7 zitter on a budget!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:19
Ik ben op zoek naar een andere auto aangezien er gezinsuitbreiding gaat komen. De familie is als volgt wanneer de baby is geboren; vader & moeder, 1 zoon en 2 dochters en een baby. Dit resulteert dus in vier kinderen van 7 en jonger, welke allen in een stoeltje/verhoger dienen te zitten.

Op dit moment rij ik in een Toyota Prius uit 2006, deze is 3,5 jaar geleden gekocht vanwege de vele kilometers welke ik ook moest rijden voor woon werk verkeer a 27k. Ik ga proberen om dit door de corona periode te verlagen naar 2 dagen per week wat resulteert in ongeveer 10k per jaar woon werk. Daarnaast rijden we ongeveer 10-12k privé.

Nu wil ik dus gaan kijken naar een zeven zitter om toch in een auto te kunnen reizen voor het privé verkeer.

Nu heb ik het nodige proberen in te lezen met betrekking tot auto's;
Renault Grand Scenic vanaf 2009
Toyota Corolla Verso
Toyota Verso
Dacia Lodgy

De onderstaande auto's lijken me minder interessant bijvoorbeeld op betrouwbaarheid;
Peugeot 5008 (ANWB minder optimistisch)
Citroen C4 Grand Picasso (ANWB minder optimistisch)
VW Touran (ANWB minder optimistisch)
Opel Zafira (achterbank minder praktisch volgens mij)
Mazda 5 (geen 3 separate stoelen op de achterbank)

Nu wil ik liever niet meer dan 5k kwijt zijn naast inruil van de Toyota Prius. Liefst nog minder. Nu leek mij de Dacia Lodgy echt wel een geschikte kandidaat (ik ben bewust van de Euro ncap score) zolang deze ESP heeft. Nu kreeg ik van mijn huidige dealer te horen dat de Dacia echter best wat kosten krijgt op onderhoud wanneer deze een kilometer stand krijgt van ~150k. Waardoor ik weer ga twijfelen, klopt dit?

De Toyota Corolla Verso of Verso lijkt mij ook een goede optie.
- Wat ik zie gebeuren bij de Corolla Verso is dat de bekleding los laat en de kinderen dit kapot gaan maken. Klein nadeel dat dit in Middelburg is , iets van 2 uur rijden.
https://www.autotrack.nl/...rso-benzine-2007-50013904

- De Verso is kwa prijs denk ik net te hoog tenzij ik voor mijn Prius opeens meer inruil krijg. Dit lijkt me wishfull thinking. Ben zelf nog een beetje huiverig om een auto te kopen van een particulier, wellicht niet nodig? Deze lijkt wel redelijk goed.
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

- Dacia Lodgy lijkt me zoals gezegd geen verkeerde keuze ook mede vanwege de gigantische ruimte, relatief zuinig kwa verbruik, lage wegenbelasting. Geen sexy auto maar wel zeer praktisch!
https://www.autoscout24.n...ldtidx=2&cldtsrc=listPage

- Renault Grand Scenic vind ik lastig, ik lees op meerdere sites waaronder Autoweek dat men de phase 3 een stuk beter is dan diegene daarvoor. Echter is de ANWB ook niet echt positief over deze auto.
https://www.autotrack.nl/...125-1969958045.1606984410

Graag hoor ik van jullie tips en eventuele opmerkingen. Nu heb ik nog wel even echter zou het niet erg zijn als de auto er een stukje eerder is met al 3 kinderen.

Beste antwoord (via Kootstra op 10-01-2021 22:14)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

No brainer, Toyota Verso of de Mazda 5 :P Met dat budget kan je die haast niet verslaan als je de onderhoudskosten ook nog mee neemt. Aandachtspuntje bij de Verso is de automaat, die zou ik laten staan, een hele beroerde gerobotiseerde handbak die veel problemen heeft. Aandachtspuntje voor de Mazda; roest. Alhoewel het bij de 5 volgens mij wel weer mee valt t.o.v. een Mazda 6 van die generatie.

Vaak bu'j te bang!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:04
Mitsubishi Grandis?

Wel al wat ouder en volgens mij ook niet zo zuinig (en zwaar in gewicht qua wegenbelasting vermoed ik). Maar wel veel ruimte en z.v.i.w. betrouwbaar.

Volgens mij heeft Mazda ook iets vergelijkbaars in z’n assortiment.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2021 23:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb nog geen gezeik gehad met mijn lodgy maar er staat nog maar 70k op. TÜV heeft echter een lodgy in de 'dauertest' na 100.000 ontleed (letterlijk, alles uit elkaar geschroefd) en kwam tot de conclusie dat er echt niks aan mankeerde. Prima auto die nog heel lang mee kon.

Het is allemaal cheap and cheerful maar wel gewoon vertrouwde clio techniek.

Grote voordeel is inderdaad bizar veel ruimte, derde zitrij heel makkelijk weg te halen, vermogen prima in orde voor zo'n bakbeest stoelen zitten ook best goed, helemaal voor een budget bak. Standaard dakrails, trekhaak kost geen kont, audio kan ermee door, het is echt geen lada zoals sommigen het zich voorstellen.

[ Voor 43% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Misschien raar... Maareh

1 zoon 2 dochters is 3 kinderen?

Ik zou zeker niet besparen, weet niet hoeveel je voor je Prius krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:42

Echt niet.

Gewoon niet.

Mijn ervaring met de Opel zafira is dat de achterbank juist erg praktisch is, al is die wat krap voor volwassenen. Hij kan helemaal plat, dus wanneer nodig kan je er een grote vlakke laadruimte van maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Prius+ niet een idee?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02:26

EvH

Ik heb zelf een volvo xc90 youngtimer aangeschaft vanwege de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:36
Komt er een tweeling aan?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kootstra
99ruud99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:51:
Misschien raar... Maareh

1 zoon 2 dochters is 3 kinderen?

Ik zou zeker niet besparen, weet niet hoeveel je voor je Prius krijgt?
Ik begrijp de verwarring, heb de tekst aan gepast. Het zijn nu 3 kids en straks komt nummer 4. De inruilwaardes variëren. Bij de een kreeg ik ~3,7k en bij de andere ~3k.
Heb hier naar gekeken, maar een Prius+ met <250k kilometer stand is al gauw 11k in aanschaf. Dus dit lijkt me enigszins out of reach.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-07 19:04
Wij rijden naar volle tevredenheid een Ford Grand C-Max uit 2013 met 3 kinderen op de achterbank.

Is een 7 zitter met schuifdeuren.
Achterbank is aanpasbaar naar voren/achteren, deels inklapbaar om bij de 3e zitrij te komen. Ook kan je het middelste zitje wegstoppen waardoor er een loop pad gemaakt wordt naar de 3e zitrij. Dan heb je effectief een 6 zitter.

Zijn wel te vinden in jouw prijsklasse zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 23:09

Remi

Moo!

Misschien buiten je budget maar heb je al eens gekeken naar een Ford S-Max?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:36
Kootstra schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 04:13:
[...]

Ik begrijp de verwarring, heb de tekst aan gepast. Het zijn nu 3 kids en straks komt nummer 4. De inruilwaardes variëren. Bij de een kreeg ik ~3,7k en bij de andere ~3k.

[...]

Heb hier naar gekeken, maar een Prius+ met <250k kilometer stand is al gauw 11k in aanschaf. Dus dit lijkt me enigszins out of reach.
Wij hebben net een Prius+ aangeschaft. Het was redelijk aan de prijs, maar ze blijven heel lang hun waarde houden. Online zijn ze met 300k+ te vinden voor 8k euro. Wat ik er van kon vinden is dat ze extreem betrouwbaar zijn en ook nog eens zuinig.
Wij hebben besloten om iets meer geld er aan uit te geven en met deze (hopelijk) heel lang door te rijden.

Een nadeel is wel dat je met zitjes op de achterbank als volwassene niet heel makkelijk bij de achterste twee zitplaatsen komt :D

(3 kinderen van 4 jaar en jonger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kepler schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:00:
[...]

Wij hebben net een Prius+ aangeschaft. Het was redelijk aan de prijs, maar ze blijven heel lang hun waarde houden. Online zijn ze met 300k+ te vinden voor 8k euro. Wat ik er van kon vinden is dat ze extreem betrouwbaar zijn en ook nog eens zuinig.
Wij hebben besloten om iets meer geld er aan uit te geven en met deze (hopelijk) heel lang door te rijden.

Een nadeel is wel dat je met zitjes op de achterbank als volwassene niet heel makkelijk bij de achterste twee zitplaatsen komt :D

(3 kinderen van 4 jaar en jonger)
Juist, dat is wel het dubbele van de kilometers voor meer geld dan de Dacia die hij linkt :D. Toyota is heel goed spul maar niet meer zoals vroeger, ik weet niet of ik doe met drie ton durf te kopen :P. Met zijn kilometrage hebben we het dan over ~7 jaar aan gebruik...

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Je kan ook eens naar deze kijken

https://www.autodijksman....yle-7-persoons-378628078/?

