Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 17:30

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
AMD Ryzen 5 3600 processor
be quiet! Pure Rock 2 Black
G.Skill DDR4 Aegis 2x16GB 2400MHz
Gigabyte Aorus B550I PRO AX

Ben benieuwd of dit in balans is? Zag een advies langskomen voor een AMD Ryzen 5 5600X Boxed, maar is niet verkrijgbaar bij Cdromland.

Wat is je budget?
Maakt me niet zo heel veel uit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Nee, moet passen in een 380T/i]

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Heb een RTX 3060 ti reeds in bezit.

[ Voor 9% gewijzigd door Mystikal op 06-01-2021 13:36 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pak 3200c16 ram, ryzen houdt van snelle sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:08:
Pak 3200c16 ram, ryzen houdt van snelle sticks.
Zoals deze:Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200

Ik las in de BBG van januari (4K systeem) dat er sommige compatiblity problemen hebben met Ryzen. Geeft deze geen problemen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Beter geen corsair, liever gskill of crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:27:
Beter geen corsair, liever gskill of crucial
Okay.

Ik las in de BBG ook nog mbt het moederbord Gigabyte Aorus B550 ELITE V2

Daarnaast heeft de V2 al een geschikte BIOS voor Ryzen 5xxx processors, waardoor een leen-cpu of flash service van de webshop niet noodzakelijk is.

In de mATX variant is er nog geen V2? Is dat een issue? Aangezien er toch een AMD RYZEN 5 5600X in komt.

Hoe kan ik dat oplossen?
:?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
veel b550 borden hebben een bios flashback knop- in handleiding staat hoe je de bios kan updaten. (meestal PSU eraan hangen en op het knopje duwen, voor er cpu oid op zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:22:
veel b550 borden hebben een bios flashback knop- in handleiding staat hoe je de bios kan updaten. (meestal PSU eraan hangen en op het knopje duwen, voor er cpu oid op zit)
Okay, kan ik dus prima zelf doen. Wilde het even zeker weten!.

Ik kwam dit nog tegen, dus het is wel iets meer dan standaard. Veel mensen hebben schijnbaar ook problemen.
Mijn plan van aanpak stap voor stap:

Ik heb eerst geprobeerd met een aantal usb 3.0 sticks te updaten, dit lukte me niet. Vervolgens las ik dat gedateerde usb 2.0 sticks hier een oplossing konden zijn. Ik ben dus naar de action gegaan en heb daar deze usb sticks gehaald: https://www.action.com/nl-nl/p/sp-duo-pack-usb-sticks-/. Niet om specifiek deze aan te prijzen hoor, maar misschien dat het voor iemand een uitkomst kan zijn.

Dit werkte helaas niet meteen met de F11n versie van de BIOS, dus heb ik besloten om de F10 erop te laden. Ik heb de usb FAT32 geformatteerd en heb de gedownloade BIOS van de support pagina van Gigabyte erop uitgepakt (is een ingepakt bestand).

Hierna heb ik het .F10 bestand hernoemd naar GIGABYTE.BIN en de usb stick uit de andere computer gehaald en deze in de witte usb aansluiting gestopt, deze is hier specifiek voor bestemd. De voeding zat bij mij ingeplugd, maar de PC was NIET INGESCHAKELD. Het schijnt hier belangrijk te zijn dat in ieder geval de 8pin en de 24 pin aansluiting op het moederbord zijn ingeschakeld.

Ik heb toen de q-flash knop ingedrukt gehouden, waarna de led snel en daarna langzaam ging knipperen. De led bleef langzaam knipperen gedurende 5 min en ging daarna uit. Dit betekend dat hij klaar is met updaten.

Hierna kon ik mijn pc opstarten en windows installeren. Het was dus gelukt! Gek genoeg het ik het proces ook doorlopen met alles gewoon geinstalleerd. Ik had een 5600x in het moederbord gezet. Hierna kon ik gewoon met een usb alsnog in mijn bios updaten naar de meest recente F11n versie.

Dit filmpje heeft mij ook geholpen: YouTube: How To Use Gigabyte Q FLASH PLUS Bios Flash Button

[ Voor 72% gewijzigd door Mystikal op 06-01-2021 13:37 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
In je titel heb je het over een M-ATX kast terwijl het om een M-ITX gaat: pricewatch: Corsair Graphite 380T Mini ITX Wit

De maximale toegestane hoogte van de CPU-koeler is 150mm, terwijl de Pure Rock 2 155mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Djarune schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:25:
In je titel heb je het over een M-ATX kast terwijl het om een M-ITX gaat: pricewatch: Corsair Graphite 380T Mini ITX Wit

De maximale toegestane hoogte van de CPU-koeler is 150mm, terwijl de Pure Rock 2 155mm is.
Klopt, ik heb een foutje gemaakt. Ik heb daarom ook het mobo in OP al aangepast. De titel moet inderdaad veranderen naar Mini ITX!

CPU koeler heb ik eventueel nog. Ik zou die ook over kunnen zetten toch? Dat staat lost van intel of AMD structuur.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Mystikal schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:38:
CPU koeler heb ik eventueel nog. Ik zou die ook over kunnen zetten toch? Dat staat lost van intel of AMD structuur.
Ja dat kan met nieuwe pasta. De Pure Rock Slim is alleen niet heel veel beter dan de stock 3600 koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Djarune schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ja dat kan met nieuwe pasta. De Pure Rock Slim is alleen niet heel veel beter dan de stock 3600 koeler.
Heb nu de:
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 06-01-2021 14:55 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
dat zei ik toch ook ;). Het is altijd een goede zaak dat je de gallery: Mystikal up to date houdt. Hierin zie ik trouwens ook dat je een nieuwe voeding kunt gebruiken. De oude is niet geschikt voor een RTX 3060 Ti. Of heb je al een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Djarune schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:59:
[...]

dat zei ik toch ook ;). Het is altijd een goede zaak dat je de gallery: Mystikal up to date houdt. Hierin zie ik trouwens ook dat je een nieuwe voeding kunt gebruiken. De oude is niet geschikt voor een RTX 3060 Ti. Of heb je al een nieuwe?
O-)
Voeding is een nieuwe inderdaad de nieuwe:
Corsair RM650

Zal het eens aanpassen, inclusief de andere dingen, zoals de nvme ssd.

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1