geen WTW betreft.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
[...]

Eh.. ja.. als je balansventilatie hebt werkt het inderdaad compleet anders dan wanneer je enkel mechanische afzuiging hebt. Beetje dom om dat te vergelijken niet?

@crimby ik zou iig eens beginnen alle roosters dicht te zetten in vertrekken waar je niet of nauwelijks bent. Daar is het gewoon compleet onnodig om kou naar binnen te laten.

Vervolgens is het idd een kwestie van meten om te zien wanneer de roosters dicht kunnen. Dat hangt ontzettend van het weer af waarschijnlijk. Met windstil weer hebben wij de roosters open, als het een beetje waait doen we alles potdicht, dan hebben we genoeg ventilatie van de kieren. Nu zal dat met een moderne, goed geïsoleerde woning wel iets anders zijn, vandaar meten is weten.

Wat wellicht kan helpen is alléén de roosters aan de voorkant (of juist achterkant) open te zetten, zodat het niet doortocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bart ® schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Ik weet er dus wel wat van. Alleen over WTW. Ik kan niet uit de OP halen dat het geen WTW betreft.
2005 + roosters + geen opmerking over WTW = type C

Zelfs bij huidige nieuwbouw is nog heel veel type C. Door verkeerde aanleg + gebruikers die het niet snappen heeft type D een slechte naam gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Admiral Freebee schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:11:
@FreakNL Blijft wel dat de TS het niet comfortabel heeft in huis. Mijn gok is dat het simpelweg komt door de koude luchtstromen van de ventilatie. Het huis is warm genoeg maar er is koude tocht en dat voel je al snel. Onze thermostaat staat bijvoorbeeld op 21°C maar als je in de buurt van de trap in de woonkamer staat dan is het onaangenaam omdat je daar wat frissere lucht van boven voelt. En nee, op die plek is het niet kouder want de thermostaat hangt er vlakbij :P
Gevoelstemperatuur is een functie van temperatuur, vochtigheid en luchtsnelheid.

Luchtvochtigheid hoger > voelt warmer
Temperatuur hoger > voelt warmer
Luchtsnelheid hoger > voelt kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Wowowow allereerst super bedankt voor alle snelle en uitvoerige reacties!
Even om het kort samen te vatten, zie ik het volgende:
  • CO2 meter aanschaffen en meten, wellicht kunnen de ventilatieroosters beneden dicht ivm vermenging. Hoe zit dit in de keuken? En iemand tips voor een goede CO2 meter? Liefst mogelijkheid voor Home Assistant, maar niet perse nodig voor nu
  • Tussendeur dicht gaat zeker helpen, eventueel dus met kattenluikje
  • MV CO2 gestuurd, hiervoor zal de MV vervangen moeten worden. Hoe zit het dan met de ventilatieroosters? Die moeten dan alsnog open blijven lijkt mij? Elektrisch of Toch aangestuurde ventilatieroosters zijn niet te doen omdat dan alle kozijnen ook vervangen moeten worden
  • MV vervangen voor WTW, is volgens mij ook niet te doen omdat er dan extra pijpen door het huis moeten worden aangelegd
  • Voor thuiskantoor op zolder een airco ipv elektrische kachel. Stom van me, want we wilden daar sowieso een airco
  • Ventilatieroosters open/dicht doen wanneer nodig, dit is wel vervelend omdat die roosters natuurlijk op plekken zitten die moeilijker te bereiken zijn. Desalniettemin een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 10:54
Als je toch een CO2 meter gaat aanschaffen, kijk dan ook even of er meteen een temperatuursensor bij zit.
Zoals al eerder opgemerkt, temperatuur die de thermostaat aangeeft kan afwijken van de temperatuur verderop in de kamer. Ik zie dat verschil hier ook tussen midden in de kamer(waar thermostaat hangt) en dichterbij de achterdeuren. Een logisch verschil, maar als je geen temperatuurmeting hebt dan is het alleen op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

mcDavid schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Eh.. ja.. als je balansventilatie hebt werkt het inderdaad compleet anders dan wanneer je enkel mechanische afzuiging hebt. Beetje dom om dat te vergelijken niet?
Als je weet dat er in verschil in zit, dan wel ja. Hoe kan het dom zijn als je dat niet weet?
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:20:
[...]

