Toestemming VVE nodig voor plaatsing split-unit airco?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.051 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-06 09:58
Een kleine introductie op mijn vraag: het gaat om mijn moeder haar situatie. Zij woont op de bovenste verdieping van een appartementencomplex waar de temperatuur rap oploopt en het in de zomer dus al snel niet prettig leven meer is.

Een split-unit airco zou enorm bijdragen aan het comfort. Zij denkt er al een tijd over na en wil de knoop eigenlijk wel gaan doorhakken, maar de grote vraag is: moet dit in haar situatie bij de VVE aangevraagd en goedgekeurd worden?

Ze woont op de bovenste verdieping en heeft een balkon met een dichte balustrade. Tussen haar en het balkon aan de linkerzijde zit een hoge afscheiding, rechts zit er een lagere afscheiding en 5 meter voordat het balkon van de buren begint. De buitenunit van de airco zou onder de balustrade blijven, waardoor deze effectief voor niemand zichtbaar is van buitenaf. Ook het doorvoeren van de koelleiding zou laag gebeuren, zodat het aanzicht op geen enkele manier verandert.

In het huishoudelijk reglement en de splitsingsakte kan ik niks vinden wat het plaatsen van een airco (of soortgelijk) expliciet verbied. Wel veel artikelen dat het aangezicht niet mag veranderen en je geen hinder voor andere bewoners mag zijn. Enkel de volgende 2 artikelen in de splitsingsakte zijn enigszins relevant:

“Iedere op-, aan-, onder- of bijbouw zonder voorafgaande toestemming van de ALV is verboden”
Voor zover ik kan vinden kan je de buitenunit van een airco niet beschouwen als 1 van deze zaken? De buitenunit is niet verankert en kan je in theorie het koudemiddel uitlaten, loskoppelen en weer meenemen.

“Het zichtbaar aanbrengen in of aan het gebouw van …heleboel zaken opgenoemd waaronder naambordjes, spandoeken, bloembakken maar ook luchtbehandelings- en koelinstallaties…, mag slechts geschieden met toestemming van de ALV of volgens regels te bepalen in het huishoudelijk reglement.”
Naar mijn mening is het sleutelwoord hier “zichtbaar” en aangezien het van buitenaf niet zichtbaar is dus niet relevant? Of redeneer ik hier teveel naar mijzelf toe? Je mag tenslotte ook gewoon bloembakken op je terras zetten, zolang deze maar niet zichtbaar zijn van buitenaf.

De ALV heeft in het verleden een aantal airco’s goedgekeurd en nu willen ze gaan stemmen voor een algemene goedkeuring en daarna een richtlijn, maar door corona wordt dit steeds uitgesteld. Eer er over de toestemming gestemd gaat worden en dan nog een keer over de richtlijn zijn we waarschijnlijk 2 zomers verder voor er iets kan gebeuren. Het betreft hier een VVE met zo’n 250 appartementen verdeeld over 4 of 5 gebouwen, dus niks gaat snel.

Natuurlijk zijn er artikelen in de splitsingsakte dat je geen geluidsoverlast mag veroorzaken, maar met een stille buitenunit en eventueel nog een kast er omheen mocht het nodig zijn, verwacht ik daar geen problemen.

Ik heb ook gezocht op soort gelijke gevallen qua rechtspraak. Hierin lijkt mij naar voren te komen dat wanneer er verandering aan het uiterlijk plaatsvind zonder toestemming dit als zeer zwaarwegend wordt gerekend door de rechter en de VVE eigenlijk altijd in het gelijk wordt gesteld. Ook als de situatie er objectief op vooruit gaat. Bij een situatie waar aanzicht geen rol speelde werd de bewoner in het gelijk gesteld.

