Netwerkschijf met USB3.0 advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 18:48
Ik ben op zoek naar netwerk/USB opslag welke makkelijk 100MB/seconde moet kunnen streamen.
Omdat dit over het netwerk in de praktijk vaak wat lastig is wil ik de HDD kunnen aansluiten via USB 3.0, maar de schijf moet wel benaderbaar zijn via mijn netwerk.

Eigenlijk wil ik liever geen volwaardige NAS met tal van opties die ik toch niet nodig heb.
Echter als dit de enige manier is om dit te bereiken dan zie dat zo.

Via de pricewatch heb je bij externe harde schijven geen optie om te selecteren op harde schijven met netwerk poort. Waarschijnlijk omdat deze onder "netwerkopslag" vallen, ofwel.. een NAS.

Via de NAS pricewatch vind ik alleen maar conventionele "NAS"-en en kan ik niet echt vinden wat ik zoek.
Waarschijnlijk zoek ik gewoon verkeerd omdat ik er te weinig verstand van heb of bestaat hetgeen wat ik zoek niet. Kan iemand mij adviseren wat de meest budgetvriendelijke manier is voor netwerkopslag die benaderbaar is via USB 3.0 en makkelijk de snelheden aan kan die ik nodig heb om 12bit 4K HDR 120Hz of 8K 60Hz te streamen (zonder transcoding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:19

DarkSide

theres no place like ::1

Transcodering heeft ook te maken met de ontvanger.
Heb films die via mijn TV app niet werken (bekabeld) maar probleemloos gaan met de nieuwe Google CC met Google TV via wifi.

In de basis kan je elke USB externe disk gebruiken. En die dan delen via je laptop.
Moet je laptop wel aan staan. Weet niet of je dat wilt.

Volgens mij heeft een WD Mycloud wel een USB aansluiting. Maar geen idee of die bedoeld is om zo lokaal aan een PC te hangen.

Hoe ziet je verdere config er uit?
In de basis zou een "echte" NAS prima zijn. Je hoeft geen Syno920+ te halen bv.
Een goedkopere kan prima (of een Mycloud).

En dan je mediaspeler (TV, Android box, Google Chrome cast e.d.) via UNC path laten verwijzen naar je Film op de NAS. Dat werkt over het algemeen prima.

Draai hier dus een 918+
Die plex draait. Maar heb onlangs ook een Google CC met Google TV gehaald voor kodi.
En dat werkt prima op mijn LG smart TV.
En ik kan vanaf alle computers nog steeds centraal bij de data.
Kan mijn belangrijke data back-uppen e.d.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik heb nu nog geen NAS/Netwerkschijf of externe harde schijf.

Op dit moment gebruik ik nog gewoon de Plex app via mijn LG OLED tv welke bekabeld aangesloten is op mijn Ubiquiti Unifi netwerk. En de PLEX server draait op mijn Windows PC op zolder.

Wanneer ik nu 4K HDR vanuit mijn Windows PC rechtstreeks naar de LG Oled tv stuur heb ik veel haperingen over het netwerk. En dat is juist wanneer ik het ruwe beeldmateriaal doorstuur zonder transcoding.

Maar omdat ik een Oppo 203 multi media player heb gekocht (is nog onderweg) wil ik alle media via de Oppo gaan afspelen. De Oppo neemt de volledige beeldbewerking op zich omdat er geen enkel apparaat bestaat wat dit zo goed doet als deze Oppo, dus de volledige data moet naar de Oppo toe. Dit zijn dus ook blu ray backups van 80 gig. En de opslagdrager hoeft dus niks te transcoden.

En ik wil hier niet mijn huidige PC voor gebruiken ivm stroomgebruik.
Ik wil mijn nieuwe mediaschijf gewoon 24u per dag aan hebben staan.
Ik heb vroeger een Synology DS214+ gehad, die kon nog niet eens 1080P streaming aan in de beste kwalitiet. Daarom dat ik de mogelijkheid wil hebben om de HDD via USB 3.0 op de mediaplayer aan te sluiten.

