Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp advies gevraagd voor grote luxe opstelling(450m2)

Pagina: 1
Acties:

• Roel Broersma
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 12:19
Ik ben op zoek naar een warmtepomp, evt. hybride (dus i.c.m. gas).

Het hele verhaal zal ik achterwege laten, maar hier zijn de cijfers:
  • Grote woning (450m2), jaren '30 huis.
  • Ongeveer 200m2 vloerverwarming op Begane Grond.
  • Boven en op zolder radiatoren (kunnen op LV werken)
  • twee royale badkamers met stortdouche, jets, handouche, etc. (verbruik van jets+stortdouche 24l/min bij 100% open)
  • keuken/bijkeuken heeft boilers en is dus niet van warm tapwater afhankelijk
  • 3x 35A aansluiting aanwezig en we zitten al in het (goedkope) tarief omdat we ruim boven de >10.000Kwh gebruiken
  • Gasverbruik (rond de 4000m3, maar is wel erg variabel)
  • We hebben een grote gas (sier)haard in de woonkamer dus helemaal af van het gas gaan we nog niet
Huis is goed geïsoleerd:
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 3-dubbel glas waar het kon, dubbel HR++ glas op andere plekken.

Uitdagingen/nadelen:
- Grote open ruimtes (halve zolder en 2e verdieping is 1 ruimte), Werkkamer is>40m2, hele beneden verdieping is 1 geheel/open.
- Grote glazen vlakken, bijv. schuifpui van 30m2 (al is dit wel 3-dubbel glas)

Alles zit op KNX en wordt nu per ruimte gestuurd via een OpenTherm gateway naar de (te kleine en oude) Ketel.

Nu was ik in eerste instantie van plan om een Nefit 9000i Aquapower (45KW) te kopen, totdat een collega Tweaker mij toch wees op een warmtepomp. Ik wil dit serieus onderzoeken, echter loop ik tegen een aantal problemen aan, o.a. hoeveelheid warm tapwater (en wat daarna..?) en de benodigde binnen en buiten ruimte. Aanschafprijs is ondergeschikt maar ik let er wel een beetje op.

Nefit 9000i Aquapower 45KW € 3500,- (om en nabij)

Ik heb gekeken naar warmtepompen van Nibe, Viessman en Wolf. Boilers van 300Liter en 100L buffervaten en elektrische bijverwarming maar kan het totaalplaatje niet lekker rond krijgen, met name voor het warmte tapwater. Nu zijn er nog geen pubers maar ook als m'n vriendin zin heeft om een uur onder de douche te staan dan moet dan gewoon kunnen.

Kan iemand een advies (richting) geven voor een opstelling of kan ik het beter vergeten?

[ Voor 21% gewijzigd door Roel Broersma op 29-12-2020 21:17 ]

...don't know what should be here...

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 23:20
De eerste vraag is hoe groot de warmte last is. De huidige ketel is te klein? Of alleen voor tapwater? Wat is het jaarlijkse gasverbruik?

Daarnaast is een uur douchen natuurlijk absurd. Daar kun je geen boilers tegen aan laten rukken. Als dat echt een must is zou ik het tapwater lekker op gas laten, ook omdat je toch een gashaard hebt en dus netaansluiting behoudt.

[ Voor 21% gewijzigd door hesselbeertje op 29-12-2020 21:14 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:18
Weet je hoeveel gas je jaarlijks verbruikt voor verwarming en voor warm water? En welke isolatie maatregelen kwamen na die meteropname?
echter loop ik tegen een aantal problemen aan, o.a. hoeveelheid warm tapwater (en wat daarna..?) en de benodigde binnen en buiten ruimte.
Je kunt bijvoorbeeld nu en over 24 uur of 7 dagen de stand opnemen van de watermeter. Dan weet je hoeveel koud water je verbruikt hebt. Daar trek je de hoeveelheid koud water vanaf (schatting). Dan weet je hoeveel warm water je gemiddeld verbruikt.
Ik zou voorstellen om de SWW boiler niet groter te maken dan dat. Er komt namelijk een grote warmtepomp bij die ook snel weer warm water kan bij maken.

Zelf hebben wij de 270 liter warmtepompboiler nog nooit leeg gedoucht. Als je dat toch doet wordt het water langzaam kouder, niet ineens ijskoud. En als de warmtepomp het dan gaat opwarmen dan heb je na een uur alweer genoeg warm water voor +/- een half uur douchen.

