Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SigridAdmiraal
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-01-2022
Goedemiddag,

Ik zou graag zonnepanelen willen op mijn 5x10m plat dak hoek woning.
Weinig tot geen schaduw alleen aan het eind van de dag door dat de zon achter de bomen achter het huis en gebouwen van de overkant van het kanaal zitten.

Ik zit zelf op een 3000kwu te rekenen we gaan nog op inductie koken en een droger erbij. Dus ik denk zelf 9 of 10 panelen

Ik heb geen idee welke zonnepanelen goed zijn en of het beter serie of parallel.

Ik heb verschillende offertes maar ik kom er niet echt uit of ik erbij gen**id word of niet.

Kan iemand een klein beetje advies geven waar ik op moet letten of Chinese zonnepanelen brandbaarder zijn of dat dat ook gewoon goed is.
En hoeveel je gemiddeld met installatie voor 9/10 zonnepanelen kwijt ben.
En wat voor omvormers

Met vriendelijke groet en alvast bedankt!

• SigridAdmiraal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2mMfNAP7uw76LYxhqgJVkAQ3Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozbYWJZ0N4H72ysDvPblyXqn.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

En hoe moeten wij nu weten wat jij aangeboden hebt gekregen?

• SigridAdmiraal
Het gaat er niet om wat ik aangeboden heb gekregen maar of iemand mij advies kan geven waar ik op moet letten.

Ik ben een leek met zonnepanelen en ik vind het een hoop geld als ik het niet goed besteed.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20
SigridAdmiraal schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:41:
Het gaat er niet om wat ik aangeboden heb gekregen maar of iemand mij advies kan geven waar ik op moet letten.

Ik ben een leek met zonnepanelen en ik vind het een hoop geld als ik het niet goed besteed.
Je kan natuurlijk al wel je huidige offertes met ons delen. Dat lijkt me een stuk nuttiger dan een algemene 'waar moet ik op letten?' zonder duidelijke afbakeningen.

The devil is in the details.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tip: er is op dit forum nog nooit iemand geweest die loopt te klagen dat hij teveel panelen heeft, te weinig daarin tegen komt veel vaker voor, volgens mij past er wel wat meer op dat dak

leg een dakvlak gewoon vol. ja, je gaat dan meer opwekken dan je in een jaar gebruikt, maar behalve dat verbruik doorgaans alleen maar zal stijgen (volgens mij zie ik al een oprit, dus thuis een EV laden gaat wellicht tot de toekomst horen? Kom je gewoon beter uit op het moment dat ze salderen gaan afbouwen.)

1 keer voorrij kosten, 1 keer steiger kosten zonder problemen btw terug vragen etc
qua omvormer gewoon een string omvormer. met schaduw managment
plat dak is erg makkelijk zelf te doen, wellicht kan je dat nog overwegen

Voor een referentie kan je even bij solarbouwmarkt of winkelman kijken die hebben alle prijzen gewoon online staan.

edit:
brand schade komt meestal voort uit fouten van de instalateur (ondeugdelijke stekkers, kapot getrokken mantel etc.) een merk als longi zou gewoon prima moeten zijn ookal komt het uit china.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 04-01-2021 21:37 ]

• SigridAdmiraal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hisBnDGqWQF4xa56QyKpaiC66HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkUWTuL0hfukiA1O5dLaYBxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpgYAvxKtnu0M70LgcNIuVOZvDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYKqAN73m4x4GuIQrNS8ss0e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k34qKPgdDIlGJKHdphT50kuRx0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7tvtJuNgzcD4n1EF94qIhBN.jpg?f=fotoalbum_large

