Dakar Rally - Algemeen topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
inmiddels Dakar Rally algemeen.

Dakar Rally algemeen

Er was nog geen topic voor, dus vandaar maar gestart, zal hem binnenkort wel even verder bijwerken. De rally is inmiddels van start. Net als vorig jaar word de rally in Saudi Arabië georganiseerd.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fe/2022_Dakar_Rally_Logo.jpg

Ook bij deze editie van de Dakar mogen motorrijders alleen gebruik maken van een papieren roadbook. De auto's en trucks krijgen als aanvulling een digitale tablet, deze zal ook in 2022 bij de motorrijders gebruikt gaan worden. Alle motorrijders zijn verplicht om het speciaal ontwikkelde airbag vest te gebruiken. Er zijn dit jaar extra beperkingen ingevoerd om de snelheid van de motorfietsen iets naar beneden te halen en de coureurs 'voorzichtiger' te laten rijden. Er mogen maar zes banden gebruikt worden voor de hele rally en er is ook een beperking op het aantal zuigers dat gewisseld mag worden. Verder mag er minder aan de motorfietsen gewerkt worden, tijdens tank-stops bijvoorbeeld mag de motor niet aangeraakt worden en dient de rijder zijn rust te pakken.

Net als vorig jaar mogen uitgevallen rijders, die tijdens een proef te laat binnen zijn gekomen, niet meer meedoen met de officiële klassering. Zij mogen nog wel meedoen aan de proeven maar zullen in een parallelle klassering terecht komen. Dit is gedaan zodat er nog wel ervaring opgedaan kan worden voor toekomstige deelname.

De route

De 43e editie van de Dakar zal beginnen op zondag 3 januari en eindigen op vrijdag 15 januari, de start en finish zijn in Jeddah.

Van de 12 etappes is dag vijf de langste en zal dag zes een etappe zijn die geheel en alleen uit zand bestaat. Hoge duinen zullen hier de boventoon voeren en de organisatie verwacht dat veel deelnemers zich pas (erg) laat zullen melden bij de finish. Gelukkig is de dag erop een rustdag. Dagen zeven en acht zijn de zogenaamde marathon etappes. Voor aanvang van de marathon mogen de rijders geen technische assistentie krijgen van hun monteurs.

2/01 - Prologue Jeddah > Jeddah - 11 km
3/01 - Start - Jeddah > Bisha, 622 km - SS : 277 km
4/01 - Bisha > Wadi Ad-Dawasir, 685 km - SS : 457 km
5/01 - Wadi Ad-Dawasir > Wadi Ad-Dawasir, 630 km - SS : 403 km
6/01 - Wadi Ad-Dawasir > Riyadh, 813 km - SS : 337 km
7/01 - Riyadh > Buraydah, 625 km - SS : 419 km
8/01 - Buraydah > Ha’il, 655 km - SS : 485 km
9/01 - Ha’il Rust dag
10/01 - Ha’il > Sakaka, 737 km SS : 471 km (marathon stage)
11/01 - Sakaka > Neom, 709 km - SS : 375 km
12/01 - Neom > Neom, 579 km - SS : 465 km
13/01 - Neom > AlUla, 583 km - SS : 342 km
14/01 - AlUla > Yanbu, 557 km - SS : 511 km
15/01 - Yanbu > Jeddah, 452 km - SS : 225 km
15/01 - Jeddah Finish en finish podium
*'SS' is 'Special Stage' het competitie gedeelte.*

Dakar

Bekijk hieronder de volledige lijst van Nederlandse deelnemers voor de Dakar:

Motoren
25. Paul Spierings
115. Olaf Harmsen

Auto's
306. Bernhard ten Brinke met de Belg Tom Colsoul
312. Erik van Loon met de Fransman Sébastian Delaunay
347. Tim Coronel met Tom Coronel

Buggy's
416. Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh
454. Gert-Jan van der Valk en Branco de Lange

Trucks
506. Martin van den Brink met Wouter de Graaf en de Tsjech Daniel Kozlovsky
511. Gert Huzink met Rob Buursen en Martin Roesink
515. Pascal de Baar met Jan van der Vaet en Stefan Slootjes
519. Maurik van den Heuvel met Wilko van Oort en Martijn van Rooij
523. William de Groot met Marcel Snijders en Bart Gloudemans
525. Richard de Groot met Jan Hulsebosch en Markus Laan
528. Alexander Koot met Remco Aangeenbrug en Wesley van Groningen
529. Mitchel van den Brink met Rijk Mouw en Wilfred Schuurman
537. William van Groningen met Cornelis Marten de Wit en Jaco van Groningen

Etappes

De Dakar Rally 2021 begint op 3 januari in Jeddah, en zal daar op 15 januari ook weer eindigen. Tijdens de 43e editie van de befaamde rally krijgen de auto-, motor-, SSV, quad- en truckcoureurs in totaal 7600 kilometer voor de kiezen, waarvan 4700 kilometer aan Special Stages.

Etappe 1: Jeddah - Bisha
3 januari 2021
Route: 622 kilometer
Special Stage: 277 kilometer
Tijdens de eerste proef wordt er rustig begonnen en zullen de coureurs voornamelijk over al bestaande (zand)wegen rijden. Het gevaar voor lekke banden loert altijd, maar tijdens de openingsproef zeker. Pieken en dalen worden afgewisseld met wegen waar veel stenen te vinden zijn.

Etappe 2: Bisha – Wadi Ad-Dawasir
4 januari 2021
Route: 685 kilometer
Special Stage: 457 kilometer
Tijdens de tweede dag krijgen de coureurs veel duinen voorgeschoteld en vele off-track delen, die de coureurs zeker op de proef zullen stellen.

Etappe 3: Wadi Ad-Dawasir – Wadi Ad-Dawasir
5 januari 2021
Route: 630 kilometer
Special Stage: 403 kilometer
Op dag drie gaan we echt, echt de woestijn in. Prachtige duinlandschappen zullen de boventoon voeren. Technische stukken worden afgewisseld met stukken waarbij de coureurs hun rechtervoet niet tot nauwelijks van hun gaspedaal af hoeven te halen.

Etappe 4: Wadi Ad-Dawasir – Riyadh
6 januari 2021
Route: 813 kilometer
Special Stage: 337 kilometer
In totaal is dit de langste etappe, al zal de getimede afstand slechts 337 kilometer zijn. Een zeer lastige etappe is het niet, aangezien er weinig grote of noemenswaardige obstakels op de weg van de coureurs zullen liggen.

Etappe 5: Riyadh – Buraydah
7 januari 2021
Route: 625 kilometer
Special Stage: 419 kilometer
Haastige spoed is zelden goed, zo waarschuwt de Dakar-organisatie de coureurs voorafgaand aan de vijfde etappe. De 419 kilometer aan getimede route zit vol met obstakels, zoals duinen en ook de vele stenen kunnen de dag van vele coureurs verpesten.

Etappe 6: Buraydah – Ha’il
8 januari 2021
Route: 655 kilometer
Special Stage: 485 kilometer
Duinen, duinen en nog eens duinen. Zo zou de zesde etappe kunnen worden samengevat. In alle soorten en maten komen ze langs, waarbij zeker de motorcoureurs zullen worden uitgedaagd. Gelukkig weten ze dat de daaropvolgende dag een rustdag zal zijn.