@hesselbeertje
Een uur douchen lukt bij ons thuis wel ongeveer met 270 liter op 55 graden. Maar goed, dat wel met een zuiniger douche.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 29-12-2020 21:19 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Roel Broersma
busscherski schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:16:
Weet je hoeveel gas je jaarlijks verbruikt voor verwarming en voor warm water? En welke isolatie maatregelen kwamen na die meteropname?

[...]

Je kunt bijvoorbeeld nu en over 24 uur of 7 dagen de stand opnemen van de watermeter. Dan weet je hoeveel koud water je verbruikt hebt. Daar trek je de hoeveelheid koud water vanaf (schatting). Dan weet je hoeveel warm water je gemiddeld verbruikt.
Ik zou voorstellen om de SWW boiler niet groter te maken dan dat. Er komt namelijk een grote warmtepomp bij die ook snel weer warm water kan bij maken.

Zelf hebben wij de 270 liter warmtepompboiler nog nooit leeg gedoucht. Als je dat toch doet wordt het water langzaam kouder, niet ineens ijskoud. En als de warmtepomp het dan gaat opwarmen dan heb je na een uur alweer genoeg warm water voor +/- een half uur douchen.
Naar het waterverbruik kijken hier is niet heel eenvoudig/direct want we hebben hier een automatisch bijvullende en spoelende KOI vijver en (in de zomer) een berenings installatie voor de tuin.
Daarnaast valt me in praktijk op dat er in lockdown een stuk minder wordt gedouched 8)7 t.o.v. dat iedereen elke dag op pad gaat ;)
Stel dat er ooit pubers komen en iedereen wil na elkaar douchen 's morgens dan moet er ook genoeg zijn, dus het is echt niet zo dat we nou elke dag een uur douchen, maar ik wil hierop niet te veel op 'comfort' inleveren.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
Volgens de standaard som van Koevlaas2 moet er een 20kw wp komen (4000x8/1650=19,4). Zo'n 20kw wp doet een 300l boiler weer vrij vlot opwarmen.

• Roel Broersma
hesselbeertje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:13:
De eerste vraag is hoe groot de warmte last is. De huidige ketel is te klein? Of alleen voor tapwater? Wat is het jaarlijkse gasverbruik?

Daarnaast is een uur douchen natuurlijk absurd. Daar kun je geen boilers tegen aan laten rukken. Als dat echt een must is zou ik het tapwater lekker op gas laten, ook omdat je toch een gashaard hebt en dus netaansluiting behoudt.
Er zit nu een 30KW HR ketel van Nefit in uit 2000. De verwarming gaat goed (als slaat hij wel flink vaak/lang aan als hij echt moet stoken). Op een echt koude dag (-5 overdag) en 's nachts naar -8 of kouder dan gooi ik er zo 30m3 gas doorheen op een dag, waarvan dan misschien 0,5 - 2,5m3 voor douchen was.
Op een 'normale' dag in december/januari zoals vandaag (rond de +3) doe ik tussen de 11-15m3 gas per dag.
Tapwater gaat een probleem worden i.v.m. de inmiddels royale verbouwde badkamers, 1 persoon douchen (met jets aan en een stortdouche) gaat net, maar als we twee badkamers tegelijk gaan gebruiken gaat het zeker mis.

• busscherski
Naar het waterverbruik kijken hier is niet heel eenvoudig/direct want we hebben hier een automatisch bijvullende en spoelende KOI vijver en (in de zomer) een berenings installatie voor de tuin.
Die moeten toch 24 uur uit kunnen?
Daarnaast valt me in praktijk op dat er in lockdown een stuk minder wordt gedouched 8)7 t.o.v. dat iedereen elke dag op pad gaat ;)
Stel dat er ooit pubers komen en iedereen wil na elkaar douchen 's morgens dan moet er ook genoeg zijn, dus het is echt niet zo dat we nou elke dag een uur douchen, maar ik wil hierop niet te veel op 'comfort' inleveren.
Meten is toch weten, dan kun je er altijd nog een factor over doen. Mijn ervaring is dat iedereen altijd super ruim gaat zitten (heb ik zelf ook gedaan) en dan is het warmte water gewoon nooit op. Daarnaast heb je er een grote warmtepomp bij die snel bij kan opwarmen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Roel Broersma
wmeester schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:24:
Volgens de standaard som van Koevlaas2 moet er een 20kw wp komen (4000x8/1650=19,4). Zo'n 20kw wp doet een 300l boiler weer vrij vlot opwarmen.
Zou ik die formule (gasverbruik x 4,8) ook naar een 'dagformule' (pieksom) kunnen vereenvoudigen? Stel je gebruikt 15m3 op een dag, dan dus ..... ? O-)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
Roel Broersma schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:32:
[...]