Kleine dwaling: kan de ALV nog weigeren nadat er eerdere gevallen zijn goedgekeurd? Is er niet een bepaald precedent geschapen door anderen al goedkeuring te hebben verleend? Hier kan ik weinig over vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie er over denken en of ik wellicht iets over het hoofd zie in deze. Misschien heb ik iets in de splitsingsakte (lijkt mij redelijk standaard-formaat) gemist wat relevant is in deze?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 15:41
Waarom vraag je het de VVE niet gewoon? Wij kunnen wel ja of nee denken/zeggen, maar wij krijgen de VVE niet aan de deur straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34
Als ze nu heel moeilijk doen over een buitenunit kun je ook nog kijken naar zoiets:

Innova 2.0 monoblock airco

Heb je alsnog wel twee flinke gaten in je muur nodig, en mogelijk heb je meer geluid door luchtgeraas en doordat de compressor binnen staat. Tevens aardig prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

@Nielson, heb je daar juist niet hele grote gaten voor nodig naar buiten waar dus alleen maar meer reden geeft voor afwijzing vanuit de VvE?

Ik zou mij vooral zorgen maken om de geluidsoverlast. Als de buren lekker in het zonnetje zitten op het balkon; hoe goed is het dan hoorbaar?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Waarnemend vve bestuurder hier.
De ALV moet hierover beslissen (precedent is al geschapen door eerdere goedkeuringen) en een richtlijn hiervoor stellen. Voornamelijk over de plek/kleur van de buitenunit, de manier/plek waar de slangen naar binnen gaan. (Dus de unit bij je eigen geveldeel, niet bij de buren en de doorvoergaten daarnaast oid.)
Verder het maximale geluidsniveau vaststellen en waar en hoe dat gemeten wordt.
Hierdoor is de VVE ook gemachtigd om aktie te ondernemen als je je hier niet aan houdt, eventueel onder dwang.

Ik zou zeker niet zomaar een airco ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:28
Persoonlijk zou ik mij afvragen of iemand er iets van gaat merken. Als jij denkt dat niemand het ziet of hoort, dan kan je ook de gok wagen. Het is dan ook niet zo logisch om anderen toestemming te vragen als ze er toch geen last van kunnen hebben

Bij een airco vermoed ik dat je dit niet ongemerkt kunt gebruiken. In dat geval kan je t beste open kaart spelen en eens een balletje opwerpen bij een bestuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Mattor schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:36:
Een kleine introductie op mijn vraag: het gaat om mijn moeder haar situatie. Zij woont op de bovenste verdieping van een appartementencomplex waar de temperatuur rap oploopt en het in de zomer dus al snel niet prettig leven meer is.

“Iedere op-, aan-, onder- of bijbouw zonder voorafgaande toestemming van de ALV is verboden”
Voor zover ik kan vinden kan je de buitenunit van een airco niet beschouwen als 1 van deze zaken? De buitenunit is niet verankert en kan je in theorie het koudemiddel uitlaten, loskoppelen en weer meenemen.

“Het zichtbaar aanbrengen in of aan het gebouw van …heleboel zaken opgenoemd waaronder naambordjes, spandoeken, bloembakken maar ook luchtbehandelings- en koelinstallaties…, mag slechts geschieden met toestemming van de ALV of volgens regels te bepalen in het huishoudelijk reglement.”
Naar mijn mening is het sleutelwoord hier “zichtbaar” en aangezien het van buitenaf niet zichtbaar is dus niet relevant? Of redeneer ik hier teveel naar mijzelf toe? Je mag tenslotte ook gewoon bloembakken op je terras zetten, zolang deze maar niet zichtbaar zijn van buitenaf.
Je probeert hier middels een eigen interpretatie je zin door te krijgen. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
In de praktijk is iets verankert als het heel lastig is los te maken. Een buitenunit van een airco is niet iets wat met 2 schroeven los komt, dat mag je best tellen als verankert en bijbouw in die zin.

En als een naambordje of bloembak al genoemd wordt, dan een buitenunit zeker...

Gezien er al eerdere goedkeuringen zijn lijkt het me echter geen enkel probleem, maar doe het vooral vriendelijk en ga niet naar regeltjes lopen wijzen. Laat je moeder de vraag open stellen, onschuldig, "Joh, het is me hier toch warm in de zomer onder het dak, en bij de buurtjes op X met een airco is het zo lekker! Mag ik dat ook?""