Maar ik wil niet voor iedere nieuwe muziek of backup film mijn harde schijf los moeten koppelen, maar ik wil de mogelijkheid hebben om de harde schijf te benaderen via mijn netwerk.

Zelf heb ik al het eea aan reviews gelezen dat de gemiddelde NAS het niet aan kan om 10bit 4K HDR bestanden te kunnen streamen, laat staan 12 bit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:31

mrc4nl

Procrastinatie expert

nils_vdg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:51:
Ik ben op zoek naar netwerk/USB opslag welke makkelijk 100MB/seconde moet kunnen streamen.
Wat je vraagt is niet niets, 100 MB/s is zo'n beetje 100% Gigabit lan gebruik. Gelukkig bestaan er harde schijven tegenwoordig die dat aankunnen. Maar dan moet je wel naar de grotere capaciteiten kijken.Want een HDD is bij het laatste gedeelte van de capaciteit altijd slomer dan aan het begin. anders loop je het risico dat hij onder de 100MB/s loopt. Ik zou 4TB en groter aanraden. (of 2x2TB)
Via de NAS pricewatch vind ik alleen maar conventionele "NAS"-en en kan ik niet echt vinden wat ik zoek.Waarschijnlijk zoek ik gewoon verkeerd omdat ik er te weinig verstand van heb of bestaat hetgeen wat ik zoek niet.
Omdat dit over het netwerk in de praktijk vaak wat lastig is wil ik de HDD kunnen aansluiten via USB 3.0, maar de schijf moet wel benaderbaar zijn via mijn netwerk.
Als je een HDD met ethernet zoekt, zoek je dus een NAS (Network attached storage) Anders heet het een externe schijf. De lijst met Nassen vind je hier, ik heb gesorteerd naar prijs, De WD mycloud is bijv ook een optie. snelle blik op de reviews zeggen dat je beter van de mycloud weg kan blijven https://tweakers.net/netw...BkATcxNrAByzQzAAChSW1sLAA
Daarom dat ik de mogelijkheid wil hebben om de HDD via USB 3.0 op de mediaplayer aan te sluiten.
Dat kunnen ze allemaal.
Maar ik wil niet voor iedere nieuwe muziek of backup film mijn harde schijf los moeten koppelen, maar ik wil de mogelijkheid hebben om de harde schijf te benaderen via mijn netwerk.
Dus je zoekt een NAS, die je met usb aansluit op je tv/mediabox whatever en met ethernet voor de rest van de apparaten

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 03-01-2021 12:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Volgens mij hebben de NAS-en wel allemaal een USB aansluiting.
Maar meer om een Stick of ander HDD aan te hangen. NIet om de NAS via USB zelf te benaderen.

Wat je zou kunnen doen is een NAS met 2 NICs halen
Een op je netwerk voor centrale opslag
En een voor een directe connectie naar je Oppo

Die kan dan prima "lokaal" zijn data op de NAS benaderen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
mrc4nl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Wat je vraagt is niet niets, 100 MB/s is zo'n beetje 100% Gigabit lan gebruik. Gelukkig bestaan er harde schijven tegenwoordig die dat aankunnen. Maar dan moet je wel naar de grotere capaciteiten kijken.Want een HDD is bij het laatste gedeelte van de capaciteit altijd slomer dan aan het begin. anders loop je het risico dat hij onder de 100MB/s loopt. Ik zou 4TB en groter aanraden. (of 2x2TB)

