Kabeltrekken door lange mantelbuis +/- 40 meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-05 21:20
Beste tweakers, deze vraag gaat over onze pas verbouwde kerk. Dit jaar is de bestrating opnieuw aangelegd, en daarbij hebben we een aantal ø75mm mantelbuizen (rood geribbeld, zwarte binnenkant) vanuit de kruipruimte naar strategische punten toe laten leggen. Nu willen we bij één van deze buizen een lichtmast aansluiten. Nu is de trekdraad die in de buis zat gesneuveld, en moeten we op een andere manier door de buis komen. De afstand bedraagt ca. 40 meter.

We hebben al twee avonden zitten stoeien, met o.a. een (korte) trekveer stofzuiger, touwtje, sponsje, pingpongballetje en bladblazer. In het geval van de stofzuiger en bladblazer voel je duidelijk een luchtstroom. Maar het lukt niet om met een touwtje door de buis te komen.
De trekveer (maar ook het touw met sponsje) zitten na een meter 8 vast. Wij vermoeden dat er zand/modder in de leiding is gekomen, maar dat is natuurlijk lastig opsporen. Met de trekveer kan je op dat moment onvoldoende druk uitoefenen op de verstopping.

Het doel is uiteindelijk om een 3x2.5mm2 kabel door deze buis te trekken om de lichtmast te kunnen aansluiten. Hebben jullie tips over hoe we dit verder kunnen aanpakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Wellicht een rioolonstoppingsbedrijf laten komen? Die hebben vaak ook apparatuur om te kijken in een normaal gesproken een afvoerleiding, en mogelijkheden om ze schoon te maken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hogedrukspuit erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Als er niet veel bochten inzitten dan kan je met elektra buis (pvc) misschien de verstopping doordrukken.
Zover mogelijk de dunne pvc erin en dan aan het einde even de tuinslang erop zodat je de verstopping weg kan spoelen .
En anders kan je misschien ergens een spiraal huren of lenen die zijn meestal 20 meter en komen over wel doorheen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Superflip

*pwiet*

Voor je allerhande dingen in je buis begint te spuiten, even controleren met een endoscoop. Alles wat je er in stopt krijg je er nadien weer moeilijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:37
Klein radiografisch autootje met webcams, zaklamp en draad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Tuinslang er aan 1 kan in en een tijd laten spoelen, misschien spoelt het zand een troep er uit.

Maar als je een normale trekveer tot de verstopping er in kan drukken weet je waar de blokkade zit, dan kan je hem daar gericht op graven en kijken wat er is. Of gewoon halverwege de buis opgraven en de kabel per stuk van 20 meter invoeren.

Anders een glasvezel trekveer van 10mm gebruiken, hier kan je voldoende druk op uitoefenen. Of bijvoorbeeld een tyleen waterleiding van 16mm.

Wat je ook nog kan proberen is een combi van wat je al gedaan heb.

1 kant een water/stofzuiger, goed afplakken/ lucht dicht. en aan de andere kant een ronde schuimrubberen bal met een touwtje (koop desnoods een grote spons en maak deze met een mes zo goed als rond, ongeveer 5 tot 10 mm groten als de doorsneden buis. Touwtje er aan en die er proberen door te zuigen en dan ook de tuinslang met water achter die prop aan, dan heb je minder dat hij valse lucht aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Bedankt voor jullie reacties!
ATS schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:31:
Wellicht een rioolonstoppingsbedrijf laten komen? Die hebben vaak ook apparatuur om te kijken in een normaal gesproken een afvoerleiding, en mogelijkheden om ze schoon te maken.
Inderdaad, dat is voor nu misschien wel het makkelijkste. Een ontstoppingsbedrijf heeft de juiste spullen juiste lengte wel voorhanden.
Purzelbaum schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:22:
Klein radiografisch autootje met webcams, zaklamp en draad?
:o
Rick-- schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:39:
Tuinslang er aan 1 kan in en een tijd laten spoelen, misschien spoelt het zand een troep er uit.
Nadeel is dat we dan veel water in de kruipruimte krijgen.... of kijken of we het ergste met emmers tegen kunnen houden...
Maar als je een normale trekveer tot de verstopping er in kan drukken weet je waar de blokkade zit, dan kan je hem daar gericht op graven en kijken wat er is. Of gewoon halverwege de buis opgraven en de kabel per stuk van 20 meter invoeren.
Dat zou een laatste redmiddel zijn, dan moeten we wel een beetje precies weten waar de buis loopt. Dat hebben we niet exact op tekening staan.
Anders een glasvezel trekveer van 10mm gebruiken, hier kan je voldoende druk op uitoefenen. Of bijvoorbeeld een tyleen waterleiding van 16mm.
Die dikke trekveer is vrij prijzig en alleen in noord Friesland te huren.
Wat je ook nog kan proberen is een combi van wat je al gedaan heb.