Gewoon even de eerst gevonden hier neer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoniem: 217290 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:10:

Gaaf ding, maar ik durf niet te gokken naar de onderhoudskosten. Brandstof, verzekering en MRB zullen navenant zijn met 1600 kilo en 170pk...

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 08:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-07 15:05

Saven

Administrator

@Kootstra Een beetje offtopic, maar wat ik me al tijden afvraag... Je hebt het zo te zien niet bepaald breed. Waarom kies je er dan toch voor om toch 4 kinderen te nemen? Geen oordeel hoor, wel interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saven schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:28:
@Kootstra Een beetje offtopic, maar wat ik me al tijden afvraag... Je hebt het zo te zien niet bepaald breed. Waarom kies je er dan toch voor om toch 4 kinderen te nemen? Geen oordeel hoor, wel interesse :)
Precies mijn gedachte. Heel bijzonder.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb ooit geleerd: kinderen krijg je, die neem je niet.

Maar goed, dat is inderdaad offtopic hier.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Omdat je van kinderen gelukkiger word dan geld? Ik zit zelf niet (meer) in een slechte financiële positie maar ik rij ook gewoon een goedkope auto, word blij van een goeie deal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr_DD
  • Laatst online: 02-07-2023
Hier ook 4 kinderen en een aantal ervaringen met 7-zitters:

Mijn eerste 7-zitter was een Corolla Verso. Het grootste probleem hiermee was dat het de "automaat"/MMT uitvoering was. Dat is 2x stuk gegaan, reparatiekosten 2300 euro. Maar bij de handgeschakelde zul je dit probleem niet hebben. Persoonlijk vond ik hem niet zo comfortabel zitten.

Ik ben toen overgestapt op een Mazda 5. Wat ik heel handig hieraan vond met kinderen waren de schuifdeuren. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de kids de deur te hard opengooien als je naast een auto geparkeerd staat. Helaas begon deze na een tijdje olie te lekken en de bodem begon te roesten (had slechts 150K gedraaid). De olielekkage was echt overal, en de roest op de bodem ook. Google vertelde mij dat er meer vergelijkbare problemen waren met deze auto. Dit was overigens het 1-na laatste model. De nieuwere hebben dit wellicht niet.

Na 2 ellendige ervaringen wilde ik meer kwaliteit. In het verleden had ik al 3 Mitsubishi's gereden en nooit problemen mee gehad. De enige logische optie was daarom de Mitsubishi Grandis. Zijn helaas maar tot 2011 (geloof ik) gemaakt maar was toen ik hem kocht (2 jaar geleden, 90.000Km) een vrij betaalbare optie.
Ik kan de Grandis echt ontzettend aanbevelen, hij is wat zwaar, maar rijdt echt fantastisch. De achterste zitrij heeft meer ruimte dan mijn vorige 7-zitters. En als je op Google zoekt dan vind je (2 jaar geleden in ieder geval) enorm veel positieve verhalen over de betrouwbaarheid. Ik heb met mijn Grandis, naast regulier onderhoud, nog geen problemen gehad *klopt af*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:44
Hyundai Santa Fe ?

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zag pas reclame van een autobedrijf hier in de buurt die een website heeft opgezet over 7-zitters. Wellicht waard om hier wat inspiratie op te doen?
https://www.7zitter.nl/modellen
https://www.7zitter.nl/occasions

Hetzelfde bedrijf verkoopt ook al jaren bankjes voor in de laadruimte. Ik neem aan volledig gecertificeerd, maar je moet het natuurlijk wel willen (kreukelzone etc.)

[ Voor 27% gewijzigd door Cheesy op 07-01-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Laatst online: 17-07 21:22
grand scenic is een prima auto, maar op de achterbank kan je twee zitjes kwijt. de ruimte ertussen is net te klein voor een derde zitje, wellicht past er nog net wel een stoelverhoger oid tussen.
Er zal dan dus een spruit in de bagage ruimte moeten zitten, geen idee of renault daar een stoel voor aanbiedt...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-07 20:52
Is dat even toevallig, daar had Autoweek deze week nog een artikel over

https://www.autoweek.nl/a...or-minder-dan-7-000-euro/

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29
FIAT Ulysse dan is er nog capaciteit voor de toekomst :) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kootstra
Ik lees het zeker niet als oordeel :) . Vragen mag altijd, ik heb zeer weinig met auto's. Het dient functioneel te zijn! Ik hoef/wil gewoon geen auto die >10k kost voor simpel a naar b. Hoe duurder de auto, hoe groter de afschrijving!

Ik denk dat voor 8-10k er iets fatsoenlijks dient te zijn. Ik vind het niet erg om een auto te kopen met >150k km stand te kopen en hoeft ook zeker niet super recent. Zolang het maar betrouwbaar is. Dit is ook met de Prius goed gelukt geweest, zal denk ik niet gauw goedkoper rijden dan dat. Heb voor ongeveer 17ct de kilometer gereden.
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Omdat je van kinderen gelukkiger word dan geld? Ik zit zelf niet (meer) in een slechte financiële positie maar ik rij ook gewoon een goedkope auto, word blij van een goeie deal.
Precies dit! Ik geef mijn geld liever uit aan andere dingen. We kunnen goed rondkomen, net verhuisd naar een andere woning (komen ook veel kosten bij kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 02:36
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:08:
[...]

Juist, dat is wel het dubbele van de kilometers voor meer geld dan de Dacia die hij linkt :D. Toyota is heel goed spul maar niet meer zoals vroeger, ik weet niet of ik doe met drie ton durf te kopen :P. Met zijn kilometrage hebben we het dan over ~7 jaar aan gebruik...
Ik bedoel juist omdat ze nog te koop staan voor 8k met 3 ton op de teller, ze blijkbaar als heel betrouwbaar worden gezien en dus nog langer mee kunnen.

Dus geef dan iets meer geld uit, koop er eentje met 2 ton op de teller en rij hem op tot 4 ton :D (of nog meer)

Dat is iig onze redenatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kepler schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Ik bedoel juist omdat ze nog te koop staan voor 8k met 3 ton op de teller, ze blijkbaar als heel betrouwbaar worden gezien en dus nog langer mee kunnen.

Dus geef dan iets meer geld uit, koop er eentje met 2 ton op de teller en rij hem op tot 4 ton :D (of nog meer)

Dat is iig onze redenatie :)
Oh absoluut, ik heb de Toyota ook overwogen destijds (dat was na een lange zoektocht de enige serieuze contender die overbleef naast de Dacia) omdat ze zo legendarisch betrouwbaar zijn (meestal). Onze Starlet is ook zo'n voorbeeld.

Maarr.... een auto is meer dan alleen een blok. De Toyota heeft meer poespas (kan theoretisch gezien ook verslijten/stuk) en daarmee is het óók moeilijker om er zélf aan te werken (wat voor mij ook een overweging is). Bovendien kamperen we graag - de Lodgy heeft meer ruimte én een hogere grondspeling. 4WD is dan weer niet nodig maar een beetje extra hoogte vond ik wel prettig. Bovendien moest ik nog een paar duizend euro opleggen voor de Toyota en dat wilde ik niet uitgeven (nu nog niet). Uiteindelijk heb ik minder dan 18k betaald voor het ding, inclusief trekhaak, afleverbeurt, etc etc. Hij was toen een jaar oud en had ~14k gelopen. Dat was ongeveer 4~5k minder dan wat hij nieuw had gekost op dat moment voor ruwweg dezelfde uitvoering, dus die afschrijving liet ik graag aan me voorbij gaan, en kreeg uiteindelijk nog 2 jaar fabrieksgarantie mee.

Ondertussen heeft het ding de autobahn gezien (gezien de lichte besturing en het gewicht had ik niet verwacht dat hij met 180 nog stabiel zou voelen, maar dat ging eigenlijk best goed), de Zweedse bossen (offroad door mush, modder, gravel, bosgrond) en hangt er af en toe (flink) wat gewicht achter als ik weer een stuk gereedschap of partij hout heb gevonden.

Ik heb sinds vandaag mijn eerste 'defect'. De rechter deurhendel aan de binnenzijde heeft een los veertje waardoor je hem zelf terug moet duwen :) daar moet ik dus even naar kijken. Nog niet genoeg om me van mijn advies af te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01
@Kootstra Kijk eens naar een Ford S-Max.
Paar jaar terug zelf op zoek geweest, en de S-Max is in mijn ogen redelijk onverslaanbaar.
Het is een grote auto. Je kan er goed met 7 man in zitten, veel bagageruimte.
Maar hij voelt niet aan als een bestelbus, meer een hoge mondeo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
De running costs van de Prius+ (of Wagon) zullen de laagste zijn van alle hier genoemd. Relatief licht, zeer zuinig en betrouwbaar. De twee achterste zittingen waren bij mijn kleine kinderen erg populair, voor puberkinderen natuurlijk krap. Maar met jouw kids' leeftijdsopbouw en -fases juist veelzijdig en kan je alle kanten op. Espace en/of S-Max zijn een slag groter (en wellicht fijner) maar gaan sowieso duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

desmond schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:26:
De running costs van de Prius+ (of Wagon) zullen de laagste zijn van alle hier genoemd.
https://www.louwman.nl/up...0Prius%20Wagon%202009.pdf

https://www.louwman.nl/up...rhoud%20VersoS%202009.pdf

Da's voor een Verso of Prius Wagon.

https://www.dacia.nl/onde...atie/onderhoudsbeurt.html

Dit is o.a. voor de Lodgy.

