Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 19:34
Ik stap elk jaar over van energie maatschappij.
Recent ben ik verhuist naar een nieuwbouw huis en daar woon ik nu 2 jaar.
Eerste jaar heb ik Oxxio gehad en het tweede jaar energie direct.
Zeker het contract bij Oxxio was erg voordelig een hele hoge bonus op laag verbruik. Zij hadden namelijk mijn verbruik heel hoog geschat en een een hoge korting gegeven.

Nu kan ik weer overstappen en Oxxio kwam redelijk goed uit de bus. Vanwege mijn eerdere ervaringen wilde ik daar weer heen.

Wat schets mijn verbazing, ik krijg een mail dat ik uit onderzoek van Focum niet kredietwaardig zou zijn en ik 400 euro waarborg moet betalen.
400 euro op een totale contractwaarde van 600 euro.
Ik heb nog nooit een rekening niet betaald en ik heb geen leningen afgezien van mijn huis en telefoon abonnement. We betalen energie altijd via automatische incasso en dat is nooit mis gegaan.

Ook hebben zowel mijn vriendin als ik al jaren een vaste baan en stabiel inkomen en we hebben een mooie spaarrekening.

Is iemand bekend met Focum en hoe ze aan hun informatie komen?
Ik heb al een inzage verzoek gedaan maar dat kan 5 dagen duren (dus nieuwe jaar).

Ik voel mij er erg rot bij dat ik als niet credit waardig wordt neergezet terwijl dat juist erg belangrijk is voor mij.
Ik heb ook het sterkte vermoeden dat mijn eerste (zeer gunstige) contract hier nu voor zorgt.
Oxxio wil en kan mij niet helpen.
Ik heb mijn aanvraag ook stopgezet maar het voelt niet fijn.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:27
https://www.focum.nl/consumenten/veel-gestelde-vragen/

"De gegevens die Focum verzamelt zijn afkomstig uit openbare bronnen of het betreft eigen informatie of informatie afkomstig van derden waaronder incassobureaus."

https://www.focum.nl/consumenten/inzageverzoeken/

Je kan inzage vragen in de gegevens die ze van je verzameld hebben, dan weet je het precies. Maar een gunstig energiecontract gehad hebben lijkt me niet een reden waarop ze kredietwaardigheid bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door AndosH op 30-12-2020 08:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 13:00
Ik vermoed dat het ook te maken kan hebben met je nieuwbouwhuis. Een belangrijk punt bij kredietchecks is je adres (postcode/buurt). Als die nog niet zo lang bestaat, dan is er ook geen kredietinformatie beschikbaar en val je blijkbaar in het bakje dat je een voorschot moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
Ik vind het raar dat mijn eerste contract op dat huis (ook Oxxio) ik geen waarborg hoefde te betalen en 2 jaar later ineens wel terwijl in de tussentijd geen wijzigingen zijn geweest (ook geen incassobureau's)

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je googled op dit bedrijf dan zijn er meerdere (recente) klachten te vinden ivm Oxxio, allemaal van mensen die geen idee hebben waar de negatieve beoordeling vandaan komt. Geen idee hoe ze dan aan die beoordeling komen, maar het zal dus niet persoonlijk zijn ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het zou kunnen dat oxxio 2 jaar geleden die kredietcheck niet uitvoerde

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:45
Als een random bedrijf je niet kredietwaardig vind, ga je over op een ander bedrijf. Ik zou me er niet druk over maken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Tijd om je geld ergens anders te brengen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Inderdaad. Lekker laten gaan en ergens anders aanmelden. Ik heb ooit geporbeerd dit op te lossen met Focum maar is een kansloos bedrijf. Ook hier geen flauw idee in eerste instantie. Bleek om een factuur van bijna 10 jaar geleden te gaan die destijds al betaald was, maar toch bij een incasso was gekomen (en dus teruggedraaid) Viel totaal niet mee te praten met dat Focum. Moeten zich blijkbaar belangrijk voordoen voor hun opdrachtgevers en regelmatig ‘behoeden voor wanbetalers’ :-)

Nog even overwogen om juridische stappen te beginnen, maar vond het teveel gedoe. Wel melding gemaakt bij de autoriteit persoonsgegevens en de ombudsman. (Beiden niks gedaan) Blijkbaar gelooft iedereen zo’n op lucht gebaseerde krediettoets. Ik had zelf het idee dat mijn oude postcode meespeelde en hoopte dat ik ze daarop kon betrappen. In dat geval zou ik wel doorgezet hebben ivm onrecht richting hele wijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Johan Bogle op 30-12-2020 09:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 09:25
Misschien een smoesje omdat ze zien dat je een jaarlijkse overstapper bent en ze op dat soort klanten geen winst maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 886251

Johan Bogle schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:45:
Inderdaad. Lekker laten gaan en ergens anders aanmelden. Ik heb ooit geporbeerd dit op te lossen met Focum maar is een kansloos bedrijf. Ook hier geen flauw idee in eerste instantie. Bleek om een factuur van bijna 10 jaar geleden te gaan die destijds al betaald was, maar toch bij een incasso was gekomen (en dus teruggedraaid) Viel totaal niet mee te praten met dat Focum. Moeten zich blijkbaar belangrijk voordoen voor hun opdrachtgevers en regelmatig ‘behoeden voor wanbetalers’ :-)

Nog even overwogen om juridische stappen te beginnen, maar vond het teveel gedoe. Wel melding gemaakt bij de autoriteit persoonsgegevens en de ombudsman. (Beiden niks gedaan) Blijkbaar gelooft iedereen zo’n op lucht gebaseerde krediettoets. Ik had zelf het idee dat mijn oude postcode meespeelde en hoopte dat ik ze daarop kon betrappen. In dat geval zou ik wel doorgezet hebben ivm onrecht richting hele wijken.
Je hebt wel meer van dat soort bedrijven die denken dat ze een kredietcheck kunnen doen op basis van openbare gegevens, de vraag is echter hoe ze dat kunnen doen aangezien incassobureaus bijvoorbeeld niet jouw gegevens mogen delen met derden. Anders schenden ze de AVG. En als dat wel het geval is dan heb je mogelijk een zaak voor de Autoriteit Persoonsgegevens lijkt me.