1 kant een water/stofzuiger, goed afplakken/ lucht dicht. en aan de andere kant een ronde schuimrubberen bal met een touwtje (koop desnoods een grote spons en maak deze met een mes zo goed als rond, ongeveer 5 tot 10 mm groten als de doorsneden buis. Touwtje er aan en die er proberen door te zuigen en dan ook de tuinslang met water achter die prop aan, dan heb je minder dat hij valse lucht aanzuigt.
Dat laatste hebben we inderdaad gedaan. Twee stofzuigers zelfs, met ducktape vastgeplakt, en toen een pingpongballetje met touwtje er doorheen zuigen. Uiteindelijk werd ook de hele lengte touw naar binnen gezogen, maar dat mocht ook niet baten.

[ Voor 3% gewijzigd door m_rick op 29-12-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Trekveer met zo'n kunststof ding er op zodat de kop zich niet telkens in de ribbels wil begraven en een endoscoop er aan. Dan kun je eens kijken wat daar nou precies zit. Eventueel zand wegzuigen via een tuinslang ofzo.Let wel dat je een geschikte stofzuiger gebruikt, dus niet een huistuinkeuken ding, want die gaan in de oververhitting als je in de inlaat zo restricteerd. Bouwzuigers hebben een separaat luchtcircuit voor de koeling en zijn dus niet afhankelijk van het behaalde afzuigdebiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
m_rick schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:56:

Dat laatste hebben we inderdaad gedaan. Twee stofzuigers zelfs, met ducktape vastgeplakt, en toen een pingpongballetje met touwtje er doorheen zuigen. Uiteindelijk werd ook de hele lengte touw naar binnen gezogen, maar dat mocht ook niet baten.
Geen pingpongbal gebruiken maar een sponsachtige bal welke de buis helemaal afsluit, anders zuig je valse lucht aan. De bal moet zacht zijn en de buis helemaal afsluiten. Ook weer niet te strak anders gaat de bal er niet doorheen. En hier dan een zo een licht mogelijke draad, bv een vistouwtjes.

Als deze er eenmaal doorheen is knop je daar een nylondraad aan en daar dan weer je elektra kabel.

Vervolgens ook je kabel er doorheen duwen ondersteund door het trekken met de draad, en niet alleen maar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

[...]

Inderdaad, dat is voor nu misschien wel het makkelijkste. Een ontstoppingsbedrijf heeft de juiste spullen juiste lengte wel voorhanden.
Precies. En mochten ze een blokkade tegenkomen, dan hebben ze ook spullen om te peilen waar dat is voor zover ik weet. Dan graaf je op je juiste plek. Het kost wat, maar je vrije tijd is ook veel waard...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-05 18:44
gewoon prop maken met een plastic zak , daar dun touw aan en zuigen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Als je er met water niet uitkomt, kun je altijd nog kijken naar carbid ;)
https://www.hartvannederl...a-mollenjacht-met-carbid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 19:38

Nadeel is dat we dan veel water in de kruipruimte krijgen.... of kijken of we het ergste met emmers tegen kunnen houden...

