Speakers geven 10Hz weer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-01-2024
Goedenavond allemaal,

Ik heb al een tijdje wat problemen met mijn geluidsinstallatie en dan met name rond de lage tonen. In eerste instantie was het laag heel ongelijk en waren sommige tonen veel luider dan andere. Dit bleek door een fase verschil te komen (foutje oeps). Echter klopt het een en ander nu nog steeds niet. Ik merkte dat sommige lage tonen nog steeds wat luid en aanwezig klonken, zeker voor de relatief kleine monitors die ik heb. Ik ben vervolgens gaan testen met lage geluiden en ik kwam erachter dat mijn speakers al vanaf 10Hz geluid maken (niet op laag volume maar op een volume wat ik als hard maar niet belachelijk hard zou beschouwen wel). Ik ben zelf zover gekomen dat het misschien om harmonic distortion kan gaan maar ik ben hier niet zeker van en weet ook niet goed wat ik hieraan zou moeten doen. Ik zal hieronder even mijn setup toelichten voor de volledigheid.

Bronnen:
Apple TV 4K
Google Chromecast
Marantz CD speler
Dual 701 platenspeler

Dac
Topping D30

Versterker
Vintage Standard PM-403W

Speakers:
Castle Richmond Anniversary

Het geluid van de apple tv en chromecast gaat via de tv via optical naar de dac, de cd speler gaat via coax direct naar de dac, de platenspeler gaat uiteraard direct de versterker in.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
En per speaker afzonderlijk, terwijl de andere gemute zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Zijn de problemen geleidelijk ontstaan? Of kan het gewoon de ruimte zelf zijn? In het laatste geval zouden bass traps kunnen helpen:

http://realtraps.com/art_basics-ht.htm

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Manke schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:22:
En per speaker afzonderlijk, terwijl de andere gemute zijn?
Ook dan hoor je het. Je hoort wel dat de speaker het niet echt leuk vindt. Hij rommelt een beetje en bromt en stoort wat. Vanaf 35 a 40 Hz wordt het een constanter geluid en verandert het volume ook niet meer zo.
jaapgvk schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:31:
Zijn de problemen geleidelijk ontstaan? Of kan het gewoon de ruimte zelf zijn? In het laatste geval zouden bass traps kunnen helpen:

Ik denk dat dit probleem er al langere tijd is, ook in een andere ruimte, ik stoor me er echter pas zeer recent zo erg aan. Die bass traps zijn ook helaas niet echt te integreren in onze woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
verkeerde polarisatie van de kabels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Als die speakers 10hz hoorbaar weergeven, klopt er iets niet. Daar hebben subwoofers (die toch echt heel wat maten groter en zwaarder zijn) nog moeite mee.

Ik denk dat of je meting niet klopt, of je meet te dicht op de speaker of de bass knop en volumeknop staan maximaal. Feitelijk kan elke speaker wel 10hz weergeven, maar hoorbaar is heel wat anders, laat staan hoorbaar op de luisterpositie. Volgens mij spreken we eigenlijk over voelbaar trouwens, ik geloof niet dat ons gehoor 10hz kan registreren.

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 03-01-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Manke schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:31:
verkeerde polarisatie van de kabels?
Dat was dus eerst de fout maar na dit omgedraaid te hebben werd het enkel minder, het hield niet op.
LA-384 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:34:
Als die speakers 10hz hoorbaar weergeven, klopt er iets niet. Daar hebben subwoofers (die toch echt heel wat maten groter en zwaarder zijn) nog moeite mee.