Ik ben het dus niet eens met jouw statement :P.

Gewichten:

Haartje onder de 1200 kilo voor de Lodgy, 1340 en 1400+ kilo voor de Verso en Prius Wagon (ivm wegenbelasting). De prius zal een voordeel hebben qua verbruik (dat hoef ik niet op te zoeken, dat geloof ik zo ook wel) maar met 20k per jaar zal dat voordeel beperkt zijn. Verzekering is persoonlijk, kan ik niet zoveel over zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
Is veiligheid geen voorwaarde? Persoonlijk vind ik dat altijd het belangrijkste. Zeker met kinderen. Daar kan een paar euro minder het niet van winnen.
Zo te zien moet dat met Toyota geen issue. Je kunt er evt nog op filteren wanneer je alles tegen elkaar afzet

[ Voor 20% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-01-2021 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 19:16
Vergeet de Ford Galaxy niet (heb ik zelf, met drie kids waaronder tweeling, top ding).

Anders de VW Sharan of misschien Touran (maar die vind ik zelf wat krap). Vergeet de analoge modellen zoals de Seat Alhambra niet (net wat goedkoper dan de Sharan, zelfde auto).

Success!!

Moet er nog een kinderwagen naast passen achterin? Dan moet de derde zitrij wel deelbaar / individuele stoeltjes zijn.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Chrysler Town&Country. Ben er erg tevreden over. Heb het model met het tafeltje achterin. Wat de auto bijzonder maakt is dat de stoelen/bank in de vloer opgeklapt kunnen worden. Je hebt dan een volledig vlakke vloer :-) Niet zuinig, groot, lelijk interieur maar rijdt en zit heerlijk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

STIMPPYYY schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:39:
Is veiligheid geen voorwaarde? Persoonlijk vind ik dat altijd het belangrijkste. Zeker met kinderen. Daar kan een paar euro minder het niet van winnen.
Zo te zien moet dat met Toyota geen issue. Je kunt er evt nog op filteren wanneer je alles tegen elkaar afzet
De onderzoeken zeggen:
You have twice the chance of being killed or seriously injured in a 3 star ANCAP safety rated car compared to a 5 star ANCAP safety rated car.
uit:

https://brightonpanelwork...e-3-5-star-safety-rating/

Maar hoe groot is die kans?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21128188/
Results: For all comparisons, 5-star rated Euro NCAP cars were found to have a lower risk of injury compared to 2-star rated cars (5-star cars were 10% ± 2.5% lower risk than 2-star cars). For fatal and serious injuries, the difference was 23 ± 8 percent, and for fatal injuries alone the difference was 68 ± 32 percent. By comparison, the Folksam 5-star rated cars had a relative risk of 0.020 ± 0.0024, whereas 2-star rated car risk was 0.028 ± 0.0016, corresponding to a 27 percent difference in risk between 5- and 2-star cars.
We hebben het dus over een relatief kleine kans, objectief bekeken.

Ik wil net zo min in een ongeluk terecht komen (no less mijn kinderen) dan de volgende persoon, maar als ik de 5k had opgelegd voor een Toyota met een marginaal betere score had de volgende persoon wel geroepen waarom ik niet nóg 5 of 10k had opgelegd voor een Volvo met weer een nieuwere generatie systemen (en nog betere scores). Ergens houdt het (en zeker mijn budget) op.

Ik ben ook motorrijder (dus nul NCAP sterren op dat moment) en heb ondertussen ook geleerd defensief en anticiperend te rijden. Ik kan daar geen getal aan hangen maar durf te geloven dat ik de kans op een ongeluk daarmee óók actief verlaag. En de officiële cijfers van NCAP:

https://www.euroncap.com/...ap/how-to-read-the-stars/

5 star safety: Overall excellent performance in crash protection and well equipped with comprehensive and robust crash avoidance technology

4 star safety: Overall good performance in crash protection and all round; additional crash avoidance technology may be present

3 star safety: At least average occupant protection but not always equipped with the latest crash avoidance features

2 star safety: Nominal crash protection but lacking crash avoidance technology

1 star safety: Marginal crash protection and little in the way of crash avoidance technology

0 star safety: Meeting type-approval standards so can legally be sold but lacking critical modern safety technology

Met mijn 3 sterren zit ik - en dat is een persoonlijke overweging, uiteraard - zo slecht nog niet.
Ik heb de NCAP van de Lodgy vóór aanschaf bekeken en hij komt er niet bekaaid van af (wel een licht vervormde a-stijl) - ik denk dat het ontbreken van allerlei actieve systemen de hoofdmoot in de 3 sterren zijn geweest, al heb ik wel ETC en ABS uiteraard, evenals ESP (want reeds door de EU verplicht gesteld voor deze auto geproduceerd werd).

Als ik naar het rijgedrag van sommige mensen met duurdere/veiligere auto's kijk denk ik dat ze eerlijk gezegd een grotere kans hebben op een serieus ongeluk dan ik :).

- edit -

Ik denk overigens dat de 3 sterren die de Lodgy tijdens de test in 2012 kreeg niet meer relevant zijn:

https://www.euroncap.com/en/results/dacia/lodgy/10918

Onder andere is ESP sindsdien (retro-actief!) verplicht (dus aanwezig) en de rating is inderdaad verlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:30:
[...]

https://www.louwman.nl/up...0Prius%20Wagon%202009.pdf

https://www.louwman.nl/up...rhoud%20VersoS%202009.pdf

Da's voor een Verso of Prius Wagon.

https://www.dacia.nl/onde...atie/onderhoudsbeurt.html

Dit is o.a. voor de Lodgy.

Ik ben het dus niet eens met jouw statement :P.

Gewichten:

Haartje onder de 1200 kilo voor de Lodgy, 1340 en 1400+ kilo voor de Verso en Prius Wagon (ivm wegenbelasting). De prius zal een voordeel hebben qua verbruik (dat hoef ik niet op te zoeken, dat geloof ik zo ook wel) maar met 20k per jaar zal dat voordeel beperkt zijn. Verzekering is persoonlijk, kan ik niet zoveel over zeggen.
Sinds wanneer bepalen alleen onderhoudsbeurten de running costs van een auto? Vergeet niet verbruik, betrouwbaarheid, overig onderhoud (dingen die kapot gaan), afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

desmond schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Sinds wanneer bepalen alleen onderhoudsbeurten de running costs van een auto? Vergeet niet verbruik, betrouwbaarheid, overig onderhoud (dingen die kapot gaan), afschrijving.
Oh zeker, ik noemde zo maar een aantal zaken die ik snel terug kon vinden :). Afschrijving heb ik geen ervaring mee maar ik durf wel in te schatten dat Toyota's (zoals ook sommige andere merken) waardevaster zijn. Dit was/is voor mij (persoonlijk!) geen factor omdat ik de auto gewoon tot zijn graf ga rijden.

Verbruik heb ik overigens wel genoemd en qua betrouwbaarheid:

https://www.terwolderenau...an%20de%20Consumentenbond.

2e plaats in de lijst met automerken met de minste gebreken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006

Saven

Administrator

pjottum schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Ik heb ooit geleerd: kinderen krijg je, die neem je niet.

Maar goed, dat is inderdaad offtopic hier.
Dat verhaaltje dat je ze krijgt van de ooievaar is fake news. Heb je geen biologie gehad? Of geloof je ook dat Maria onbevlekt zwanger is geraakt? :D
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Omdat je van kinderen gelukkiger word dan geld?
Ja? Beetje egoïstisch natuurlijk, ter eigen vermaak je kroost op de wereld zetten (maar dat is het eigenlijk altijd natuurlijk). Kan me niet voorstellen dat je er gelukkig van wordt als je ziet dat je kinderen ongelukkig zijn en je ze niet kan geven wat je wil. "Ach dat valt wel mee" en "Liefde is meer waard" klinkt natuurlijk romantisch, maar is het niet in de realiteit. Kijk eens voor de gein het programma Steenrijk Straatarm op SBS6 op woensdag. Zo absurd arm zijn sommige gezinnen nog niet eens, maar wel ongelukkig omdat het financieel moeilijk is. En als ze dan een keer hun kinderen wel iets kunnen geven lopen de ogen van de ouders meteen vol. Zegt genoeg lijkt me.
Kootstra schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:57:
[...]

Ik lees het zeker niet als oordeel :) . Vragen mag altijd, ik heb zeer weinig met auto's. Het dient functioneel te zijn! Ik hoef/wil gewoon geen auto die >10k kost voor simpel a naar b. Hoe duurder de auto, hoe groter de afschrijving!

Ik denk dat voor 8-10k er iets fatsoenlijks dient te zijn. Ik vind het niet erg om een auto te kopen met >150k km stand te kopen en hoeft ook zeker niet super recent. Zolang het maar betrouwbaar is. Dit is ook met de Prius goed gelukt geweest, zal denk ik niet gauw goedkoper rijden dan dat. Heb voor ongeveer 17ct de kilometer gereden.

