Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 08:34
Ivow85 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:59:
Al die oplossingen zorgen nog er nog steeds voor dat de weg naar buiten aanzienlijk meer kostbare seconden in beslag neemt. Tevens zorgt geen van de 'oplossingen' er voor dat een alerte buur van buitenaf makkelijk te hulp kan schieten. Het huis blijft een vesting.

Mijn gezondheid en leven zijn me dierbaarder dan mijn spullen. De inbraakwerende werking van rolluiken kan me gestolen worden.
Mijn rolluiken trek je binnen 2 seconden open, zijn handmatig met zo'n touwtje. rolluiken voor de voordeur vind ik wel echt levensgevaarlijk.

Zo inbraak werend zijn rolluiken ook weer niet, als het moet heb je ze zo van de muur af maar dat is met alles zo en daarbij zijn wij avonds altijd thuis, dus wanneer een inbreker bij mij de hut wilt leeghalen kan die dat het beste overdag doen wanneer er niemand thuis is en je raad het al, dan staan de rolluiken open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-09 12:43
fonsoy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Als die fik in jouw meterkast begint doet je elektrische luik het niet meer maar een deurklink werkt nog prima, en een raam meestal ook ;)
Tegenwoordig kan je voor hetzelfde geld beter een airco aanschaffen voor verkoeling in plaats van die luiken. Gordijnen zijn een stuk mooier en geven ook privacy. Voor mij persoonlijk is een rolluik iets van vergane tijden. Er is voor elke functie ervan een beter/mooier/goedkoper alternatief.
Airco's zijn niet goed voor het milieu door de smurrie dat erin zit en de stroom dat ze opslokken.

Ik zie juist telkens vaker rolluiken (Leidsche Rijn, Utrecht). Deze hebben bijna altijd strakke kleuren wat goed bij het huis past en zijn in de dag gemonteerd.

Het gaat niet altijd om de privacy. Gordijnen nemen veel ruimte in beslag en blokkeren het zicht vanaf binnen.

Heb jij het idee dat de meeste rolluik eigenaar allemaal hun voor en achter deur barricaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
Hopjesvla79 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:31:
[...]

het is zeker een typisch noord/zuid ding. Ik kom oorspronkelijk ook uit Limburg waar het inderdaad vrij normaal is en je het ziet bij alle lagen van de bevolking (de Duits/Belgische invloeden zullen hierin zeker meespelen). Inmiddels woon ik in het midden van het land en daar zie je het eigenlijk alleen maar bij bepaalde bevolkingsgroepen (het valt me trouwens steeds meer op dat dat ook steeds vaker vergezeld gaat van camera's, maar dat is een ander verhaal).

Persoonlijk vind ik het ook oerlelijk en heb ze bij mij meteen weg laten halen (in mijn huidige huis zaten ze gelukkig alleen achter, beneden. Voordeel is wel dat ze nog wat opbrengen op Marktplaats ;) ), maar goed smaak is natuurlijk persoonlijk en je moet vooral doen wat je wil doen. Ik zou meer ieg niet mee gaan bemoeien.
Ik woon in een Utrechtse Vinex wijk en zie het alleen bij dure nieuwbouw huizen. Over welke bevolkingsgroepen heb je het :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
sambalbaj schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:16:
Andersom snap ik weer helemaal niets van mensen zonder gordijnen waar je 's-avonds door het hele huis kan kijken en precies ziet wat ze doen.
Wat begrijp je daar niet aan?
Het moet toch juist open zijn zodat men weet wat je uitspookt? En zodat je de straat in de gaten kan houden?

Eerlijk gezegd begrijp ik weinig van deze topic. Alles moet dicht anders ben je raar, maar je mag er alleen geen rolluiken voor gebruiken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Verhuizen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:15
Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:24:
Hebben jullie rolluiken voor de ramen?
En zoja, wat vinden jullie ervan wanneer mensen die vroeg naar beneden doen in de winter zodra het donker wordt? Hebben jullie iets anders voor de ramen?
Veel bejaarde buren hebben openlijk kritiek op het vroeg sluiten van de rolluiken ('asociaal'), alsof je niets met ze te maken wil hebben. Een rolluik dat bij een nauwelijks gebruikte zolder bijna altijd omlaag is werd ook even naar gevraagd ('en raar dat het altijd omlaag is'). De enige redenen zijn dat het licht heel irritant weerkaatst in onze ramen binnen en we geen zin hebben om steeds in de kijker te staan. :?
Heel simpel van mijn point of view:

Als je binnen zit en het is donker dan kun je niet naar buiten kijken, dus laat ze gewoon zakken.