Ik denk dat of je meting niet klopt, of je meet te dicht op de speaker of de bass knop en volumeknop staan maximaal. Feitelijk kan elke speaker wel 10hz weergeven, maar hoorbaar is heel wat anders, laat staan hoorbaar op de luisterpositie. Volgens mij spreken we eigenlijk over voelbaar trouwens, ik geloof niet dat ons gehoor 10hz kan registreren.
Ik heb verschillende bronnen geprobeerd waaronder deze: https://www.audiocheck.ne...ferharmonicdistortion.php
Met allen hoor je vanaf 10Hz of iets erboven wat gebrom. In het hele lage zitten de woofers ook te klappen wat een apart geluid geeft. De bass knop staat op balanced en het volume op iets van halverwege wat die kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

jaapgvk schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:31:

Om 10hz te stoppen met bass traps heb je echt een belachelijke opstelling nodig...

Overigens hoor je 10hz niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:22
Nu hoorde ik vroeger geluiden boven het reguliere spectrum (ik hoorde tot ca. 22kHz), maar iemand die infrasoon hoort, ben ik nog nooit tegengekomen. Zou bijzonder zijn als je tot 10Hz kan horen. Kan me het bijna niet voorstellen. Denk dus dat je iets anders hoort. Maar goed, wonderen zijn de wereld nog niet uit, zegt men.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
beetje een raar verhaal eigenlijk, 10 Hertz hoor je niet echt.
Een belachelijk volume zou dan eerder duiden dat er 10 Hertz naar je speakers gaat wat niet gefilterd wordt en dus tot rommel uit je speakers komt.

Ik denk dat je het beste eens zou kunnen laten meten of de filters in de speakers wel goed zijn. Of wellicht dat je versterker niet helemaal lekker is.

disclaimer:
het is blijkbaar allemaal oude apparatuur, dus het is wel handig om in het oog te houden wat de apparatuur kan en wat jij ervan verwacht. Er zijn zeer weinig installaties die 10 hertz kunnen weergeven, sowieso is er amper muziek die 10 hertz bevat. Volgens mij alleen wat orgel herrie van Saint-Saëns.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Het is waarschijnlijk vervorming wat hoorbaar wordt omdat de speakers 10 Hz niet goed () kunnen weergeven. Waarschijnlijk hebben de conussen een veel te grote uitslag bij 10 Hz (basreflexpoort?) en hoor je mechanische vervorming als rommelgeluid.
Voor deze speakers zou je de lage tonen die ze niet weer kunnen geven, moeten wegfilteren. Bv alles onder de 40Hz.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

MCKenzy99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:32:
[...]

Dat was dus eerst de fout maar na dit omgedraaid te hebben werd het enkel minder, het hield niet op.
[...]

Ik heb verschillende bronnen geprobeerd waaronder deze: https://www.audiocheck.ne...ferharmonicdistortion.php
Met allen hoor je vanaf 10Hz of iets erboven wat gebrom. In het hele lage zitten de woofers ook te klappen wat een apart geluid geeft. De bass knop staat op balanced en het volume op iets van halverwege wat die kan.
Ik snap eigenlijk het hele nut van deze exercitie niet! Problemen in de laagweergave zijn in de regel staande golf gerelateerd en komen dus voor in de range van staande golven, in huiskamers ongeveer 30 - 200hz.

Waar je nu mee bezig bent is woofers excessief te belasten onder de bass reflex (?) timing frequentie, waar de controle over de driver verloren gaat waardoor overexcursie optreedt. Dat is het klapperen wat je hoort. Er zijn woofers die hier makkelijk van stuk gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Ik snap de onduidelijkheid, ik heb dit niet duidelijk verwoord. Natuurlijk geven de speakers geen 10Hz weer en ik kan dat al helemaal niet horen. De speakers maken een geluid als je een audio signaal van 10Hz aan de speaker voert.
Zoals hierboven al wordt gezegd is het te verwachten dat je onder de +- 40 Hz helemaal niks hoort met deze speakers. Dit is dus ook het probleem waar ik vanaf wilt.

