De start met de Formuler GTV was positief, maar van zeer korte duur. De melding kwam dat Netflix niet compatibel was met deze box. En dat blijkt idd het geval te zijn, sowieso geen HD/4k beschikbaar. Netflix app vanuit de Play Store start niet op en komt met een foutmelding.
Dat er bij het aanprijzen van deze GTV soms melding wordt gemaakt dat Netflix standaard wordt ondersteund is pertinent niet juist, of dat de info wordt weggelaten dat Netflix niet wordt ondersteund. Je kunt wel een versie installeren via sideloaden maar dan krijgt men geen HD/4k, je moet het met SD kwaliteit doen, en dat met een UHD apparaat wat net verschenen is.
Het begon zo goed met een beschikbare recente firmware update (waarbij wel alles automatisch naar de fabrieksinstellingen wordt gezet, dus vooraf back-uppen wat er geback-upd kan worden), en de snelheid van het apparaat. Dat geldt ook voor de 1Gbit LAN aansluiting, de volle 500Mbit Ziggo snelheid wordt volledig gehaald.
De afstandsbediening bevalt mij goed, vooral prettig bij apps zoals NLZiet door de optie van directe zenderkeuze. Voor sommigen is deze echter misschien wel weer te uitgebreid.
Er wordt een flinke nadruk gelegd op het gebruik van IPTV door de aanwezigheid van een "eigen" app daarvoor. Deze is niet te verwijderen en staat prominent als eerste in het rijtje apps, is ook niet te verplaatsen uit dat rijtje. Op zich een leuke app maar is niet te gebruiken met een lokaal beschikbaar M3U bestand, het moet en zal via een URL worden toegevoegd, vandaar dat ik "Piet Piraat" regelmatig tegenkom voor het aanprijzen van specifiek deze box en een twijfelachtig IPTV aanbod
Ik ga nog verder met testen maar door de beperking voor Netflix kan ik het apparaat aan niemand aanbevelen die deze als een alternatief voor Nvidia Shield 2019 Pro zal zien, voor het puur lokale film_aanbod zou deze kunnen voldoen, maar dan zijn er ook (flink) voordeligere alternatieven te vinden.
Hopelijk wordt er nog een positieve draai aan gegeven (door Netflix zelf), jammer voor dit moment. Ik ga later nog even stoeien met de Netflix plugin voor Kodi, mogelijk valt daar nog wat positiefs mee te behalen.
CEC werkt eveneens niet goed, aanzetten van apparatuur lukt wel, maar mijn Marantz receiver wordt niet gezien bij het booten dus lukt het ook niet om deze via CEC aan te sturen, dit is ook niet te wijzigen via de CEC instellingen van het apparaat.
Edit: via Kodi (18.9 Final), lukt het aan de praat krijgen van Netflix zonder problemen, Widevine L3 moet echter actief zijn wil men media weer kunnen geven. De concequentie daarvan is, idd, geen HD/4k beschikbaar.
Wat wel probleemloos gaat, en dit is wel weer positief, streamen van de hoogste kwaliteit UHD BR media (BDMV layout) met bitrates > 100Mbit. 4k en HDR wordt keurig weergegeven, mooie kwaliteit.
Wat ook prima gaat is YouTube met HDR, dat lukt dan weer niet met de Shield 2019 Pro, maar weer wel met een Mi box van ~ €50,-, dus zo heel speciaal is dat dan ook weer niet.
Edit2: geen HD audio formaten beschikbaar onder Kodi (18.9), DD(+) en DTS is te selecteren. Met de bèta2 van Kodi 19 wordt DTS-HD zichtbaar binnen de instellingen maar dit komt als DTS naar de HD audio geschikte receiver toe. Met het beeld is werkelijk niet veel mis, maar op audio gebied schiet ie te kort.
HDR onder Prime Video doet het ook niet. In eerste instantie lukte het al niet om het apparaat te registreren bij Amazon. Terugzetten naar de vorige versie van de Prime app loste dat op, updaten en gebruiken ging daarna prima. HDR is getest bij media waarvan ik zeker weet dat het HDR bevat, iets wat niet altijd het geval is bij Prime, ook al staat er HDR vermeld bij het media. Het beeld is flets en niet om aan te zien via Prime.
Al met al is dit apparaat (nog) geen alternatief voor de Shield Pro, ook al is ie behoorlijk voordeliger. Het prijsverschil weegt niet op tegen hetgeen je in moet leveren in mogelijkheden. Ik heb het dan niet puur over Kodi, want dan zou een ander apparaat ook kunnen volstaan zoals via de link te vinden zijn zoals na mijn reactie is gedeeld. Maar als allrounder voor Smart Media is dit niet de beste keuze, verre van.
@
Dhr.v, de Formuler zou ik laten gaan en ~ €50,- extra uitgeven voor een topmodel Shield.
[
Voor 63% gewijzigd door
hardware-lover op 28-04-2021 22:46
]
Testing, one, two ...