Nieuwe pc; Geen BIOS; Bios update?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-10-2021
Mijn vraag
Ik heb een pc in elkaar gezet en wil nu de pc opstarten, echter geeft mijn beeld niks geen singaal.
Wat ik zelf vrees is dat mijn BIOS een update nodig heeft.
De ram heb ik al meerdere keren geswitcht om te kijken of deze op een andere plek zou moeten
maar mijn moederbord handleiding geeft toch echt wel de goede plek aan. De BIOS resetten heb ik ook
al gedaan door middel van het batterijtje er uit te halen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- NZXT H510 Elite
- Asrock B450M Pro4
- AMD 5 2600
- Gammaxx 400 koeler
- Samsung SSD 500gb
- Hyper X fury 1x8GB

Mocht het zijn dat ik inderdaad de bios moet updaten zoals ik verwacht, hoe doe ik dit dan?
Het moederbord beschikt niet over een USB Flash om de BIOS met een knopje te updaten...

Beste antwoord (via loveeguardian op 03-01-2021 20:27)

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Volgens de mobo handleiding hoort je geheugen in de A2 slot, niet in de A1 slot.

Vreemd dat je geen piepjes hoort, meestal laat de mobo met de piepjes de foutmelding aan. Je zou ook de geheugensetje van je man's PC even kunnen gebruiken, om te testen of het niet aan de geheugen ligt.

Het kan ook een DOA zijn van de CPU of mobo, dus stapgewijs elimineren wat kapot kan zijn.

Wazaa?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zonder videokaart zal je ook geen beeld krijgen. De 2600 heeft geen igpu.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Wilde wat anders tikken, maar wat @pjot1 zegt is inderdaad wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
@pjot1
Ik heb een videokaart er in gezet van mn man, tijdelijk, maar ook hierna deed hij niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Je moet het beeldscherm dan wel aan de videokaart hangen IPV het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loveeguardian
@99ruud99
Dat heb ik ook zeker wel gedaan.. Maar helaas zonder succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is in elk geval geen CPU support issue, de Ryzen 5 2600 wordt sinds de allereerste BIOS-versie ondersteund op dit bord.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@loveeguardian

Kan je misschien wat foto's posten? Ook hoe het 1 en ander is aangesloten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
gaat de pc wel zoemen, of gebeurt er uberhaupt niets?

wel zoemen: komen er ook lampjes? welke lampjes branden op het bord?
niets: kijk eens bij de voeding - zit daar een schakelaar achterop? stekker in stopcontact (sorry, dat was ik keer vergeten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdJI-dhScSSudpjMJjwP_dX_h_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SHQ8FKsjI8BEdio5nXIviDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H0rwsXkEEej_gCEBYYT9Qz2kZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnkyBrgfFqDD6gXS6513dzDX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zit de grafische kaart er even niet inzodat het beter te zien is👍

Lampjes als in van de fans en lichtstrip, powerknop, branden, op het moederbord zelf zie ik geen lampjes.
En ja de voeding is aangesloten, op moederbord en zelfs in het stopcontact😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je front panel connector is 1 blok zie ik, misschien zit deze (omdat het 1 blok is) niet goed aangesloten.
Zit er niks in de doos om van dit blokje losse connectors te maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:07
Volgens de mobo handleiding hoort je geheugen in de A2 slot, niet in de A1 slot.

Vreemd dat je geen piepjes hoort, meestal laat de mobo met de piepjes de foutmelding aan. Je zou ook de geheugensetje van je man's PC even kunnen gebruiken, om te testen of het niet aan de geheugen ligt.

Het kan ook een DOA zijn van de CPU of mobo, dus stapgewijs elimineren wat kapot kan zijn.

Wazaa?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bij 1 RAM module beginnen in 2e slot vanaf CPU, bij twee modules ook de laatste gebruiken.
(2en4 vanaf CPU) staat ook in de handleiding van je moederbord, die je netjes moet volgen.
afstandsbusjes ook gebruikt ?
(alles buiten de kast testen op de doos van je moederbord, die al geschikt is voor Ryzen 3600, dus ook voor 2600.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De handleiding van je behuizing zegt:

"Voor non-Intel systemen is het verloopkabeltje nodig bij het aansluiten van het front panel."

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9k6UJMX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Verwijderd dat is een beetje de verkeerde vertaling. In principe zijn er heel veel mobo's dat die intel spec stekker gebruiken gewoon omdat het handig is bij het ontwikkelen van borden.

@loveeguardian trek die stekker er eens af en sluit de 2 rechtsboven pinnen kort (zie handleiding p29), als je systeem dan niet opstart klopt er iets niet.

Welk voeding heb je eigenlijk in je build?

