Ik ben op zoek naar een warmtepomp, evt. hybride (dus i.c.m. gas).
Het hele verhaal zal ik achterwege laten, maar hier zijn de cijfers:
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 3-dubbel glas waar het kon, dubbel HR++ glas op andere plekken.
Uitdagingen/nadelen:
- Grote open ruimtes (halve zolder en 2e verdieping is 1 ruimte), Werkkamer is>40m2, hele beneden verdieping is 1 geheel/open.
- Grote glazen vlakken, bijv. schuifpui van 30m2 (al is dit wel 3-dubbel glas)
Alles zit op KNX en wordt nu per ruimte gestuurd via een OpenTherm gateway naar de (te kleine en oude) Ketel.
Nu was ik in eerste instantie van plan om een Nefit 9000i Aquapower (45KW) te kopen, totdat een collega Tweaker mij toch wees op een warmtepomp. Ik wil dit serieus onderzoeken, echter loop ik tegen een aantal problemen aan, o.a. hoeveelheid warm tapwater (en wat daarna..?) en de benodigde binnen en buiten ruimte. Aanschafprijs is ondergeschikt maar ik let er wel een beetje op.
Nefit 9000i Aquapower 45KW € 3500,- (om en nabij)
Ik heb gekeken naar warmtepompen van Nibe, Viessman en Wolf. Boilers van 300Liter en 100L buffervaten en elektrische bijverwarming maar kan het totaalplaatje niet lekker rond krijgen, met name voor het warmte tapwater. Nu zijn er nog geen pubers maar ook als m'n vriendin zin heeft om een uur onder de douche te staan dan moet dan gewoon kunnen.
Kan iemand een advies (richting) geven voor een opstelling of kan ik het beter vergeten?
Het hele verhaal zal ik achterwege laten, maar hier zijn de cijfers:
- Grote woning (450m2), jaren '30 huis.
- Ongeveer 200m2 vloerverwarming op Begane Grond.
- Boven en op zolder radiatoren (kunnen op LV werken)
- twee royale badkamers met stortdouche, jets, handouche, etc. (verbruik van jets+stortdouche 24l/min bij 100% open)
- keuken/bijkeuken heeft boilers en is dus niet van warm tapwater afhankelijk
- 3x 35A aansluiting aanwezig en we zitten al in het (goedkope) tarief omdat we ruim boven de >10.000Kwh gebruiken
- Gasverbruik (rond de 4000m3, maar is wel erg variabel)
- We hebben een grote gas (sier)haard in de woonkamer dus helemaal af van het gas gaan we nog niet
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 3-dubbel glas waar het kon, dubbel HR++ glas op andere plekken.
Uitdagingen/nadelen:
- Grote open ruimtes (halve zolder en 2e verdieping is 1 ruimte), Werkkamer is>40m2, hele beneden verdieping is 1 geheel/open.
- Grote glazen vlakken, bijv. schuifpui van 30m2 (al is dit wel 3-dubbel glas)
Alles zit op KNX en wordt nu per ruimte gestuurd via een OpenTherm gateway naar de (te kleine en oude) Ketel.
Nu was ik in eerste instantie van plan om een Nefit 9000i Aquapower (45KW) te kopen, totdat een collega Tweaker mij toch wees op een warmtepomp. Ik wil dit serieus onderzoeken, echter loop ik tegen een aantal problemen aan, o.a. hoeveelheid warm tapwater (en wat daarna..?) en de benodigde binnen en buiten ruimte. Aanschafprijs is ondergeschikt maar ik let er wel een beetje op.
Nefit 9000i Aquapower 45KW € 3500,- (om en nabij)
Ik heb gekeken naar warmtepompen van Nibe, Viessman en Wolf. Boilers van 300Liter en 100L buffervaten en elektrische bijverwarming maar kan het totaalplaatje niet lekker rond krijgen, met name voor het warmte tapwater. Nu zijn er nog geen pubers maar ook als m'n vriendin zin heeft om een uur onder de douche te staan dan moet dan gewoon kunnen.
Kan iemand een advies (richting) geven voor een opstelling of kan ik het beter vergeten?
[ Voor 21% gewijzigd door Roel Broersma op 29-12-2020 21:17 ]
...don't know what should be here...