[...]

Precies dit! Ik geef mijn geld liever uit aan andere dingen. We kunnen goed rondkomen, net verhuisd naar een andere woning (komen ook veel kosten bij kijken).
Kijk dan is het prima toch :)

[ Voor 26% gewijzigd door Saven op 07-01-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Oh zeker, ik noemde zo maar een aantal zaken die ik snel terug kon vinden :). Afschrijving heb ik geen ervaring mee maar ik durf wel in te schatten dat Toyota's (zoals ook sommige andere merken) waardevaster zijn. Dit was/is voor mij (persoonlijk!) geen factor omdat ik de auto gewoon tot zijn graf ga rijden.

Verbruik heb ik overigens wel genoemd en qua betrouwbaarheid:

https://www.terwolderenau...an%20de%20Consumentenbond.

2e plaats in de lijst met automerken met de minste gebreken :).
*kuch*

https://topgear.nl/autoni...o-in-2020-betrouwbaarste/

https://autorai.nl/consum...baar-zijn-deze-145-autos/

https://www.consumentenbo.../automankementen_2019.pdf

Voor betrouwbaar moet je dus nog steeds bij de japanners zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

No brainer, Toyota Verso of de Mazda 5 :P Met dat budget kan je die haast niet verslaan als je de onderhoudskosten ook nog mee neemt. Aandachtspuntje bij de Verso is de automaat, die zou ik laten staan, een hele beroerde gerobotiseerde handbak die veel problemen heeft. Aandachtspuntje voor de Mazda; roest. Alhoewel het bij de 5 volgens mij wel weer mee valt t.o.v. een Mazda 6 van die generatie.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
EvH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:31:
Ik heb zelf een volvo xc90 youngtimer aangeschaft vanwege de ruimte
poeh, en verbruik en onderhoud? Ik ken slechte verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Maar je hoort mij toch niet zeggen dat Japanse auto's niet betrouwbaar zouden zijn? Sterker nog, enkele posts hierboven heb ik zelf zwart op wit geschreven dat de legendarische betrouwbaarheid van de Toyota zeker zwaar woog bij mij.

Wat ik zeg is dat de Dacia het zo slecht nog niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Maar je hoort mij toch niet zeggen dat Japanse auto's niet betrouwbaar zouden zijn? Sterker nog, enkele posts hierboven heb ik zelf zwart op wit geschreven dat de legendarische betrouwbaarheid van de Toyota zeker zwaar woog bij mij.

Wat ik zeg is dat de Dacia het zo slecht nog niet doet.
Tja, jij komt met een bericht uit 2012/2013 dat Dacia op 2 staat qua betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Tja, jij komt met een bericht uit 2012/2013 dat Dacia op 2 staat qua betrouwbaarheid?
Nou deze dan :P.

https://www.autobild.de/a...er-dauertest-8697379.html

na 100.000km uit elkaar geschroefd door de Duitsers, niks mis mee zeggen ze. Zelfs 'heel goed' op de roestbescherming, iets waar mijn (oude) Toyota het zwaar heeft nu de jaren beginnen tellen :P.

Nogmaals, ik wil niet beweren dat de Dacia een betere auto zou zijn dan de Verso, maar gezien de prijs gewoon helemaal geen slechte keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met zoveel woon/werk zou ik zelf voor een grotere oudere station of SUV met derde zitrij gaan. Je wilt ook nog op vakantie en het eea mee kunnen nemen zonder dat er sructureel een dakbak op moet lijkt me, zeker met die pasgeborene.
Ik denk aan een MB E station, Volvo V70 of XC90, peug 508 SW (ja, ook die is er met 3e zitrij), Audio Q7, etc.
Waarbij ik een lichte voorkeur zou hebben voor de XC90 of de Q7, zeker met een lekker zware motor. Moet met hogere km standen wel binnen budget te vinden zijn verwacht ik - al kan het dan wel zijn dat je de particulier markt op moet of de handel in moet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-07 15:37
Vorige model van de MCV?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hebben ook 2 kleine kids met een derde op komst. Ik heb nu een lease Seat Leon ST en twijfel of daarin wel 3 kinderen op de achterbank passen (maxicosi, stoeltje en zitverhoger ws. wel). Omdat ik niet weet of ik zomaar een andere leaseauto kan krijgen ben ik me ook eens gaan verdiepen in de zevenzitters-occasionmarkt ;) Ik ben wel een autoliefhebber, dus dat maakt keuzes als een Dacia of Toyota Corolla toch wel lastig. Waar ik dan op uitkom zijn bij een budget van +- 10K:

- Citroen C4 Grand Picasso (model tot 2013). Vind het een mooie auto en heb persoonlijk wel iets met Citroen. Echter qua betrouwbaarheid staat ie niet goed bekend, dus daarin moet je afwegingen maken.
- Peugeot 5008 (model tot 2013). Geldt hetzelfde als de Citroen.
- Mazda 5. Alhoewel deze een beetje saai is, is het wel een betrouwbare Japanner met sportieve inslag. Vooral de sport-versie kan er best mee door. Vind de schuifdeuren ook handig. Interieur is wel wat spartaanser/japanser.
- Volvo XC90 (model tot 2013). Dit is wel een van mijn droomoccasions, echter ben ik wel bang voor hoge onderhoudskosten. Sowieso in aanschaf ook vrij duur voor oude auto met veel kilometers.
- Ford S-Max. Goede looks, wegligging en betrouwbaarheid is volgens mij ook wel ok.

Maargoed, als auto's je eigenlijk helemaal niet zo interesseren zou ik gewoon voor die Dacia gaan. Is denk ik het meeste bang for bucks. Of evt. een Renault Kangoo achtige auto (als die met dubbele achterbank bestaat). Kun je ook een heleboel bagage in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Als die van mij al geen schoonheidsprijzen won is dit ding ronduit lelijk, maar voor het budget van TS kun je dan wel een vreselijk net exemplaar vinden met lage kilometerstand, veel opties, afleverbeurt, misschien ook garantie... en ik vind het wel een cult-apparaat :P. NCAP net zo goed (slecht, wat je wilt) als de nieuwere modellen (3 sterren). Wel ruim, minder vermogen en iets minder zuinig. Er staat een klokje rond op het autoweek kanaal van iemand die de diesel variant tot over het half miljoen heeft gereden, maar ook een MCV op benzine op 450k die niet meer te redden was. Ik denk dat het valt of staat met hoe je hem onderhoud :P. Die grafbak had gewoon echt geen onderhoud gehad terwijl die eerdere juist strak bijgehouden werd.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-01-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Nou deze dan :P.

https://www.autobild.de/a...er-dauertest-8697379.html

na 100.000km uit elkaar geschroefd door de Duitsers, niks mis mee zeggen ze. Zelfs 'heel goed' op de roestbescherming, iets waar mijn (oude) Toyota het zwaar heeft nu de jaren beginnen tellen :P.

Nogmaals, ik wil niet beweren dat de Dacia een betere auto zou zijn dan de Verso, maar gezien de prijs gewoon helemaal geen slechte keuze.
Mja, oude toyota vergelijken met een relatief recente dacia. Ok, wat jij wil. Je hebt gelijk. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Mja, oude toyota vergelijken met een relatief recente dacia. Ok, wat jij wil. Je hebt gelijk. (y)
Ho ho:
Überraschende Erkenntnis: Der Korrosionsschutz ist bei diesem Billigauto vorbildlich – und besser als bei vielen Japanern, die AUTO BILD zuletzt zur Schlachtbank führte!
Ze hebben vergelijkbare bouwjaren vergeleken. Ja, ik vergelijk (in mijn persoonlijke situatie) mijn stokoude Jap met een nieuwe Dacia (en dat is niet eerlijk) maar de Dekra komt met recente 'japanners' tot dezelfde conclusie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Saven schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:44:
Ja? Beetje egoïstisch natuurlijk, ter eigen vermaak je kroost op de wereld zetten (maar dat is het eigenlijk altijd natuurlijk). Kan me niet voorstellen dat je er gelukkig van wordt als je ziet dat je kinderen ongelukkig zijn en je ze niet kan geven wat je wil. "Ach dat valt wel mee" en "Liefde is meer waard" klinkt natuurlijk romantisch, maar is het niet in de realiteit. Kijk eens voor de gein het programma Steenrijk Straatarm op SBS6 op woensdag. Zo absurd arm zijn sommige gezinnen nog niet eens, maar wel ongelukkig omdat het financieel moeilijk is. En als ze dan een keer hun kinderen wel iets kunnen geven lopen de ogen van de ouders meteen vol. Zegt genoeg lijkt me.
Het nare is dat geld de spil van de wereld is geworden, en in dit licht is het zeker makkelijker om ongelukkig te zijn als je er te weinig van hebt dan vroeger (en dan heb ik het over heul vroeger). Maar daar staat tegenover dat mensen een hele andere definitie hebben gekregen van wat 'nodig' is en wanneer ze gelukkig zijn.