[...]
Precies om deze reden zoek ik ook een netwerkschijf met USB3.0 mogelijkheden.
Een externe harde schijf kan namelijk wel makkelijk die 100mb/s read halen over USB3.0, zeker een met een 2TB SSD bijvoorbeeld.
Ze hebben allemaal een USB aansluiting, maar dat is meestal alleen om backup te maken op thumb drives of externe harde schijven.
Niet om zelf benaderd te worden over die USB aansluiting.
Mijn oude NAS kon ik vroeger niet over USB benaderen via mijn XBOX of PC bijvoorbeeld.
Zelfde als dat je je windows PC HDD ook niet kan benaderen over USB 3.0.
Hier heb je USB OTG voor nodig.. en dat ondersteund windows niet. En buiten dat ondersteund de hardware op je mobo dat ook niet.
Anders zou ik namelijk ook een mini server kunnen bouwen met USB 3.0 en die middels USB op de mediaplayer kunnen aansluiten. Helaas heb ik daar ook nog geen oplossing voor gevonden.
DarkSide schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:35:
Wat je zou kunnen doen is een NAS met 2 NICs halen
Een op je netwerk voor centrale opslag
En een voor een directe connectie naar je Oppo
Haalt de NAS dan hogere lees snelheden als ik hem rechtstreeks aansluit via de tweede ethernetpoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Geen idee.
In mijn optiek ben je op zoek naar een directe connectie. USB wordt hem zo niet.
Dus dan op deze manier.

Zoals ik al aangaf. Ik bekijk 4k UHD films met HDR en 10 bit via Wifi zonder haperingen oid.
(12 bit zie ik het nut niet van aangezien er ook geen 12bit panelen zijn).

De data staat gewoon op een normale HDD (geen SSD)e en is beschikbaar via 1 NIC op mijn NAS.

De NIC in de LG is beperkt tot 100mbps. En dat kan soms krapjes zijn.
Ook merk ik dat de CPU voor sommige films dus niet krachtig genoeg is van de TV.
Via Wifi heb je geen beperking van de NIC. Maar kom ik alsnog te kort.
Vandaar dus nu het gebruik van de CC.

[ Voor 25% gewijzigd door DarkSide op 03-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
DarkSide schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:58:
Geen idee.
In mijn optiek ben je op zoek naar een directe connectie. USB wordt hem zo niet.
Dus dan op deze manier.

Zoals ik al aangaf. Ik bekijk 4k UHD films met HDR en 10 bit via Wifi zonder haperingen oid.
(12 bit zie ik het nut niet van aangezien er ook geen 12bit panelen zijn).

De data staat gewoon op een normale HDD (geen SSD)e en is beschikbaar via 1 NIC op mijn NAS.
Waarschijnlijk speelt je TV dit met een chroma subsampling van 4:2:0 of max 30Hz.
Als hij wel 4:4:4 streamt over wifi zal er waarschijnlijk geen Dolby Atmos geluid bij zitten.

Als je 4K 60Hz HDR 4:4:4 chroma subsampling over HDMI stuurt heb je al 10bit nodig, zonder audio.
Wil je daar Dolby Atmos bij dan ben je gelimiteerd aan 4:4:2 of 30Hz.

Wil je 4K 60Hz HDR 4:4:4 streamen met Atmos over 1 HDMI kabel dan heb je minimaal 12BIT data.
Mijn TV kan dit inderdaad niet aan, en dat kan ook niet over HDMI 2.0.

Maar het mooie van deze mediaplayer is dat hij 1 HDMI output heeft voor beeld, en 1 HDMI output voor geluid.
Dus dan kan je wel 4K 60Hz HDR 4:4:4 naar je TV sturen, en gewoon dolby Atmos over de andere HDMI kabel naar je receiver sturen. Wat dus neer komt op een 12 bit stream (alleen dan verdeeld over 2 HDMI kabels). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Is het niet een stuk simpeler om dat gewoon een externe schijf te kopen speciaal voor films en die aan je tv te hangen(via usb) En dan iets van een Pi 4 te kopen als zuinige muziek server?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik denk dat ik vaker van films wissel dan van muziek...
Muziek heb je en blijft staan, dus dan zou ik minder moeite hebben met een vaste HDD voor muziek dan een vaste HDD voor films.

Ik wil juist niet voor iedere film steeds mijn HDD loskoppelen en updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:57
Tja een USB disk is nu eenmaal geen Nas, dus wat je wilt kun je vergeten.
Op het moment dat je een USB disk via het netwerk kunt benaderen is het een Nas.