Zou ik die formule (gasverbruik x 4,8) ook naar een 'dagformule' (pieksom) kunnen vereenvoudigen? Stel je gebruikt 15m3 op een dag, dan dus ..... ? O-)
Dat weet ik zo snel niet want je moet dan ook de graaddagen meerekenen

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
Gas ga je er toch niet uit doen dus je zou kunnen overwegen een setup te maken met een onderscheid tussen verwarming en warm water.
- een 16 of20 kw warmte pomp voor je huis (scheelt al heel veel ik je gasverbuik)
- een specifieke hoge capaciteit oplossing voor je warm water (een gas boiler?)

Reken erop dat aanschaf wellicht duurder is, maar met stijgende gas kosten/belastingen haal je dat er wellicht wel uit

Overige zaken:
- heb je historische gegevens van je gasstanden ? Vul die in op MinderGas.nl en je leert wat je nodig hebt per graaddag. Daarmee kan je je piek verbruik (voor een dag dat het -10 is) dan kan je uitrekenen welke capaciteit je nodig hebt
- welke temp gaat er nu (winter) in je verwarming ? Staat je cv nog op 60+ voor verarming of op 35-40. Dit is een mooie periode om te testen of je huis “werkt” Mer 35 graden

• Roel Broersma
Meten is toch weten, dan kun je er altijd nog een factor over doen. Mijn ervaring is dat iedereen altijd super ruim gaat zitten (heb ik zelf ook gedaan) en dan is het warmte water gewoon nooit op. Daarnaast heb je er een grote warmtepomp bij die snel bij kan opwarmen.
Je hebt helemaal gelijk, ik merkte het bij mezelf al op dat je snel in uiterste gaat zitten qua comfort en royaal warmwater genot. Misschien komt dit wel omdat je bijv. naar de specs van een douche kijkt, daar de specs van een paar warmwater jets bij op te tellen.. dan nog te rekenen dat er een aantal mensen achter elkaar douchen..etc.

Een andere manier is kijken 'wat heb je echt nodig ?' of 'Stel er is maar 300Liter warm water, wat kan ik dan.'
Maar dat worden toch snel retorische vragen.

Meten is een ander uitgangspunt, maar het ene meten is het andere meten niet. Moet ik morgen meten als ik zelf toch al niet van plan was te gaan douchen ;) of moet ik 1 januari meten als we laat op staan en ons eens lekker royaal gaan wassen..

• busscherski
Gas ga je er toch niet uit doen dus je zou kunnen overwegen een setup te maken met een onderscheid tussen verwarming en warm water.
- een 16 of20 kw warmte pomp voor je huis (scheelt al heel veel ik je gasverbuik)
- een specifieke hoge capaciteit oplossing voor je warm water (een gas boiler?)
Kan prima zijn dat het daar op uit draait, dan kom je al op 80% gas besparing. Maar ook een oplossing zonder gas lijkt me mogelijk. Meer dan een factor 4 groter dan een normaal systeem wordt het niet.
Maar goed, het zou wel een issue kunnen worden om een erg grote boiler dicht genoeg bij de badkamers te krijgen, wat dat betreft is gas makkelijker.
1 januari meten als we laat op staan en ons eens lekker royaal gaan wassen..
Dat lijkt me een mooie dag.
Je zou overigens ook vlak voor het douchen de verwarming uit kunnen zetten en de gasmeter opnemen. En na het douchen opnieuw. (en niet vergeten de verwarming weer aan te zetten).

• busscherski

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
Roel Broersma schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:32:
[...]

Dat kan, 35,17 MJ (m³) / 3,6 MJ (kWh) = 9,76944444
Gasketels zijn niet mega efficiënt, dus Ronden af naar beneden, grofweg je piekverbruik in m3 *9 heb je je vermogen in kWh , die capaciteit zal en dus in 24h kwijt moeten kunnen.

Met dat getal kan je ook gaan rekenen of je genoeg verwarmingscapaciteit hebt.

Qua piekverbruik zou ik dat wel echt goed vaststellen, met zo’n gasverbruik (en de afgelopen 2 jaar geen koude winterdagen gehad), zou me niks verbazen als je mee richting 40 -50m3 gaat voor een koude dag?
Als je toch een gaskachel hebt kan je natuurlijk ook besluiten om iets minder capaciteit te plaatsen en op die incidentele dag te rekenen op je gaskachel.
Pagina: 1