Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Hebben jullie rolluiken voor de ramen?
En zoja, wat vinden jullie ervan wanneer mensen die vroeg naar beneden doen in de winter zodra het donker wordt? Hebben jullie iets anders voor de ramen?
Veel bejaarde buren hebben openlijk kritiek op het vroeg sluiten van de rolluiken ('asociaal'), alsof je niets met ze te maken wil hebben. Een rolluik dat bij een nauwelijks gebruikte zolder bijna altijd omlaag is werd ook even naar gevraagd ('en raar dat het altijd omlaag is'). De enige redenen zijn dat het licht heel irritant weerkaatst in onze ramen binnen en we geen zin hebben om steeds in de kijker te staan. :?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:51

Agent47

I always close my contracts.

Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:24:
En zoja, wat vinden jullie ervan wanneer mensen die vroeg naar beneden doen in de winter zodra het donker wordt? Hebben jullie iets anders voor de ramen?
Veel bejaarde buren hebben openlijk kritiek op het vroeg sluiten van de rolluiken ('asociaal'), alsof je niets met ze te maken wil hebben. Een rolluik dat bij een nauwelijks gebruikte zolder bijna altijd omlaag is werd ook even naar gevraagd ('en raar dat het altijd omlaag is'). De enige redenen zijn dat het licht heel irritant weerkaatst in onze ramen binnen en we geen zin hebben om steeds in de kijker te staan. :?
Ik heb ze aan de voorkant. Gaan gewoon naar beneden als ik buiten niks meer zie. Tevens vanaf het moment dat het zomer wordt en het is 's ochtends al warm hou ik ze ook naar beneden.

Het boeit mij niet wat de buurt denkt. ;)

Mijn ex vriendin had ook zulke buren, maar die schreven ook kentekens op van auto's die ze niet bekend voor kwamen :+

Nederlanders willen vaak alles weten, nogal eigenwijs en nieuwsgierig.

[ Voor 8% gewijzigd door Agent47 op 04-01-2021 17:29 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13
Je bent dus asociaal omdat je je eigen rolluiken gebruikt? Willen ze binnenstaren dan? Ik begrijp het niet helemaal. Wat is de vraag precies?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
Echt zo Nederlands. We moeten wel binnen kunnen kijken of je niks te verbergen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
mister_S schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:27:
Je bent dus asociaal omdat je je eigen rolluiken gebruikt? Willen ze binnenstaren dan? Ik begrijp het niet helemaal. Wat is de vraag precies?
Bij het voorbij lopen: 'Mag ik even iets vragen? Jullie hebben wel heel vaak de rolluiken dicht. Daarmee geef je wel een bepaald signaal af.' [...] Het zijn geloof ik 60-ers, die nogal veel rond hun eigen huis bezig zijn van vroeg tot laat, door weer en wind. Maar goed, ik laat hen andersom wel met rust hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nielsja
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-01 11:45
Agent47 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:27:
[...]
Mijn ex vriendin had ook zulke buren, maar die schreven ook kentekens op van auto's die ze niet bekend voor kwamen :+
In dit geval zou ik mijn rolluiken altijd naar beneden houden...

Hier in de buurt erg veel mensen met rolluiken, heb nog nooit zo iets als dit gehoord.

Als je overdag vriendelijk gedag zegt lijkt het mij toch geen probleem als je s'avonds niet in een etalage wil zitten (als je geen gedag wil zeggen ook niet trouwens :+ ).
Anders even vragen of ze in het vervolg de voordeur open willen houden omdat je je anders niet welkom voelt.

Acties:
  • +67 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Van die metalen rolluiken in gesloten toestand geeft ook een enorme tokkie / ghetto uitstraling, met extra tokkiepunten voor overdag, benedenverdieping en voorzijde woning.

Ik doe de rolluiken boven-voor dan ook alleen dicht bij zonsondergang of om directe zon buiten te houden.

Anders geformuleerd: een rolluik is geen raamdecoratie.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 04-01-2021 18:03 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Qua uitstraling kan ik mij er wel wat bij voorstellen... maar iemand er op aanspreken.. wtf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-04 21:31
Ik heb ze ook, in Duitsland is het bijna standaard. Het ziet er niet gezellig uit - binnen heb ik ook vitrage en zelfs gordijnen zodat ik niet altijd tegen de rolluiken aan hoef te kijken - maar je woont er voor jezelf, niet voor anderen.

Hoewel je je niet hoeft te rechtvaardigen kun je antwoorden dat het energiebesparend werkt in de winter, en koelend in de zomer als de zon 's avonds op je ramen staat. Tenminste, dat beweert men hier, ik heb me er nooit in verdiept maar geloof het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
CptKemel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:55:
Hoewel je je niet hoeft te rechtvaardigen kun je antwoorden dat het energiebesparend werkt in de winter, en koelend in de zomer als de zon 's avonds op je ramen staat. Tenminste, dat beweert men hier, ik heb me er nooit in verdiept maar geloof het wel.
Het verwarmend effect is vrij klein (gordijnen doen al meer, aluminium van een meter dik heeft een R-waarde van 0,005, kun je nagaan wat dat voor een dun rolluik is), maar het koelend effect is behoorlijk.

Ik ben ook geen fan (het komt de sociale veiligheid ook niet ten goede), maar het is inderdaad jouw huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CVTTPD2DQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Het verwarmend effect is vrij klein (gordijnen doen al meer, aluminium van een meter dik heeft een R-waarde van 0,005, kun je nagaan wat dat voor een dun rolluik is), maar het koelend effect is behoorlijk.

Ik ben ook geen fan (het komt de sociale veiligheid ook niet ten goede), maar het is inderdaad jouw huis.
Toch is ook dat niet helemaal waar. Als je ramen hebt waar de wind redelijk vrij spel op heeft dan helpen rolluiken wel degelijk als goede isolerende factor op het moment dat ze gesloten zijn.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:34:
Bij het voorbij lopen: 'Mag ik even iets vragen? Jullie hebben wel heel vaak de rolluiken dicht. Daarmee geef je wel een bepaald signaal af.'
Eerlijk gezegd, in de wijk waar ik woon zie je het her en der ook wel eens, en bovenstaande is toch ook wel een beetje zo (p.s. ik ben geen 60). Zeker hoe het is geformuleerd klopt gewoon: je sluit je visueel af van de buitenwereld, en dat geeft een signaal af. Je kunt zeggen, mij een biet. Dat mag je natuurlijk zelf weten.

Om het misschien wat scherper te krijgen: stel je zoekt een nieuw huis en loopt wat rond in een potentiële buurt. In de ene straat heeft driekwart rolluiken en die het halve weekend dicht, een straat verder die er verder erg op lijkt bijna niemand. Wat ziet er dan uitnodigender uit om te komen wonen?

Dat signaal dus.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Damn, waar mensen zich druk om maken. Het zou mij echt een biet wezen als mensen hun huis volledig barricaderen met rolluiken en de hele dag door dicht laten zitten...

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
En tegen schittering binnen: vitrage (ouderwets wellicht), jaloezieën (bestaan best mooie van), duo rolgordijn, plissé, noem het maar op. Hoeft ook allemaal niet de hoofdprijs te kosten. Zie bv. Kwantum. Of Ikea.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 09:30
[...]

Er zit vaak schuim tussen de lamellen wat wel isolerend werkt. Daarnaast zoals eerder aangehaald, de laag lucht tussen raam en rolluik zal veel minder bewegen waardoor die ook isolerend werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 20:08
Tja, het ligt er maar net aan hoe het er uit ziet.
Een paar rolluiken voor de slaapkamer lijkt mij niet meer dan normaal en zelfs overdag lijkt dit mij geaccepteerd gezien nachtdiensten.

Maar als je hele huis vol zit met die dingen, dan snap ik wel dat dit een beetje een louche indruk achterlaat.
Deed me denken aan dit huis: https://goo.gl/maps/svmomLVoBErJyoDq6
Begreep dat dit het huis was van Roy Donders.. dus op zich wel logisch dat zo iemand iets meer moeite doet om gluurders te weren.

Maar het is jouw huis, dus doe lekker wat je wil. Waarschijnlijk is het leven van die bejaarde niet meer zo spannend, dus ze zullen zich ergens druk om moeten maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Remz op 04-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:17
Hier gaan ze ook gewoon dicht hoor zodra het donker wordt - beneden aan voorkant. En op de slaapkamers zodra er geslapen wordt (dus ook overdag op de kinderkamer of als ik zelf even ga liggen).