2005 + roosters + geen opmerking over WTW = type C

Zelfs bij huidige nieuwbouw is nog heel veel type C. Door verkeerde aanleg + gebruikers die het niet snappen heeft type D een slechte naam gekregen.
Thanks voor de info :).

[ Voor 32% gewijzigd door Bart ® op 08-01-2021 09:47 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
crimby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:23:
Wowowow allereerst super bedankt voor alle snelle en uitvoerige reacties!
Even om het kort samen te vatten, zie ik het volgende:

• CO2 meter aanschaffen en meten, wellicht kunnen de ventilatieroosters beneden dicht ivm vermenging. Hoe zit dit in de keuken? En iemand tips voor een goede CO2 meter? Liefst mogelijkheid voor Home Assistant, maar niet perse nodig voor nu
• MV CO2 gestuurd, hiervoor zal de MV vervangen moeten worden. Hoe zit het dan met de ventilatieroosters? Die moeten dan alsnog open blijven lijkt mij? Elektrisch of Toch aangestuurde ventilatieroosters zijn niet te doen omdat dan alle kozijnen ook vervangen moeten worden
Sensoren kun je eenvoudig zelf maken:
CO2-meters voor in huis
MV aansturen:
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Wat betreft de gangdeur: als alternatief voor dicht+kattenluik kun je ook de bovenverdieping enigszins verwarmen. Dat is dan een uitruil tussen comfort en energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:28
Overweeg trouwens om voor je thuiskantoor op zolder een airco te installeren. Daar kan je ook mee verwarmen en je hebt er in de zomer ook nog wat aan. Aanschaf wat hoger, maar zuiniger en comfortabeler. En wie weet kan je wat knutselen om de lucht van zolder naar een andere ruimte te sturen als je niet op je kantoor zit.

[ Voor 22% gewijzigd door Sefa op 08-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Plenkske schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:40:
Als je toch een CO2 meter gaat aanschaffen, kijk dan ook even of er meteen een temperatuursensor bij zit.
Zoals al eerder opgemerkt, temperatuur die de thermostaat aangeeft kan afwijken van de temperatuur verderop in de kamer. Ik zie dat verschil hier ook tussen midden in de kamer(waar thermostaat hangt) en dichterbij de achterdeuren. Een logisch verschil, maar als je geen temperatuurmeting hebt dan is het alleen op gevoel.
Temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk sensoren heb ik door het hele huis gelukkig al. Die waren iets makkelijker te verkrijgen dan CO2 sensoren.
Rukapul schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Sensoren kun je eenvoudig zelf maken:
CO2-meters voor in huis
MV aansturen:
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Wat betreft de gangdeur: als alternatief voor dicht+kattenluik kun je ook de bovenverdieping enigszins verwarmen. Dat is dan een uitruil tussen comfort en energieverbruik.
Thanks! eens kijken of ik daar handig genoeg voor ben
Sefa schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:12:
Overweeg trouwens om voor je thuiskantoor op zolder een airco te installeren. Daar kan je ook mee verwarmen en je hebt er in de zomer ook nog wat aan. Aanschaf wat hoger, maar zuiniger en comfortabeler. En wie weet kan je wat knutselen om de lucht van zolder naar een andere ruimte te sturen als je niet op je kantoor zit.
Die airco moet er wel komen inderdaad. Ik denk niet dat ik van mijn werk 'zomer-vrij' krijg als de zon vol op mijn thuiskantoor staat hehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Croga schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:12:
[...]
komt de CO2 concentratie niet boven de 500ppm. Ofwel: Ventilatie, of dat nou via roosters of via een ventilatie systeem is, absoluut onnodig.
[....]
Toch heb ik hier zeer m'n twijfels bij. Zelfs als ik alleen in de woonkamer (43m2) zit met een rooster een beetje open en de ventilatiebox op stand 1 (aangestuurd door CO2-meter) kruipt het na een uur of 3 richting de 750 ppm. Dat jij 500 ppm meet zonder toevoer lucht van buiten vind ik onrealistisch laag. Wat voor meter gebruik je? Ik heb een zelfbouw sensor op basis van MH-Z19B. Die heeft een nauwkeurigheid van +/- 50 ppm.

