mediaspeler voor 4K HDR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-04 15:16
Hallo Allemaal.

ik zal eerst even kort mijn opstelling plaatsen.
heb beneden een LG OLED staan icm met een denon versterker en B&W speakerset.
met daarop aangesloten een popcorn hour vten.
weet niet of het wat uitmaakt voor de keuze maar heb ook een playstation en xbox.

ik zou graag de vten willen vervangen voor een nieuw apparaat die 4k met HDR ondersteunt.
en daarbij ook de meeste geluidsformaten. aangezien ik steeds meer aanbod vind in 4K HDR

films stream ik vanaf een schijf op mijn pc.

ik heb gezocht en kom eigenlijk bij 2 opties uit en hoop dat er mensen hier ervaring mee hebben en mij advies kunnen geven. beide systemen draaien op android tv alleen kan ik van de formuler GTV weinig gebruikerservaringen vinden.

welke van de 2 is beter en waarom?

- Nvidia shield Pro
- formuler GTV.

ik zou in de toekomst ook misschien graag IPTV gaan gebruiken maar dit is nog niet zeker.

alvast bedankt voor de adviezen.

LG OLED 65C7 + 48CX - Denon 4700 + 7x B&W VM1 + B&W PV1D - Xbox Series X - Playstation 5 - Nintendo Switch

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Geen ervaring met Formuler maar wel hier 2 exemplaren van de 2019 Shield TV Pro. Voor de Nvidia gekozen omdat deze toch vaak als beste mediaspeler wordt bestempeld en de modellen erg lang van updates voorzien blijven worden. Ook IPTV werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Dhr.v Heb je Plex al geprobeerd op je PC?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
Greatsword schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:02:
@Dhr.v Heb je Plex al geprobeerd op je PC?
Hallo,

niet veel ervaring met plex maar plex is toch soort van database met films?
ken het vroeger van Kodi.

weet dat toen der tijd kwaliteit matig was.
ik kijk meeste 4k mkv / bluray hdr bestanden met hoge kwaliteit geluidsformaten die ik met de popcorn hour van de schijf open.

mvg

LG OLED 65C7 + 48CX - Denon 4700 + 7x B&W VM1 + B&W PV1D - Xbox Series X - Playstation 5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
S1NN3D schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:57:
Geen ervaring met Formuler maar wel hier 2 exemplaren van de 2019 Shield TV Pro. Voor de Nvidia gekozen omdat deze toch vaak als beste mediaspeler wordt bestempeld en de modellen erg lang van updates voorzien blijven worden. Ook IPTV werkt perfect.
Oke dankjewel voor het antwoord. ben verder niet zoveel bekend met shield en de android tv interface.
ik kan nu mijn gedeelde schijf via ip adres met SAMBA de bestanden benaderen, werkt dit hetzelfde voor de shield?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-06 08:45
Ik volg dit topic even. Zelf heb ik een Synology nas staan die het wonder boven wonder voor elkaar krijgt een 4k ultra blu-ray van 80GB te streamen naar mijn TV. Waar ik zelf tegenaan loop is bestandsextensies.. de meeste zijn inderdaad in MKV of MP4 maar veel aanbod is in M2TS raw. Dit ondersteund de Shield wel maar kon niet zo 123 vinden of de Formuler dit ook kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dhr.v schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Hallo,

niet veel ervaring met plex maar plex is toch soort van database met films?
ken het vroeger van Kodi.

weet dat toen der tijd kwaliteit matig was.
ik kijk meeste 4k mkv / bluray hdr bestanden met hoge kwaliteit geluidsformaten die ik met de popcorn hour van de schijf open.

mvg
Kan beide, maar wat de meeste mensen doen is dus vergelijkbaar aan jou opstelling.

Al je films en series op een Hardeschijf of NAS zetten.

Dan op je PC Plex Media Sever installeren en de locatie van je films/series toewijzen.

Dan kan je dus je eigen Bibliotheek delen en streamen op TV's, diverse apps en de internet browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
Greatsword schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Kan beide, maar wat de meeste mensen doen is dus vergelijkbaar aan jou opstelling.

Al je films en series op een Hardeschijf of NAS zetten.

Dan op je PC Plex Media Sever installeren en de locatie van je films/series toewijzen.

Dan kan je dus je eigen Bibliotheek delen en streamen op TV's, diverse apps en de internet browser.
oke dit wist ik niet, heeft via pc plex mediaserver nog bepaalde voordelen t.o.v. hoe ik het nu doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dhr.v schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:20:
[...]

oke dit wist ik niet, heeft via pc plex mediaserver nog bepaalde voordelen t.o.v. hoe ik het nu doe?
Scheelt sowieso een apparaat dus minder gedoe.