Het leek mij al vreemd dat de speakers uberhaubt proberen een geluid weer te geven als ze een signaal van 10 of 20 Hz gevoerd krijgen. Dit zou er toch uitgefilterd moeten worden of uberhaubt buiten het bereik van de woofers moeten liggen. Laat staan dat ik er iets van kan horen (wat dus inderdaad geen geluid van 10 of 20Hz kan zijn).
Jag schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:13:
[...]
Waar je nu mee bezig bent is woofers excessief te belasten onder de bass reflex (?) timing frequentie, waar de controle over de driver verloren gaat waardoor overexcursie optreedt. Dat is het klapperen wat je hoort. Er zijn woofers die hier makkelijk van stuk gaan :)
Dank voor de waarschuwing trouwens, ik zal erop letten. Speakers kapot maken in een poging het geluid te verbeteren zou ook een beetje zonde zijn :P

[ Voor 26% gewijzigd door MCKenzy99 op 04-01-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:54
Aangezien de versterker al op respectabele leeftijd is: is deze nog geheel origineel? Maw: heeft deze nooit een recap oid gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Marcel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:40:
Aangezien de versterker al op respectabele leeftijd is: is deze nog geheel origineel? Maw: heeft deze nooit een recap oid gehad?
Dit zou ik kunnen navragen (hij is van mijn opa geweest), maar ik heb hier niet direct een antwoord op. Ik verwacht echter minimaal de laatste 20 jaar niet, waarvan die de laatste ~3 jaar gebruikt is.
Een van de dingen die ik mij ook afvroeg was inderdaad of het aan de versterker kon liggen, dat die dus een verkeerd audio signaal naar de speakers stuurt?

[ Voor 15% gewijzigd door MCKenzy99 op 04-01-2021 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:37:
Ik snap de onduidelijkheid, ik heb dit niet duidelijk verwoord. Natuurlijk geven de speakers geen 10Hz weer en ik kan dat al helemaal niet horen. De speakers maken een geluid als je een audio signaal van 10Hz aan de speaker voert.
Zoals hierboven al wordt gezegd is het te verwachten dat je onder de +- 40 Hz helemaal niks hoort met deze speakers. Dit is dus ook het probleem waar ik vanaf wilt.

Het leek mij al vreemd dat de speakers uberhaubt proberen een geluid weer te geven als ze een signaal van 10 of 20 Hz gevoerd krijgen. Dit zou er toch uitgefilterd moeten worden of uberhaubt buiten het bereik van de woofers moeten liggen. Laat staan dat ik er iets van kan horen (wat dus inderdaad geen geluid van 10 of 20Hz kan zijn).
Dat is dus een foute aanname. Een filter is geen steile flank, maar loopt af met x dB per x Hz. Het is een curve. Overigens is dat ook met de frequentie karakteristiek bij een (sub)woofer.

Het is ook maar de vraag of er uberhaubt een high pass filter aanwezig is die alles onder de 40Hz dempt.

Hoe dan ook: Als je de input maar hard genoeg zet gaat die driver bewegen en lucht verplaatsen. De opbouw van de luidspreker bepaald hoeveel weerstand de driver heeft. Bij een bass reflex kast wordt onder de tuning frequentie de weerstand (door verplaatsing van lucht) significant minder, met als gevolg dat de driver makkelijk tegen de eindaanslag komt. Dat is wat @Jag bedoelt. En dan hoor je niet de 10Hz, maar het begin van het einde van je subwoofer.

En zoals @Jag terecht aangeeft: Dit proberen heeft geen enkel doel.
Marcel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:40:
Dit heeft er dus niks mee te maken. Wat @MCKenzy99 probeert te doen is een Fiat Panda motorblok op 20000 toeren te laten draaien en zich daarna afvraagt waarom de onderdelen van het motorblok naar buiten vliegen. Ik denk dat dit de beste analogie is van wat er gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door M14 op 04-01-2021 11:56 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
[...]
Dat is dus een foute aanname. Een filter is geen steile flank, maar loopt af met x dB per x Hz. Het is een curve. Overigens is dat ook met de frequentie karakteristiek bij een (sub)woofer.

