Schat of bagger uit de wijnkelder?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.748 views

• timvanoorschot
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-05 15:39
Goedemorgen tweakers,

Voor alle benodigde technische reviews en prijsontwikkelingen ben ik hier kind aan huis. Maar nu heb ik een vraag over wat ik in mijn wijnkelder heb aangetroffen. En wat blijkt volgens google nu een geschikt forum te zijn voor wijnvragen? Ja blijkbaar ook tweakers.net (dank u oh grote algoritme goden _/-\o_ )

Nu de vraag aan eenieder met enige wijnkennis. Recent hebben mijn vrouw en ik een leuk boerderijtje gekocht. De vorige eigenaar heeft de flessen op de foto in de wijnkelder voor ons achtergelaten, onder het mom van "deze horen bij het huis". Welke kunnen we gerust open maken? En welke moeten we vooral voor de symbolische waarde laten liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyw9Y2pQ28bKLfCL8H-1R1-e6QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZLHDYNqeah2bPRo92wSa9R7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door timvanoorschot op 31-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:11
Dat werkt alleen als je de foto ook laat zien, schijnt. Ik ben namelijk verder geen wijnkenner. 😇😋

Hello. Is it me you're looking for?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
De foto zit er niet bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 16:20

ricardo246

Life's what you make it!

timvanoorschot schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:03:
Goedemorgen tweakers,

Voor alle benodigde technische reviews en prijsontwikkelingen ben ik hier kind aan huis. Maar nu heb ik een vraag over wat ik in mijn wijnkelder heb aangetroffen. En wat blijkt volgens google nu een geschikt forum te zijn voor wijnvragen? Ja blijkbaar ook tweakers.net (dank u oh grote algoritme goden _/-\o_ )

Nu de vraag aan eenieder met enige wijnkennis. Recent hebben mijn vrouw en ik een leuk boerderijtje gekocht. De vorige eigenaar heeft de flessen op de foto in de wijnkelder voor ons achtergelaten, onder het mom van "deze horen bij het huis". Welke kunnen we gerust open maken? En welke moeten we vooral voor de symbolische waarde laten liggen?

[Afbeelding]
De foto er bij zetten zou helpen. :+

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timvanoorschot
Nu ook met foto ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
Wat is er met die rechtsboven aan de hand? Heeft deze zo lang op één kant gelegen dat deze vervormd is?

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 31-12-2020 10:09 ]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Nielson schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:08:
Wat is er met die rechtsboven aan de hand? Heeft deze zo lang op één kant gelegen dat deze vervormd is?
Dat is het type fles wat hoort bij de Pere Ansemble.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 19:56
hoe constant is de temperatuur in de kelder? Een constante temperatuur van ongeveeer 12 graden geeft je de beste kans, ook flessen liggend bewaren. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen of ze nog goed zijn natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 16:20

ricardo246

Life's what you make it!

Je zou de vivino app kunnen proberen. Die zal je zeggen of het top of ruk spul is, of iets er tussenin. Tweede vraag is of ze nog goed zijn, en die kun je maar op 1 manier testen 8)

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 15:19
Leuke foto en een mooi verhaal, ik zou de flessen allemaal laten liggen voor de symbolische waarde, hierbij mijn motivatie.

De twee Cote du Rhone's zijn niet echt een bewaarwijnen, dit zijn wijnen die het moeten hebben van hun rode fruit en hebben over het algemeen weinig tannine. Een uitzondering hierbij is de Châteauneuf-du-Pape rechtsboven op de foto.

Voor wat betreft de twee wijnen uit Bordeaux heb ik ook mijn bedenkingen. Op het eerste gezicht zijn het redelijk standaard flessen en geen 1e cru of grand cru wijnen. De max voor Bordeaux is over het algemeen zo'n 25 jaar als de wijn bij de juiste condities wordt bewaard. Beide flessen zijn al flink ouder dan dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Artje op 31-12-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 16:10
https://www.wine-searcher...du+pape+rhone+france/1973

Brotte Pere Anselme Chateauneuf-du-Pape 1973 was last available in August 2018, with an average price of €74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 15:15

kolderindekop

yeaahhhh

Ik zou ze allemaal als symbolisch laten liggen als ontroerende goederen.
Denk 1 grote teleurstelling als je ze drinkt maar nu kun je er nog over fantaseren over deze topwijnen.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artje
Jacko01 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:58:

Brotte Pere Anselme Chateauneuf-du-Pape 1973 was last available in August 2018, with an average price of €74
De Chateauneuf-du-Pape is inderdaad de enige interessante wijn van de set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jacko01 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:58:

