Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:24:
Hebben jullie rolluiken voor de ramen?
En zoja, wat vinden jullie ervan wanneer mensen die vroeg naar beneden doen in de winter zodra het donker wordt? Hebben jullie iets anders voor de ramen?
Veel bejaarde buren hebben openlijk kritiek op het vroeg sluiten van de rolluiken ('asociaal'), alsof je niets met ze te maken wil hebben. Een rolluik dat bij een nauwelijks gebruikte zolder bijna altijd omlaag is werd ook even naar gevraagd ('en raar dat het altijd omlaag is'). De enige redenen zijn dat het licht heel irritant weerkaatst in onze ramen binnen en we geen zin hebben om steeds in de kijker te staan.

Hey,
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je vraagt naar mensen hun mening: Dus dit is de mijne.
(achtergrond - ik woon in een klein dorp, waar dingen redelijke ruim zijn opgezet - voorzover dat iets uitmaakt).
De meeste rolluiken zijn lelijk (mening), echt lelijk - dus op zich snap ik dat mensen het geen aanwinst voor de aanblik van de straat vinden (ik woon in een straat met oude pandjes, dan is het al helemaal geen gezicht). We hebben hier ook twee of drie huizen die die dingen hebben en ook vaak naar beneden. Het bevorderd het gevoel voor 'buurtmanschap' niet - wat een van de redenen is dat mensen in een dorp willen wonen. Persoonlijk zou ik liever zien dat rolluiken naar beneden gaan "rond bedtijd" - dat scheelt als je savonds nog een rondje doet in het 'gevoel'.
De andere kant:
in mijn vorige woning had ik altijd luxaflex die 'naar boven toe' half open stonden - maar dat was omdat de stoep letterlijk ophield bij mijn gevel en mensen echt heel aso het brood van je bord keken als ze langs liepen. Echt dat ze dr nek braken over die ene tegel die de gemeente al jaren niet een keer rechtlegde. Ik woonde toen behoorlijk stedelijk, dus veel onbekende passanten ook.
Toen ik naar n dorp verhuisd was, was ik in het begin niet zo strak met het gordijnen dichtdoen 's-avonds (Er zit een metertje tot aan de straat en alleen een stop aan de overkant).
Dat werd toch anders toen ik op een visite van een jarige in de buurt van mensen die niet eens in de straat woonden (bezoek daar) te horen kreeg dat ik wel een hoop boeken had (ik werk al jaren veel thuis en mn werkkamertje zit aan de voorkant en ik heb idd veel boeken) en dat ik wel heel gezellig bij mn vrouw op de bank lag (ja dat vind ik gezellig en het is de beste manier om allebei comfortabel naar de tv te kunnen kijken).
Dat vond ik toch iets 'te dicht op de huid' - i.e. dat heb je dus echt naar binnen lopen gapen. Het is allemaal niet zo bijzonder - de titels van mn boeken mag je weten (de zooi in mn werkkamer af en toe is geen verkoopplaatje maar boeie) - en dat ik savonds wel eens samen met mn vrouw op de bank hang om tv te kijken lijkt me ook vrij normaal - maar dat het bestudeerd en becommentarieerd wordt...
Ik ben dus idd 's-avonds als het donker wordt standaard de gordijnen dicht gaan doen omdat je dan met het licht binnen aan alles haarscherp kunt zien als je dat wilt (want: geen vitrage - oud huis, weinig lichtinval - en van die plakfolie vind ik ook niet mooi.)
In mn werkkamer heb ik het overdags nu ook vaak dicht of half open - ook wel eens commentaar op gehad, maar ik ben niet zo van scherp daglicht en wat er buiten gebeurt wil me nog wel eens afleiden van wat ik eigenlijk zou moeten doen - een fazant is soms leuker om naar de kijken dan werkdocumenten.
Ik merk wel dat onder 'gereformeerden' -we hebben hier een aardig contingent van behoorlijke strengheid- er andere dingen lijken mee te spelen in de onbedekte ramen voorkeur. Ik verdiep me er niet in (dus excuseer als het te generaliserend is), maar vind dat zelf weer een beetje te ver de andere kant op doorslaan. Het wordt zo 'open' tentoongespreid dat je eigenlijk alleen strak voor je uit kunt kijken wil je niet automatisch gapen op een manier die ik onbehoorlijk vind. Maar als dat je referentiekader is zal het er al snel 'potdicht' uitzien als je zelfs een rolluik dicht doet.
Lang verhaal: maar er zitten dus meerdere kanten aan.
Het is jouw huis dus laat ze zich met 'dr eige' bemoeien, maar mooi of gezellig is het niet. Als je hecht aan sociale gezindheid of sociale veiligheid is het zeker geen pluspunt.
Ik snap uit eigen ervaring ook dat je geen behoefte hebt aan gapers, maar dat hoeft niet met zon rolluik, dan is een dun gordijntje ook goed en dan kan het rolluik savonds voor de veiligheid (of 's-zomers overdag? tegen de warmte). Dat ziet er iig een stuk minder 'afstandelijk' uit - je ziet licht achter de ramen zelfs als je verder niks ziet en dat vinden veel mensen gezellig - zeker in de donkere maanden.
Ik gebruik dus gordijnen tegen de inkijk en eventuele bemoeizucht. Meestentijds zijn ze open tot het echt donker is en als ik iemand door het raam zie zwaai ik ff. Dat hoort er hier zo bij. Een vitrage zou zelfs al genoeg kunnen zijn - overdag - tegen al te grote inkijk of hinderlijk licht. Ik vind het zelf ook wel aardig om naar buiten te kunnen kijken hier, maar dat hangt erg van je uitzicht af

.
Als je van het commentaar afwilt of bij wilt dragen aan de 'sociale veiligheid' in de buurt: kun je overwegen wat gordijntjes op te hangen - dat hoeft je de kop niet te kosten. Veel mensen zullen dat ook 'mooier' vinden. En verder is gewoon jouw toko en ben je niet verplicht jezelf tentoon te spreiden
edit - afhankelijk van de stijl van je huis.
Houten luiken - ook simpele - zien er meteen eens stuk minder onvriendelijk en gesloten uit - die gebruiken wij s-zomers dus wel eens - maar het moet bij je huis passen en als je er niet hangen - gratis is het niet.
2cnt geleverd
[
Voor 2% gewijzigd door
BuZZem op 05-01-2021 14:01
. Reden: dubbelingen en extra ]