Als je buiten wandelt is het wel veel gezelliger om overal de lampen te zien branden en lekker naar binnen te kunnen loeren dan dat alles potdicht zit.

Dus tsja, doe je het voor jezelf of voor de passerende mensen….

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
Waarom moeten Hollanders echt overal iets van vinden?

Als ik een film wil kijken overdag en de zon schittert in het scherm, dan gaan ze gewoon een stuk naar beneden, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
Verwijderd schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:44:
natuurlijk is het goed om mensen in hun waarde te laten en moeten de buren van TS zich niet bemoeien met wat hij wel/niet doet.

aan de andere kant snap ik niet helemaal de stekeligheid die naar voren komt als mensen in het algemeen aangeven dit lelijk te vinden.
Nee ik hoef je swans niet te zien, en verder ook niets van wat er in je huis gebeurt. Maar als ik de straat in rijd en ik zie dichte gordijnen met beetje licht erdoor voelt dat -voor mij- toch een stuk aangenamer thuiskomen dan zoiets als hieronder ( en dat is dan nog een foto van overdag). Verder denk ik dat dit inderdaad een noord-zuid cultuur verschil is, waarbij mensen uit het zuiden er meer aan gewend zijn .

[Afbeelding]
St. Willebrord Dorpsstraat 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 14:26
flugelisoke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:26:
Waarom moeten Hollanders echt overal iets van vinden?

Als ik een film wil kijken overdag en de zon schittert in het scherm, dan gaan ze gewoon een stuk naar beneden, klaar.
Eerder in het topic had ik al eens aangegeven dat voornamelijk in Limburg rolluiken bijna standaard zijn (ik weet niet of dit in Brabant ook zo is). Als ik dan de reacties doorlees van voornamelijk de "tegenstanders" van rolluiken zijn deze in veel gevallen ook

Rolluiken zijn lelijk
Dit mag misschien als een verrassing komen maar er is ook nooit iemand geweest die rolluiken heeft geplaatst om het huis er mooier op te maken. Rolluiken worden geplaatst omdat ze een functie hebben niet voor cosmetische doeleinden, niet alles hoeft het huis mooier te maken. Je leeft immers in een huis en woongenot staat wat mij betreft als veel hogere prioriteit dan in een mooi huis wonen.

Rolluiken blokkeren de uitgang naar buiten
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik heb nog nooit ergens een huis gezien waar er rolluiken voor de deuren hangen. En geloof mij, in Limburg heb ik heel veel huizen met rolluiken gezien. Dat rolluiken uitgangen blokkeren is dan ook echt een non-argument tenzij iemand van plan was om door raam te springen om buiten te komen.

Zelf heb ik de rolluiken enkele jaren geleden laten plaatsen met maar twee doelen: 's zomers de warmte buiten houden en 's winters de kou buiten houden. En dan voornamelijk voor de warmte in de zomer.
Dat we de rolluiken ook dichtdoen om de inkijk van buiten tegen te gaan was nooit een reden om rolluiken te laten plaatsen. Het is nu meer gemak geworden omdat we aan de binnenzijde niets hebben om de inkijk tegen te gaan (in ieder geval niets wat de katten niet slopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb geen rolluiken, maar ik heb wel veel bejaarde buren met rolluiken en die doen ze naar beneden zodra de zon weg is. Mijn bejaarde ouders zitten in Benidorm en hun rolluiken zijn 24/7 naar beneden (de buren kunnen ze wel bedienen).

Ik denk dat je buren gewoon standaard zeurende bejaarden zijn en die worden altijd ergens door getriggerd. Bij mijn zus kwam de consierge van het gebouw langs dat hij klachten ontving over knoflook. Ze gooit wel eens wat knoflook door een gebakken ei bij de lunch, verder eet ze eigenlijk bijna nooit thuis.