[.
Water vanuit de kruipruimte er in laten stromen... Niet vanaf buiten naar binnen.
(altijd van je af plassen O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Gebruik een drain die op de hogedrukspuit past (ooit gekocht bij de Lidl voor ca€25,- ) deze spuit het water naar achteren en trekt zichzelf daardoor naar voren door de buis.

https://www.gereedschappe...lang-15-meter-152715.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Niemand nog om een compressor aan te prijzen, om aan de niet-zuigkant een handje te helpen bij het doortrekken van een plastic zak/balletje?

Dat zou ik nl. zeker proberen. Wellicht zelfs een deksel/afdichting knutselen zodat je de volle bak luchtopbrengst de buis in jenst.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40
Misschien met een Aliexpress endoscope van 10 meter kijken wat er precies blokkeert op +/- 8 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:53

steveman

Comfortabel ten onder

M'n gedachten gaan gelijk naar een klein robotje... Met een "oeps"-touwtje om hem terug te kunnen trekken.

Nu ben ik zelf met een grote bezig die ook kan boren in m'n kruipruimte... Maar een kleintje met vier wielen, elk aangedreven door zo'n minimotortje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsRvb5NPO1vpB4lDqbKR-tmFNMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33lAeRowuVl8qkOdocw23Ufv.png?f=user_large

De 75mm maakt het wel een uitdaging om te maken natuurlijk.

Moet ie ook door krappe bochten en of flink hoogteverschil omhoog (ook als je van de gunstige kant begint)?

Middels een ledje en een cameraatje kun je ook gelijk kijken wat er aan de hand is. Wifisignaal zal wel niet zo ver in een buis penetreren, dus dat wordt opnemen en terugkijken...

Zal vanavond eens fusion360 aanslingeren voor een ontwerpje. Ik heb toevallig ook nog een stapel van die motortjes liggen.

@m_rick

Mocht kijken nodig gaan zijn... dit zou moeten passen. (70mm binnendiameter hier, om wat marge te houden).

https://tweakers.net/foto...qSF2Q89KoINOePoTyKGZT.png

Maar dat casettebandje vind ik ook wel een hele goede om een steviger touwtje erdoor te leiden.

[ Voor 26% gewijzigd door steveman op 29-12-2020 20:32 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:57
Ik heb meerdere malen een loze leiding kunnen redden door er cassetebandtape doorheen te zuigen.
Je hoeft er verder niks aan te binden, dus komt overal wel doorheen. Tenzij je echt een verstopping hebt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
Rick-- schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:03:
[...]

Geen pingpongbal gebruiken maar een sponsachtige bal welke de buis helemaal afsluit, anders zuig je valse lucht aan. De bal moet zacht zijn en de buis helemaal afsluiten. Ook weer niet te strak anders gaat de bal er niet doorheen. En hier dan een zo een licht mogelijke draad, bv een vistouwtjes.

Als deze er eenmaal doorheen is knop je daar een nylondraad aan en daar dan weer je elektra kabel.

Vervolgens ook je kabel er doorheen duwen ondersteund door het trekken met de draad, en niet alleen maar trekken.
Ik was niet helemaal duidelijk in m'n OP. We hebben een pingpongballetje, met daaromheen een doek zodat je een prop krijgt. En dat aan heel dun touw. Uiteindelijk ging het rolletje van 100 meter touw helemaal naar binnen, dus ook het losse touw werd meegezogen, maar we hebben zo de overkant niet gehaald. Ook hebben we een stukje spons geprobeerd.
Fawn schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:47:
Als je er met water niet uitkomt, kun je altijd nog kijken naar carbid ;)
https://www.hartvannederl...a-mollenjacht-met-carbid/
Dat kan ik donderdag nog even proberen, dan valt het niet zo op :9
BB-One schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:56:
[...]

Water vanuit de kruipruimte er in laten stromen... Niet vanaf buiten naar binnen.
(altijd van je af plassen O-) )
Dat is zo logisch als een koe. Maar de kruipruimte is lager dan waar de buis uitkomt (parkeerplaats), dus dat wordt wel lastig.
Koning Bolo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:45:
Gebruik een drain die op de hogedrukspuit past (ooit gekocht bij de Lidl voor ca€25,- ) deze spuit het water naar achteren en trekt zichzelf daardoor naar voren door de buis.

https://www.gereedschappe...lang-15-meter-152715.html
Goeie tip, in dit geval kan ik het ondervangen met een ontstoppingsbedrijf.
Goudvis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:23:
Niemand nog om een compressor aan te prijzen, om aan de niet-zuigkant een handje te helpen bij het doortrekken van een plastic zak/balletje?