Rustdag: Ha’il
9 januari 2021

Marathonetappe 7: Ha’Il - Sakaka
10 januari 2021
Route: 737 kilometer
Special Stage: 471 kilometer
In totaal wordt er op 10 januari 737 kilometer afgelegd, waarvan er 471 stuks met de stopwatch worden bijgehouden. Het is daarmee de moeilijkste Special Stage, die omgedoopt is tot de marathon etappe. Honderd kilometer lang worden de coureurs geteisterd door duinen, maar ook uitgestrekte vlaktes vol gevaarlijke stenen zullen ze moeten trotseren.

Etappe 8: Sakaka - Neom
11 januari 2021
Route: 709 kilometer
Special Stage: 375 kilometer
Etappe acht, het einde begint in zich te komen. Tijdens deze dag krijgen de coureurs vooral mooie uitzichten voorgeschoteld. Duinen en steenvlaktes wisselen elkaar ook nu af gedurende 375 lange kilometers.

Etappe 9: Neom - Neom
12 januari 2021
Route: 579 kilometer
Special Stage: 465 kilometer
Aan de kust van de Rode Zee starten de coureurs vanuit Neom om na 465 kilometer weer terug te keren in dezelfde stad. Het is een van de zwaarste etappes van de Dakar Rally 2021, waarbij de deelnemers allerlei verschillende uitdagingen, ondergronden en obstakels moeten trotseren.

Etappe 10: Neom – Al-Ula
13 januari 2021
Route: 583 kilometer
Special Stage: 342 kilometer
Heuvels en valleien, daar krijgt men in etappe tien mee te maken. Wetende dat het einde nabij is kunnen de echte toppers zich hier van elkaar onderscheiden.

Etappe 11: Al-Ula - Yanbu
14 januari 2021
Route: 557 kilometer
Special Stage: 511 kilometer
Het einde van de Rally is in zicht. Tijdens de langste getimede etappe van de Dakar Rally 2021 krijgen de coureurs weer met duinen te maken. Meer dan 100 kilometer aan zandfestijnen kunnen op de voorlaatste dag nog voor grote verschuivingen zorgen in het klassement.

Etappe 12: Yanbu - Jeddah
15 januari 2021
Route: 452 kilometer
Special Stage: 225 kilometer
Nog één laatste keer stappen de deelnemers in hun wagen, SSV of truck, of stappen ze op hun quad of motor. Makkelijk krijgen ze het ook op de laatste dag, als er al zo’n 7000 kilometer is afgelegd, niet. Wederom kunnen de duinen het verschil maken in Saoedi-Arabië. Vrijdag 15 januari weten we dan eindelijk wie de winnaars zijn van de Dakar Rally 2021.

Waar te kijken

RTL 7
Het 'mannenkanaal' van RTL doet ook dit jaar weer verslag van de meest uitdagende rally ter wereld. Gedurende de rally zal de televisiezender driemaal daags een uur lang de nieuwste ontwikkelingen in beeld brengen. 's Middags rond het middaguur brengen ze updates, evenals 's avonds om 18:30 uur en ronde de klok van 22:30 uur.
https://www.rtlxl.nl/programma/rtl-gp-dakar/

Eurosport
Sportkanaal Eurosport zet zijn traditie van het uitzenden van de Dakar Rally ook in 2020 weer door, alhoewel niet op de meest aantrekkelijke tijden. Afleveringen zullen meestal worden uitgezonden rond middernacht en in de ochtend (tussen 08:00 en 11:00 uur) en duren dan een half uur.

Red Bull TV
Wie de Dakar Rally van 2020 zo goed mogelijk wil volgen, vindt waarschijnlijk het beste alternatief in de vorm van Red Bull TV. Kijkers kunnen de rally dagelijks live volgen via de kosteloze streamingdienst van de energiedrankfabrikant. Uitzendingen staan iedere dag ingepland om 17:00 uur.
Zie ook Red bull Youtube:
YouTube: YouTube

Youtube
Dakar organisatie
YouTube: YouTube

Overig

Dakar for newbies: YouTube: Dakar2021 - Educational Video - The Dakar for Newbies

Africa Eco Race: Gaat dit jaar helaas niet door.

Vorige topic:
Dakar en Afrika Eco Rally 2020

Terugblik:
Edwin Straver, natuurlijk niet vergeten. https://www.hartvannederl...dakar-held-edwin-straver/

[ Voor 102% gewijzigd door Ghostrider op 09-01-2024 08:46 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 17:51

Martinspire

Awesomeness

Prima TS.

Ik keek wel uit naar de rally totdat ik al merkte dat de Nederlanders het niet zo fantastisch gingen doen dit jaar. Bij de motoren doen we eigenlijk een paar jaar al niet meer mee voor de grote prijzen. Bij de auto's was het dit jaar ook alweer snel afgelopen met topklasseringen en bij de trucks is het al helemaal niet veel soeps.

Ik kijk nog wel om te zien wie er gaat winnen, maar niet zo aandachtig als de vorige jaren.

[ Voor 54% gewijzigd door Martinspire op 06-01-2021 11:38 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Wat ik dit jaar heel mooi vind om te zien is dat het geen WRC stages zijn, zoals de afgelopen jaren soms het geval was. Dakar is voor mij enorm hoge duinen welke enorm zwaar zijn, dat is de afgelopen dagen prima gelukt door de organisatie.

Dat zie je helaas meteen in de uitvallers, waarbij net als de afgelopen jaren: "Er was plotseling een afstap welke niet in het roadbook stond".

De nieuwe klasse is wat mij betreft ook een verrijking, echter rijden die helaas niet op snelheid:

https://www.dakar.com/en/...competitors/dakar-classic

https://www.dakar.com/en/dakar-classic

[ Voor 3% gewijzigd door Ghostrider op 06-01-2021 17:57 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 13:38
Oef was Nasser Al-Attiya gister nog zo blij dat z'n zuid Afrikaanse teamgenoot Henk Lategan
lekker dichtbij zat met 3e plaats en hem rugsteun gaf.

Zojuist is Lategan er hard afgegaan en afgevoerd met gebroken sleutelbeen. :'(

[Twitter]

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Edit: videos door kanaal verwijderd ivm copyright.

[ Voor 121% gewijzigd door Ghostrider op 14-01-2021 10:54 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

...iemand anders die vandaag RTLGP keek en de actie van Allard een beetje kansloos vond? Van de Brink en zoon gaan wekken voor een interview op hun rustdag :|

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:42

Tacoos

i am i

Ik kijk toch ook dit jaar weer graag naar de beelden van Dakar, ondanks dat er minder Nederlanders meedoen!
Maar blijkbaar is de animo hier op GoT niet zo groot :X
Fox-Racing schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:59:
Oef was Nasser Al-Attiya gister nog zo blij dat z'n zuid Afrikaanse teamgenoot Henk Lategan
lekker dichtbij zat met 3e plaats en hem rugsteun gaf.