Het is inderdaad beter om een ander bedrijf te zoeken die dit niet uitvoert of je wel accepteert zonder borg. Want het moment dat je een borg betaalt moet je ook hopen dat je bij opzegging correct word afgesloten anders ben je die borg wellicht (gedeeltelijk)kwijt

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 30-12-2020 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 22:51

Theo

moederbord

Misschien een doemdenker, maar na het faillissement van EnergyFlex staat Oxxio nu niet op dit punt, en probeert het via deze truc nog even extra middelen aan te trekken?

Ik zou er nooit mee akkoord gaan met zo'n verplicht voorschot. Niet alleen is het best een smak geld, je bevestigd daarmee ook dat hun data/inschatting correct is, ook al is deze incorerct.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 13:16
Grappig je bent niet de eerste:

https://www.consumentenbo...dpunt-de-dupe-van-je-data

https://www.klacht.nl/controle-op-kredietwaardigheid/

Maar ik zou Oxxio lekker laten schieten, even kijken op het overstappersforum voor wat inspiratie, en/of check even de bekende overstapsites.

Edit:
En er staat een heel mooi stuk over de schimmigheid van kredietcheckers op De Groene (Amsterdammer), wat eigenlijk verplichte kost is om te lezen: https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst
Ga er even voor zitten, het draait niet alleen om de topicstarter, maar in het algemeen. Je krijgt er een vieze smaak van in je mond :X

[ Voor 31% gewijzigd door pep_82 op 30-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
pep_82 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:42:
Grappig je bent niet de eerste:

https://www.consumentenbo...dpunt-de-dupe-van-je-data

https://www.klacht.nl/controle-op-kredietwaardigheid/

Maar ik zou Oxxio lekker laten schieten, even kijken op het overstappersforum voor wat inspiratie, en/of check even de bekende overstapsites.
Ja precies. Het ligt dus niet aan mij. Het lijkt wel of Oxxio zo een goedkope lening wil krijgen ofzo.

Ik ga het overstappers forum even checken thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Theo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:45:
Misschien een doemdenker, maar na het faillissement van EnergyFlex staat Oxxio nu niet op dit punt, en probeert het via deze truc nog even extra middelen aan te trekken?

Ik zou er nooit mee akkoord gaan met zo'n verplicht voorschot. Niet alleen is het best een smak geld, je bevestigd daarmee ook dat hun data/inschatting correct is, ook al is deze incorerct.
Oxxio is onderdeel van Eneco; daar hoef je je geen zorgen over te maken.

EnergyFlex was eigendom van een stel prutsers die zich enorm verkeken hebben op de energiemarkt.

Wat betreft Focum (en soortgenoten): dat soort bedrijven kijkt in openbare registers, statistieken op basis van postcode en geboortedatum en denkt daar een duidelijk beeld van een individu bij te kunnen schetsen. In feite kun jij als particulier hetzelfde; het is geen bijzondere wetenschap. Uiteraard slaan dat soort checks als een tang op een varken, maar blijkbaar hechten sommige bedrijven er veel waarde aan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:29
madmaus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:46:
Ik stap elk jaar over van energie maatschappij.
Recent ben ik verhuist naar een nieuwbouw huis en daar woon ik nu 2 jaar.
Eerste jaar heb ik Oxxio gehad en het tweede jaar energie direct.
Zeker het contract bij Oxxio was erg voordelig een hele hoge bonus op laag verbruik. Zij hadden namelijk mijn verbruik heel hoog geschat en een een hoge korting gegeven.

Nu kan ik weer overstappen en Oxxio kwam redelijk goed uit de bus. Vanwege mijn eerdere ervaringen wilde ik daar weer heen.

Wat schets mijn verbazing, ik krijg een mail dat ik uit onderzoek van Focum niet kredietwaardig zou zijn en ik 400 euro waarborg moet betalen.
400 euro op een totale contractwaarde van 600 euro.
Ik heb nog nooit een rekening niet betaald en ik heb geen leningen afgezien van mijn huis en telefoon abonnement. We betalen energie altijd via automatische incasso en dat is nooit mis gegaan.

Ook hebben zowel mijn vriendin als ik al jaren een vaste baan en stabiel inkomen en we hebben een mooie spaarrekening.

Is iemand bekend met Focum en hoe ze aan hun informatie komen?
Ik heb al een inzage verzoek gedaan maar dat kan 5 dagen duren (dus nieuwe jaar).

Ik voel mij er erg rot bij dat ik als niet credit waardig wordt neergezet terwijl dat juist erg belangrijk is voor mij.
Ik heb ook het sterkte vermoeden dat mijn eerste (zeer gunstige) contract hier nu voor zorgt.
Oxxio wil en kan mij niet helpen.
Ik heb mijn aanvraag ook stopgezet maar het voelt niet fijn.
Komt inderdaad voor, over dit soort situaties ging mijn schakelprogramma c.q. WO bachelor scriptie nou. Dat heet een kredietcheck en toen had ik geconcludeerd dat dat mogelijk deels in strijd is met art. 8 EVRM. Er is dan namelijk totaal geen menselijke tussenkomst, en op basis van art. 22 lid 2 sub a of sub c Avg kan het beginselverbod tot het op basis van geautomatiseerde besluitvorming verwerken van persoonsgegevens in bepaalde gevallen opzij worden gezet. Jij hebt ws. een sub a, of heb je duidelijk geïnformeerd als betrokkene toestemming gegeven dat ze een geautomatiseerde kredietcheck op je los laten? Ik ben erg benieuwd naar je zaak, zit nu in de laatste fase van de master Rechtsgeleerdheid (privaatrecht). Mijn masterscriptie gaat ws. niet over dit onderwerp, omdat iets anders veel interessanter is (sinds vandaag zeker, ik ga in februari beginnen met de scriptie, moet nog wel door hele goedkeuringsproces). Toch zou ik willen weten hoe dit voor je gaat aflopen, zulke zaken als de jouwe komen weinig in de openbaarheid. Dat heeft enerzijds te maken dat rechters niets van algoritmes begrijpen en anderzijds dat consumenten niet genoeg laagdrempelige rechtsmiddelen hebben om individueel tegen dit soort zaken op te komen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
mister_S schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:18:
Als een random bedrijf je niet kredietwaardig vind, ga je over op een ander bedrijf. Ik zou me er niet druk over maken.
Dat zou ik niet zo makkelijk even zeggen, dergelijke persoonsgegevens (want dat zijn het), worden tussen bedrijven nog wel eens onderling uitgewisseld, en men maakt zich dan niet zo druk over verdere gegevensverwerking en bijv. doelbinding. Vaak via een instantie als Focum of een ander kredietbureau. Bovendien behoren verschillende Nederlandse energiebedrijven, kredietkaartinstanties en verzekeraars tot eenzelfde moederbedrijf wat het wel heel makkelijk maakt om onderling registers bij te houden.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:45
@stormbreaker noem me kort door de bocht, maar een bedrijf die een bedrijf zoals Focum hiervoor gebruikt mag je als consument direct afschrijven. Ik begrijp waarom de TS dit topic start, je gaat toch wel even schrikken, maar het stelt niets voor in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 22:16
Ik ben zelf in (EDIT) 2015 ook hier tegenaan gelopen, maar toen bij een andere energieleverancier en met een kredietcheck van een ander bedrijf.