Voor de referentie, ik kom uit Noord Brabant en woon nu in Zuid Brabant (provincie Antwerpen), ik weet dat er boven de rivieren anders gedacht wordt over rolluiken. In Belgie hebben nog meer mensen rolluiken dan in Nederland. Van wat ik er van begrjip is dit historisch zo gegroeid (de Belgen hebben ook meer onrust/oorlogen meegemaakt).

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 19-01-2022 09:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Je zou je maar druk maken om wat anderen doen met hun huis. Kan me tegelijkertijd niet druk maken om wat anderen van mij of mijn huis denken, ze doen maar :) Ik heb plisségordijnen, dat is een soort rolluik maar dan binnen. In de slaapkamer en zolder standaard dicht, beneden grotendeels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 18:55

mutsje

Certified Prutser

Wij doen ze ook naar beneden met donker worden. Alleen 1e etage heeft rolluiken. In de zomer zitten ze standaard naar beneden overdag. Als men er naar vraagt .. tja scheelt warmte in de zomer, kou in de winter :+ en opeens is het interesant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Audiowaste schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Eerder in het topic had ik al eens aangegeven dat voornamelijk in Limburg rolluiken bijna standaard zijn (ik weet niet of dit in Brabant ook zo is). Als ik dan de reacties doorlees van voornamelijk de "tegenstanders" van rolluiken zijn deze in veel gevallen ook

Rolluiken zijn lelijk
Dit mag misschien als een verrassing komen maar er is ook nooit iemand geweest die rolluiken heeft geplaatst om het huis er mooier op te maken. Rolluiken worden geplaatst omdat ze een functie hebben niet voor cosmetische doeleinden, niet alles hoeft het huis mooier te maken. Je leeft immers in een huis en woongenot staat wat mij betreft als veel hogere prioriteit dan in een mooi huis wonen.

Rolluiken blokkeren de uitgang naar buiten
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik heb nog nooit ergens een huis gezien waar er rolluiken voor de deuren hangen. En geloof mij, in Limburg heb ik heel veel huizen met rolluiken gezien. Dat rolluiken uitgangen blokkeren is dan ook echt een non-argument tenzij iemand van plan was om door raam te springen om buiten te komen.

Zelf heb ik de rolluiken enkele jaren geleden laten plaatsen met maar twee doelen: 's zomers de warmte buiten houden en 's winters de kou buiten houden. En dan voornamelijk voor de warmte in de zomer.
Dat we de rolluiken ook dichtdoen om de inkijk van buiten tegen te gaan was nooit een reden om rolluiken te laten plaatsen. Het is nu meer gemak geworden omdat we aan de binnenzijde niets hebben om de inkijk tegen te gaan (in ieder geval niets wat de katten niet slopen).
Onze zijdeur heeft wel een rolluik omdat er een groot raam in zit en de rolluik nodig is om de warmte te weren in de zomer. Daarentegen blijven de voordeur en achterdeur wel gewoon vrij. En in de praktijk laat ik de rolluik van de bureau 's nachts omhoog om langs daar eventueel snel te kunnen ontsnappen in het geval de trap vol rook zou hangen. Die kamer heeft ook het grootste raam en komt uit op een plat dak dus prima ontsnappingsroute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemde reactie hoor. Wij hebben luxaflex en gordijnen, en 's zomers en 's avonds zijn die vaak dicht, aan de zonkant. Reden: hitte buiten houden. Ik zou raar opkijken als ik daar commentaar op kreeg. En rolluiken zijn dan toch niet zoveel anders, mogelijk wel zichtbaarder en meer aanwezig .. ik blijf het een vreemde reactie vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 18:34

seriousjin

Let's get seriously serious..

CVTTPD2DQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Het lijkt me dat je zo'n rolluik nooit in de verste verte luchtdicht krijgt, dus ik vermoed dat het effect behoorlijk tegenvalt. R-waarde is iig tussen de 0,13 en 0,18. Niet helemaal niets, maar gordijnen doen het al beter.
Heeft het niet ook een effect los van die R-waarde doordat het de stralen van de zon (buiten het huis) weerkaatst (radiatie)?

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:25:
En rolluiken zijn dan toch niet zoveel anders, mogelijk wel zichtbaarder en meer aanwezig .. ik blijf het een vreemde reactie vinden
Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het straatbeeld weldegelijk bepalend. Hoe dingen eruit zien maakt uit.