• SigridAdmiraal
Bij de onderste komt het uit op €4915 maar netto is €4122

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

Je vergelijkt appels met peren. Enphase vs string omvormer.
Waarom zou je niet gewoon een simpele string omvormer kunnen gebruiken? Heb je last van schaduw?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• SigridAdmiraal
Dat appels met peren is de hele reden waarom ik hier hulp zoek. Ik weet niet wat ik wil. Maar het feit dat als ik 10 panelen van elk 40volt op mijn dak heb en een vlamboogdetectie nodig heb omdat er kans is op brand lijkt me bij een string omvormer systeem niet chill.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14
Zoals hierboven reeds genoemd: schaf de panelen ruim aan. 12 of 14 stuks met twee strings op een stringomvormer in O-W opstelling lijkt mij hier ideaal.
-Beter 1x iets meer investering dan na 3 jaar de configuratie moeten aanpassen.
-2 strings in O-W betekend een betere spreiding over de dag
-Een kleinere omvormer benodigd
-Past nog op een 16A automaat.
(als je bijvoorbeeld 14 panelen op een grotere omvormer zet kan de 16A automaat dat niet zo leuk vinden)
-Als je zelf kan installeren, doe dat dan. Plat dak kan niet veel gebeuren.

Verder: denk na over je dakbedekking. Als het mogelijk binnen 5 jaar aan vervanging toe is moet je dat misschien eerder doen.

• SigridAdmiraal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZj-x7l4M7M2AshuTWiKYA74_wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2Cu2YPk7X9zJo5jKy8jzFlq.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Even beginnen met een eerlijk prijsvergelijk, euro excl btw per Wp. Op die manier kun je de prijs / kwaliteit vergelijken.

Enphase systeem
4309 euro excl btw / 8*370 Wp = 1.46 euro / Wp (excl btw)

Growatt systeem
3669 / 10*340 Wp = 1.08 euro / Wp
En hetzelfde in SolarEdge uitvoering
4407 / 10*340 Wp = 1.30 euro / Wp

En die laatste SolarEdge offerte = 3858 / 9*370 Wp = 1.16 euro / Wp

De kans op brand bij een string omvormer is er met name als een van de connectoren tijdens de installatie slecht is aangebracht en die in de buurt van brandbaar materiaal hangt.

Zover ik begrepen heb staat bij SolarEdge vlamboogdetectie standaard uit, (omdat als het aan staat het storing kan veroorzaken). Ik weet niet of je installateur het voor je aan wil zetten of dat juist niet doet omdat hij bang is voor storingen.
Qua vlambogen zijn micro omvormers (zoals Enphase) denk ik het best. Uiteraard is het wel een stuk duurder.

Geen van allen zijn denk ik goedkoop of duur voor wat ze zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Doe eens volledig gek, het volgende werkt:

Je gooit 20, jawel, 20 stuks Jinko tiger 355 op je dak, volledig plat op rails die je in stoeptegels boort.. (5x 4 landschap)

Deze sluit je aan op een 4200 watt omvormer 1 fase, kies een favoriet merk, maakt niet uit, ik reken voor het gemak even met Growatt. a 475 ex. Dit gaat in 2 stringen van 10.

20 tiger 355 jinkos bij winkelman kost 20* 93 euro ex = 1860
solar rail met 4 klemmen kost je 12 euro per positie = 240
50 30x30 stoeptegels, gratis van marktplaats of nieuwe bij de bouwmarkt 50 euro
20amp 100ma alamat + 3x4 kwadraat kabel van je meterkast naar je omvormer inclusief montage, 150 euro
kabels, stekkers, een doosje RVS schroeven om de rail in de stoeptegels te schroeven, doosje pluggen, 100 euro (ik reken ruim)
bezorging van zonnepanelen materiaal naar jou adres: 100 euro.