Ik heb het desbetreffende bedrijf gebeld (naam vergeten, maar het was geen Focum) en gevraagd waar hun negatieve advies vandaan kwam. Ze gaven me geen verklaring, maar wel excuses en pasten het advies direct aan.

Het gevolg is dat ik €800 borg niet hoefde te betalen na 1 simpel telefoontje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:25
mister_S schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:35:
@stormbreaker noem me kort door de bocht, maar een bedrijf die een bedrijf zoals Focum hiervoor gebruikt mag je als consument direct afschrijven. Ik begrijp waarom de TS dit topic start, je gaat toch wel even schrikken, maar het stelt niets voor in dit geval.
Het probleem is echter dat heel veel bedrijven dit soort registers gebruiken. Het bekendste voorbeeld hiervan is het BKR maar er zijn inmiddels vele andere zoals Focum, Experian en andere die ook genoemd staan in het artikel van de Groene Amsterdammer wat Pep_82 hierboven al noemt. https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Waar ze hun gegevens vandaan halen varieert nogal maar het schijnt als ik dat artikel mag geloven inderdaad voor te komen dat iemand zelfs een slechtere of negatievere score kan krijgen op basis van de criminaliteit in zijn buurt en andere factoren waar je op individueel niveau eigenlijk helemaal niets aan kan doen.

Gegevens opvragen hebben ze daarbij vaak zo moeilijk mogelijk gemaakt, kan vaak alleen per post en je moet zo'n dubieuze datahoarder vaak nog meer informatie geven ook zoals een kopie van je ID. Bewaartijden variëren ook, volgens mij bewaart Experian je gegevens wel 8 jaar en er is daarbij dus weinig toetsing of je gegevens wel kloppen of nog actueel zijn.

Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat er amper wordt opgetreden door toezichthouders tegen dit soort organisaties.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
Zojuist dat artikel van de Groene Amsterdammer gelezen.

Haren staan recht overeind. Het hele bestaansrecht van sommige van die credit check bedrijven is gewoon op wetsovertreding gebaseerd. Als AVG overtredingen onder het strafrecht zouden vallen, zouden het zowaar criminele organisaties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
Als het goed is krijg ik vandaag bericht van Focum (ik zie een brief aangekondigd in de postnl app).

@stormbreaker als er specifiek zaken waar je intresse in hebt laat het mij even weten.

Edit:

De brief is ontvangen en (gelukkig) is er geen informatie over mij bekend.
Oxxio zet mij dus onterecht weg als risico.
Dit kan niet ander dan te maken met mijn vorige voor hun ongunstige contract.
Ik heb een officiële klacht in gediend en ik wil weten waarom ze mij als risico zien zonder zich op de feiten te baseren.
Hoe dan ook zoek ik voor een andere leverancier en ik adviseer iedereen heel ver van Oxxio vandaan te blijven.

[ Voor 53% gewijzigd door madmaus op 31-12-2020 11:52 ]

• madmaus
De helpdesk wil mijn klacht niet in behandeling nemen.
Ze praten er constant over heen en wijzen alleen naar Focum terwijl die hebben aangegeven dat zowel ik als mijn postcode niet in het systeem voorkomen.
Ze willen mij geen inzicht geven op basis van welke gegevens ik een risico zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:26

jjust

Het leven is een strijd

Tenzij je het een principieel punt vindt, zou ik het lekker laten lopen. Dit gaat heel veel tijd en energie kosten en dat lijkt mij zonde. Gewoon overstappen naar een andere partij en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
madmaus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:02:
Ze praten er constant over heen en wijzen alleen naar Focum terwijl die hebben aangegeven dat zowel ik als mijn postcode niet in het systeem voorkomen.
Ze willen mij geen inzicht geven op basis van welke gegevens ik een risico zou zijn.
Mwa als ik dat artikel uit de Groene lees is dat precies het probleem. Focum stuurt je met een kluitje in t riet en ondertussen zit jouw data er echt wel tussen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• t_captain
Koop je eigen dataset, zoals de Groene ook deed voor het onderzoek :)

• stormbreaker
madmaus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:04:
Als het goed is krijg ik vandaag bericht van Focum (ik zie een brief aangekondigd in de postnl app).

@stormbreaker als er specifiek zaken waar je intresse in hebt laat het mij even weten.

Edit:

De brief is ontvangen en (gelukkig) is er geen informatie over mij bekend.
Oxxio zet mij dus onterecht weg als risico.
Dit kan niet ander dan te maken met mijn vorige voor hun ongunstige contract.
Ik heb een officiële klacht in gediend en ik wil weten waarom ze mij als risico zien zonder zich op de feiten te baseren.
Hoe dan ook zoek ik voor een andere leverancier en ik adviseer iedereen heel ver van Oxxio vandaan te blijven.
Ik zou graag willen weten op basis van welke informatie je dat voorschot moet bepalen, waar het wellicht wat mee te maken heeft. En ik zou ook willen weten of, indien je het voorschot niet betaald, daar onder geen beding klant mag worden. Volgens mij hoeft Oxxio niet het algoritme te geven maar moet het je op z'n minst (zie Afdeling 2 Avg) de logica geven achter de formule die ervoor zorgt dat jij wordt weggezet als hoog risico. Dat betekent niet: algoritme xxxxx (bovendien begrijpen veel mensen de query's niet meer, ook door machine learning) maar: er wordt gekeken naar postcode, het aantal schuldenaren in het verleden over die postcode, de vorige bewoners van je adres (ik vind dit persoonlijk altijd een oneerlijke, want je zal maar vroegere bewoners hebben die schulden hebben gehad) en de criminaliteitscijfers in je wijk (even hypothetisch: bijv. het aantal mensen dat illegaal stroom aftapt en de energieleverancier en/of netbeheerder op kosten zadelt). Ik zou even een inzageverzoek op grond van de Avg doen, naast die klacht die je hebt ingediend.