Lekker belangrijk wat de buren ervan vinden. Nog nooit iets over gehoord.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
cedrix5 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:42:
Er zit vaak schuim tussen de lamellen wat wel isolerend werkt. Daarnaast zoals eerder aangehaald, de laag lucht tussen raam en rolluik zal veel minder bewegen waardoor die ook isolerend werkt.
Het lijkt me dat je zo'n rolluik nooit in de verste verte luchtdicht krijgt, dus ik vermoed dat het effect behoorlijk tegenvalt. R-waarde is iig tussen de 0,13 en 0,18. Niet helemaal niets, maar gordijnen doen het al beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 19:13
Ik ben nog nooit door een wijk met dichte rolluiken gelopen met de gedachte "goh wat ongezellig hier, ik zou er nooit wonen". Is het de bedoeling dat de buren tot het echt donker is binnen kunnen staren? Ik snap de bedoeling niet. Wat voor signaal zou ik afgeven dan als ik de rolluiken om drie uur in de middag omlaag doe als ik een film wil kijken? FU buren?

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 04-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Het isolerende effect is meer de laag stilstaande lucht dat het aluminium zelf. Hoe groot het effect is weet ik niet, maar de R-waarde van aluminium is niet zo heel relevant voor het verhaal. Het effect kan nog steeds vrij minimaal zijn, want luchtdicht is het niet bepaald.

Ik heb beneden geen rolluiken, maar boven wel. Heerlijk donker in de zomer en verkoelend in de zomer.
Voor staat er mooie lantaarnpaal voor de slaapkamerramen dus het wel fijn dat deze dicht kan met rolluik.

Wat iemand er van vindt mogen ze zelf weten. Mooi is het van de buitenkant niet, maar ik verbaas me werkelijk dat de buren even komen aangeven dat ze het asociaal vinden. Is het in NL nu ook al een recht om ergens naar binnen te gluren :+ ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2021 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het is een beetje het zelfde als in sommige winkelstraten (zoals de nieuwedijk en kalverstraat in Amsterdam).
In mijn jeugd kan ik mij nog herinneren dat je dan allemaal mooi verlichte etalages had en je zelfs mensen had die juist daarvoor een wandeling maakte door de straten. Tegenwoordig is het een grauwe donkere zooi met alleen maar gevels bekleed met rolluiken.

n.b. hoe een rolluik overkomt verschilt ook nogal per huis.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2021 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

DukeBox schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:04:
Het is een beetje het zelfde sommige winkelstraten (zoals de nieuwedijk en kalverstraat in Amsterdam).
In mijn jeugd kan ik mij nog herinneren dat je dan allemaal mooi verlichte etalages had en je zelfs mensen had die juist daarvoor een wandeling maakte door de straten. Tegenwoordig is het een grauwe donkere zooi met alleen maar gevels bekleed met rolluiken.

n.b. hoe een rolluik overkomt verschilt ook nogal per huis.
Doorgaans wel van een ander type rolluik:
De hufterproofvariant en niet de gewoon net ogende rolluiken (potentieel in kleur van de kozijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Hann1BaL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:06:
Doorgaans wel van een ander type rolluik:
De hufterproofvariant en niet de gewoon net ogende rolluiken (potentieel in kleur van de kozijnen)
True.. maar het was ook meer als (extreem) voorbeeld om de 'sfeer' te omschrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien moeten we in VINEX wijken ook maar gaan opteren voor luiken zoals die vroeger in de middeleeuwen ook in de binnensteden al voor de ramen gedraaid werden.

Ook bij monumentale (grachten?)panden in de de steden zie je dat soort afsluitingen / isolerende luiken maar ook die kunnen dan beter maar verwijderd gaan worden want zo kunnen de mensen van op de straat niet meer naar binnen kijken :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

"Asociaal" is wel wat sterk aangezet. Maar het zal vast zo zijn dat mensen met rolluiken die vaak dicht zitten wat minder van de buurtcohesie zijn dan mensen zonder. Om 'niet in de kijker te staan' zijn gordijnen een wat conventionelere oplossing.

Als zonwering voor - voornamelijk - bovenverdiepingen lijken ze me vrij geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

eamelink schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:18:
"Asociaal" is wel wat sterk aangezet. Maar het zal vast zo zijn dat mensen met rolluiken die vaak dicht zitten wat minder van de buurtcohesie zijn dan mensen zonder. Om 'niet in de kijker te staan' zijn gordijnen een wat conventionelere oplossing.

Als zonwering voor - voornamelijk - bovenverdiepingen lijken ze me vrij geaccepteerd.
Is dat een causaal verband of een correlatie?
Zijn de rolluiken de oorzaak van de lager cohesie? Ik betwijfel of daar een causaal verband is.

Met andere woorden: het weghalen van rolluiken levert geen toename van de cohesie in de buurt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou niet weten waarom dat een causaal verband zou zijn nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 23:07
Wij hebben ook rolluiken op de 1e verdieping (4 slaapkamers) en screens op de BG:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4291/35220122423_cd60600762_k.jpg

Screens gebruiken we in de winter nauwelijks maar de rolluiken gaan dicht als we naar boven gaan om de kids op bed te leggen (rond 1830 a 1900). Nog nooit iets over gehoord en zou dat ook wel raar vinden als iemand daar iets over gaat zeggen! Mag je toch lekker zelf weten al heb je ze de hele dag dicht. In de zomer op zonnige dagen zijn ze bij ons ook dicht evenals de screens om de hitte buiten te houden, je hebt ze niet voor niks ;). In de winter gaan ze ook dicht omdat je in de ochtend niet wakker wilt worden van licht (mocht je een keer later willen opstaan wat vooral in het weekend gebeurd natuurlijk). Maargoed nogmaals lijkt me geen zaak van buurtgenoten om zich daar over uit te laten. Bij ons hebben meer huizen rolluiken (meeste inbouw) en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
Op het optische gedeelte na zijn er alleen maar voordelen aan een rolluik.

En in het donker kun je toch niet naar buiten kijken, dus waarom niet laten zakken?
Omdat anders de mensen buiten niet naar binnen kunnen kijken? 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Bij het voorbij lopen: 'Mag ik even iets vragen? Jullie hebben wel heel vaak de rolluiken dicht. Daarmee geef je wel een bepaald signaal af.' [...]
"Ja, ehm, ziet u, ik loop graag binnenshuis in mijn adamskostuum en het lijkt mij niet zo handig om u daar mee te confronteren. Maar ik kan het u zeker aanraden om het ook eens te proberen."

Komen ze vervolgens ook niet meer bij je op verjaardagen of andere gelegenheden die open zijn voor de buurt... = win-win.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

vooropgesteld: buren hebben er niets over te zeggen of je je raambekleding gebruikt of niet.

daarnaast kan het wel zijn dat ze niet zozeer graag naar binnenkijken, of je daar nu naakt of niet bent, maar het wel fijn vinden dat er een beetje in de gaten gehouden wordt wat er in de straat gebeurt en dat de mensen op straat weten dat men hen vanuit de huizen makkelijk kan zien.
Dat hoeft niet altijd op een vervelende zeurderige manier. Zelf ooit een keer kenteken doorgegeven aan politie van dronken man die tegen geparkeerde auto aanreed, ik hoefde alleen maar gordijn weg te trekken ( zat dus vooraf niet in het zicht ), met een rolluik dicht is dat toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Als ik het goed lees TS, is er één buur geweest die vroeg naar de rolluiken. Is wat minder dramatisch dan je het doet voorkomen allemaal.
De enige redenen zijn dat het licht heel irritant weerkaatst in onze ramen binnen en we geen zin hebben om steeds in de kijker te staan.
Siri, wat zijn gordijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kan je er niet een mooie decoratie op laten graffitiën? Of Banksy vragen? Word je huis nog meer waard ook :)
Of een foto van je interieur zodat het net lijkt alsof het niet dicht is...

Maar zoals al gezegd is, het zijn jou rolluiken en de buren hebben weinig te zeggen hierover.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon antwoorden dat je nudist bent en of ze liever 's avonds tegen je paal aankijken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:40
VidaR-9 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:48:
Hier gaan ze ook gewoon dicht hoor zodra het donker wordt - beneden aan voorkant. En op de slaapkamers zodra er geslapen wordt (dus ook overdag op de kinderkamer of als ik zelf even ga liggen).

Lekker belangrijk wat de buren ervan vinden. Nog nooit iets over gehoord.
het enige wat ik weleens gehoord heb als er iemand nieuw in de buurt kwam wonen was of er veel inbraken waren in de wijk

in verband dat er zoveel mensen rolluiken hadden in de straat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-04 09:21
Wat @Anoniem: 1279036 zegt...

