Schakelaar uit, toch brandt lamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:27
Bij ons op de overloop hangt een armatuur met LED lamp (was oorspronkelijk halogeen).
De lamp schakelt op een hotel schakeling.

Sinds afgelopen nacht brandt de lamp ook zichtbaar als de schakelaar in uit-stand staat.
Wat is hier aan de hand en hoe los ik het op?
Overigens denk ik nu dat ie dat altijd al deed, maar nog veel zwakker dan nu, zodat t nauwelijks opviel.

Situatie nu: zie foto (er lijkt slechts 1 van de drie led-strips te branden).
Er is niks veranderd aan lamp of stroomnetwerk/schakelmateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u_QIkx1s9JrepiAhlK1zhtUJTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjGnttTB2opctLBQPucdWQ58.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb je zelf al geprobeerd/gedaan Tacoos?
Schakelaar op de overloop vervangen --> geen verschil
Spanning over de pinnen gemeten in de lamp behuizing: 30 mV gelijkstroom volgens mijn budget multimeter (in wisselstroomstand meet ie niks in uit-stand van de schakelaar en 230V bij lamp aan)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:46
Het is een hotel schakeling dus heb je de andere schakelaar ook getest.

Haal de schakeldraden bv eens los om te zien of het dan stop. Kan ook zijn dat door de omzetting van Halogeen naar Led er iets niet helemaal goed gaat en dat je het in het armatuur zelf moet zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 08:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
Het is nog net geen lmgtfy-link, maar close enough.

[ Voor 74% gewijzigd door Señor Sjon op 31-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
Delph1900 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:50:
Wat zegt google als je zoek op "waarom ledlampen blijven branden"
er zit geen dimmer of schakelaar met nachtlampje en de lamp schakelt niet over de 0 dus ik vermoed lange parallelle leidingen. Dan zou er een condensator tussen moeten?
Maar wat ik raar vind is dat er niets gewijzigd is in de installatie en toch is de lamp meer licht gaan geven???
MikeOO schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
Het is een hotel schakeling dus heb je de andere schakelaar ook getest.

Haal de schakeldraden bv eens los om te zien of het dan stop. Kan ook zijn dat door de omzetting van Halogeen naar Led er iets niet helemaal goed gaat en dat je het in het armatuur zelf moet zoeken.
De tweede schakelaar heb ik wel los gehad, maar ik had ff geen andere om mee te testen.
Morgen ff de schakeldraden loshalen.
Maar ook hier geldt dat er niks is veranderd sinds gisteren; de schakelaar boven was enigszins verdacht omdat we daar in de buurt ooit water lekkage hebben gehad, ik dacht dat dit nog een vervolg daarvan kon zijn, maar schakelaar is droog en er is geen corrosie, dus heb ik die toch al ooit vervangen.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:46
Tacoos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:24:
[...]

er zit geen dimmer of schakelaar met nachtlampje en de lamp schakelt niet over de 0 dus ik vermoed lange parallelle leidingen. Dan zou er een condensator tussen moeten?
Maar wat ik raar vind is dat er niets gewijzigd is in de installatie en toch is de lamp meer licht gaan geven???

[...]

De tweede schakelaar heb ik wel los gehad, maar ik had ff geen andere om mee te testen.
Morgen ff de schakeldraden loshalen.
Maar ook hier geldt dat er niks is veranderd sinds gisteren; de schakelaar boven was enigszins verdacht omdat we daar in de buurt ooit water lekkage hebben gehad, ik dacht dat dit nog een vervolg daarvan kon zijn, maar schakelaar is droog en er is geen corrosie, dus heb ik die toch al ooit vervangen.
Lekkage kan vreemde dingen veroorzaken maar als dat ooit was en nu pas het probleem dan lijkt mij dat niet de oorzaak, of het moet weer terug zijn.

Zou bv het armatuur eens verwijderen en de lamp met bv een draad en stekker zo aansluiten en kijken wat er dan gebeurt. Vermoed zelf dat daar je probleem kan zitten en het is een kwestie van uitsluiten.