• madmaus
stormbreaker schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:10:
[...]

Ik zou graag willen weten op basis van welke informatie je dat voorschot moet bepalen, waar het wellicht wat mee te maken heeft. En ik zou ook willen weten of, indien je het voorschot niet betaald, daar onder geen beding klant mag worden. Volgens mij hoeft Oxxio niet het algoritme te geven maar moet het je op z'n minst (zie Afdeling 2 Avg) de logica geven achter de formule die ervoor zorgt dat jij wordt weggezet als hoog risico. Dat betekent niet: algoritme xxxxx (bovendien begrijpen veel mensen de query's niet meer, ook door machine learning) maar: er wordt gekeken naar postcode, het aantal schuldenaren in het verleden over die postcode, de vorige bewoners van je adres (ik vind dit persoonlijk altijd een oneerlijke, want je zal maar vroegere bewoners hebben die schulden hebben gehad) en de criminaliteitscijfers in je wijk (even hypothetisch: bijv. het aantal mensen dat illegaal stroom aftapt en de energieleverancier en/of netbeheerder op kosten zadelt). Ik zou even een inzageverzoek op grond van de Avg doen, naast die klacht die je hebt ingediend.
Helaas gaat Oxxio mij niet helpen ben ik bang.
Ik heb al meerdere kregen aangeven dat ik mijn klacht beantwoord wil hebben maar ze reageren er niet eens op.
Ze wijzen enkel naar Focum en als die geen gegevens van mij hebben is er toch geen probleem? Dan kan ik gewoon een nieuwe aanvraag doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-06 23:53
madmaus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:02:
Tenenkrommend. Ze hebben wel data van je maar die willen ze niet aan je publiceren. Ik ga eens n.a.v. dit topic een data-inzageverzoek indienen bij deze partij.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:15
madmaus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:46:
Uiteindelijk komt dan toch de ware aard van het beestje bovendrijven en maken zij besluiten o.b.v. ongefundeerde kredietchecks, van notabene het dubieuze bedrijf focum.
Ik denk dat Oxxio waarschijnlijk een overeenkomst heeft gesloten met Focum, waarbij Oxxio niet betaalde facturen uit handen kan geven aan Focum en deze dan de garantie geeft aan Oxxio dat zij betaald worden.
Maar Focum wil natuurlijk ook het liefst geen cadeautjes uitdelen, dus hebben zij een kredietwaardigheidsysteem, die jou heeft geweigerd.
Of beter gezegd: jij bent volgens hun systeem/algoritme een risico, waardoor het systeem/algoritme heeft bepaald dat jij een waarborg moet betalen.

Het zou best kunnen dat ze over jou daadwerkelijk geen informatie hebben en dat ze dáárom je al als een risico beschouwen.
Maar wellicht hebben jouw buren ooit eens een rekening niet betaald en is deze factuur bij het incassobureau van focum gekomen, waardoor ze jouw hele omgeving als " risico " hebben gemarkeerd.
Wie weet, het kan allemaal, maar waarschijnlijk kom je er nooit achter.
Hun data is namelijk ook hun verdienmodel, dat proberen ze zoveel mogelijk geheim te houden voor iedereen die geen klant van ze is.

Maar zijn er niet andere energieleveranciers die ongeveer dezelfde of zelfs voordeligere tarieven aanbieden?
Ik zou gewoon verder zoeken en niet al te veel werk hiervan maken.
Zet nog een gepeperde maar eerlijke review op diverse reviewsites en daar zou ik het bij laten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
fonsoy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Tenenkrommend. Ze hebben wel data van je maar die willen ze niet aan je publiceren. Ik ga eens n.a.v. dit topic een data-inzageverzoek indienen bij deze partij.
Destijds ook gedaan, noet eens antwoord gekregen. Destijds laten zitten, maar eigenlijk moeten bedrijven als Focum aangepakt worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 19:35

ep667

It doesn't hurt to help

Heb zelf wel eens met Focum te maken gehad toen ik enkele jaren terug een energiecontract wilde afsluiten bij Qurrent. Uit de kredietwaardigheidscontrole was gebleken dat ik een hoog risico vormde. Of ik een borg van 1600 euro (800 voor gas, 800 voor stroom) wilde aftikken. Natuurlijk zou het verrekend worden.

Toen toch maar even naar Qurrent gebeld en gevraagd of ik dan een negatief voorschot mocht betalen. Die 1600 euro was immers minder meer dan mijn jaarverbruik. Dat grapje kon de klantenservice niet waarderen, maar ze wisten me wel door te verwijzen naar Focum. Daar heb ik met wat duwen en trekken boven water gekregen wat het probleem was. Er speelden twee dingen:
  • Mijn postcode vormde een groot risico op wanbetaling, ik woonde toen ook wel in een armere wijk.
  • Mijn adres in het bijzonder stond gekoppeld aan een wanbetaler. Dat dit de voormalige onderbuurvrouw met een andere toevoeging achter hetzelfde huisnummer was, dat maakte niet uit.
Lang verhaal kort, ik ben op zoek gegaan naar een andere leverancier, ben bij Vandebron terechtgekomen en daar klant gebleven tot ze aan Essent verkocht werden. Een bedrijf dat mensen op basis van dit soort globale waarden weigert is mijn geld niet waard.

Edit: foutje weggewerkt

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Allemaal makkelijk gezegd "ga dan naar een ander bedrijf" maar als ze dat allemaal beginnen doen heb je op een dag weinig keuze meer...

Het probleem is dat Focum zichzelf aan meer een meer bedrijven gaat verkopen met dankzij ons minder wanbetalers en meer winst... vraag maar na bij leverancier X en Y.