Verder heb ik geen ervaring met jou setup maar Plex is heel fijn qua software.

Je kan je bibliotheek makkelijk delen met anderen (familie, vrienden etc) die kunnen dus overal films en series bekijken (zolang Plex op jou PC aan staat en draait) een goede upload en bekabelde internet verbinding is wel een pré.

Probeer het uit zou ik zeggen, binnen een half uurtje kan je het al draaiend hebben op je PC en op je OLED tv hoef je dan alleen maar de Plex app te installeren en in te loggen.

https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 05-01-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
Greatsword schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Scheelt sowieso een apparaat dus minder gedoe.

Verder heb ik geen ervaring met jou setup maar Plex is heel fijn qua software.

Je kan je bibliotheek makkelijk delen met anderen (familie, vrienden etc) die kunnen dus overal films en series bekijken (zolang Plex op jou PC aan staat en draait) een goede upload en bekabelde internet verbinding is wel een pré.

Probeer het uit zou ik zeggen, binnen een half uurtje kan je het al draaiend hebben op je PC en op je OLED tv hoef je dan alleen maar de Plex app te installeren en in te loggen.

https://www.plex.tv/nl/media-server-downloads/
Bedankt zal het eens proberen. Ben benieuwd naar of het ook de geluidsformaten ondersteunt en die ook daadwerkelijk naar de receiver doorduwt. Want ik meende altijd dat dit namelijk niet kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dhr.v schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Bedankt zal het eens proberen. Ben benieuwd naar of het ook de geluidsformaten ondersteunt en die ook daadwerkelijk naar de receiver doorduwt. Want ik meende altijd dat dit namelijk niet kon.
Geluid moet ik je schuldig blijven aangezien ik gewoon de speaker van de tv, computer of telefoon gebruik.

Maar in onderstaand topic zullen mensen het vast weten en in de tussentijd kan je aan de slag ;)

[Ervaringen] Plex - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Kun je geen apps op je TV installeren, ik heb diverse apps op de Tv die alles mooi afspelen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik gebruik een Apple TV 4K met Infuse Pro hiervoor. Zeer tevreden over.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
HereIsTom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:02:
Kun je geen apps op je TV installeren, ik heb diverse apps op de Tv die alles mooi afspelen.
Het beeld weergeven is geen probleem bij apps het geluid wel. Als ik bijv een 4k dts-hd of Dolby truehd afspeel via tv en doorsluis naar de versterker is dit gewoon stereo geluid. Ik heb een home cinema set staan en wil die dan ook gebruiken. Als je een app hebt die dit kan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-07 19:30
Powerdvd 20 ultra is ook wel mooie software speelt alles af met 4k hdr en atmos geluid, wel heb je een pc nodig met de juiste specs.
In de laatste versies kun je ook streamen dacht ik, maar of atmos en hd audio dan ook kunnen weet ik niet.
Wel zou je een mini pc kunnen samenstellen die je gewoon naast de receiver zet dan kun je alles afspelen en updaten als het nodig is, wel de duurste optie denk ik.
Een shield is wel makkelijker, als ik zo bij specs kijk zou ie hdr 4k atmos moeten kunnen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Dhr.v Kan VLC player dat niet?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
Heb gisteren geprobeerd hij speelt het af maar geluidsformaten doorduwen gaat niet. Tv kan via arc geen dts hd en dolby true hd doorduwen.
Zal echt via los kastje moeten. Tv duwt alles stereo uit
Dit zowel bij mijn cx en mijn c7 oled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dhr.v schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Heb gisteren geprobeerd hij speelt het af maar geluidsformaten doorduwen gaat niet. Tv kan via arc geen dts hd en dolby true hd doorduwen.
Zal echt via los kastje moeten. Tv duwt alles stereo uit
Dit zowel bij mijn cx en mijn c7 oled.
Ok das jammer, op mij Sony Android TV werkt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-07 15:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Als ik dit zo hoor zou ik mooi Plex op je server/nas installeren.

Dan kan je vervolgens op je devices via Plex client de boel raadplegen. Dus je telefoon, televisie, pc en tablet.

Dit werkt vergelijkbaar met windows fileshares zoals veel oude mediaspelers dit deden, alleen nu ga je werken met libraries. Voordeel hiernaast is ook dat Plex zelf metadeta en albumart e.d. kan ophalen.

Zelf gebruik ik TV-Rename voor series bij de houden en metadeta te verzamelen https://www.tvrename.com/, daarnaast Plex voor het aanbieden.

Daarbij werkt Plex client gewoon op mijn TV, dus in mijn geval geen nvidia shield nodig.