Eveneens voor je advies om alle roosters maar dicht te doen. Dat is meetbaar bij mij dat je dan onvoldoende ventileert.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:32

Croga

The Unreasonable Man

ThinkPadd schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:52:
Toch heb ik hier zeer m'n twijfels bij. Zelfs als ik alleen in de woonkamer zit met een rooster een beetje open en de ventilatiebox op stand 1 (aangestuurd door CO2-meter) kruipt het na een uur of 3 nog richting de 750 ppm. Dat jij 500 ppm meet vind ik onrealistisch laag. Wat voor meter gebruik je? Ik heb een zelfbouw sensor op basis van MH-Z19B. Die heeft een nauwkeurigheid van +/- 50 ppm.

Eveneens voor je advies om alle roosters maar dicht te doen. Dat is meetbaar bij mij dat je dan onvoldoende ventileert.
Daarom zeg ik ook: Advies aan TS is meet het eerst, voordat je conclusies trekt.

Ik gebruik hier een aantal verschillende sensoren. Allemaal geven ze soortgelijke waarden aan (van huis-tuin-keuken Lidl apparaat tot ARBO goedgekeurde werkruimte sensoren). Daarnaast heb ik het empirisch getest; als ik merkte dat de lucht onprettig werd gekeken op de sensor en blijkbaar is mijn ingebouwde "onprettig" sensor op zo'n 1000+ afgesteld. Nee, ik geloof niet dat de sensor fout zit.

Maar nogmaals; meten is weten. Voor mij werkt deze opstelling. Wellicht door de grotere ruimte, de verbinding met de rest van het huis die niet helemaal dicht is, relatief schone lucht in de omgeving (vér buiten de randstad). Maar zolang TS alleen roosters open zet in de hoop dat dat de juiste oplossing is gaat hij zowieso zijn doel niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:37
Radiator folie etc voegt alleen een minimale bezuinigingverbetering toe, geen comfort verbetering.

Je zal een bedrijf moeten inschakelen wil je het tochtprobleem goed aanpakken want zonder apparatuur wordt het niks, ze hebben apparatuur en gaan je huis "uitroken" of de afzuiging nakijken/balanceren, of met een warmtecamera aan de slag.

Overgens niet elke thermonstaat is hetzelfde ze wijken gerust 0.5 tot 1c af het kan dus ook gewoon een verkeerde waarde afgeven.

(over)Gordijnen voegen ook veel toe voor de ramen, maar dan ga je alsware de ventilatieroosters ook belemmeren.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 11:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Met alle roosters in alle niet opengaande ramen 24/7 open vind ik het knap dat de temperatuur in deze tijd niet daalt naar 14 graden als je 's nachts niet extra verwarmd. Bij ons staat 's nachts 1 raam op een kiertje, 2 roosters helemaal open en 1 rooster deels open. In een huis van 150m² (afzuiging type C).
CO² meter geeft in onze slaapkamer (waar 1 raam op een kier staat, 1 rooster open en deur dicht) dan 800 - 900 PPM aan. Er zit geen afzuigventiel in de slaapkamer. Als we de deur open houden zitten we op circa 700 PPM. Als we niet in de slaapkamer zijn op 450 - 500 PPM.

We hebben lang niet in alle niet-openslaande ramen een rooster zitten, maar als ik alle roosters open zou zetten zonder te verwarmen dan is na 8 uur ons huis echt wel een graad of 8 afgekoeld met deze buitentemperatuur.