Het is niet zozeer dat zij jou binnen in de gaten kunnen houden, maar wel dat jij kan zien wat er op straat gebeurt, en er daarmee voor zorgt dat de buurt veilig blijft en aantrekkelijk is om te zien.

Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren waarop je rolluiken kan plaatsen - en ik vind die van @Road-runner83 bijvoorbeeld erg fraai. Past mooi bij het huis, tuintje ervoor - helemaal mooi. Maar als de hele straat net als Donders (@Remz ) de luiken dicht doet om 18:00, dan wordt de sfeer erg kil vind ik.

En natuurlijk - je woont er voor jezelf, niet voor je buren. Maar dat is enkel de theorie. Hoe fijn is het als je samen met je buren er een gezellige wijk van maakt? Dat je elkaar kent, een oogje in het zeil houdt? En wat is het alternatief? De buren houden van drummen, en wonen er ook voor zichzelf - niet voor jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In België zijn rolluiken wat gebruikelijker, vooral op oudere woningen. Wij hebben ook rolluiken in onze nieuwe woning en die gaan ook dicht van zodra het (pik)donker is tenzij we nog bezoek verwachten.

In onze vorige buurt kregen we ook wel eens opmerkingen van de buren als de rolluiken in de zomer een heel deel van de dag dicht waren. Makkelijk praten vanuit hun huis met airco in alle kamers maar ik heb die rolluiken om in de zomer de hitte buiten te houden :P

Ik ben het er wel mee eens dat rolluiken niet mooi zijn. Maar praktisch zijn ze wel en daarom heb ik ze :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
Ik vind het niet asociaal, maar ik krijg niet direct een warm gevoel als meerdere huizen in de straat potdicht zijn met rolluiken.

Combineer het met bestrate voortuinen en het beeld van een wijk wordt er niet positiever op. Het kan een onbehaaglijk gevoel geven als je daar 's avonds over straat loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Hier alleen rolluiken op de eerste verdieping en merk dat dat een stuk meer geaccepteerd is dan een paar jaar geleden. De halve wijk (veel kinderen) heeft hier rolluiken en zeker in de zomer zitten deze al vroeg dicht om de kids lekker te laten slapen.

In de winter minder een probleem, dan gaan ze alleen dicht als de zon onder is.

Rolluiken op de begane grond zien er inderdaad minder fraai uit, dan zou ik eerder goede raambekleding aan de binnenkant hangen. De buitenkant van je woning ziet er dan nog 'normaal' en vriendelijk uit.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:57:
Wat @Anoniem: 1279036 zegt...

Het is niet zozeer dat zij jou binnen in de gaten kunnen houden, maar wel dat jij kan zien wat er op straat gebeurt, en er daarmee voor zorgt dat de buurt veilig blijft en aantrekkelijk is om te zien.

Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren waarop je rolluiken kan plaatsen - en ik vind die van @Road-runner83 bijvoorbeeld erg fraai. Past mooi bij het huis, tuintje ervoor - helemaal mooi. Maar als de hele straat net als Donders (@Remz ) de luiken dicht doet om 18:00, dan wordt de sfeer erg kil vind ik.

En natuurlijk - je woont er voor jezelf, niet voor je buren. Maar dat is enkel de theorie. Hoe fijn is het als je samen met je buren er een gezellige wijk van maakt? Dat je elkaar kent, een oogje in het zeil houdt? En wat is het alternatief? De buren houden van drummen, en wonen er ook voor zichzelf - niet voor jou?
Om te zien wat er op straat gbeurt plaats je toch camera's? :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 14:04
Ik heb ook rolluiken en wat had ik ze vroeger graag gehad als ik uit de nachtdienst kwam. Nu is het bij ons vrij gebruikelijk dat je rolluiken hebt (in 🇱🇻). Eerlijk gezegd ik zou echt maling hebben aan wat de buren vinden. Ik zou ze een keertje uitnodigen dan kunnen ze met eigen ogen kijken wat er achter de rolluiken gaande is. ik gok dat ze dan in eens geen interesse meer hebben. (mochten ze toch komen en je opent de deur in je latex stoeipakje neem het dan wel even op met je Ring deurbel >:) >:) )

De rolluiken hangen trouwens bij ons bij de ramen in de slaapkamer, en gaan automatisch om 23.30 dicht. ik heb er geen gordijnen of vitrage voor hangen want het ongestoorde uitzicht is gewoon te gaaf om te verstoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22
Wij hebben onder en boven rolluiken, beneden gaan ze pas naar beneden als we naar bed gaan, met vloerverwarming houden we zo meer de warmte binnen.

Boven gaat er maar 1 rolluik in de winter naar beneden, dat is waar mijn jongste dochter slaapt, zij wil graag het helemaal donker hebben. Rest van de rolluiken boven gebruiken we eigenlijk meer in de zomer als zonwering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

lol ...doet me denken over mensen die je adviseren over je tuin ...
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/48/84/92/488492051beb933b9b7599281af53c7d.jpg
(schutting gluurders)

waarom niet een compromis .. besticker die rolluik
Afbeeldingslocatie: https://voorjebuurt.nl/api/initiatives/322/image/960x540?_=a43a0c14b3ae88308d319fcafba623c5

ik zocht eigenlijk naar die reclame YT filmpje waar ze een "live" beeld op het raam hadden oid ..

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 05-01-2021 11:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
evilution schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:29:
Om te zien wat er op straat gbeurt plaats je toch camera's? :+
Ja, het liefst van die grote zichtbare. Uiteraard hekken om je tuin, of schuttingen met stekels of (nog mooier) ingemetselde glasscherven. En een bordje met een foto van je pitbull. Zo ken ik in de buurt wel een paar huizen, maar ik woon dan ook in een vrij slechte wijk, met - inderdaad - veel rolluiken.

Je bepaalt met z'n allen samen het straatbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hier in België is het heel normaal om elk raam wel te voorzien van een inbouw rolluik. Ik moet zeggen dat het niet de wijken verpaupert of het een hoog tokkie gehalte toeschrijft. Zeker niet als je ziet wat voor prijsklasse huizen het zijn.

Wat de buren vinden moet je sowieso biet aan hebben, wie gaat nu voor jou bepalen wanneer je je rolluiken omhoog moet doen? Waar mensen zich druk in kunnen maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 09:56
Hier ook rolluiken op de benedenverdieping. Gaan vaak naar beneden zodra het donker is.
In de zomer als het heet is zijn ze vaak ook overdag naar beneden (voorkant pal op het zuiden).
Geen commentaar op gehad, heb een diepe voortuin die er altijd netjes bijligt. Soms zie ik op funda huizen voorbijkomen die helemaal gebarricadeerd zijn een volledig betegelde voortuin hebben waarbij het onkruid tussen de tegels een soort oerwoud aan het aanleggen is... dan vind ik het persoonlijk ook een beetje pauper uitzien. Maar ja, leven en laten leven denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Als het niet zo duur zou zijn had ik ze overal al hangen. Slaapkamer hebben we plisségordijnen in 't kozijn, die zitten eigenlijk standaard dicht. Dan ben ik maar aso? Het is niet alsof ik in een modieus grachtenpand in hartje Amsterdam woon of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

Part

Helemaal niets.....

Vroeger was het echt asociaal om rolluiken voor het raam te hebben.
Zelf je de gordijnen dicht was al een signaal voor veel mensen om er iets van te zeggen of te denken.
https://www.livestro-uitv...ieuws/rituelen-veranderen

Maar dat was vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik moet toch wel zeggen dat ik met verbazing lees dat dat blijkbaar een ding is, hoe het bij de buren/wijk overkomt wanneer en hoevaak je je rolluiken dichtdoet 8)7
Hier waar ik woon (Z-Limburg) heb ik dat echt nog nooit ervaren. Het ergste geval dat ik hier ken, is dat de buurvrouw zich bemoeit met dat ik op paaszondag om 14:00 niet het gras hoor te maaien, ookal duurt dat maar 5 tot 10 minuten, want het is pasen en rustdag en dat vind ik al erg bemoeizuchtig, maar rolluiken te vroeg naar beneden doen? Nee, daar zou ik geen opmerking over krijgen hier.
En bovendien, als ik zo'n opmerking zou krijgen, zou mijn cliché maar default antwoord ook zijn "ik bepaal zelf wel wanneer ik mijn eigen rolluiken naar beneden doe, het is je plek niet om daar iets van te vinden, en indien wel, just deal with it".

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hebben mensen tegenwoordig in Nederland ook al rolluiken?
Ik dacht dat dat echt een Belgisch ding was :)

Overigens vind ik als mensen rolluiken hebben het wel een hele verpauperde sfeer geven.
Zo van "in deze buurt wordt dagelijks door junks een ruit ingegooid of ingebroken, dus daarom hebben we hier rolluiken".
Zal vast ook geen positief effect hebben op de waarde van de huizen, lijkt me.