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De rechter heeft in het verleden wel meer VVE's op de vingers getikt voor hun aircofobie.

Ding is niet zichtbaar, dus gewoon doen.
Zebby schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:29:
[...]

Je probeert hier middels een eigen interpretatie je zin door te krijgen. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
In de praktijk is iets verankert als het heel lastig is los te maken. Een buitenunit van een airco is niet iets wat met 2 schroeven los komt, dat mag je best tellen als verankert en bijbouw in die zin.
Die van mij staat gewoon los, zit dus alleen vast aan de koelleidingen en de twee kunststof balken.

[ Voor 67% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-01-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:46
Ik denk dat deze uitspraak je wel aardig wat houvast geeft om het gewoon te kunnen doen. Dat er "zichtbaar" staat in het HR is geheel voor de sier, want de VVE heeft niets te maken met zaken die voor niemand anders zichtbaar zijn. Vanzelfsprekend moet er ook geen sprake zijn van (geluids)overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
BMW_Gizzmo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:12:
Waarnemend vve bestuurder hier.
De ALV moet hierover beslissen (precedent is al geschapen door eerdere goedkeuringen) en een richtlijn hiervoor stellen. Voornamelijk over de plek/kleur van de buitenunit, de manier/plek waar de slangen naar binnen gaan. (Dus de unit bij je eigen geveldeel, niet bij de buren en de doorvoergaten daarnaast oid.)
Verder het maximale geluidsniveau vaststellen en waar en hoe dat gemeten wordt.
Hierdoor is de VVE ook gemachtigd om aktie te ondernemen als je je hier niet aan houdt, eventueel onder dwang.

Ik zou zeker niet zomaar een airco ophangen.
Ik lees en begrijp wel wat je zegt, maar in het huisreglement, noch in de splitsingsakte kan ik iets 100% overtuigends vinden waaruit blijkt dat dit in mijn moeders situatie zo is. Alles is terug te leiden naar verboden op aangezicht-veranderingen en (geluids-)hinder. Beide niet van toepassing in deze situatie. Er is overigens sinds dit jaar een wettelijke norm voor geluid van warmtepompen, gemeten op de erfgrens.
Zebby schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:29:
[...]

En als een naambordje of bloembak al genoemd wordt, dan een buitenunit zeker...

Gezien er al eerdere goedkeuringen zijn lijkt het me echter geen enkel probleem, maar doe het vooral vriendelijk en ga niet naar regeltjes lopen wijzen. Laat je moeder de vraag open stellen, onschuldig, "Joh, het is me hier toch warm in de zomer onder het dak, en bij de buurtjes op X met een airco is het zo lekker! Mag ik dat ook?""
Daarom stel ik ook hier de vraag, om te kijken of mijn bril niet te gekleurd is.

Ik ben wel met je eens dat, zoals jij het stelt, je het inderdaad als een bepaalde bijbouw zou kunnen zien. Dat zou inderdaad betekenen dat je het niet mag plaatsen zonder toestemming van de ALV.

Probleem met de VVE/ALV is dat deze te groot is. Zoals gezegd willen ze nu wel algemeen gaan stemmen voor airco-toestemming, maar eer dat allemaal rond is.. Nu dus individueel nog gaan lobbyen wordt hem niet.
Aftansert schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:02:
Ik denk dat deze uitspraak je wel aardig wat houvast geeft om het gewoon te kunnen doen. Dat er "zichtbaar" staat in het HR is geheel voor de sier, want de VVE heeft niets te maken met zaken die voor niemand anders zichtbaar zijn. Vanzelfsprekend moet er ook geen sprake zijn van (geluids)overlast.
Bedankt voor de link! die ga ik morgen even op het gemak lezen.