Het is ook maar de vraag of er uberhaubt een high pass filter aanwezig is die alles onder de 40Hz dempt.
Dit is mij bekend ja, opnieuw een foute verwoording van mijn kant.. Mijn aanname was dat de response van de speakers onder de 30 a 40 Hz zoveel dB gedaald zijn dat je dit niet meer kan horen. Niet zozeer dat er een filter in zit. Off-topic maar gebeurd dit dat er hiervoor wel een high-pass filter wordt geplaatst, om de hele lage frequenties eruit te filteren?
M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:47:
[...]
Hoe dan ook: Als je de input maar hard genoeg zet gaat die driver bewegen en lucht verplaatsen. De opbouw van de luidspreker bepaald hoeveel weerstand de driver heeft. Bij een bass reflex kast wordt onder de tuning frequentie de weerstand (door verplaatsing van lucht) significant minder, met als gevolg dat de driver makkelijk tegen de eindaanslag komt. Dat is wat @Jag bedoelt. En dan hoor je niet de 10Hz, maar het begin van het einde van je subwoofer.

En zoals @Jag terecht aangeeft: Dit proberen heeft geen enkel doel.
Dankjewel voor dit stukje uitleg, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je hier bedoeld. Vooral dit stuk:
De opbouw van de luidspreker bepaald hoeveel weerstand de driver heeft. Bij een bass reflex kast wordt onder de tuning frequentie de weerstand (door verplaatsing van lucht) significant minder, met als gevolg dat de driver makkelijk tegen de eindaanslag komt.
Zou je dit verder kunnen uitleggen (of een bron kunnen geven waar ik er meer over kan lezen)?

Verder verklaard dit wel het klapperende geluid bij de 10 tot 20 Hz klanken. Maar vanaf 20Hz begint de woofer wel een constant geluid te gereneren wat gewoon lijkt op een bass klank. Deze neemt vanaf dat moment ook op een normale manier toe als de frequentie hoger wordt. Zou dit dan kunnen komen door de oude versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:37:

[...]

Dank voor de waarschuwing trouwens, ik zal erop letten. Speakers kapot maken in een poging het geluid te verbeteren zou ook een beetje zonde zijn :P
Niet alle speakers beschikken over zon uitgebreid filter hoor! Ik heb weleens een pioneer open geschroefd en daar zat alleen een condensator voor de tweeter zodat deze niet doorbrand op het laag. Maar zeker geen filter om het laag wat niet weergegeven kan worden eruit te filteren.

Nogmaals ik weet de kwaliteit niet van je speakers en of jouw verwachtingen daarbij aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
pyrofielo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Niet alle speakers beschikken over zon uitgebreid filter hoor! Ik heb weleens een pioneer open geschroefd en daar zat alleen een condensator voor de tweeter zodat deze niet doorbrand op het laag. Maar zeker geen filter om het laag wat niet weergegeven kan worden eruit te filteren.

Nogmaals ik weet de kwaliteit niet van je speakers en of jouw verwachtingen daarbij aansluiten!
Ik heb ze nooit open gemaakt dus ik her er nooit naar kunnen kijken.
Echter het zijn vrij prijzige speakers en ze wegen ook aardig wat dus ik ga er vanuit dat er in ieder geval wel iets van een filter in zit.

Ik heb ook even het frequentie bereik opgezocht dit is 60Hz - 20.000Hz met een crossover frequentie van 3.6KHz. Zie ook hier: https://castle.uk.com/richmond-series/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik zou gewoon alles eruit filteren dat onder de minimale fq ligt die de fabrikant aangeeft en kijken wat er dan gebeurt. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Ik heb ze nooit open gemaakt dus ik her er nooit naar kunnen kijken.
Echter het zijn vrij prijzige speakers en ze wegen ook aardig wat dus ik ga er vanuit dat er in ieder geval wel iets van een filter in zit.