Als je niet wil dat er naar binnen gekeken wordt, kan je toch ook vitrage, raamstickers of gordijnen gebruiken?
Al vind ik dat persoonlijk ook bijzonder ongezellig in een buurt, het geeft in ieder geval niet de verpauperde uitstraling van rolluiken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:46
Toch isoleren die dingen nog aardig in de winter; ik heb vaak toch wel wat condens op kozijn staan waar geen rolluik hangt en daar waar het rolluik hangt en gesloten geweest is in de nacht is geen druppel te zien. Betreft nieuwbouwhuis uit 2018.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
anandus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:49:
Overigens vind ik als mensen rolluiken hebben het wel een hele verpauperde sfeer geven.
Zo van "in deze buurt wordt dagelijks door junks een ruit ingegooid of ingebroken, dus daarom hebben we hier rolluiken".
Zegt meer iets over het simplistisch denken van mensen.
Ik heb rolluiken, zijn bijna altijd naar beneden, ben ook nooit thuis.

Kreeg daar laatst ook een opmerking over, toen ik terug vraagde "Wil je dan zo graag naar binnen kijken?" was het stil. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
kaboom1555 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
Toch isoleren die dingen nog aardig in de winter; ik heb vaak toch wel wat condens op kozijn staan waar geen rolluik hangt en daar waar het rolluik hangt en gesloten geweest is in de nacht is geen druppel te zien. Betreft nieuwbouwhuis uit 2018.
Tenzij dat een doucheraampje is (of net bij het hoofdeinde van je bed) zou ik eens gaan kijken naar een breuk of kier. Zelfs met mijn dertig jaar oude Thermopane heb ik nooit condens in de afgelopen winters.
mvrhrln schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:01:
Kreeg daar laatst ook een opmerking over, toen ik terug vraagde "Wil je dan zo graag naar binnen kijken?" was het stil. :)
Als je buren je netjes duidelijk maken dat ze iets niet fijn vinden (en er verder niet over doorzagen) vind ik zo'n reactie trouwens ook nogal, eh, overtrokken. Rolluiken zijn niet aso, doen alsof je niks met je buren te maken hebt is wel aso, want dat heb je wel, en zij met jou.

Maar goed, TS heeft eerder het omgekeerde probleem, heeft buren die zich duidelijk niet fatsoenlijk kunnen uitdrukken, en gaat zich meteen afvragen of hij fout zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Tenzij dat een doucheraampje is (of net bij het hoofdeinde van je bed) zou ik eens gaan kijken naar een breuk of kier. Zelfs met mijn dertig jaar oude Thermopane heb ik nooit condens in de afgelopen winters.

[...]

Als je buren je netjes duidelijk maken dat ze iets niet fijn vinden (en er verder niet over doorzagen) vind ik zo'n reactie trouwens ook nogal, eh, overtrokken. Rolluiken zijn niet aso, doen alsof je niks met je buren te maken hebt is wel aso, want dat heb je wel, en zij met jou.

Maar goed, TS heeft eerder het omgekeerde probleem, heeft buren die zich duidelijk niet fatsoenlijk kunnen uitdrukken, en gaat zich meteen afvragen of hij fout zit.
toon volledige bericht
Het zijn 2 slaapkamers waar niet geslapen wordt. Hr++ glas. Wellicht zit er nog vocht in het huis? Al kan ik me dat na 2 jaar haast niet voorstellen. Is volledig droog gebouwd in de kurkdroge hete zomer van 2018. Maargoed, we dwalen af :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

mvrhrln schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Zegt meer iets over het simplistisch denken van mensen.
Ik heb rolluiken, zijn bijna altijd naar beneden, ben ook nooit thuis.

het is ook vrij simpel
voor: isolatie, inbraakwerend, inkijkwerend
tegen: gesloten 'onvriendelijke' aanblik , minder 'buurt toezicht op straat (waar je zelf ook gemak van hebt)'.

omgeving en huizen versterken elkaar hierin. in een groene omgeving is een dichte pui minder bepalend voor de sfeer dan in een straat met ontbrekende of dichtgetegelde voortuinen.

en feit blijft dat je zelf bepaalt of je ze hebt en open of dicht doet.

ik ben blij in een straat te wonen waar ze alleen op bovenverdiepingen gebruikt wordt en men beneden alleen in de zomer screens heeft en in de winter binnen raambekleding. vind ik mooier en gezelliger. en verder boeit het me geen biet wat er bij de buren binnen gebeurt dus dat mensen die rolluiken lelijk/ongewenst vindenop benedenverdiepingen nieuwsgierig zijn hoeft niet altijd zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 13:18
Dat mensen zich hier überhaupt tegenaan bemoeien....

Ik heb rolluiken en die gaan standaard (en automatisch) dicht na zonsondergang in deze periode voor geluidsisolatie en inbraakbeveiliging, enkel 1e en 2e verdieping.

Grappig genoeg heb ik bijna dagelijks de discussie met mijn (buitenlandse) vrouw die vrolijk de glasgordijnen in onze woonkamer wijd open laat hangen, terwijl ik ze juist sluit voor een stukje privacy. Begrijpt zij niet, dus het is duidelijk een stukje cultuur.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:12:
[...]
Waren geen buren, maar een kennis van me, die aan andere kant vd stad woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
kaboom1555 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:00:
Bij mijn ouders hadden we op alle slaapkamers rolluiken. 's Ochtends aan de binnenkant van het luik condens.

Ik zou vrij slecht tegen dit gezeik van buren kunnen. Mijn buren hebben zich wel eens beklaagd dat ik een jaar verbouwd heb. Tsja, huis was 60 jaar niet bijgehouden, dat wisten jullie ook toen jullie die van jullie kochten een paar jaar terug. Ik houd al rekening met koters die moeten slapen en mensen die vroeg op moeten, maar het moet ook gewoon af.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-01-2021 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuZZem
  • Laatst online: 01-05 07:37
Deantje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:24:
Hey,
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je vraagt naar mensen hun mening: Dus dit is de mijne.
(achtergrond - ik woon in een klein dorp, waar dingen redelijke ruim zijn opgezet - voorzover dat iets uitmaakt).

De meeste rolluiken zijn lelijk (mening), echt lelijk - dus op zich snap ik dat mensen het geen aanwinst voor de aanblik van de straat vinden (ik woon in een straat met oude pandjes, dan is het al helemaal geen gezicht). We hebben hier ook twee of drie huizen die die dingen hebben en ook vaak naar beneden. Het bevorderd het gevoel voor 'buurtmanschap' niet - wat een van de redenen is dat mensen in een dorp willen wonen. Persoonlijk zou ik liever zien dat rolluiken naar beneden gaan "rond bedtijd" - dat scheelt als je savonds nog een rondje doet in het 'gevoel'.

De andere kant:
in mijn vorige woning had ik altijd luxaflex die 'naar boven toe' half open stonden - maar dat was omdat de stoep letterlijk ophield bij mijn gevel en mensen echt heel aso het brood van je bord keken als ze langs liepen. Echt dat ze dr nek braken over die ene tegel die de gemeente al jaren niet een keer rechtlegde. Ik woonde toen behoorlijk stedelijk, dus veel onbekende passanten ook.

Toen ik naar n dorp verhuisd was, was ik in het begin niet zo strak met het gordijnen dichtdoen 's-avonds (Er zit een metertje tot aan de straat en alleen een stop aan de overkant).
Dat werd toch anders toen ik op een visite van een jarige in de buurt van mensen die niet eens in de straat woonden (bezoek daar) te horen kreeg dat ik wel een hoop boeken had (ik werk al jaren veel thuis en mn werkkamertje zit aan de voorkant en ik heb idd veel boeken) en dat ik wel heel gezellig bij mn vrouw op de bank lag (ja dat vind ik gezellig en het is de beste manier om allebei comfortabel naar de tv te kunnen kijken).
Dat vond ik toch iets 'te dicht op de huid' - i.e. dat heb je dus echt naar binnen lopen gapen. Het is allemaal niet zo bijzonder - de titels van mn boeken mag je weten (de zooi in mn werkkamer af en toe is geen verkoopplaatje maar boeie) - en dat ik savonds wel eens samen met mn vrouw op de bank hang om tv te kijken lijkt me ook vrij normaal - maar dat het bestudeerd en becommentarieerd wordt...
Ik ben dus idd 's-avonds als het donker wordt standaard de gordijnen dicht gaan doen omdat je dan met het licht binnen aan alles haarscherp kunt zien als je dat wilt (want: geen vitrage - oud huis, weinig lichtinval - en van die plakfolie vind ik ook niet mooi.)
In mn werkkamer heb ik het overdags nu ook vaak dicht of half open - ook wel eens commentaar op gehad, maar ik ben niet zo van scherp daglicht en wat er buiten gebeurt wil me nog wel eens afleiden van wat ik eigenlijk zou moeten doen - een fazant is soms leuker om naar de kijken dan werkdocumenten.