Uiteindelijk is problemen krijgen hiermee het laatste wat mijn moeder (en ik) wil, dus vandaar dat ik ook e.e.a. aan het onderzoeken ben. Als blijkt dat het risico daarop te groot is zal ze ook netjes wachten. Anderzijds, wat is dus het risico als ze het toch algemeen willen gaan toestaan en je nu alvast een voorsprong daarop neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54
[quote]Mattor schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Ik lees en begrijp wel wat je zegt, maar in het huisreglement, noch in de splitsingsakte kan ik iets 100% overtuigends vinden waaruit blijkt dat dit in mijn moeders situatie zo is. Alles is terug te leiden naar verboden op aangezicht-veranderingen en (geluids-)hinder. Beide niet van toepassing in deze situatie. Er is overigens sinds dit jaar een wettelijke norm voor geluid van warmtepompen, gemeten op de erfgrens.
[...]

Je zegt in je beginpost ook dat de alv al een aantal malen toestemming heeft gegeven voor een airco. Dus er is al precedent geschapen door de alv/vve. Hier zou ik gebruik van maken bij het melden bij de vve dat je een airco wilt/gaat plaatsen. Als je slim bent houd je je dan aan de eisen die toen gesteld zijn. Dit zou in de vve verslagen moeten staan (anders zijn deze beslissingen niet rechtsgeldig). Je kunt dan de vve vriendelijk verzoeken om binnen 3 maanden te reageren op jou voorstel. Ik zou het op deze manier spelen, als je gewoon een airco neerzet zonder toestemming dan heb je een grote kans dat een aantal leden via de vve bezwaar gaan maken en dan ben je de sjaak want jij hebt zonder toestemming etc etc,
Als je die vve verslagen/notulen niet hebt moet de vve bestuurder jou die verstrekken binnen een aantal werkdagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Basekid schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:43:
Waarom vraag je het de VVE niet gewoon? Wij kunnen wel ja of nee denken/zeggen, maar wij krijgen de VVE niet aan de deur straks.
Dit, honderd keer dit. Over het algemeen zal een VvE noch je buren klagen als die buitenunit niet overdreven veel lawaai maakt en als hij buiten het zicht hangt vanaf de straat en de rest van het complex bezien maar sommige verenigingen zijn vervelender dan anderen. Ik neem aan dat je liever niet alles weer van de muur wil trekken omdat jouw VvE vervelender is dan de meesten, dus vraag het aan hen en niet aan ons. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:13
Het geluid kan wel een probleem zijn. Een airco unit kan best een vreemde brom met zich mee brengen. Daarnaast mag er vaak niet zomaar dwars door de muur een gat gemaakt worden (een kattenluik in een balkondeur mag bv ook niet zomaar). De muur /buitenkant is namelijk van de vve. Stel dat er vocht via de gaten naar binnenkomt, en jij hebt die gaten gemaakt, dan zou de verzekering dat mogelijk niet meer dekken. Ook zijn die gaten lastig in oorspronkelijke staat terug te brengen tenzij je bij verkoop opneemt dat de nieuwe bewoners dat maar op moeten lossen.
Bij mij was het kattenluik opgenomen in de papieren bij verkoop zodat nieuwe bewoners niet bij de vve konden klagen voor een nieuwe deur. Dat is toen ook opgenomen in de notulen.

Als jij overigens vind dat de beslissing over een algemene tekst te lang duurt, geef dan aan dat je daar aan mee wilt werken zodat hij af is voor de komende alv. Hou er rekening mee dat daar ook eisen kunnen worden gesteld aan waar je hem moet kopen etc, zodat iedereen dezelfde krijgt. Anders moeten er ook weer afspraken in wat het geluidsniveau maximaal moet zijn. Daaarnaast zal er ook in komen hoe die moet worden weggewerkt etc, De alv mag overigens niet uitgesteld worden, ook niet door Corona. Het is nu namelijk toegestaan om die op papier te houden of digitaal. Op die manier kan er ook gestemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 18:39

mmniet

De beetje weter

is een keer bij de rijdende rechter geweest en is gewoon afhankelijk van de regels per VVE. Vragen, dan heb je het antwoord. Community leden hier zijn geen partij ;-)

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
bedenk dat de VVE ook verantwoordelijk is bij lekkages: je wilt niet dat een beunhaas gaten in de gevel maakt die vervolgens een woning lager voor vochtproblemen zorgt.