Dat zou ik nl. zeker proberen. Wellicht zelfs een deksel/afdichting knutselen zodat je de volle bak luchtopbrengst de buis in jenst.
Ja, daar hebben we ook over nagedacht. We hebben de combi van bladblazer met stofzuiger geprobeerd. Maar we hadden niet zomaar een compressor beschikbaar (de mijne heb ik ingebouwd in de garage :))
steveman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:43:
M'n gedachten gaan gelijk naar een klein robotje... Met een "oeps"-touwtje om hem terug te kunnen trekken.

Moet ie ook door krappe bochten en of flink hoogteverschil omhoog (ook als je van de gunstige kant begint)?
Dat valt wel mee. Ik denk dat de buis op 50 à 70cm diepte ligt, en over de hele lengte constant even diep.
Middels een ledje en een cameraatje kun je ook gelijk kijken wat er aan de hand is. Wifisignaal zal wel niet zo ver in een buis penetreren, dus dat wordt opnemen en terugkijken...

Zal vanavond eens fusion360 aanslingeren voor een ontwerpje. Ik heb toevallig ook nog een stapel van die motortjes liggen.
Klinkt heel creatief, ik ben benieuwd. Maar ik denk dat ik maar eens een riool ontstopper ga bellen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3nt0q
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-05 06:54
Bij mantelbuizen gebruiken wij een glasvezeltrekveer, deze is vele malen stugger dan de metalen trekveren en je kan verschillende uiteindes op de kop monteren. ( het wieltje is ideaal zodat je niet vastloopt tegen de ribbels van de buis )

Zie link

https://www.elektrototaal...lasfiber-trekveer-4161267

Wel prijzig maar misschien is die ergens te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@m_rick is het al gelukt (4 jaar terug), en hoe, en wat veroorzaakte uiteindelijk de verstopping?

Wat ik bij mij tegen kom is dat iemand door de buis schroeven gedraaid had.
Dat houdt een sponsje en balletje wel tegen en als je pech hebt ook je draden. En kan apparatuur en draden die je door de buis duwt of trekt ook nog eens beschadigen, door de scherpe punt. En we kan mooi een touwtje om heen wikkelen als je pech hebt door het schroefdraad.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie uiteindelijk is verlopen.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m_rick
djwice schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:25:
@m_rick is het al gelukt (4 jaar terug), en hoe, en wat veroorzaakte uiteindelijk de verstopping?

Wat ik bij mij tegen kom is dat iemand door de buis schroeven gedraaid had.
Dat houdt een sponsje en balletje wel tegen en als je pech hebt ook je draden. En kan apparatuur en draden die je door de buis duwt of trekt ook nog eens beschadigen, door de scherpe punt. En we kan mooi een touwtje om heen wikkelen als je pech hebt door het schroefdraad.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie uiteindelijk is verlopen.
Ik heb een riool-ontstoppingsbedrijf laten komen. Die heeft een lange slang met spuitkop in de buis gestopt. Die slang heeft zich een weg door de buis gebaand. Toen de kabel aan de slang gemaakt en teruggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05 15:37
Ik had hetzelfde probleem. mantelbuis van ongeveer 15 meter lang die onder ons huis loopt was de trekdraad spoorloos aan 1 uiteinde vd buis.

Ik heb het geprobeerd met een prop (3 vellen keukenrol) en daar een touw 2 keer (kruis) om gewikkeld zodat de prop niet los komt van het touw. De prop met het touw aan door de buis geblazen met een bladblazer (210kmh) en het werkte perfect! Na 2min was de prop met het touw aan de andere kant vd buis.

Mensen die ook dit probleem hebben is dit wel een makkelijke manier om te proberen! :)

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Pagina: 1