Cyriel85 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:19:
Was altijd erg tevreden over PIA, nu opgezegd omdat ik bij zeer goedkope nieuwsgroep aanbieding ook vpn ingebakken kreeg.
Maar PIA is in ieder geval heel strikt in niet op slaan van gegevens (dus privacy waarborg).
PIA heeft gewoon te voldoen aan de wetgeving en net zoals vele andere VPN providers slaan ze gewoon alles op en zullen ze bij een gerechtelijk bevel de gegevens gewoon ophoesten.
Daarnaast is men vergeten waarvoor VPN eigenlijk bedoeld is. VPN is bedoeld om een beveiligde verbinding op te zetten naar een beveiligde omgeving. Ik snap ook niet waarom mensen er in trappen dat VPN een extra laag veiligheid in zou bakken.
Wanneer je Tor bijvoorbeeld bekijkt, dan zie je dat dat veilig is om te browsen. De mensen achter Tor hebben ook aangegeven dat Tor onveilig wordt wanneer men het in combinatie met VPN gebruikt omdat je dan traceerbaar bent geworden.
Nadelen van VPN zijn:
- Je bent traceerbaar op basis van VPN provider;
- VPN verbergt je vingerprints niet (bijvoorbeeld cookies);
- VPN in combinatie met DoH of bijvoorbeeld DNS servers van Cloudflare of Google maken je traceerbaar;
- Alle in Europa en Amerika en landen in de NATO hebben afgesproken dat alle data van providers (ook VPN) gewoon geregistreerd wordt.
Even wat wenken:
- Wanneer je veilig wilt zijn gebruik je voor legitieme werkzaamheden gewoon geen VPN;
- Wanneer je geheime data wil uitwisselen gebruik dan Tor, dan ben je met browsen echt beschermd.
- Blijf weg bij VPN providers waarvan de exit nodes in een NATO land staan, die slaan alles gewoon op (bron IP, datum, tijd, account etc).
De enige valide reden, met weinig hoop op privacy, om VPN te gebruiken is om je voor te doen dat je in een bepaald land zit, bijvoorbeeld voor Netflix, steam. Hoewel die bijna alle VPN providers op block list hebben.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.