Zojuist is Lategan er hard afgegaan en afgevoerd met gebroken sleutelbeen. :'(

[Twitter]
Gevoelsmatig zie ik dit jaar best veel grote crashes (en zijn ook nog vooral Nederlanders de pineut (Van Loon, Ten Brinke, Van den Heuvel, De groot...))
Zou dat komen omdat de organistatie de route niet helemaal in detail heeft kunnen nalopen voor de start (Zoiets meende ik in ieder geval te horen uit de mond van David Castera te horen in de eerste aflevering van RTL Dakar dit jaar?) en dat daardoor de route beschrijvingen niet goed kloppen?
Er wordt natuurlijk altijd geklaagd over de routeboeken, maar nu hoor ik toch vaak opmerkingen als: we zouden 200km duinen krijgen, maar na 50 km was het stenen, stenen, stenen
nst6ldr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:05:
...iemand anders die vandaag RTLGP keek en de actie van Allard een beetje kansloos vond? Van de Brink en zoon gaan wekken voor een interview op hun rustdag :|
Ik denk niet dat Allard daar zonder vooraankondiging binnenkomt, zoveel is gescript daar!
Ik hoor van iemand die een paar jaar heeft meegedraaid in de Dakar karavaan dat deze teams zelf betalen om in de uitzending te komen, dus dit zal ook wel vooropgezet zijn.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Er wordt natuurlijk altijd geklaagd over de routeboeken, maar nu hoor ik toch vaak opmerkingen als: we zouden 200km duinen krijgen, maar na 50 km was het stenen, stenen, stenen
Elk jaar zijn er harde crashes door een roadbook wat niet 100% is.

Feit is gewoon dat veel rijders constant voluit gaan...als het roadbook dan niet 100% is of ze rijden net naast de route dan ga je.

[ Voor 30% gewijzigd door Ghostrider op 14-01-2021 10:54 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 20:14
Wanneer is eigenlijk de complete route van de stage bekend voor een deelnemer? Is dat vanaf bekendmaking totale route of een dag van tevoren?

Ik verbaas me namelijk over het gebrek aan kennis van een route wanneer je alle technologie tot je beschikking hebt vandaag de dag, vroeger had je niet meer als een atlas of wegenkaart. Nu kijk je op google maps en diverse foto-sites waarbij je een terrein redelijk goed kunt verkennen vooraf.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
cbr600f4i schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:25:
Wanneer is eigenlijk de complete route van de stage bekend voor een deelnemer? Is dat vanaf bekendmaking totale route of een dag van tevoren?

Ik verbaas me namelijk over het gebrek aan kennis van een route wanneer je alle technologie tot je beschikking hebt vandaag de dag, vroeger had je niet meer als een atlas of wegenkaart. Nu kijk je op google maps en diverse foto-sites waarbij je een terrein redelijk goed kunt verkennen vooraf.
Pas enkele uren voor de stage bekend, precies om te voorkomen dat rijke teams een hele google maps analyse doen (is sinds dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

En Price ligt eruit na een crash
Er staat niets over zijn toestand, maar hij is naar het ziekenhuis gebracht. Hopelijk komt ie er bovenop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 16:35

Zeeuw

5.6

Tacoos schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:50:
Maar blijkbaar is de animo hier op GoT niet zo groot :X
Helaas, had hier graag wat meer info die ik misschien gemist heb willen lezen.
Het officiële Dakar IG-account laat vaak mooie beelden zien. Maar om nu elk team te gaan volgen....
Ik denk niet dat Allard daar zonder vooraankondiging binnenkomt, zoveel is gescript daar!
Ik hoor van iemand die een paar jaar heeft meegedraaid in de Dakar karavaan dat deze teams zelf betalen om in de uitzending te komen, dus dit zal ook wel vooropgezet zijn.
Lijkt me ook, bij sommige teams mag je niet eens in hun vierkantje komen en dan zal Allard zonder kloppen even de slaapkamer inwandelen.
Volgens mij heb ik ooit eens gelezen dat Kees Koolen geen zin heeft om RTL te betalen, daarom zie je hem nooit in beeld. Staat toch zevende bij de SSV.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Oh door de lijst Active Topics zie ik dit topic helaas pas nu.
Ik volg Dakar eigenlijk elk jaar sinds eind jaren 80, maar de laatste jaren is de liefde een beetje bekoeld.
Het is jammer dat er nu zo weinig Nederlanders meedoen.
Ook de selectie van RTL7 stoort me al langer. Ik snap de financiële reden wel, maar het stoort me wel.
De Classic versie is wel leuk, maar te weinig deelnemers. Wel gaat De Rooij volgend jaar met twee classics meedoen :)

https://www.rtlnieuws.nl/...hbMf5QAh-Tc0K88LkL0igQgeQ

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Het viel me gisteren eigenlijk pas op dat we de toppers uit het vrachwagen klassement vrijwel nooit voor de camera zien bij RTL. In het verleden was het argument wel eens dat de russen geen engels spreken, maar vlgs mij zag ik een fragmentje in week 1 waarbij (ik meen) Sotnikov toch in het engels praatte?
Bij de motoren komen alle toppers wel eens voor de camera, bij de auto's ook, maar bij de vrachtwagens niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Ik vermoed dat een aantal inmiddels uitgevallen nederlanders veel zendtijd hadden opgekocht :+ Helaas is RTL hoe dan ook heel selectief met interviews.

Zie ook deze link als je de race goed wilt volgen:

https://gaps.dakar.com/2021/dakar/aso/ukie

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Tacoos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:25:
Het viel me gisteren eigenlijk pas op dat we de toppers uit het vrachwagen klassement vrijwel nooit voor de camera zien bij RTL. In het verleden was het argument wel eens dat de russen geen engels spreken, maar vlgs mij zag ik een fragmentje in week 1 waarbij (ik meen) Sotnikov toch in het engels praatte?
Bij de motoren komen alle toppers wel eens voor de camera, bij de auto's ook, maar bij de vrachtwagens niet?
Ik denk eerder dat de vrachtwagens op een punt binnenkomen dat ze al erg druk bezig zijn met interviews. En als je niet naast de cabine bij de finish staat te wachten, krijg je er geen reactie meer uit. Als je in diezelfde tijd een heleboel Nederlanders kunt interviewen die inmiddels binnen zijn bij de motoren en auto's (of de toppers in die klasse), dan kan dat ook prima. Ik heb niet het idee dat die Russen zoveel meer info geven dan de andere truckers.

En misschien heeft Allard ook niet zo'n goede relatie met die trucks. Of ze betalen RTL niet en dan is het een leuke bonus maar de rest gaat voor.

Ik vind het wel een erg zware rally dit keer. Veel uitvallers en veel problemen. Behalve dan weer bij Kamaz. Maar nu is Barreda Bort er weer uit en is ineens Sam Sunderland weer in zicht voor een gooi naar de winst. Al hoop ik nog steeds dat Benavidez het gaat winnen. Een tweede Honda overwinning, eerste Argentijnse winnaar, eerste keer winnaar en ook nog eens met een gebroken neus rondrijden is wel een Dakar-waardige prestatie. Zuid Amerika heeft verder nog nooit een grote klasse gewonnen (ja ssv en quad maar dat is toch niet zo boeiend)

Wel benieuwd wie het nou eigenlijk gaat winnen deze keer, maar het wordt in ieder geval niet iemand die erg dominant is bij de motoren. De auto's hengelt Peterhanzel het wel binnen of er moet wel heel wat raars gebeuren en Sotnikof haalt hem bij de vrachtwagens wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 14-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Misschien leest RTL mee hier? Gisteren was er dan toch een kort interview met Sotnikov :+
Kamaz heeft weinig te vrezen van de concurrentie, dus ze hoeven niet tot het gaatje te gaan, dat kan zorgen dat ze net wat minder tegenslag krijgen.

Wat zou de reden zijn dat de Toyota's zoveel last van lekke banden hebben? Is dat omdat de 4x4's met minder veerweg toe moeten? Of hebben andere 4x4's er niet zoveel last van?

