Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehurkmans
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 20:57
Hoi mede-tweakers,

Afgelopen jaar heb ik de Canon M50 gekocht met daarbij de Canon-objectieven 18-150mm f3.5-6.3 en 22mm f2 lens. Ik ben erachter gekomen dat ik fotograferen ontzettend leuk vind om te doen. Nu wil ik graag een volgende stap maken in mijn gear en twijfel aan een aantal scenario's. Ik wil ongeveer 1500EUR er aan uitgeven (dit is inclusief het geld wat ik verdien met een evt. verkoop van huidige camera+objectieven).

Ik gebruik het in mijn vrije tijd voor natuurfoto's tijdens wandelingen, stedentrips/vakantie's, etentjes/familie-aangelegenheden binnen en buitenshuis. Daar loop ik met de huidige gear tegen wat belemmeringen aan, o.a. met veel ruis bij wat minder licht. De f2 op de 22mm lens verminderd dit al, maar is niet goed geschikt voor portretten vind ik.
Het lijkt me heel gaaf om een full-frame camera te hebben, maar ik kan zelf niet heel goed inschatten of dit een ideale upgrade is.

De mogelijkheden lijken eindeloos en na het bekijken van diverse vergelijkingsvideo's op YouTube weet ik nog steeds niet zo goed wat ik moet doen. Heb de volgende mogelijkheden bedacht, maar misschien is er nog wel een betere optie. Ik hoor graag jullie mening!

Mijn ideeën tot nu toe:
1. Huidige camera behouden, uitbreiden met lenzen (bijv. Sigma 16mm, 30mm of 56mm f1.4). Welke lens raden jullie aan bij dit scenario?

2. Upgraden naar een instap full-frame camera (EOS RP) met enkele lens (nog geen idee welke, vind de RF line-up (te) prijzig);

3. Upgraden met een tweedehands full-frame camera, zoals bijv. Sony A7(R) II. Het merk Sony trekt me op de een of andere manier enorm. Bijv. zo een: sony a7rii occassion

Ben heel benieuwd naar jullie meningen hierover!

Groeten,
Erik

Beste antwoord (via ehurkmans op 07-01-2021 09:16)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Niet wetend hoe ervaren je bent met fotografie zou mijn eerste gok zijn: een snelelre lens zal je het grootste voordeel geven.

De M50 is een fantastische camera en qua ruisprestaties ga je niet schokkend veel vooruit met een fullframe camera. Reken ongeveer 1 stop winst, dus ISO 6400 op fullframe geeft grofweg evenveel ruis als ISO 3200 op je M50.

Dusja, op fullframe zou je dan ook naar f2.8 of snellere lenzen moeten gaan kijken. Dan kom je al niet uit met je budget. Of je moet tevreden zijn met een 35mm f1.8 lens.

De sigma lenzen die je noemt zijn fantastisch. Ik zou daarvoor gaan. Zo heb je een high-end en compacte set die ideaal is om mee te nemen op je wandelingen :)

Check trouwens dit topic even, bijna dezelfde vraag: Van APS-C 700D naar Canon 6D mark II?

[ Voor 7% gewijzigd door FeareX op 03-01-2021 20:52 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Niet wetend hoe ervaren je bent met fotografie zou mijn eerste gok zijn: een snelelre lens zal je het grootste voordeel geven.

De M50 is een fantastische camera en qua ruisprestaties ga je niet schokkend veel vooruit met een fullframe camera. Reken ongeveer 1 stop winst, dus ISO 6400 op fullframe geeft grofweg evenveel ruis als ISO 3200 op je M50.

Dusja, op fullframe zou je dan ook naar f2.8 of snellere lenzen moeten gaan kijken. Dan kom je al niet uit met je budget. Of je moet tevreden zijn met een 35mm f1.8 lens.

De sigma lenzen die je noemt zijn fantastisch. Ik zou daarvoor gaan. Zo heb je een high-end en compacte set die ideaal is om mee te nemen op je wandelingen :)

Check trouwens dit topic even, bijna dezelfde vraag: Van APS-C 700D naar Canon 6D mark II?

[ Voor 7% gewijzigd door FeareX op 03-01-2021 20:52 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35
Overstappen naar full frame heeft twee voordelen en twee nadelen:
+ Er zijn lichtsterke lenzen beschikbaar. Voor jouw systeem zijn die er van Canon niet; je moet al bij Sigma kijken.
+ De grotere sensor levert meer kwaliteit op al moet je dat niet overdrijven: Het begint met licht, dus met een lichtsterke lens. Een sensor maakt geen extra informatie aan als de lens dat heeft tegengehouden.

- Duur! Dure camera's. En dure lenzen.
- Groot en zwaar. Je M systeem is echt superdraagbaar. Zeker als je op full frame lichtsterke lenzen gaat toevoegen.