Ik heb ook even het frequentie bereik opgezocht dit is 60Hz - 20.000Hz met een crossover frequentie van 3.6KHz. Zie ook hier: https://castle.uk.com/richmond-series/
anders drop je op hun site of er gebruik wordt gemaakt van een high-pass filter van 60 Hz. dan weet je hoe of wat. Als dat niet het geval is hoef je wat dat betreft niks te verwachten van je speakers.
Als het wel zo is dan is de versterker de hoofdverdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 12:05
HiFi-speakers hebben volgens mij nooit filters. Elke filter heeft impact op het hele frequentiedomein, dus als je daarmee ben je vertrokken om dat weer te gaan compenseren in het gebied waar je zo zuiver mogelijk wil weergeven.
Het frequentiebereik van speakers geeft aan in welk gebied ze een goed geluid zouden moeten produceren. Simpel gezegd: in welke omstandigheden geeft een sinussignaal dat je aan de spoel geeft in een sinus van het diafragma. Buiten dit gebied is de relatie dus verstoord, dat kan zijn omdat het diafragma niet ver genoeg kan uitwijken of omdat het te veel demping heeft om even snel te bewegen als de spoel oplegt. (en allerlei combinaties van die effecten: je kan je wel voorstellen dat een diafragma een massa, demping en veerconstante heeft en dat je daarmee een frequentierespons krijgt op de stroom door de spoel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Towap schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:35:
HiFi-speakers hebben volgens mij nooit filters. Elke filter heeft impact op het hele frequentiedomein, dus als je daarmee ben je vertrokken om dat weer te gaan compenseren in het gebied waar je zo zuiver mogelijk wil weergeven.
Het frequentiebereik van speakers geeft aan in welk gebied ze een goed geluid zouden moeten produceren. Simpel gezegd: in welke omstandigheden geeft een sinussignaal dat je aan de spoel geeft in een sinus van het diafragma. Buiten dit gebied is de relatie dus verstoord, dat kan zijn omdat het diafragma niet ver genoeg kan uitwijken of omdat het te veel demping heeft om even snel te bewegen als de spoel oplegt. (en allerlei combinaties van die effecten: je kan je wel voorstellen dat een diafragma een massa, demping en veerconstante heeft en dat je daarmee een frequentierespons krijgt op de stroom door de spoel)
ELKE hifi speaker heeft een filter, geen enkele tweeter kan tegen lage frequenties. al is het maar 1 condensator, die zal er zeker inzitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 12:05
ELKE hifi speaker heeft een filter, geen enkele tweeter kan tegen lage frequenties. al is het maar 1 condensator, die zal er zeker inzitten!
Oeps, dat was idd dom, excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
[...]

Dit is mij bekend ja, opnieuw een foute verwoording van mijn kant.. Mijn aanname was dat de response van de speakers onder de 30 a 40 Hz zoveel dB gedaald zijn dat je dit niet meer kan horen. Niet zozeer dat er een filter in zit. Off-topic maar gebeurd dit dat er hiervoor wel een high-pass filter wordt geplaatst, om de hele lage frequenties eruit te filteren?
Bij sommige versterkers is het in te stellen. Ik gebruik passieve subwoofers en een losse versterker (QSC RMX1450). Daar kan ik een 30Hz of 50Hz filter of geen filter instellen.

Maar bij hifi subwoofers is dat instellen niet echt nodig. De kast bepaald wat kan, het zou me niks verbazen als een dergelijk filter, afgestemd op de kast, standaard op de input zit.
[...]

Dankjewel voor dit stukje uitleg, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je hier bedoeld. Vooral dit stuk:
[...]

