Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vanuit het Gas besparen door middel van CV tuning deel III topic was ik vol goede moed begonnen aan het goed instellen van mijn verwarming. Alleen in de loop van de tijd kwam ik erachter dat het iets anders werkt met vloerverwarmingen dan met gewone radiatoren en heb ik het een beetje laten liggen. Nu was dat normaal geen probleem, maar met het thuiswerken krijg ik toch klachten dat het soms wat fris is. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit gemakkelijk kan oplossen, vandaar dit topic.

De situatie:
Ik heb 2 vloerverwarmingen in mijn huis. Beide hebben eigen groepen (3 en 4 groepen) en hebben een eigen pomp. Daarnaast heb ik in de 2 slaapkamers elk een radiator zitten (staan minimaal open). De keuken is opgedeeld in 3 groepen en daar hangt ook de thermostaat. De woonkamer heeft 4 groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwa-wzlaTrdUGEI0WH7MU4X1ZuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9pywtbLHGDfA5PmnOr4bAXtf.jpg?f=user_large
Grijs is CV, Blauw is radiator, Oranje is blok van vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKITxnGA4hgK23xthUiC6Tz13oI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4MQA0mpeLbf1TavUK8a3YpO.jpg?f=fotoalbum_medium

Het probleem
Het grootste probleem is dat ik niet weet hoe ik nu precies moet beginnen. De keuken komt altijd goed op temperatuur, maar dat is logisch. Daar hangt dan ook de thermostaat, dus die blijft warmte vragen zolang hij nog op temperatuur is. Nu ligt er in de keuken een gietvloer, dus de warmte is relatief snel in de ruimte.

Doordat de keuken redelijk snel op temperatuur is, blijft de woonkamer wat achter. Normaal gesproken werd dat opgelost door de houtkachel die er staat, maar tijdens het thuiswerken (woonkamer is omgetoverd tot werkplekken) is dat niet ideaal. De woonkamer heeft een eikenhoutenvloer, dus duurt het iets langer voordat het warm wordt.

Hoe begin ik hier het beste aan om het op te lossen?

Ideeën die ik had:
- Een tweede thermostaat erbij hangen in de woonkamer. Nadeel is dan dat de keuken warm/te warm wordt.
- Met zones gaan werken, zoals met bijv Tado. Alleen werkt Tado blijkbaar niet op vloerverwarmingen.
- Een elektrische kraan bij de vloerverwarming zetten zodat de gehele vloerverwarming kan worden afgesloten. Dan zou toch kunnen gaan werken met zones en op beide verdiepingen een thermostaat gaan hangen.

Of is er nog een optie, eentje die ik voor elkaar kan krijgen met gewoon de boel goed instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
Misschien is een HoneyWell zone systeem wat voor je? Zie dit topic: Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

De reden dat je keuken te snel te warm wordt en de rest niet is omdat je waterzijdige inregeling niet in balans is.
Op alle retouren zou je dezelfde temperatuur moeten hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
En hoe regel je de vloerverwarming waterzijdig in? Want ik heb daar geen vloerventiel of iets zitten. Het enige wat ik daar heb is een thermostaat kraan. Heb gekeken of ik deze kan vervangen met een dynamische debietregelkraan, maar dat past helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06
Kan je de kranen van dr vloerverwarming zones In de keuken niet wat dichtdraaien om in te regelen ? Of de thermostaatkraan op de vvw van die ruimte terugdraaien dus dat er bijv maar water van 30 graden in gaat ipv 35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
Pomp minder snel laten pompen of de toevoer van de groepen afknijpen ? Gaat de warmte minder snel door het systeem waardoor hij naar mijn idee iets langer nodig heeft om de vloer op te warmen.

Of maak ik een denk fout (heb er zelf weinig verstand van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Eppo © schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:18:
En hoe regel je de vloerverwarming waterzijdig in? Want ik heb daar geen vloerventiel of iets zitten. Het enige wat ik daar heb is een thermostaat kraan. Heb gekeken of ik deze kan vervangen met een dynamische debietregelkraan, maar dat past helaas niet.
Je kan met een infrarood (koorts) thermometer de temperatuur meten van de buizen, op je foto zie ik 4 witte regelaars welke je handmatig open/dicht kunt draaien.

Ik zou beginnen door die van de keuken allemaal een slag dichter te draaien om zo de capaciteit te verhogen naar de andere verdiepingen en vanuit die stand ze aan te passen zodat de alle 4 dezelfde temperatuur aangeven.

Je moet wel telkens een uur wachten tot je opnieuw kan controleren en aanpassen

[ Voor 5% gewijzigd door Tetsuo55 op 29-12-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Niet aan gedacht dat ik die witte kranen ook kon aanpassen |:(

Ik ga daar van het weekend even mee spelen, kijken of ik de gehele keuken wat minder kan geven en of de woonkamer dan ook iets meer gaat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Eppo © schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:21:
Niet aan gedacht dat ik die witte kranen ook kon aanpassen |:(

Ik ga daar van het weekend even mee spelen, kijken of ik de gehele keuken wat minder kan geven en of de woonkamer dan ook iets meer gaat krijgen
Vergeet ook niet de titel post van gas besparen te lezen, je kunt mogelijk nog lagere temperaturen gaan gebruiken en de instructies voor de radiatoren staan daar ook
Pagina: 1