Ik verkeer niet in de ongelukkige positie dat ik niet voor mijn kinderen kan zorgen, ze hebben altijd genoeg te eten, warme kleren, ze kunnen sporten, hebben een eigen kamer, speelgoed en een grote tuin met speeltoestellen. Tegelijkertijd weten ze heel goed dat er legio kinderen/gezinnen zijn die dat niet hebben. Samen met mijn dochter heb ik als kerstactie een laptop cadeau gedaan aan een willekeurig gezin in Nederland, en dat vonden ze heel leuk. Ik hoop dat als ze ouder zijn ze beseffen wat ze hebben en dat ze ook gelukkig kunnen zijn met minder.

En de wereld verbeteren begint bij jezelf, ook als er niemand luistert :). Dus ik koop wat ik nodig heb en niet wat ik 'wil'. Ik heb jarenlang luxe, geweldige, maar ook dure auto's gereden en toen ik besloot dat ik ik geen lease-auto meer wilde heb ik opnieuw (ook) naar 'A' merken gekeken (Toyota, BMW, VW, Skoda). En steeds meer mensen hebben die overtuiging. Er word meer 2ehands gekocht, meer gerepareerd, en je ziet ook steeds meer 'simpele' auto's rijden. Niet altijd puur om het geld, maar ook de overtuiging. Mijn dochter heeft nu een laptop nodig voor school. Ik kan nu direct een nieuwe kopen (joost weet hoeveel aanbiedingen je op internet kan vinden op elk moment van het jaar) maar met een beetje geduld vind ik dozijnen opties van jong gebruikt spul dat niet alleen véél goedkoper is, maar nog jaren mee kan en dus geen extra milieubelasting veroorzaakt.

Dus ik snap TS volledig. Auto's boeien hem niet voldoende om meer uit te geven dan strikt noodzakelijk. Er zijn ook genoeg mensen die op Tweakers om auto-advies vragen en wel toeters en bellen zoeken (en dat is hun goed recht). Maar ik krijg het idee dat het voor veel mensen 'not done' is om de bodem op te zoeken, ze vinden altijd wel redenen (hoe divers ook) om meer te 'moeten willen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:56
Roestbescherming is bij de meeste Japanse auto's niet super denderend, zie ook:

https://www.ad.nl/auto/de...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

M'n (weliswaar oude) Galant was technisch nog prima, maar compleet weggeroest. Nieuwe(re) Japanse auto's als de Mazda 3 en 6 zijn hier ook niet ongevoelig voor. Als je lang wil rijden met een auto is dit wel iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:58
Dacia wat ik hoor de prijs daalt enorm, sneller dan Toyota die zijn waarde vasthoudt. Ik zou hier uit jou lijstje Toyota kiezen. Heel betrouwbaar en heb zelf al ruim 6 jaar goede ervaring mee

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
Van der Berg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:56:
Dacia wat ik hoor de prijs daalt enorm, sneller dan Toyota die zijn waarde vasthoudt. Ik zou hier uit jou lijstje Toyota kiezen. Heel betrouwbaar en heb zelf al ruim 6 jaar goede ervaring mee
Als occassionkoper die lang wil doen met een auto is een hoge afschrijving juist fijn. Na 6/7 jaar en dito kilometers wordt een auto sowieso fors minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Van der Berg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:56:
Wat @Knul zegt :P. Je wil niet teveel betalen als je 2e (derde, vierde) hands koopt :P. Kun je zo'n ding ook voordelig op rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Espace is wel lekker ruim. Ook als de kinderen nog wat groeien. Of een Toyota Sienna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tuurlijk, hele vette bak :P. Maar ik denk dat je grijze haren krijgt van de running costs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

The Eagle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:13:
Met zoveel woon/werk zou ik zelf voor een grotere oudere station of SUV met derde zitrij gaan. Je wilt ook nog op vakantie en het eea mee kunnen nemen zonder dat er sructureel een dakbak op moet lijkt me, zeker met die pasgeborene.
Ik denk aan een MB E station, Volvo V70 of XC90, peug 508 SW (ja, ook die is er met 3e zitrij), Audio Q7, etc.
Waarbij ik een lichte voorkeur zou hebben voor de XC90 of de Q7, zeker met een lekker zware motor. Moet met hogere km standen wel binnen budget te vinden zijn verwacht ik - al kan het dan wel zijn dat je de particulier markt op moet of de handel in moet.
Zo'n E-klasse of V70 met zitbankje in de kofferbak is niet echt een serieuze 7-zitter natuurlijk. En echt veilig is het ook niet (plus je kofferbak is dan onbruikbaar).
En als je budget 5k is zou ik echt ver weg blijven van auto's zoals een XC90 of een Q7.
Voor de XC90 is er eigenlijk maar 1 uitvoering die je wilt hebben (in die prijsklasse) en dat is de 2.5T. Die motor is OK (ik heb 'm zelf ook in mijn S80 :P) maar OnVeRwOeStBaAr zoals sommige Volvo liefhebbers je dat graag laten weten is bullshit :P die motoren hebben hun zwakke punten en die zullen eerder naar boven komen bij een XC90 waar zo'n ding zwaar belast wordt, dan bij b.v. een S60. Een XC90 weegt al gauw richting de 2 ton... Dingen aan het onderstel em re,,em slijten behoorlijk rap bij een XC90 (dat doen ze ook al bij een V70 of S80) plus ze hebben ook last van elektrische storingen. De 6-cilinder T6 moet je laten staan, want de automatische (4) versnellingsbak gaat eigenlijk altijd stuk.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
Is de Citroen Berlingo Multispace XL al genoemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 23:20

Tacoos

i am i

Palomar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:23:

- Mazda 5. Alhoewel deze een beetje saai is, is het wel een betrouwbare Japanner met sportieve inslag. Vooral de sport-versie kan er best mee door. Vind de schuifdeuren ook handig. Interieur is wel wat spartaanser/japanser.
- ...snip...
- Ford S-Max. Goede looks, wegligging en betrouwbaarheid is volgens mij ook wel ok.

Maargoed, als auto's je eigenlijk helemaal niet zo interesseren zou ik gewoon voor die Dacia gaan. Is denk ik het meeste bang for bucks. Of evt. een Renault Kangoo achtige auto (als die met dubbele achterbank bestaat). Kun je ook een heleboel bagage in kwijt.
Als vader van 3 kinderen wil ik ook wel een duit in het zakje doen:
Wij hebben jaren met een Multipla gereden en je kan lachen wat je wil, maar voor die (gunstige) running costs een auto vinden met meer ruimte en praktisch nut is onmogelijk. Los van uiterlijk en andere vooroordelen is het nadeel dat deze auto technisch inmiddels wel achterhaald is kwa features, maar ook vooral ook kwa veiligheid. Daarom daarna toch naar een andere auto overgestapt.

Wij hebben em vervangen door een Ford Galaxy, met name omdat we pas daarbij een vergelijkbare hoeveelheid ruimte vonden als in een Multipla (VW Sharan en afgeleiden had ook gekund), terwijl deze verbruikstechnisch een pak gunstiger scoort dan bijv de hier ook aangehaalde Mitsubishi Grandis (2.4l benzine). De 2-liter versie Galaxy is niet supersnel, maar heeft ons tot in Kroatie gebracht en verbruik valt voor een 2-liter niet tegen met 1:11. Ik weet niet of een 1.6 turbo in bereik is met jouw budget, maar dan win je nog wat kwa verbruik en vermogen.
De galaxy biedt een zee van ruimte en wint met name op de 3de rij ook ruim van de S-Max, die technisch gelijk is maar waarbij de stoelen op de 3de rij (als je een uitvoering kan vinden daarmee) lager op de poten staan en ook het dak veel lager ligt, waardoor de 3de rij voor grotere kinderen en volwassenen niet echt bruikbaar is.

Tussendoor een Mazda 5 gehad, maar die is snel verdwenen omdat Mazda icm met diesel niet het beste idee is :X
Daarnaast viel de ruimte in de Mazda 5 me serieus tegen; 2de zitrij heeft slechts 2.5 zitplaatsen, dus eigenlijk altijd de 3de rij nodig en die werd snel oncomfortabel toen onze kinderen tieners werden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 16:42
Oudere SUV's als een XC90 zou ik echt wegblijven, iedere keer als ik die in een autovideo op Youtube voorbij zie komen is het ellende en mocht je een goede vinden en er gaat uiteindelijk wat stuk betaal je de hoofdprijs, álles is gewoon duur aan zo'n auto.

Oudere Scenic's komen eigenlijk ook nooit echt goed uit de bus.

Mijn keuze, zeker als je een auto vooral als gebruiksvoorwerp ziet, zou ook een Dacia zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Even iets om over na te denken. Wij waren ook op zoek naar een 7 zitter met 3 kinderen. Echter ondertussen hebben we de oude auto al weggedaan en een elektrische bakfiets genomen voor in de tussentijd. Kunnen 3 kids in de bak en eentje achterop. Bevalt prima en we missen de auto helemaal niet. Nu met de Corona maatregelen mag je toch nergens heen. Ondertussen zet je het geld voor de auto op een aparte rekening en tegen de tijd dat je weer een auto nodig hebt is je budget verdubbelt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 25-07 07:26

BeyondThunder

Lost Lightning

Even kort mijn ervaring met de Toyota Corolla Verso, super fijne auto. We hadden de handbak, 7 persoons. aandrijf as kan stuk gaan (geen dure reparatie, kan je ook zelf doen) en we hebben 1 keer een kapotte startmotor gehad. That's it. Maar op het einde liet inderdaad de bekleding los.
Oja, en ik had er zelf een MP3 speler ingebouwd met een SD kaartje, werkte super.