Zoals reeds genoemd kan je ook VLC gebruiken, via je telefoon kan je de content vanaf je netwerkshare raadplegen. Dit kan je vervolgens dan streamen naar je TV.

[ Voor 22% gewijzigd door Ghostrider op 06-01-2021 13:08 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
HereIsTom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Ok das jammer, op mij Sony Android TV werkt dat wel goed.
Dus je sony oled met Android kan gewoon de geluidsformaten doorduwen zeg je? Het is niet dat je app het geluid omzet naar een formaat zodat je het kan afspelen met geluid? Wil de dts-hd en de dolby formaten 1 op 1 doorzet en de receiver zo ook zo herkent

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
Ghostrider schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:06:
Als ik dit zo hoor zou ik mooi Plex op je server/nas installeren.

Dan kan je vervolgens op je devices via Plex client de boel raadplegen. Dus je telefoon, televisie, pc en tablet.

Dit werkt vergelijkbaar met windows fileshares zoals veel oude mediaspelers dit deden, alleen nu ga je werken met libraries. Voordeel hiernaast is ook dat Plex zelf metadeta en albumart e.d. kan ophalen.

Zelf gebruik ik TV-Rename voor series bij de houden en metadeta te verzamelen https://www.tvrename.com/, daarnaast Plex voor het aanbieden.

Daarbij werkt Plex client gewoon op mijn TV, dus in mijn geval geen nvidia shield nodig.

Zoals reeds genoemd kan je ook VLC gebruiken, via je telefoon kan je de content vanaf je netwerkshare raadplegen. Dit kan je vervolgens dan streamen naar je TV.
Klopt beeld kan via kodi en plex. Beeld is nu afgedekt nu nog de geluidsformaten 1 op 1 kunnen doorduwen naar de receiver zoals de dts en dolby formaten. Nu zet de afspeler het geluid om zodat ik geluid heb maar is het gewoon dolby of stereo

Mvg

[ Voor 4% gewijzigd door Dhr.v op 06-01-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

relex28 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:40:
Ik volg dit topic even. Zelf heb ik een Synology nas staan die het wonder boven wonder voor elkaar krijgt een 4k ultra blu-ray van 80GB te streamen naar mijn TV. Waar ik zelf tegenaan loop is bestandsextensies.. de meeste zijn inderdaad in MKV of MP4 maar veel aanbod is in M2TS raw. Dit ondersteund de Shield wel maar kon niet zo 123 vinden of de Formuler dit ook kon.
Het zal er aan liggen wat je gebruikt als mediaspeler (software) verwacht ik. Ik gebruik Kodi op een Shield en daarmee gaat dat prima, het lijkt mij dat het met de Formuler GTV ook moet kunnen, zie niet direct in waarom niet. Maar over enkele dagen kan ik het bevestigen, als het goed is komt er morgen eentje binnen hier ter test.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Dhr.v schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Dus je sony oled met Android kan gewoon de geluidsformaten doorduwen zeg je? Het is niet dat je app het geluid omzet naar een formaat zodat je het kan afspelen met geluid? Wil de dts-hd en de dolby formaten 1 op 1 doorzet en de receiver zo ook zo herkent

Mvg
Ja dat werkt op de Sony OLED Android TV, ook met Kodi.
Maar de Sony TV zelf kan ook Atmos e.d. afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr.v
HereIsTom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Ja dat werkt op de Sony OLED Android TV, ook met Kodi.
Maar de Sony TV zelf kan ook Atmos e.d. afspelen.
Ok wist ik niet. Mijn tv kan wel dts en atmos ed afspelen alleen niet doorduwen naar de versterker dat is juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Dhr.v Controleer of de HDMI-uitgang op je TV is ingesteld om een (e)ARC en HDMI-signaalformaat te corrigeren voor de poort die op de Denon versterker is aangesloten, moet het Enhance 4K HDMI signaalformaat zijn. Als dat kan op je TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De start met de Formuler GTV was positief, maar van zeer korte duur. De melding kwam dat Netflix niet compatibel was met deze box. En dat blijkt idd het geval te zijn, sowieso geen HD/4k beschikbaar. Netflix app vanuit de Play Store start niet op en komt met een foutmelding.

Dat er bij het aanprijzen van deze GTV soms melding wordt gemaakt dat Netflix standaard wordt ondersteund is pertinent niet juist, of dat de info wordt weggelaten dat Netflix niet wordt ondersteund. Je kunt wel een versie installeren via sideloaden maar dan krijgt men geen HD/4k, je moet het met SD kwaliteit doen, en dat met een UHD apparaat wat net verschenen is.