Gaat dan wel om een huis uit 1973.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01
Een ander ding wat bij ons in een soortgelijke situatie verschil maakte: gordijnen. De koude luchtstromen uit de ventilatiegaten voel je gewoon door bijvoorbeeld de hele huiskamer. We hadden plissé, maar hebben dit uitgebreid met overgordijnen. Dat maakt het nu wel behaaglijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Tehh Mijn huis is van 1986 maar die wordt boven ook niet kouder hoor terwijl er nooit verwarmd wordt, bovendien we weten de omstandigheden niet of TS in een rijtjeshuis woont of vrijstaand.

Hier blijft de temp boven rond 16c staan en zakt niet verder.

O btw label A huis zegt weinig tot niks, daar valt veel mee te sjoemelen maar een huis van 2005 is wel goed geisolleerd, even ander ketel erin zonder afstelling/afgiftesysteem op orde en alweer hup een labels omhoog, ook zonnepanelen en andere zaken terwijl er 0 aan de isolatie is gedaan.

Overgens dat gaat binnenkort wel veranderen met strengere wetgeving over de labels.
Het doel van die labels ken ik wel maar praktijk werkt nog te vaak anders.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Tehh schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:10:
Met alle roosters in alle niet opengaande ramen 24/7 open vind ik het knap dat de temperatuur in deze tijd niet daalt naar 14 graden als je 's nachts niet extra verwarmd. Bij ons staat 's nachts 1 raam op een kiertje, 2 roosters helemaal open en 1 rooster deels open. In een huis van 150m² (afzuiging type C).
CO² meter geeft in onze slaapkamer (waar 1 raam op een kier staat, 1 rooster open en deur dicht) dan 800 - 900 PPM aan. Er zit geen afzuigventiel in de slaapkamer. Als we de deur open houden zitten we op circa 700 PPM. Als we niet in de slaapkamer zijn op 450 - 500 PPM.

We hebben lang niet in alle niet-openslaande ramen een rooster zitten, maar als ik alle roosters open zou zetten zonder te verwarmen dan is na 8 uur ons huis echt wel een graad of 8 afgekoeld met deze buitentemperatuur.

Gaat dan wel om een huis uit 1973.
Oef dat gelukkig niet! Bij ons staat het slaapkamer raam elke nacht open (kiepstand) vanaf ongeveer 22:00 tot aan ongeveer 09:00.
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:16:
@Tehh bovendien we weten de omstandigheden niet of TS in een rijtjeshuis woont of vrijstaand.
In de eerste regel staat hoekwoning / 4-onder-een-kap. Daarbij als extra informatie: Aan de hoekkant heb ik een garage aangesloten op de garage van de buren én een gezamelijke overdekte carport.
mr_evil08 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:16:
@Tehh
O btw label A huis zegt weinig tot niks, daar valt veel mee te sjoemelen maar een huis van 2005 is wel goed geisolleerd, even ander ketel erin zonder afstelling/afgiftesysteem op orde en alweer hup een labels omhoog, ook zonnepanelen en andere zaken terwijl er 0 aan de isolatie is gedaan.
Het huis is volledig geïsoleerd (zie begin post). De CV ketel komt uit 2005 en dus ook van de oorspronkelijke oplevering. Ook deze staat op het lijstje ter vervangen maar dat hoop ik nog even uit te kunnen stellen :-)

[ Voor 34% gewijzigd door crimby op 08-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
crimby schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:27:
[...]

In de eerste regel staat hoekwoning / 4-onder-een-kap. Daarbij als extra informatie: Aan de hoekkant heb ik een garage aangesloten op de garage van de buren én een gezamelijke overdekte carport.

[...]

Het huis is volledig geïsoleerd (zie begin post). De CV ketel komt uit 2005 en dus ook van de oorspronkelijke oplevering. Ook deze staat op het lijstje ter vervangen maar dat hoop ik nog even uit te kunnen stellen :-)
Elk huis van 2005 is wel goed geisolleerd. :+
Een huis opleveren zonder isolatie eisen kan niet in algemeen want dan krijg je geen bouwvergunning, maargoed dit wordt offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
20 graden is toch ook gewoon te koud om in te werken? Misschien is het genoeg als je vloerverwarming hebt, en de temperatuur op thermostaat hoogte 20 graden is. Maar met radiator/convector verwarming, komt de warmte van boven. Dus op zit niveau zit je dan misschien op 19 graden. Hier staat de thermostaat op 22 graden. Op 21.5 graden is het te koud om te werken. Je zit dan voornamelijk stil achter je bureau.
Als ik bij mensen kom met vloerverwarming dan vind ik 20 graden wel prima uit te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:58
[...]