Bij de auto's telt ervaring blijkbaar zwaar, Nasser Al-Attiya is met 50 jr de jongste van de 3 top-rijders :X

Coureurs die hun navigator in de woestijn achterlaten mogen ze van mij meteen diskwalificeren trouwens.....
Rij dan dor tot bivak en beeindig dan de samenwerking

[ Voor 20% gewijzigd door Tacoos op 15-01-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Wat zou de reden zijn dat de Toyota's zoveel last van lekke banden hebben? Is dat omdat de 4x4's met minder veerweg toe moeten? Of hebben andere 4x4's er niet zoveel last van?
Beperkte veerweg en geen bandenaflaat systeem vanaf de auto.

Volgens mij rijden ze vaak gewoon door met te zachte banden...
Ramilo Suárez wist de rit zonder navigator niet uit te rijden. Daardoor zijn ze definitief gediskwalificeerd.
Spaans temperament :+
PIERRE CHERPIN PASSED AWAY

During his transfer by medical plane, Pierre Cherpin died on Jan 14th from injuries caused by his fall during the 7th stage.

The Dakar caravan would like to extend its sincere condolences to his family, relatives & friends.
Bah :(

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ErwaKjHWMAApfFs?format=jpg

Kevin Benavides wint het motor klassement :)

[ Voor 30% gewijzigd door Ghostrider op 15-01-2021 10:27 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Triest bericht , ik had het ongeluk ook al niet meegekregen, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/images/mgl/YKEoXbz0/s8/111-pierre-cherpin-husqvarna-p-1.jpg
Cherpin kwam in de zevende etappe van Ha’il naar Sakaka ten val. Artsen troffen hem rond 13.00 uur lokale tijd aan in de proef, hij was op dat moment buiten bewustzijn. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis van Sakaka waar men zwaar hersenletsel constateerde. Na een operatie werd hij in een kunstmatige coma gehouden en leek zijn toestand te stabiliseren. Vanuit Sakaka werd Cherpin naar Jeddah gebracht. Van daaruit zou de coureur terug naar Frankrijk gevlogen worden voor opname in het ziekenhuis van Lille. Zover kwam het niet. Tijdens de vlucht vanuit Saudi-Arabië overleed Cherpin aan de gevolgen van zijn verwondingen. Hij werd volgens zijn familie nog gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten.

De ondernemer en zeiler was bezig aan zijn vierde Dakar Rally. In 2009 debuteerde hij tijdens de eerste editie in Zuid-Amerika. In 2012 kwam hij voor het eerst uit in het kistklassement. Beide keren haalde hij de finish. In 2015 keerde Cherpin nog eens terug, maar toen moest hij opgeven met een technisch probleem. Zes jaar later wilde hij het avontuur nog eenmaal aangaan. De nieuwsgierigheid naar de Arabische versie van de Dakar, waar de race sinds vorig jaar gehouden wordt, lokte hem terug. “Ik ben een amateur, ik ben hier niet om te winnen”, zei Cherpin voor de start van de rally. “Ik ben hier om het landschap te ontdekken dat ik onder normale omstandigheden nooit gezien zou hebben. Het is een geweldig avontuur: het rijden op de motor, het leven voor m’n passie en over jezelf leren.”

Cherpin stond voor aanvang van de zevende etappe op de 77ste plaats algemeen. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter.
https://nl.motorsport.com...h-in-dakar-rally/5074376/

rip

[ Voor 79% gewijzigd door Ghostrider op 15-01-2021 11:38 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 16:35

Zeeuw

5.6

Al-Attiyah mag voor 2022 een mediatraining volgen, you know. But ok, blablabla you know. Yeah Blablabla, but ok, blablabla you know.
En Coronel vs. de rest hoeft van mij ook niet met z'n te kleine mondkapje en geschreeuw "MAMA MIA!!!"

Pascal de Baar leukste Nederlander gevolgd door Paul Spierings. Respect (en jaloezie) naar Mitchel vd Brink.

Benieuwd naar volgend jaar met De Rooy en hopelijk meer Nederlanders. En uiteraard de deelname aan de Classic Dakar.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik Zuid-Amerika een mooier en gevarieerder landschap vond. Dit jaar is er iig geen etappe afgelast (slechts ingekort), dat gebeurde in Z-A nog wel eens.

Op naar 2022 en nog 8 jaar Saudi Arabië!

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Heb het helemaal gemist maar via een vriend op Facebook die gek is van DAF en zelf DAF rijd kwam ik tot de ontdekking dat team De Rooy bezig is met het opknappen van de 1984 DAF 3300 met dubbele cabine en de 'Bull' van 1985 om mee te kunnen doen aan Dakar Classic 8)

En als je centen teveel hebt kun je ze huren om zelf achter het stuur te kruipen tijdens de Dakar Classic

De dubbele cabine van 1984 die in 1985 als servicetruck is ingezet
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/138530835_10159246018155086_1220184809972509670_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=375IVst9-o0AX8AdAXs&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=df5119e88c58727fd895a1717725aa12&oe=608F7099

En de Bull van 1985
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/138700313_10159246015730086_558348919377436436_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=Uan5Pe0PHyQAX9l8jw5&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=c94f6d703143f2943be8f170af11a8dc&oe=608F8D9E

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 04-04-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:45
Paar fotos van voorbij zien komen op Facebook... die zijn ze echt grondig aan het opknappen, die trucks worden echt helemaal uit elkaar getrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiraal_Ackbar
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 15:43
De jefferies buggy staat te koop...

https://racemarket.net/ra...l-dakar-score-buggy-i3332

Gaan de coronelletjes stoppen of gaan ze wat anders bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Admiraal_Ackbar schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
De jefferies buggy staat te koop...

https://racemarket.net/ra...l-dakar-score-buggy-i3332

Gaan de coronelletjes stoppen of gaan ze wat anders bouwen?
Ik kan er niks over vinden. Ze hebben een keer in Scheveningen met de buggy gestaan, toen waren het er volgens mij twee, maar ik kan me vergissen (is alweer 3 of 4 jaar geleden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een flinke kick, maar dat is het helaas waard. Ton van Genugten, onder meer rijder bij team De Rooy, is vandaag omgekomen bij een bedrijfsongeval:

https://www.ed.nl/best-me...van-genugten-38~a25f859c/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 13:50

JB

Cédric roelt!

Geen 2022 topic? Dacht dat Dakar hier ook wel zou leven?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Och meestal kijk ik toch ook wel. Gewoon verder hier.

Die Scania is gaaf zeg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kan iemand het verschil tussen de ssv's en de light prototypes uitleggen ?

Ik kon dit ook op dakar.com niet echt vinden.

Edit: oh shit ik zie dat dit het topic van 2021 is.

Ik vind die classic cathegorie super tof maar helaas niet zoveel in beeld op RTL.

[ Voor 37% gewijzigd door kaasaanfiets op 04-01-2022 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
JB schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:58:
Geen 2022 topic? Dacht dat Dakar hier ook wel zou leven?
Jazeker; maar ik heb dit jaar geen topic aangemaakt. Iemand anders mag dat doen of hier verder.
kaasaanfiets schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:09:

Ik vind die classic cathegorie super tof maar helaas niet zoveel in beeld op RTL.
RTL is altijd wie betaald komt in beeld; het liefst kijk ik eurosport; maar die kan ik momenteel niet ontvangen.