Langs de andere kant, wat brengt dat voorschot dat ze willen je op je spaarrekening op? een euro? Als je het geld kan missen en daardoor 20 € uitspaart tegenover een andere leverancier doe je alsnog winst. Uiteindelijk betaal je toch evenveel op het einde van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

WhiteDog schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:56:
Allemaal makkelijk gezegd "ga dan naar een ander bedrijf" maar als ze dat allemaal beginnen doen heb je op een dag weinig keuze meer...

Het probleem is dat Focum zichzelf aan meer een meer bedrijven gaat verkopen met dankzij ons minder wanbetalers en meer winst... vraag maar na bij leverancier X en Y.

Langs de andere kant, wat brengt dat voorschot dat ze willen je op je spaarrekening op? een euro? Als je het geld kan missen en daardoor 20 € uitspaart tegenover een andere leverancier doe je alsnog winst. Uiteindelijk betaal je toch evenveel op het einde van de rit.
Tenzij de leverancier failliet gaat natuurlijk. Dan ben je je centen kwijt. Oke het zal niet snel gebeuren bij Oxxio, maar de kans is er natuurlijk wel bij andere leveranciers die dit ook (gaan) gebruiken. En dan is het toch wel heel zonde van het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:25:
[...]

Oxxio is onderdeel van Eneco; daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Het feit dat een bedrijf "dochter is van..." zegt niks over de financiële situatie van dat bedrijf natuurlijk. Het garandeert hooguit de leverantie van energie. Dus als (let wel: als) de financiële situatie van Oxxio zo beroerd is dat ze zich tot dit soort truken moeten verlagen, is TS daar niet mee geholpen.

Maar het topic lezende lijkt dit toch meer een fout te zijn bij Focum. Oxxio laten weten dat ze fout zitten door middel van negatieve recensies (kan geen kwaad om Eneco daar ook bij te noemen om daar wat druk te zetten om niet dezelfde fout te maken) en door naar de volgende leverancier :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:30
madmaus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:27:
[...]

Ik heb al meerdere kregen aangeven dat ik mijn klacht beantwoord wil hebben maar ze reageren er niet eens op.
Ze wijzen enkel naar Focum en als die geen gegevens van mij hebben is er toch geen probleem? Dan kan ik gewoon een nieuwe aanvraag doen?
Trucje van een vriendin die op de telefonische klantenservice werkt. Of tenminste, hoe klanten haar dag kunnen verpesten.
https://autoriteitpersoon...cyrechten/recht-op-inzage
Geef bij de klantenservice aan dat je gebruik wilt maken van je recht op inzage onder de AVG. En dat je een kopie wilt van de kredietcheck die ze hebben laten doen, een kopie van jouw persoongegevens en alle opnames van je gesprekken met de klantenservice. Als ze weigeren, om een supervisor vragen. En als laatste kun je het ook schriftelijk doen.

Dit is een halve dag werk voor hun, omdat ze alles moeten controleren voordat ze het opsturen (want als ze per ongeluk het verkeerde sturen zijn ze helemaal de sjaak).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Kan zo'n negatief advies niet worden beschouwd als smaad of laster? Dat is strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:14
Lapa schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:27:
Misschien een smoesje omdat ze zien dat je een jaarlijkse overstapper bent en ze op dat soort klanten geen winst maken?
Alsof ze met korting geen winst maken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
synx6 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Alsof ze met korting geen winst maken?!
Nou ik had 350 euro korting op 1 jaar contract omdat zij mijn kosten op 1700 euro hadden geschat.
Dit bleek uiteindelijk maar 650 euro te zijn waardoor ik maar 300 euro eindafrekening had.
RocketKoen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:29:
[...]

Trucje van een vriendin die op de telefonische klantenservice werkt. Of tenminste, hoe klanten haar dag kunnen verpesten.
https://autoriteitpersoon...cyrechten/recht-op-inzage
Geef bij de klantenservice aan dat je gebruik wilt maken van je recht op inzage onder de AVG. En dat je een kopie wilt van de kredietcheck die ze hebben laten doen, een kopie van jouw persoongegevens en alle opnames van je gesprekken met de klantenservice. Als ze weigeren, om een supervisor vragen. En als laatste kun je het ook schriftelijk doen.

Dit is een halve dag werk voor hun, omdat ze alles moeten controleren voordat ze het opsturen (want als ze per ongeluk het verkeerde sturen zijn ze helemaal de sjaak).
Ja dit heb ik gedaan via de chat maar dat kon daar niet. Dit moet ik via de site aanvragen.
Ik ga het wel overigens. Thanks.

[ Voor 58% gewijzigd door madmaus op 03-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

Goed om te weten. Waarom hebben ze een krediet check nodig? Wettelijk zijn ze verplicht om jou energie te leveren no matter what. Ik werk zelf namelijk in deze sector dus weet wel wat ervan af. :p

Dus
1 ze mogen je niet weigeren
2 ik geen enkele energie aanbieder die een krediet check doet. Energie neem je namelijk niet op krediet. Je betaalt gewoon elke maand je factuur. Daarnaast is dat ook een primaire levens behoefte dus de wet is hier heel strikt jn
3 ze mogen je echt dus niet weigeren ook al betaal je deze BS niet. Spit ook hun voorwaarden door. En anders stap je over.

[ Voor 52% gewijzigd door Praetextatus op 05-01-2021 01:46 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Praetextatus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:42:
Goed om te weten. Waarom hebben ze een krediet check nodig? Wettelijk zijn ze verplicht om jou energie te leveren no matter what. Ik werk zelf namelijk in deze sector dus weet wel wat ervan af. :p

Dus
2 ik geen enkele energie aanbieder die een krediet check doet. Energie neem je namelijk niet op krediet. Je betaalt gewoon elke maand je factuur. Daarnaast is dat ook een primaire levens behoefte dus de wet is hier heel strikt jn
3 ze mogen je echt dus niet weigeren ook al betaal je deze BS niet. Spit ook hun voorwaarden door. En anders stap je over.
Punt 2 ben ik niet met je eens. Maandelijks betaal je een voorschot en aan t einde van het jaar de afrekening. Hadden ze allemaal maar een systeem waarbij je aan t einde vd maand een factuur voor je werkelijke kosten kreeg.
Maar iirc vindt de politiek dat te lastig voor de gewone burger om te kunnen omgaan met wisselende maandlasten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
Praetextatus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 01:42:

Dus
2 is echt niet juist. Het gaat niet over "op krediet nemen" maar of jij "wel kredietwaardig genoeg bent om je rekening te betalen." Nutsbedrijven mogen je niet zomaar weigeren of afsluiten maar kunnen wel een voorschot als borg in rekening brengen, dat prepaid dient te worden voldaan. Het gaat hier dus juridisch en economisch om de term "krediet" in ruime zin, niet in enge zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
[...]

