Bij gesprekken over je loon moet je altijd rekening houden met de waarom, het zal de eerste vraag zijn die je zal krijgen: waarom denk je plots €xxx meer waard te zijn? Heb je nieuwe of andere verantwoordelijkheden / taken opgenomen, ben je efficiënter als een ander, krijg je goede feedback / evaluaties,...
Met vrienden vergelijken is allemaal wel leuk, maar uiteindelijk is sector, bedrijf, locatie, die hun vermogen tot onderhandelen,... allemaal mee bepalend. Je schept een beter beeld over het bedrijf en hun standpunt over opslag door te gaan vergelijken met je collega's.
Als die allemaal rond hetzelfde loon zitten als jij, dan ben je eraan voor de moeite lijkt mij en zal het standpunt van je werkgever vermoedelijk zijn om zo weinig mogelijk opslag te voorzien (je hebt zo van die bedrijven). Je kan dan proberen onderhandelen over je loon, maar bereid je alvast voor op een kale reis.
Indien er collega's zijn die een hoger loon kunnen voorleggen, dan zal het eerder liggen aan je eigen onderhandelingspositie (wie niet vraagt, niet krijgt). Er zijn maar weinig bedrijven die "'zomaar" opslag geven (althans niet meer dan €100 ofzo) en wellicht zullen denken dat wie het niet vraagt tevreden is over zijn loon.
Besef ook dat service desk een komen en gaan is van medewerkers en je vaak wordt aanzien als nummertje waar er maar een paar echt doorgroeien en de rest vertrekt binnen de 2 jaar. Zulke bedrijven investeren soms gewoonweg niet in hun personeel, proberen zoveel mogelijk winst uit hun werknemers te halen tot ze uit eigen initiatief vertrekken en elke jaar extra dan die 2 jaar dat je er zit is voor hen pure winst.
Diegene die echt uitblinken pikken ze eruit, maar dat zijn echt de top en lucky few (terwijl ruwe diamanten die mogelijk meer introvert zijn niet opgemerkt worden).
Ik kom zo van een servicedesk. 3 jaar daar gezeten en kon elk jaar nieuwe taken en verantwoordelijkheden die ik kreeg aanbrengen in een evaluatiegesprek. Finaal na 3 jaar (toen ik een echt een ander project wilde omdat ik er uitgekeken was) ben ik vertrokken omdat het volgend project gewoon van hetzelfde was. Ik ben overgegaan naar de klant zelf met totaal andere functie en verdien nu het dubbele.
De servicedesk die zit er nog steeds en ieder jaar worden er 1 of 2 mensen uit die poule van 10 uitgekozen om echt door te groeien. De andere 8 worden naar mijn mening ofwel aan het lijntje gehouden ofwel vertrekken ze uit eigen initiatief.
Realiteit van sommige consultancy bureau's
Recent heb ik mijn huidig loon gepolst bij een collega met een iets oudere leeftijd, zelfde functie maar iets minder verantwoordelijkheid en heb een gelijkaardig loon als haar (sommige accenten staan wat anders). Ik ben dus op zich tevreden.
Bij mijn werkgever heb ik nooit uit eigen initiatief voor opslag gevraagd. Ieder jaar wordt er opslag voorzien voor ieder departement en gegeven op basis van je evaluatie. Zover ik zie is dit altijd al eerlijk uitgedeeld en laat dit ook zo zijn gang gaan. Enkel mijn promotie om van junior af te komen heeft iets lager geduurd dan gehoopt vanwege de wissel van baas maar goed.
[
Voor 11% gewijzigd door
SMGGM op 07-01-2021 14:39
]