Die pagina kwam ik ook tegen, echter ook deze:
https://www.vivino.com/BE...selme/w/1130394?year=1973
€24.79
Average online price from external shops
Geen wijnkenner hier ... de Chateauneuf-du-Pape is de enige die ik van naam ken.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 31-12-2020 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artje
kluyze schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:08:
[...]
Die pagina kwam ik ook tegen, echter ook deze:
https://www.vivino.com/BE...selme/w/1130394?year=1973

[...]
Geen wijkenner hier ... de Chateauneuf-du-Pape is de enige die ik van naam ken.
Let wel de Chateauneuf-du-Pape betreft een AOC (gecontroleerde oorsprong) net als Cote du Rhone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik geef de twee Bordeaux wijnen ook nog best kans op een goed glas wijn, zeker als ze inderdaad al die jaren goed gelegen hebben. Van de Chateauneuf-du-Pape ben ik nog niet zo zeker, maar de kans op drinkbare wijn is zeker aanwezig.

De twee gewone Côte du Rhône's kun je denk ik wel afschrijven, te weinig tannine...

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 16:47
Eens met BVK; twee Côtes zijn ver voorbij wat drinkbaar zou moeten zijn. Zelfde geldt ook voor de Chateauneuf; bijzonder goede jaren van bijzonder goede producenten zouden nog enigszins wat zuren en tannine hebben kunnen behouden, maar dit gaat hoogstwaarschijnlijk stofhappen worden.

Goede Chateauneuf is uberhaupt minder goed oplegbaar dan goede Bordeaux.

Enige interessante zijn de Bordeaux (want redelijk goede nekhoogte) en heb ik even voor je opgezocht:
  • Die Arnoud is de derde wijn van Grand Puy Ducasse en hun 1ste wijn is volgens Cellartracker community al een beetje op zijn eind aan het lopen. Geef deze weinig kans.
  • Die tweede is listiger. Weinig van bekend. Wel rechteroever, maar vermoed dat deze ook over zijn dronk is.
Maar je hebt een wijnkelder; dus dik jaloers! Mooie start om een eigen wijnvoorraad aan te gaan leggen (2019 is echt fantastisch jaar geweest voor Duitse Riesling en Bordeaux!, en vergeet ook de Piemonte niet, 2016 Barbaresco en Barolo hebben niets meer dan lof gekregen).

[ Voor 7% gewijzigd door righthand op 31-12-2020 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timvanoorschot
Erg leuk om jullie reacties te lezen, bedankt!

We zijn inderdaad gezegend met een wijnkelder van enige omvang. Nu kijken of de temperatuur in de buurt komt en blijft van de vaker genoemde 12 graden.

En wat betreft de wijnen, deze laten we mooi dicht! Een goede vriend van ons weet vast het verschil te proeven tussen deze oude bordeauxs en de betere slijterij wijn.. maar om nou het risico te lopen je vrienden te laten stofhappen of erger.. ze krijgen een ere plekje in het rek!

PS de tips voor mooie bewaar wijnen zijn altijd welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
righthand schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:09:

... Enige interessante zijn de Bordeaux (want redelijk goede nekhoogte) ...
Yep. Waarbij ik, ondanks de iets lagere nekhoogte, de Arnaud toch de beste kans op behoorlijke drinkbaarheid geef. Hij is van beide Bordeaux sowieso de beste en daarbij nog 11 jaar jonger dan die andere. Dat zou hem het voordeel moeten geven. De Anselme is een beetje zonde. Bijna 50 jaar oud. Die had allang weg moeten zijn. De rest was niet veel, en nu azijn. Geen verlies voor de mensheid. :+

@timvanoorschot "Nu kijken of de temperatuur in de buurt komt en blijft van de vaker genoemde 12 graden."

Hierover nog even het volgende: iets warmer dan 12 graden is geen groot probleem. Belangrijk is dat de winter/zomer temp. schommeling niet te snel gaat en een te groot verschil is.
Mijn wijnkelder is in de winter ~11 graad en zomer ~18 graad. Geen snelle temp. wisselingen, en ik ben tevreden met de houdbaarheid van m'n wijnen. Die leven vaak langer dan de aangegeven drinkbaarheidsperiode. :)
Behalve de temperatuur is trillingsvrij en donker liggen nog vrij belangrijk!