Ik zou een voorstel richting VVE opstellen, met daarin de belofte voor een stille unit, niet zichtbaar, professioneel geïnstalleerd en alle onderhoudskosten (verplaatsen bij schilderwerk?) en eventuele gevolgschades zijn voor jou. Het lijkt me dat er dan verder weinig bezwaren kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-06 07:47
Mijn ervaring is dat zonder overleg dit soort zaken uitvoeren (lelijk en evt luidruchtig apparaat + gaten door de gevel) vragen is om steigerende buren bij de eerstvolgende ledenvergadering. Terwijl als je het even bespreekt met de VVE (mailtje naar de voorzitter/ bestuur) mensen meestal best schappelijk zijn.
Bij de ALV van het pand waar ik vroeger woonde waren al conflicten met bloempotten die mensen op de galerij hadden gezet, je hebt er altijd wel een buur bij zitten die moeilijk doet en als je het op voorhand met de VVE hebt afgestemd ben je safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:53
Mattor schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:11:

Probleem met de VVE/ALV is dat deze te groot is. Zoals gezegd willen ze nu wel algemeen gaan stemmen voor airco-toestemming, maar eer dat allemaal rond is.. Nu dus individueel nog gaan lobbyen wordt hem niet.
Het is nu 5 januari he. Het duurt nog minstens 4-5 maanden voor je dat ding uberhaupt voor het eerst nodig gaat hebben. Je hebt zelfs de tijd om alle overige bewoners een dienst te bewijzen door nu al met de VVE te regelen dat hier gewoon algemene regelgeving voor komt en niet iedereen afzonderlijk met hetzelfde probleem zit als jij. Grote kans dat er wat mensen aansluiten om te helpen dit goed op papier te krijgen, zeker nu iedereen toch thuis zit en zich verveelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:29
Yankovic schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Het is nu 5 januari he. Het duurt nog minstens 4-5 maanden voor je dat ding uberhaupt voor het eerst nodig gaat hebben. Je hebt zelfs de tijd om alle overige bewoners een dienst te bewijzen door nu al met de VVE te regelen dat hier gewoon algemene regelgeving voor komt en niet iedereen afzonderlijk met hetzelfde probleem zit als jij. Grote kans dat er wat mensen aansluiten om te helpen dit goed op papier te krijgen, zeker nu iedereen toch thuis zit en zich verveelt.
Kreng moet geleverd worden, een eventuele bouwvakker aangestuurd worden... dan is 4-5maand opeens toch wel erg rap voorbij.

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waar je ook mee moet rekenen is dat de gevel eigendom is van de VvE. Het balkon zelf is mogelijk ook van de VvE (zie splitsingsakte). En ook al plaats je iets niet zichtbaar op het balkon eventueel onderhoud aan conservering of beton worden wel gehinderd door een airco unit. De kortste route lijkt me daarom toch gewoon contact opnemen met de bestuurder van de VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maiken
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-06 00:06
Het is lastig iets te zeggen zonder de exacte Splitsingsakte te kennen, maar ik weet dat hier het probleem was dat je de airco aanlegt door de buitenste muur heen. Maar dat moet bepaald zijn in de akte.

De buitenste muur is van de VvE. Als er lekkage is, is de VvE ook aansprakelijk. Dat was ook de reden dat er toestemming gevraagd moet worden.