Vanuit dat perspectief kan en mag men hier dus wat van vinden. Leefbaarheid is immers een gedeelde verantwoordelijkheid waar iedereen baat bij heeft. Omgekeerd heeft iedereen last van verloedering.

Natuurlijk gaat het niet om sec een enkel rolluik, maar het is wel een karakteriserende verschijning. Net zoals onverzorgde of betegelde voortuinen al dan niet voorzien van geparkeerde auto / aanhanger / vuilcontainers, camera's, airco units op de voorgevel, of andere handige/makkelijke maar ook onverzorgde zaken dat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11
seriousjin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:54:
Heeft het niet ook een effect los van die R-waarde doordat het de stralen van de zon (buiten het huis) weerkaatst (radiatie)?
Ja aanzienlijk zelfs, maar dat werkt om zonlicht te weren in de zomer, niet om warmte binnen te houden in de winter. De R gaat volgens mij alleen over transmissieweerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 27-09 14:26
Rukapul schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Vanuit het perspectief van leefbaarheid is het straatbeeld weldegelijk bepalend. Hoe dingen eruit zien maakt uit.

Vanuit dat perspectief kan en mag men hier dus wat van vinden. Leefbaarheid is immers een gedeelde verantwoordelijkheid waar iedereen baat bij heeft. Omgekeerd heeft iedereen last van verloedering.

Natuurlijk gaat het niet om sec een enkel rolluik, maar het is wel een karakteriserende verschijning. Net zoals onverzorgde of betegelde voortuinen al dan niet voorzien van geparkeerde auto / aanhanger / vuilcontainers, camera's, airco units op de voorgevel, of andere handige/makkelijke maar ook onverzorgde zaken dat zijn.
Zover ik weet vallen rolluiken niet onder onverzorgde zaken, dat jij het niet mooi vindt dat is prima. Echter maakt dat het huis nog niet onverzorgd. Het is gewoon een smaakkwestie, net zoals betegelde tuinen die je daar tussen de regels door noemt. De ene vindt betegelde tuinen mooi maar een ander vindt het afschuwelijk. Hetzelfde geldt met tuinen die een oerwoud aan bomen/planten in de voortuin hebben.

Sowieso noem je een heel scala aan zaken die totaal niet vergelijkbaar zijn:
  • Onverzorgde tuinen: definieer onverzorgd. De ene vindt het al onverzorgd als het gras niet om de dag gemaaid wordt de ander pas wanneer een tuin als vuilstortplaats gebruikt wordt. Pas wanneer een onverzorgde tuin voor overlast gaat zorgen dan tast het de leefbaarheid aan.
  • Betegelde tuinen: zoals al hierboven genoemd is dit een smaakkwestie en heeft het niets met de leefbaarheid van de buurt te maken. Immers, wie bepaalt wat de maatstaven van leefbaarheid binnen een straat/buurt zijn?
  • Geparkeerde auto's: dan ga ik er gemakshalve van uit dat je geen oprit bedoelt, mag je een auto überhaupt niet in de tuin parkeren. Voor het maken van een parkeerplaats in je tuin is een vergunning nodig omdat je een nieuwe uitweg naar de openbare weg creëert. Indien die vergunning wel is afgegeven, zie ik niet in hoe dit de leefbaarheid van de buurt raakt? Bij ons in de straat heeft iedereen (al is het wellicht illegaal) een tweede oprit gecreëerd naast de bestaande. Dit vergroot juist de leefbaarheid omdat de kinderen nu op straat kunnen spelen.
  • Camera's: zoals ik het uit jouw reactie opmaak vindt je dit lelijk en daardoor de leefbaarheid aantast. Draai het om en zie dat het de veiligheid vergroot. Daardoor wordt de leefbaarheid juist vergroot.
  • Airco units: Nee, ik vind dit ook niet mooi die units op de muren en qua uiterlijk vergroot het misschien niet de leefbaarheid van de buurt. Maar het vergroot wel de leefbaarheid van je woning en dat is een stuk belangrijker.
  • Rolluiken: in tegenstelling tot airco units stoort het mij helemaal niet wanneer een huis rolluiken heeft. Sterker nog, het valt mij totaal niet op wanneer ik er niet echt op ga letten. Maar ook voor rolluiken geldt: het vergroot de leefbaarheid van je huis.
Als dat voor jou de belangrijkste zaken zijn die de leefbaarheid van een buurt bepalen, dan hebben we hier toch een totaal andere kijk op. Wanneer ik denk aan zaken die de leefbaarheid vergroten van mijn buurt, dan denk ik aan zaken zoals: geluidsoverlast, voorzieningen en veiligheid. Bovengenoemde zaken hebben daar totaal niets mee van doen, tenzij ergens een voortuin vol met autowrakken ligt of een totaal onderkomen woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ja aanzienlijk zelfs, maar dat werkt om zonlicht te weren in de zomer, niet om warmte binnen te houden in de winter. De R gaat volgens mij alleen over transmissieweerstand.
Dit!

