[KVM] 2 schermen (144hz) voor 2 devices met dezelfde inputs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:57
Hoi,

Ik ben opzoek naar een oplossing om 2x 27" schermen te kunnen gebruiken icm mijn game pc en mijn werklaptop.

Op dit moment heeft mijn pc 1x DP, 1x HDMI en 2x DVI-OUT, maar met de videokaart die onderweg is heb ik 2x DP en 2x HDMI tot mijn beschikking.

Dit topic heb ik al gevonden wat verdacht veel op de mijne lijkt;
[KVM] KVM enige optie voor 2 schermen op 2 devices?

Zelf uiteraard opzoek gegaan naar dergelijke KVM switches, dit lijkt erop wat ik nodig heb:
https://www.amazon.com//dp/B07KN4J2XD
https://www.amazon.com//dp/B08DKX9SQS
Welke verdacht veel op elkaar lijken, maar geen idee wat precies het verschil is.

Voorwaarden:
- Beide schermen output op 144hz (2560x1440)
- 1 setje inputs (muis, toetsenbord, headset)
- Nooit meer kabels wisselen, maar 1 druk op de knop wisselen van systeem

Daarbij de vragen;
- Hoe sluit ik dit uiteindelijk het beste aan, HDMI of DP?
- Als ik op een moment mijn laptop gebruik, worden het dan automatisch 3 schermen aangezien de laptop zelf ook beeld geeft? Of biedt windows de mogelijkheid om dupliceren + uitbreiden te combineren? 2x27" is echt wel genoeg namelijk, en de ruimte laat het ook niet echt toe.
- KVM de beste keus, of toch ook een dockingstation gebruiken?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 15:59
Ik heb het iets anders opgelost.
Beide monitoren hebben 2 HDMI input's.
Per beeldscherm 1 HDMI naar Docking station van laptop
Per beeldscherm 1 HDMI naar Game PC

USB Switch gekocht die Muis/KB kan switchen tussen Docking station en Game PC.

Is dan wel 3 knopjes indrukken om te swithen.
1. USB Switch knopje
2. Input wisselen van beeldscherm 1
3. Input wisselen van beeldscherm 2

en headset is wireless...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Los van dat het 3 knopjes ipv 1 knopje is (daar kan ik nog wel overheen komen), heb ik ook geen docking station.

Is deze ook verplicht in de inrichting die ik wil, of kan ik alleen met een KVM uit de voeten? Het mag best iets kosten (max 150-200 euro), als het maar simpel werkt en voldoet aan mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Klein schopje.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Ook ik heb heel lang gezocht naar een KVM welke > 1080P icm enkele USB apparaten ondersteunde.
Het simpele antwoord is gewoon: Die bestaan niet, of zijn idioot duur.

Voor 2 inputs tegelijk switchen zijn er al helemaal weinig opties.
Die kastjes die jij linkt doen voor zover ik kan zien ook max 4K@30Hz, dus 144Hz zal er niet in zitten.

Ik denk toch dat je naar iets moet kijken wat alleen je USB apparaten switched, en je systemen verdelen over de inputs van je schermen, en je schermen dus zelf van input wisselen met de knopjes op je schermen.

Voor USB switchen kan je zoiets gebruiken: pricewatch: Aten 2-Port USB 3.0 Peripheral Sharing switch

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Ik ben zelf laatst naar iets soortgelijks op zoek geweest. Blijkbaari is het heel ingewikkeld en veel KVM-switches zijn matig gedocumenteerd.

De resolutie@frequentie vraag komt uiteindelijk neer op dedoorvoersnelheid van de KVM-switch. Zo is voor 4k@60hz ongeveer 18 Gbps benodigd

(https://k.kramerav.com/support/bwcalculator.asp)

Als je diezelfde berekening doorvoert naar 1440p@144hz kom je uit op een benodigde bandbreedte van ca. 16Gbps.

Je komt dan uit op dit soort oplossingen:

https://www.startech.com/nl-nl/server-beheer/sv231dpddua2 (Displayport)

https://www.aten.com/glob...ktop-kvm-switches/cs1842/ (HDMI)

Disclaimer: Ik heb zelf geen ervaring met deze specifieke switches en ga hier puur uit van de doorvoersnelheid van de kvm-switch. Kan geen andere factoren bedenken (de switch doet bijvoorbeeld geen DP/HDMI/... conversies) die invloed hebben op de beschikbare resolutie van een digitaal signaal.
- Als ik op een moment mijn laptop gebruik, worden het dan automatisch 3 schermen aangezien de laptop zelf ook beeld geeft? Of biedt windows de mogelijkheid om dupliceren + uitbreiden te combineren? 2x27" is echt wel genoeg namelijk, en de ruimte laat het ook niet echt toe.
Deze vraag had ik even gemist — dit hangt denk ik heel erg van laptop tot laptop af. Mijn werk-laptop (HP Elitebook, Windows10) ‘onthoudt’ de laatste setting bij externe displays en schakelt automatisch. Je kan in Windows aangeven dat je enkel de externe schermen wil gebruiken.