De Toyota Corolla Verso hebben we 11 jaar gehad, kwam uit 2005 dacht ik. (vorig jaar ingeruild voor een Auris station)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-07 21:55
En een VW Sharan? Is dat niet wat?
Deze hebben mijn ouders jaren gehad en altijd een prima auto geweest naar mijn idee. Heb even gekeken op Autoscout24 en daar worden er genoeg aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 26-07 13:07
Ik sta voor een soortgelijke afweging en besprak dit laatst met een vriend die een lumineus idee had: Waarom neem je er geen 2e kleine auto bij? Hoe vaak moet je met alle kids de auto in? wIk maar een paar keer per jaar. En als dat gebeurt heb je waarschijnlijk ook flink wat bagage mee. Een 7 zitter is dan al snel te klein en dan moet je met een dakkoffer aan de gang. Wanneer je een 2e auto hebt ben je voor je normale dagelijkse beslommeringen een stuk flexibeler en heb je op een vakantie veel meer ruimte. Wij gaan met de kids toch niet uren in de auto dus dat we allebei moeten rijden is niet zo spannend.

ik ben er nog niet over uit maar vind het wel een overweging waard, het maakt de keuze uit auto's ook een stuk groter.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
-tom-562 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Zo'n E-klasse of V70 met zitbankje in de kofferbak is niet echt een serieuze 7-zitter natuurlijk. En echt veilig is het ook niet (plus je kofferbak is dan onbruikbaar).
Bij alle 7 zitters zit je in feite in de kofferbak dus qua veiligheid en bruikbaarheid bij beide gelijke verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Kassad schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:00:
Ik sta voor een soortgelijke afweging en besprak dit laatst met een vriend die een lumineus idee had: Waarom neem je er geen 2e kleine auto bij? Hoe vaak moet je met alle kids de auto in? wIk maar een paar keer per jaar. En als dat gebeurt heb je waarschijnlijk ook flink wat bagage mee. Een 7 zitter is dan al snel te klein en dan moet je met een dakkoffer aan de gang. Wanneer je een 2e auto hebt ben je voor je normale dagelijkse beslommeringen een stuk flexibeler en heb je op een vakantie veel meer ruimte. Wij gaan met de kids toch niet uren in de auto dus dat we allebei moeten rijden is niet zo spannend.

ik ben er nog niet over uit maar vind het wel een overweging waard, het maakt de keuze uit auto's ook een stuk groter.
Goed idee, maar het kan maar zo zijn dat de vaste lasten voor dan een stuk hoger worden; maar die som moet TS maken.
nuffy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Bij alle 7 zitters zit je in feite in de kofferbak dus qua veiligheid en bruikbaarheid bij beide gelijke verhaal.
Daar heeft ik meen Fifth gear wel eens een test mee gedaan.
Laat ik het zo zeggen: dan is bovenstaand idee van een tweede auto een stuk beter. Zeker als je na een botsing nog steeds een zevenzitter nodig _wil_ hebben.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 14:47

Met zo’n auto loop je leeg op de brandstof kosten. Relatief goedkoop in de aanschaf maar met 22K Km per jaar met 1 op 10 verbruik ben je duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tacoos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:25:
Wij hebben em vervangen door een Ford Galaxy,
Ja die vond ik ook echt serieus geweldig, wat een ruimte, wat een luxe, maar wat een bedragen :X.
Jonggebruikt met dezelfde kilometerstand gewoon het dubbel van de Lodgy |:(.
Erapaz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:15:
en tegen de tijd dat je weer een auto nodig hebt is je budget verdubbelt....
Dan wil ik weten bij welke bank jij spaart, dat je in 1 tot 2 jaar je inleg verdubbelt _O-.
BeyondThunder schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:24:
Even kort mijn ervaring met de Toyota Corolla Verso, super fijne auto. We hadden de handbak, 7 persoons. aandrijf as kan stuk gaan (geen dure reparatie, kan je ook zelf doen) en we hebben 1 keer een kapotte startmotor gehad. That's it. Maar op het einde liet inderdaad de bekleding los.
Oja, en ik had er zelf een MP3 speler ingebouwd met een SD kaartje, werkte super.

De Toyota Corolla Verso hebben we 11 jaar gehad, kwam uit 2005 dacht ik. (vorig jaar ingeruild voor een Auris station)
Yup, ik heb de mijne vandaag ook weer door de APK gehaald. Voorbeeldige auto was het commentaar, niks op aan te merken, zo zie je ze niet veel. De banden hadden helaas wel droogtescheuren maar daar kan de auto dan weer niks aan doen, en ik krijg Coulance van de leverancier omdat ze nog zo jong zijn. Das weer een meevaller.
nuffy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:09:
Da's zeker waar denk ik, ik heb maar weinig auto's gezien (behalve nieuwe Volvo's, en dan alleen in hun eigen testcriteria want volgens mij doet de NCAP hier nog niet aan) waar ze ook aanrijdingen achteróp testen.

Ik denk dat je gewoon zoveel mogelijk ruimte over wilt houden. Een Toyota Aygo krijgt dezelfde score als een Dacia Lodgy op de NCAP (wel een iets lager percentage op 'child occupant') en heeft minder ruimte achter de achterbank tot de bumper (ofwel, de kofferruimte) als wij met de derde zitrij omhoog. Elke millimeter extra kan uitmaken bij zo'n type aanrijding. Het is sketchy om daar conclusies aan te onttrekken maar het staat niet in de resultaten dus wat moet je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@HTT-Thalan ik zei budget verdubbelt, niet inleg verdubbelt, als je geen auto rijdt kun je zo 500 euro per maand extra sparen. Tegen de tijd dat we weer naar kantoor / op vakantie mogen heb je dan flink extra budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Erapaz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:51:
@HTT-Thalan ik zei budget verdubbelt, niet inleg verdubbelt, als je geen auto rijdt kun je zo 500 euro per maand extra sparen. Tegen de tijd dat we weer naar kantoor / op vakantie mogen heb je dan flink extra budget.
Dan nog, dan moet er al aardig wat geld op die spaarrekening staan wil je de 5 of 10k die je erbij zet kunnen verdubbelen op basis van die schaamteloze rente van tegenwoordig :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
Kassad schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:00:
Wij gaan met de kids toch niet uren in de auto dus dat we allebei moeten rijden is niet zo spannend.

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. Maar ook al ga je even naar familie op een kwartiertje rijden. Dan moet je dus met twee auto's gaan. Dat vonden wij gewoon niet praktisch. Dus voor een 7 zitter gekozen. Los van het feit dat wij sowieso de luxe positie hebben dat wij nog een tweede auto hebben.

Hoe vaak ga je me volle belading op pad? Alleen vakanties toch? Normale bezoekjes past een 7 zitter prima als je met z'n 6en gaat. Ook met een kleine baby.

Op vakantie een dakkoffer erop en gaan. Dat is in mijn ogen veel praktischer en fijner dan met twee auto's. Maar natuurlijk ieder zijn ding.

Als je niet teveel om looks geeft is zo'n Dacia een prima ding. Heb deze weleens mee gehad toen ik nog een Megane had en deze naar de garage moest. Rijdt echt meer dan prima en is heel ruim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:22
Mis 1, naar mijn ervaring, super auto. Oerdegelijk en erg gezellig (jongste naast je is misschien iets minder veilig maar erg gezellig) achterbank ook drie autozitjes mogelijk en veel ruimte voor kids. 6 persoons maar dat is met z’n 6 en groot genoeg inclusief vakanties (enorm veel laadruimte incl kinderwagen etc). Dat ze niet meer gemaakt worden zover ik weet vind ik erg jammer. De Honda FRV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-07 12:09
Volgens mij ook nog niet genoemd: multimac?
https://www.multimac.com/p/multimac_1260_4_seater
Past in je Prius, hou je dan ook je achterbak ipv een 7 zitter die vak tot achter toe vol met stoelen.
En de reden waarom ik het noem is omdat je geen structurele problemen heb met je huidige auto.
Waarom dan wegdoen dacht ik. Want Prius is qua wegenbelasting etc niet de duurste, dus 4 stoelen achter, klaar is kees.

En het lijkt duur maar je TCO valt wel mee. Kijk maar even op marktplaats hoeveel mensen op zoek zijn naar 2ehands multimac. Als je em voor 1800eur koop, kun je over paar jaar mss nog voor 1300-1500 verkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door SirLct op 07-01-2021 19:06 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SirLct schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:02:
Past in je Prius, hou je dan ook je achterbak ipv een 7 zitter die vak tot achter toe vol met stoelen.
En de reden waarom ik het noem is omdat je geen structurele problemen heb met je huidige auto.
Waarom dan wegdoen dacht ik. Want Prius is qua wegenbelasting etc niet de duurste, dus 4 stoelen achter, klaar is kees.
Klopt, maar voor de prijs van zo'n multimac koop je er bijna een auto bij :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Klopt, maar voor de prijs van zo'n multimac koop je er bijna een auto bij :X.
Nou valt wel mee, in euro zo'n 1800 tot 2000 als je met verschillende accesories wil nemen.
Koop je nog geen (fatsoenlijke) auto denk ik...
En wat ik hierboven zeg, TCO is veel lager.
Auto van 5000 is na 3 jaar maar de helft waard of zo.
Zo'n multimac haal je nog 60-70% van je aankoopwaarde terug.