Dan heb je een type D ventilatie , waar ik ook aan dacht toen ik las 'mechanische ventilatie'.
Type C is natuurlijk aanvoer via raamroosters en mechanische afvoer.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:05
Bart ® schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:14:
[...]

Jawel, want "MV + roosters". WTW wordt doorgaans niet met roosters uitgerust. Maar goed, kan gebeuren, als je niet weet dat je iets niet weet, kun je 't ook niet weten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-05 11:59
Misschien kan je zo'n FLIR warmtebeeldkamera huren/kopen, dan kun je zien waar het vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:44
FreakNL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:07:
Dat is toch een verbruik van niks? Je gebruikt bijna geen elektriciteit en gas is ook fors minder dan gemiddeld...
Een beetje beter dan de gemiddelde woning in Nederland ja, maar de gemiddelde woning in Nederland is een jaren '70 tochthok met dubbel glas op de benedenverdieping. In een woning uit 2005 lijkt het me reden om eens met de warmtebeeldcamera langs te gaan, want ergens is er iets goed misgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
@crimby Bedenk je ook dat 'temperatuur' in vaste zaken gaat zitten. Muren, vloer, plafond, meubels...
Als het snachts zo hard afkoelt, kan dat ook komen doordat er overdag niet genoeg opgewarmt wordt. Overweeg dus langere periode minder tot geen verlaging toe te passen overdag/snachts, en geef het huis de kans weer op temperatuur te komen.
Natuurlijk wel na goed uitbalanceren van je ventilatie systeem (roosters vs afzuiging) anders warm je enkel de buitenlucht op.

Verder de radiatoren warmen de lucht op.. en die warme lucht stijgt op. Dus op sommige plekken in huis wordt het 25-30, andere blijft het 10-15, en wanneer de warme lucht je thermostaat bereikt gaat deze uit. Dan mengt de lucht zich, en springt weer aan, en zo gaat je CV meerdere keren aan/uit tot je woning echt verwarmd is.
Dus wanneer jij zittend eenmaal warme lucht ervaart kan de verwarming al lang weer uit zijn gesprongen. Misschien zelfs als 2x. Helemaal in combinatie met een temperatuur meter op ooghoogte, terwijl je 50cm lager zit. Kan zomaar 1-2 graden schelen kwa ervaring.

Ergo als je savonds om 1700 thuis komt en het dan 20 graden wilt hebben zittend op de bank, zal ergens vanaf 1500-1600 de verwarming al op 21-22 moeten springen. Dan heeft de CV/Thermostaat combi de tijd om de warmte goed af te geven en de verspreiding te reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een woning uit 2012. Met alle roosters helemaal open zou ik net zo goed buiten in de kou kunnen gaan zitten. Ik doe ze dus gewoon "dicht". Ook als de roosters "dicht" zitten komt er overigens nog lucht doorheen. Ik zou dus beginnen met de roosters gewoon dicht te doen en kijken hoe dat bevalt. In de slaapkamer doe ik de roosters wel open als we gaan slapen.

Ik merk hierbij wel op dat ik de (vloer)verwarming nooit hoog heb staan. Als het 18 graden is binnen dan vind ik dat dikke prima. Je zult vast minder last hebben van openstaande roosters in de winter door de verwarming op 21 graden te zetten ...

[ Voor 8% gewijzigd door aljd3k op 08-01-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 21:02

GerritGekke

Gamechanger

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ThinkPadd schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Toch heb ik hier zeer m'n twijfels bij. Zelfs als ik alleen in de woonkamer (43m2) zit met een rooster een beetje open en de ventilatiebox op stand 1 (aangestuurd door CO2-meter) kruipt het na een uur of 3 richting de 750 ppm. Dat jij 500 ppm meet zonder toevoer lucht van buiten vind ik onrealistisch laag. Wat voor meter gebruik je? Ik heb een zelfbouw sensor op basis van MH-Z19B. Die heeft een nauwkeurigheid van +/- 50 ppm.