Wat ik daarnaast nog mis, is of je laptop wel 2x hdmi/DP output heeft? Meeste laptops hebben waarschijnlijk 1x hdmi en 1x (mini-)dp of usb-c met alt-displayport. Ik heb nog geen kvm-switches gevonden die gemixte inputs toestaan per systeem. Een docking station (of een usb-c dongle voor je laptop met een extra hdmi-poort) kan hier uitkomst bieden.
Ik ben opzoek naar een oplossing om 2x 27" schermen te kunnen gebruiken icm mijn game pc en mijn werklaptop.
Je geeft ook aan te willen gamen (tweede systeem) en je monitor setup (1440p@144hz + nieuwe videokaart) suggereert dat je mogelijk Free-Sync/G-Sync gebruikt (steeds meer standaard op dergelijke schermen). Je zou even in de specs van je schermen moeten nakijken of dit kan via KVM. Onder andere de nieuwe Dell AW3821dw (kijk ik zelf naar) ondersteunt alleen G-Symc als deze direct op de gpu is aangesloten volgens de handleiding.

Mogelijk is dit enkel om in te dekken voor compabiliteit, maar wel iets om in gedachten te houden.

[ Voor 45% gewijzigd door PRoeske op 08-01-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Inmiddels flink opzoek gegaan naar een losse usb switch voor mijn toetsenbord en muis. Ik zou eventueel via het werk een docking station kunnen gebruiken wat het probleem verder op zou lossen, omdat een all-in-one oplossing gewoon heel erg prijzig is.

Totdat ik vanmorgen dit topic zag: Nieuw beeldscherm die ik als kvm switch kan gebruiken
Ik wist niet dat dit uberhaupt kon, en ben hier natuurlijk meteen verder naar gaan zoeken. Het blijkt dat mijn setje monitoren (G27Q) dit niet kan, maar de M27Q wel. Monitoren zijn nog geen 3 weken oud en mogen geretourneerd worden zodat ik de M27Q kan halen.

Meteen dit artikel gevonden: https://thetechrevolution...-whats-a-kvm-monitor.html

Op het eerste gezicht lijkt dit mijn probleem in ieder geval op te lossen voor het gebruik van 1 scherm + laptop en de 2 schermen voor mijn game pc.
PRoeske schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:22:
Deze vraag had ik even gemist — dit hangt denk ik heel erg van laptop tot laptop af. Mijn werk-laptop (HP Elitebook, Windows10) ‘onthoudt’ de laatste setting bij externe displays en schakelt automatisch. Je kan in Windows aangeven dat je enkel de externe schermen wil gebruiken.
Deze vraag uit mijn topicstart is voor nu nog onbeantwoord, ik zal een reactie achterlaten als ik het werkend heb gekregen.

Voor zover bedankt!

[ Voor 255% gewijzigd door enira op 14-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-07 12:57
Hier zijn overigens wel oplossingen voor:
https://connectpro.com/pr...vm-switch/?v=7516fd43adaa

Maar weet uit eigen ervaringen dat het voorlopig nog lastig is om een 100% perfecte oplossing te krijgen. Het is gewoon lastig om met zo'n hoge bandbreedte soepel te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
Joydashy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 07:58:
Hier zijn overigens wel oplossingen voor:
https://connectpro.com/pr...vm-switch/?v=7516fd43adaa

Maar weet uit eigen ervaringen dat het voorlopig nog lastig is om een 100% perfecte oplossing te krijgen. Het is gewoon lastig om met zo'n hoge bandbreedte soepel te schakelen.
Dat is gewoon een multi-monitor KVM-switch.

Daar heb je bij een laptop dus nog een Thunderbolt-dock of een usb-c-dock bij nodig die Alternate mode ondersteunt en die ook 2 Displayport-poorten hebben en deze hoge resoluties kunnen uitsturen. En de usb-c dock moet ook nog eens Displayport 1.4 zijn en zelfs dan heeft de poort niet voldoende bandbreedte. En die docks zijn ook zeldzaam en duur.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 28-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faabvk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 19:19
Hi,

Misschien voor de OP niet meer relevant (bovendien hoop ik dat het hem/haar gelukt is om een goede setup te bouwen!), maar voor de volgende die dit topic vindt via een snelle zoekopdracht en nog op zoek is naar een goede setup,

Ik heb contact gehad met ATEN, de manufacturer van de CS1942DP. Hun eigen specsheet adverteert resoluties up to 4k@60Hz, maar er wordt niet verder in gegaan op mogelijke refresh rates bij lagere resoluties. Ik ben maar gaan vragen of QHD@144Hz mogelijk is, en dit was het antwoord:
Hello,

CS1942DP could support that resolution of Quad HD (2560x1440) at 144Hz, but then you need to keep the cables short.
Als alles doorgaat hoop ik binnen een week een van deze units te kopen en voor mijn eigen WFH setup. Ik zal mijn post updaten als het werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kearfy
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-03 20:16
Hoi, Heb je je KVM switch al binnen? Ben benieuwd naar je ervaring.

Voor mijn werk moet ik een macbook aanschaffen en wil die graag op mn setup met cam, mic, 2x 2k 165hz schermen gebruiken. Kan tot nu toe niet iets goeds vinden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Faabvk Hoe bevalt de unit inmiddels?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faabvk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 19:19
Hi, ik heb er later van afgezien door veranderingen in mijn WFH situatie. Ik vond het op dat moment het niet meer waard om zo'n aanschaf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Na lang zoeken heb ik deze gevonden:
https://store.level1techs...ch-dual-monitor-2computer

Helaas is de prijs mij nog iets te hoog, maar mocht iemand nog een goede KVM voor 2 flinke schermen zoeken, is dit denk ik op het moment van schrijven 1 van de beste opties.

PS: Denk om invoerrechten mocht je hem bestellen :), dat stuwt de prijs helaas nog een flink stukje...

Even niets...

Pagina: 1