Zou je dit verder kunnen uitleggen (of een bron kunnen geven waar ik er meer over kan lezen)?
Leesvoer mbt de verschillen in sealed en ported subwoofers:
https://audiojudgement.com/sealed-vs-bass-reflex/

Met name dit stuk:
Bass reflex enclosure :

At resonant frequency of the box, the port does all the hard work and the speaker barely moves. Less excursion , less distortion (+1)
Below resonant frequency of the box, the effect of the port is defeated and speaker reaches dangerous excursions. More excursion, more distortion (-1)

Verder verklaard dit wel het klapperende geluid bij de 10 tot 20 Hz klanken. Maar vanaf 20Hz begint de woofer wel een constant geluid te gereneren wat gewoon lijkt op een bass klank. Deze neemt vanaf dat moment ook op een normale manier toe als de frequentie hoger wordt. Zou dit dan kunnen komen door de oude versterker?
Nee, die versterker doet het zo te zien prima. Als je er 10Hz in stopt, komt het er versterkt uit. De volgende vraag is of de luidspreker er wat mee kan. 10Hz is gewoon veel te laag en totaal zinloos omdat je het niet gaat horen en de luidsprekers / subwoofers er niet op zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Dankjewel voor het leesvoer! Ik ga ernaar kijken
M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:56:
Nee, die versterker doet het zo te zien prima. Als je er 10Hz in stopt, komt het er versterkt uit. De volgende vraag is of de luidspreker er wat mee kan. 10Hz is gewoon veel te laag en totaal zinloos omdat je het niet gaat horen en de luidsprekers / subwoofers er niet op zijn gemaakt.
Is het dan normaal dat de speaker wel probeert die tonen weer te geven en ik dus een lage toon hoor bij een signaal van 20Hz?
Daarnaast zat ik toevallig net een film te kijken en het is gewoon niet grappig hoeveel laag er uit die speakers komt. Het overstemt alle andere tonen op dit moment en je wordt gewoon van de bank geblazen. Dit is het eigenlijke probleem waar ik een oplossing voor zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

Anoniem: 159816 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Om 10hz te stoppen met bass traps heb je echt een belachelijke opstelling nodig...

Overigens hoor je 10hz niet.
Weet ik. Ik heb zelf een professionele geluidsstudio gebouwd, met heel wat kuub aan bass traps. Uitgaande van de informatie die ik tijdens mijn post tot mijn beschikking had, dacht ik dat het 10hz verhaal misschien vooral iets mechanisch in de speakers betrof oid, en dat hij er vooral last van had dat de wat hogere basregionen ongelijkmatig aandeden.

Op zich...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:22:
[...]

[...]

Is het dan normaal dat de speaker wel probeert die tonen weer te geven en ik dus een lage toon hoor bij een signaal van 20Hz?
Geen idee. De kans bestaat nog steeds dat je daarmee je luidspreker aan het verhoeren bent sloopt.
Daarnaast zat ik toevallig net een film te kijken en het is gewoon niet grappig hoeveel laag er uit die speakers komt. Het overstemt alle andere tonen op dit moment en je wordt gewoon van de bank geblazen. Dit is het eigenlijke probleem waar ik een oplossing voor zoek.
Ah, the monkey comes out of the sleeve. Meer leesvoer. Zie de startpost, met name de bijdrage door @Jag :
Het Grote Subwoofer Topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:22:
[...]

[...]

Dat heeft niks met die 10hz te maken!

Maar ws met een staande golf piek (of meerdere) die wat hoger in frequentie zit.

Je kan met een toon generator, of beter nog met meet micro, de storende frequentie opzoeken. Op een andere plaats in de ruimte is deze dan juist zachter. Oplossingen hiervoor zijn niet triviaal maar zitten in de hoek van positionering of correctie met EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:54:
Ah, the monkey comes out of the sleeve. Meer leesvoer. Zie de startpost, met name de bijdrage door @Jag :
Het Grote Subwoofer Topic
Jag schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:57:
Dat heeft niks met die 10hz te maken!

Maar ws met een staande golf piek (of meerdere) die wat hoger in frequentie zit.

