Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adje123
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 19:00
Beste tweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een VPN, maar ik twijfel enorm tussen 2 kandidaten.

Wie?

- ExpressVPN
- NordVPN

Hebben jullie aanbevelingen? Of een andere suggestie?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Converted007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 23:47
Ik zou voor windscribe gaan. Persoonlijk zeer tevreden van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 17:01
Waarom wil je een VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

adje123 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:53:
Beste tweakers,

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een VPN, maar ik twijfel enorm tussen 2 kandidaten.

Wie?

- ExpressVPN
- NordVPN

Hebben jullie aanbevelingen? Of een andere suggestie?

Ik hoor het graag.
Waarom wil je VPN ?
Hou wel rekening mee dat je gegevens vaak ook bij de VPN-dienst terecht komen

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 03-01-2021 19:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
NordVPN is een tijdje terug niet heel goed in het nieuws gekomen, iets met een hack en hoe ze dit hebben bekend gemaakt, ik weet het niet meer. JayzTwoCents had er indertijd een video over gemaakt.
YouTube: NordVPN was hacked... here is what we are doing about it

Zelf zit ik bij Private Internet Access (pia), en op zich heb ik er nooit issues mee gehad en kunnen de meeste verbindingen goed overweg met mijn 330/30 internet snelheid.

Kijk eens naar wat tech video's, vaak komen er wel eens wat kortingen voorbij als je een code van hun gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier een gebruiker van Surfshark. Scherpe prijs en je kan een onbeperkt aantal devices verbinden. Voldoende snelle servers. Heb er prima ervaringen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:23
Was altijd erg tevreden over PIA, nu opgezegd omdat ik bij zeer goedkope nieuwsgroep aanbieding ook vpn ingebakken kreeg.
Maar PIA is in ieder geval heel strikt in niet op slaan van gegevens (dus privacy waarborg).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:49
Zit persoonlijk nog voor 1 maand aan PIA vast, maar heb mn account opgezegd door de recente overname.
Zit nu te kijken naar Mullvad, deze lijkt bij comparisons etc. erg goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Cyriel85 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:19:
Was altijd erg tevreden over PIA, nu opgezegd omdat ik bij zeer goedkope nieuwsgroep aanbieding ook vpn ingebakken kreeg.
Maar PIA is in ieder geval heel strikt in niet op slaan van gegevens (dus privacy waarborg).
PIA heeft gewoon te voldoen aan de wetgeving en net zoals vele andere VPN providers slaan ze gewoon alles op en zullen ze bij een gerechtelijk bevel de gegevens gewoon ophoesten.

Daarnaast is men vergeten waarvoor VPN eigenlijk bedoeld is. VPN is bedoeld om een beveiligde verbinding op te zetten naar een beveiligde omgeving. Ik snap ook niet waarom mensen er in trappen dat VPN een extra laag veiligheid in zou bakken.

Wanneer je Tor bijvoorbeeld bekijkt, dan zie je dat dat veilig is om te browsen. De mensen achter Tor hebben ook aangegeven dat Tor onveilig wordt wanneer men het in combinatie met VPN gebruikt omdat je dan traceerbaar bent geworden.

Nadelen van VPN zijn:
  • Je bent traceerbaar op basis van VPN provider;
  • VPN verbergt je vingerprints niet (bijvoorbeeld cookies);
  • VPN in combinatie met DoH of bijvoorbeeld DNS servers van Cloudflare of Google maken je traceerbaar;
  • Alle in Europa en Amerika en landen in de NATO hebben afgesproken dat alle data van providers (ook VPN) gewoon geregistreerd wordt.
Even wat wenken:
  • Wanneer je veilig wilt zijn gebruik je voor legitieme werkzaamheden gewoon geen VPN;
  • Wanneer je geheime data wil uitwisselen gebruik dan Tor, dan ben je met browsen echt beschermd.
  • Blijf weg bij VPN providers waarvan de exit nodes in een NATO land staan, die slaan alles gewoon op (bron IP, datum, tijd, account etc).
De enige valide reden, met weinig hoop op privacy, om VPN te gebruiken is om je voor te doen dat je in een bepaald land zit, bijvoorbeeld voor Netflix, steam. Hoewel die bijna alle VPN providers op block list hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04
Dat ik NordVPN hab genomen, stond er in de voorwaarden dat ze geen logs opslaan. Als dat tussentijds wijzigd heb je dan gewoon pech of blijvende de voorwaarden gelden die je destijds hebt aangenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:38:
[...]

PIA heeft gewoon te voldoen aan de wetgeving en net zoals vele andere VPN providers slaan ze gewoon alles op en zullen ze bij een gerechtelijk bevel de gegevens gewoon ophoesten.

Daarnaast is men vergeten waarvoor VPN eigenlijk bedoeld is. VPN is bedoeld om een beveiligde verbinding op te zetten naar een beveiligde omgeving. Ik snap ook niet waarom mensen er in trappen dat VPN een extra laag veiligheid in zou bakken.

Wanneer je Tor bijvoorbeeld bekijkt, dan zie je dat dat veilig is om te browsen. De mensen achter Tor hebben ook aangegeven dat Tor onveilig wordt wanneer men het in combinatie met VPN gebruikt omdat je dan traceerbaar bent geworden.