En de lucht staat in de lamellen van zo'n rolluik staat gewoon quasi stil waardoor dit enorm isoleert.
Een standaard rolluik van 18mm breed in PVC is 99% lucht en heeft dus een RD waarde van 0,72. De meeste isolatie bestaat uit uit lucht dat niet kan bewegen ;)

Praktisch voorbeeld. Hier is een raam gesneuveld maar enkel de buitenste laag van het dubbelglas. Het stuk enkel glas is voelbaar koud. De stukken waar er nog een beetje glas van de kapotte laag aanwezig is voelt hetzelfde als een andere ruit terwijl er grote gapende gaten in zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
larsg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:55:
En de lucht staat in de lamellen van zo'n rolluik staat gewoon quasi stil waardoor dit enorm isoleert.
Een standaard rolluik van 18mm breed in PVC is 99% lucht en heeft dus een RD waarde van 0,72. De meeste isolatie bestaat uit uit lucht dat niet kan bewegen ;)
Het lijkt me sterk dat TNO dit in hun onderzoek (notabene betaald door de Rolluikenfabrikanten) niet mee zou hebben genomen. Dit hebben ze namelijk wel gedaan voor gordijnen etc. die van zichzelf ook amper isolerende waarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Het lijkt me sterk dat TNO dit in hun onderzoek (notabene betaald door de Rolluikenfabrikanten) niet mee zou hebben genomen. Dit hebben ze namelijk wel gedaan voor gordijnen etc. die van zichzelf ook amper isolerende waarde hebben.
Bizar. Maar ik zie geen graten in mijn berekening. Jij wel?
0,018 m / 0.025 W/mK = 0,72 m²K/W

https://www.lambda.be/nl/...aarde-van-alle-materialen

Grote gebouwen zoals skihallen gebruiken vaak als isolatie gewoon een verdieping aan lucht rondom.

Ik merk het ook. Mijn slaap/werkkamer heeft rolluiken van dat type en 4m² raam. Met een delta T van 20° zoals we dat de laatste dagen zien een verschil van 111 watt warmteverlies. Zeer merkbaar dus en ik merk effectief een groot verschil tussen open en dicht in de nacht.

[ Voor 17% gewijzigd door larsg op 19-01-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Mijn vader heeft rolluiken. Ik vind het zelf geen pan maar ik snap heel goed de inkijk. Zijn eettafel is aan de voorkant. Als ik bij hem eet zie je iedereen naar binnen kijken die langs komt lopen.

In de zomer is het rolluik open en zwaaien wij altijd vrolijk naar de bordkijkers. De mensen die vaak langs komen zwaaien terug maar de toevallige voorbijganger kijkt altijd gegeneerd weg.