Youtube heeft redelijk wat content van de classic dakar. Zie openingspost o.a. redbull kanaal. en https://www.redbull.com/int-en/shows/dakar-rally (20min afleveringen...)

overzicht etappes:

https://racingnews365.nl/route-dakar-rally-2022-alle-etappes

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The route of #Dakar2022

[ Voor 62% gewijzigd door Ghostrider op 06-01-2022 21:28 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:51
Ik volg via Facebook eigenlijk vooral een paar Dakar Classic deelnemers, waaronder de DAF "Tweekoppig Monster" en een Citroën CX. De Citroën heeft vandaag helaas op moeten geven na een kapotte koppeling. Ze hebben de onderdelen niet en om bij dit model de versnellingsbak te verwijderen moet de motor eruit, en daar is niet de mogelijkheid toe.

Jacky Ickx, die in 1981 met een CX mee deed aan de Paris-Dakar heeft nog wel zijn handtekening op de motorkap gezet een paar dagen terug. 2 andere Citroën fabrieksrijders die met de Dakar mee hebben gedaan in een CX hadden dat vorig jaar al eens gedaan :)

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 11-01-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik denk dat de komende Dakar edities een feestje voor de Nederlandse vrachtwagens gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIiG8AS_iginX_YK1Uw4oTLZA9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zTAwx7KiihQyy8IturHoRHL.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
From Zero to Hero | Discover Dakar 2023

Super om de voorbereidingen te volgen. Nog even en ze mogen weer los.

https://www.redbull.com/int-en/events/dakar-rally

https://www.youtube.com/@RedBullRally

https://www.youtube.com/@dakar2348/videos

Staat alweer vol met videos

[ Voor 21% gewijzigd door Ghostrider op 15-12-2022 09:43 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter

Bekijk op YouTube
Cars Top moments - Prologue - #Dakar2023

Dakar is gestart...en van loon rolt hem al in de 1e etappe.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wertha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-05 15:36

Wertha

Te midden van het moeras

Ik kijk enorm uit naar hoe het truckklassement uit gaat spelen.

Nu even RTLGP kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Al gestart? Eerder als normaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Klopt, rtlgp zend komende nacht uit en anders morgen.
Altijd bijzonder hoe bepaalde deelnemers elk kaar weer crashen of iets hebben. Zoals van Loon.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Trucks is zonder de russen he, dus dat kon wel eens bijzonder worden.

Sam sunderland is eruit. Jammer
Thank you for all the kind messages, I am more or less ok, a broken shoulder blade, big hematoma on my back and a concussion, I feel quite embarrassed to be laid here typing this out, being out of dakar on day one is a tough pill to swallow, I want to first express my disappointment for my team who have worked so hard to give me the tools to defend this number 1 and deserve much more, also to my partners that support me. These moments are what make the victories so special, I felt really good this morning and was leading for the short part of the stage I rode then I have missed a stone under the sand in a river bed and had a pretty violent crash. Thank you @matthias_walkner for stopping to help me and to the @dakarrally medical crew for making sure I was safe. I will try to learn from this and I hope my teammates can bring home the result the team deserve. Thank you 🙌🏻

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ghostrider schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:02:
Trucks is zonder de russen he, dus dat kon wel eens bijzonder worden.

Sam sunderland is eruit. Jammer

[...]
Sowieso lijkt dit een zware rally voor de motoorijders, veel valpartijen.

Bij de trucks werd er vooraf dan wel gedacht dat dit een jaar voor de Rooij zou kunnen worden door het ontbreken van de Russen, maar het lijkt erop dat ze daar een probleem hebben, want na het uitvallen van Versteijnen zit ook van Kasteren te klagenn:
https://www.omroepbrabant...als-motorellende-aanhoudt

Bij pa en zoon van de Brink hoor ik niets over deze problemen, zijn die trucks niet hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Vaak is de diesel van mindere kwaliteit. Maar hoe dan ook, je kan ze toch uitlezen en bijstellen?!

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ghostrider schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:44:
Vaak is de diesel van mindere kwaliteit. Maar hoe dan ook, je kan ze toch uitlezen en bijstellen?!
Dat zou na zoveel jaar Dakar toch geen verrassing meer mogen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Lijkt mij ook, hoewel dat in dit land beter zou moeten zijn.

Hoe dan ook heb ik altijd het idee gehad dat de organisatie enorm aan de kant van franse deelnemers staat. Nou weet ik niet wie hier een 1 of 2 ingeschreven heeft...

Bron fb Hoondert
Adwin Hoondert verbijt frustraties
Een administratieve fout van één cijfertje is de Dakar 2023 van Adwin Hoondert aan het vergallen. In plaats van als prototype racetruck in de T5.1-klasse staat de Renault te boek als productie snelle-assistentietruck in de T5.2. En dat maakt een wereld van verschil waar niet tegenaan te rijden is. “Ik rijd de ballen uit mijn broek, maar kom nog steeds in het donker te rijden.”
De verkeerde indeling betekent dat Hoondert elke dag in de achterhoede start, ongeacht zijn klassering van de dag ervoor. En zijn truck is begrensd op 125 kilometer in plaats van 140. De startplaats betekent dat zelfs racetrucks die al uit het klassement liggen, vóór Hoondert mogen starten. “Ze rijden voor spek en bonen en hebben er in mijn ogen niets te zoeken. En ik kan ze bijna niet inhalen omdat ik niet harder mag dan 125.”
De frustraties spatten ervan af na afloop van de vijfde etappe, waarin Hoondert als twintigste finishte. Om zes uur wordt het donker in Saoedi Arabië en dan is het ook net alsof iemand het licht uitdoet. “In één keer is het donker en zie je echt helemaal niks meer”, foetert Hoondert. “De ellende was dat we vandaag de hele bende hadden ingehaald en toen een klapband kregen. Toen die eenmaal gewisseld was, kon ik ze wéér allemaal inhalen en kwamen we wéér in het donker.”
De laatste twee uur reed Hoondert in het donker en juist dat hele stuk was gebied met heel steile duinen. Hoewel hij inmiddels betere en meer verlichting op de Renault heeft, was het een intensieve en bij vlagen gevaarlijke onderneming. “Je ziet niet hoe hoog ze zijn, hoe steil ze zijn en waar ze ophouden, dus je rijdt er blind tegenop. De dood of de gladiolen, het moet maar. Ik moet op die manier meer risico’s nemen dan nodig is.”
Maar het is goed gekomen. De truck en de bemanning zijn heelhuids in het bivak in Ha’il aangekomen. “Het was een mooie etappe – van wat we ervan hebben gezien tenminste. En de truck is formidabel. Ik zou alleen zo graag gewoon overdag rijden.”
De zesde etappe wordt een lange zit van 900 kilometer. De wedstrijdproef is ingekort tot 357 kilometer. Na de finish van de proef rijden de deelnemers door naar Riyadh, in plaats van Al Duwadimi. Het terrein voor het bivak daar is wegens de overvloedige regenval van de afgelopen dagen niet begaanbaar.
toon volledige bericht

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Zolang de Dakar bestaat is er kritiek op de rommelige organisatie en schijnbare willekeur van de leiding. Het blijven Fransen he :P

Het geval Hoondert kun je nog een administratieve fout vinden, maar midden in de race besluiten om een in 1 categorie het toegestane vermogen te verhogen terwijl deze categorie rechtsreeks strijdt met andere categorien? Ik snap volkomen dat Al-Attiya pissig is!
Audi krijgt er zomaar 11 pk bij. Gelukkig ging de winst in etappe 5 daarna toch naar Al-Attiya.

Stel je voor dat de F1 mid-season besluit om Ferrari 5l extra brandstof toe te staan of zo!? De wereld zou te klein zijn.