Het snelst is om contact met de VvE op te nemen. En over stemmen in corona-tijd, wij hebben hier gewoon digitale vergaderingen gehad. Misschien kan je dat ook nog voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:46
Dat je geen gaatje in de buitenmuur zou mogen maken, daar is de rechter in dit specifieke geval het niet echt mee eens:
Het hof acht – bij gebreke van voldoende gestelde feiten en omstandigheden die tot een ander oordeel nopen – het enkele aanbrengen van vier gaten in de muur van het gebouw voor de plaatsing van de buitenunit niet een dusdanige beschadiging van het gebouw dat die tot een onthouding van de door de BV gevraagde toestemming zou kunnen leiden. Overigens heeft de BV betwist dat het om vier gaten gaat en betreft de gevraagde toestemming en vervangende machtiging slechts één gat door de betreffen-de muur heen. De stelling van de VvE dat de bevestiging van de buitenunit aan de muur van het gebouw zal leiden tot (kennelijk onaanvaardbare) trillingen is, mede gelet op de desbetreffende betwisting door de BV, onvoldoende feitelijk toegelicht.
Dus je moet wel toestemming vragen, maar het is waarschijnlijk onredelijk dat deze toestemming niet verleend wordt, tenzij er andere relevant feiten en omstandigheden zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Aftansert op 05-01-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 15:04
BMW_Gizzmo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Je zegt in je beginpost ook dat de alv al een aantal malen toestemming heeft gegeven voor een airco. Dus er is al precedent geschapen door de alv/vve. Hier zou ik gebruik van maken bij het melden bij de vve dat je een airco wilt/gaat plaatsen. Als je slim bent houd je je dan aan de eisen die toen gesteld zijn. Dit zou in de vve verslagen moeten staan (anders zijn deze beslissingen niet rechtsgeldig). Je kunt dan de vve vriendelijk verzoeken om binnen 3 maanden te reageren op jou voorstel. Ik zou het op deze manier spelen, als je gewoon een airco neerzet zonder toestemming dan heb je een grote kans dat een aantal leden via de vve bezwaar gaan maken en dan ben je de sjaak want jij hebt zonder toestemming etc etc,
Als je die vve verslagen/notulen niet hebt moet de vve bestuurder jou die verstrekken binnen een aantal werkdagen.
De termijn van drie maanden vind ik heel schappelijk. Gezien de eerder afgegeven toestemmingen in soortgelijke situaties lijkt mij deze aanvraag gewoon een hamerstuk. Het is alleen jammer dat wegens de Covid-19 pandemie elke VvE op dit moment problemen heeft om de algemene vergadering te plannen. Het ligt voor de hand dat de drie maanden niet gehaald gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 18:52
Ik had hem gewoon neer gehangen want zodra je VVE gaat vragen is het vaak NEE, en hang je hem dan op maak je slapende honden wakker.

zolang dat ding maar een beetje stil is en trillingsdempers plaatst etc dat is zeer belangrijk en vanuit straatbeeld niet te zien is is er weinig aan de hand, mijn vorige flat hadden enkele mensen het ook wel maar mooi weggestopt op het balkon, daar is zeker weten nooit toestemming van geweest.

Overgens als iemand al een buitenunit ziet gaan ze al klagen over geluidsoverlast terwijl nog nooit in bedrijf is geweest om die reden hangt hij hier ook niet zichtbaar.

Zet de buitenunit gewoon los op het balkon als je die mogelijkheid hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 14:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Ik heb hier hetzelfde gevraagd aan mijn VVE en daar gaf men aan dat ik niet door beton mag boren en dat het ook niet aan de gallerij-zdije mag (duh). Het scheelt dat er een deel van de wand niet beton is maar een soort van hout en dat we daar dus wel een gat in mogen maken.

Het feit dat de wand van de VVE/gezamelijk is en dat deze dus verantwoordelijk is voor lekkages ga ik wel even benutten want het tocht hier aan alle kanten bij de ramen dus dat mogen ze wel eerst oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 01:10
Tot begin dit jaar bestuurslid geweest van een VvE in een nieuwbouw-appartementencomplex. Bij ons stond in de splitsingsakte heel duidelijk dat enkel de eigenaren van een aantal penthouses op de bovenste verdiepingen op vantevoren aangewezen plaatsen op hun eigen dak een airco mochten plaatsen.

Alle andere verzoeken werden afgewezen omdat de gevel van de VvE is, en je daar geen gaten in mag boren, omdat de units niet onzichtbaar geplaatst konden worden op de overige balkons, én omdat geluidsoverlast onontkoombaar zou zijn.