Nieuwe aanvraag kan bij een andere leverancier maar als je op een lijst van risicoklanten staat (ik weet dus niet of die er zijn, maar bij verzekeraars en banken zijn er wel zwarte en grijze lijsten) dan zal die eenzelfde borg vragen, als die nieuwe energieleverancier ook met Focum samenwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het onderwerp blijft een beetje in mijn hoofd spoken. Er is echt iets niet in de haak.

* energiemaatschappij wijst op Focum
* Focum wijst op energiemaatschappij

Ik denk dat de precieze formulering van wat Focum aan data verkoopt hier van belang is:

* Als ze op grond van je postcode of een vorige bewoner zeggen dat jij niet kredietwaardig bent, dan zou er een strafrechtelijke overtreding kunnen zijn, namelijk laster. (laster: ze weten dat de gegevens niet van jou komen, maar verbinden het tegen beter weten in met jouw persoon. vervolgens wordt dat negatieve oordeel over jou gedeeld met anderen op een manier die je in je goede eer aantast. het bewijs voor de aantasting van je goede eer is gelegen in het feit dat bedrijven geen zaken met jou willen doen).

* Als Focum zegt dat je postcode niet kredietwaardig is, dan zijn zij niet in overtreding maar je energiemaatschappij juist wel. Want je mag mensen niet op postcode discrimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sowieso mijdt ik Oxxio al een lange tijd.
Jaar of 10 geleden door een bankstoring een incasso niet doorgevoerd.
Ik kreeg daar een paar dagen later melding van, dus heb direct alle betalingen nogmaals handmatig overgemaakt.
5 of 6 bedrijven, waarvan daags erna Oxxio de betaling retour stortte.
Direct contact opgenomen, "sorry, maar wij schrijven af, dat is handiger in het systeem"
Prima ... ga je gang ... leef je uit.
Vervolgens stilte ... de maand er op het normale bedrag afgeschreven, maar nog altijd niet de betreffende betaling van eerder.

6 maanden later - incassoburo aan de deur ( toen deden ze nog aan persoonlijk contact ;) ) ik zou 6 maanden achterstand hebben, een bedrag van rond de 1100€.
Samen met de man mijn rekeningoverzichten doorgenomen, en laten zien dat ik elke maand netjes betaalde, inclusief de gemiste - overgemaakt en teruggestortte betaling.
Na nogmaals contact met Oxxio, dat er A geen aanmaningen / herinneringen verzonden waren, dus incasso was nog niet aan de orde, en mijn ongenoegen over het geheel, werd een terugbelverzoek aangemaakt.

Werd ik teruggebeld met de mededeling dat het aan mij lag, mijn betalingen gingen naar het verkeerde rekeningnummer :|
WTF Jullie schrijven af ...
uiteindelijk opgelopen tot een aankondiging van afsluiting, en Eneco zou komen verzegelen.
Maar wederom door 'blunderen' van Oxxio, kon dat niet gebeuren, want de verkeerde gegevens aangeleverd
Via een andere aanbieder de boel laten aansluiten, laten opzeggen bij Oxxio.

Krijg ik een paar maanden later de afrekening binnen .....
er wordt 1150€ aan teveel betaald voorschot teruggestort
En gekregen ... na een paar jaar op de spaarrekening ( ze zouden er nog maar om komen ;) ) was dat een leuk zakcentje

* FreshMaker is geen fan van Oxxio en hun geklungel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Niet online
[...]

Het is natuurlijk je goed recht om van deze flauwekul weg te lopen. Ik denk echter wel dat je in je aanpak te makkelijk door Oxxio hebt laten afschepen. Oxxio is namelijk primair verantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens. Dat Oxxio bij de acceptatie / riscioanalyse van jou als potentiele klant gebruik maakt van een extern bureau, doet daar helemaal niets aan af. Het is dus Oxxio's oordeel dat jij een hoog risico bent, en het is Oxxio's beslissing dat ze daaraan een voorschot als consequentie aan hangen.

Andere hebben in deze post je er al op gewezen dat je vanuit de AVG een aantal rechten hebt. Je hebt recht op juiste verwerking van je gegevens. Je hebt recht op transparantie. Als je het gevoel hebt dat je in deze rechten bent geschaad (en dat kan ik mij zeer goed voorstellen) dan kun je daarover klagen. Ik begrijp dat je dit ook hebt gedaan en dat customer service deze klacht niet in behandeling wil nemen. De volgende stap zou naar mijn idee zijn om naar de functionaris voor gegevensbescherming toe de stappen van Oxxio en daar je zaak voor te leggen (meldpuntprivacy@oxxio.nl).
Je kunt daar uitleggen dat als gevolg van een risicoanalyse je gevraagd bent om een voorschot te betalen, maar dat Oxxio niet wil of kan uitleggen waarop deze beoordeling is gebaseerd. Je kunt vervolgens ook vragen dat een persoon de beoordeling over doet.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
MaltheseFalcon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:15:
[...]

Het is natuurlijk je goed recht om van deze flauwekul weg te lopen. Ik denk echter wel dat je in je aanpak te makkelijk door Oxxio hebt laten afschepen. Oxxio is namelijk primair verantwoordelijk voor de verwerking van jouw gegevens. Dat Oxxio bij de acceptatie / riscioanalyse van jou als potentiele klant gebruik maakt van een extern bureau, doet daar helemaal niets aan af. Het is dus Oxxio's oordeel dat jij een hoog risico bent, en het is Oxxio's beslissing dat ze daaraan een voorschot als consequentie aan hangen.