Zelf inelkaar zetten is peanuts, kost gewoon wat zeulwerk en dat kun je zelf. vervolgens huur je een halve dag een zonnepaneel monteur ter controle van de verbindingen , krimpen van de kabels en inbedrijfstellen van de omvormer, reken daar ook eens 400ex voor. tot slot 100 euro voor een dakdoorvoer, tie-ripjes en overig onvoorzien. Optellen in de rekenmachine:

rappa-paa, rappa-paa, rappa-paa:

Voor 3450 ex de btw heb je 7100 watt op je dak, zal met aftoppen en al zo'n 5000kWh per jaar opleveren.
Dat is inclusief het nooit schoonmaken van de panelen, dat gaat echt wel goed. Inclusief afschaffen van salderen zit je op een TvT van 4 jaar, daarna lach je je helemaal het schonpens. Dit is ongeveer 0.50cent per wattpiek

Ik wens u veel wijsheid.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lardman
Vergeet de Unger schoonmaakset niet in je berekening mee te nemen.
Plat wordt erg vuil.

Waarom niet wat dual betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

Daar passen er 12 van 345 Wp op richting zuid
24 richting zuid noord en 24 richting oost west.
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
Pijpjes niet meegerekend. (Lees ik niet in je verhaal)

Huawei heeft ook iets van vlamboog detectie.
Maar zoek liever een kundig installateur op.
Dan heb je dat ook niet nodig.

Of kies een SMA die je zelf makkelijk uitleest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEFIDD2hmwB-9HLghI52FR3-IQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Solaredge en enphase is handig bij meer dan 2 orientaties en lastige schaduw.
Maar bij een dak als dit is dat niet meer dan een erg dure logging wat niks extras oplevert.
Bovendien zit je met een vendor lock-in.
Stringomvormers principe zijn niet fabrikant afhankelijk en uitwisselbaar. Handig als je stukken hebt en je fabrikant is failliet.

En over 10 jaar is alles alweer technisch hopeloos achtergesteld, dus maak het niet overbodig duur. Dan doet vernieuwing minder zeer.

[ Voor 148% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2021 06:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je het laat installeren dan gewoon dak volleggen. De eerste 500 euro ben je kwijt aan voorrijkosten ongeacht hoeveel panelen je laat leggen. Zo'n 5x10 dak kan zo ~8000 Wp in Oost-West op.

5x10 op het dak of 5x10 binnen? Dan wellicht 5,4x10,6 buiten?

[ Voor 95% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-01-2021 06:46 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:41
Nevermind, rekenfoutje

[ Voor 93% gewijzigd door ErgoStijn op 05-01-2021 10:22 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11 14:13
@SigridAdmiraal Kijk eens naar het plat dak oost-west systeem in mijn signature. Eerste klas componenten en in april 2019 aangelegd voor EUR 0.76/Wp. Moet nu voor minder kunnen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:53:
tip: er is op dit forum nog nooit iemand geweest die loopt te klagen dat hij teveel panelen heeft, te weinig daarin tegen komt veel vaker voor, volgens mij past er wel wat meer op dat dak
lol, deze is iets overdreven. _O-

jep ik heb 100derden klachten gehoord over te weinig panelen en uitbreiden etc etc...

maar in al die jaren heb ik 1x mee gemaakt over iemand die klaagde dat hij er teveel had.
hij had 3x5kW omvormers met een ruime hoeveelheid Wp per omvormer.

gebruikte maar een 5000kWh per jaar.
dus had wel een 12000kWh te veel.

die kwam er dus na een jaar achter dat de verrekening niet 17000x0,22€ was, maar 5000x0,22 + 12000x0,08. >:)
maar het was dan ook een echte sukkel, zeker geen helder licht.
dit nog in een tijd dat zonnepanelen nog ruim een 1€ per Wp waren (voor alleen het paneel.)
een verstandig mens weet dat de verrekening dan anders gaat, dan is het allemaal een stuk minder erg.
en kun je natuurlijk gewoon in over productie gaan, geen probleem meer met de lage €/Wp prijs van tegenwoordig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
SigridAdmiraal schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:
Dat appels met peren is de hele reden waarom ik hier hulp zoek. Ik weet niet wat ik wil. Maar het feit dat als ik 10 panelen van elk 40volt op mijn dak heb en een vlamboogdetectie nodig heb omdat er kans is op brand lijkt me bij een string omvormer systeem niet chill.
Er zijn duizenden string systemen die niet gisteren spontaan in brand zijn gevlogen, zoals ik al aangaf is het met name de instalateur die de kans op brand verhoogd of verlaagd. verkopers spelen graag in op angst
gewoon zorgen dat de stekkers van goede kwaliteit zijn, goed geplaatst zijn en niet op een brandbare ondergrond liggen en de kans op brand is nagenoeg gelijk met een systeem met vlamboog detectie. namelijk nihil.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