Heb je niet het probleem dat die MH-Z19B zich elk etmaal 'kalibreert' met een vage aanname dat de laagste waarde van het etmaal 400 ppm was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@kabeltjekabel Dat is het eerste wat ik heb uitgezet. Kort daarna een keer in het voorjaar buiten laten kalibreren (19-20 graden buiten, zo dicht mogelijk bij temperatuur binnenshuis het jaar door). 's Nachts zakt hij terug naar strak 400 ppm. Dat klopt natuurlijk ook niet helemaal (zou iets van 410-420 ofzo moeten zijn), maar valt binnen zijn marge van +/- 50 ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Dat zou kunnen maar we hebben wel een radiator onder het grote raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkevers
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Denk nog even na voor je een elektrische kachel op de zolder plaatst.
Ik zou kiezen voor een split airco, daar heb je in de winter en zomers wat aan en het rendement is bij verwarmen vast veel hoger .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:03
Z___Z schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:41:
20 graden is toch ook gewoon te koud om in te werken? Misschien is het genoeg als je vloerverwarming hebt, en de temperatuur op thermostaat hoogte 20 graden is. Maar met radiator/convector verwarming, komt de warmte van boven. Dus op zit niveau zit je dan misschien op 19 graden. Hier staat de thermostaat op 22 graden. Op 21.5 graden is het te koud om te werken. Je zit dan voornamelijk stil achter je bureau.
Als ik bij mensen kom met vloerverwarming dan vind ik 20 graden wel prima uit te houden.
Dat is natuurlijk voor iedereen totaal anders. Tijdens (thuis)werkdagen zet ik m'n thermostaat in de huiskamer beneden op 18.5 graden, en daardoor wordt de kamer op de eerste verdieping waar ik werk zo'n 19 tot 19.5 graden, en dat werkt voor mij prima :)

Nu heb ik wel een zit-sta-bureau en ga ik vaak staan, maar m'n punt is vooral: 20 graden is niet te koud, dat is een mening :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hahn schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Dat is natuurlijk voor iedereen totaal anders. Tijdens (thuis)werkdagen zet ik m'n thermostaat in de huiskamer beneden op 18.5 graden, en daardoor wordt de kamer op de eerste verdieping waar ik werk zo'n 19 tot 19.5 graden, en dat werkt voor mij prima :)

Nu heb ik wel een zit-sta-bureau en ga ik vaak staan, maar m'n punt is vooral: 20 graden is niet te koud, dat is een mening :P
20 graden lucht in een hok met buitenmuren met isolatie van niveau 1930 voelt veel en veel kouder aan dan een modern gebouw met muurisolatie en 20 graden lucht.

's zomers is dat niet anders. Als ik een week weg ben geweest en de airco niet heb laten doordraaien is het nog een paar dagen warm ook al is de luchttemperatuur wel gezakt, domweg vanwege de stralingswarmte van alle meubels, muren, plafond, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:18:
20 graden lucht in een hok met buitenmuren met isolatie van niveau 1930 voelt veel en veel kouder aan dan een modern gebouw met muurisolatie en 20 graden lucht.
Dit dus.

Ik ben geen koukleum, maar in mijn vorige (jaren 50) huis met 0,0 spouw- of vloerisolatie mocht ik gerust tot 22-23 graden stoken voor het behaaglijk werd.

Veel hangt ook af van je stookpatroon en hoeveel temperatuur de massa vasthoudt.
Als je 4-5 uur op een dag naar 23 stookt en 19-20u op 19 graden, dan zit je met enorme thermische vertraging door de massa die telkens weer moet opwarmen en veel sneller terug naar 19 afkoelt.
Hou je 't echter 14u op een dag op 23, en 8u op 19, dan merk je snel dat het 's nachts minder afkoelt en het in z'n geheel minder kil aanvoelt doordat de massa meer warmte vasthoudt en ze langer afgeeft.