Ik merk wel dat onder 'gereformeerden' -we hebben hier een aardig contingent van behoorlijke strengheid- er andere dingen lijken mee te spelen in de onbedekte ramen voorkeur. Ik verdiep me er niet in (dus excuseer als het te generaliserend is), maar vind dat zelf weer een beetje te ver de andere kant op doorslaan. Het wordt zo 'open' tentoongespreid dat je eigenlijk alleen strak voor je uit kunt kijken wil je niet automatisch gapen op een manier die ik onbehoorlijk vind. Maar als dat je referentiekader is zal het er al snel 'potdicht' uitzien als je zelfs een rolluik dicht doet.

Lang verhaal: maar er zitten dus meerdere kanten aan.
Het is jouw huis dus laat ze zich met 'dr eige' bemoeien, maar mooi of gezellig is het niet. Als je hecht aan sociale gezindheid of sociale veiligheid is het zeker geen pluspunt.
Ik snap uit eigen ervaring ook dat je geen behoefte hebt aan gapers, maar dat hoeft niet met zon rolluik, dan is een dun gordijntje ook goed en dan kan het rolluik savonds voor de veiligheid (of 's-zomers overdag? tegen de warmte). Dat ziet er iig een stuk minder 'afstandelijk' uit - je ziet licht achter de ramen zelfs als je verder niks ziet en dat vinden veel mensen gezellig - zeker in de donkere maanden.
Ik gebruik dus gordijnen tegen de inkijk en eventuele bemoeizucht. Meestentijds zijn ze open tot het echt donker is en als ik iemand door het raam zie zwaai ik ff. Dat hoort er hier zo bij. Een vitrage zou zelfs al genoeg kunnen zijn - overdag - tegen al te grote inkijk of hinderlijk licht. Ik vind het zelf ook wel aardig om naar buiten te kunnen kijken hier, maar dat hangt erg van je uitzicht af :P.

Als je van het commentaar afwilt of bij wilt dragen aan de 'sociale veiligheid' in de buurt: kun je overwegen wat gordijntjes op te hangen - dat hoeft je de kop niet te kosten. Veel mensen zullen dat ook 'mooier' vinden. En verder is gewoon jouw toko en ben je niet verplicht jezelf tentoon te spreiden :)

edit - afhankelijk van de stijl van je huis.
Houten luiken - ook simpele - zien er meteen eens stuk minder onvriendelijk en gesloten uit - die gebruiken wij s-zomers dus wel eens - maar het moet bij je huis passen en als je er niet hangen - gratis is het niet.

2cnt geleverd

[ Voor 2% gewijzigd door BuZZem op 05-01-2021 14:01 . Reden: dubbelingen en extra ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:11
Wij hebben in de slaapkamers wel rolluiken ze zat er al in toen we kochten maar alleen in de zomer bij hitte zijn ze naar beneden, voor beneden wel aan gedacht maar voor beter glas gegaan en toen HR++ geplaatst en het oude dubbelglas van 30+jr oud vervangen.

Kan mij voorstellen dat het voor een buitenstaander "asocial" lijkt, als binnenstander lijkt mij het overgens ook niet fijn om ze dicht te hebben, op zolder is te begrijpen vanwege warmteisolatie, dat zou ik ook doen altijd dicht.

Wij hebben gewoon vitrage daar valt niet door te kijken van buiten en savonds als het donker wordt trekken wij de overgordijnen dicht ook dan zie je niks van buiten.

Rolluiken helpen veel als je nog oud enkel glas of het oude type dubbelglas hebt maar bij HR++ is het effect zeer minimaal, overgens merk ik het wel als wij de overgordijnen dicht doen dat het aanmerkelijk warmer aanvoelt.

Als iemand naast mij de rolluiken altijd dicht heeft zou ik het niet netjes vinden maar zou me er nooit aan storen of gaan melden.

Overgens iedereen heeft hier wel vitrage dan valt er ook niet naar binnen te kijken, iedereen houd zijn huis potdicht, ik overgens ook, dus opzich rolluiken of vitrage maakt niks uit.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 14:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
Waarom trekken sommige mensen meteen de "waar bemoeien ze zich mee-kaart"? Uiteindelijk bepaal je het straatbeeld samen en ik begrijp heel goed waar de weerstand tegen rolluiken vandaan komt.

Vraag je eens af hoe de straat eruit ziet als alle huizen vanaf 18u de rolluiken naar beneden zijn? Vind je dat een prettig en/of aantrekkelijk idee? Ja? Doe dan zelf ook rolluiken naar beneden. Nee? Geef dan het goede voorbeeld en doe het zelf ook niet.

Om inkijk te voorkomen zijn er ook andere goede oplossingen: vitrage, rolgordijnen, overgordijnen, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 05-01-2021 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 15:26

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb ze hier ook; zowel op de begane grond als de 1e verdieping. Geen commentaar van de buren; die hebben ze namelijk ook :P

Ik vind het dikke prima zo; 's avonds doe ik ze ivm privacy naar beneden. En in de zomer houdt het de zon en daarmee de warmte mooi buiten.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-05 14:09
Als je niet wil dat er naar binnen gekeken wordt, kan je toch ook vitrage, raamstickers of gordijnen gebruiken?
Ik heb rolluiken voor de ramen van mijn slaapkamer maar ik zou toch echt niet anders weer willen.
Als ik om 08:00 thuis kom en wil gaan slapen op een warme zomerdag dan is het erg prettig dat goed donker kan worden en het scheelt ook nog eens 5 tot 10 graden op warme dagen.
Gordijnen helpen dan helemaal niets als je raam op het zuiden staat met de hele dag zon er op.
Ze zitten weggewerkt in de oversteek van mijn dakkapel dus geen kasten aan de muur, ik zou niet weten wat voor effect dat zou hebben op de waarde van mijn huis. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p21xNHolqhOU_5Chj7fw2vWPLqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FCoKl3lv46qVPb1YsPvUDDPo.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:03:
Waarom trekken sommige mensen meteen de "waar bemoeien ze zich mee-kaart"? Uiteindelijk bepaal je het straatbeeld samen en ik begrijp heel goed waar de weerstand tegen rolluiken vandaan komt..
Het lijkt voor sommige posters hier een mooie manier om zich even verheven te voelen boven anderen inderdaad. Diegene die hier op dit moment van schrijven maar liefst 39(!) duimpjes voor krijgt heeft ze nota bene zelf ook. Pot en ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 09:30
Idanue schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Ik heb rolluiken voor de ramen van mijn slaapkamer maar ik zou toch echt niet anders weer willen.
Als ik om 08:00 thuis kom en wil gaan slapen op een warme zomerdag dan is het erg prettig dat goed donker kan worden en het scheelt ook nog eens 5 tot 10 graden op warme dagen.
Gordijnen helpen dan helemaal niets als je raam op het zuiden staat met de hele dag zon er op.

[...]

Ze zitten weggewerkt in de oversteek van mijn dakkapel dus geen kasten aan de muur, ik zou niet weten wat voor effect dat zou hebben op de waarde van mijn huis. :)
[Afbeelding]
Ik heb een loft gehad met ramen van 6x3m op zuid. Er waren rails voor outdoor zonwering/rolluiken, maar dat was nog niet geplaatst. Dus ik had enkel gordijnen. Kan beamen dat dat in de zomer heel heet en onaangenaam was. Nieuwe woonst is geen huur meer, heb direct rolluik besteld voor het raam op zuid van de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 14:04
Deathchant schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:41:
Ik moet toch wel zeggen dat ik met verbazing lees dat dat blijkbaar een ding is, hoe het bij de buren/wijk overkomt wanneer en hoevaak je je rolluiken dichtdoet 8)7
Hier waar ik woon (Z-Limburg) heb ik dat echt nog nooit ervaren. Het ergste geval dat ik hier ken, is dat de buurvrouw zich bemoeit met dat ik op paaszondag om 14:00 niet het gras hoor te maaien, ookal duurt dat maar 5 tot 10 minuten, want het is pasen en rustdag en dat vind ik al erg bemoeizuchtig, maar rolluiken te vroeg naar beneden doen? Nee, daar zou ik geen opmerking over krijgen hier.
En bovendien, als ik zo'n opmerking zou krijgen, zou mijn cliché maar default antwoord ook zijn "ik bepaal zelf wel wanneer ik mijn eigen rolluiken naar beneden doe, het is je plek niet om daar iets van te vinden, en indien wel, just deal with it".
Los van het onderwerp. Het staat hier ieder week in het gemeentelijke suffertje dat het gebruik van herrie-makende machines waaronder grasmaaien, zagen, klussen en de rest niet is toegestaan op zaterdag vanaf 16.00 en op zon- en feestdagen op straffe van iets van 360 euro. Enige uitzondering zijn de ondernemers met een landbouwbedrijf of als gevolg van schade door het omvallen van bomen. (en aangezien we een buurman een paar honderd meter verderop hebben uit de "stad" die het voor elkaar heeft gekregen dat de koeien geen bel meer hebben. Gok ik het er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Waarom trekken sommige mensen meteen de "waar bemoeien ze zich mee-kaart"? Uiteindelijk bepaal je het straatbeeld samen en ik begrijp heel goed waar de weerstand tegen rolluiken vandaan komt.