Andere hebben in deze post je er al op gewezen dat je vanuit de AVG een aantal rechten hebt. Je hebt recht op juiste verwerking van je gegevens. Je hebt recht op transparantie. Als je het gevoel hebt dat je in deze rechten bent geschaad (en dat kan ik mij zeer goed voorstellen) dan kun je daarover klagen. Ik begrijp dat je dit ook hebt gedaan en dat customer service deze klacht niet in behandeling wil nemen. De volgende stap zou naar mijn idee zijn om naar de functionaris voor gegevensbescherming toe de stappen van Oxxio en daar je zaak voor te leggen (meldpuntprivacy@oxxio.nl).
Je kunt daar uitleggen dat als gevolg van een risicoanalyse je gevraagd bent om een voorschot te betalen, maar dat Oxxio niet wil of kan uitleggen waarop deze beoordeling is gebaseerd. Je kunt vervolgens ook vragen dat een persoon de beoordeling over doet.
Ik heb inmiddels een nieuw contract ergens anders afgesloten. Ik ben nog in afwachting van de definitieve bevestiging.
Ik heb Oxxio via het contact formulier op de site benaderd voor opheldering over mijn gebruikte gegevens ivm de AVG.
Ik heb wel een gemiste oproep toen ik aan het werk was maar geen voicemail en geen ander bericht. Dus ik wacht nog even af op een officiële reactie en dan kan ik jouw email adres gebruiken.
t_captain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:21:
Het onderwerp blijft een beetje in mijn hoofd spoken. Er is echt iets niet in de haak.

* energiemaatschappij wijst op Focum
* Focum wijst op energiemaatschappij

Ik denk dat de precieze formulering van wat Focum aan data verkoopt hier van belang is:

* Als ze op grond van je postcode of een vorige bewoner zeggen dat jij niet kredietwaardig bent, dan zou er een strafrechtelijke overtreding kunnen zijn, namelijk laster. (laster: ze weten dat de gegevens niet van jou komen, maar verbinden het tegen beter weten in met jouw persoon. vervolgens wordt dat negatieve oordeel over jou gedeeld met anderen op een manier die je in je goede eer aantast. het bewijs voor de aantasting van je goede eer is gelegen in het feit dat bedrijven geen zaken met jou willen doen).

* Als Focum zegt dat je postcode niet kredietwaardig is, dan zijn zij niet in overtreding maar je energiemaatschappij juist wel. Want je mag mensen niet op postcode discrimineren.
Ja klopt dat is exact wat ik er ook vervelend aan vind.
Hopelijk komt Oxxio op korte termijn met inzicht in de gegevens op basis waarvan zij mij als risico hebben aangemerkt.

[ Voor 24% gewijzigd door madmaus op 07-01-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat de Groene Amsterdammer een hele slimme weg heeft belopen: koop een kleine dataset. Dan weet je precies in welke mate de fout ligt bij Focum en in welke mate bij Oxxio. Tot die tijd kunnen ze naar elkaar blijven wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik weet niet of dit al genoemd is maar energiemaatschappijen verdienen het meest op klanten die klant blijven en dus niet elk jaar overstappen. Aangezien je eerst klant bij Oxxio bent geweest, toen bent overgestapt en nu weer terug wilt, is dit niet gewoon een praktijk om je buiten de deur te houden? Wellicht willen ze je niet als klant omdat klanten die elk jaar overstappen financieel niet aantrekkelijk zijn? Of is een hele rare gedachte?

(niks mis met overstappen overigens, ik stap zelf ook elk jaar over).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
temp00 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:18:
Ik weet niet of dit al genoemd is maar energiemaatschappijen verdienen het meest op klanten die klant blijven en dus niet elk jaar overstappen. Aangezien je eerst klant bij Oxxio bent geweest, toen bent overgestapt en nu weer terug wilt, is dit niet gewoon een praktijk om je buiten de deur te houden? Wellicht willen ze je niet als klant omdat klanten die elk jaar overstappen financieel niet aantrekkelijk zijn? Of is een hele rare gedachte?

(niks mis met overstappen overigens, ik stap zelf ook elk jaar over).
Dat is wel wat het lijkt.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik ergens een negatieve aantekening voor heb.
Nog nooit een incasso gehad of betaal achterstand.
Ik ben de eerste bewoner van dit huis in een behoorlijk welvarende nieuwbouw wijk.

Maar goed ik Oxxio een verzoek gedaan op inzicht in de gegevens op basis waarvan zij mij als risico hebben aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Nou de informatie is bovenwater.
Focum heeft mij uiteindelijk geholpen.
Bij de creditcheck is geen geboorte datum gevonden.
Dit is schijnbaar niet meegenomen in het aanmeld proces (wellicht omdat ik mij heb aangemeld via gaslicht.com?).

Zonder duidelijkheid te verschaffen waarom wordt je dan weggezet als risico en moet je 400 euro borg betalen.

Overigens is Oxxio echt schandalig laks in deze situatie ze weigeren inzicht te geven in mijn gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Laatst online: 28-06 22:44

Wish

ingwell

madmaus schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:14:
Overigens is Oxxio echt schandalig laks in deze situatie ze weigeren inzicht te geven in mijn gegevens.
Dat *mogen* ze niet weigeren. Onder de AVG heb je recht op inzage van je gegevens. Je kan ze erop wijzen dat je, bij verdere weigering van je verzoek, je de AP een melding doet. CC: naar de compliance officer van Oxxio zelf (moet wel ergens op de site staan). Kost niet zo heel veel moeite (voor jou :) )

Op https://www.oxxio.nl/privacy/ :
Voor vragen of klachten over de verwerking van persoonsgegevens door Oxxio stuur je een bericht via ons digitale contactformulier of schriftelijk aan Oxxio Nederland B.V., Postbus 100, 3000 AC Rotterdam o.v.v. 'privacy'.

Daarnaast kun je met vragen of klachten over de verwerking van persoonsgegevens door Oxxio terecht bij de Data Protection Officer ("DPO") die Oxxio heeft aangesteld om toe te zien op de naleving van de AVG. Je kunt je in dat geval rechtstreeks richten tot onze DPO, bereikbaar via meldpuntprivacy@oxxio.nl. Ook kun je je rechtstreeks wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens om een klacht in te dienen.
Overigens gaan ze, ironisch genoeg, je vragen je te identificeren:
Je hebt een aantal rechten met betrekking tot de persoonsgegevens die Oxxio van je heeft gekregen. Deze rechten worden hieronder uitgelegd. Rechten zijn niet absoluut, er zijn altijd uitzonderingen mogelijk waardoor we geen gehoor aan je verzoek kunnen geven. Als dat zo is dan leggen we dat aan je uit.