Daarnaast heb je inderdaad ook nog de invloed van de luchtvochtigheid (vochtiger voelt warmer, maar vochtige lucht kost ook meer energie om te verwarmen), tocht (23 graden maar koude tocht voelt koud aan), en koudeval van o.a. de ramen.

Er zijn echt heel veel factoren die invloed hebben op het behaalijkheidsgevoel, en die zijn voor elke situatie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Dit dus.

Ik ben geen koukleum, maar in mijn vorige (jaren 50) huis met 0,0 spouw- of vloerisolatie mocht ik gerust tot 22-23 graden stoken voor het behaaglijk werd.

Veel hangt ook af van je stookpatroon en hoeveel temperatuur de massa vasthoudt.
Als je 4-5 uur op een dag naar 23 stookt en 19-20u op 19 graden, dan zit je met enorme thermische vertraging door de massa die telkens weer moet opwarmen en veel sneller terug naar 19 afkoelt.
Hou je 't echter 14u op een dag op 23, en 8u op 19, dan merk je snel dat het 's nachts minder afkoelt en het in z'n geheel minder kil aanvoelt doordat de massa meer warmte vasthoudt en ze langer afgeeft.

Daarnaast heb je inderdaad ook nog de invloed van de luchtvochtigheid (vochtiger voelt warmer, maar vochtige lucht kost ook meer energie om te verwarmen), tocht (23 graden maar koude tocht voelt koud aan), en koudeval van o.a. de ramen.

Er zijn echt heel veel factoren die invloed hebben op het behaalijkheidsgevoel, en die zijn voor elke situatie anders.
Ik kan hier over mee praten. Ik woon in een hoekhuis uit 1968 120 M2. De thermostaat staat hier altijd op 22,5 graden. Gaat aan rond 8 uur en gaat uit rond 22.30. Alle temperaturen hieronder is niet aangenaam, en soms zet ik hem zelfs naar 23 graden. in de ochtend is het dan nog steeds 20 of 20,5 graden op dit soort dagen.
Ik heb HR glas 1981 (Wordt in Juni vervangen voor kunststof kozijnen met hr+++ glas. Ik heb wel spouwmuur isolatie (wel verouderd ) maar alles blijft koud aanvoelen. mogelijk komt dit ook omdat ik het gevoel heb dat het altijd tocht in huis.
Daarin tegen zijn mijn stookkosten beste laag. laatste rekening was maar 750 kuub verstookt. en dan staan de verwarmingen ook op alle slaapkamers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ThinkPadd schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:57:
@kabeltjekabel Dat is het eerste wat ik heb uitgezet. Kort daarna een keer in het voorjaar buiten laten kalibreren (19-20 graden buiten, zo dicht mogelijk bij temperatuur binnenshuis het jaar door). 's Nachts zakt hij terug naar strak 400 ppm. Dat klopt natuurlijk ook niet helemaal (zou iets van 410-420 ofzo moeten zijn), maar valt binnen zijn marge van +/- 50 ppm.
Uitgezet door het x79 commando te sturen? Maar hoe weet je dan of je het juist aanzet of uitzet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
Wat betreft je zolder en elektrische verwarming, je moet maar even kijken of dat echt nodig is. Mijn radiator op zolder zit ook alleen maar zodat deze ruimte aangemerkt kan worden als slaapkamer. Hij staat nooit aan. Ik heb zelfs mijn raam op een kier.

Tevens had ik ongeveer hetzelfde probleem thuis. Koud lucht door de ventilatieroosters. Ik heb de ene kant helemaal dicht zitten nu en de rooster van de keuken half open.

En aan de andere kant, met temperaturen als 0 graden is het gewoon koud. Als ik een pakketje aanneem en de deur open doe dan zakt de temperatuur van de gang met 3 graden. Duurt ook weer een kwartiertje totdat het weer warmer is geworden.

[ Voor 45% gewijzigd door com2,1ghz op 19-01-2021 15:21 ]

Pagina: 1