Vraag je eens af hoe de straat eruit ziet als alle huizen vanaf 18u de rolluiken naar beneden zijn? Vind je dat een prettig en/of aantrekkelijk idee? Ja? Doe dan zelf ook rolluiken naar beneden. Nee? Geef dan het goede voorbeeld en doe het zelf ook niet.

Om inkijk te voorkomen zijn er ook andere goede oplossingen: vitrage, rolgordijnen, overgordijnen, etc.
Straatbeeld bepaal je samen... moet ik dan ook gaan klagen omdat verderdoor in de straat wel eens een Subaru staat waarbij de blanke lak van de motorkap los komt? Ziet namelijk ook niet uit. Of dat 2 huizen verder elke avond een aannemers bus staat? Ook niet het mooiste voertuig.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gedacht, terwijl ik door het dorp rondliep, van "Goh wat ongezellig, mensen hebben rolluiken". Als ik al hier in de straat kijk, hebben 10 van de 13 huizen rolluiken, allemaal boven en 2 beneden. Die gaan 's avonds bij praktisch iedereen naar beneden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +3 Henk 'm!

MK_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Straatbeeld bepaal je samen... moet ik dan ook gaan klagen omdat verderdoor in de straat wel eens een Subaru staat waarbij de blanke lak van de motorkap los komt? Ziet namelijk ook niet uit. Of dat 2 huizen verder elke avond een aannemers bus staat? Ook niet het mooiste voertuig.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit heb gedacht, terwijl ik door het dorp rondliep, van "Goh wat ongezellig, mensen hebben rolluiken". Als ik al hier in de straat kijk, hebben 10 van de 13 huizen rolluiken, allemaal boven en 2 beneden. Die gaan 's avonds bij praktisch iedereen naar beneden.
je hoeft niet te klagen , maar als iedereen bij eigen gedrag zicht afvraagt wat de gevolgen zijn valt er ook wat minder te klagen.
Individueel zeuren bij iemand om een rolluik vind ik ook suf.

Maar in het algemeen vind ik dat je wel kan stellen dat auto's en caravans in de voortuin, busjes op de stoep, kniehoog onkruid in de voortuin enz. niet bijdragen aan de aanblik van een wijk en dat vind ik in zekere mate ook gelden voor gesloten rolluiken op de benedenverdieping. Maar zoals iemand dat stelde is dat deels ook een cultureel ding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Hier gaan ook (België) alle rolluiken naar beneden als het donker wordt. Wordt het hierdoor killer of pauperder? Nee verre van en het afsluiten van andere buren is ook kolder in de avond uren.

Je rant over eigenaren van rolluiken is ook wat bruut uitgedrukt. Waarom moet iets een probleem zijn als het overduidelijk is dat het er niet is. De enige die zich eraan stoort heeft een probleem. Een stukje cultuur zal hier ook wel in meespelen, de ene zal het prettig vinden en de andere niet. Om hier nu iemand over aan te spreken omdat hij/zij zijn rolluiken naar beneden heeft is een beetje meh.

Maar wie ben ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 612265

Ik heb geen cijfers, maar ik heb het idee dat in Brabant/het zuiden rolluiken toch wat meer algemeen zijn. Hier in de buurt hebben maar weinig woningen rolluiken. Af en toe voor het slaapkamerraam op de 1ste verdieping. Uitzondering zijn de vrijstaande en afgelegen woningen dat zal met inbraakpreventie te maken hebben.
Ik zie wel steeds meer screens, zeker bij nieuwbouw.

Ik heb ze nog niet, maar bij een volgende woning gaan ze er zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MK_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:34:
Ik vind zoiets doods en heel onprettig. Doet me (onbewust) denken dat de bewoners bang zijn, en zich na het donker achter de televisie verstoppen.

In Brabant zie je het eigenlijk alleen in de slechtere wijken, misschien dat ik de associatie daarom heb. Net zoals ik airco's onbewust met tokkies associeer. Waarom? Omdat je ze vooral in de wijken ziet met ook rolluiken, plastic tuinstoelen en kratten bier in de betegelde voortuin, etc.

Misschien dat het komt omdat de huizen wat slechter gebouwd zijn, de tuinen wat krapper bemeten, en er vooral oudere mensen wonen die meer binnen (moeten) zitten en de binnentemperatuur in de zomer willen beheersen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Anoniem: 1279036 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:48:
[...]
je hoeft niet te klagen , maar als iedereen bij eigen gedrag zicht afvraagt wat de gevolgen zijn valt er ook wat minder te klagen.
Individueel zeuren bij iemand om een rolluik vind ik ook suf.

Maar in het algemeen vind ik dat je wel kan stellen dat auto's en caravans in de voortuin, busjes op de stoep, kniehoog onkruid in de voortuin enz. niet bijdragen aan de aanblik van een wijk en dat vind ik in zekere mate ook gelden voor gesloten rolluiken op de benedenverdieping. Maar zoals iemand dat stelde is dat deels ook een cultureel ding.
Njah, wie zegt dat het gaat om de benedenverdieping? De TS heeft hier nooit iets over gezegd. Meeste huishoudens met rolluiken hebben ze voornamelijk op de bovenverdieping. Ja, als elk raam volledig bedoekt wordt met rolluiken, tot een klein toiletraampje aan toe, dan lijkt het net een gevangenis. Maar voor op slaapkamers zie ik het probleem ook niet.

De 2 huizen hier in de straat met rolluiken beneden aan de voorzijde, hebben deze ook voornamelijk i.v.m zonwering. Die zijn dan ook enkel naar beneden zomers wanneer de zon er fel op staat.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Ik vind zoiets doods en heel onprettig. Doet me (onbewust) denken dat de bewoners bang zijn, en zich na het donker achter de televisie verstoppen.

In Brabant zie je het eigenlijk alleen in de slechtere wijken, misschien dat ik de associatie daarom heb. Net zoals ik airco's onbewust met tokkies associeer. Waarom? Omdat je ze vooral in de wijken ziet met ook rolluiken, plastic tuinstoelen en kratten bier in de betegelde voortuin, etc.

Misschien dat het komt omdat de huizen wat slechter gebouwd zijn, de tuinen wat krapper bemeten, en er vooral oudere mensen wonen die meer binnen (moeten) zitten en de binnentemperatuur in de zomer willen beheersen.
Ik neem aan dat je hier ook weer vanuit gaat dat letterlijk elk raampje gebaricadeerd is met een rolluikje? TS heeft ooit aangegeven over hoe/wat/waar.

Verder ook een rare gedachtengang dat mensen met airco's direct tokkies zijn :?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MK_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Njah, wie zegt dat het gaat om de benedenverdieping? De TS heeft hier nooit iets over gezegd. Meeste huishoudens met rolluiken hebben ze voornamelijk op de bovenverdieping. Ja, als elk raam volledig bedoekt wordt met rolluiken, tot een klein toiletraampje aan toe, dan lijkt het net een gevangenis. Maar voor op slaapkamers zie ik het probleem ook niet.

De 2 huizen hier in de straat met rolluiken beneden aan de voorzijde, hebben deze ook voornamelijk i.v.m zonwering. Die zijn dan ook enkel naar beneden zomers wanneer de zon er fel op staat.
ik zeg niet dat t om een benedenverdieping gaat ;)

wel dat ik het suf vind om bij buren te klagen over rolluiken die ze al dan niet dicht hebben , daarnaast noem ik onder de noemer 'algemeen' een paar zaken die ik afbreuk vind doen aan het aanzicht van de buurt, waaronder rolluiken op benedenverdieping ( en dan met name in versteende omgevingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Reactie op de originele vraag: Wij hebben rolluiken, is bij ons echt nodig want we hebben enkel glas met rotte kozijnen dus als het ook maar een beetje kouder wordt is het meteen ijskoud binnen. Zijn ook lomp grote ouderwetse ramen dus je hebt altijd het gevoel dat er mensen binnen kijken.