Zonder Kamaz zijn er dit jaar wel minder klachten/geruchten/roddels over valsspelen, maar dat zal ook nog wel gebeuren.
Ik vond de opmerking van Dave Klaassen in een van de eerste uitzendingen ook wel grappig/tekenend:
het lijkt wel of andere teams wielen met banden uit de bosjes krijgen toegeworpen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik vond 'm welverdient! :) Ook noemenswaardig: de eerste Nederlandse navigator die een Dakar overwinning boekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCNFNneDKeS6mzG6QcuHz7O8rEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqJuG8YKM8KObcCfvmzVVpEd.jpg?f=fotoalbum_large

Ook leuk dat ze Erik van Loon op de foto hebben, die heeft z'n laatste Dakar helaas gereden. Voor wat betreft Nederland is het auto klassement met zijn opstappen nu echt te hoog gegrepen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

The Eagle schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 22:51:
Een flinke kick, maar dat is het helaas waard. Ton van Genugten, onder meer rijder bij team De Rooy, is vandaag omgekomen bij een bedrijfsongeval:

https://www.ed.nl/best-me...van-genugten-38~a25f859c/
Janus droeg de winst op aan Ton overigens, had hij het even zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

nst6ldr schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:52:
Ik vond 'm welverdient! :) Ook noemenswaardig: de eerste Nederlandse navigator die een Dakar overwinning boekt.
Zeker verdiend!
Je moet toch 5000km het spul heelhouden en blessurevrij zien te blijven.
Goed om te horen dat Martin van den Brink nog zo hongerig is en volgend jaar weer mee wil doen, hoewel ik Mitchell meer succes zie behalen dan hij (want jonger...)
En volgend jaar een compleet vrouwen team op de vrachtwagen met Anja van Loon aan het stuur :o
Ook leuk dat ze Erik van Loon op de foto hebben, die heeft z'n laatste Dakar helaas gereden. Voor wat betreft Nederland is het auto klassement met zijn opstappen nu echt te hoog gegrepen helaas.
In het verleden reed Bernard ten Brinke ook ver voorin, zou die niet nog een keer terug willen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Schopje omdat 2024 weer voor de deur staat. Nog even gedacht of ik een nieuw topic wilde maken, maar volgens mij leeft Dakar niet echt massaal onder de Tweakers.

Vandaag de proloog om de startvolgorde te bepalen en dan gaat ie morgen meen ik van start.

Nog meer mensen die klaar zitten om weer enkele dagen naar de mooie beelden te kijken en de strijd van het klassement te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Niellie41

[object Object]

Ik ga het ook weer proberen te volgen. Al zal ik het 's avonds geheid vergeten.

Afgelopen week zag ik een item in Nederland Autosportland waar ze het over de een rally raid die eigenlijk de originele Dakar route volgde. Het kan blijkbaar wel weer. De Saudi's hebben vast en zeker een smak geld geboden om de Dakar rally daar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:09
Niellie41 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:57:
Ik ga het ook weer proberen te volgen. Al zal ik het 's avonds geheid vergeten.

Afgelopen week zag ik een item in Nederland Autosportland waar ze het over de een rally raid die eigenlijk de originele Dakar route volgde. Het kan blijkbaar wel weer. De Saudi's hebben vast en zeker een smak geld geboden om de Dakar rally daar te houden.
Beetje in de luwte door de zandbak crossen is geen issue, ook geen wereldnieuws als er 1 opgeblazen wordt. Met een groot kapitalistisch circus met 1000den door dezelfde woestijn trekken is een hele andere orde van grootte. Beetje naief om dan meteen te roepen dat de Saudi's met geld die rijders daar houden. Dat al Qaida minder aanwezig is / actief is in die regio wil niet zeggen dat de dreiging per se minder is. Ga je daar weer rijden, dan bestaat de kans dat er weer een dreiging komt, met gevolg als in 2008. In de zandbak in Zuid-Amerika of nu Saudi-Arabië is die dreiging een heel stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Nu online

Niellie41

[object Object]

Holk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Beetje in de luwte door de zandbak crossen is geen issue, ook geen wereldnieuws als er 1 opgeblazen wordt. Met een groot kapitalistisch circus met 1000den door dezelfde woestijn trekken is een hele andere orde van grootte. Beetje naief om dan meteen te roepen dat de Saudi's met geld die rijders daar houden. Dat al Qaida minder aanwezig is / actief is in die regio wil niet zeggen dat de dreiging per se minder is. Ga je daar weer rijden, dan bestaat de kans dat er weer een dreiging komt, met gevolg als in 2008. In de zandbak in Zuid-Amerika of nu Saudi-Arabië is die dreiging een heel stuk minder
Ze hebben blijkbaar een contract van 5 jaar. Er is zeker voor betaald. Maar dat zal vast een van de redenen zijn dat de Dakar nog niet "terug" is.

[ Voor 4% gewijzigd door Niellie41 op 05-01-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:09
Niellie41 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ze hebben blijkbaar een contract van 5 jaar. Er is zeker voor betaald. Maar dat zal vast een van de redenen zijn dat de Dakar nog niet "terug" is.
En reden ze in de luwte in 2020 ook al in het westelijke sahara gebied naar Dakar? Niet zo naief doen, in 2025 krijgen ze weer een kans, maar gezien de blijvende spanningen in dat deel van Afrika lijkt me het aannemelijker dat de Dakar voorlopig niet Dakar aandoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Winkiller

De Mopperpot

Martinspire schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:54:
Nog meer mensen die klaar zitten om weer enkele dagen naar de mooie beelden te kijken en de strijd van het klassement te volgen?
Jazeker Martin, ik volg DAKAR al jaren maar net als bij de F1 ben ik niet zo'n oeverloze prater.
Ik kijk vooral als voormalig chauffeur naar de kunsten van alle Truckers bij Dakar.
Maar als motorrijder zijn de motorrijders ook leuk om te volgen, iets meer aandacht zou leuk zijn.
Het klassement is minder boeiend voor mij alhoewel Nederlanders altijd mogen winnen. :*)
Ik zal het topic aanvinken om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellie41
  • Nu online

Niellie41

[object Object]

Holk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:45:
[...]
En reden ze in de luwte in 2020 ook al in het westelijke sahara gebied naar Dakar? Niet zo naief doen, in 2025 krijgen ze weer een kans, maar gezien de blijvende spanningen in dat deel van Afrika lijkt me het aannemelijker dat de Dakar voorlopig niet Dakar aandoet
Nee, want daarvoor reden ze een paar jaar in Zuid-Amerika. Ik ben niet naïef, ik wist voor deze middag niet dat ze een contract van 5 jaar hadden. Dan is het logisch dat de Dakar rally nog niet "thuis" is. Daarnaast is het ook bekend dat die landen de laatste jaren ineens veel investeren om reclame voor hunzelf te maken via sport en dat gaat verder dan alleen de wedstrijden/competities naar hun land halen.

In het Midden-Oosten zijn er op dit moment meer dreigingen waardoor de 24 uur van Dubai is uitgesteld omdat de boten niet meer door de Rode Zee willen varen. Al heeft Saudi-Arabië minder te vrezen dan westerse boten.