Er was een 'illegaal' geplaatste unit bij een bewoner, en die heeft hem moeten verwijderen en de schade moeten laten herstellen. Maar in dit geval waren de regels glashelder, en daarvoor was getekend bij aanschaf van de woning.

Kortom, ik zou niks zonder overleg met de VvE doen. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
Dank voor alle reacties!

Er zijn een aantal hele goede punten gemaakt met betrekking tot door de gevel boren. Hoewel je wel gewoon buitenzonwering mag ophangen is dat natuurlijk niet hetzelfde. Installatie zal gedaan worden door een professional en er zal een kwalitatief airco-systeem komen welke zo stil mogelijk is. Desnoods nog aangevuld met een kast er omheen. Een paar huizen verderop heeft iemand ook een (niet aangevraagde) airco, die is bijzonder stil en hoor je niet op de omliggende balkons. Mensen tot last zijn is zeer zeker niet de bedoeling!

Alle reacties die zeggen: praat eerst met de VVE/ALV: nee, ik ontken niet dat dat het verstandigst is, maar ik heb ook geschetst waarom dit niet de meest ideale situatie is om snel iets te regelen. Ik denk nog steeds dat je niet bijzonder veel fout doet door in mijn moeder haar situatie gewoon de airco te plaatsen, maar het is waarschijnlijk wel het verstandigst om te wachten op het algemene oordeel en de richtlijnen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zou eventuele nieuwe regels juist voor zijn; plaatsen en dan als de VVE nieuwe regeltjes gaat verzinnen val je onder de uitzondering voor bestaande gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:23:
Ik zou eventuele nieuwe regels juist voor zijn; plaatsen en dan als de VVE nieuwe regeltjes gaat verzinnen val je onder de uitzondering voor bestaande gevallen.
Ah ja, en dan over 2 maanden een nieuw topic, VvE eist dat ik de airco weghaal na advies hier op t.net om dat ding gewoon te plaatsen zonder eerst toestemming gevraagd te hebben. WAT ZIJN MIJN RECHTEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:45
Deze uitzending van De Rijdende Rechter is misschien relevant: https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Ah ja, en dan over 2 maanden een nieuw topic, VvE eist dat ik de airco weghaal na advies hier op t.net om dat ding gewoon te plaatsen zonder eerst toestemming gevraagd te hebben. WAT ZIJN MIJN RECHTEN!
Dan kan de VVE gaan procederen op de oude regels en die zijn heel voordelig voor de TS.

Beter dan dat de VVE nieuwe airco's gaat verbieden en je op basis daarvan moet gaan procederen.

De buitenunit is geeneens zichtbaar... hoe wil de VVE dat ding gaan zien dan?

Gewoon niet te moeilijk doen. De rechter heeft geen aircofobie in tegenstelling tot sommige VVE's. En als je het ding al hebt hangen is het de VVE die de rechtszaak mag beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hmmm leuk. Even kijken op het 2e scherm. Na 1 minuut ligt het gehalte 'oude zeikers' er al wel heel dik bovenop. _/-\o_

Maar ze zitten op de bovenste verdieping... die buitenunit gewoon op het dak gooien... edit; ah daar ligt al PV. Edit2; ooh, maar maar een paar rijtjes PV, 90% van het dak is gewoon vrij..

edit / update 3; oooh, zelfs ouderen in dat pand vinden het maar een hoop gezeik van de tegenstemmers :D

Update 4; airco mag dus gewoon. De 1/3+1 zeikerds krijgen op hun kop.