Zie ook hier
https://www.ebay.co.uk/sc...13&_nkw=multimac&_sacat=0

Deze past op de prius https://www.ebay.co.uk/it...ff345d:g:2tAAAOSw9Ctf9JDD
1599 nieuw en wordt voor 1350 op ebay gezet...

[ Voor 39% gewijzigd door SirLct op 07-01-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 16:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik ben na 5 jaar nog steeds tevreden met een Citroen C4 Grand Picasso uit 2007. Gekocht voor 7500 euro met net geen 150k op de teller. Ik rijd er misschien 10 tot 12k per jaar mee en heb in die tijd 0 grote reparaties gehad. Nieuwe accu was het duurste. Ja en een nieuwe raammotor voor 50 euro die ik er zelf in gezet heb. Maar dat was het.

Heb zelf 3 kinderen (resp. 11/9/7 jaar oud) en een grote hond en we hebben zat ruimte, ook met de vakanties (en een skikoffer op het dak :P )

Ik zou die zeker niet meteen afschrijven, je moet wel even onderzoek doen naar de verschillende motoren; daar schijnt nog wel wat verschil in te zitten mbt mankementen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-07 15:37
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Tuurlijk, hele vette bak :P. Maar ik denk dat je grijze haren krijgt van de running costs.
Aanschaf vanaf 4500, er staat ook een aantal met LPG, Tco durf ik niet zo te zeggen.

Het eerste probleem dat ik zie is dat de meeste vanuit Frankrijk móeten komen.

Een kennis van mij heeft destijds een 7 pers. (ik dacht een Galaxy) ingeruild voor 2 - weliswaar kleinere - Auto's, was naar eigen zeggen goedkoper uit, maar of je dat voor dit budget gaat redden betwijfel ik eerlijk gezegd.

[ Voor 21% gewijzigd door Comp User op 07-01-2021 19:41 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:53:
[...]

Dan nog, dan moet er al aardig wat geld op die spaarrekening staan wil je de 5 of 10k die je erbij zet kunnen verdubbelen op basis van die schaamteloze rente van tegenwoordig :D.
Ok, laatste keer, want je begrijpt het nog niet. Als je nu 3k voor een auto hebt en je spaart 6 maanden lang 500 euro omdat je geen auto rijdt, heb je over een half jaar 6k voor de auto en dus je budget verdubbeld.

Heeft verder niks met de rente te maken, gaat er puur om dat je zeker onder de huidige omstandigheden misschien wel een tijd zonder auto kunt, zelfs met 3/4 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
Halderknots schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:51:
Chrysler Town&Country. Ben er erg tevreden over. Heb het model met het tafeltje achterin. Wat de auto bijzonder maakt is dat de stoelen/bank in de vloer opgeklapt kunnen worden. Je hebt dan een volledig vlakke vloer :-) Niet zuinig, groot, lelijk interieur maar rijdt en zit heerlijk :-)
Bedankt voor de tip, echter is dit inderdaad niet zuinig en erg zwaar (wegenbelasting).
-tom-562 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:50:
Dat van de automaat had ik inderdaad begrepen. Is dit ook nog relevant voor de nieuwere Verso vanaf 2009?
Blasterxp schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:52:
[...]

poeh, en verbruik en onderhoud? Ik ken slechte verhalen.
Ik vermoed dat de Volvo XC90 leuk is om in te rijden maar de TCO zal denk ik niet best zijn.
Highfive95 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. Maar ook al ga je even naar familie op een kwartiertje rijden. Dan moet je dus met twee auto's gaan. Dat vonden wij gewoon niet praktisch. Dus voor een 7 zitter gekozen.

Hoe vaak ga je me volle belading op pad? Alleen vakanties toch? Normale bezoekjes past een 7 zitter prima als je met z'n 6en gaat. Ook met een kleine baby.

Op vakantie een dakkoffer erop en gaan. Dat is in mijn ogen veel praktischer en fijner dan met twee auto's. Maar natuurlijk ieder zijn ding.
We hebben ook de twee auto variant bekeken maar inderdaad lijkt ons dit minder wenselijk. Bij tripjes naar familie en vrienden met twee auto's, krijg je ook potentieel ruzie wie bij papa of mama mag zitten.
MarinoC schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:30:
Mis 1, naar mijn ervaring, super auto. Oerdegelijk en erg gezellig (jongste naast je is misschien iets minder veilig maar erg gezellig) achterbank ook drie autozitjes mogelijk en veel ruimte voor kids. 6 persoons maar dat is met z’n 6 en groot genoeg inclusief vakanties (enorm veel laadruimte incl kinderwagen etc). Dat ze niet meer gemaakt worden zover ik weet vind ik erg jammer. De Honda FRV.
Ben zelf ook wel redelijk gecharmeerd van dit type, echter vind vrouwlief dit helemaal niets. Mede ook weer vanwege, wie mag wanneer tussen papa en mama. Geen kreukelzone issue!
SirLct schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:02:

En het lijkt duur maar je TCO valt wel mee. Kijk maar even op marktplaats hoeveel mensen op zoek zijn naar 2ehands multimac. Als je em voor 1800eur koop, kun je over paar jaar mss nog voor 1300-1500 verkopen.
Deze was ik vergeten, had hier wel eens eerder over gelezen! Lijkt mij enigszins zo gek nog niet, al ben ik wel benieuwd hoe dit in de auto zou gaan. Nu met zijn drieën naast elkaar maken ze geregeld ruzie ,dat zal daar niet minder in zijn denk ik. Voordeel van een 7 zitter is dat je ze soms uit elkaar kan halen!

Heb ook nog eens de ADAC pannenstatistiek en de Consumentenbond lijst van 2019 bekeken en daar komen de Fransen niet best uit. Bij de Consumentenbond komt de Ford C-Max redelijk ok uit maar in de ADAC weer volledig niet. Zo komt de VW Touran weer bij de ADAC redelijk ok uit en weer niet bij de Consumentenbond.. Daar gaat de objectieve vergelijking.
ThinkPadd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:57:
Mitsubishi Grandis?

Wel al wat ouder en volgens mij ook niet zo zuinig (en zwaar in gewicht qua wegenbelasting vermoed ik). Maar wel veel ruimte en z.v.i.w. betrouwbaar.

Volgens mij heeft Mazda ook iets vergelijkbaars in z’n assortiment.
Deze heb ik ook nog even bekeken maar ik vraag me af of de middelste zit fijn gaat zijn. Wat ook het vervelende is bij de Mazda 5. Lijken niet echt 3 redelijk gelijke stoelen op de eerste rij.

Zie nog niet echt extreme redenen om niet voor een Lodgy te gaan of inderdaad het nieuwere type Verso. Ben zelf geen enorme fan van Volkswagen, maar de ADAC statistieken lijken redelijk gunstig in die van 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zag hem nog niet voorbij komen, maar wij zijn in het bezit van een Kia Carens. Een 5/7 zits waarbij de achterste bank inklapbaar is zoals bij de Opel Zafira. Hiervoor de Opel Zafira gehad, maar die wegens veel gezeik ingeruild voor de Kia.

Even afkloppen, maar tot nu toe betrouwbaar gebleken. Krijgt relatief veel terug voor je geld bij Kia is mijn mening en rijdt erg prettig. Zit ook wel genoeg pit in. Niet het hele oude model wat blokkeriger is, maar hebben een 2014 model.

Wij zijn verschillende garages afgegaan en proefritten gedaan. De C Max zag ik hier voorbij komen en vond ik ook prettig rijden, maar die was stuk prijziger bij zelfde kilometers/bouwjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Psychokiller schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:45:
Ik zag hem nog niet voorbij komen, maar wij zijn in het bezit van een Kia Carens. Een 5/7 zits waarbij de achterste bank inklapbaar is zoals bij de Opel Zafira. Hiervoor de Opel Zafira gehad, maar die wegens veel gezeik ingeruild voor de Kia.

Even afkloppen, maar tot nu toe betrouwbaar gebleken. Krijgt relatief veel terug voor je geld bij Kia is mijn mening en rijdt erg prettig. Zit ook wel genoeg pit in. Niet het hele oude model wat blokkeriger is, maar hebben een 2014 model.

