EU DNS: 86.54.11.100
Vraag
Alle reacties
Brew is een vrij "normale" tool, maar ik gebruik alleen ssh en sftp via de terminal app. Ik zou verwachten dat een (ex) linux gebruiker ook zoveel mogelijk gebruik maak van secure verbindingen? al mijn virtuele machines/raspberry pi's, synologies e.d. zijn geconfigureerd voor ssh.c-nan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:19:
Ik heb sinds kort mijn allereerste MacBook / OS X. Ik was altijd een Linux gebruiker. In mijn Terminal mis ik telnet.
Als ik Google, kom ik o.a. (home)brew tegen, maar dat ken ik niet. Is dat het normaal om (home)brew te installeren en op die manier telnet?
Of is er een betere Terminal beschikbaar waar het ingebakken zit?
Thanks!CopyCatz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Brew is een vrij "normale" tool, maar ik gebruik alleen ssh en sftp via de terminal app. Ik zou verwachten dat een (ex) linux gebruiker ook zoveel mogelijk gebruik maak van secure verbindingen? al mijn virtuele machines/raspberry pi's, synologies e.d. zijn geconfigureerd voor ssh.
telnet gebruik ik om verbindingen te testen en smtp/imap te troubleshooten. Niet als access, daar gebruik ik inderdaad ssh voor
EU DNS: 86.54.11.100
Bovenstaande reacties zijn afgesplitst van Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7. Verzoeken horen in een eigen topic
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Telnet zit niet in terminal ingebakken, maar in het OS, of eigenlijk dat zit het juist niet. Dat zal je dan via ‘brew’ of iets anders zelf moeten installeren.
Dus of je nu iTerm of mac os native Terminal gebruikt, telnet zal je nog steeds niet hebben.
Dus of je nu iTerm of mac os native Terminal gebruikt, telnet zal je nog steeds niet hebben.
signature
Apple heeft de telnet binary in /usr/bin/ na 10.12 verwijderd uit het operating system. Net als rlogin, rsh en ftp, trouwens.
Dit artikel beschrijft de drie vier mogelijkheden: installeren via Homebrew, terughalen uit een oude backup als je die nog had, zelf compileren, of een workaround als netcat gebruiken.
Dit artikel beschrijft de drie vier mogelijkheden: installeren via Homebrew, terughalen uit een oude backup als je die nog had, zelf compileren, of een workaround als netcat gebruiken.
Ik ben een fan van iTerm als terminal programma.
Maar telnet en zo moet je inderdaad via homebrew doen. Apple heeft dat soort oude tools uit het OS gehaald omdat ze nogal insecure zijn. (plain text wachtwoorden over het internet)
Maar telnet en zo moet je inderdaad via homebrew doen. Apple heeft dat soort oude tools uit het OS gehaald omdat ze nogal insecure zijn. (plain text wachtwoorden over het internet)
Dat er geen telnet meer is in macOS is absoluut niet waar. Wat Apple heeft weggehaald is de tool die deze naam draagt (en dus niet het protocol zelf) maar een andere tool genaamd curl zit er nog steeds in. Laat die tool nou ook het telnet protocol ondersteunen 
Gewoon een kwestie van
Voor troubleshooting is dit meer dan voldoende.
Curl is een zeer veelzijdige tool waarmee je naast telnet ook ftp, http, enz. zaken mee kunt doen. Zowel downloaden als uploaden van bestanden. Voor troubleshooting is dit dan ook een hele handige tool.
Gewoon een kwestie van
code:
1
| curl -v telnet://remote.server.com:port |
Voor troubleshooting is dit meer dan voldoende.
Curl is een zeer veelzijdige tool waarmee je naast telnet ook ftp, http, enz. zaken mee kunt doen. Zowel downloaden als uploaden van bestanden. Voor troubleshooting is dit dan ook een hele handige tool.
[ Voor 25% gewijzigd door ppl op 09-01-2021 18:04 ]
Brew is (zoals andere al zeggen) vaak wel de tool om missende tools (simpel) te installeren. Anders zit je veel zelf te compilen en bij te houden en eerlijk gezegd heb ik daar persoonlijk geen zin meer in.. Via brew is het vaak zo simpel als
Wat ook handig is het 'tap' systeem: Dit zijn 3rd party repositories die je kan gebruiken om tools die ook niet in brew zitten alsnog te installeren (uiteraard wel taps gebruiken die je vertrouwd).
Iemand bij ons bedrijf houdt een tap bij voor alle development tools, en ik kan dus met een hoop simpele oneliners zo weer een Mac voorzien van alle juist development tools.
code:
1
2
| brew install <tool> brew search <tool> |
Wat ook handig is het 'tap' systeem: Dit zijn 3rd party repositories die je kan gebruiken om tools die ook niet in brew zitten alsnog te installeren (uiteraard wel taps gebruiken die je vertrouwd).
Iemand bij ons bedrijf houdt een tap bij voor alle development tools, en ik kan dus met een hoop simpele oneliners zo weer een Mac voorzien van alle juist development tools.
Mocht je de werkwijze van homebrew niet zo tof vinden (ze wijken van de UNIX lijn af op de Intel Macs, op de M1 Macs volgen ze wel de UNIX lijn) dan zijn macports (een spin off van Apple en al heel lang op de markt), pkgsrc en nix ook wel de moeite waard om naar te kijken.
Het enige wat deze package managers moeten missen van homebrew is de mogelijkheid om de standaard macOS software (denk aan Chrome, Firefox, iTerm, Visual Studio Code, enz.) te installeren. Zoek je echter iets om je nieuwe Mac in rap tempo van software te voorzien dan is een tool als Ansible veel beter. Niet alleen kun je daar de software mee installeren, je kunt ook meteen allerlei opties setten.
Het enige wat deze package managers moeten missen van homebrew is de mogelijkheid om de standaard macOS software (denk aan Chrome, Firefox, iTerm, Visual Studio Code, enz.) te installeren. Zoek je echter iets om je nieuwe Mac in rap tempo van software te voorzien dan is een tool als Ansible veel beter. Niet alleen kun je daar de software mee installeren, je kunt ook meteen allerlei opties setten.
Pagina: 1