[ Voor 3% gewijzigd door Niellie41 op 05-01-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Winkiller

De Mopperpot

Misschien leuk om te weten; Een opvallende deelnemer lijkt door twee wielen teveel misschien niet zo interessant voor motorrijders, maar is het wel. In de Dakar Future Mission 1000, afgekort naar M1000, doet namelijkk een HYSE buggy mee. Daarbij staat HYSE voor Hydrogen Small mobility en Engine Technology. Het HYSE project wordt door de vier Japanse motorfabrikanten (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) samen met Toyota ingezet om kennis met waterstofaandrijving op te doen.

bron: nieuwsmotor.nl
---
Overzicht etappes Dakar Rally 2024

Etappe Datum Plaats Special Totaal
Proloog vrijdag 5 januari 2024 Alula – Alula 27 km. 157 km.
Etappe 1 zaterdag 6 januari 2024 Alula – Al Henakiyah 414 km. 541 km.
Etappe 2 zondag 7 januari 2024 Al Henakiyah – Al Duwadimi 470 km. 662 km.
Etappe 3 maandag 8 januari 2024 Al Duwadimi – Al Salamiya 438 km. 733 km.
Etappe 4 dinsdag 9 januari 2024 Al Salamiya – Al-Hofuf 299 km. 631 km.
Etappe 5 woensdag 10 januari 2024 Al-Hofuf – Shubaytah 118 km. 645 km.
Etappe 6 11 en 12 januari 2024 Shubaytah – Shubaytah 572 km. 781 km.
Rustdag zaterdag 13 januari 2024 Riyad
Etappe 7 zondag 14 januari 2024 Riyad – Al Duwadimi 483 km. 873 km.
Etappe 8 maandag 15 januari 2024 Al Duwadimi – Ha’il 458 km. 678 km.
Etappe 9 dinsdag 16 januari 2024 Ha’il – Al Ula 417 km. 639 km.
Etappe 10 woensdag 17 januari 2024 Al Ula – Al Ula 371 km. 612 km.
Etappe 11 donderdag 18 januari 2024 Al Ula – Yanbu 480 km. 587 km.
Etappe 12 vrijdag 19 januari 2024 Yanbu – Yanbu 175 km. 328 km.

[ Voor 51% gewijzigd door Winkiller op 05-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Waterstof om mee te rijden? Volgens mij lopen ze een beetje achter de feiten aan. 8)7

Valt me op dat Dakar me niets meer boeit. Vroeger keek ik enthousiast elk jaar weer, vanaf eind jaren 80 toen het nog op Eurosport werd uitgezonden, maar dat is nadat ze Afrika hebben verlaten toch steeds minder geworden. Zuid Amerika had nog wel heel mooie landschappen, maar sinds ze in SA zijn boeit het me echt niets meer.

Ook het "avontuurlijke" is er bijna helemaal af. De grotere teams rijden gewoon op het asfalt met luxe campers achter de rijders aan. Dat was in Afrika echt totaal ondenkbaar.
Op TV is nauwelijks aandacht voor de echte bikkels cq kistrijders.
De grote teams zij mij veel te groot geworden waarbij (vracht)auto's bijna helemaal telkens opnieuw worden opgebouwd. Ik wil beelden zien van auto's die met ducttape bij elkaar gehouden wordende de finish halen terwijl de drivers zowat uit de auto vallen van vermoeidheid. Niet van die glanzende auto's aan de start die telkens weer nieuw lijken.
Ook de echt mooie beelden (vanuit de auto of truck) duren mij echt veel te kort. En de lollige filmpjes van RTL ken ik nou wel.

Heb nu de eerste aflevering gezien en ben subiet weer vergeten de rest te kijken. Nou dat zegt voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
Voor mij is het dit jaar wat lastig te volgen, aangezien je bij RTL ook moet betalen om tekijken. Youtube heeft prima beelden via de dakar organisatie zelf.

https://youtu.be/Cyien0Sg0JU

In de bovenstaande video weer KTM/GASGAS/Husqvarna rijders met een motor die niet meer wil starten... tsja ...

verder is tom en tim er weer:

YouTube: BIG HIT 💥 with a motorbike during stage 3 | Dakar 2024

en red bull:

https://www.youtube.com/channel/UC2492xZi4QffVBZkX4h_Mbw

Barebones mc; welke ook onboard beelden tonen:

YouTube: Dakar 2024 Stage 3- Devastation for Klein and Kove

[ Voor 41% gewijzigd door Ghostrider op 09-01-2024 08:48 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Die Audi's klinken bij het optrekken echt precies hetzelfde als mijn oude Tamiya R/C auto's 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tacoos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:46:
[...]

En volgend jaar een compleet vrouwen team op de vrachtwagen met Anja van Loon aan het stuur :o
Anja doet het behoorlijk goed zover, die heeft echt een knap debuut zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ow leuk, helemaal vergeten dat er een dakar-topic is d:)b

Jammer dat er dit jaar geen Nederlanders op de motor meedoen, zelfs Mirjam Pol niet.
Overall lijkt mij het aantal Nederlanders wat te dalen. Teveel risico? Te hoge kosten?

In het licht van de ontstaansgeschiedenis van Dakar lijkt me de 48 hrs etappe van vandaag een interessant idee. Wat ik dank wel jammer vind, is dat er ook geen pers is uit de 7 bivaks en dus ook geen info. Sommigen zullen dat ook wel geheel in stijl vinden, trouwens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 18:04

InSanex

serenity now!

Volg Dakar eigenlijk elk jaar weer, en met zoveel teams die op youtube zelf vloggen of updates geven is het wel een stuk leuker. De verslaglegging van RTL is al jaren wat het is, zendtijd voor de deelnemers die willen betalen en de rest kan stikken.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tacoos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:
Ow leuk, helemaal vergeten dat er een dakar-topic is d:)b

Jammer dat er dit jaar geen Nederlanders op de motor meedoen, zelfs Mirjam Pol niet.
Overall lijkt mij het aantal Nederlanders wat te dalen. Teveel risico? Te hoge kosten?

In het licht van de ontstaansgeschiedenis van Dakar lijkt me de 48 hrs etappe van vandaag een interessant idee. Wat ik dank wel jammer vind, is dat er ook geen pers is uit de 7 bivaks en dus ook geen info. Sommigen zullen dat ook wel geheel in stijl vinden, trouwens :P
Daarentegen bestaat de top bij de trucks bijna alleen maar uit nederlanders 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tacoos schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:

Een van de eerste uitzendingen is Miriam Pol even aan het woord geweest zij heeft nog heel veel last van long Covid en vond zich te zwak voor Dakar.

[ Voor 37% gewijzigd door psy op 12-01-2024 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

psy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:25:
[...]

Daarentegen bestaat de top bij de trucks bijna alleen maar uit nederlanders 🥳
Maar gelukkig komt er uit de Tsjechische hoek serieuze tegenstand, anders heeft een overwinning ook niet veel glans ;)
Dit jaar is de Rooij weer oppermachtig, hoewel met zwaar uitgedund team. De enige serieuze tegenstand uit NL komt eigenlijk van de van den Brinks, maar voor mijn gevoel hebben die net niet het materiaal wat de Rooij heeft? Martin rijdt weer met een cab-over ipv een torpedo?
psy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Een van de eerste uitzendingen is Miriam Pol even aan het woord geweest zij heeft nog heel veel last van long Covid en vond zich te zwak voor Dakar.
Heb ik gezien. Erg jammer, Mirjam is toch mevrouw Dakar :9
Wel weer veel uitvallers onder de motorrijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik ben wel zo blij dat de russen sinds de oorlog niet meer meedoen. Nu toch een iets eerlijker speelveld.

En idd Pol is Dakar. Heerlijk down to earth Dakar persoon 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

psy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:40:
Ik ben wel zo blij dat de russen sinds de oorlog niet meer meedoen. Nu toch een iets eerlijker speelveld.