Het begon zo goed met een beschikbare recente firmware update (waarbij wel alles automatisch naar de fabrieksinstellingen wordt gezet, dus vooraf back-uppen wat er geback-upd kan worden), en de snelheid van het apparaat. Dat geldt ook voor de 1Gbit LAN aansluiting, de volle 500Mbit Ziggo snelheid wordt volledig gehaald.

De afstandsbediening bevalt mij goed, vooral prettig bij apps zoals NLZiet door de optie van directe zenderkeuze. Voor sommigen is deze echter misschien wel weer te uitgebreid.

Er wordt een flinke nadruk gelegd op het gebruik van IPTV door de aanwezigheid van een "eigen" app daarvoor. Deze is niet te verwijderen en staat prominent als eerste in het rijtje apps, is ook niet te verplaatsen uit dat rijtje. Op zich een leuke app maar is niet te gebruiken met een lokaal beschikbaar M3U bestand, het moet en zal via een URL worden toegevoegd, vandaar dat ik "Piet Piraat" regelmatig tegenkom voor het aanprijzen van specifiek deze box en een twijfelachtig IPTV aanbod ;)

Ik ga nog verder met testen maar door de beperking voor Netflix kan ik het apparaat aan niemand aanbevelen die deze als een alternatief voor Nvidia Shield 2019 Pro zal zien, voor het puur lokale film_aanbod zou deze kunnen voldoen, maar dan zijn er ook (flink) voordeligere alternatieven te vinden.

Hopelijk wordt er nog een positieve draai aan gegeven (door Netflix zelf), jammer voor dit moment. Ik ga later nog even stoeien met de Netflix plugin voor Kodi, mogelijk valt daar nog wat positiefs mee te behalen.

CEC werkt eveneens niet goed, aanzetten van apparatuur lukt wel, maar mijn Marantz receiver wordt niet gezien bij het booten dus lukt het ook niet om deze via CEC aan te sturen, dit is ook niet te wijzigen via de CEC instellingen van het apparaat.

Edit: via Kodi (18.9 Final), lukt het aan de praat krijgen van Netflix zonder problemen, Widevine L3 moet echter actief zijn wil men media weer kunnen geven. De concequentie daarvan is, idd, geen HD/4k beschikbaar.

Wat wel probleemloos gaat, en dit is wel weer positief, streamen van de hoogste kwaliteit UHD BR media (BDMV layout) met bitrates > 100Mbit. 4k en HDR wordt keurig weergegeven, mooie kwaliteit.
Wat ook prima gaat is YouTube met HDR, dat lukt dan weer niet met de Shield 2019 Pro, maar weer wel met een Mi box van ~ €50,-, dus zo heel speciaal is dat dan ook weer niet.

Edit2: geen HD audio formaten beschikbaar onder Kodi (18.9), DD(+) en DTS is te selecteren. Met de bèta2 van Kodi 19 wordt DTS-HD zichtbaar binnen de instellingen maar dit komt als DTS naar de HD audio geschikte receiver toe. Met het beeld is werkelijk niet veel mis, maar op audio gebied schiet ie te kort.

HDR onder Prime Video doet het ook niet. In eerste instantie lukte het al niet om het apparaat te registreren bij Amazon. Terugzetten naar de vorige versie van de Prime app loste dat op, updaten en gebruiken ging daarna prima. HDR is getest bij media waarvan ik zeker weet dat het HDR bevat, iets wat niet altijd het geval is bij Prime, ook al staat er HDR vermeld bij het media. Het beeld is flets en niet om aan te zien via Prime.

Al met al is dit apparaat (nog) geen alternatief voor de Shield Pro, ook al is ie behoorlijk voordeliger. Het prijsverschil weegt niet op tegen hetgeen je in moet leveren in mogelijkheden. Ik heb het dan niet puur over Kodi, want dan zou een ander apparaat ook kunnen volstaan zoals via de link te vinden zijn zoals na mijn reactie is gedeeld. Maar als allrounder voor Smart Media is dit niet de beste keuze, verre van.

@Dhr.v, de Formuler zou ik laten gaan en ~ €50,- extra uitgeven voor een topmodel Shield.

[ Voor 63% gewijzigd door hardware-lover op 28-04-2021 22:46 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 19:34
Check ook dit topic, hier worden de beste 4K HDR spelers besproken voor Kodi: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916

Zelf heb ik laatst voor iemand de ODROID N2+ voor iemand als mediacenter klaargemaakt met Coreeelec erop, dat werkt echt ontzettend makkelijk en supersnel. Nu heb ik er zelf ook een besteld en gaat hij mijn Vero 4k+ vervangen, dat is de nummer 2 in dat topic. De Vero is echt fantastisch maar toch iets moeilijker te configureren voor de wat luiere tweakers ;)

[ Voor 26% gewijzigd door coendeurloo op 07-01-2021 21:37 ]

Pagina: 1