In de winter zijn ze altijd dicht als het donker is en zit je tegen zo een dicht luik te kijken. Ik heb er wel eens gezegd dat ik het geen pan vindt. Maar het is zijn huis dus hij moet het zelf weten en hij wil geen inkijk. Er ik ga er dus verder geen punt van maken. Persoonlijk zou ik het jammer vinden als een hele straat vol rolluiken zou komen. Zelfs schimmen achter een gordijn geven een soort van leven in een wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Ik vind het ook vreselijk en verloedering van je buurt. Het doet mij aan België denken, of inderdaad een dood dorp ergens in Spanje. Gelukkig zie ik het hier bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoccoPolanski
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-08 17:48
Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Bij het voorbij lopen: 'Mag ik even iets vragen? Jullie hebben wel heel vaak de rolluiken dicht. Daarmee geef je wel een bepaald signaal af.' [...] Het zijn geloof ik 60-ers, die nogal veel rond hun eigen huis bezig zijn van vroeg tot laat, door weer en wind. Maar goed, ik laat hen andersom wel met rust hoor.
Ha ha ha, dat is geen vraag maar een vage opmerking dat het hen niet zint. Jij geeft geen signaal af maar je buren door er mee bezig te zijn. Als ze dat nog eens doen gewoon vragen welk signaal jij dan precies af zou geven volgens hen en je er dan vervolgens helemaal niets van aan trekken. Het zijn jouw rolluiken, jouw woning en jouw privacy. Laat je niet iets aanpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hier in mijn buurtje heeft 80% van de huizen een “rechte” voorkant tm de 1e verdieping. En achter begint het schuine dak al op de eerste verdieping.

Ik zie aan de voorkant nergens rolluiken behalve bij dakkapellen op de 2e verdieping/zolder. Dat is prima. Achter zie je veel dakkapellen (logisch met een schuin dak vanaf de 1e), en daar is 50% rolluik Ofzo. Maar dat is allemaal aan de achterkant en de huizen staan gespiegeld op elkaar dus het is geen “straatbeeld” verder.

Als er aan de voorkant ook zoveel rolluiken te zien waren zou ik het wel kil vinden… Ik snap sommige posters dus wel hier. Ik vind het wel een fijn gezicht als ik naar huis fiets s avonds laat dat er veel “binnenlicht” te zien is. Geeft een open sfeer.

De discussie over veiligheid vind ik een interessante. Ik wil ook dakkapellen (alleen achterkant, verdieping 1 en 2) en dat ga ik dan zeker meenemen in een eventueel vluchtplan.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb rondom de benedenverdieping 4 sets ouderwetse groene houten luiken (2x voor, 1x zij, 1x achter) en 3 rolluiken (1 raam achter en beide deuren).

Mooi dat die dichtgaan zodra het warm, koud of donker is! Je wilt niet weten wat een 2 onder 1 kapper uit het jaar kruik aan warmte verliest danwel opwarmt in de zomer. Het is sowieso een goede tochtwering, duidelijk merkbaar. Zeker nu kost dat me echt te veel om ze open te laten!
Wat mensen er van vinden, boeien 🤷
Scheelt dat meerdere mensen hier rolluiken en/of de originele groene luiken hebben (bijna iedereen aan mijn kant vna de straat heeft ze nog), ik ben dus zeker niet de enige. En die groene luiken vind ik wel wat hebben 😊

Wel doe ik dus rolluiken dicht bij voor-en achterdeur, of dat zo slim is qua veiligheid is een tweede natuurlijk 🙁

De groene luiken voor en keuken doe ik wel alleen dicht bij echt vriezen of felle zon. Daarvoor moet ik namelijk naar buiten, die hebben geen handig touwtje 😂.

Mijn buuf heeft niet eens gordijnen, die heeft de groene luiken aan de voorkant dus ook 's ochtends lang dichtzitten totdat ze een rondje buiten heeft gelopen. En ja, die klaagt over een enorme gasrekening, gordijnen helpen daar toch wel in merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

CVTTPD2DQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Het lijkt me dat je zo'n rolluik nooit in de verste verte luchtdicht krijgt, dus ik vermoed dat het effect behoorlijk tegenvalt. R-waarde is iig tussen de 0,13 en 0,18. Niet helemaal niets, maar gordijnen doen het al beter.
Een goed aangelegd rolluik is rondom ook fatsoenlijk afgekit, en zal in gesloten toestand vrijwel geen lucht meer doorlaten.

Als bij mij
- het rolluik dicht is
- en het raam open
En ik trek de binnendeur open, moet ik echt moeite doen. Je "voelt" echt het drukverschil wat dan ontstaat.