Er is een optie om de nadelen de omzeilen en toch de voordelen te krijgen: Kijk naar een APSC of M4/3 systeem dat een compleet lensaanbod heeft.
Voor Canon/Nikon/Sony mogen hun APSC cameras nooit een te goed alternatief bieden voor de duurdere FF systemen.
Fuji, Olympus en Panasonic hebben dat niet; daar vind je wel een compleet lensaanbod gecombineerd met de voordelen van een kleiner systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:37
Tarquin schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:11:
+ Er zijn lichtsterke lenzen beschikbaar. Voor jouw systeem zijn die er van Canon niet...
behalve dan alle objectiefen met een EF mount die prima werken in combinatie met een EF-M adapter ;)
Voor Canon/Nikon/Sony mogen hun APSC cameras nooit een te goed alternatief bieden voor de duurdere FF systemen...
Dus de Canon 7D (II) en Nikon D500 zijn/waren slechte camera's volgens jou? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehurkmans
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 20:57
Thanks voor de info tot nu toe!
Ik heb besloten het voor nu bij de M50 te houden en heb een Sigma Lens aangeschaft (56mm). Wil later nog uitbreiden met de 16mm van sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
wappiewappie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:27:
[...]

behalve dan alle objectiefen met een EF mount die prima werken in combinatie met een EF-M adapter ;)
Nee, specifiek voor het M-systeem. Daarvoor brengt Canon geen lichtsterke of weathersealed (of beide) lenzen uit.
Natuurlijk werkt het, maar als zo'n lens voor het M systeem ontworpen is, is hij misschien wel de helft kleiner en lichter. Dat maakt wel even verschil.
Dus de Canon 7D (II) en Nikon D500 zijn/waren slechte camera's volgens jou? :+
Geen idee waar ik dat gezegd heb, maar als je doelt op de bewering dat Canon wil dat de professionals met diepe zakken vooral dure Full Frame systemen moeten kopen, dan kijk ik naar de lenzen. Ik zie dat Canon één constante f2.8 lens voor APSC heeft. De rest is allemaal 3.5-6.3 of 3.5-5.6, en voor de M serie zijn ze er helemaal niet.
De weathersealed lenzen, de snelle (<1.8) lenzen, de zoomlenzen met constant diafragma .
Dus niet: Wat kan er met een adapter; maar gemaakt voor APSC; echt het systeem in zijn kracht zetten; een weathersealed system met twee constante f2.8 zoomlenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik kom van een 80D en ben naar een M50 gegaan met en paar goede lichtsterkte lenzen (met name omdat ik minder gewicht in de tas wilde hebben). Het enige wat ik echt minder fijn vind is het beperkt aantal fysieke knoppen. Ik heb nog een M5 mkII overwogen, maar het tilt-scherm is wel heel erg fijn op de M50. Als je dat niets uitmaakt, is de M5 (mkII) nog wel een interessante upgrade, omdat je daarmee iets sneller kunt werken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
<fout topic!>

[ Voor 97% gewijzigd door Tarquin op 09-01-2021 17:50 . Reden: verkeerde topic dat per abuis fout was ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:37
Tarquin schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Nee, specifiek voor het M-systeem. Daarvoor brengt Canon geen lichtsterke of weathersealed (of beide) lenzen uit.
Natuurlijk werkt het, maar als zo'n lens voor het M systeem ontworpen is, is hij misschien wel de helft kleiner en lichter. Dat maakt wel even verschil.
Dat is wat anders dan dat er geen lenzen voor beschikbaar zijn.
Canon is niet het meest compacte systeem. Dat klopt, maar heeft wel het voordeel van een gigantisch lenzenaanbod: tweedehands, Sigma, Tamron, Tokina, Canon zelf.
Daardoor is wel één behoorlijk budgetvriendelijk systeem. Een alternatief voor de pricewatch: Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM bijv. is bij Fujifilm bijna 3x zo duur.
[...]

Geen idee waar ik dat gezegd heb, maar als je doelt op de bewering dat Canon wil dat de professionals met diepe zakken vooral dure Full Frame systemen moeten kopen, dan kijk ik naar de lenzen. Ik zie dat Canon één constante f2.8 lens voor APSC heeft. De rest is allemaal 3.5-6.3 of 3.5-5.6, en voor de M serie zijn ze er helemaal niet.
De weathersealed lenzen, de snelle (<1.8) lenzen, de zoomlenzen met constant diafragma .
Dus niet: Wat kan er met een adapter; maar gemaakt voor APSC; echt het systeem in zijn kracht zetten; een weathersealed system met twee constante f2.8 zoomlenzen.
Nogmaals EF lenzen werken net zo goed op een 7D. APS-C lenzen zouden wat kleiner kunnen, maar daar is de doelgroep niet in geïnteresseerd. Die zijn geïnteresseerd in het grotere bereik in combinatie met hoge snelheid, wat full frame toen niet kon bieden. Groter formaat zorgt ook nog eens voor een betere ergonomie.
Pagina: 1