Je kan met een toon generator, of beter nog met meet micro, de storende frequentie opzoeken. Op een andere plaats in de ruimte is deze dan juist zachter. Oplossingen hiervoor zijn niet triviaal maar zitten in de hoek van positionering of correctie met EQ.
Aha dankjulliewel, ik ga de posts in het gelinkte topic vanavond eens doorlezen.
De reden dat ik ooit begon met kijken naar die lage tonen is omdat ik dus in eerste instantie last van een faseverschil. Ik had hiervoor een sample gebruikt die door de lage tonen gaat, je hoorde dan duidelijk volume verschil tussen verschillende tonen, waardoor ik tot het fase verschil kwam. Toen ik dus later weer problemen had ben ik weer bij deze sample begonnen, dat was dus niet zo handig.

Edit: Ik ben ook recent verhuisd dus het zou zeker met de ruimte te maken kunnen hebben inderdaad.
Daarnaast toch wel lachen dat ik een paar maanden geleden zat te twijfelen om een subwoofer te kopen voor het gebrek aan laag in deze speakers en nu zit ik hiermee..

[ Voor 9% gewijzigd door MCKenzy99 op 04-01-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

Ja dat illustreert mooi het probleem: de lf (lage tonen) weergave wordt grotendeels door de ruimte gedicteerd. Elke ruimte heeft zijn eigen set aan resonanties; de frequenties die in de ruimte passen plus de veelvouden ervan. Ze fungeren als de snaren van een instrument, de speakers/sub bespelen deze snaren. De snaren wegnemen is lastig, je kan wel de positie waar drze aangeslagen worden veranderen (speaker/sub verplaatsen). Maar je hebt in de regel ook electronische correctie nodig van de pieken in de vorm van (parametrische) EQ. Maar vintage apparatuur kan dat niet zelf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
Jag schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:25:
Ja dat illustreert mooi het probleem: de lf (lage tonen) weergave wordt grotendeels door de ruimte gedicteerd. Elke ruimte heeft zijn eigen set aan resonanties; de frequenties die in de ruimte passen plus de veelvouden ervan. Ze fungeren als de snaren van een instrument, de speakers/sub bespelen deze snaren. De snaren wegnemen is lastig, je kan wel de positie waar drze aangeslagen worden veranderen (speaker/sub verplaatsen). Maar je hebt in de regel ook electronische correctie nodig van de pieken in de vorm van (parametrische) EQ. Maar vintage apparatuur kan dat niet zelf :).
Ik zat laatst ook wat te kijken naar een nieuwe versterker, onder andere een met dirac (helaas buiten budget momenteel). Maar voor zover ik dat nu begrijp zou dat systeem dit probleem bijvoorbeeld kunnen oplossen?
m'n vintage versterker heeft enkel bass en trebble control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

MCKenzy99 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ik zat laatst ook wat te kijken naar een nieuwe versterker, onder andere een met dirac (helaas buiten budget momenteel). Maar voor zover ik dat nu begrijp zou dat systeem dit probleem bijvoorbeeld kunnen oplossen?
m'n vintage versterker heeft enkel bass en trebble control.
Om je een idee te geven, dit is een response van twee subwoofers inroom gemeten (grote subs, daarom loopt de response diep door). Je ziet de orginele en gecorrigeerde response. Ongecorrigeerd zie je een grote invloed van de ruimte op de resonse waardoor het echte one note bass wordt (hard en lelijk). De orde grootte van dit soort "afwijkingen" is in de regel 10-15 dB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8Kp1-dM-hU8EHBuSuYSjjiS_RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UhXkL5ctRrKmcKA9AQj2lzAW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Jag schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Om je een idee te geven, dit is een response van twee subwoofers inroom gemeten (grote subs, daarom loopt de response diep door). Je ziet de orginele en gecorrigeerde response. Ongecorrigeerd zie je een grote invloed van de ruimte op de resonse waardoor het echte one note bass wordt (hard en lelijk). De orde grootte van dit soort "afwijkingen" is in de regel 10-15 dB.