En idd Pol is Dakar. Heerlijk down to earth Dakar persoon 😎
Ik zag van het weekend dat de heren van Kamaz op bezoek waren in het Dakar bivak, onder andere in gesprek met Gerard de Rooij.
Op de beelden leek het toch allemaal vriendschappelijk, ondanks dat er altijd geinsinueerd werd dat die Russen niet helemaal eerlijk speelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tacoos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Ik zag van het weekend dat de heren van Kamaz op bezoek waren in het Dakar bivak, onder andere in gersprek met Gerard de Rooij.
Op de beelden leek het toch allemaal vriendschappelijk, ondanks dat er altijd geinsinueerd werd dat die Russen niet helemaal eerlijk speelden.
Ik had het vooral over het feit dat de Kamazzen zo snel waren (is ook een professioneel fabrieksteam). Dus vrij oneerlijk t.o.v. overige niet fabrieksrijders (iedereen).

Maar valsspelen kunnen ze dondersgoed hoor laat dat insuineren maar weg. Er is zoveel gebeurd afgelopen edities dat is niet leuk meer.

En ik vond het bezoek ZEER ackward en ongepast. Het gehele team heeft bewust nooit een solidairiteitsverklaring voor wat betreft de oorlog willen ondertekenen. Oftewel ze staan achter de oorlog.
En dan komen ze doodleuk gezellig even langs? Gatverdamme :r

Begin september liet Vladimir Chagin, de teambaas van Kamaz, nog weten dat hij in gesprek was met de organisatie van de Dakar Rally, de ASO, om deelname toch mogelijk te maken. Maar doordat de FIA vasthoudt aan het ondertekenen van de solidariteitsverklaring is dat geen optie voor de 19-voudig Dakar-winnaar. Naast het team van Kamaz hebben ook de motorrijder Anastasiya Nifontova en SSV-rijder Sergei Kariakin aangegeven de verklaring niet te ondertekenen. Konstantin Zhiltsov en Denis Krotov tekenen daarentegen de verklaring wel en zullen onder Israëlische vlag deelnemen aan de Dakar Rally.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

psy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:30:
[...]
...snip...

En ik vond het bezoek ZEER ackward en ongepast. Het gehele team heeft bewust nooit een solidairiteitsverklaring voor wat betreft de oorlog willen ondertekenen. Oftewel ze staan achter de oorlog.
En dan komen ze doodleuk gezellig even langs? Gatverdamme :r

..snip...
Het feit dat ze gewoon in het bivak rondliepen en dat dat ook breed wordt uitgemeten in de media vond ik ook ongepast. Als het russisch voetbal elftal zo op het WK zou rondlopen, denk ik dat er internationaal een enorme rel zou ontstaan.
Dat ze geen solidariteitsverklaring ondertekend hebben, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen: het is immers gebleken dat het niet zo goed is voor je gezondheid als je je in Rusland openlijk tegen het regeringsbeleid utspreekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Topicstarter
https://nl.motorsport.com...ash-dakar-rally/10566027/
Droevig nieuws uit de Dakar Rally. Carles Falcón is na zijn valpartij in de tweede etappe overleden, dat heeft zijn team maandagmiddag bevestigd.

Na de crash in de Dakar Rally van Carles Falcón waren er al snel slechte berichten over zijn gezondheidstoestand. De Spanjaard werd met spoed geopereerd in een Saudisch ziekenhuis, waarna de coureur met hulp van de Spaanse autoriteiten voorbereid werd op een verdere herstelperiode in zijn thuisland. De zorgen om zijn gezondheid waren echter nog altijd erg groot. TwinTrail Racing Team verliet de Dakar om bij Falcón te zijn en liet zijn vrouw overkomen.

Bij de crash in de tweede etappe van deze editie van de zware rally liep de Catalaan een hersenoedeem op als gevolg van het breken van een nekwervel. Ook brak hij zijn pols, een aantal ribben en zijn rug. De verwondingen zijn hem fataal geworden.

In een persbericht van het team staat het volgende: "Deze maandag 15 januari heeft Carles ons verlaten. Het medische team heeft bevestigd dat de hersenschade opgelopen bij de hartstilstand na de crash onherstelbare schade heeft veroorzaakt. Carles was een vrolijk persoon, die alles in het leven met passie aanging. Dat gold vooral voor motoren. Hij heeft ons verlaten terwijl hij iets aan het doen was waar hij van droomde, meedoen aan de Dakar. Hij had het erg naar zijn zin en was op de motor altijd heel blij. We willen zijn lach en de blijdschap die hij anderen gaf herinneren", verklaart het team. "Hij is opgeleid tot computer engineer, motorrijles geven en optreden als gids in toertochten was zijn passie. Er zijn veel mensen die iets van hem geleerd hebben. Hij gaf les met geduld, energie en blijdschap, hij liet iedereen genieten op de motor. Dat is wat hij achterlaat en wat we altijd met ons meenemen. Dat doet iedereen die close met hem was, familie, vrienden, collega's en fans." Carles Falcón werd 45 jaar oud.

Het team roept de fans op om de privacy van familie Falcón te respecteren in de komende rouwperiode.

Carrièreoverzicht
Dat Falcón een racegek was, blijkt wel uit zijn carrière. In 2022 debuteerde de Catalaan in de Dakar en kwam in de negende etappe flink ten val. Het was toen kantje boord, de rijder raakte in een coma. Na een volledig herstel wilde Falcón in 2024 de rally uitrijden. Dat zou hij samen met teamgenoot en goede vriend Isaac Feliu gaan doen. Het mocht echter niet zo zijn.
toon volledige bericht

[ Voor 133% gewijzigd door Ghostrider op 15-01-2024 16:12 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:41
Een markante mens is overleden. Jan de Rooy is niet meer.

https://www.omroepbrabant...-jan-de-rooy-80-overleden
Jan de Rooy is overleden. De voormalige rallyrijder, winnaar van de Dakar Rally en transportondernemer, overleed dinsdag in zijn woonplaats Middelbeers. Hij was 80 jaar oud.

Bekijk op YouTube
DAF: writing history at the DAKAR rally

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:41
En hier nog een langere documentaire over de hoogtepunten van De Rooy en DAF in de Dakar. Maar ook met het dieptepunt van het overlijden van Kees van Loevezijn.

Bekijk op YouTube
Voormalig Dakar-winnaar Jan de Rooy vertelt over DAF | Documentaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zag het ja. Stomme is dat ik het net las, en me een half uur geleden nog afvroeg dat als Jan zou overlijden, wie er dan op zijn begrafenis zou komen...
(Getriggerd door zoonlief van 8 btw, die kijkt inmiddels heel graag Dakar mee en vroeg vanavond nog wie er gewonnen had).

Dus in memoriam:
Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/57jx2dgaxmgn_wd854/jan-de-rooy.jpg
Mooie foto vind ik dit. Gauloises was zijn merk iirc.

Overigens: als je hem kunt vinden, lees Hart van Zand https://www.deslegte.com/jan-de-rooy-1636283/ (bol staat ie op, maar 70 euro tweedehands voor een origineel 20 euro paperback is wat steep ;) ). Aanrader, geeft een goed beeld van wie Jan echt was.

Jan: "Ik moet meer vermogen hebben"
DAF: "Jan, dat kan niet, we hebben niet sterker"
Jan: "Moet toch!"

Aldus werd het tweekoppig monster geboren :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1