Je hebt onderaan toch afstandsbussen gezet of die dat er waren en verkeerd stonden verplaatst?! Ik zien daar nl en hele hoop gaten waar geen vijzen zitten

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Minimale setup buiten de behuizing testen op een stuk karton. Moederbord, cpu, cpu koeler, 1 ram module en videokaart en dan zien of je in het bios terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Onderste foto links boven zie ik de stekkers niet aangesloten van je voeding
De 8 pins aansluiting van je cpu
Of heb je die later wel gedaan?
Zo niet dan is dat je probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:33
Elmo_b schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:43:
Onderste foto links boven zie ik de stekkers niet aangesloten van je voeding
De 8 pins aansluiting van je cpu
Of heb je die later wel gedaan?
Zo niet dan is dat je probleem
Ik zie als ik inzoom toch iets wat op een 8-pin kabel lijkt :)

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Damic schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:24:
@Verwijderd dat is een beetje de verkeerde vertaling. In principe zijn er heel veel mobo's dat die intel spec stekker gebruiken gewoon omdat het handig is bij het ontwikkelen van borden.

@loveeguardian trek die stekker er eens af en sluit de 2 rechtsboven pinnen kort (zie handleiding p29), als je systeem dan niet opstart klopt er iets niet.

Welk voeding heb je eigenlijk in je build?

Je hebt onderaan toch afstandsbussen gezet of die dat er waren en verkeerd stonden verplaatst?! Ik zien daar nl en hele hoop gaten waar geen vijzen zitten
Voeding is een cooler master MWE bronze V2 l650 230v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:36
Krijg je überhaupt een piep te horen? Dus niet alleen lampjes etc etc?
Ik kwam dit tegen volgensmij moet je inderdaad het board laten flashen met een nieuw firmware:
Build met Ryzen 5 2600 en B450M Pro4 start niet op
Ik had hetzelfde issue met een AM4 bord.. Wel aan, maar verder geen respons. Naar de lokale computerzaak gegaan en een flash laten doen met een ouder AM4 CPU'tje vervolgens deed 'ie het.
Stomme is dat je nu niet even naar een computer shop kan gaan.
Ik zou zelf nog een keer alles nalopen echt vanaf scratch.
Dus ook de cpu checken of die er goed in is geplaatst (met het driehoekje in de juiste hoek) en alle kabels nalopen. Anders terug sturen naar de partij waar je het hebt gekocht en laten updaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Riptide op 02-01-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Mogelijk staat er een te nieuw bios op want Asrock raadt icm Pinnacle Ridge, wat de Ryzen 2600 is, een hogere biosversie dan 3.50 af.

@loveeguardian naast de heatsink met Asrock erop zit een chip met een stickertje waar de biosversie op staat. Wat staat daar op?

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 02-01-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:36
@Uszka waarschijnlijk heb je gelijk maar zou het niet uitsluiten slim om te vragen of ze een stickertje kan zien met de biosversie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Uszka schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:40:
Mogelijk staat er een te nieuw bios op want Asrock raadt icm Pinnacle Ridge, wat de Ryzen 2600 is, een hogere biosversie dan 3.50 af.

@loveeguardian naast de heatsink met Asrock erop zit een chip met een stickertje waar de biosversie op staat. Wat staat daar op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5v2ZzL2E1LnT_UyJNYO7p-2u6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNoHSzFhaKDsHqV4inMf2NaE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of je hem hierop kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Riptide schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:44:
@Uszka waarschijnlijk heb je gelijk maar zou het niet uitsluiten slim om te vragen of ze een stickertje kan zien met de biosversie erop.
Dat stickertje is natuurlijk zinloos als iemand er al iets anders op geflasht heeft.
Dat zullen we helaas niet weten zonder het ding beeld te zien geven

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ik zit fout. Het stickertje zit boven het bovenste PCI-e slot. Daar staat iets als P4.30 op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Waar heb je je videokaart eigenlijk op aangesloten? Ik zie die nergens op de foto's terug.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Uszka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:42:
Ik zit fout. Het stickertje zit boven het bovenste PCI-e slot. Daar staat iets als P4.30 op?
Hier staat inderdaad p.4.30 op 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Oorzaak kan dus een te nieuw bios zijn want Asrock raadt niet hoger aan dan P3.50 voor een Ryzen 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
DutchKel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:09:
Waar heb je je videokaart eigenlijk op aangesloten? Ik zie die nergens op de foto's terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX8aWL4bYv0j40RMpJk63N7l41Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKnc0QiE86evJOWL8j93LAOz.jpg?f=fotoalbum_large

Die had ik er even uit gaten om een beter beeld te krijgen van aangesloten kabels etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Uszka schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:28:
Oorzaak kan dus een te nieuw bios zijn want Asrock raadt niet hoger aan dan P3.50 voor een Ryzen 2600.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Alleen door naar de winkel te gaan? 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loveeguardian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48Lfmtf5SbL1tpABvha2XJ4pL6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiiHs70ca7v2BMDh5Gyrr6C3.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem is verholpen! Ben nu windows aan installeren! Heb deze stekker er tijdelijk uitgehaald en toen deed hij het❤️🎉😆

Dankjewel iedereen voor de snelle reacties! 💙
Pagina: 1