Mijn kantoor op zolder heeft het raam recht tegenover de zolder van de achterburen waar het achterbuurmeisje slaapt, nadat die een keer naar mij zwaaide toen het wat donkerder werd doe ik nu iedere keer netjes mijn rolluik dicht wanneer het begint te schemeren. Op de slaapkamers gaan ze meestal niet eens open want daar zijn we overdag toch niet, alleen om zo nu en dan een keer te luchten, al doen de grote gaten tussen de kozijnen dat ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hebben mensen tegenwoordig in Nederland ook al rolluiken?
Ik dacht dat dat echt een Belgisch ding was :)

Al vind ik dat persoonlijk ook bijzonder ongezellig in een buurt, het geeft in ieder geval niet de verpauperde uitstraling van rolluiken.
Zijn raamstickers of gordijnen ook al een ding? Ik heb hier ook raamfolie op een deel de raamoppevlakken. Ik woon direct aan de straat en heb er geen behoefte aan de behoefte van voorbijgangers die de behoefte hebben binnen te willen kijken te faciliteren. Vitrage vind ik niet mooi en belemmert bovendien mijn uitzicht uit het deel van het raam wat geen folie heeft.
En met de ramen op het oosten blijven de gordijnen in de zomer ook vaak dicht om de warmte buiten te houden.
Ik snap niet dat mensen daar een punt van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-04 20:22
Wat een gezeur, waar maken mensen zich druk over.
Juist over dat alles open in de avond/ nacht worden wij uitgelachen in de rest van Europa en overdag gaat het al helemaal nergens meer over want in elk land in bv. zuid Europa zitten alle luiken overdag dicht.
Toch gaan we daar massaal naar toe en vinden het pittoresk.
Wat zijn er toch een stel ongelofelijke zeurpieten hier in NL en daarbij...eigenlijk Tweakers.net onwaardig want een non-topic. 7(8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Ik vind rolluiken verschrikkelijk en ik verblijf niet graag in een kamer/huis met gesloten rolluiken. Een levensgevaarlijke blokkade van je weg naar buiten indien de gebruikelijke uitgang niet bereikbaar is wegens brand. Ook komen hulpdiensten (en zeker toegesnelde buurtbewoners voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn) maar moeizaam binnen in geval je zelf niet tijdig buiten kunt komen.

Die extra blokkade die een rolluik levert, kost regelmatig mensenlevens.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Ivow85 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:04:
Ik vind rolluiken verschrikkelijk en ik verblijf niet graag in een kamer/huis met gesloten rolluiken. Een levensgevaarlijke blokkade van je weg naar buiten indien de gebruikelijke uitgang niet bereikbaar is wegens brand. Ook komen hulpdiensten (en zeker toegesnelde buurtbewoners voordat de hulpdiensten gearriveerd zijn) maar moeizaam binnen in geval je zelf niet tijdig buiten kunt komen.

Daarom heb je (gekoppelde) rookmelders, daarmee win je tijd om via de normale vluchtwegen naar buiten te komen. Ik heb niet de illusie dat ik in geval van nood door mijn triple glas heen kom. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39
Joris748 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Daarom heb je (gekoppelde) rookmelders, daarmee win je tijd om via de normale vluchtwegen naar buiten te komen. Ik heb niet de illusie dat ik in geval van nood door mijn triple glas heen kom. ;)
Als die fik in jouw meterkast begint doet je elektrische luik het niet meer maar een deurklink werkt nog prima, en een raam meestal ook ;)
Tegenwoordig kan je voor hetzelfde geld beter een airco aanschaffen voor verkoeling in plaats van die luiken. Gordijnen zijn een stuk mooier en geven ook privacy. Voor mij persoonlijk is een rolluik iets van vergane tijden. Er is voor elke functie ervan een beter/mooier/goedkoper alternatief. Die houten klassieke luiken zijn volgens mij nog iets van de tijd van voor het glazen raam.

Hell, die Roy Donders heeft zelfs een luik voor zijn voordeur geïnstalleerd. Snap ik echt niets van :X

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 05-01-2021 22:43 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
@fonsoy mede daarom heb ik rolluiken met een ingebouwd zonnepaneeltje. Als de stroom eraf gaat blijven mijn rolluiken nog gewoon werken ;)

Ik snap trouwens niet waar mensen zich druk om maken. Laat mensen en hun woning lekker in hun waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
Sinds wanneer is de afkeer tegen rolluiken een ding, dit is echt de eerste keer dat ik dat hoor.
Is die afkeer iets typisch voor meer het noorden van Nederland? Waar ik woon (Zuid-Limburg) is het vrij normaal en ook maatschappelijke geaccepteerd.

Wij hebben ze enkele jaren geleden ook laten plaatsen en vooral in de zomer zijn we hier erg blij mee. Het scheelt enkele graden in ons huis, waarvan de achterkant van het huis met veel ramen op het zuidoosten ligt. Bovendien nog een mooie waarde vermeerderende investering in ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 589077

Wat voor een topic is dit dan?
Gewoon paar keer met je blote swans voor het raam hangen. Ik wil diegene wel eens zien die dat tegen me zegt. Ik zeg direct dat ik Janus van wesenbeek ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

natuurlijk is het goed om mensen in hun waarde te laten en moeten de buren van TS zich niet bemoeien met wat hij wel/niet doet.

aan de andere kant snap ik niet helemaal de stekeligheid die naar voren komt als mensen in het algemeen aangeven dit lelijk te vinden.
Nee ik hoef je swans niet te zien, en verder ook niets van wat er in je huis gebeurt. Maar als ik de straat in rijd en ik zie dichte gordijnen met beetje licht erdoor voelt dat -voor mij- toch een stuk aangenamer thuiskomen dan zoiets als hieronder ( en dat is dan nog een foto van overdag). Verder denk ik dat dit inderdaad een noord-zuid cultuur verschil is, waarbij mensen uit het zuiden er meer aan gewend zijn .

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DFfeE2WXgAA_23C.jpg:large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 1279036 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:44:
natuurlijk is het goed om mensen in hun waarde te laten en moeten de buren van TS zich niet bemoeien met wat hij wel/niet doet.

aan de andere kant snap ik niet helemaal de stekeligheid die naar voren komt als mensen in het algemeen aangeven dit lelijk te vinden.
Nee ik hoef je swans niet te zien, en verder ook niets van wat er in je huis gebeurt. Maar als ik de straat in rijd en ik zie dichte gordijnen met beetje licht erdoor voelt dat -voor mij- toch een stuk aangenamer thuiskomen dan zoiets als hieronder ( en dat is dan nog een foto van overdag). Verder denk ik dat dit inderdaad een noord-zuid cultuur verschil is, waarbij mensen uit het zuiden er meer aan gewend zijn .

[Afbeelding]
Nu post je een foto van woningen die met of zonder rolluiken even lelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
BuZZem schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:56:
De meeste rolluiken zijn lelijk (mening), echt lelijk - dus op zich snap ik dat mensen het geen aanwinst voor de aanblik van de straat vinden (ik woon in een straat met oude pandjes, dan is het al helemaal geen gezicht). We hebben hier ook twee of drie huizen die die dingen hebben en ook vaak naar beneden. Het bevorderd het gevoel voor 'buurtmanschap' niet - wat een van de redenen is dat mensen in een dorp willen wonen. Persoonlijk zou ik liever zien dat rolluiken naar beneden gaan "rond bedtijd" - dat scheelt als je savonds nog een rondje doet in het 'gevoel'.
Wiens bedtijd bedoel je daarmee? Die van mijn buurman die om 5 uur in de auto moet zitten, dus om 21:00 op bed ligt? Die van mijn vader, die 35 jaar ploegendienst gelopen heeft en om 7 uur pas naar bed ging? Die van mij als nachtbraker, die vaak tot 02:00 op is en doorslaapt de volgende ochtend (als ik niet hoef te werken)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Nu post je een foto van woningen die met of zonder rolluiken even lelijk zijn.
ok ik hap ;)

als je bij deze woningen de rolluiken op de benedenverdieping weghaalt en ook gelijk wat groen rond het huis aanbrengt ,hoeft maar randje van <0,5 m te zijn of evt wat plantenbakken zouden ze wat mij betreft opknappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57
Audiowaste schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:04:
Sinds wanneer is de afkeer tegen rolluiken een ding, dit is echt de eerste keer dat ik dat hoor.
Is die afkeer iets typisch voor meer het noorden van Nederland? Waar ik woon (Zuid-Limburg) is het vrij normaal en ook maatschappelijke geaccepteerd.