Nadelen van VPN zijn:
  • Je bent traceerbaar op basis van VPN provider;
  • VPN verbergt je vingerprints niet (bijvoorbeeld cookies);
  • VPN in combinatie met DoH of bijvoorbeeld DNS servers van Cloudflare of Google maken je traceerbaar;
  • Alle in Europa en Amerika en landen in de NATO hebben afgesproken dat alle data van providers (ook VPN) gewoon geregistreerd wordt.
Even wat wenken:
  • Wanneer je veilig wilt zijn gebruik je voor legitieme werkzaamheden gewoon geen VPN;
  • Wanneer je geheime data wil uitwisselen gebruik dan Tor, dan ben je met browsen echt beschermd.
  • Blijf weg bij VPN providers waarvan de exit nodes in een NATO land staan, die slaan alles gewoon op (bron IP, datum, tijd, account etc).
De enige valide reden, met weinig hoop op privacy, om VPN te gebruiken is om je voor te doen dat je in een bepaald land zit, bijvoorbeeld voor Netflix, steam. Hoewel die bijna alle VPN providers op block list hebben.
toon volledige bericht
Het is inderdaad prima om even goed na te denken waarom je een vpn wilt en wat die daarbij wel of niet doet.

PIA had overigens juist een trackrecord in rechtszaken dat ze niets konden overleggen wat ze ook niet hadden. Die overname door de eigenaar van Cyberghost was inderdaad een punt, maar daar is ruim een jaar later ook nog niets nadeligs bijgekomen.

Ondertussen wordt dit wel iets vast meer past in;

[VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

sambalbaj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Het is inderdaad prima om even goed na te denken waarom je een vpn wilt en wat die daarbij wel of niet doet.

PIA had overigens juist een trackrecord in rechtszaken dat ze niets konden overleggen wat ze ook niet hadden. Die overname door de eigenaar van Cyberghost was inderdaad een punt, maar daar is ruim een jaar later ook nog niets nadeligs bijgekomen.

Ondertussen wordt dit wel iets vast meer past in;

[VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Echter zit het voordeel niet in wat ze niet hebben, maar het nadeel in wat ze wel hebben. En in combinatie met andere data is er heel veel gewoon te achterhalen. Achter een VPN is niet veiliger. Er hoeft maar een Facebook, Linked In, Ziggo, xs4all, Tweakers of wat voor cookie op je systeem te staan en men kan al achterhalen van wie de computer is, en data van de VPN provider is dan niks meer dan een extra nagel aan de kist.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Er hoeft maar een Facebook, Linked In, Ziggo, xs4all, Tweakers of wat voor cookie op je systeem te staan en men kan al achterhalen van wie de computer is, en data van de VPN provider is dan niks meer dan een extra nagel aan de kist.
Dat lijkt me een sterke bewering? Wie kan aan mijn identiteit als ik een linkedin cookie op mijn systeem heb?

Stel, ik heb een linkedin cookie, ik ga via een vpn voor de allereerste keer naar tweakers zonder in te loggen. Later vraagt iemand de toegangslogs van tweakers op met alle ip adressen die op een bepaald tijdstip op de site zijn geweest. Hoe kan die aan mijn identiteit komen?
Volgens mij kan ook tweakers niet aan mijn linkedin cookie, gezien dat een ander domain is. Ik heb 3th party cookies in mijn browser wel geblokeerd, maar ook zonder die setting dacht ik dat cross domain cookies enkel mogelijk is indien het andere domain dit toelaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

kluyze schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:35:
[...]
Dat lijkt me een sterke bewering? Wie kan aan mijn identiteit als ik een linkedin cookie op mijn systeem heb?

Stel, ik heb een linkedin cookie, ik ga via een vpn voor de allereerste keer naar tweakers zonder in te loggen. Later vraagt iemand de toegangslogs van tweakers op met alle ip adressen die op een bepaald tijdstip op de site zijn geweest. Hoe kan die aan mijn identiteit komen?
Volgens mij kan ook tweakers niet aan mijn linkedin cookie, gezien dat een ander domain is. Ik heb 3th party cookies in mijn browser wel geblokeerd, maar ook zonder die setting dacht ik dat cross domain cookies enkel mogelijk is indien het andere domain dit toelaat.
Een combinatie van cookies maken een soort vingerafdruk die uniek is voor iedere PC. Op de zelfde wijze hebben ze de ooit die ddos'er achterhaald. Wanner je goed kijkt welke trackers en cookies er op sityes zijn, voor onder andere facebook, google, cloudflare dan heb je het over 1st party en 2nd party cookies, niet eens over 3th party. Je hebt er dan ook een hoop welke je gewoon moet accepteren, alleen maar om een site werkend te krijgen. Een blocker maakt ook niks uit, die zorgt er alleen maar voor dat de vingerafdruk specifieker wordt en niet vervuild wordt met 3th party cookies. Daarna is het gewoon wachten tot je ergens komt waar ze identiteit kunnen koppelen aan de vingerafdruk. En dat kan in theorie al met een enkele pixel op een geprepareerd instagram account, of op facebook of linked in bij een foto op een tijdlijn, waar dan ook. En nog veel geraffineerder. Heb jij controle op de Epic Launcher, Steam Client of wat andere software doet? Anoniem is een utopie. De vraag is, is deze Afbeeldingslocatie: https://www.vanderwaals.nl/images/menu-images/ipv4-logo-small.png?Get-Identity=yes een plaatje of een image die identiteit achterhaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@adje123 je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem / vraag.

Zou je dus even het volgende toe willen voegen:
- Waarom twijfel je tussen deze twee diensten?
- Welke heb je nog meer gevonden, maar vielen voor je af.
- Waarvoor wil je VPN gebruiken?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Verder loopt er ook een groot topic over VPN op tweakers, zoals andere ook al hadden aangegeven. Dat vind je hier: [VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2.
Pagina: 1