Minimale wettelijke eisen woningventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:12
Ik huur een woning, welke onlangs een opknap beurt heeft gekregen. Er is overal HR+ glas geplaatst, hierbij zijn alle ventilatieroosters weg gehaalt. Er zijn 2 ventilatiepunten (afzuiger op dak) welke via een 125mm buis naar de woning gaat, badkamer een ventiel welke 40m3 zou doorlaten, de keuken/woonkamer/slaapkamer 75m3.

De woning heeft 2 ramen die open kunnen, welke hang en sluitwerk hebben waar je zonder moeite naar binnenkomt. Permanent open laten is dus geen optie. Zijn er ook ergens wettelijke eisen waar je minimaal aan moet voldoen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALr9rNc4_ghXiPNe1WOK1pxoaWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeeDEFt4iFRlsI3CM2e4A5jm.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
Mijn vermoeden is dat, omdat het om renovatie gaat, er niet echt wettelijke eisen zitten aan de ventilatie. Google zegt er zoiets als dit over:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/441

Hoofdvraag is of je nu problemen hebt. Je zou eens kunnen beginnen met het meten van je binnenklimaat. CO2 waardes loggen in een aantal ruimtes, die zeggen waarschijnlijk het meeste over of de ventilatie adequaat is.

Er staat me iets bij van een semi-lokale rel over (gebrek aan) ventilatie na renovatie. Dat ging toen meer over warmte dan over frisse lucht. Maar, conclusie daar was dat uiteindelijk de woningbouw wel wat verantwoordelijkheid heeft.
https://www.tubantia.nl/a...t-hoort-zo-niet~a8fd56db/

• torretje2012
T_knoop schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:06:
Mijn vermoeden is dat, omdat het om renovatie gaat, er niet echt wettelijke eisen zitten aan de ventilatie. Google zegt er zoiets als dit over:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/441

Hoofdvraag is of je nu problemen hebt. Je zou eens kunnen beginnen met het meten van je binnenklimaat. CO2 waardes loggen in een aantal ruimtes, die zeggen waarschijnlijk het meeste over of de ventilatie adequaat is.

Er staat me iets bij van een semi-lokale rel over (gebrek aan) ventilatie na renovatie. Dat ging toen meer over warmte dan over frisse lucht. Maar, conclusie daar was dat uiteindelijk de woningbouw wel wat verantwoordelijkheid heeft.
https://www.tubantia.nl/a...t-hoort-zo-niet~a8fd56db/
Gebrek aan warmte heb ik mij al bij neergelegt, er word momenteel ltv temps naar niet ltv radiatoren gepompt. Enige aanvoer van verse lucht is nu dus nog door de kieren/gaten en gipsplaten. Hier zal dus 115m3 doorheen getrokken moeten worden. Lijkt mij nou niet de meest gezonde/ideale manier, vandaar dat ik had gehoopt dat de wet hierin in minimumwaardes zou voorzien.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bouwbesluit staat wel het een en ander in. Ik weet alleen niet welk jaar voor jouw huis zal gelden.

Een CO2 meter lijkt me een goeie stap om correct te ventileren. Of had je al CO2 gestuurde ventilatie?

• torretje2012
Dre schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:37:
Bouwbesluit staat wel het een en ander in. Ik weet alleen niet welk jaar voor jouw huis zal gelden.

Een CO2 meter lijkt me een goeie stap om correct te ventileren. Of had je al CO2 gestuurde ventilatie?
Aanrader welke co2 meter aan te schaffen? Ventilatie is niet co2/vocht of wat dan ook gestuurd. afzuiger staat op het dak en moet voor 15 woningen het werk doen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

torretje2012 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Aanrader welke co2 meter aan te schaffen? Ventilatie is niet co2/vocht of wat dan ook gestuurd. afzuiger staat op het dak en moet voor 15 woningen het werk doen.
Je zou hier eens kunnen kijken:
CO2-meters voor in huis

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:27
Wat ik uit het bouwbesluit kan opmaken wordt er vooral gekeken naar ventilatie normen in dm³/s als functie van de groote en gebruiksfunctie van een ruimte.

Een CO2 meter meet alleen een waarde die belangrijk is voor de werkelijke luchtkwaliteit. Die metingen kun je gebruiken om te kijken of er iets moet gebeuren.

Wat ik mis in dit verhaal is de vraag of je al (informeel) contact gehad hebt met je verhuurder. Heb je al eens gepraat over het gebrek aan ramen die open kunnen, en of daar wat mee gedaan kan worden?

• torretje2012
T_knoop schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:15:
Wat ik mis in dit verhaal is de vraag of je al (informeel) contact gehad hebt met je verhuurder. Heb je al eens gepraat over het gebrek aan ramen die open kunnen, en of daar wat mee gedaan kan worden?
De verhuurder heeft helaas niet een beste instelling, de groninger woningmarkt is helaas dusdanig dat ik hier nog minimaal 5jaar zal wonen. Aldus hun moesten we hier blij zijn dat er betere ramen in kwamen. Woongenot is ver te zoeken, we zitten hier al bijna 3jaar bijna nonstop in verbouwingen/opknappen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

torretje2012 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:46:
[...]

De verhuurder heeft helaas niet een beste instelling, de groninger woningmarkt is helaas dusdanig dat ik hier nog minimaal 5jaar zal wonen. Aldus hun moesten we hier blij zijn dat er betere ramen in kwamen. Woongenot is ver te zoeken, we zitten hier al bijna 3jaar bijna nonstop in verbouwingen/opknappen.
Tja je hebt een verhuur commisie oid .. het scheelt als je al wat voorwerk hebt gedaan.. meten = weten.
RV, Co2 in een mooi staatje .. de verhuurder aangesproken op je "klachten" (lees brief, al dan niet aangetekend) verstuurd. dat je verwacht dat het binnen een redelijke termijn is opgelost.

Je huur niet betalen is geen optie, maar via de commisie minder huur te moeten betalen kan een resultaat zijn.

Tja vanalles

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mag toch hopen dat dat glas minstens met twee plusjes is. Welk bouwjaar gaat het over?

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-12 16:13
De Axa kierstandhouders voldoen aan de eisen van het SKG V keurmerk, aan de eisen van het Politie Keurmerk Veilig Wonen en de naar buiten draaiende kierstandhouder is Lock-Jockey proof (niet manipuleerbaar van buitenaf).

Lisse Live 4400Wp ZZW

• torretje2012
TOMMY1985 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:20:
De Axa kierstandhouders voldoen aan de eisen van het SKG V keurmerk, aan de eisen van het Politie Keurmerk Veilig Wonen en de naar buiten draaiende kierstandhouder is Lock-Jockey proof (niet manipuleerbaar van buitenaf).
Raam in de woonkamer is een naar binnendraaid raam, wat met een simpel hendeltje in een stuk veel te ver meegevend metalen plaatje moet vallen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6usDylSH1iicP88Se7R1rZ4oCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mpoQU5u8mqIbJFSwrhUkWUp.jpg?f=fotoalbum_large Als dit voldoet aan een SKG eis, dan moet ik maybe eens een carriereswitch maken.

Wat je op de achtergrond ziet, is het kippengaas-inbraakweringssysteem van de verhuurder.

[ Voor 4% gewijzigd door torretje2012 op 04-01-2021 15:38 ]

Pagina: 1