[Afbeelding]
Wat ik nu pas zie, het gaat om een set monitors, elk voorzien van 130mm laag driver. Niet om een losse subwoofer.

@MCKenzy99 als je te veel laag ervaart (wat ik me niet kan voorstellen 8) ), draai de 'bass' knop lager of zet er een eq tussen om de overheersende frequentie te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCKenzy99
M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Wat ik nu pas zie, het gaat om een set monitors, elk voorzien van 130mm laag driver. Niet om een losse subwoofer.

@MCKenzy99 als je te veel laag ervaart (wat ik me niet kan voorstellen 8) ), draai de 'bass' knop lager of zet er een eq tussen om de overheersende frequentie te dempen.
Ja inderdaad het gaat om vrij kleine monitors haha. Er is echt wel te veel laag momenteel (wat ik zelf dus ook heel apart vindt (vandaar ook dit topic dus). Ik ga inderdaad eens wat spelen met die bass knop en het gesuggereerde leesvoer doorlezen om te kijken of ik daar nog iets mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

M14 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:35:
[...]

De bass knop is een lf shelf. Het veel laag is meest waarschijnlijk een redelijk smalbandige piek. Dan is een filter met hoge q wel op z'n plek ipv al het laag eromheen ook wegdraaien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

Jag schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:25:
Hierbij mag wel toegevoegd worden dat je met EQ'ing die pieken kunt corrigeren, maar dat die correctie alleen op specifieke plekken in de ruimte het mooiste effect zal hebben. Als je uitgaat van een beperkte luisterpositie is dat in de praktijk voldoende, maar met akoestische behandeling van de ruimte zélf (in de vorm van absorptie en diffusie, als je het gehele geluidsspectrum in acht neemt) kun je als het ware de 'vorm' van die ruimte manipuleren, waardoor het geluidsbeeld van de ruimte als geheel positief kan veranderen. Meestal totaal niet praktisch, maar geluidstechnisch wel eleganter, zou ik zeggen :)

Op zich...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

jaapgvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Hierbij mag wel toegevoegd worden dat je met EQ'ing die pieken kunt corrigeren, maar dat die correctie alleen op specifieke plekken in de ruimte het mooiste effect zal hebben. Als je uitgaat van een beperkte luisterpositie is dat in de praktijk voldoende, maar met akoestische behandeling van de ruimte zélf (in de vorm van absorptie en diffusie, als je het gehele geluidsspectrum in acht neemt) kun je als het ware de 'vorm' van die ruimte manipuleren, waardoor het geluidsbeeld van de ruimte als geheel positief kan veranderen. Meestal totaal niet praktisch, maar geluidstechnisch wel eleganter, zou ik zeggen :)
Zeker heb je hier een punt. EQ is altijd maar voor één punt, het vermindert niet de variatie in de response door de ruimte (uiteraard). Maar de oplossingen die dat wel doen zijn ingrijpender wat je zelf ook al aangeeft: grote dikke absorptie of meerdere subs. Heb zelf de 4 sub strategie toegepast inc individuele dsp. Winnend concept maar bewerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

Jag schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:09:
[...]
Zeker heb je hier een punt. EQ is altijd maar voor één punt, het vermindert niet de variatie in de response door de ruimte (uiteraard). Maar de oplossingen die dat wel doen zijn ingrijpender wat je zelf ook al aangeeft: grote dikke absorptie of meerdere subs. Heb zelf de 4 sub strategie toegepast inc individuele dsp. Winnend concept maar bewerkelijk.
Inderdaad bewerkelijk, maar kudos dat je het zelf zo heb aangepakt!

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Nu online

Jag

jaapgvk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Inderdaad bewerkelijk, maar kudos dat je het zelf zo heb aangepakt!
Ja mij maakt bewerkelijk niet uit als het over audio gaat. Maar dat zal niet iedereen zo vinden :).
Pagina: 1