Als je Oxxio een verzoek stuurt over één van deze rechten, zal Oxxio hier binnen vier weken op reageren. Stuur je verzoek aan Oxxio o.v.v. "privacy" via ons digitale contactformulier of schriftelijk aan Oxxio Nederland B.V., Postbus 100, 3000 AC Rotterdam. In het verzoek moet je zoveel mogelijk specificeren op welke persoonsgegevens je verzoek betrekking heeft. Ook moet je je verzoek voorzien van je naam, adres en telefoonnummer. Het doen van een verzoek is kosteloos, tenzij je ongegronde of buitensporige verzoeken doet.

Voordat we aan je verzoek kunnen voldoen, zijn we wettelijk verplicht je te identificeren. Er zijn verschillende mogelijkheden om een kopie van je identiteitsbewijs te maken zonder dat je pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) worden mee gekopieerd. Zie hiervoor bijvoorbeeld de KopieID app van de Rijksoverheid.

[ Voor 64% gewijzigd door Wish op 15-01-2021 10:00 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
madmaus schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:14:
Nou de informatie is bovenwater.
Focum heeft mij uiteindelijk geholpen.
Bij de creditcheck is geen geboorte datum gevonden.
Dit is schijnbaar niet meegenomen in het aanmeld proces (wellicht omdat ik mij heb aangemeld via gaslicht.com?).
Mijn observaties:
1. Ze hebben je niet geholpen. Ze hebben een handmatige override gedaan om van juridische shit te voorkomen. Het echte doel is om door te gaan met hun praktijken.

2. je geboortedatum is niet nodig en het gebruik daarvan in een kredietwaardigheidsmodel is mogelijk een wetsovertreding in zichzelf.

Ik kan een kredietwaardigheidsmodel bouwen met twee parameters: geboortedatum en postcode. Oudere mensen in goede wijken zijn de beste groep. Jonge mensen in arme wijken de slechtste.
Dat model is waarschijnlijk wardig accuraat, maar het gaat in tegen alle principes waar we voor staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Ik kan een kredietwaardigheidsmodel bouwen met twee parameters: geboortedatum en postcode. Oudere mensen in goede wijken zijn de beste groep. Jonge mensen in arme wijken de slechtste.
Dat model is waarschijnlijk wardig accuraat, maar het gaat in tegen alle principes waar we voor staan.
offtopic:
Je hebt zo ongeveer het model uitgetekend om de premie voor je autoverzekering te bepalen :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
madmaus schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Nou ik had 350 euro korting op 1 jaar contract omdat zij mijn kosten op 1700 euro hadden geschat.
Dit bleek uiteindelijk maar 650 euro te zijn waardoor ik maar 300 euro eindafrekening had.
...
Deze korting bij een foute inschatting willen ze niet weer.
Energie leveranciers kijken steeds beter naar voorgaand verbruik van de woning en koppelen hun korting daaraan.
Gaslicht.com rekende mij twee jaar terug ook voor, dat een bedrag als korting profijtelijker was, gezien mijn verbruik, en verdere besparing. :)

Duidelijk wordt wel,dat selecte firma's steeds meer "weten" over ons.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aivac
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 08:44
Ik heb op het moment hetzelfde probleem, ook inzage verzoek gedaan. Heel benieuwd met welke onzin ze op te proppen komen.

Iemand al geprobeerd om de persoonlijke data bij Focum te laten verwijderen na een 'fout' zoals "geen geboortedatum" of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Laatst online: 26-06 22:16
t_captain schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Mijn observaties:
1. Ze hebben je niet geholpen. Ze hebben een handmatige override gedaan om van juridische shit te voorkomen. Het echte doel is om door te gaan met hun praktijken.

2. je geboortedatum is niet nodig en het gebruik daarvan in een kredietwaardigheidsmodel is mogelijk een wetsovertreding in zichzelf.

Ik denk dat je de spijker hier op zijn kop slaat. Toen ik in 2015 een kredietcheck kreeg bij mijn energieleverancier was ik 19 en huurde ik een appartement in postcodegebied 3525, en dat was zo makkelijk opgelost met 1 telefoontje dat ik ook punt 1 vermoed. Heb het even opgezocht; het bureau dat dat had gedaan heette Direct Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat is wat alle "evil" organisaties doen. Makkelijk toegeven in individuele gevallen om niet naar de rechter te hoeven, geen publiciteitsstorm te krijgen en de structurele praktijken niet aan te passen.

In het geval van zo'n credit check bureau is mijn vermoeden heel erg sterk. Hun totale omzet komt namelijk voort uit een manier van doien die het daglicht kennelijk niet helemaal kan verdragen. Een bedrijf wil wel eens zijn leven beteren, maar niet als ze dat hun voortbestaan kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aivac
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 08:44
Heb ondertussen mijn inzage gekregen:

"Uit ons onderzoek is gebleken dat er geen informatie over uw persoon of adres bij Focum bekend is. Voor dit onderzoek hebben wij de gegevens uit het kader hierboven gebruikt, (NAW/geb. gegevens) Bent u toch afgewezen door een van onze opdrachtgevers? Dan kunt u deze brief gebruiken als bewijs van het feit dat er bij Focum geen informatie over u bekend is."

Oftewel vieze intimidatie voor terugkerend klanten, doei Oxxio, nooit weer. Hello Greenchoice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
aivac schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:57:
Heb ondertussen mijn inzage gekregen:

"Uit ons onderzoek is gebleken dat er geen informatie over uw persoon of adres bij Focum bekend is. Voor dit onderzoek hebben wij de gegevens uit het kader hierboven gebruikt, (NAW/geb. gegevens) Bent u toch afgewezen door een van onze opdrachtgevers? Dan kunt u deze brief gebruiken als bewijs van het feit dat er bij Focum geen informatie over u bekend is."

Oftewel vieze intimidatie voor terugkerend klanten, doei Oxxio, nooit weer. Hello Greenchoice.
Als je wilt weten weten waarom kan je Focum nog even een mailtje sturen met de uitleg dat je als risico bent aangemerkt door Oxxio terwijl er geen gegevens bekend zijn.
Dan gaan ze kijken wat in richting Oxxio is gegaan.
Bij mij was het dus omdat Oxxio in de aanvraag geen geboorte datum had staan.
En daardoor moest ik 400 euro risico betalen.

Pagina: 1