Koop een mediaplayer die je via hdmi aan je tv aansluit en die vanaf je netwerk kan afspelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 17:28
Ik denk dat je met jouw wensen m.b.t. snelheid en gebruiksgemak toe bent aan een cloudoplossing.
Heb je al een legale Office 365? Dan heb je daar al sowieso 1 TB aan opslagruimte.
En de transfersnelheid van de internetverbinding moet je qua kosten dan maar aanpassen aan jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nils_vdg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:41:
Ik denk dat ik vaker van films wissel dan van muziek...
Muziek heb je en blijft staan, dus dan zou ik minder moeite hebben met een vaste HDD voor muziek dan een vaste HDD voor films.

Ik wil juist niet voor iedere film steeds mijn HDD loskoppelen en updaten.
en die oppo speler, kan je daar niet gewoon de externe schijf op aansluiten, en dan gewoon extern benaderen via lan om zo bestanden om bestanden over te pompen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Die vraag had ik gister ook al gesteld op een Home Cinema forum, maar nog geen reactie op gekregen. Dat zou inderdaad een geweldige oplossing zijn, maar ik ben bang dat dit niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Kan zo snel niet vinden of dat werkt idd.
Mogelijk gewoon even testen. Als de oppo er is. Even usb stick er in. En kijken of je die via netwerk kunt benaderen.

anders toch gewoon een NAS halen.
De oppo moet via LAN ook geen issue hebben om de data binnen te halen.
Zal ongetwijfeld ook wel wat kunnen bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik kan me niet voorstellen dat een film 800Mbps of meer aan bandbreedte nodig heeft.
Ergens voelt het alsof je het verschil niet helemaal bevat tussen 100MB/s en 100Mb/s.

MB=MegaByte
Mb=Megabit

In een byte gaan 8 bits.

Bitrate van video wordt altijd in bits uitgedrukt (want bitrate en niet byterate). De meeste 4K content is ruim onder de 100Mbit.
Als je toekomstbestendig wilt zijn, prima, maar dan moet je de portemonnee trekken voor een oplossing met minimaal 2,5GbE over je hele netwerk en investeren in snelle schijven, dan gaat het wel lukken en ben je ook klaar voor 8K60 en hoger, uncompressed :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:27:
Als je toekomstbestendig wilt zijn, prima, maar dan moet je de portemonnee trekken voor een oplossing met minimaal 2,5GbE over je hele netwerk en investeren in snelle schijven, dan gaat het wel lukken en ben je ook klaar voor 8K60 en hoger, uncompressed :)
8K60 uncompressed? Dat zou je tegenvallen. 7680 * 4320 * 60 = 1990656000 pixels/sec. Ik weet niet hoeveel bits een pixel precies is, maar bij 10 bits kleurdiepte zou dat 30 zijn, wat neerkomt op een datastroom van tegen de 8 gigabyte per seconde.

@nils_vdg Waarom hamer je zo op een USB disk? Waarom zou je geen interne disk in de NAS gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
De videostream wordt pas zo groot na verwerking van de video.
En 8 gigabyte per seconde zou best kunnen, maar 8K 12 bit gaat hem sowieso voolopig nog niet worden.
HDMI 2.0 kan tot 48 gbit/s aan.

Deze data rates zijn echter niet van toepassing vanaf het streaming apparaat, maar pas vanaf de mediaplayer naar de TV

Mijn ervaring met een NAS is dat deze nog niet eens 1080P kon streamen.
Dat was welliswaar een jaar of 6 terug met een Synology DS214+ (dus geen instapper) met 2 x 7200RPM schijven in RAID0.
Ik lees hier en daar nog wat negatieve berichten over 10bit 4K HDR streamen vanaf een NAS, daarom dat ik wat terughoudender ben met een NAS. Maar misschien is dat niet terecht.

Na heel veel inlezen denk ik dat ik toch een goedkope thuisserver ga bouwen voor +/- 200 euro.
Ik ben dan minder kwijt dan met een echt goede nas, maar ben dan wat flexibeler in de keuze van mijn informatiedragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nils_vdg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:34:

Na heel veel inlezen denk ik dat ik toch een goedkope thuisserver ga bouwen voor +/- 200 euro.
Ik ben dan minder kwijt dan met een echt goede nas.
Is denk ik wel de beste oplossing. Eindeloze mogelijkheden. Zoiets heb ik hier ook thuis staan als nas.