SigridAdmiraal schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:
Dan misschien even antwoord geven op de belangrijkste vraag: "heb je last van schaduw?" :)

Een optimizer (SolarEdge) of micro omvormer (Enphase) zijn voornamelijk bedoeld voor situaties die niet ideaal zijn; verschillende hoeken, schaduw etc. Beide zorgen ervoor dat het paneel als een individu zijn opwekking doorstuurt. M.i. word het voordeel hiervan te vaak te mooi verkocht, ja het zorgt dat je meer opbrengst heb in totaal maar in ideale situaties is dat zeer miniem terwijl het flink meer kost.

Een ander voordeel is wat je zelf prefereert; brandgevaar. Maar lees vooral het TNO rapport; file:///C:/Users/fvanetten/Downloads/TNO-2019-R10287.pdf . Vooral in dak en dan is de hoofd oorzaak vaak verkeerd aangesloten (verkeerde connector of verkeerd geperst), dit laatste blijft ook bij Optimizers een risico.

Voordeel van een string is de prijs en de betrouwbaarheid, dat laatste verkoopt men juist vaak als minder. Maar statisch gezien gaan er meer optimzers kapot dan zonnepanelen. Moeten ze alsnog het dak op maar dan voor de optimzer.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Dree65
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-01-2021
Lardman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:17:
Doe eens volledig gek, het volgende werkt:

Je gooit 20, jawel, 20 stuks Jinko tiger 355 op je dak, volledig plat op rails die je in stoeptegels boort.. (5x 4 landschap)

Deze sluit je aan op een 4200 watt omvormer 1 fase, kies een favoriet merk, maakt niet uit, ik reken voor het gemak even met Growatt. a 475 ex. Dit gaat in 2 stringen van 10.

20 tiger 355 jinkos bij winkelman kost 20* 93 euro ex = 1860
solar rail met 4 klemmen kost je 12 euro per positie = 240
50 30x30 stoeptegels, gratis van marktplaats of nieuwe bij de bouwmarkt 50 euro
20amp 100ma alamat + 3x4 kwadraat kabel van je meterkast naar je omvormer inclusief montage, 150 euro
kabels, stekkers, een doosje RVS schroeven om de rail in de stoeptegels te schroeven, doosje pluggen, 100 euro (ik reken ruim)
bezorging van zonnepanelen materiaal naar jou adres: 100 euro.

Duidelijk verhaal lijkt mij.
Als degene hier niks mee kan dan :-(

Zelf inelkaar zetten is peanuts, kost gewoon wat zeulwerk en dat kun je zelf. vervolgens huur je een halve dag een zonnepaneel monteur ter controle van de verbindingen , krimpen van de kabels en inbedrijfstellen van de omvormer, reken daar ook eens 400ex voor. tot slot 100 euro voor een dakdoorvoer, tie-ripjes en overig onvoorzien. Optellen in de rekenmachine:

rappa-paa, rappa-paa, rappa-paa:

Voor 3450 ex de btw heb je 7100 watt op je dak, zal met aftoppen en al zo'n 5000kWh per jaar opleveren.
Dat is inclusief het nooit schoonmaken van de panelen, dat gaat echt wel goed. Inclusief afschaffen van salderen zit je op een TvT van 4 jaar, daarna lach je je helemaal het schonpens. Dit is ongeveer 0.50cent per wattpiek

Ik wens u veel wijsheid.
Pagina: 1