Wij zijn verschillende garages afgegaan en proefritten gedaan. De C Max zag ik hier voorbij komen en vond ik ook prettig rijden, maar die was stuk prijziger bij zelfde kilometers/bouwjaar.
Het budget van de TS is niet toereikend voor dat nieuwere model. Dan kom je bij dat oude model terecht... (En daar moet je van houden, laten we maar zeggen :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 14:47
In het AD staat nu een artikel over de meest betrouwbare en onbetrouwbare auto’s van 5 tot 20 jaar oud.

https://www.ad.nl/auto/di...wintig-jaar-oud~a4c6bb33/

Bij de MPV komt de C-Max als beste uit de bus. De Zafira als minste. Het is ook allemaal relatief vind ik. Als er vaker problemen zijn met een reparatie kost van rond de 100 euro vind ik dat minder erg dan iets minder problemen met een kost van 500 tot 1.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

-tom-562 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Het budget van de TS is niet toereikend voor dat nieuwere model. Dan kom je bij dat oude model terecht... (En daar moet je van houden, laten we maar zeggen :P)
Ik heb achterin gezeten in de Carens, althans, geprobeerd. Die stond op mijn longlist destijds.
Was ik 1 meter 20 lang geweest had het gepast, maar met mijn 1 meter 80 moest ik met mijn hoofd helemaal horizontaal zitten op de derde zitrij. Waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul

Ik vind een Outlander voor @Kootstra ook geen slecht idee, maar dan wel eentje op LPG. Dat kan er met 22.000km per jaar prima uit. Mijn vader heeft twee Outlanders gehad, beide tot ruim 280.000km gereden. Bij de zwaardere diesel (2.2 DI-D) moest het vliegwiel en de koppelingsplaten vervangen worden, omdat ze eigenlijk niet berekend waren op het koppel. Daar zul je met de benzineuitvoering geen last van hebben.

Zijn verder probleemloze auto's:
https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-69774

Lekker ruim ook, op de tweede zitrij zat ik met m'n 1.93 prima. Derde zitrij is bij ons nooit in gebruik geweest, lijkt niet heel groot te zijn, maar kinderen passen er vast in.

Voorbeeld: https://www.autowereld.nl...ers-34261009/details.html

Zie net dat het budget van TS 5k is, dan wordt dit iets te duur inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
Knul schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik vind een Outlander voor @Kootstra ook geen slecht idee, maar dan wel eentje op LPG. Dat kan er met 22.000km per jaar prima uit. Mijn vader heeft twee Outlanders gehad, beide tot ruim 280.000km gereden. Bij de zwaardere diesel (2.2 DI-D) moest het vliegwiel en de koppelingsplaten vervangen worden, omdat ze eigenlijk niet berekend waren op het koppel. Daar zul je met de benzineuitvoering geen last van hebben.

Zijn verder probleemloze auto's:
https://www.autoblog.nl/n...video-aankoopadvies-69774

Lekker ruim ook, op de tweede zitrij zat ik met m'n 1.93 prima. Derde zitrij is bij ons nooit in gebruik geweest, lijkt niet heel groot te zijn, maar kinderen passen er vast in.

Voorbeeld: https://www.autowereld.nl...ers-34261009/details.html

Zie net dat het budget van TS 5k is, dan wordt dit iets te duur inderdaad..
Please note 5k is wel exclusief de verkoop van de Prius. Dus inclusief verkoop zal dit hopelijk 8-9k zijn.
Vind dit geen gek idee, alleen wel eens narekenen aangezien de wegenbelasting wel significant is met LPG, ongeveer 1500€ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Kootstra schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Please note 5k is wel exclusief de verkoop van de Prius. Dus inclusief verkoop zal dit hopelijk 8-9k zijn.
Vind dit geen gek idee, alleen wel eens narekenen aangezien de wegenbelasting wel significant is met LPG, ongeveer 1500€ per jaar.
In het geval van de Outlander ligt het omslagpunt bij ongeveer 7000km per jaar, ervan uitgaande dat de verzekeringspremie gelijk blijft en je geen extra onderhoud aan het LPG-systeem hebt.

Bron: https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Overigens rekenen zij met een benzineprijs van €1,55 per liter en een gasprijs van €0,74. De benzineprijs is realistisch, LPG kun je vrij gemakkelijk voor €0,60 per liter vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:05:
[...]

Ik heb achterin gezeten in de Carens, althans, geprobeerd. Die stond op mijn longlist destijds.
Was ik 1 meter 20 lang geweest had het gepast, maar met mijn 1 meter 80 moest ik met mijn hoofd helemaal horizontaal zitten op de derde zitrij. Waardeloos.
Wie gaat er als volwassene dan ook op de derde zitrij zitten? Dat is toch sowieso alleen voor noodgevallen/kinderen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 14:08
De 2 grotere gezinnen die ik ken rijden beiden met een VW Touran. Beiden erg tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Jeroenneman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Wie gaat er als volwassene dan ook op de derde zitrij zitten? Dat is toch sowieso alleen voor noodgevallen/kinderen?
Kinderen hebben de vervelende en vreemde eigenschap langer te worden over tijd :P.

Mijn zoon is bijna 9 en raakt de 1 meter 20 al bijna. Een vriend of vriendin die komt spelen of logeren, een familielid oppikken, een vriend die langskomt (wij wonen een eindje weg van onze vrienden) maken allemaal dat wij die 6e en 7e zitplaats (buiten Corona) vaak benutten. Dan is het wel zo prettig als die persoon zowel diens voeten als hoofd kwijt kan en niet opgefrommeld hoeft te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Hoef toch geen lpg te zijn? Volgens mij ook gwn als benzine geleverd toch?

En over de multimac, je kan altijd deze hack doen
Afbeeldingslocatie: https://www.essentialbaby.com.au/content/dam/images/g/r/y/v/c/1/image.related.articleLeadwide.620x349.gryv9w.png/1476073032963.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Andere optie:
Honda FR-V. Dan heb je 6 volwaardige zitplekken en nog een ruime kofferbak!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
of

Seat altea met Tsi , er is een XL versie

Ford Cmax met ecoboost , er is een grand versie.

moet kunnen voor 8-9k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

-tom-562 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:16:
Andere optie:
Honda FR-V. Dan heb je 6 volwaardige zitplekken en nog een ruime kofferbak!
Schijnt ook nog eens erg betrouwbaar te zijn (maar daar zou ik bij Honda ook niet snel twijfels over hebben, er staan er hier ook een aantal in de schuur :9) maar ze worden niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kootstra Renault (grand)Espace, Chrysler Voyager

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kootstra
Ben gisteren geattendeerd op een Toyota Corolla Verso met ~115k km stand in de buurt van waar ik woon. Zoals het nu lijkt heb ik deze nu aangeschaft, onder voorwaarde van de proefrit welke maandag zal plaats vinden.

Aangezien ik goede ervaringen heb met Toyota toch daar bij gebleven! Men gaat de bekleding op de deuren repareren.

https://www.autocentrumzw...privacy_glas-2511189.html

[ Voor 14% gewijzigd door Kootstra op 09-01-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 19:16
Kootstra schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:58:
Ben gisteren geattendeerd op een Toyota Corolla Verso met ~115k km stand in de buurt van waar ik woon. Zoals het nu lijkt heb ik deze nu aangeschaft, onder voorwaarde van de proefrit welke maandag zal plaats vinden.

Aangezien ik goede ervaringen heb met Toyota toch daar bij gebleven! Men gaat de bekleding op de deuren repareren.

https://www.autocentrumzw...privacy_glas-2511189.html
Ik zie ook een stickertje van Focwa, is dat niet een schadeherstelbedrijf? Schade-auto geweest?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

S0epkip schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Ik zie ook een stickertje van Focwa, is dat niet een schadeherstelbedrijf? Schade-auto geweest?
Of gewoon een kras gerepareerd

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peer
  • Nu online

peer

oeps

Hier zat ik ook met zo'n dillema, 4 kinderen 14,12,3 en 1. Ik ben zelf 2 meter, mijn oudste zoontjes nu al rond 1.80.
Zelf reed ik een zafira als leaseauto, deze moet per maart vervangen worden, enige betaalbare optie zou de peugeot 5008 zijn. Het probleem was alleen de binnenruimte, de zafira was te klein. Nu besloten om privé een 7 zitter te kopen en de leaseauto alleen zakelijk te gaan rijden, dit scheelt nu 400 euro bijtelling per maand, de 206 van mijn vrouw verkocht en een peugeot 807 gekocht voor maar 1000 euro. Jaar apk, nieuwe banden, remschijven en blokken, direct de distributie incl waterpomp en multiriem laten vervangen en rijden maar. Voor 1500 euro een hele grote 7zitter uit 2004 met 229.000 km op de teller, letterlijk alles werkt, de onderkant ziet eruit als nieuw, geen spatje roest, techniek 100%.
En die binnenruimte, 7 normale stoelen, iedereen beenruimte, ik kan normaal achter het stuur zitten en dan kan er ook een normale volwassene achter mij zitten.
Kosten voor wegenbelasting en verzekering liggen 50 euro per maand hoger dan de 206, afschrijving heb ik niet, mijn vrouw krijgt km vergoeding voor haar werk en rijd er het meeste in.
Ik verwacht komend jaar geen onderhoudskosten te krijgen, en mocht er wel iets stuk gaan, dan repareer ik het zelf (klus veel aan auto's).

Had ik het al gehad over de gigantische binnenruimte? 😎

het is geen probleem, het is een uitdaging

Pagina: 1 2 Laatste