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:23:
Dit heb ik ook wel een beetje in mijn hoofd en als het voor mijzelf was zou ik dit waarschijnlijk ook gewoon doen, maar mijn moeder zit er straks mee dus dat is makkelijk praten. Anderzijds, straks worden er hele onrealistische eisen gesteld en wordt het praktisch onmogelijk om nog een airco te plaatsen..
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Elk besluit wat er in dat opzicht genomen wordt is eigen verantwoording. Ik geloof ook niet klakkeloos alles wat ik zonder goede onderbouwing op internet lees. ;) En ik krijg hele constructieve antwoorden hier, dus op zich zou ik het niet eens laten om dan advies te vragen, maar nooit in de trant: "Ja maar hij zei:..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mattor schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Dit heb ik ook wel een beetje in mijn hoofd en als het voor mijzelf was zou ik dit waarschijnlijk ook gewoon doen, maar mijn moeder zit er straks mee dus dat is makkelijk praten. Anderzijds, straks worden er hele onrealistische eisen gesteld en wordt het praktisch onmogelijk om nog een airco te plaatsen..
Ook voor je moeder is het makkelijker het te doen voor er strengere regels door de VVE verzonnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnignederland
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-08-2023
*knip*
Hier hoef je een oud topic echt niet voor te kicken.

[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2023 13:49 ]

https://zonnepaneelkopen.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17

Tazzios

..

zonnignederland schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:24:
Een monoblock bestaat uit een plafond- of wandmodel dat de lucht via een buis naar buiten transporteert, zodat je geen aparte buitenunit hoeft te installeren. Hiervoor is vaak geen toestemming nodig, maar wel professionele installatie.

Knip
Waarom zou dat WEL mogen? Je maakt gaten in de gemeenschappelijke muur.
In je link staat ook VvE + toestemming genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2023 16:38 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:45
zonnignederland schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:24:
Een monoblock bestaat uit een plafond- of wandmodel dat de lucht via een buis naar buiten transporteert, zodat je geen aparte buitenunit hoeft te installeren. Hiervoor is vaak geen toestemming nodig, maar wel professionele installatie.

Knip
Pro-tip, kijk naar naar de datum van de laatste post. Die was meer dan 2 jaar geleden verplaatst. Dus je reactie voegt niks toe.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2023 16:38 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 16:59
Ligt heel erg aan de VvE, en hoe "oplettend" ze zijn.

In mijn VvE (waar ik trouwens ook bestuurslid ben) moet je officieel toestemming vragen.
Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik wel dat in dit geval wij wel toestemming zullen geven, maar ik zou het niet zonder toestemming doen.

Ah, spuit11. Blijkbaar heeeel oud topic :) Sorry!

[ Voor 8% gewijzigd door Ryur op 17-04-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
Een snelle zoektocht naar het woord "GATEN" leverde op de eerste pagina al 12 hits op.

Dus ik denk dat het al gezegd is, maar... de buitenmuren (en soms / vaak ?) ook de deuren naar buiten toe zijn van de VVE (dat wil zeggen, ze vallen onder de verantwoordelijkheid van....) Als jij daar dan in wilt gaan boren (vaak staat er in de regels namelijk wel iets over boren, dat het bijvoorbeeld niet dieper mag dan 50 mm), boor je in zaken die niet van jou / onder jou verantwoordelijkheid vallen.

Misschien kan je een kattenluikje maken in de deur?

Oeps... ik viel ook voor de pro tip valkuil die @Ryur en @chrisborst net geven |:( |:( |:(

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 17-04-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 21:12
Malfunctions schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:20:
Alle andere verzoeken werden afgewezen omdat de gevel van de VvE is, en je daar geen gaten in mag boren, omdat de units niet onzichtbaar geplaatst konden worden op de overige balkons, én omdat geluidsoverlast onontkoombaar zou zijn.
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste, en "geen gaten mogen boren" is geen wettelijke eis maar eentje van de VVE. Zodra er iemand komt die om medische redenen een airco nodig heeft (bijvoorbeeld bij MS) dan zal je die toe moeten staan :)

Je kunt als VVE beter kijken hoe je het WEL kunt regelen dan vast blijven zitten in een aircofobie. Bijvoorbeeld een buitenunit op het dak en dan door kabelschachten (bij ons waren dat de meterkasten) naar de betreffende appartementen. Desnoods een grotere unit en splitten.

Er zijn altijd opties, zolang men maar wil. Nee zeggen is makkelijk; een oplossing zoeken is veel fijner.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit oudje gaat op slot :)

Tweakers Discord

Pagina: 1