Voor energiezuinige tips kan je een kijkje nemen in
Het grote zuinige server topic - deel 2

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zou een simpele QNAP kunnen nemen: pricewatch: QNAP TS-230

Met de juiste hardeschijven zal de beperking echt je netwerk zijn, niet de schijf zelf. Kijk eens deze review: https://nl.hardware.info/...-round-up-opslag-verdiend
Al wat ouder maar nog steeds relevant, je ziet dat die schijven makkelijk boven de gigabit snelheden komen.

Daarnaast, hoeveel performance heb je echt nodig? Wat is de bitrate van je materiaal als je audio en video bij elkaar optelt? Neem dan wat extra marge en dat is wat je echt aan performance nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 04-01-2021 01:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

nils_vdg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:34:
De videostream wordt pas zo groot na verwerking van de video.
En 8 gigabyte per seconde zou best kunnen, maar 8K 12 bit gaat hem sowieso voolopig nog niet worden.
HDMI 2.0 kan tot 48 gbit/s aan.

Deze data rates zijn echter niet van toepassing vanaf het streaming apparaat, maar pas vanaf de mediaplayer naar de TV

Mijn ervaring met een NAS is dat deze nog niet eens 1080P kon streamen.
Dat was welliswaar een jaar of 6 terug met een Synology DS214+ (dus geen instapper) met 2 x 7200RPM schijven in RAID0.
Ik lees hier en daar nog wat negatieve berichten over 10bit 4K HDR streamen vanaf een NAS, daarom dat ik wat terughoudender ben met een NAS. Maar misschien is dat niet terecht.

Ik ben dan minder kwijt dan met een echt goede nas, maar ben dan wat flexibeler in de keuze van mijn informatiedragers.
Je hebt 2 zaken die belangrijk zijn:
1: Het afspelen van een 4k bluray met hoge kwaliteit audiotrack kost 60-70Mbit. Dit is echt geen enkel probleem voor een nas (die in bijna alle gevallen probleemloos de Gbit = 1000 = ~930Mbit in de praktijk met wat overhead voltrekt). De ~113MB/s die je over een Gbit netwerk trek zijn peanuts voor moderne schrijven die read / writes halen van >150MB/s.
Wat wel een beperking kan zijn is de netwerkaansluiting. Een mediaplayer met een 100Mbit aansluiting kan voor problemen zorgen heb ik gemerkt. Hij moet dat bufferen en soms he je beeld maar even geen audio. De meeste TV’s hebben een 100Mbit netwerkpoort net als de oudere Raspberry Pi’s bijvoorbeeld. Wifi is in theorie vaak sneller maar minder stabiel.
Kortom de goedkoopste NAS in combinatie met een Nvidia Shield bijvoorbeeld speelt echt al je content probleemloos af. Zelfbouw is een optie maar heeft vaak wel wat nadelen: vooral het gebruiksgemak is een stuk minder.

2: Wil je transcoden (realtime het video formaat omzetten naar een lagere resolutie, andere codec met lagere bitrates etc) met Plex heb je fors wat CPU power nodig of een CPU die dit hardware matig kan verwerken. Eerlijk gezegd zou ik transcoding altijd proberen te voorkomen. Als je zaken op tablets af wilt spelen is het wel een leuk systeem.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:40
Hoi ik heb hetzelfde.

Ik heb 2x een 8tb externe hardeschijf. Die wil ik graag op de usb port van de qnap ts-230 aansluiten om zo via het netwerk tebkunnen benaderen. (Via mn PC en shield).

Op de PC heb ik dan Plex, die kan wel transcoden)

Dit zou gewoon kunnen toch? Dus de bestanden gewoon via het netwerk binnen harken?

[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 13-01-2021 21:05 ]

Pagina: 1