[ Voor 32% gewijzigd door Vanoverdegrens op 01-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
[b]timvanoorschot in "Schat of bagger uit de wijnkelder?"timvanoorschot schreef op donderdag 31 december 2020 @i.Stijn
PS de tips voor mooie bewaar wijnen zijn altijd welkom :)
Denk dat er best wel wat medetweakers in het andere draadje je van wat leuke tips kunnen voorzien. Wel handig voor ons om te weten waar je op dit moment van houdt en wat je doelstellingen zijn voor het bewaren van wijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 14:15
Wat grappig, ik had ook eens aantal flessen gekregen (incl. Chateauneuf du Pape) van iemand die geen alcohol drinkt. Ik heb geen idee of het wat is want ik weet te weinig van wijn.Tot nu toe alleen bewaard omdat het er leuk uit ziet.

Of zijn ze nog drinkbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7BPW5DMS8bbqmJiwhF_OShKFh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjmSxYxAkhCIFYBWTW2D7g5t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
Niehoff80 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:20:
Wat grappig, ik had ook eens aantal flessen gekregen (incl. Chateauneuf du Pape) van iemand die geen alcohol drinkt. Ik heb geen idee of het wat is want ik weet te weinig van wijn.Tot nu toe alleen bewaard omdat het er leuk uit ziet.

Of zijn ze nog drinkbaar?

[Afbeelding]
Altijd leuk om flessen te krijgen. Wanneer heb je ze gekregen en hoe heb je deze sindsdien bewaard? even het rijtje afgaan:
- De Chateauneuf; onbekende producent en een slecht jaar. Weinig kans dat deze nog iets over heeft.
- Die Bouscasse had ik graag willen proberen, ergens 10 jaar geleden. Ook weinig kans op overleving
- De Capelle is nu typisch een Bordeaux voor directe consumptie. Ook passé helaas..
- En dan die laatste moest ik echt even zoeken, maar producent gevonden. Het lijkt er op dat deze van de Saint-Laurent druif is gemaakt. Maar met een prijs van max 3 euro lijkt me niet dat dit geweldigde kwaliteitswijn gaat zijn. Zie het somber in.

[ Voor 5% gewijzigd door righthand op 02-01-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
righthand schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Altijd leuk om flessen te krijgen. Wanneer heb je ze gekregen en hoe heb je deze sindsdien bewaard? even het rijtje afgaan:
- De Chateauneuf; onbekende producent en een slecht jaar. Weinig kans dat deze nog iets over heeft.
- Die Bouscasse had ik graag willen proberen, ergens 10 jaar geleden. Ook weinig kans op overleving
- De Capelle is nu typisch een Bordeaux voor directe consumptie. Ook passé helaas..
- En dan die laatste moest ik echt even zoeken, maar producent gevonden. Het lijkt er op dat deze van de Saint-Laurent druif is gemaakt. Maar met een prijs van max 3 euro lijkt me niet dat dit geweldigde kwaliteitswijn gaat zijn. Zie het somber in.
Thanks voor de info! Dat is dus een bevestiging van wat ik al een beetje dacht, ik laat ze gewoon nog even liggen ter decoratie.

Ik heb de flessen en jaar terug gekregen en ik zelf heb ze op een rekje op zolder bewaard. Ondertussen staan ze in de keuken. Hoe ze daarvoor zijn bewaard weet ik niet precies maar ik verwacht in de bijkeuken.

Ik zal de andere suggesties en topics ook in de gaten houden.

Cheers! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artje
Niehoff80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Thanks voor de info! Dat is dus een bevestiging van wat ik al een beetje dacht, ik laat ze gewoon nog even liggen ter decoratie.

Ik heb de flessen en jaar terug gekregen en ik zelf heb ze op een rekje op zolder bewaard. Ondertussen staan ze in de keuken. Hoe ze daarvoor zijn bewaard weet ik niet precies maar ik verwacht in de bijkeuken.

Ik zal de andere suggesties en topics ook in de gaten houden.

Cheers! :)
Staan is sowieso niet goed, wijnen moeten liggen zodat de kurk in contact blijft met de vloeistof. Anders droogt de kurk uit, krimpt deze en kan er eenvoudig zuurstof bij de wijn komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Niehoff80 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:31:
[...]

... en ik zelf heb ze op een rekje op zolder bewaard. ...
Daar zijn in huis de temperatuurschommelingen het grootst, direct onder het dak. Een slechte bewaarplek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
Artje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Staan is sowieso niet goed, wijnen moeten liggen zodat de kurk in contact blijft met de vloeistof. Anders droogt de kurk uit, krimpt deze en kan er eenvoudig zuurstof bij de wijn komen.
Ja, ok met staan bedoel ik dat er een wijnrekje in de keuken staat en daarin liggen de flessen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nu de vraag beantwoord is, kan dit topic op slot: verdere vragen kunnen in het algemene wijn-topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.