Wij hebben ze enkele jaren geleden ook laten plaatsen en vooral in de zomer zijn we hier erg blij mee. Het scheelt enkele graden in ons huis, waarvan de achterkant van het huis met veel ramen op het zuidoosten ligt. Bovendien nog een mooie waarde vermeerderende investering in ons huis.
het is zeker een typisch noord/zuid ding. Ik kom oorspronkelijk ook uit Limburg waar het inderdaad vrij normaal is en je het ziet bij alle lagen van de bevolking (de Duits/Belgische invloeden zullen hierin zeker meespelen). Inmiddels woon ik in het midden van het land en daar zie je het eigenlijk alleen maar bij bepaalde bevolkingsgroepen (het valt me trouwens steeds meer op dat dat ook steeds vaker vergezeld gaat van camera's, maar dat is een ander verhaal).

Persoonlijk vind ik het ook oerlelijk en heb ze bij mij meteen weg laten halen (in mijn huidige huis zaten ze gelukkig alleen achter, beneden. Voordeel is wel dat ze nog wat opbrengen op Marktplaats ;) ), maar goed smaak is natuurlijk persoonlijk en je moet vooral doen wat je wil doen. Ik zou meer ieg niet mee gaan bemoeien.

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 06-01-2021 11:37 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
Even aan mijn kant wat nieuwgierigheid, vinden mensen voornamelijk rolluiken lelijk en 'buurtonvriendelijk', of is dit ook bij zonwering screens of is dat dan wel ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 1279036 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:29:
[...]

ok ik hap ;)

als je bij deze woningen de rolluiken op de benedenverdieping weghaalt en ook gelijk wat groen rond het huis aanbrengt ,hoeft maar randje van <0,5 m te zijn of evt wat plantenbakken zouden ze wat mij betreft opknappen.
Ah maar dat is de bredere discussie over het verzorgen van je woning en straatbeeld. Daar zijn rolluiken echt niet heel bepalend in. Bemoeizuchtige buren echter is weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milo85 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:33:
Even aan mijn kant wat nieuwgierigheid, vinden mensen voornamelijk rolluiken lelijk en 'buurtonvriendelijk', of is dit ook bij zonwering screens of is dat dan wel ok?
vind ik een stuk beter te pruimen, en als ze met name bij zon gebruikt worden speelt dat 'buurtonvriendelijke' ook veel minder, omdat met een lekker zonnetje zelfs de lelijkste buurt er al aangenamer uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57
Milo85 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:33:
persoonlijk vind ik dat wel ok, maar ook dat is weer een kwestie van smaak en voorkeur.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:40
ik heb camera's een airco en rolluiken ik ben echt een Tokkie en het interesseert me geen reet :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:24:
[...]
Wiens bedtijd bedoel je daarmee? Die van mijn buurman die om 5 uur in de auto moet zitten, dus om 21:00 op bed ligt? Die van mijn vader, die 35 jaar ploegendienst gelopen heeft en om 7 uur pas naar bed ging? Die van mij als nachtbraker, die vaak tot 02:00 op is en doorslaapt de volgende ochtend (als ik niet hoef te werken)?
Wat ik bedoel is natuurlijk normaal maatschappelijke "bedtijd", zo ergens tussen 22.00 en 00.00. Er zijn wel een dozijn redenen of meer dat dat afwijkt. Ik werk zelf ook nog wel eens snachts en mn schoonmoeder slaapt meestal voor 21.00 - maar er is een maatschappelijk gemiddelde waar ook bijvoorbeeld de regels over geluid maken op zijn afgestemd.
Als je het dan zonder tijd nog eens anders wilt definieren: I.e. als het regulier maatschappelijk verkeer verstilt (en dat is in een dorp anders dan in hartje stad - dat is ook waarom ik "bedtijd" aanhield). Ook als je zelf tot 02.00 doorgaat haalt volgens mij niemand het in zijn hoofd om na 22.00 nog onaangekondigd bij iemand langs te gaan of aan te bellen en gaan de meeste mensen niet niet nog ff boren in de muur.
Ik ben nogal van het precies definieren, maar dit klinkt een beetje als spijkers op laag water zoeken :).

Vanzelf dat als je om 07.00 uur naar bed gaat dat je daglicht wilt buitensluiten. Een rolluik werkt dan prima. Er zijn ook andere manieren die even goed werken (en niet zo lelijk zijn), maar als ze op je huis zitten snap ik ook nog wel dat je ze gebruikt en je buren ook. Leuk dan als je ze opendoet als je uitgeslapen bent.

Hoe dan ook: Ik geef alleen mijn voorkeur aan, zoals TS begon met vragen. Das al.

[ Voor 0% gewijzigd door BuZZem op 07-01-2021 11:05 . Reden: werkwoord vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
Anoniem: 1279036 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:29:
[...]

ok ik hap ;)

Eens :)

Doe es gek - doe er ook houten luikjes (kan ook strak en modern - geen werkje en dronkergroen of grijs) voor ipv een rolluik (ik heb het niet uitgerekend, past net denk ik) en open of dicht, ziet er meteen een stuk leuker uit samen met de andere voorgestelde wijzigingen (doe es gek: een klimplant tegen een trellis aan de zijkant, naast dat raam). Das een mening natuurlijk, smaak is persoonlijk.
Ik slaag qua meubels ook niet bij Eijerkamp in R'dam - ik ben "ouderwetsch" in mn smaak.

[ Voor 3% gewijzigd door BuZZem op 07-01-2021 11:16 . Reden: toelichting luikje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Laatst online: 29-04 13:18
Ivow85 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:04:

Daar zijn oplossingen voor. Noodstroomvoorzieningen, handbediening om maar iets te noemen. Bij ons gaan de ramen naar binnen open en schop je makkelijk de lamellen eruit in geval van nood.

Snap je punt wel hoor, heb jarenlang ook zo gedacht, vanwege een diepgewortelde angst voor brand (iets met afgesloten slaapkamers, ouders weg en een jongere broer met een aansteker), maar er zijn dus oplossingen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
Al die oplossingen zorgen nog er nog steeds voor dat de weg naar buiten aanzienlijk meer kostbare seconden in beslag neemt. Tevens zorgt geen van de 'oplossingen' er voor dat een alerte buur van buitenaf makkelijk te hulp kan schieten. Het huis blijft een vesting.

Mijn gezondheid en leven zijn me dierbaarder dan mijn spullen. De inbraakwerende werking van rolluiken kan me gestolen worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ivow85 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:59:
Al die oplossingen zorgen nog er nog steeds voor dat de weg naar buiten aanzienlijk meer kostbare seconden in beslag neemt. Tevens zorgt geen van de 'oplossingen' er voor dat een alerte buur van buitenaf makkelijk te hulp kan schieten. Het huis blijft een vesting.

Mijn gezondheid en leven zijn me dierbaarder dan mijn spullen. De inbraakwerende werking van rolluiken kan me gestolen worden.
Dit lijkt me meer een gevoelskwestie dan iets wat leunt op feiten. Is er enig onderzoek die aantoont dat rolluiken voor extra risico’s zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
Ivow85 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:59:
Tevens zorgt geen van de 'oplossingen' er voor dat een alerte buur van buitenaf makkelijk te hulp kan schieten.
Weet niet wat voor deuren jij hebt, maar mag toch hopen dat een willekeurige buurman daar niet al te makkelijk doorheen komt.

(meeste mensen met rolluiken hebben geen rolluik voor de voordeur, is inderdaad niet slim om te doen)
https://www.brandweer.nl/...0in%20huis%20te%20hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door mvrhrln op 07-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 16:14
Ik woon in Limburg, hier zijn rolluiken vrij normaal, deze doe ik dicht wanneer het donker wordt. Wanneer ik op zondag op de bank lig te chillen wil ik het rolluik van het voorraam wel eens voor 90% dicht maken zodat ik niet op de kijk lig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja ik ben er wel aan gewend en moet ieder lekker zelf weten.
Mooi vind ik het echter totaal niet, maar ja dat zijn zonnepanelen op de daken eigenlijk ook niet.
Alleen de combinatie met te opvallende camera's rond zo'n potdicht huis, dat blijft wel een aparte.

Andersom snap ik weer helemaal niets van mensen zonder gordijnen waar je 's-avonds door het hele huis kan kijken en precies ziet wat ze doen.
Pagina: 1 2 Laatste