In dit geval kan het 2 schakelaars zijn en een lamp. Als deze getest zijn dan is er meer aan de hand en zul je bv je lasdozen moeten nakijken of er mogelijk een draad niet goed zit, bv in een lasdop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Je hebt bij een hotel schakeling tussen de 2 schakelaars 2 zwarte draden naast elkaar die een condensator vormen.
Hierdoor ontstaat een spanning over de lamp ook als deze uit staat!
Als de spanning hoog genoeg is om de drempel spanning van de leds te overbruggen komt er licht uit (gaat een kleine stroom lopen).
Ik kan mij voorstellen dat door veroudering leds anders gaan reageren en mogelijk je meer of minder last hiervan hebt.

Je kunt andere lampen proberen of proberen de spanning te verlagen met een condensator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit is normaal voor LEDlampen die enkelpolig geschakeld worden waarbij de schakeldraad over lange stukken parallel ligt aan een fasedraad.

Je kunt het ook gewoon zo laten als het is, is veruit het goedkoopst.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-12-2020 11:09 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat @kabeltjekabel zegt.
Daarbij kan de inductie net effe anders zijn als je de "uit stand" van de hotelschakeling even omdraait (als in: beneden aandoen en boven weer uit doen). Omdat nu de andere spanning op de andere zwarte ader staat kan de inductie net even anders uitpakken en je led lamp feller of minder fel laten oplichten. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
remco_k schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:12:
Wat @kabeltjekabel zegt.
Daarbij kan de inductie net effe anders zijn als je de "uit stand" van de hotelschakeling even omdraait (als in: beneden aandoen en boven weer uit doen). Omdat nu de andere spanning op de andere zwarte ader staat kan de inductie net even anders uitpakken en je led lamp feller of minder fel laten oplichten. :)
Ja, of de netspanning is net iets hoger, de temperatuur net iets anders, etc. Die temperatuur zorgt er voor dat batterijgevoedde rookmelders ook altijd 's nachts beginnen te miepen over een lege batterij. Lagere temperatuur > spanning van batterij zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat bij mij hielp (led keukenspotjes) was de nul en schakeldraad omwisselen. Daarna was het opgelost :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Tacoos
theuser schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:53:
Je hebt bij een hotel schakeling tussen de 2 schakelaars 2 zwarte draden naast elkaar die een condensator vormen.
Hierdoor ontstaat een spanning over de lamp ook als deze uit staat!
Als de spanning hoog genoeg is om de drempel spanning van de leds te overbruggen komt er licht uit (gaat een kleine stroom lopen).
Ik kan mij voorstellen dat door veroudering leds anders gaan reageren en mogelijk je meer of minder last hiervan hebt.

Je kunt andere lampen proberen of proberen de spanning te verlagen met een condensator.
Is dat trial & error, of zou zo'n condensator al helpen?
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:07:
Dit is normaal voor LEDlampen die enkelpolig geschakeld worden waarbij de schakeldraad over lange stukken parallel ligt aan een fasedraad.

Je kunt het ook gewoon zo laten als het is, is veruit het goedkoopst.
Dat is ook waar, stroomverbruik zal nix voorstellen.
En zo hebben we een 'gratis' nachtlampje op de overloop :+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Tacoos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:33:
[...]

Is dat trial & error, of zou zo'n condensator al helpen?
Grappig. Daar stellen ze een 0.22uF = 220nF condensator voor. In Dimmer stabilisator (condensator) was ik nog op een 47nF uitgekomen. Flink verschil.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Dat parallel aan je lamp zal wel helpen al ben ik van mening net als Rukapul van mening dat de waarde wat aan de hoge kant is.
Hoe groter de waarde des te meer energie gooi je weg als de lamp aanstaat (bij 220NF zit je dan aan ongeveer 7VA aan extra verbruik dat is voor het grootste gedeelte wel blind stroom die je niet hoeft te betalen maar iets verbruik kost het toch).
Ik denk dat 100nF al meer dan voldoende is.

Je kunt het natuurlijk ook zo laten als je een gratis nachtlampje geen probleem vindt (vroeger met halogeen liep die kleine stroom er ook al alleen was dat niet genoeg om licht te geven.)

[ Voor 10% gewijzigd door theuser op 31-12-2020 16:11 ]

Pagina: 1