Ik geloof er dan ook geen barst van dat je dat niet zodanig luchtdicht krijgt. Dat kan wél. En het heeft, zoals wel meer aangeven hier, een duidelijk effect op de afkoeling.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Wat is er eigenlijk zo fijn aan rolluiken?
Ik begrijp overigens goed dat je 's avonds de rolluiken in je dakkapel dicht doet, de inkijk is 's avonds met wat licht gigantisch.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20:47
Strider schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:56:
Wat is er eigenlijk zo fijn aan rolluiken?
Ik begrijp overigens goed dat je 's avonds de rolluiken in je dakkapel dicht doet, de inkijk is 's avonds met wat licht gigantisch.
Voor mij staat bovenaan: 100% donker maken van je slaapkamer.
Het kan vast ook met hele goede gordijnen, maar dat is waarschijnlijk duurder en kost je ruimte aan de binnenkant. Met screens kan het waarschijnlijk ook, dat is dan ook een goed alternatief van de rolluik m.i.

Daarna komt het voordeel van minder warmte in de zomer en meer warmte binnen houden in de winter.
Echter doen wij ze in de winter wel open voor frisse lucht, tenzij het hard waait of harder vriest. Dan bv. alleen op kieren open, of helemaal niet.

Wij hebben rolluiken overal op de eerste etage (slaapkamers en badkamer). Ze zijn aangebracht bij de bouw van dit huis (door vorige eigenaar), je ziet dus aan de buitenkant niet de kast en de geleiders. Je ziet ze dus alleen als ze dicht zijn.
Wij doen ze meestal dicht als het donker is, maar niet per se meteen... soms vergeten we het bijvoorbeeld. Kan ook net gebeuren als iemand toevallig boven is.
We hebben beneden behoorlijk inkijk aan de voorkant en zijkant, door veel ramen, dus we doen ook gewoon die gordijnen dicht of voor een groot deel dicht als het donker is. Dat is ook gewoon gebruikelijk hier in de buurt en niks geks.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 20-01-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
psy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:05:
Een goed aangelegd rolluik is rondom ook fatsoenlijk afgekit, en zal in gesloten toestand vrijwel geen lucht meer doorlaten.

Als bij mij
- het rolluik dicht is
- en het raam open
En ik trek de binnendeur open, moet ik echt moeite doen. Je "voelt" echt het drukverschil wat dan ontstaat.

Ik geloof er dan ook geen barst van dat je dat niet zodanig luchtdicht krijgt. Dat kan wél. En het heeft, zoals wel meer aangeven hier, een duidelijk effect op de afkoeling.
Voer de discussie met TNO, dat ze prutsers zijn en dat ze de isolatiewaarde verkeerd hebben gemeten. Of met de Romazo, de belangenvereniging van rolluikeninstallateurs. EPC-waarden zijn zodanig belangrijk voor bouwers dat het ongetwijfeld omzet scheelt als rolluiken belangrijke isolatiewaarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-08 11:42
Mijn bank staat met de regen tegen een raam van 130x110 en ondanks dat dit een nieuw kunststof kozijn is met HR++ glas voel je hier gewoon een koude trek als je op de bank zit. Niet heel storend maar ik heb het liever niet. Nu zit ik eraan te denken om hier een rolluik te laten plaatsen. Dit zijn de kosten niet en voor het aanzicht maakt het niet veel uit (want zijkant). Nu wil ik wel zekerheid hebben dat die trek hiermee verholpen wordt. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 12:00
Strudelpopje447 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:30:
Mijn bank staat met de regen tegen een raam van 130x110 en ondanks dat dit een nieuw kunststof kozijn is met HR++ glas voel je hier gewoon een koude trek als je op de bank zit. Niet heel storend maar ik heb het liever niet. Nu zit ik eraan te denken om hier een rolluik te laten plaatsen. Dit zijn de kosten niet en voor het aanzicht maakt het niet veel uit (want zijkant). Nu wil ik wel zekerheid hebben dat die trek hiermee verholpen wordt. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
Weet je zeker dat het kozijn rondom afgekit is en luchtdicht is? Ik heb hier met HR++ glas uit 2021 geen last van tocht of kou. (Was met het enkelglas en weggerotte houten kozijnen toch wel anders :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Strudelpopje447 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:30:
Zit er een ventilatierooster in het kozijn? Zo ja, wat voor soort?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-08 11:42
Joris748 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Zit er een ventilatierooster in het kozijn? Zo ja, wat voor soort?
Nee dat zit er niet. Is gewoon een vast raam.
Pagina: 1 2 Laatste